Onko minulla touretten syndrooma?

Horisko

Onko kenelläkään tietoa aikuisen touretten syndroomasta? Lyhyesti mun tarina on tällainen: olin lapsena impulssiivinen, hieman rauhaton ja keskittymiskyvytön. mulla oli outoja rituaaleja, ja muistan joitain ticsejä, joita tuli varsinkin yksin ollessani kuten silmien räpytystä. olin hankala lapsi ja nuori, ongelmia paljon vanhempien kanssa. kuitenkin olin suht lahjakas taiteellisesti, opiskelen nykyään taiteellista alaa yliopisstossa. sit oli semmost että teki mieli kiljahdella varsinkin iltaisin. Sitten mulla alkoi ahdistus n. 4 vuotta sitten, oon nyt 24 ja kärsin pahoista pakkoajatuksista ja ahdistuksesta. silloin kun olen iloinen ja energinen, mölisen ja ölisen kotona poikakaverin kanssa kun olen kahdestaan ( ei tarvi "peitellä" mitään). Oon jostain lukenu että tourettelaisilla saattaa olla näitä pakkoajatuksiakin. Onko kenelläkään siis tietoa aikuisista, joita olis diagnosoitu ts? mitä oireita siihen liittyi?

13

10809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andropov

      Kävin neurologin vastaanotolla marraskuun alussa valittamassa juuri näitä tic-oireita, jotka ovat kestäneet jo noin 24 vuotta. Olen nyt 32-vuotias mies.Olen myöskin taiteellisesti lahjakas ja korkeasti koulutettu. Lääkäri sanoi joka tapauksessa, ettei oireeni (irvistykset, kaulan venytykset,olkapään pyörittäminen) viittaa TS:ään. Ei tosin kiistänytkään niitä, mutta vetosin siihen, että koska olen pystynyt käymään kouluja yli 17 vuotta sekä työskentelemään täysipainoisesti työelämässä, ei TS:stä voida puhua. Hän sanoi vielä erikseen, että todellinen TS on niin invalidisoiva, ettei silloin enää työskentely tai itsenäinen asuminen onnistu.

      • Horisko

        Wikipedia ei ole ehkä se luotettavin tietolähde, eikä diagnoosia itselleen kannata yrittääkään tehdä mutta näin siellä sanottiin: "Useimmat niistä, joilla on TS, elävät hyvää elämää ja toimivat kaikissa mahdollisissa ammateissa ja tehtävissä." Eli kuulostaa kummalta jos neurologi perusteli sen kouluttautumisellasi, ettei sinulla siksi voi olla kyseistä sairautta. Mie taas luulen että minulla on aina ollut tämä. Ja ilman oikeanlaista hoitoa, luulen että ahdistus tämän vuoksi vain pahenee..


      • Minulla..
        Horisko kirjoitti:

        Wikipedia ei ole ehkä se luotettavin tietolähde, eikä diagnoosia itselleen kannata yrittääkään tehdä mutta näin siellä sanottiin: "Useimmat niistä, joilla on TS, elävät hyvää elämää ja toimivat kaikissa mahdollisissa ammateissa ja tehtävissä." Eli kuulostaa kummalta jos neurologi perusteli sen kouluttautumisellasi, ettei sinulla siksi voi olla kyseistä sairautta. Mie taas luulen että minulla on aina ollut tämä. Ja ilman oikeanlaista hoitoa, luulen että ahdistus tämän vuoksi vain pahenee..

        ..alkoi ensimmäiset oireet ollesani 8-vuotias. Nyt olen 38-vuotias. Pystyin silti käymään normaalin peruskoulun, lukion, armeijan, sekä hankkimaan ammatillisen koulutuksen ja tekemään töitäkin, pääasiassa määräaikaisuuksia mutta kuitenkin.

        Sanan Tourette kuulin ensimmäistä kertaa vasta ollessani kolmekymppinen. Siihen asti oireillani ei ollut nimeä, enkä tiennyt mitä tämä "ominaisuuteni" lopulta on. Viimeisen kolmen vuoden aikana oireilu on pikkuhiljaa pahentunut ja tuntuu siltä, että minusta ei enää ole työelämään. Lääkityksiäkin on kokeiltu, mutta olo on sellainen, että tämä vaiva pitää minua kuin löysässä hirressä, joka hitaasti, todella hitaasti kiristyy.

        Tourette on tavallaan niin oleellinen osa minua, että sitä ei aina ole mieltänyt edes sairaudeksi. Nuorempana oli sen verran energiaa ja tulevaisuus edessä, että se ei häirinnyt liikaa.

        Nyt iän myötä ahdistus vähitellen kasvanut sellaisiin mittoihin, että en tiedä miten tästä selviän eteenpäin. Oireeni ovat monimuotoisia: pään ja raajojen pakkoliikkeita, vokaalisia äänteita, kiljahduksia jne. Jonkin verran pystyn sosiaalisissa tilanteissa hallitsemaan itseäni, mutta se on välillä todella tukalaa.


      • tourettetyttö
        Minulla.. kirjoitti:

        ..alkoi ensimmäiset oireet ollesani 8-vuotias. Nyt olen 38-vuotias. Pystyin silti käymään normaalin peruskoulun, lukion, armeijan, sekä hankkimaan ammatillisen koulutuksen ja tekemään töitäkin, pääasiassa määräaikaisuuksia mutta kuitenkin.

        Sanan Tourette kuulin ensimmäistä kertaa vasta ollessani kolmekymppinen. Siihen asti oireillani ei ollut nimeä, enkä tiennyt mitä tämä "ominaisuuteni" lopulta on. Viimeisen kolmen vuoden aikana oireilu on pikkuhiljaa pahentunut ja tuntuu siltä, että minusta ei enää ole työelämään. Lääkityksiäkin on kokeiltu, mutta olo on sellainen, että tämä vaiva pitää minua kuin löysässä hirressä, joka hitaasti, todella hitaasti kiristyy.

        Tourette on tavallaan niin oleellinen osa minua, että sitä ei aina ole mieltänyt edes sairaudeksi. Nuorempana oli sen verran energiaa ja tulevaisuus edessä, että se ei häirinnyt liikaa.

        Nyt iän myötä ahdistus vähitellen kasvanut sellaisiin mittoihin, että en tiedä miten tästä selviän eteenpäin. Oireeni ovat monimuotoisia: pään ja raajojen pakkoliikkeita, vokaalisia äänteita, kiljahduksia jne. Jonkin verran pystyn sosiaalisissa tilanteissa hallitsemaan itseäni, mutta se on välillä todella tukalaa.

        olen itse kärsinyt lähes koko ikäni pakkoliikkeistä. hävennyt sitä aina enkä ole uskaltanut puhua asiasta. nykyiselleni miehelle kerroin ja hän onkin ainoa asiasta tietävä. hän rohkasi minua ja uskalsin puhua lääkärille, lääkkeitä sain mutta ei ainakaan vielä ole tehonneet, päinvastoin tuntuu että pahenee lääkkeitä syödessä ja sivuoireita on kamalasti. liikkeeni ja ääntelyni ovat välillä todellakin pahoja ja kärsin niistä todella paljon, pää särkee päivittäin kuten myös niskat. todellisuudessa sitä ei voi edes sanoin kuvailla kuinka paha on välillä olla, itku tulee väkisinkin kun pitää varttitunti väännellä lähes kaikkia kehon osia niin että joka paikka särkee ja lopuksi tulee karjaisuja ja raivokohtauksia. elämä on usein todella raskasta tämän sairauden kanssa. olen myös huomannut että oireet pahenee jos olen esim. stressaantunut. olen asiakaspalvelutyössä ja kaikin mahdollisin tavoin yritän pidätellä liikkeitä ja ääniä työpäivän aikana, kyllä moni niitä luultavasti ihmetteleekin. kun olen töistä kotiutunut, tuntuu että räjähdän, päivän kun on pidätellyt niin sitten tulee koko päivän satsi kerralla ja se on kamalaa itselle ja perheelle joka yrittää siinä metelissä nukkua. sen haluan sanoa että kukaan jolla ei tätä tautia ole niin ei voi sitä ymmärtääkään. psykologillakin kävin, mutta se oli aivan turhaa, hänen mukaansa kaikilla on jotain oireita, mikä on ehkä tosi, mutta kun joutuu näin pahojen oireiden kanssa elämään ei sellasta vähättelyä halua kuulla. ahdistaa ja paljon ja haluaisin lisää apua. mistä?


      • taotao28

        No höpö höpö! Mikä lääkäri tollasta sanoo? Mä näin dokkarin, jossa yksi Tourettesta kärsivä mies oli professori! Korkeassa asemassa. Toi on joku hemmetin yleistys, et jos joillakin TS invalidisoi, niin se tekisi sen kaikille! Suurimmalla osalla Tourette on lievä! Katsokaa Terveyskirjasto.fi sivuilta Touretten oireyhtymä. Tai jos englanti sujuu niin http://whatmakesyoutic.com/WhatMakesYouTic/Homepage.html. Marc Elliot niminen mies kertoo omasta Tourettestaan. Ja on oikein fiksu kaveri.
        Mulla epäillään Tourettea, koska mulla on naaman nykimisiä ja niiskutusta, puhaltelen itseäni, ruksutan kurkullani ja "puristelen"jalkojeni lihaksia istuessani. Enkä ole mikään idiootti. Minulla ei ole koskaan ollut hyvä keskittymiskyky ja olen pähkäilijä luonne muutenkin. Jos aihe on mielenkiintoinen, niin silloin kyllä jaksan keskittyä, mutta muuten ajatus harhailee helposti. Olen aika hyvä kielissä.
        Minulle on viime kuukausina tullut pakkoajatuksia ja ahdistusta, pakko-oireita on ollut iät ajat. Tarkistelua sun muuta pientä. Ensimmäisen kerran muistan puristelleeni silmiäni eskarissa. Olen laskenut jo vuosia erilaisia kappalemääriä, esim. katulamppuja tai eri värejä taulussa tms. Aina kun olen hermostunut. Nämä oireet ovat vaihdelleet paljon vuosien varrella, mutta ovat aina olleet lieviä. En itse ole edes niihin kiinnittänyt pahemmin huomiota. Veljelläni on samoja oireita.
        Ahdistuksen ja pakkoajatusteni takia hakeuduin lääkärille ja siellä tuli puheeksi myös nämä tic oireet, jotka ovat taas palanneet parin vuoden aikana oikein tosissaan. Tästä heräsi epäilys Tourettesta, sillä Tourette ja pakko-oireinen kulkevat monesti käsi kädessä!
        Jos te epäilette Tourettea ja oireet häiritsevät elämää, menkää lääkäriin ja älkää uskoko tuollaista puoskari lääkärin hölynpölyä, että kaikki TS persoonat olisivat jotenkin vajaita, eivätkä kykenisi normaaliin elämään! Kyllä pystyvät ja ihan mihin tahansa ammattiin voi opiskella jos itse haluaa!TS ei ole este, se on korkeintaan hidaste!


      • näkökulmani

        Tourettea on lievää ja voimakasta. Voimakas tourette voi olla aika hurja, muttei se vieläkään tarkoita, etteikö voisi työskennällä tai asua itsenäisesti, esim. koska tourettehenkilöt ovat usein älykkäitä, ja se voi auttaa löytämään keinoja selvitä vaikeankin oireyhtymän kanssa.


    • tourette ja mä

      pistä googleen touretten syndrooma ja aikuisuus.klikkaa auki ja lue se.itse menin juuri tuon takia neurologian erikoislääkärille makso 100e ja nyt kuvataan pää maksaa 520 oma vastuu 230 e se on ainoo oikea tapa selvittää aivokuvauksella mistä on kysymys.mut oonnex on lääkkeet olemas:) tsemppiä:)

    • nuori aikuinen

      Mulla diagnosoitiin touretten syndrooma 8-9 vuotta sitten ja oon 17 v. Alkuun oireet tuntu pahoilta ja on kiusattukki siitä, mutta osaan hallita hyvin oireita. Oireet lisääntyvät kun on väsynyt ja nauttinut paljon sokeripitoista ruokaa.
      Olin pikkulapsi joku 9vuotias ku se todettiin ja oon yrittänyt muistella mitä tutkimuksia mulle on tehty, Ainakin EEG, selkäydinneste näyte. Muuta en muista. Mulla käytettiin vähän aikaa Risperdal- lääkettä, mutta lopetin sen käytön lyhyeen. Itse opiskelen hoitajaksi, enkä ees aina itse huomaa oireita kun on niitä oireettomia ''kausia.'' Alkuun oli rankkaa, mutta nyt se on osa minua.

      Osaako joku vastata miksi risperdalia, joka on psyykenlääke, käytetään touretten hoitoon ?

    • Hei olen mico. Mulle on todettu ADD eli keskittymishäiriö olen ollut normaalissa luokassa koulussa mutta nyt olen pienessä ryhmässä. Koko elämäni minua on häirinnyt ihan pienestä alkaen en tiedä koska nämä pakkoliikkeet on alkanut mutta olen muuten ihan normaali nykyään nämä pakkoliikkeet vain on ''outoja'' pystyn tehdä ne pakkoliikkeet niin että kukaan ei huomaa osaan elää niiden kanssa ja nämä pakkoliikkeet ovat: vatsan alapuolella kun on jalat ja niitä jalkojen luita on aina pakko hakata että helpottaa oloa ja ranne pitää aina vääntää jotenkin oudosti että helpottaisi oloa ja posken luitten kohtaa pitää välillä painaa ja niskojen takanaolevat luut niitä pitää painaa joko nostaa ylöspäin niskoja että helpottaa oloani ne on sellaisia pakkoliikkeitä joita on helppo hallita ettei niitä tee vaikka koko päivänä mutta alkaa hermostuttaa ja jalat alkaa ''kramppaamaan'' jos niitä ei tee ja niitä ei kukaan huomaa paitsi siskoni on joskus huomannut kun lyön jalan luutani välillä ja hän kysyi: Miksi lyöt sun luutas aina välillä? vastasin: se on vaan mun tapa. En uskaltanut kertoa pakkoliikkeistäni/en ole ikinä uskaltanut kertoa vanhemmilleni en kenellekkään vielä. En usko että minulla on tourettea koska touretten oireethan on nopeita nykäyksiä naaman vääntelyä.. jne. Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa minua ja kertoa mikä minua on koko elämäni vaivannut. :(

      • ehkätourettea

        Voisi kuitenkin olla tourettea. Mutta tourettediagnoosi edellyttää myös äänellisiä oireita jotakin rykimistä, sanojen lausahtelua tms., joten jos niitä ei ole ehkä tic oireyhtymä tms. Neurologi saattaa tietää asiasta.
        Mutta touretten ticit voi olla hyvinkin erikoisia, vaikkapa yhtäkkistä vatsalleen makaamaan heittäytymistä, jotta olo helpottuu. On ne liikkeet yleensä yhtäkkisiä ja melko nopeita, mutta ei tarvitse olla nopeita pikkunykäyksiä joita myöskin voi olla.
        Eikä ne tarvitse olla missään tietyssä osassa kehoa. Jollain ne oireet voivat olla esim, monimutakaisia liikesarjoja mitä pitää tehdä tai koskea johonkin esineeseen tms.
        Ihmiset pitävät valitettavasti oireita kummallisina, mutta ei ne niin kummallisia ole, jostakin hermoston toiminnasta tulevat itsestä riippumatta.


      • Parantunut onnekas

        Minulla oli paha levottomat jalat - oireyhtymä, muistutti paljon oireita, joita edellä olette kuvailleet. Muutaman hermoratahierontakäynnin jälkeen oireet helpotti ja vähitellen laimenivat kokonaan pois. Hoidettu samalla hieronnalla pois migreeni ja jännitystiloja . Älä jätä kokeilematta! Haastattele hierojaa kokeneisuudestaan ja tilaa aika sen mukaan. Muista tulla tänne kertomaan kuulumisia pitkin hierontamatkaasi.
        Monta kiitollista lukijaa on kuulolla parantumisvaiheistanne.


    • Kvht-altistus

      saattaa olla varsinainen syyllinen!


      ..........jatkuu. Huom! Video löytyy linkistä!
      Linkki avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen!
      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012020115152001_ul.shtml
      - Linkin teksti:
      ””Koulutytöillä erikoinen syndrooma: Kiroilevat hallitsemattomasti.
      Keskiviikko 1.2.2012 klo 13.03
      12 newyorkilaista koulutyttöä sairastaa erikoista syndroomaa.

      Erikoista lihasten nykimistä, huutamista ja kiroilua. 12 Newyorkilaisen Le Royn yläasteen koululaista alkoi kärsiä samaan aikaan samantapaisista oireista. Lääkärit eivät ole löytäneet Tourette’n syndrooman kaltaisiin oireisiin mitään selitystä!!!

      Tapauksen omituisuutta lisää se, että kahdella Saratoga Countyssa asuvalla teinitytöllä on havaittu samanlaisia oireita. Kaupunki on noin 250 mailin päässä New Yorkista.

      CNN:n raportissa epäillään, että koululaisten oireet saattavat johtua joukkohysteriasta tai massapsykoosista. Myös stressi on saanut aiheuttaa pakkoliikkeet.

      Asiantuntija on kuitenkin vakuuttunut, että tytöt eivät huijaa, vaikka verikokeissa ei ole löytynyt mitään erikoista.

      Ympäristöaktivisti Erin...........jatkuu...............

      Kokonaan linkissä hoito-ohjeineen:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-altistus-pahimmillaan-johtaa-tahan-videolla-surullista-katsottavaa-laakarit-eivat-osaa-auttaa/

    • Oireilija

      Olen jo iäkkäämpi ja kärsinytko. oireista niin kauan kuin muistan. Haluaisin kovasti kirjoitella jonkun samanlaisen kanssa mutta en ole facebookisa enkä sinne liity. Miten saisin yhteyden samanlaisista oireista kärsiviin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe