Intiaaneista

-jassu

Osaisiko kukaan suositella kirjaa intiaanien elämästä. Enkä tarkoita tietokirjoja vaan romaaneja. Ja ehdottomasti ajasta ennen kuin valkoiset tuli mukaan kuvioihin... liian surullista.

19

3401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieleen yksi

      kirjailija: Sue Harrison tai jotain sinne päin, se on muistaakseni kirjottanu jopa trilogian, jossa inkkari on pääosassa. Tarkemmin en tiedä, pitäisi itsekin lukea ne joskus muutenkin kuin vain takakannet.Dalva-niminen kirja on myös muistaakseni inkkarista kertova. Löytynevät aikuisten tai nuorten kirjojen puolelta.

    • on valkoisten

      kirjoittamia joten on hankala löytää muuta kuin fiktiosoopaa. Englanniksi löydät jotain ulkolaisista kirjakaupoista tilaamalla.

    • pot35

      Lue Longfellow:n Laulu Hiawathasta. Suomennoskin on hyvä, mutta jos pystyt lukemaan alkuperäisen Englanniksi niin tee se. Itse tankkasin sen sanakirjan avulla eikä kaduta yhtään!

      • Hiawatha on ikuisuuksia sitten todettu Kalevalan mukaelmaksi, joten lue mieluummin se alkuperäinen.

        Intiaanien elämästä ennen valkoisten tuloa ei ole juuri mitään tietoa. Valtaosa on "jalo villi"-aatteen hedelmöittämää satua.

        Sen verran intiaanien perhesuhteista tiedetään, että jos mies kuoli, leski ei saanut mitään, vaan hänet karkotettiin heimon ulkopuolelle kuolemaan nälkään tai kylmään.


    • NiFa1

      Aavekettu! Muistelen että James Houstonin kirjoittama (ja Googlella varmennettu XD), kaveri oli tutkinut intiaanien elämää pitkään ja kirjoittanut sitten tuon kirjan. Olen lukenut ko. teoksen ainakin kolmesti ja joka kerta se on vähintään yhtä hyvä, ellei parempi.

      Siis kaikista intiaaniromaaneista paras; James Houston, Aavekettu

      • lukija akka -1962

        otin tämän vinkin todesta, ja lainasin tuon Aaveketun kirjastosta, saatui olemaan yksi ja ainoa enää..
        Kirja on aikuisten oikeesti hyvö kun mikä!!
        Teksti on tarttuvaa, ja pitää mielenkiinnon vireillä.


        En minäkään jaksa lukea jotain Hollywood-tyyppisisä fiktiojuttuja, vaan vaadin kaikilta kirjoiltani kunnon faktaa!!

        EHDOTTOMASTI KANNATTAA LUKEA TÄMÄ!!!!


      • äiti tuuli
        lukija akka -1962 kirjoitti:

        otin tämän vinkin todesta, ja lainasin tuon Aaveketun kirjastosta, saatui olemaan yksi ja ainoa enää..
        Kirja on aikuisten oikeesti hyvö kun mikä!!
        Teksti on tarttuvaa, ja pitää mielenkiinnon vireillä.


        En minäkään jaksa lukea jotain Hollywood-tyyppisisä fiktiojuttuja, vaan vaadin kaikilta kirjoiltani kunnon faktaa!!

        EHDOTTOMASTI KANNATTAA LUKEA TÄMÄ!!!!

        Äitini tuuli.


      • veka 68
        äiti tuuli kirjoitti:

        Äitini tuuli.

        Äitini Tuuli on todella hyvä. Mietin tuossa kirjan nimeä, kun aikaa siitä kun olen lukenut. Niin tulihan se sieltä, kun joku oli kysyjälle vastannut. aion ehdottomasti lukea uudelleen


      • Ikimuistoinen kirja
        lukija akka -1962 kirjoitti:

        otin tämän vinkin todesta, ja lainasin tuon Aaveketun kirjastosta, saatui olemaan yksi ja ainoa enää..
        Kirja on aikuisten oikeesti hyvö kun mikä!!
        Teksti on tarttuvaa, ja pitää mielenkiinnon vireillä.


        En minäkään jaksa lukea jotain Hollywood-tyyppisisä fiktiojuttuja, vaan vaadin kaikilta kirjoiltani kunnon faktaa!!

        EHDOTTOMASTI KANNATTAA LUKEA TÄMÄ!!!!

        Aivan samaa mieltä! On kirjoja joita ei voi unohtaa; Aavekettu on sellainen!


    • ....,,,,..,,..

      sellaisia kirjailijoita kuin Louise Erdrich ja Tony Hillerman. Erdrich on ojibwa ja hänen suomennetut kirjansa kertovat tosi värikkäästi heidän elämästään. Kirjojen aikajana on n. 1910-1980 ja ne etenevät kronologisesti käänteisessä järjestyksessä. Hillerman on navajo ja hänen kirjansa ovat dekkareita. Ne sijoittuvat navajo-reservaattiin ja niissä selvitetään rikoksia, myöskin valotetaan navajojen nykyistä tai ainakin melkein nykyistä elämäntapaa. Sit kirjastoissa tietävät tosi hyvin muitakin intiaanikirjailijoita.

      • motvalls

        Etkö lukenut aloittajan viestiä kokonaan?

        "ehdottomasti ajasta ennen kuin valkoiset tuli mukaan kuvioihin"


    • Tuuli hiuksissaan

      Tanssii susien kanssa on erinomainen ja siitä jatko-osa on nimeltään Valkoisen miehen tie. Molemmat teokset on kirjoittanut MIchael Blake. Hieman myöhään, mutta jos olet vielä kiinnostunut aiheesta, niin kannattaa ehdottomasti lukea kyseiset teokset. Myös Laura Inggalls Wilderin teoksessa Pieni talo preerialla kerrotaan jonkin verran intiaaneista valkoisen uudisasukkaan silmin. Zane Greylla on myös hyviä teoksia, mutta päähenkilöinä ovat valkoiset siirtolaiset. Olen itsekin kiinnostunut aiheesta, kiitos aikaisemmille ehdotuksille minunkin puolestani=)

    • Ja vielä...

      James OLiver Curwoodin Kirottu Laakso, minä tykkäsin :)

    • ..

      Kun kotka kutsuu 1 ja 2

    • Fools Crow

      Yksi parhaista intiaanien kirjoittamista romaaneista, joka kertoo nimenomaan ajasta ennen valkoisten tuloa, on James Welchin Petkuttaa Varista.

    • Lumoissa

      James Houstonin Aavekettu on kirja jota ei unohda!

    • HeJoLa

      Vest Latroph : mustan virran vanki

    • 4XL

      Tarzan kirjojen tekijältä E.R. Burroughs on ilmestynyt kaksi inkkarikirjaa. B. oli itse ratsuväessä. Hyviä kirjoja,usealle tuntemattomia.

    • Popol vuh on ehkä aidoin ja alkuperäisin intiaanien kirjoittama kirja. Ei romaani vaan Kalevalan ja Eddan vertainen myyttinen tarina, maya-kansoihin kuuluvan quiché-heimon pyhä kirja joka alkaa maailman luomisesta. Like-kustannuksen suomennos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4349
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      239
      2143
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1580
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      256
      1129
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1077
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      939
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe