Millaista Orimattilassa on asua?

orimathintrest

Mitä hyvää ja mitä puutteita? Onhan se vähän sama kuin "kauneus on katsojan silmässä" eli millainen ihminen viihtyy Orimattilassa tai lähiseudulla? Millaiset ihmiset muuttavat Orimattilaan entä orimattilasta pois? Onko siellä työttymyyttä? Yhteisöllisyyttä? Voiko sinkku muuttaa Orimattilaan? Kannattaako? Onko vanhoillisia asenteita? Rentoa meininkiä? Avoimuutta, sulkeutuneisuutta, ennakkoluuloja..? Mitä siellä on? Koulutettua porukkaa vaiko enempi duunareita: onko sillä väliä? Millä on orimattilalaiselle väliä? Mikä on tärkeää? Onko orimattilalaiset yksoikosia? Onko kaupungin talous kunnossa?
Urheilumahdollisuudet? Kulttuuri? Harrastukset?
Käykö kaikki aina Lahdessa?

Olis kiva kuulla monenlaisia rehellisiä mielipiteitä!

70

10238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rehellisesti

      Muutin Lahdesta Orimattilan Pennalaan n. vuosi sitten. Meidän perheen molemmat puolet käyvät Lahdessa töissä. Täältä Pennalasta käsin ei tule paljoa Orimattilan keskustassa käytyä. Varmaan yhden käden sormilla laskettavissa se määrä. Siis en osaa Orimattilan meinigistä kertoa. Täällä Pennalassa ainakin me olemme viihtyneet. Koen olevani edelleen lahtelainen. Muutimme ihan Lahteen verrattuna hieman edullisemman vaihtoehdon vuoksi, sekä maaseutumaisemankin takia. Ehkä tässä jotain... Jotkin "oikeat" orimattilalaiset voisivat paremmin vastata muuhun. Mutta ihan hyvältä vaikuttaa!!!

      • orimathinterest

        Onko se oma kylänsä? Tuntevatko ihmiset toisensa? Oma kauppa? Koulu? Muuta? Millaiset julkisenliikenteen yhteydet eli kuinka usein bussi menee? Urheiletteko? Onko valaistuja lenkkilatuja tms.? Muuta...?


      • edell
        orimathinterest kirjoitti:

        Onko se oma kylänsä? Tuntevatko ihmiset toisensa? Oma kauppa? Koulu? Muuta? Millaiset julkisenliikenteen yhteydet eli kuinka usein bussi menee? Urheiletteko? Onko valaistuja lenkkilatuja tms.? Muuta...?

        .....


      • ihan jees paikka asua
        orimathinterest kirjoitti:

        Onko se oma kylänsä? Tuntevatko ihmiset toisensa? Oma kauppa? Koulu? Muuta? Millaiset julkisenliikenteen yhteydet eli kuinka usein bussi menee? Urheiletteko? Onko valaistuja lenkkilatuja tms.? Muuta...?

        Pennalassa on oma koulu ja päiväkoti, koulua ainakin laajennettiin vähän aikaa sitten. Omaa kauppaa ei tällä hetkellä löydy, mutta kioskilta saa kyllä kaiken elämiseen tarpeellisen. Loput voi sitten käydä ostamassa lahdesta tarpeen mukaan. Kyllähän pikkukylässä kaikki tuntevat kaikki, ainakin ne jotka liikkuvat kylillä (huom. käyvät kioskilla kaljalla, kioskilla siis on anniskeluoikeudet) Busseja menee lahteen ja orimattilaan arkisin puolen tunnin välein ja pyhinä tunnin välein eli ihan hyvät yhteydet on.

        Mitään urheiluporukkaa ei pennalasta löydy, mutta tässäkin palkitaan oma aktiivisuus.. Hiihtoladut pitäisi olla tehty(ei valaistu)Valaistu kaukalo löytyy koulun vierestä. Pururadan kunnosta en osaa tällä hetkellä sanoa mitään, mahtaakohan sitä enää olla olemassakaan..

        Mutta todella viihtyisä kylä kyseessä, Ei mitää sisäänpäin lämpeämistä eikä muiden ylenkatsomista. Eikä sitä voisikaan olla, kun suurinosa nykyisistä asukkaista ei ole "vanhaa pennalan väkeä" Kirjastoauto käy pennalan kioskilla kääntymässä, olisikohan viikottain. Tarkemmat ajat löytyvät kioskin ilmoitustaululta.


      • orimattilaan

        "Meidän perheen molemmat puolet käyvät Lahdessa töissä".
        Voisit varmaan myös etsiä töitä sieltä Orimattilasta niin et veisi meidän verorahoja.


      • rehellisesti
        orimattilaan kirjoitti:

        "Meidän perheen molemmat puolet käyvät Lahdessa töissä".
        Voisit varmaan myös etsiä töitä sieltä Orimattilasta niin et veisi meidän verorahoja.

        Kun käy Lahdessa töissä ja maksaa Orimattilaan verot. Eikö se ole pelkkää tuloa Orimattilaan. En oikein ymmärrä mitä meinaat kommenttillasi?


      • Poliitikko31

        Pennalassa on ukkosähly tiistaisin klo 18 - 19.30 koululla. Naisille on jumppa koululla torstaisin 20.00 alkaen ja lapsille on enemmän tarjontaa VPK:sta Seurakunnan kerhoihin. Pennalassa on kaikki melko hyvin. Ainoastaan kauppa puuttuu, mutta siitäkin on tehty alustavia kyselyjä kahdelta kauppaketjulta. Kuulemma olemme liian pieni kylä kaupalle vielä.
        Itse olen asunut Pennalassa kohta kahdeksan vuotta ja töissä käyn Helsingissä. Veromarkat tulevat tietysti Orimattilaan. Toivon, että tutustut oman kylän palveluihin. Kaupat ovat hyviä ja hyvin varusteltuja. Orimattilassa on kaikkea mitä Lahdessakin ja jopa edullisemmin saatavilla. Nokka kohti etelää ja oman kylän palveluihin tutustumaan. Viihtymisiin.


      • Syndrooma Lahti
        orimathinterest kirjoitti:

        Onko se oma kylänsä? Tuntevatko ihmiset toisensa? Oma kauppa? Koulu? Muuta? Millaiset julkisenliikenteen yhteydet eli kuinka usein bussi menee? Urheiletteko? Onko valaistuja lenkkilatuja tms.? Muuta...?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pennala

        http://www.pennala.info/


      • Manax

        Orimattila on hyvin pieni kaupunki, mutta itse tykkään asua täällä vaikka kaikki palvelut muuttavatkin Lahteen.

        Orimattilasta on tullut tämmöinen teinien leikkikenttä ajan saatossa.

        Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan sisäänpäinkääntynyttä tiettyjen ikäryhmien kohdalla, vaikkakaan se ei päde kaikiin. Täältä löytyy lenkkipolkuja mitkä ovat aina huom. välillä hyvin valaistut.

        Urheilua itse harrastelen ja huomaan että en ole ainot tällä paikkakunnalla joka uskaltaa olla reipas, mutta jos lukua pitää siitä antaa niin olettaisin että hyvin pieni määrä oikeasti harrastaa mitään (pakko) harrastuksien lisäksi, mutta ne jotka harrastaa tulevat nopeasti tutuiksi.


      • Anonyymi
        edell kirjoitti:

        .....

        Ite asun täälä Orimattilassa töllössä ja täälä on oikein hyvä asua paljon mahdollisuuksia mutta jonneja liikku S-marketin edustalla!


      • Anonyymi
        orimathinterest kirjoitti:

        Onko se oma kylänsä? Tuntevatko ihmiset toisensa? Oma kauppa? Koulu? Muuta? Millaiset julkisenliikenteen yhteydet eli kuinka usein bussi menee? Urheiletteko? Onko valaistuja lenkkilatuja tms.? Muuta...?

        On oma kaupunki:D ei kaikki. Kouluja on monia Tönnö koulu, Myllylän koulu, yhteiskoulu ja lukio sitten jotain muita. On kauppoja esim. S-market pian prisma, Ärrä, k-market ja super. Orimattila panostaa urheilutoimintaan. Ei ole hirveästi harrastus mahdollisuuksia


      • Anonyymi
        Manax kirjoitti:

        Orimattila on hyvin pieni kaupunki, mutta itse tykkään asua täällä vaikka kaikki palvelut muuttavatkin Lahteen.

        Orimattilasta on tullut tämmöinen teinien leikkikenttä ajan saatossa.

        Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan sisäänpäinkääntynyttä tiettyjen ikäryhmien kohdalla, vaikkakaan se ei päde kaikiin. Täältä löytyy lenkkipolkuja mitkä ovat aina huom. välillä hyvin valaistut.

        Urheilua itse harrastelen ja huomaan että en ole ainot tällä paikkakunnalla joka uskaltaa olla reipas, mutta jos lukua pitää siitä antaa niin olettaisin että hyvin pieni määrä oikeasti harrastaa mitään (pakko) harrastuksien lisäksi, mutta ne jotka harrastaa tulevat nopeasti tutuiksi.

        Pinta alaltaan iso, asukasluvultaan pienehkö.

        Terveisin Möhjö


    • Orimattilassa

      Alkuun on erittäin vaikeaa päästä mukaan Orimattilan meininkiin. Hyyyyvin sisäänlämpiävää porukkaa. Liikennekulttuuri ja käytöstavat täysin hukassa paikallisilta. Liikuntamahdollisuudet ovat positiivisella tolalla. Kirjasto löytyy ja hyviä kahviloita, joista saa jopa palvelua jos olet tehnyt itseäsi tutuksi paikallisille jehuille sen kymmenen vuotta... Jos olet supertuttavallinen, ylisosiaalinen ja lipevä oikeille ihmisille saatat selvitä helpolla. Muuten, en suosittele.

      • kohta ex...

        Älä missään nimessä ala rupattelemaan ... kestää ainakin puoli vuotta ennen kuin täällä ymmärretään, että puhut juuri heille... "ihmeellinen" höpöttäjä olet ja kaikki katsovat sinua hitaasti....
        Lipevyydellä täällä ei "maahanmuuttaja" pärjää...


    • se on

      yhtä kuollu paikka ku Lahtikin. :(

      • Hm..

        Jos ajattelee näin negatiivisesti, niin mistään paikasta ei löydä hyvää.


      • EX ORIMatt
        Hm.. kirjoitti:

        Jos ajattelee näin negatiivisesti, niin mistään paikasta ei löydä hyvää.

        Ei kannata sinne muuttaa missään nimessä, itse olen onnellinen kun pääsin pois sieltä. Narkkareita löytyy reilusti,rosvoja ja dokuja. Semmosia on joita ei duunit paljon kiinnosta löytyy kanssa. Yötäpäivää aikamiehet/naiset sahaa keskustassa rundia, ei hyvänen aika mitä touhua. Pieni on se oikeasti mukava porukka mitä sieltä löytyy. Kaikki jotenkin retuperällä, monien kerrostalojen käytävät kauheassa kunnossa, kaikki pitää sadaa rikki.
        Muutama tuttu muualta muuttanut sinne ja palannut onnesta soikeena takaisin heti kun mahdollista, eivät ole viihtyneet.
        En suosittele missään nimessä jos ei pakko...


      • ex-lahtelainen
        EX ORIMatt kirjoitti:

        Ei kannata sinne muuttaa missään nimessä, itse olen onnellinen kun pääsin pois sieltä. Narkkareita löytyy reilusti,rosvoja ja dokuja. Semmosia on joita ei duunit paljon kiinnosta löytyy kanssa. Yötäpäivää aikamiehet/naiset sahaa keskustassa rundia, ei hyvänen aika mitä touhua. Pieni on se oikeasti mukava porukka mitä sieltä löytyy. Kaikki jotenkin retuperällä, monien kerrostalojen käytävät kauheassa kunnossa, kaikki pitää sadaa rikki.
        Muutama tuttu muualta muuttanut sinne ja palannut onnesta soikeena takaisin heti kun mahdollista, eivät ole viihtyneet.
        En suosittele missään nimessä jos ei pakko...

        Valitettavasti lähes kaikissa Suomen kaupungeissa sama ongelma. Pienemmissä se näkyy selvemmin. Lahdessa samaiset ongelmat on muodostuneet tiettyihin kaupunginosiin, niin siellä ei huomaa, niin selvään, mutta ihan riittää noita sielläkin.
        Ei voi Orimattilaa pelkästään leimata tällaiseksi. En viitsi luetella niitä kaupunkeja/kuntia, jotka on pahempia. :/


      • orimathinterest
        EX ORIMatt kirjoitti:

        Ei kannata sinne muuttaa missään nimessä, itse olen onnellinen kun pääsin pois sieltä. Narkkareita löytyy reilusti,rosvoja ja dokuja. Semmosia on joita ei duunit paljon kiinnosta löytyy kanssa. Yötäpäivää aikamiehet/naiset sahaa keskustassa rundia, ei hyvänen aika mitä touhua. Pieni on se oikeasti mukava porukka mitä sieltä löytyy. Kaikki jotenkin retuperällä, monien kerrostalojen käytävät kauheassa kunnossa, kaikki pitää sadaa rikki.
        Muutama tuttu muualta muuttanut sinne ja palannut onnesta soikeena takaisin heti kun mahdollista, eivät ole viihtyneet.
        En suosittele missään nimessä jos ei pakko...

        Huumeet ovat vastenmielisiä...Tämä laittaa todella miettimään....pitääkö tämä paikkansa????!
        gulps...


      • orimathinterest
        orimathinterest kirjoitti:

        Huumeet ovat vastenmielisiä...Tämä laittaa todella miettimään....pitääkö tämä paikkansa????!
        gulps...

        Maaseutumaista asumista...kivoja, rauhallisia ihmisiä...Elintilaa...Päihteet on masentava ilmiö...tuovat mukanaan kaikkea epätoivoa ja surullisia asioita.


      • kysyjä ei tieltä eksy
        ex-lahtelainen kirjoitti:

        Valitettavasti lähes kaikissa Suomen kaupungeissa sama ongelma. Pienemmissä se näkyy selvemmin. Lahdessa samaiset ongelmat on muodostuneet tiettyihin kaupunginosiin, niin siellä ei huomaa, niin selvään, mutta ihan riittää noita sielläkin.
        Ei voi Orimattilaa pelkästään leimata tällaiseksi. En viitsi luetella niitä kaupunkeja/kuntia, jotka on pahempia. :/

        Mitkä ovat pahimpia? Miksi niin päättelet?


      • Orimathinterest
        orimathinterest kirjoitti:

        Maaseutumaista asumista...kivoja, rauhallisia ihmisiä...Elintilaa...Päihteet on masentava ilmiö...tuovat mukanaan kaikkea epätoivoa ja surullisia asioita.

        En ole mitenkään ennakkoluuloinen tms. mutta en ehdoin tahdoin haluaisi muuttaa paikkaan, jossa joutuu pelkäämään tai joutuu kuulemaan päihtyneiden selkkauksia. Joutuu näkemään tai joutuu osalliseksi ikäviin asioita, joihin ei itse suoranaisesti voi vaikuttaa... en mä kuvittele, että mitään lintukotoa missään onkaan, mutta...en ole ihan naivi enää kuitenkaan...


      • hklj
        Orimathinterest kirjoitti:

        En ole mitenkään ennakkoluuloinen tms. mutta en ehdoin tahdoin haluaisi muuttaa paikkaan, jossa joutuu pelkäämään tai joutuu kuulemaan päihtyneiden selkkauksia. Joutuu näkemään tai joutuu osalliseksi ikäviin asioita, joihin ei itse suoranaisesti voi vaikuttaa... en mä kuvittele, että mitään lintukotoa missään onkaan, mutta...en ole ihan naivi enää kuitenkaan...

        Orimattilassa puirusti narkkeja ja varkaita!!! Lueppas lehtiä, kyllä niitä sieltä linnaan viedään jatkuvasti mutta pirulaiset tulevat takaisin. En muuttas missään nimessä sinne.
        Aivan paska paikka monelta kannalta.


      • aina vaikeuksissa
        hklj kirjoitti:

        Orimattilassa puirusti narkkeja ja varkaita!!! Lueppas lehtiä, kyllä niitä sieltä linnaan viedään jatkuvasti mutta pirulaiset tulevat takaisin. En muuttas missään nimessä sinne.
        Aivan paska paikka monelta kannalta.

        Niinhän se menee, yksi kadunpätkä keskustassa ja siinä parikymmentä autoa rundaamassa edestakaisin.
        Pari huonoa kippolaa, joissa istuu juopot örisemässä. Olisikohan noita ihmisiä yhteensä sata vai kaksi tästä 14 500 ihmisen joukosta.
        Aika suppealla näkemyksellä täällä arvostellaan, mutta mitäs tuosta, onhan tämä vapaa maa arvostella ja asua missä haluaa.


      • orimattilan oma poik
        EX ORIMatt kirjoitti:

        Ei kannata sinne muuttaa missään nimessä, itse olen onnellinen kun pääsin pois sieltä. Narkkareita löytyy reilusti,rosvoja ja dokuja. Semmosia on joita ei duunit paljon kiinnosta löytyy kanssa. Yötäpäivää aikamiehet/naiset sahaa keskustassa rundia, ei hyvänen aika mitä touhua. Pieni on se oikeasti mukava porukka mitä sieltä löytyy. Kaikki jotenkin retuperällä, monien kerrostalojen käytävät kauheassa kunnossa, kaikki pitää sadaa rikki.
        Muutama tuttu muualta muuttanut sinne ja palannut onnesta soikeena takaisin heti kun mahdollista, eivät ole viihtyneet.
        En suosittele missään nimessä jos ei pakko...

        ai ola on ainut paikka missä on narkkareita?eiköhä niit löydy joka kylästä


    • Ylpeä Olasta

      On vähän yks puolista tekstiä tullut orimattilasta. Kaikki on kuitenkin suhteellista.

      Itse olen viihtynyt Orimattilassa erittäin hyvin, vaikka olenkin välissä asunut Lahdessakin.

      Liikuntamahdollisuudet ovat hyvät. Paljon lenkkeily reittejä, uimahalli, pari punttisalia, uimahalli, sisähalleja joista porukalla varata vuoroja(esim. lentopallo ja sählyä varten) ja tietenkin näin pienelle paikkakunnalle massiivinen urheilukenttä. Aika paljon aktiivisia urheilu seuroja ja niiden mukana teitenkin urheilu tapahtumia.

      Kulttuurista sen verran että orimattilassa on pari taide galleriaa ja monipuolinen kirjasto. Konsertteja ei oikeastaan ole, mutta niitä voikin sitten mennä lahteen kuuntelemaan.

      Kaupunkiin "sisään" pääsy tietenkin riippuu sinusta. Jos vietät kaikki päivät neljän seinän sisällä, niin varmasti et keneenkään tutustu. Mutta harrastusten kautta aika kivuttomasti tuokin käy.

      Kaupungin asukasluku kasvaa tasaisesti eli enemmän on muuttajia kuin on lähtiötä. Kaupungin taloudesta voi sanoa sen verran että ei se kyllä voittoa tee, mutta eipä liiemmin tappiotakaan.

      Näistä juopoista ja narkkareista sen verran. Tietenkin törmäät juoppoihin vaikka koko ajan jos vietät päivät niiden kanssa kapakassa, mutta katu kuvassa niitä ei liiemmin näy(vain silloin kun ovat matkatta kotia kohti). Narkkarit ja rikolliset ovat hyvin suhteellinen asia. Tilastollisestikin voidaan sanoa että lahdessa asukaslukuun suhteutettuna on enemmän rikollisuutta kuin Orimattilassa. Itse en 22 Orimattilassa asumani vuoden aikana ole törmännyt kertaakaan narkkariin(ja kyllä käyn kuppiloissa ja liikun myöskin kylillä). Se on vähän sellanen asia että niihinkin varmaan törmäis jos sellasissa porukoissa pyörii.

      Kunnon kuppiloita etsiessäsi joudut kyllä suuntaamaan Lahteen, vaikka toisinaan paikallisissakin on jotain menoa.

      Vuokrataso on paljon pienempi kuin lahdessa ja asuntojakin on tarjolla.

      Koulutustasoltaan Orimattilasta löytyy aika lailla molempia saman verran ja työttömyys prosentti on päijät-hämeen keskiarvoa pienempi.

      Orimattilassa viihtyy oma-aloitteinen, sosiaalinen ja mukava ihminen.

      • pitää kehuihin

        nimittäin erityisesti kirjastosta. Itse olassa kasvaneena, parikyt vuotta muualla asuneena, kotikylässä käydessä tulee aina suunnattua kirjastoon ja riemastuttua sen tasosta. Myös tuo urheilupuoli on täyttä asiaa. Lisäksi mainitsisin vielä kesäisen kulttuuriaspektin - Olassa näyttää olevan varsin vireä teatteriharrastus ja itse kävin kahdessa kesäteatterissa ed. kesänä. Ja tietty, onhan oikeassa kaupungissa oma elokuvateatteri !


      • Naapuristanne
        pitää kehuihin kirjoitti:

        nimittäin erityisesti kirjastosta. Itse olassa kasvaneena, parikyt vuotta muualla asuneena, kotikylässä käydessä tulee aina suunnattua kirjastoon ja riemastuttua sen tasosta. Myös tuo urheilupuoli on täyttä asiaa. Lisäksi mainitsisin vielä kesäisen kulttuuriaspektin - Olassa näyttää olevan varsin vireä teatteriharrastus ja itse kävin kahdessa kesäteatterissa ed. kesänä. Ja tietty, onhan oikeassa kaupungissa oma elokuvateatteri !

        Juu...täällä alle 5000 asukkaan paskaläjässäkin on elokuvateatteri ja oikeen junayhteys. Kohta onneksi muutto pois :)


      • MM

        Tähän yhtyisin muuten paitsi siihen, että tänäpäivänä vuokratason on noussut eikä niitä asuntoja ole oikein tarjolla.


    • ???

      Vuodesta 1977 ollut kesämökki siellä.Näitä huumetukkeja en kyllä ole hirveästi nähnyt. Asun muuten Vuosaaressa(Hki) joka kylläkin on asukasluvultaan suurempi kuin Orimattila ja täällä niitä huumehouruisia näkyy. Pubissa istuvat ei häiritse ketään ja kotimatkalla ollessaan ovat jo siinä kunnossa ettei häiriköinti ole se päällimmäinen ajatus vaan kotiinpääsy. Liikenteestä sen verran että sitä tuskin on ja sääntöjä noudatetaan melko hyvin tarkoitan tällä esim että pysähdytään suojatien eteen hanakasti ja annetaan jalankulkijoille tilaa.

      • Vuosaarta?

        Siis tarkoitit varmaan että Vuosaaressa annetaan jalankulkijoille tilaa yms?? Orimattilassa saa jalankulkijat ja pyöräilijät kulkea henkensä uhalla, sillä Olassa autoilija on Ykkönen.

        Vilkku ei toimi Orimattilan alueella eikä esim Erkontietä ylitettäessä tavallisesti yksikään autoilija pysähdy suojatien eteen.

        Kuljen Olan keskustassa päivittäin ja tien yli pääsee vain olemalla röyhkeä. Orimattilassa ei yksinkertaisesti ole mitään liikennekulttuuria ja 25 vuotta Helsingissä asuneena voin sanoa että kyllä Stadissa on jalankulkijalla turvallisempaa kuin Orimattilassa ikinä.


      • yööööökkö
        Vuosaarta? kirjoitti:

        Siis tarkoitit varmaan että Vuosaaressa annetaan jalankulkijoille tilaa yms?? Orimattilassa saa jalankulkijat ja pyöräilijät kulkea henkensä uhalla, sillä Olassa autoilija on Ykkönen.

        Vilkku ei toimi Orimattilan alueella eikä esim Erkontietä ylitettäessä tavallisesti yksikään autoilija pysähdy suojatien eteen.

        Kuljen Olan keskustassa päivittäin ja tien yli pääsee vain olemalla röyhkeä. Orimattilassa ei yksinkertaisesti ole mitään liikennekulttuuria ja 25 vuotta Helsingissä asuneena voin sanoa että kyllä Stadissa on jalankulkijalla turvallisempaa kuin Orimattilassa ikinä.

        muuttaneena olen kyllä tässä asiassa samaa mieltä. Autoilu on kyllä orimattilalaisilla täysin hukassa, niiden kannattaisi edes joskus käydä isossa kaupungissa ajelulla.
        Tietä ei anneta ja se helvetin Erkontien sahaaminen on NIIN maalaisten touhua:) Meillä käyvät vieraatkin aina ensimmäisenä kiinnittävät siihen huomion.
        Muuten pidämme paikasta ja pois emme muuttaisi ja 3v en yhtään narkkariakaan ole nähnyt.


      • Anonyymi
        yööööökkö kirjoitti:

        muuttaneena olen kyllä tässä asiassa samaa mieltä. Autoilu on kyllä orimattilalaisilla täysin hukassa, niiden kannattaisi edes joskus käydä isossa kaupungissa ajelulla.
        Tietä ei anneta ja se helvetin Erkontien sahaaminen on NIIN maalaisten touhua:) Meillä käyvät vieraatkin aina ensimmäisenä kiinnittävät siihen huomion.
        Muuten pidämme paikasta ja pois emme muuttaisi ja 3v en yhtään narkkariakaan ole nähnyt.

        Joo Päijät-hämäläiset on SURKEITA ajamaan


    • enpäs

      Ola on pikkuameriikka. Se on pahin ongelma. Mersuläskit pitää invapaikkoja ominaan.

      Liikennekulttuuri kylän keskustassa on syvältä perseen silmästä , poliisi ei tee mitään 24/7 pillurallille ja kaahailulle.

      Siltikään en muuttaisi pääkaupunkiseudulle takaisin.

      • käkelä

        nyt vuoden Orimattilassa asuneena ja Vantaalta muuttaneena, voin vain kehua uutta koti kaupunkiani:)
        Joka kaupungissa ja kylässä on samoja ongelmia kuin mitä täällä on esitetty. Asumme rauhallisessa käkelässä ja keskustassa käydessäni en ole narkkareita tavannut ja humalaisiakin hyvin vähän.Ikäihmiset ovat olleet ystävällisiä ja neuvoneet jos jotain olen kysynyt.
        Täällä olen uskaltanut kulkea koirani kanssa mihin kellon aikaan tahansa ja missä tahansa, en ole häiriköitä tavannut, toista oli vantaalla.
        Jos rauhaa etsii niin täältä sitä löytää.
        Liikenteestä kyllä täytyy olla samaa mieltä. Tietä ei jalankulkijoille anneta ja jos itse sitä annat niin johan torvet perässä soi!! (kokemusta on) Itse en takaisin vantaalle kaipaa. Käyn töissä vantaalla ja tönnössä tunnen aina suurta iloa kun olen taas kotona:))


    • Pois haluava

      Enpä ole narkkareihin törmännyt mutta en viihdy täällä yhtään. Muutin pääkaupunkiseudulta tänne 3 v sitten ja kaipaan takaisin joka ikinen pvä.

      K-kaupassa saa ystävällistä palvelua, missään muualla ei. Tai saa jos itse asiakkaana ensin tervehdit ja kyselet asioista.. Eli homma menee väärinpäin.

      Pillurallia 24/7 on ihan totta. Mopoauto-teinit pörrää 150 metriä Erkontietä pitkin ja sitten takaisin, muut nuoret myös. Täällä on nuorilla vieläkin se lippis-liekkipaita muoti xD

      Vaikka tämä on niin lähellä isoja kaupunkeja niin silti tulee mieleen PIRUNPELTO. Olen asunut monella paikkakunnalla mutta tämä vie kyllä voiton. Ihan uskomattoman sisäänpäinkääntyneitä ihme juntteja.

      Täällä on hyvin paljon ihmisiä joilla ei mitään tekemistä.

      Sellainen ihminen täällä viihtyy joka on A) syntynyt täällä, eli kavereita ja sukulaisia löytyy. B) sellainen joka ei kaipaa elämäänsä iloisia ihmisiä, eikä paljon muutakaan. Tai no jos harrastat veikkausta ja juoruilua niin sitten.. C) perheet, jos tykkää oleskella perheen kesken vaan. Eli et juurikaan oleskele täällä muuten ku kotona.


      Käytöstapoja ihmisillä ei ole täällä. Lastenvaunuille ei avata ovia ja ihmiset tuijottaa hölmöinä.

      Liikennesääntöja ei olemassakaan.

      Jos olet sinkku niin hyvä ihminen, älä muuta tänne. Minä pärjään täällä vain sen takia että lapset vie niin paljon aikaa. Ennen kun he syntyivät en tehnyt muuta ku nukuin täällä, muuten olin muualla.

      EN SUOSITTELE!!!!!!

      • muuttanut

        aika paljon vois yhtyä edelliseen kirjoitukseen...esim.ihmiset on täälä sisäänpäinkääntyneitä.
        oikeesti vaikea tutustua ihmisiin vaikka haluaisi ja kaikkensa sen eteen tekisi.
        ei varmasti ainut kaupunki/kunta jossa näin toimitaan mutta surullista tälläinen...


      • muuttaa muualle

        pikaisesti...kauheeta elämää väkisin väärässä paikassa...elämä menee hukkaan..


      • Necajo
        muuttaa muualle kirjoitti:

        pikaisesti...kauheeta elämää väkisin väärässä paikassa...elämä menee hukkaan..

        Orimattila ei juurikaan eroa muista Suomen paikkakunnista, jos katsotaan kuinka täällä tutustuu ihmisiin yms. Ihan tavallisia suomalaisia sukankuluttajia asuu Orimattilassa, niinkuin kaikissa Suomen kunnissa. Se on kyllä nähty. Jonkin verran keskivertoa enemmän on hevosmiehiä. :) Ihan hyvä paikka sen voi sanoa peräti vuoden kokemuksella :D
        Vielä toistaiseksi Suomi on vapaa maa, jos joku paikka ei miellytä, niin muuttaa sit muualle. Vaikka Ahvenanmaalle tai Lappiin, ne ehkä olisi erilaisia. :D


      • slaikkariasuninessiiviin

        Se että olet idiootti ei välttämättä tarkoita sitä että kaikki muut on idioottieja


    • ....

      ei ainakaan ole kiva asua, siellä juorutaan valheita ihmisistä ja asioista. Jotkut naapurit kadehtii ja keksii valheita ja puuttuu muiden henkilökohtaisiin asioihin. Leikkii isäntää toisten omaisuudenkin suhteen.

    • kulttuuria!

      Villa Roosassa kannattaa käydä. Hienoja näyttelyjä ja mm. dokumenttiesityksiä! Mm. Ars Fennica -palkinnon napanneen Anssi Kasitonnin teoksia esillä. (Katso esim. Orimattilan Sanomat, Petter Nissinen, http://www.villaroosa.fi/22) Kannattaa katsastaa myös ullakko!

    • kokemuksella

      Hei! Orimattilassa elämäni reippaasti keskiikään asuneena perheeni kanssa olemme tulleet siihen tulokseen että ei täällä koskaan asiat ole käsillä niin kuin itse toivoisi. Lasten vaatteitakin haettiin Lahdesta ym muut vaunut, rattaat kaikki sellainen ja nättejä, oli mistä valikoida. Katuvalothan täällä sammutetaan yöksi juuri kun niitä silloin tarvittaisiin. Niistäkin on lamput monesti rikki tai kierretty paljon auki ettei pala,
      Asfaltit on hirvittävässä kunnossa ja kevyenliikenteen väylät tappavan vaarallisessa kunnossa, kaikki halki oikein jalan tai polkupyörän, jopa mopon mentävät halkeamat ja piiiitkiä matkoja niitä halkeamia. Avo-ojat asutusalueilla toisin kuin muualla suomea saman kokoisissa kaupungeissa yleensä. Ei kauniita kukkaistutuksia kesällä, no ei ne paljon näkyisi kun ruohon ajo on harvinainen näky. Todella ruma kaupungin keskusta se ei ole kuin 500m katua ja vapaata liiketilaa olevia tiloja ympäriinsä silläkin pätkälä. Että huonosti menee ja talous on aivan kuralla. Kohta puretaan keskustasta iso liiketalo pois niin kyllä on tosi ruma erkontie taas pitkän aikaa. Suosittelen jotain fiksumpaa missä ei ahdista, vaikkapa Lahti tai Heinola. mäntsäläkin.

      • En ole muuttamas mut

        Mäntsälä ehdottomasti. Sinnehän tulee Citymarketkin ja kohta nähtävästi myös Prisma, on heseä ja rossoa. Ja väkiluku kasvaa peräti 100 asukkaalla ja ylikin vuodessa. Uusia kerrostaloja keskustassa jne. Uusi lukio ja paloasema. Kyllä Mäntsälällä menee lujaa. Tosin junapysäkki kaukana keskustasta... ;'(


    • syökää päänne

      Orimattilaa paskempaa pitäjää ei voi olla. Ihmiset on tyhmiä vajakkeja suurin osa.

    • pois muuttanut

      Sisäänpäin lämpiävä pitäjä, kateellisia on paljon.

    • tosionvaionko

      Kyllä se lämpö tarvittaessa on joka paikassa myös Helsingin lähiöissä, jos haluaa sitä löytää

    • MasseSetä

      Kauhean vaikeita kysymyksiä.
      Laitetaan ihan järjestyksessä, kun tuo tuntuu aika sekavalta.

      "kauneus on katsojan silmässä" eli millainen ihminen viihtyy Orimattilassa tai lähiseudulla?
      - Kauneus ei ole katsojan silmissä, vaan katsottavan tissien välissä. Esimerkiksi aivoissa.

      eli millainen ihminen viihtyy Orimattilassa tai lähiseudulla?
      -esimerkiksi Lahdessa tai Artjärvellä? No, Artjärvi taitaa olla Suomen velkaisimpia kundeja, kun jussit on halunnut järjestellä asioitaan. Lahti on hyvä muuttokaupunki. Sieltä on tullut mm. Riitta Väisänen.

      Millaiset ihmiset muuttavat Orimattilaan entä orimattilasta pois?
      - Savolaiset ja romanit ovat muuttaneet sisään. Kohta varmaan persutkin. Pois pitää tietenkin muuttaa siinä vaiheessa, kun kunta on pakkolunastanut kaiken omaisuuden ja pitää lähteä opiskelemaan muutenkin.

      Onko siellä työttymyyttä? Yhteisöllisyyttä?
      - On

      Voiko sinkku muuttaa Orimattilaan? Kannattaako?
      - Voi toki muuttaa, jos haluaa olla sinkku.

      Onko vanhoillisia asenteita? Rentoa meininkiä? Avoimuutta, sulkeutuneisuutta, ennakkoluuloja..
      - On, on on, ei, on, ja onhan poliisi ja palolaitos.

      Mitä siellä on? Koulutettua porukkaa vaiko enempi duunareita: onko sillä väliä? Millä on orimattilalaiselle väliä? Mikä on tärkeää? Onko orimattilalaiset yksoikosia?
      -Erkon patsas sijaitsee kunnantalon edustalla. Palojoki halkaisee idyllisen maiseman kahtia. Tehtaat ovat huolehtineet julkistaloudellisesta luonnonsuojelun tarpeellisuuden tarpeellisuuden korostamisesta.
      -Hyvin, hyvin koulutettua porukkaa on lähtenyt aina Eurooppaa, maailmaa ja Suomea myöten.
      -Väliä on tietysti siitä, että mikä on tärkeää ja etenkin se, että mitä tarkoittaa yksioikoisuus. Tuota kannattaa kysyä esimerkiksi Petäjävedeltä.

      Onko kaupungin talous kunnossa?
      Urheilumahdollisuudet? Kulttuuri? Harrastukset?
      Käykö kaikki aina Lahdessa?

      Kunnossa on ja kyykkää voi heittää urheilutalon pihalla klo 12 -15:30 välisenä ajalla vähällä rahalla. Kesäteatteri näyttelee museon pihalla ja kotieläinpuisto kootaan taas kokoon joulun jäljiltä.
      Mikä h..tin kulttuuri? Ai... se musaikkitalo... Se on siellä finlandiapuistossa. Eikä ole kaukana. Ja jos sinne haluaa, niin oikorata on tuossa ihan yhtä lähellä, kuin se vanha ratakin. Lahdessa.

    • on se konua

      No jos ihan suoraan sanon niin vittumainen, perin vittumainen paikka on Orimattila asua. Itse orimattilalaiset kutsuvat sitä konuksi. Perin konu on Orimattilassa asua, ja perin konua kuunnella.

    • Tervetuloa

      Orimattilaan muutimme helsingistä, asuntojen hinnat puolet stadin tasosta(siis melkein ilmaista asumista), on rauhallista ja ei ole örveltäviä juoppoja nurkissa, maalaismaisemaa mistä pidän, ainut mikä lienee on se että taloudessa oltava kaksi autoa, kauppoihin mennään usein työmatkalla stadissa tai lahdessa joten orimattilassa asioidaan lähinnä maitokaupassa , en yleensäkkään noita lähipalveluita kyttää sillä autolla pääsee ja onhan se kiva käydä stadissa mutta mukavampi on tulla orimattilaan!!! suosittelen ja siis vieläkin asuntojen hinnat(stadissa oli 100m2 asunto ja nyt 130m2 ja hinta puolet tuosta stadin hinnasta.....ei oo kuplaa ..ei..!!!!ja ps ei yhtään maahanmuuttaja soppua ole näkynyt,siitäkin hyvä alue

    • vj

      Laaja maalaiskunta, pieni keskusta-alue ja paljon maalaisseutuu, sellasen kuvan ite oon saanu ku äidin puolelt isovanhemmat siel Villähteen kulmil asuu.

      Pari 20-v nettituttuu siel asustelee Orimattilas, vähä sääliks käy että jotai duunarihommii tollases paikas ku ei juur oo meininkii ja istuuki päivät pitkät pelin ääres. Vähä sama ku mis ite asun, porukat käy lähikaupungis töis ja tää on kehyskuntana samanlaine eläkeläisvoittone paikka ku Orimattilaki.

    • Orimattilaan muuttav

      Onko lapsiperheille tarjolla toimintaa, leikkipuistoa? Millaiset päiväkoti mahdollisuudet löytyy Orimattilasta?

      • Arttijärveläinen

        Arttijärvelle suunnitteilla päijät-hämmen mahtavin leikkipuisto.


    • Olalainen

      Leikkipuistojen sijainnit löytyvät Orimattilan nettisivuilta, lapsiperheille löytyy mm. Orimattilan Vesaisten kautta toimintaa.

    • orimattilalainen

      Olen asunut perheeni kanssa täällä 3,5 vuotta. Olemme viihtyneet! Olen töissä täällä, mieheni käy Lahdessa (kävi aiemmin Hesassa). Tässä keskusteluketjussa on paljon asiaa ja asiatonta. On paljon itsestä kiinni missä viihtyy, mitä sietää ja mitä asuinpaikalta toivoo. Me entisinä itä-suomalaisina olemme nauttineet Hesan läheisyydestä ja pääkaupunkiseudun kaikenlaisesta tarjonnasta. Sinne on lyhyt matka ja kaikkea löytyy. Arjen perusjutut löytyy Orimattilasta. Toki hämäläinen hitaus ja itsenäisyys (välillä myös itsepäisyys) välillä meitäkin ärsyttää, mutta siitäkin voi oppia. Ei tarvitse aina olla supersosiaalinen, supernopea suorittaja.
      Ainut miinus jota pitää vielä pureskella on teiden huono kunto, ovat kuin Venäjällä. Tätä ihmettelen!

    • Sevento6

      Olemme asuneet perheen (vaimo ja lapsi) kanssa Orimattilassa nyt parisen kuukautta joulukuun alusta lähtien. Yksi asia mikä todella on osunut huomiokenttään, on liikennekulttuuri. Tai oikeamminkin sen puute. Ihan persiissä kiinni ajetaan, vaikka ylinopeuttakin olisi sen 10 km/h päällä. Ja siellä persiissä ajetaan kiinni keskustassa 50 km/h alueella tai nopeammalla valtaväylällä, kelillä kuin kelillä, liukkaalla, sumulla, pimeällä ja sateella. Lahdentietä kun ajaa Lahteen päin tai Helsingintietä kohti motaria ja rajoitus on se 80 km/h, niin sehän ei paikallisille riitä sitten millään. Ei, vaan ensin tullaan siihen perseeseen kiinni ja sitten ohi.
      Tämä on sikäli todella pirun outoa, että pääkaupunkiseudulla kasvaneena, ja muutaman vuoden Karjalassakin asuneena en ole missään törmännyt tällaiseen meininkiin. Mikä jumalavita siinä on, ettei se normaali ajotapa riitä? Liittyykö tämä tuohon yläpuolella mainostettuun sisäänpäin lämpeämiseen? Mistäs helvetistä ne perseessä kiinni ajajat tietävät kuka siellä edellä menevän auton ratissa on?
      Ja sitten ihan oikeasti, eikö täällä ole minkäänlaista liikenteenvalvontaa?
      Muuten ainakin tähän asti olemme viihtyneet (Lintulassa asumme), mutta toisaalta, eipä parin kuukauden jälkeen voi vielä hirveästi sanoa. Mielipiteitä saapi antaa.

      • Perässä roikkuja

        Hyvä Sevento6

        Olet sitten varmaan asunut lapsuutesi pääkaupunkiseudulla ja teini-aikuisikäsi siellä jossain karjalan korvessa, jossa autot on rajoittunut kerran viikossa kulkevaan myymäläautoon. Orimattilan liikenne kulttuuri ei poikkea millään tavalla muun suomen ajo tavoista. Mikäli sinun auton perässä aina joku roikkuu ja yrittää päästä ohi, ehkäpä SINUN ajotyylisi on väärä. Ajat liioitellun varovasti? pienikin varjo tien vieressä ja jo jalkasi on jarrulla? ajat reilua alinopeutta ja yrität "opettaa" muillekin liioitellun varovaisuuden aakkoset?


      • Piiskanlovi

        Kauppalalaisuuteen kuuluu vapaa liikennekulttuuri, jossa ei oteta huomioon väentiheyttä, liikennetiheyttä eikä hevosvoimia, vaan asfaltti kiihdyttää ja viihdyttää. Kun Lidl ja aika kaupunkilaistavat niin tämäkin asia kehittynee tukholmalaiselle tasolle.

        Hollolan kunnassa yksi maalaisuuden merkki on Kansankatu monine onnettomuuksineen ja kuolonuhreineen.


    • Paskakaupunki

      Pahinta ovat aivottomat päättäjät. Perusasiat kateissa. Terveydenhoito ontuu, kouluja lopetetaan, kaikki ulkoistetaan, kusipäähanke Hennaan työnnetään kaupungin rahat, pelkkää kähmintää mulle ja sulle periaatteella. Ei kannata tänne muuttaa, eikä asua täällä. Minäkin olen jo pois muuttamassa. Ongelmana on vain ettei tästä paskakylästä kukaan halua ostaa taloa,ilmaiseksi melkein pitäisi antaa.

      • Kääkät ulos

        Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Kaikki asiat täällä olisivat kunnossa jos meillä olisi kunnon päättäjät joilla olisi älyä. Itse te ne olette sinne äänestäneet. Kaikki vanhemmat hel....tiin sieltä ja nuorempia tilalle jotka näkevät ihmisten tarpeet eivätkä pelkästään omiaan. Yli 60 v ei tarvitse olla pönttöilemässä siellä.


      • Piiskanlovi
        Kääkät ulos kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Kaikki asiat täällä olisivat kunnossa jos meillä olisi kunnon päättäjät joilla olisi älyä. Itse te ne olette sinne äänestäneet. Kaikki vanhemmat hel....tiin sieltä ja nuorempia tilalle jotka näkevät ihmisten tarpeet eivätkä pelkästään omiaan. Yli 60 v ei tarvitse olla pönttöilemässä siellä.

        Ajattelitteko ryhtyä itse ehdokkaiksi kunnallisvaaleihin 2016?


    • Huijarit vuokraavat

      Älä muuta meijerin taakse.

    • Muu maa mustikka...

      Onks' kukaan muu huomannut että viimeisen vuoden aikana on tälläinen seinien yms. spreijaaminen täällä lisääntynyt? Jokaisessa kaupungissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kaupungin rumin rakennus: toi Nordean talo.

    • Syndrooma Lahti

      Varsamattilalaiset ovat periaatteessa kirkonkyläläisiä ja kauppalalaisia sekä kovia hevosmiehiä niin kuin hollolalaisetkin.

      Orimattila on kovin erilainen, kun sitä katsoo Pennalstda, Mallusjoelta tai Jursalasta.

    • Simla***

      Millainenkohan se IP kerho siinä koulun vieressä punaisessa rakennuksessa on? Kannattaako lasta laittaa sinne....

      • Anonyymi

        No ehdottomasti, jos se on oma lapsi. Muuten saat imaista minun peräaukonkaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehdottomasti, jos se on oma lapsi. Muuten saat imaista minun peräaukonkaasua.

        Vieläkö saa imaista sitä peräkaasua?


    • Anonyymi

      Henna on Orimattilan paras asia.

      • Anonyymi

        Se on paratiisi golfkentillä a uima-altailla. Huippuna on pilvenpiirtäjä.


    • Anonyymi

      Orimattila oli ennen junttila ja oikein mänttilä mutta Hennan tultua paikkakunta kylpee kuin kultaisessa ammeessa. Pariisi, Rooma ja Henna ovat jotain suurta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe