Naapurin kaappikello!

Annuskaa1

Apua! Olen nyt asunut vajaan kuukauden kerrostaloasunnossa, jossa seinät tuntuvat olevan pahvista. Täällä kuuluu kaikki äänet, naapureiden puheet ym normaalit elämisen äänet jotka eivät minua haittaa, mutta tuo naapurin(mummon?) kaappikello tekee mut hulluksi!! Se soi puolen tunnin välein HYVIN äänekkäästi!

Teen paljon opintoihin liittyviä tehtäviä kotoa käsin, sillä yleensä kotona kykenen parhaiten keskittymään, mutta nyt ajatus katkeaa puolen tunnin välein ja alkaa ahdistamaan kun tietää tasan tarkkaan mitä kello on kun ei voi olla laskematta niitä lyöntejä! Tahtoisin edes omassa kodissani olla rauhassa välittämättä siitä paljonko kello on, mutta täällä se ei onnistu.

Mainittakoon, että kyseinen kello ei siis lopeta edes yölläkään, joten nukun korvatulppien kanssa!

Miten kukaan voi edes elää kaappikello kotonaan?! Mummollani oli aikoinaan sellainen ja vihasin sitä koko sydämestäni, sillä se meteli oli jotain aivan käsittämätöntä ja sydänkohtaus oli lähellä joka kerta kun se pärähti soimaan. Kyseinen paholaisen keksintö onkin aina ensimmäinen asia mikä minulle tulee mieleen mummolasta :D

Onko kenelläkään kokemuksia tällaisista tapauksista? MITÄ VOIN TEHDÄ?! Pitäisikö ottaa yhteyttä saamattomaan isännöitsijään, onko siitä mitään hyötyä? En halua kenenkään mummon vihoja niskaani joten haluaisin, että asia hoidettaisiin anonyyminä, mutta toisaalta hän tietysti arvaisi minun olevan valittaja kun olen vasta muuttanut tänne.

Itse elän aika hiljaiseloa, kuuntelen musiikkia ja katselen telkkaria niin hiljaisella, ettei se voi kuulua kenellekkään.

En vaan enää kestä tuota julmetun kelloa!! AUTTAKAA! :D

Olen kiitollinen kaikesta tiedosta! Ja kaappikellojen suojelijat älkää vaivautuko vastaamaan - viestejänne ei noteerata! ;)

32

4736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaappikello raksuttaa

      Olen lähes koko ikäni asunut asunnossa, jossa on joko lyövä seinäkello ja/tai käkikello. Ja ikää on paljon.

      Mummoasi kello ei häirinnyt?

      Voithan ottaa yhteyttä isännöitsijään, josko hän tietää ennakkotapauksista. Vaikea tosin tällä syömisellä kuvitella, että seinäkellon käyttäminen voitaisiin luokitella häiritseväksi elämäntavaksi.

      Kun et stressaa liikaa, saatat tottua naapurin kelloonkin ja muihin normaaleihin elämisen ääniin;-)

    • hänelle

      Ihmiset ovat erilaisia, joku kestää kaappikellon mojahdukset - joku ei. Näin se vain on.

      Asuin itsekin kerran kämpässä, jossa oli makuuhuoneen seinän takana, siis naapurilla, kaappikello. En tottunut siihen, vaikka asuin siinä kämpässä joitain vuosia. En saanut illalla unta, koska aina kun olin vaipumassa uneen niin BÄNG! Ja sitten harmitti, että no joko se puoli tuntia taas meni!

      Käy keskustelemassa naapurisi kanssa. Ei sinun tarvitse kuunnella hänen kaappikellonsa ääntä. Säätäkööt äänen niin pienelle, ettei se kuulu, tai ottakoot kokonaan pois. Tuo on mielestäni "jatkuvaa häiriön tuottamista".

      Kannattaa jutella, sillä eihän tuo naapuri välttämättä edes tiedä, että hänen kellonsa ääni kuuluu kotiisi.

    • tottuu

      Kyllä sinä siihen totut. Itse oon asunut sairaalan vieressä kolme-neljä vuotta. Pari kuukautta meni kuunnellessa kun ambulanssit ajelivat sireenit päällä kokoajan. Tai ainakin se tuntui siltä, että niitä viiden minuutin välein ohi sujahti. Mut ei niitä enää huomaa. Kaverit kyllä ihmettelee käydessään että täälläpä menee paljon hälyytysajoneuvoja. Johon minä yleensä vastaan sen kummemmin ajattelematta, että menee vai?

      Ja mielenkiintoinen seikka tuossa metelistä on se, että se kuuluu, jos sitä jää kuuntelemaan.
      eräs tuttuni valittaa siitä, että ei pysty nukkumaan, jos samassa huoneessa tikittää kello. Patterirannekellonkin hän kuulemma kuulee toiselta puolelta huonetta. Hän ostikin itselleen semmoisen "äänettömän" herätyskellon, mutta siitäkin kuulema lähtee kauhea hurina. Mutta töissä hänelle on kyllä turha puhua, jos ei mene eteen seisomaan kun puhuu. Kun hän ei muuten kuule. :)

      • hänelle

        Ihan turha toitotta jollekulle, että kyllä sinä totut, jos itse on tottunut johonkin. Asuin aikoinaan kymmenisen vuotta paikassa, jonka ohi pyyhälsi jatkuvasti ambulansseja ja meteli oli muiden mielestä hirveä - ei minun. Totuin siihen, mutta en aikoinaan naapurini kaappikellon ääneen.

        Miksi kenenkään ylipäänsä pitäisi joutua kuuntelemaan päivittäin, puolen tunnin väliajoin naapurin puolelta kuuluvaa kajahdusta? Selitäpä se.


      • EI kaappikelloille
        hänelle kirjoitti:

        Ihan turha toitotta jollekulle, että kyllä sinä totut, jos itse on tottunut johonkin. Asuin aikoinaan kymmenisen vuotta paikassa, jonka ohi pyyhälsi jatkuvasti ambulansseja ja meteli oli muiden mielestä hirveä - ei minun. Totuin siihen, mutta en aikoinaan naapurini kaappikellon ääneen.

        Miksi kenenkään ylipäänsä pitäisi joutua kuuntelemaan päivittäin, puolen tunnin väliajoin naapurin puolelta kuuluvaa kajahdusta? Selitäpä se.

        Jos talonne äänieristys on ala-arvoinen niin voit valittaa kaappikellosta hiljaisuuden aikana. Päivisin kaappikello kuuluu normaaliin elämisen ääniin mutta säännöllinen öinen metelöinti ei ole sopivaa, ei edes kaappikellolle.


      • .....

        Ei todellakaan tarvitse tottua kenenkään naapurin seinäkelloihin tai muihin häiritseviin ääniin. Minä ainakin soittaisin isännöitsijälle ja pyytäisin sitä juttelemaan vähän kyseisen mummelin kanssa. Kyllähän tuo olisi jo painajaista joutua jatkuvasti kuuntelemaan pimpeli pompeleita!!!


      • .....

        tuttavasi ei varmasti yritäkään nukkua.


      • hänelle
        EI kaappikelloille kirjoitti:

        Jos talonne äänieristys on ala-arvoinen niin voit valittaa kaappikellosta hiljaisuuden aikana. Päivisin kaappikello kuuluu normaaliin elämisen ääniin mutta säännöllinen öinen metelöinti ei ole sopivaa, ei edes kaappikellolle.

        Vai kuuluu normaaleihin elämisen ääniin!!! Salli mun nauraa!!!!


      • kerrostalossa,
        hänelle kirjoitti:

        Ihan turha toitotta jollekulle, että kyllä sinä totut, jos itse on tottunut johonkin. Asuin aikoinaan kymmenisen vuotta paikassa, jonka ohi pyyhälsi jatkuvasti ambulansseja ja meteli oli muiden mielestä hirveä - ei minun. Totuin siihen, mutta en aikoinaan naapurini kaappikellon ääneen.

        Miksi kenenkään ylipäänsä pitäisi joutua kuuntelemaan päivittäin, puolen tunnin väliajoin naapurin puolelta kuuluvaa kajahdusta? Selitäpä se.

        Miksi pitäisi keskustella naapurin kanssa jos on jokin häiriö tekijä?

        Maksetaanhan isännöitsijälle palkkaa taloyhtiön varoista, joten hoitakoon hommiansa.

        Olen v-84 asunut samassa kerrostalossa, 3rappuinen/3kerroksinen talo.

        En tunne puoliakaan talomme väestä.
        Mitään tarvetta ei ole tutustuakaan. En osallistu mihinkään talkoo menoihin, tai yhteis tilaisuuksiin. Minua ei kiinnosta.

        En tervehdi ihmisiä esim. rapussa kun en tiedä keitä he ovat.

        He eivät ole kuin naapureita, ystäväni ovat muualla.

        Mitään valitukseen johtavaa en näinä vuosina ole antanut, enkä mistään ole valittanut.


      • onkin kyse?
        ..... kirjoitti:

        Ei todellakaan tarvitse tottua kenenkään naapurin seinäkelloihin tai muihin häiritseviin ääniin. Minä ainakin soittaisin isännöitsijälle ja pyytäisin sitä juttelemaan vähän kyseisen mummelin kanssa. Kyllähän tuo olisi jo painajaista joutua jatkuvasti kuuntelemaan pimpeli pompeleita!!!

        Että ei TARVITSE tottua? Vaikka tottuisikin?


      • ainakin vaikuttaa...
        ..... kirjoitti:

        tuttavasi ei varmasti yritäkään nukkua.

        Minä taas luulen, että hän nimenomaan nukkuu. Huono kuulohan hänellä ei siis ole, kuten jo tuli mainittua. Tai sitten ne työt vaatii häneltä niin suurta keskittyimiskykyä, että hän ei sen takia kuule, koska missään metelissä emme töitä tee.


      • ........
        kerrostalossa, kirjoitti:

        Miksi pitäisi keskustella naapurin kanssa jos on jokin häiriö tekijä?

        Maksetaanhan isännöitsijälle palkkaa taloyhtiön varoista, joten hoitakoon hommiansa.

        Olen v-84 asunut samassa kerrostalossa, 3rappuinen/3kerroksinen talo.

        En tunne puoliakaan talomme väestä.
        Mitään tarvetta ei ole tutustuakaan. En osallistu mihinkään talkoo menoihin, tai yhteis tilaisuuksiin. Minua ei kiinnosta.

        En tervehdi ihmisiä esim. rapussa kun en tiedä keitä he ovat.

        He eivät ole kuin naapureita, ystäväni ovat muualla.

        Mitään valitukseen johtavaa en näinä vuosina ole antanut, enkä mistään ole valittanut.

        tarvitse keskustella kenenkään kanssa jos ei halua, mutta kokeilepa kerran ihan testiksi tervehtiä ja hymyillä jollekin naapurille ja mieti mitä vaikutuksia siitä tulee... voit yllättäen huomata, että se aiheuttaa aivojen virkistymistä ja mielihyvää. Se on pieni ohimenevä hetki, mutta tuntuu yllättävän kivalta. Jokainen tietenkin valitsee oman tiensä kulkea, mutta mitä iloa on olla jatkuvasti mörökölli?


      • naapurit
        kerrostalossa, kirjoitti:

        Miksi pitäisi keskustella naapurin kanssa jos on jokin häiriö tekijä?

        Maksetaanhan isännöitsijälle palkkaa taloyhtiön varoista, joten hoitakoon hommiansa.

        Olen v-84 asunut samassa kerrostalossa, 3rappuinen/3kerroksinen talo.

        En tunne puoliakaan talomme väestä.
        Mitään tarvetta ei ole tutustuakaan. En osallistu mihinkään talkoo menoihin, tai yhteis tilaisuuksiin. Minua ei kiinnosta.

        En tervehdi ihmisiä esim. rapussa kun en tiedä keitä he ovat.

        He eivät ole kuin naapureita, ystäväni ovat muualla.

        Mitään valitukseen johtavaa en näinä vuosina ole antanut, enkä mistään ole valittanut.

        Tuohon tervehtimiseen kommentoin sen verran, että minäkään en osallistu talkoisiin ym. mutta olen opetellut kuitenkin tervehtimään jos naapuri tulee vastaan. Koska se ei vaadi minulta sen enempää aikaa ja se vasta ahdistavaa onkin jos vastaantuleva ihminen katsoo ohi tai "läpi" toisen ihmisen. Kuin toista ei olisi olemassa. Se on pahin loukkaus toiselle ihmiselle - ignooraus.

        Tervehdys voi tuoda iloa ihmiselle koko päivään eikä se tarkoita että pitäisi jäädä puhumaan kaikki asiat tai olla sen enempää ystäviä. Naapureihin on minun mielestäni fiksua pitää asialliset välit mutta ei liian läheiset. Kokemusta on meinaan stalkkerista.


    • O T O

      Voi jeesus taas tämänkin kerran.
      Pitääkö kaikki asiat pyöritellä isännöitsijöiden, poliisien tai muun virkavallan kautta?
      Kuinka hiton vaikeaa on satuttautua yhtäaikaa rappuun naapurin kanssa ja sanoa,
      että se teidän kello kuuluu meille aika hyvin, ja voisko sen siirtää jollekin muulle seinälle?
      Voit tarjoutua auttamaan kellon siirrossa.

      • ystävällisesti

        Hei! Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Puhu asiasta ensin suoraan naapurillesi. Pyydä häntä ystävällisesti siirtämään kelloa. Tai ehkä sille voi tehdä jotain, ettei se pidä niin kovaa ääntä. Jos vaikka kelloseppä voisi tuunata sitä jotenkin? Tai sitten se vaan täytyy pysäyttää, mummo voi ostaa itselleen hiljaisen kellon.

        Vasta jos naapurisi ei suostu mihinkään näistä, sinun kannattaa mennä isännöitsijälle. Tuntuu aina ikävältä kun puhutaan selän takana eikä suoraan.


    • itsekin herkkäkorva

      Kaappikelloasia on vaikea lähestyttävä, mutta jos aiot noudattaa edellisten vastaajien vinkkiä käydä puhumassa asiasta niin kannattaa ottaa huomioon, ettei mummo välttämättä osaa tehdä asialle yhtään mitään ja korkeintaan pahoittelee tilannetta. Joten ole sinä nuorempana nopsaotteisin ja käy jossakin kellokaupassa kysymässä ensin, mitä sille kellolle pitää tehdä.

      Meillä on kotona myöskin kovaääninen kaappikello ja kun sen sointiosan jättää vetämättä jäävät myös soinnit kokonaan pois. Viisareiden läksytys käy myös minun korviini, mutta siihenkin löytyy omat keinonsa vaimentaa ääni minimiin.

      Isännöitsijä ei voi hirveästi vaikuttaa tämän kaltaisiin ääniin ja kaappikelloa ei katsota ihan samalla silmällä kuin esim. öisin juopotteleva äänekäs naapuri.

      Itse käytän kuulosuojaimia herkkäkorvaisuuteni takia kuin myös olen koettanut kasvattaa itseäni siinä, etten reagoisi joka ääneen heti ärtymällä siihen. Sekin helpottaa ja saa miettimään rakentavia ideoita melun eliminoimiseksi, koska vihapäissään sitä ei tee muuta kuin pomppii seinille.

      • hänelle

        Hyviä neuvoja annat ap:lle!

        Mutta siitä olen eri mieltä, etteikö isännöitsijä voisi vaikuttaa asiaan. Miksi kaappikellon puolen tunnin välein päästävää mäjähdystä pitäisi lähestyä eri tavoin kuin muita häiriöääniä? Mitä jos joku alkaisi päästää torvella raikuvan törähdyksen puolen tunnin väliajoin? Eihän sekään olisi hyväksyttävää, ei edes päiväsaikaan, sillä on olemassa käsite jatkuvan häiriön tuottamisesta.

        Kaappikellonhan saa tosiaan olemaan ihan äänetikin.


      • ksksksks

        Hiljaisuuden aikaan äänekäs kello menee samaan kategoriaan kuin televisio ja stereot. siinä ei ole mitään eroa, meteli on meteliä. Päivällä se yleensä menee normaalina elämänä, jollei, mutta ei hiljaisuuden aikana.


      • Kuulosuojaimet
        hänelle kirjoitti:

        Hyviä neuvoja annat ap:lle!

        Mutta siitä olen eri mieltä, etteikö isännöitsijä voisi vaikuttaa asiaan. Miksi kaappikellon puolen tunnin välein päästävää mäjähdystä pitäisi lähestyä eri tavoin kuin muita häiriöääniä? Mitä jos joku alkaisi päästää torvella raikuvan törähdyksen puolen tunnin väliajoin? Eihän sekään olisi hyväksyttävää, ei edes päiväsaikaan, sillä on olemassa käsite jatkuvan häiriön tuottamisesta.

        Kaappikellonhan saa tosiaan olemaan ihan äänetikin.

        Itselläni on kaappikello joka soittaa puolen tunnin välein. Mutta kun olen antanut sen soida ympäri vuorokauden niin en enää kuuntele sen soittoa. En edes muista kuunnella. Samoin on toisten kellon omistajien laita. Kun ääneen tottuu, sitä lakkaa kuuntelemasta eikä keskity yhteen ääneen. Silloin voi sanoa, että maailmaan mahtuu ääniä. Puhukaa toistenne kanssa mikä ääni häiritsee. Toinen ei ehkä huomioi ääntä.


    • kaappinello

      Minulla on kaappikello seinällä eikä kukaan ole valittanut mutta kellon tasatuntilyöntejä naapurin koira säikähti. Voit ehdottaa kellon omistajalle naapurille samaa mitä minä teen illalla , eli pysäyttää heiluri niin kellon voi laittaa aamulla taas aikaan ja näin naapuri saa nukkua yönsä rauhassa. Ja kellon ääni kuuluu normaaleihin elämisen ääniin eikä kelloa yksikään isännöitsijä pidä häiriön tuottamisena. Toisinaan huomaan etten enää kuule päällä olevaa seinällä olevaa öyövää kelloa sillä kyllä sen ääneen tottuu. Mutta kun ilta tulee niin pysäytän kellon ja laitan sen aamulla taas päälle. Tämä on toiminut minun asuintalossamme.

    • Naapurisopu

      Sen lyöntipuolen voi myös jättää vetämättä, koska sille on oma jousi. Eli voi vetää pelkän käyntipuolen.

    • tottumus

      Kiitos kaunis kommenteistasi. Niin on minullakin kaappikello ja se on öisin hiljaa, kunnes parhaisiin aamun uniin soittaa kuudelta herätyksen. Olen tottunut. En herää enää. Meteliähän on monenlaista.

    • päässävika

      Minä omistan kaksi pöytäkelloa, jotka lopettavat soittamisen illalla kymmeneltä ja aloittavat aamulla kuudelta. En ole huolehtinut enää aikoihin siitä, että kello soisi hiljaisuuden aikoina, sillä ne eivät soi. Kyllä täällä valittajia löytyy joka lähtöön, mutta kelloista se valitus ei enää johdu. Se valitus lienee jonkun päänupissa.

    • mahdollisuuksiaon

      Minulla on seinäkello, joka lyö täydet tunnit ja puolet tunnit. Se on ollut hiljaa vaatehuoneessa vuosikaudet sen jälkeen, kun naapuri valitti, ettei saa nukuttua, koska jonkun kello lyö. Naapuri valitti suoraan minulle. Parempi niin. Typerää olisi ollut kierrättää asia isännöitsijän kautta.

      Alakerrassa on koira, joka haukkui ja ulisi kaiket päivät. Panin lapun ilmoitustaululle, koska en tiennyt, missä koira on. Vaadin ulinan loppumista. Se loppui melkein kokonaan. Satunnainen ulina ei haittaa, mutta jatkuva haukku ja ulina oli liikaa muillekin.

    • käkikello_syndrooma

      Jaa, että mitä voit tilanteellesi tehdä. Älä murehdi asiaa. Se on turhaa. Tilanne hoituu kyllä automaattisesti ajanmyötä. Parin-kolmen vuoden päästä asut Lapinlahden parantolassa pysyväissäilytyksessä. Diagnoosina traumaattinen käkikello syndrooma. Heräilet tasatunnein kukkumaan. Elämälläsi on silloin suuri tarkoitus. https://www.youtube.com/watch?v=vA2ZJYW2FeM

    • ksksksks

      Taloyhtiön säännöissä oleva hiljaisuusvelvoite koskee myös kelloja. Kello ei eroa siinä mitenkään esim äänentoistolaitteista. Kello ei saa häiritä muiden hiljaista aikaa.

      Hyvällä onnella kelloa ei voi helposti hiljentää hiljaisuuden ajaksi, tai asukas ei osaa/viitsi hiljentää sitä. Silloin pääset koko kellosta eroon valittamalla isännöitsijälle hiljaisuuden jatkuvasta ja häiritsevästä puolen tunnin välein toistuvasta rikkomisesta. Ilmoita valituksessasi, että et luovuta ennen kuin kello vihdoinkin vaikenee hiljaisuuden ajaksi. Pyydä myös ilmoittamaan itsellesi, mihin toimenpiteisiin asiassa ryhdytään/on ryhdytty. Tee valitus sähköpostitse, jotta sinulla on näyttöä valittamisesta.

      Jos isännöitsijä ei tee mitään, voit valittaa sekä hiljaisuuden rikkomisesta että isännöitsijän tehtävien laiminlyömisestä taloyhtiölle. Jos sekään ei auta niin asian voi viedä viranomaisille.

      Jos kelloasukas on vuokralainen, niin kannattaa valittaa myös hänen vuokranantajalleen, joka osaltaan on vastuussa vuokralaisensa aiheuttamasta häiriöstä tai vahingosta.

    • kylläsopii

      Näin kaappikellon omistajana olen sitä mieltä, että kyllä kellon saa ja voi lain mukaan pitää päällä myös yöllä, mutta järkevä ihminen hiljentää kellon yön ajaksi. Meillä naapuri hyppi viime yönä keskiyöllä tasatahtia kellon tikittämisen tahdissa. Ei saanut unta, meillä useat naapurit pitää kaappikelloista, mutta kaikkia ne eivät miellytä. Kuitenkin yksikään isännöitsijä ei voi hiljentää normaalia kelloa häiriökäyttäytymisenä tai kotirauhan tai äänen voimakkuuden vuoksi. Meillä ainakin on 20 cm paksu betoniseinä välissä ja se takaa, että äänet ei kantaudu minnekkään. Näin kun kyselin asiasta viranomaisilta, niin minulle puhuttiin juuri yörauhasta. Nykyaikaiset kellot saa pois päältä yön ajaksi eli niissä on yösoiton automaattinen poisto., kello hiljenee illalla 22:00 ja aloittaa soittaa aamulla 6:00. Minä pidän vanhanaikaisista käsin vedettävistä kelloista ja hiljennän kellot 21-22:00 välillä. Ei ole tullut sanomista. Kyllä kaappikellot sopii kerrostaloon.

    • Auringonmukaan

      Minä olen pitänyt nyt kaksi yötä kaappikelloa soimassa ja päällä koko yön. En itse ole kuunnellut kellojen ääntä, vaikka toinen kello soittaa pitkää westminster abbeyn sävelmää ja toinen dongia. Nyt viime yönä kelloni eivät olleet soittamassa ja niin aion jatkossakin tehdä eikä kukaan ole valittanut vielä.

    • Naapurinkelloko

      Mites sitten kun naapuri vetää kellon jousen melkein poikki, eikä sitä saa vastuuseen kun on pipi vähän päästään eikä tajua jotain käyneensä rikkomassa ettei ole käynyt kotona vaan naapurissa. Parantele siinä sitten naapurien välejä, kun ei voi toisen terveyteen ja käsityskykyyn luottaa.

    • Oiskohankello

      Niin kyllä se on niin. Mutta kaappikello ei soi itsekseen vaan vaatii soittopuolen vetäjän eli henkilön joka vetää kellossa olevan soittopuolen niin että kello soi joka tunti. Minä päätin pitää oikein oksennusta talossamme ja soitella kelloa. Kukaan soi ole valittanut eikä ole huudellutkaan joten uskoisin ettei kuulu naapuriin.

    • Järkikäteen

      Minulla seinäkaappikello on käynnissä ja soittaa läpi yön jatkuvasti. Olen usein unettamina öinä kuunnellut kellon soittoa ja nukahtanut sen jälkeen. Kelloni ääni on tasainen dingdongaava lyönti. Kaikki naapurit pitävät kellostani eikä kukaan ole valittanut.

    • Anonyymi

      Ei se kuulu pieni ääni kuuluu vain ping pong hahahahahahahahaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe