d4d jakohihnan vaihto

Suunnittelin jakohihnan vaihtoa tarvikeosilla (näyttää olevan tarjolla Gates SKF) ja teetettäväksi pikkupajalla. Toyotalta vesipumppu ja akselitiivisteet varastoon, jos sattuu olemaan vaihtokunnossa.

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta tai yleispajalla tehdystä hihnanvaihdosta vanhaan D4D-koneeseen. Lähinnä askarruttaa pumpun ajoitus (tarvitaanko erikoistyökaluja). Ja jos jollain on tietoa, kuka on alkuperäishihnan ja rullien valmistaja, niin kertokoon.

Ei kai se konkurssia tee käymällä merkkiliikkeessä, mutta samalla joudun teetättämään öljynvaihdon ja muuta pientä, niin useita satasia kuitenkin enemmän kustantaa. Iso osa "lisäkuluista" tulee siitä, että alkuperäisosista veloitetaan listahinta, kun varaosatiskiltä saa 25% pois.

Vielä kysymys öljysihdistä, eli onko kukaan kurkannut, missä kunnossa se on D4D-koneessa. Hankala toimenpide varmuuden vuoksi suoritettavaksi, mutta tuli mieleen siitä, kun öljynpainevalo sammuu muutaman sekunnin viiveellä, ja kilometrien myötä viivettä on tullut sekunti pari lisää... Toivottavasti kyse on vain anturista, mutta onko öljykelloakaan kukaan vaihtanut tästä syystä?
Ilmianna
Jaa

10 Vastausta



käytettävissä niin kyllä onnistuu. Itsellä harrasteautona vanhempi Mazda johon vaihdoin jakohihnan. En ole ennen kyseistä hommaa tehny mutta homma onnistui hyvin. Kannattaa kyllä tutustua alan kirjallisuuteen , vaikkapa yleis teoksiin jos ei merkkikohtaista löydy. Ne rattaat kannattaa merkata kohdalleen, itse lukitsin ne viellä. Onhan niissä ajoitusmerkitkin joihin asettaa ennen hihnan poisottoa. Biltemannilla myynissä joitain lukitus laitteitakin.
Ilmianna
Jaa
olemassakaan näihin d4d dieseleihin, alfamerilla tai haynesillä yms , ite en oo onnistunut löytämään ? Onkohan uudempaan avensikseen minkäänlaista olemassakaan ???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Omistan tuon Avensiksen Haynesin, mutta siinä ovat vain bensiinimoottorit.

Vielä tarkennuksena, että tarkoituksenani ei ole itse ryhtyä jakohihnan vaihtohommaan, vaan kysymys kuuluu, pystyykö normiasentaja vaihtamaan D4D-koneen hihnan ilman erikoistyökaluja, jos hänellä ei juuri tuon mallin hihnanvaihdosta ole kokemusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
....kun ei mikään takuu rasita, niin jos epäilyttää, vaihdata vain hihna Tojolla.

Siellä ne laittavat just ne osat kuin tarvitaan. Se on tapauskohtaista Tojolla, tarvitaanko kiristinrullia tai vaikka vesipumppu vaihtaa.

Itse olen aina ottanut huollon päälle esim. suodattia, jotka voi itsekin vaihtaa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olisi vielä 4 tkm seuraavaan öljynvaihtohuoltoon (330 tkm) ja siinä vaiheessa hihnalla on 120 tkm täynnä. Ei taida hermot kestää ajaa suunnittelemaani 150 tkm:in hihnanvaihtoväliä.

Täytyy etsiä uusi luotettava huoltopaikka, kun hoviasentajani on jäämässä eläkkeelle.

Runttaamalla tehty "normaali" huolto ei oikein innosta, kun on tottunut siihen, että itse on mukana apumiehenä ja huollon yhteydessä tehdään ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, kuten putsaukset, voitelut ja ruostesuojaus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaihto onnistuu itsekin, mutta suosittelen korjaamoa, on sen verran ahtaat paikat. Pari vinkkiä : merkit löytyy,aseta ne paikoilleen.
Lukitse ruiskupumpun hihnapyörä poranterällä (olikohan 8mm) pyörästä olevasta reiästä blokiin
(reiät sattuu kohdalleen kun muut merkit täsmää)
Irroita kiristin rullaa painava kaasujousi sylinteri kokonaan autosta ja paina se kasaan viilapenkissä erittäin hitaasti tai väliillä odottaen ja lukitse mäntä sisään sokalla ( päässä pienet lukitusreiät).Kun jakohihna on paikallan, vedä sokka pois niin hihna asettuu oikeaan kireyteen. Tilan ahtaus vaatii hermoja, pura tarpeeksi tavaraa pois edestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
ja tarvike rullat skf tms. Tarvike hihnat alkaa 80 tkm kohdalla olla vaihto kunnossa ja alkuperäinen kestää sen 105 tkm hyvin, kokemusta on. Ihan normaali helppo vaihtaa, pumpun ratas lukitaan paikalleen ja kaikki merkit kohdalleen ja automaatti massa kiristin hoitaa hihnan oikealle kireydelle. Vesipumpun vaihdossa kovin työ puhdistaa tiivistepinnat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
onko muilla kokemusta noista tarvike hihnoista,tuli sellainen hommattua ja kohta laitetaan paikalleen niin että eikö se pitäisi kestää se 100tkm kettuilemata,olisihan niissa muuten km rajoitukset niinkuin orkkiksissakin?! Tuli vaan 100e edullisemmaksi nuo kaikki jakopään hilppeet ves´pumppua myöten ku otti tarvikkeena..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
deeneljädee kirjoitti:
onko muilla kokemusta noista tarvike hihnoista,tuli sellainen hommattua ja kohta laitetaan paikalleen niin että eikö se pitäisi kestää se 100tkm kettuilemata,olisihan niissa muuten km rajoitukset niinkuin orkkiksissakin?! Tuli vaan 100e edullisemmaksi nuo kaikki jakopään hilppeet ves´pumppua myöten ku otti tarvikkeena..
Niinhän siinä tämän ketjun aloituksen jälkeen kävi, että vein autoni taas Toyota liikkeeseen. Säästö syntyi siinä, että vesipumppua ei vaihdettu vieläkään. Saa nähdä kuinka seuraavassa hihnanvaihdossa 450 tkm, jokohan vaihdettaisiin? Tällä hetkellä 385 tkm.

Vesipumppu ja lisätyö tekevät yhteensä yli 200€.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
deeneljädee kirjoitti:
onko muilla kokemusta noista tarvike hihnoista,tuli sellainen hommattua ja kohta laitetaan paikalleen niin että eikö se pitäisi kestää se 100tkm kettuilemata,olisihan niissa muuten km rajoitukset niinkuin orkkiksissakin?! Tuli vaan 100e edullisemmaksi nuo kaikki jakopään hilppeet ves´pumppua myöten ku otti tarvikkeena..
Minä ainakin olen luottanut tarvikehihnoihin.

http://www.kaha.fi/category.php?cid=232
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

d4d jakohihnan vaihto

Suunnittelin jakohihnan vaihtoa tarvikeosilla (näyttää olevan tarjolla Gates SKF) ja teetettäväksi pikkupajalla. Toyotalta vesipumppu ja akselitiivisteet varastoon, jos sattuu olemaan vaihtokunnossa.

Onko kenelläkään kokemusta omatoimisesta tai yleispajalla tehdystä hihnanvaihdosta vanhaan D4D-koneeseen. Lähinnä askarruttaa pumpun ajoitus (tarvitaanko erikoistyökaluja). Ja jos jollain on tietoa, kuka on alkuperäishihnan ja rullien valmistaja, niin kertokoon.

Ei kai se konkurssia tee käymällä merkkiliikkeessä, mutta samalla joudun teetättämään öljynvaihdon ja muuta pientä, niin useita satasia kuitenkin enemmän kustantaa. Iso osa "lisäkuluista" tulee siitä, että alkuperäisosista veloitetaan listahinta, kun varaosatiskiltä saa 25% pois.

Vielä kysymys öljysihdistä, eli onko kukaan kurkannut, missä kunnossa se on D4D-koneessa. Hankala toimenpide varmuuden vuoksi suoritettavaksi, mutta tuli mieleen siitä, kun öljynpainevalo sammuu muutaman sekunnin viiveellä, ja kilometrien myötä viivettä on tullut sekunti pari lisää... Toivottavasti kyse on vain anturista, mutta onko öljykelloakaan kukaan vaihtanut tästä syystä?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta