Hämmästyttää hylkäys

DEMOLA

Katsastin autoni ja hylkäyksen perusteena oli auton tietokoneesta löytynyt vikakoodi, jota katsastumies ei pystynyt selittämään. Teknistä vikaa hylkyperusteelle ei ollut. Onko auton maahantuojat ja katsastusyrittäjät sopineet menettelystä ohjata auto MERKKIKORJAAMOON tarkistamaan virhekoodi ja sitä kautta uudelleen tarkistukseen ja lisälaskutukseen sekä merkkikorjaamolle että katsastusasemalle. Mielestäni katsastuksen tarkoitus on korjauttaa liikenneturvallisuutta uhkaavat auton viat. Taitaa olla asiaa kuluttaja-asiamiehelle

44

9952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kovat on ajat

      Juu, ihan oikein toimi kun hylkäsi, tällaiset on lait nykyisin.

      Suosittelen ostamaan parilla satasella laitteen jolla nuo koodit voi itse lukea ja myös nollata, ennen katsastusta.

    • lait ja säännöt

      mutta niinhän se on että 2001 ja uudemissa päästömittausta korvaamaan osittain on tullut tämä obd testi joka tarkailee moottorin toimintaa myös silloin kuin ei olla katsastuskonttorilla. eli jos toiminnassa on häiriö joka vaikuttaa esim päästöihin niin siitä tallentuu vikakoodi ohjailaitteen muistiin.

      asiassa on kaksi puolta toinen on auto omistajan etu, eli estetään suuremmat vauriot jos vika on jatkuva ja pällä koko aika ja sitten toinen puoli jolloin mitään vikaa ei ole ja koodi turha.

      katsastusasemat ei hyödy siitä mitään kun hylkäävät, koska jälkitarkastus ei maksa jos on korjaamon todistus testistä mukana. eli siitä on pelkästään kuluja konttoille kun tehdään nolla hommia.

    • haitat!

      Lain mukaan katsastus tarkastaa teknisen kunnon lisäksi sen ettei aiheudu tarpeettomia ympäristöhaittoja (=päästötö ja vuodot).

      • Päästötö

        Päästötö


    • ja useimmiten sen voi myös ...

      vian voi lukea itse ja useimmiten sen voi myös kuitata obd-diagnostiikkalaitteilla melkein missä tahansa korjaamolla (maksaa noin 0-100E)tai jopa itse.

      minkä merkkinen ja mallinen auto?

      • Ähäkutti

        ostaneesi auton, hienonkin. Sait epäluotettavan ja kalliiksi tulevan elektroniikkapelin.


      • vikahan ei

        siitä nollaamisesta korjaannu, vaan pullahtaa esiin taas tietyn ajosyklin jälkeen.


    • hylkäys

      Oli ollut starttivaikeuksia pakkasaamuna ja ajotietokone oli merkannut käyntihäiriön. Auto toiminut moitteettomasti sen jälkeen. Katsastuksesta hylky em. käyntihäiriö merkinnän vuoksi.Sellaista vittuilua mitättömyyksistä se palvelu nykyään on.

      • OBD tes..

        Autossa on vika jos sinne auton tietokoneeseen tulee vikakoodeja. Katsastuksessa se on sama onko autossa mekaaninen vika vai tietokoneen ilmoittama vika joka johtaa auton pakokaasupäästöjen liialliseen kasvamiseen. Autoa ei voi eikä saa hyväksyä katsastuksessa ennekuin vikamuisti on puhdas, eli ei sisällä vikakoodia. Ei kaikkia auton vikoja voi silmin havaita, viat löytyvät auton oman tietokoneen muistista ja ne ovat tulleet sinne vikatilanteessa, jossa auto ei ole toiminut kuten lainsäännökset edellyttävät. Jos haukkumiskohdetta haluaa etsiä se on EU-lainsäädäntö vuosien takaa.


      • on ...
        OBD tes.. kirjoitti:

        Autossa on vika jos sinne auton tietokoneeseen tulee vikakoodeja. Katsastuksessa se on sama onko autossa mekaaninen vika vai tietokoneen ilmoittama vika joka johtaa auton pakokaasupäästöjen liialliseen kasvamiseen. Autoa ei voi eikä saa hyväksyä katsastuksessa ennekuin vikamuisti on puhdas, eli ei sisällä vikakoodia. Ei kaikkia auton vikoja voi silmin havaita, viat löytyvät auton oman tietokoneen muistista ja ne ovat tulleet sinne vikatilanteessa, jossa auto ei ole toiminut kuten lainsäännökset edellyttävät. Jos haukkumiskohdetta haluaa etsiä se on EU-lainsäädäntö vuosien takaa.

        ...vuosituhannen vaihteeessa valmistettu auto, jolle ei tarvitse tehdä tuota testiä katsastuksessa ja vielä maksaakin siitä!

        Mm.jotkut ranskalaiset autothan ei meinanneet alkuun läpäistä tuota OBD-testiä, vaikkei niistä mitään vikaa korjaamoilla löydettykään.


      • tarvi tehdä testiä
        on ... kirjoitti:

        ...vuosituhannen vaihteeessa valmistettu auto, jolle ei tarvitse tehdä tuota testiä katsastuksessa ja vielä maksaakin siitä!

        Mm.jotkut ranskalaiset autothan ei meinanneet alkuun läpäistä tuota OBD-testiä, vaikkei niistä mitään vikaa korjaamoilla löydettykään.

        uusille diiseleillekään.


      • tarvii
        tarvi tehdä testiä kirjoitti:

        uusille diiseleillekään.

        tehdä myös diiseleille, odota vaan.

        Pistokkeet on jo uusissa ja olisihan se järkevämpi testi kuin tuo huudattaminen....


      • on..
        on ... kirjoitti:

        ...vuosituhannen vaihteeessa valmistettu auto, jolle ei tarvitse tehdä tuota testiä katsastuksessa ja vielä maksaakin siitä!

        Mm.jotkut ranskalaiset autothan ei meinanneet alkuun läpäistä tuota OBD-testiä, vaikkei niistä mitään vikaa korjaamoilla löydettykään.

        -80 luvun auto! ei edes katalysaattoria murehdittavana


      • tarvi
        tarvii kirjoitti:

        tehdä myös diiseleille, odota vaan.

        Pistokkeet on jo uusissa ja olisihan se järkevämpi testi kuin tuo huudattaminen....

        tehdä diiselille. Onko sulla joku kristallipallo mistä keksit tuon tulevaisuuden näkemyksen? Maksimikierrosten hetkellinen käyttö ei riko kunnossa olevaa moottoria.


      • renu02
        tarvii kirjoitti:

        tehdä myös diiseleille, odota vaan.

        Pistokkeet on jo uusissa ja olisihan se järkevämpi testi kuin tuo huudattaminen....

        Itselläni on mekano 02 ja vikakoodia pukkaa lamda-anturille. Katsastusmies ei reagoinut, itse olin nöyränä hiljaa... Voisko moisen leikin jo lopettaa? Ostin auton 07 ja silloin tosi fiksu katsastusmies Treella varoitteli, mutta kun oli uusi auto halvalla ja muuten täysin kunnossa. Maahantuojalla kävi ja "vika poistui",vaan taas on vesipumpun kuva taulussa, rkele. Ei muuten mitään, mutta kun syö vähemmän kummummuija ja on punanen!


      • suikka vinossa
        renu02 kirjoitti:

        Itselläni on mekano 02 ja vikakoodia pukkaa lamda-anturille. Katsastusmies ei reagoinut, itse olin nöyränä hiljaa... Voisko moisen leikin jo lopettaa? Ostin auton 07 ja silloin tosi fiksu katsastusmies Treella varoitteli, mutta kun oli uusi auto halvalla ja muuten täysin kunnossa. Maahantuojalla kävi ja "vika poistui",vaan taas on vesipumpun kuva taulussa, rkele. Ei muuten mitään, mutta kun syö vähemmän kummummuija ja on punanen!

        Vie vittuun se ranskanpulla.
        Riittää, että itse tuhoudut sen saastan kanssa.
        Älä enää viranomaisia kiusaa !


    • Tuore

      Kikkelis kokkelis, auton pitää olla vm 2000 tai vahempi niin ei tarvii OBD-testeistä välittää..

      • hylkyyn me

        vaikka piha täynnä savua sen ansiosta.


    • suikkapää

      Vikakoodi riittää. Ei katsastajan tarvitse sitä sinulle analysoida juurta jaksain.
      Vie autosi pajalle jossa vikakoodi nollataan tai vaihdetaan komponentti joka vikakoodin aiheuttaa.

      Katsastuksen arvosteluperusteissa vikakoodi aiheuttaa hylkäyksen ja näin määrää AKE !.

      Vittuako katsastajaa syyllistät ?

      • nipottajat

        aina sitä osataan kaivaa ohjesääntö esille ja mennä sen taakse piiloon. Käytännön järkeä ei silloin tarvitse käyttää, josko sitä löytyisikään.
        Ja taas maksetaan 20 euroa siitä,että vilkaistaan korjaamon tulostetta. Nii, taitaa se sisäluku paperista olla niitä vaikeampia hommia hallita suikkapäille.


      • suikkapää
        nipottajat kirjoitti:

        aina sitä osataan kaivaa ohjesääntö esille ja mennä sen taakse piiloon. Käytännön järkeä ei silloin tarvitse käyttää, josko sitä löytyisikään.
        Ja taas maksetaan 20 euroa siitä,että vilkaistaan korjaamon tulostetta. Nii, taitaa se sisäluku paperista olla niitä vaikeampia hommia hallita suikkapäille.

        Säädökset ovat säädöksiä. Mihin muuhun katsastuksen pitäisi perustua ??
        Johonkin mutu-tunnelmointiin vai ?
        Jos löytyy vikakoodi, on se poistettava ja todistettava, että auto on kunnossa.
        Katsastuksessahan tarkistetaan vain päästöihin liittyvät vikakoodit.

        Ainakaan K1-asemilla ei rangaista jälkitarkastusmaksulla ko. tilanteessa vaan maksu on nolla euroa.

        Selitä ja kerro miksi sitä vikakoodia ei pitäisikään poistaa ?

        Kerro ihmeessä.

        Kerro vielä ihmeessä sekin, miksi pitää saada ajaa viallisella ajoneuvolla ja miksei sitä pidä korjata.


      • Elvis oli kala
        suikkapää kirjoitti:

        Säädökset ovat säädöksiä. Mihin muuhun katsastuksen pitäisi perustua ??
        Johonkin mutu-tunnelmointiin vai ?
        Jos löytyy vikakoodi, on se poistettava ja todistettava, että auto on kunnossa.
        Katsastuksessahan tarkistetaan vain päästöihin liittyvät vikakoodit.

        Ainakaan K1-asemilla ei rangaista jälkitarkastusmaksulla ko. tilanteessa vaan maksu on nolla euroa.

        Selitä ja kerro miksi sitä vikakoodia ei pitäisikään poistaa ?

        Kerro ihmeessä.

        Kerro vielä ihmeessä sekin, miksi pitää saada ajaa viallisella ajoneuvolla ja miksei sitä pidä korjata.

        Laki on laki ja lait säätää eduskunta. Valittakaa omalle kansanedustajalle tai tehkää lakiehdotus.


      • k1;llä
        suikkapää kirjoitti:

        Säädökset ovat säädöksiä. Mihin muuhun katsastuksen pitäisi perustua ??
        Johonkin mutu-tunnelmointiin vai ?
        Jos löytyy vikakoodi, on se poistettava ja todistettava, että auto on kunnossa.
        Katsastuksessahan tarkistetaan vain päästöihin liittyvät vikakoodit.

        Ainakaan K1-asemilla ei rangaista jälkitarkastusmaksulla ko. tilanteessa vaan maksu on nolla euroa.

        Selitä ja kerro miksi sitä vikakoodia ei pitäisikään poistaa ?

        Kerro ihmeessä.

        Kerro vielä ihmeessä sekin, miksi pitää saada ajaa viallisella ajoneuvolla ja miksei sitä pidä korjata.

        Eli raha kelpaa. Kysymys onkin siinä, että kyseessä olevasssa autossa ei ollut vikaa, vaan autossa oli ollut tilapäinen käyntihäiriö, johtuen kylmäkäynnistyksestä, joka oli kirjautunut muistiin. Eli jos aivastin kolme viikkoa sitten, en voi mennä töihin ennenkuin lääkäri on minut todennut terveeksi.


      • et varmaan
        nipottajat kirjoitti:

        aina sitä osataan kaivaa ohjesääntö esille ja mennä sen taakse piiloon. Käytännön järkeä ei silloin tarvitse käyttää, josko sitä löytyisikään.
        Ja taas maksetaan 20 euroa siitä,että vilkaistaan korjaamon tulostetta. Nii, taitaa se sisäluku paperista olla niitä vaikeampia hommia hallita suikkapäille.

        omassa työssäsi noudata mitään sääntöjä......


      • suikkapää
        k1;llä kirjoitti:

        Eli raha kelpaa. Kysymys onkin siinä, että kyseessä olevasssa autossa ei ollut vikaa, vaan autossa oli ollut tilapäinen käyntihäiriö, johtuen kylmäkäynnistyksestä, joka oli kirjautunut muistiin. Eli jos aivastin kolme viikkoa sitten, en voi mennä töihin ennenkuin lääkäri on minut todennut terveeksi.

        Mistä katsastaja voi tietää, ettei autossa ole esim. puolavikaa ja sytytyskatkoja jatkuvalla syötöllä ja siten vikakoodit ?

        Väitteesi on vain oma keksintösi.


      • nyt sitten
        suikkapää kirjoitti:

        Mistä katsastaja voi tietää, ettei autossa ole esim. puolavikaa ja sytytyskatkoja jatkuvalla syötöllä ja siten vikakoodit ?

        Väitteesi on vain oma keksintösi.

        että voiko mielestäsi tuon kirjoittajan kuvaama tilanne olla millään muotoa mahdollinen? Tunnetko tapauksen, kun osaat koko tapausta väittää keksityksi? Mikä tätä ammattikuntaa vaivaa, yli puolet kirjoituksista on ylimielisiltä öykkäreiltä, jotka viime kädessä vetäytyy johonkin direktiivin taakse?


      • enää
        suikkapää kirjoitti:

        Mistä katsastaja voi tietää, ettei autossa ole esim. puolavikaa ja sytytyskatkoja jatkuvalla syötöllä ja siten vikakoodit ?

        Väitteesi on vain oma keksintösi.

        Kun autossa on todellinen sytytyspuolen vika, huomaa sen kyllä käytössä, sekä kojelaudassa palavasta merkkivalosta. Niin, jos ei voi tietää niin millä perusteella sitten annat hylkäyksen?
        Minäkin osaan tehdä tuollaisia katsastuspäätöksiä. En tiedä onko iskarit kunnossa, joten hylkäys tulee ja käy laittamassa uudet varmuuden vuoksi ja tule sitten näyttämään taas kassan kautta, kiitos.


      • suikkapää
        nyt sitten kirjoitti:

        että voiko mielestäsi tuon kirjoittajan kuvaama tilanne olla millään muotoa mahdollinen? Tunnetko tapauksen, kun osaat koko tapausta väittää keksityksi? Mikä tätä ammattikuntaa vaivaa, yli puolet kirjoituksista on ylimielisiltä öykkäreiltä, jotka viime kädessä vetäytyy johonkin direktiivin taakse?

        Lähtökohta on se, että vikakoodi tuottaa hylkäyksen.

        Sitten voidaan tietenkin aloittaa spekulointi.
        Se ei kuitenkaan riitä selitykseksi, että joskus tapahtui syt. katko ja muuten kaikki on kunnossa.

        Autossa voi olla vika joka aiheuttaa syt. katkoksia jatkuvasti. Milläs todistat vastaan ?


        Ja lopuksi, vielä kerran;
        AUTO ON HYLÄTTÄVÄ, JOS VIKAKOODI LÖYTYY.
        Lässytykset eivät auta yhtään mitään.

        Ei katsastaja voi ruveta arpomaan mitkä vikakoodit eivät saakaan aiheuttaa hylkyä, jotta asiakkaalla ei tulisi paha mieli.

        Koeta nyt saatana käsittää !


      • suikka vinossa
        et varmaan kirjoitti:

        omassa työssäsi noudata mitään sääntöjä......

        ...tuskin työssä onkaan...


      • ja AKE
        nyt sitten kirjoitti:

        että voiko mielestäsi tuon kirjoittajan kuvaama tilanne olla millään muotoa mahdollinen? Tunnetko tapauksen, kun osaat koko tapausta väittää keksityksi? Mikä tätä ammattikuntaa vaivaa, yli puolet kirjoituksista on ylimielisiltä öykkäreiltä, jotka viime kädessä vetäytyy johonkin direktiivin taakse?

        Ammattikuntaa vaivaa AKE, joka määrää katsastuksen arvosteluperusteet.
        Mieti sitä, ajattele; jos siihen pystyt.


      • koppalakki
        suikkapää kirjoitti:

        Lähtökohta on se, että vikakoodi tuottaa hylkäyksen.

        Sitten voidaan tietenkin aloittaa spekulointi.
        Se ei kuitenkaan riitä selitykseksi, että joskus tapahtui syt. katko ja muuten kaikki on kunnossa.

        Autossa voi olla vika joka aiheuttaa syt. katkoksia jatkuvasti. Milläs todistat vastaan ?


        Ja lopuksi, vielä kerran;
        AUTO ON HYLÄTTÄVÄ, JOS VIKAKOODI LÖYTYY.
        Lässytykset eivät auta yhtään mitään.

        Ei katsastaja voi ruveta arpomaan mitkä vikakoodit eivät saakaan aiheuttaa hylkyä, jotta asiakkaalla ei tulisi paha mieli.

        Koeta nyt saatana käsittää !

        Vikakoodi aiheuttaa hylkäyksen. Se on selvä asia. Sinun haistattelusi ja kirosanojen käyttö näillä palstoilla osoittaa sinun kyvyttömyytesi yhteistyöhön vaativalla katsastusalalla olitpa sitten katsastaja tai asiakas. Jos olet katsastaja kerro ne hylkäysperusteet asiakkaalle asiallisesti eikä turhaa öykkäröintiä tarvita.


      • suikkapää
        koppalakki kirjoitti:

        Vikakoodi aiheuttaa hylkäyksen. Se on selvä asia. Sinun haistattelusi ja kirosanojen käyttö näillä palstoilla osoittaa sinun kyvyttömyytesi yhteistyöhön vaativalla katsastusalalla olitpa sitten katsastaja tai asiakas. Jos olet katsastaja kerro ne hylkäysperusteet asiakkaalle asiallisesti eikä turhaa öykkäröintiä tarvita.

        Olen kertonut katsastukseen liittyvistä asioista palstalla asiallisesti asiallisille kysyjille.
        Vittuilijoille vittuilen takaisin.
        Loputon jankkaus on onnetonta.
        Ei tässä ole kyse yhteistyöstä vaan auton vikojen hakemisesta.

        Ihmisten on näköjään vaikeaa erottaa oma autonsa ja oma persoonansa !

        Käytöstavat opetettiin minulle jo kotona.



        Sille on voi myöskään mitään, että joku häiriköi samalla nikillä.


      • parin vuoden ajalta nikiltä...
        suikkapää kirjoitti:

        Olen kertonut katsastukseen liittyvistä asioista palstalla asiallisesti asiallisille kysyjille.
        Vittuilijoille vittuilen takaisin.
        Loputon jankkaus on onnetonta.
        Ei tässä ole kyse yhteistyöstä vaan auton vikojen hakemisesta.

        Ihmisten on näköjään vaikeaa erottaa oma autonsa ja oma persoonansa !

        Käytöstavat opetettiin minulle jo kotona.



        Sille on voi myöskään mitään, että joku häiriköi samalla nikillä.

        Ei voinut mitään, pakko oli kaivaa pätkiä vanhoista. En väitä että kaikki on sun, mutta tyylistä päätellen aika moni. Toivoa vaan sopii, että pysyt edelleen asialinjalla....

        -Jos auto on erittäin epäsiisti, yritän vaikka väkisin vääntää pahan kananmunarikkivetypierun koeajon aikana jolloin asiakas tajuaa mitä oikeasti hänen romustaan ajattelen.
        Ei väliä vaikka tulisi lusikallinen housuun ponnistellessa.-

        -On se vaan saatanan kumma, ettei sitä autoa saa katsastettua NELJÄSSÄ kuukaudessa.
        Nytkin välipäivinä asemilla on mielettömät ruuhkat juurikin osittain näiden viime tingassa sähläävien takia.
        Mikä teitä vaivaa ihmiset, ettekö saa helpoja asioita hoidettua ajallaan ilman, että kaikki ollaan samassa ruuhkassa, myöhässä tai melkein myöhässä ??-

        -voitko keksiä vielä lisää vikoja-

        -Jos hylky tulee savutuksen vuoksi, miksi et korjaa autoa vaan määkit täällä kuin lammas joistain voitoista.?
        Paha savutus ------> hylky
        Suurin voittohan on se, että savuava romusi poistuu liikenteestä saastuttamasta tai sitten se korjataan.-

        -Föönillä se lämpiää. Se lasi.
        Tuo pakkasselitys on joillakin päällä vielä plussakeleilläkin kun pissapoika ei toimi....
        Voit vain kuvitella miten kyllästyneitä me katsastajat olemme selittelijöihin.-

        -Jälkitarkastusaikaa on YKSI kuukausi.
        Jos olet niin tyhmä, että tahallasi jätät jälkitarkastuksen viimeiseen päivään eikä auto mene läpi, joudut yhä uudelleen tuomaan auton katsastukseen.
        Autohan ei ole läpäissyt katsastusta.-

        -Te viimetinkaan jättäjät! Olette ihan oma lajinne.
        Ammutte aina vain itseänne jalkaan.
        Kuinka te jaksatte tätä ?-

        -AKE:n määräys on yksiselitteisesti se, ettei uusia liitoksia tehdä jarruputkistoon.
        Tämä on ainakin korjaamoissa yleisessä tiedossa.
        Ainahan tietysti marisevia kusipäitä löytyy...-

        -No, vittuako ruuhkautatte asemat samaan aikaan.
        Laumasielut!

        -Köyhällä on auto jossa on oikein OBD-pistokekin ja mittausvaatimus eli auto uudempi kuin vm.2000
        Olisit ostanut halvemman auton jotta on varaa maksaa katsastuksesta bensatankillisen hinta.-

        -Miksi niitä AKEN kattavia tietosivija ei sitten voisi lukea ?
        Vittu!-

        -onko sulla pässinpää mitään käsitystä, paljonko sen anturin päässä oleva mittalaite maksaa ja paljonko sen huolto- ja kalibrointikustannukset maksaa - puhumattakaan siitä, kun siihen mittariin tulee vika. Vai oletko niitä pölöjä, jotka luulee, että kaikki raha mitä yritykseen tulee on puhdasta voittoa. Älä aivoton aja autolla, jos ei sulla ole varaa hoitaa siitä aiheutuneita kustannuksia.-

        -Ihan vain neuvoksi vastaisen varalle:
        jos katsastaja toteaa, että autossa on mm. alustasarja joka pitää muutoskatsastaa tai siinä on jokin vika, on TÄYSIN TURHAA aloittaa vaikertamaan, että "ennenkin on auto hyväksytty tuollaisenaan" eikä kukaan aikaisempi katsastaja ole puuttunut ko. asiaan.
        Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että NYT on NYT eikä mitkään menneisyyden virheet välttämättä toistu loputtomiin.
        Se lähes mosaiikiksi muuttunut tuulilasi pitää vaihtaa. Eikä se saatanan lasi ole sellainen uudesta saakka ollut. -


        -Emme me katsastajat tyhmiä olla; olemme saaneet kuulla samat lässytykset ja valheet tuhansia kertoja! Te ette vain sitä tajua kertoessanne omaa naurettavaa palturiversiotanne.
        Sellainen tekee kyyniseksi. -

        -Ja lopuksi:
        katsastushalliin ei tarvitse eikä ole myöskään suotavaa tuoda mukaan puolta sukua pyörimään jaloissa, seisomaan peilien edessä ja törmäilemään yhtaikaa auton alla katsastajan tehdessä työtään.
        Ei ole myöskään suotavaa, että halliin tuodaan jopa sylilapsia ja koiria.
        Ettekö tajua, että paikka on autokatsastushalli jossa tehdään työtä?
        Se ei ole mikään elämysmaailma tai puuhamaa.
        Kestäisttekö itse sitä, että työmaallanne koko ajan joku puhaltaa niskaan, kyselee ja tivaa kaikkea mahdollista, kompuroi jaloissanne, on tiellä ja suorastaan häiritsee prosessin etenemistä ?
        Lopuksi:
        suurin osa katsastusasiakkaista on täyspäisiä ja fiksuja, mutta hörhöjen ja huonostikasvatettujen/kasvattamattomien osuus kasvaa koko ajan.
        Ikävä kyllä....-

        -Etkö osannut lukea alkuperäistä viestiä vai oletko sinäkin sitä mieltä, että maksamalla jonkin summan tiskin yli saa VALTAKIRJAN vittuilulle, katsastajan työn hankaloittamiselle ja valehtelulle.
        Voi, jospa te asiakkaat tietäisitte miten makeat naurut te saatte kahvipöytäkeskusteluissa kun käy ilmi, että tänään kävi jo viides selittäjä paikalla joka väitti haljenneen tuulilasin olleen tuollainen jo viimeiset 6 vuotta eikä kukaan katsuri ole aikaisemmin sanonut mitään... -

        -Hahhah!
        Luuletko, pässi, että katsastuksen tapahtuessa autokorjaamossa, ei AKEn määräyksiä enää noudatetakaan vaan anarkia saa loistaa ja kaikki romut menevät läpi ???-

        -Haista p***a.
        Asemilla toimitaan AKEN sääntöjen mukaan.
        Käyttäytyminen lähtee jo kotikasvatuksesta, jos et tiennyt.
        VAIN JA AINOASTAAN !
        Kuvitteellinen "ryöstöhintataso" ei todellakkaan anna oikeutta harjoittaa vittuilua, uhkailua tai mitään muutakaan sekotoimintaa asiakkaiden taholta asemien työntekijöitä kohtaan. Asemien työntekijät eivät työnnä voittoja taskuunsa vaan sen tekevät omistajat !
        (ryöstöhinnalla ostaa tankillisen bensaa....) -

        -Tullessasi konttorin ovesta sisään, olet käyttäytymisääntöjen kahlitsema VAIKKA OLETKIN ASIAKAS.
        Jos et osaa käyttäytyä, saat huonoa palvelua ihan niinkuin kapakassakin.
        Surkein tyyppi heitetään ulos.
        (luuletko, että katsastajalla ei ole voimaa?)-

        -Katsastusasema on KAIKKIEN MAHDOLLISTEN kulkuneuvojen (ei vain hlö autojen) liikenneturvallisuutta ja säädöstenmukaisuutta valvomaan perustettu lafka. (maahantuonnit, muutokset, määräaikaiskats, yms. varten perustettu lainmukainen laitos.

        Siellä toteutetaan LAINLAATIJOIDEN toiveita.-

        -Jos on kilvissä oleva mönkkäri, pitää se katsastaa.
        Etkö saatana tätäkään ottanut huomioon seotessasi päästäsi niin pahasti, että ostit itsellesi täysin tarpeettoman lelun mönkkärin muodossa ?-

        -Kerro mikä on aiheeton hylkäys.
        katsastusmies tekee päätöksen eikä siihen sinun narinasi suuremmin vaikuta.
        Asiakas todellakin on lähes aina väärässä urputtaessaan hylkäyksestä.

        -Haista paska.
        Katsastuksessa hylätään liian kuluneet renkaat ja piloille haljenneet tuulilasit, aivan säädösten mukaisesti. Ei siinä mitään salaliittoa ole. -

        -Oudointa on se, että joku haluaa väkisin ajaa viallisella paskalla vaarantaen muita tielläliikkujia.
        Yleensä nämä sepitetyt tarinat menevät niin, että katsastaja on väärässä hylkäessään jyrisevän auton jossa on laakeri sökö.
        Perusteluna vielä se, että: "ainahan se on ollut tuollainen eikä ennenkään ole hylätty...."-


      • suoruutta arvostava
        parin vuoden ajalta nikiltä... kirjoitti:

        Ei voinut mitään, pakko oli kaivaa pätkiä vanhoista. En väitä että kaikki on sun, mutta tyylistä päätellen aika moni. Toivoa vaan sopii, että pysyt edelleen asialinjalla....

        -Jos auto on erittäin epäsiisti, yritän vaikka väkisin vääntää pahan kananmunarikkivetypierun koeajon aikana jolloin asiakas tajuaa mitä oikeasti hänen romustaan ajattelen.
        Ei väliä vaikka tulisi lusikallinen housuun ponnistellessa.-

        -On se vaan saatanan kumma, ettei sitä autoa saa katsastettua NELJÄSSÄ kuukaudessa.
        Nytkin välipäivinä asemilla on mielettömät ruuhkat juurikin osittain näiden viime tingassa sähläävien takia.
        Mikä teitä vaivaa ihmiset, ettekö saa helpoja asioita hoidettua ajallaan ilman, että kaikki ollaan samassa ruuhkassa, myöhässä tai melkein myöhässä ??-

        -voitko keksiä vielä lisää vikoja-

        -Jos hylky tulee savutuksen vuoksi, miksi et korjaa autoa vaan määkit täällä kuin lammas joistain voitoista.?
        Paha savutus ------> hylky
        Suurin voittohan on se, että savuava romusi poistuu liikenteestä saastuttamasta tai sitten se korjataan.-

        -Föönillä se lämpiää. Se lasi.
        Tuo pakkasselitys on joillakin päällä vielä plussakeleilläkin kun pissapoika ei toimi....
        Voit vain kuvitella miten kyllästyneitä me katsastajat olemme selittelijöihin.-

        -Jälkitarkastusaikaa on YKSI kuukausi.
        Jos olet niin tyhmä, että tahallasi jätät jälkitarkastuksen viimeiseen päivään eikä auto mene läpi, joudut yhä uudelleen tuomaan auton katsastukseen.
        Autohan ei ole läpäissyt katsastusta.-

        -Te viimetinkaan jättäjät! Olette ihan oma lajinne.
        Ammutte aina vain itseänne jalkaan.
        Kuinka te jaksatte tätä ?-

        -AKE:n määräys on yksiselitteisesti se, ettei uusia liitoksia tehdä jarruputkistoon.
        Tämä on ainakin korjaamoissa yleisessä tiedossa.
        Ainahan tietysti marisevia kusipäitä löytyy...-

        -No, vittuako ruuhkautatte asemat samaan aikaan.
        Laumasielut!

        -Köyhällä on auto jossa on oikein OBD-pistokekin ja mittausvaatimus eli auto uudempi kuin vm.2000
        Olisit ostanut halvemman auton jotta on varaa maksaa katsastuksesta bensatankillisen hinta.-

        -Miksi niitä AKEN kattavia tietosivija ei sitten voisi lukea ?
        Vittu!-

        -onko sulla pässinpää mitään käsitystä, paljonko sen anturin päässä oleva mittalaite maksaa ja paljonko sen huolto- ja kalibrointikustannukset maksaa - puhumattakaan siitä, kun siihen mittariin tulee vika. Vai oletko niitä pölöjä, jotka luulee, että kaikki raha mitä yritykseen tulee on puhdasta voittoa. Älä aivoton aja autolla, jos ei sulla ole varaa hoitaa siitä aiheutuneita kustannuksia.-

        -Ihan vain neuvoksi vastaisen varalle:
        jos katsastaja toteaa, että autossa on mm. alustasarja joka pitää muutoskatsastaa tai siinä on jokin vika, on TÄYSIN TURHAA aloittaa vaikertamaan, että "ennenkin on auto hyväksytty tuollaisenaan" eikä kukaan aikaisempi katsastaja ole puuttunut ko. asiaan.
        Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että NYT on NYT eikä mitkään menneisyyden virheet välttämättä toistu loputtomiin.
        Se lähes mosaiikiksi muuttunut tuulilasi pitää vaihtaa. Eikä se saatanan lasi ole sellainen uudesta saakka ollut. -


        -Emme me katsastajat tyhmiä olla; olemme saaneet kuulla samat lässytykset ja valheet tuhansia kertoja! Te ette vain sitä tajua kertoessanne omaa naurettavaa palturiversiotanne.
        Sellainen tekee kyyniseksi. -

        -Ja lopuksi:
        katsastushalliin ei tarvitse eikä ole myöskään suotavaa tuoda mukaan puolta sukua pyörimään jaloissa, seisomaan peilien edessä ja törmäilemään yhtaikaa auton alla katsastajan tehdessä työtään.
        Ei ole myöskään suotavaa, että halliin tuodaan jopa sylilapsia ja koiria.
        Ettekö tajua, että paikka on autokatsastushalli jossa tehdään työtä?
        Se ei ole mikään elämysmaailma tai puuhamaa.
        Kestäisttekö itse sitä, että työmaallanne koko ajan joku puhaltaa niskaan, kyselee ja tivaa kaikkea mahdollista, kompuroi jaloissanne, on tiellä ja suorastaan häiritsee prosessin etenemistä ?
        Lopuksi:
        suurin osa katsastusasiakkaista on täyspäisiä ja fiksuja, mutta hörhöjen ja huonostikasvatettujen/kasvattamattomien osuus kasvaa koko ajan.
        Ikävä kyllä....-

        -Etkö osannut lukea alkuperäistä viestiä vai oletko sinäkin sitä mieltä, että maksamalla jonkin summan tiskin yli saa VALTAKIRJAN vittuilulle, katsastajan työn hankaloittamiselle ja valehtelulle.
        Voi, jospa te asiakkaat tietäisitte miten makeat naurut te saatte kahvipöytäkeskusteluissa kun käy ilmi, että tänään kävi jo viides selittäjä paikalla joka väitti haljenneen tuulilasin olleen tuollainen jo viimeiset 6 vuotta eikä kukaan katsuri ole aikaisemmin sanonut mitään... -

        -Hahhah!
        Luuletko, pässi, että katsastuksen tapahtuessa autokorjaamossa, ei AKEn määräyksiä enää noudatetakaan vaan anarkia saa loistaa ja kaikki romut menevät läpi ???-

        -Haista p***a.
        Asemilla toimitaan AKEN sääntöjen mukaan.
        Käyttäytyminen lähtee jo kotikasvatuksesta, jos et tiennyt.
        VAIN JA AINOASTAAN !
        Kuvitteellinen "ryöstöhintataso" ei todellakkaan anna oikeutta harjoittaa vittuilua, uhkailua tai mitään muutakaan sekotoimintaa asiakkaiden taholta asemien työntekijöitä kohtaan. Asemien työntekijät eivät työnnä voittoja taskuunsa vaan sen tekevät omistajat !
        (ryöstöhinnalla ostaa tankillisen bensaa....) -

        -Tullessasi konttorin ovesta sisään, olet käyttäytymisääntöjen kahlitsema VAIKKA OLETKIN ASIAKAS.
        Jos et osaa käyttäytyä, saat huonoa palvelua ihan niinkuin kapakassakin.
        Surkein tyyppi heitetään ulos.
        (luuletko, että katsastajalla ei ole voimaa?)-

        -Katsastusasema on KAIKKIEN MAHDOLLISTEN kulkuneuvojen (ei vain hlö autojen) liikenneturvallisuutta ja säädöstenmukaisuutta valvomaan perustettu lafka. (maahantuonnit, muutokset, määräaikaiskats, yms. varten perustettu lainmukainen laitos.

        Siellä toteutetaan LAINLAATIJOIDEN toiveita.-

        -Jos on kilvissä oleva mönkkäri, pitää se katsastaa.
        Etkö saatana tätäkään ottanut huomioon seotessasi päästäsi niin pahasti, että ostit itsellesi täysin tarpeettoman lelun mönkkärin muodossa ?-

        -Kerro mikä on aiheeton hylkäys.
        katsastusmies tekee päätöksen eikä siihen sinun narinasi suuremmin vaikuta.
        Asiakas todellakin on lähes aina väärässä urputtaessaan hylkäyksestä.

        -Haista paska.
        Katsastuksessa hylätään liian kuluneet renkaat ja piloille haljenneet tuulilasit, aivan säädösten mukaisesti. Ei siinä mitään salaliittoa ole. -

        -Oudointa on se, että joku haluaa väkisin ajaa viallisella paskalla vaarantaen muita tielläliikkujia.
        Yleensä nämä sepitetyt tarinat menevät niin, että katsastaja on väärässä hylkäessään jyrisevän auton jossa on laakeri sökö.
        Perusteluna vielä se, että: "ainahan se on ollut tuollainen eikä ennenkään ole hylätty...."-

        Harvoin on ollut näin hauskaa.
        Ehkä hiukan suorapuheista, mutta enimmäkseen totta.


    • 66666666666

      Kannattaa ajella autolla jossa ei oo tietokoneita ja siten vikakoodeja.

    • Renu 02

      Kaveri kerto, että AKEssa olis annettu jotain helpotuksia, mutta en mää ainakaan niitä kännissä netistä löydä! Voisko joku rohkee esitää AKElle; että "löysennykset" olis oikeesti julkisia ja myös kännissä löydettävissä (huom luönti virhewt ) (netistä luettavissa).

      • Katsuri

      • Katsuri
        Katsuri kirjoitti:

        Eipä toimikkaan toi linkki...??

        Sinne tulee noita välejä useampikin kun kopioi ja liittää ton linkin. Eli poista kaikki välit.


      • on nyt
        Katsuri kirjoitti:

        Sinne tulee noita välejä useampikin kun kopioi ja liittää ton linkin. Eli poista kaikki välit.

        väljää,,,,korjataan ja sitten kuukauden sisään näyttö.. 20 ekua ja kiitos:)))


      • linkki..

    • turhaa_hommaa

      Vanha ketju, mutta aihe on tätä päivää yhä edelleen. Eli auto katsastukseen ja hylkäys vikakoodin takia. Omaa tyhmyyttä vein merkkiliikkeeseen ja vikamuistin tyhjennykselle tuli hintaa lähes 80 euroa. Oli hienosti laskuun kirjoitettu vian etsintä ja vikamuistin tyhjennys. Mitään ei korjattu koska ei vikaakaan oikeasti ollut vaan kyseessä oli korjaamon mielestä tod.näk. pakkasaamun käynnistys jolloin käynyt hetken rikkaalla ja korjaamon mukaan ihan normaalia. Siis auto hylättiin katsastuksessa syystä mikä on korjaamon mielestä ihan ok!!! Auto oli loppusyksystä normaalissa vuosihuollossa ja tuolloin ei ollut mitään koodeja. Tähän päälle uusinta näyttö niin tälle pelleilylle tuli hintaa lähes satanen.

      Ps. onko nuo päästöihin liittyvät vikakoodit ainoat mitä huomioidaan katsastuksessa?

    • TurunPiispa2

      Osta dieselauto, ei tarvitse murehtia vikakoodeja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1190
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      140
      1121
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1001
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      927
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      804
    Aihe