Minipillerit

Kertoisitteko

Enpä uskonut, että aloittaisin ehkäisyelämäni minipillereillä, mutta minulla on sen asteinen migreeni, että melko todennäköistä.

Kertoisitteko kokemuksia näistä kolmesta merkistä, mitä on saatavilla Suomessa.

Jotenkin kammoksun tätä cerazettea, aloittaisin vaikka mini-pill- nimisillä pillereillä.

Mutta katsotaan nyt, mitä se lääkäri keväämällä sanoo :)

24

29466

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cerazettea

      Siis miksi kammoksut Cerazettea? Kaikki minipillerit ovat samanlaisia, niissä on vaan vähän eri määrät hormoneja. Cerazette tosin on lähimpänä yhdistelmäpillereitä siinä mielessä, että sen kanssa ei ole ihan niin tarkkaa unohdusten kohdalla. Siinä riittää, että muistaa 12 tunnin sisällä ottaa pillerin, kun muissa minipillereissä se on 3 tuntia. Muilta osin on samat mahdolliset sivuvaikutukset, samanlainen käyttötapa, samanlaista kaikin puolin.

      Itse et saa päättää millä merkillä aloitat, sen päättää lääkäri tai terveydenhoitaja. Eikä nuo muiden kokemukset ole kovin hyödyllisiä, kun eivät ne vaikuta sinun kokemukseesi sitten mitenkään.

      • Kertoisitteko

        Muiden minipilleri merkkien kohdalla siis liene mahdollista yhtälailla jatkuva vuotaminen, enempi tai vähempi. Tiedän nyt tästä sen, että vuoto voi loppua täysin. Mutta jos käykin juuri päinvastoin.

        Mutta kertoisitteko kuitenkin kokemuksianne näistä minipillerimerkeistä mitä maastamme saa :)


      • käyddäjä
        Kertoisitteko kirjoitti:

        Muiden minipilleri merkkien kohdalla siis liene mahdollista yhtälailla jatkuva vuotaminen, enempi tai vähempi. Tiedän nyt tästä sen, että vuoto voi loppua täysin. Mutta jos käykin juuri päinvastoin.

        Mutta kertoisitteko kuitenkin kokemuksianne näistä minipillerimerkeistä mitä maastamme saa :)

        Käytän Mini-Pill -merkkisiä pillereitä nyt kolmatta viikkoa, ja ainoa räikeä ero entiseen elämääni on se, että hiukseni rasvoittuvat jo päivässä ihan karmeaksi!! Toinen on se, että olen alkanut himoitsemaan suklaata, vaikka ennen en suklaasta tykännyt, ja saatoin syödä ehkä yhden konvehdin vuodessa. Nyt menisi varmaan levy päivässä. Täytyy varoa, koska sellaisen myötä se painokin varmaan nousee, ja syy on tietysti epäsuorasti pillereiden eikä minun, joka suklaata syön ;)


    • huhhuhh että

      Minulta lähti alapäästä tunto kun cerazettea söin. Naama kukki ja paino nousi, hiukset rasvoittuivat tosi nopeasti ja ohenivat. Menkat jäivät kokonaan pois.

      Toisille sopii, toisille ei. Se selviää vain kokeilemalla :)

      • Kertoisitteko

        Jos en kestä tätä jatkuvaa vuotoa sitten, voinen kai tehdä niin, miten yhdistelmäehkäisy pillerien käyttäjätkin toimivat: merkin vaihto 3kk jälkeen.

        Voinko näin tehdä? Jos minulle lääkäri antaa ensiksi vaikka juuri tämän Cerazetten ja se tiputtaa.

        Ja onko siis mahdollista ettei joku muu jäljelle olevista vaihtoehdoista teekään samoja oireita, eli satunnaista vuotoa?


    • Kertoisitteko

      Luin noista minipillereistä. Olikohan sitten juuri jostain merkistä vai yleisesti..

      Well anyway, kun siellä sanottiin, että kahden pillerin ottamisessa sallitaan 24tuntia.

      Mitä tämä tarkoittaa?


      P.S Olen kyllä blondi :D

    • ihan ookoo

      Söin yhdistelmäpillereitä 3 vuotta mutta ne aiheuttivat minulle migreeniä yms. joten sain minipillerit 2 kuukautta sitten. Paremmat on nämä, vaikka tarkkana pitää olla ottamisen kanssa. Ensin ei tullut tiputteluvuotoa, mutta nyt tuli sitten epämääräiset kuukautiset tai sitten se oli 2 päivän välivuoto.

      Jos nämä käy mulle, voin ottaa kapselin, koska siinä sama vaikuttava aine. Helpottaa sen muistamisen ja tarkan ajan kanssa.

    • mini-pill valmisteesta

      Itse jouduin luopumaan yhdistelmäpillereistä (yasmine) kohonneen verenpaineen ja veritulpariskin takia. Lääkäri suositteli minipillereitä ja aloitin pari viikkoa sitten syömään Mini-Pill merkkistä valmistetta. Nyt aion lopettaa niiden käytön, sillä ne eivät tunnu sopivan minulle ollenkaan. Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia akne-ongelmia (ei edes murkkuna), mutta nyt iho on alkanut kukkia todella paljon :(( Myös turvotusta esiintyy paljon, paino on kohonnut ja alavatsa on todella kipeä jne.! Joten olen päättänyt, että näiden pilsujen popsiminen on nyt minun osaltani ohi!

      Mutta oireethan ovat aina hyvin yksilöllisiä ja joillakin niitä ei ole ollenkaan! Joten korostan vielä, että tämä oli vain henkilökohtainen kokemukseni kyseisestä valmisteesta.

    • Minä vaan

      Mulle Cerazetet toimii. Ainoana oireena tiputtelu silloin tällöin, mutta vuoto on niin pientä ettei juuri haittaa menoa. Viikko sitten aloitin kuitenkin Microluton nimiset minipillerit, koska Cerazetet oli jostain syystä loppuneet apteekeista. Nämä eivät sitten taas sovi mulle ollenkaan, vaan mulla on ollut ihan älyttömiä mielialanvaihteluita ja entistä huomattavasti enemmän tiputtelua. Microlutoneissa onkin kai enemmän hormonia, joten se oli odotettavissakin... Mun käsityksen mukaan Cerazetet on minipillereistä parhaita, koska niissä on vähiten hormoneita.

      Mutta kokeilemalla sen vasta tietää!

      • zette24.

        Microluton 30 mikrog levonorgestreeli.

        Cerazette 75 mikrog desogestreeli.

        mun mielestä 75 kuulostaa kyl suuremmalta määrältä ku 30.


    • Cerazetteja 3kk

      Hei

      Olen syönyt kohta 3kk Cerazetteja.
      Ennen kuin aloitin ne, olin lukenut paljon toisten kokemuksista. Kokemukset vaikuttivat olevan pääasiassa negatiivisia kuin positiivisia.
      Olin kuitenkin rohkea ja odotin pillereiden aloitusta paremminkin mielenkiinnolla. Tietysti sitten jännitti kun h-hetki tuli, uskallanko nyt ottaa sen pillerin, mitähän minulle tapahtuu. Ja sinne meni.

      Kokemukset ovat niin yksilöllisiä, ettei niistä kannata kysyä toisilta. Totta kai on sen puoleen hyvä, että jos mahdollisia sivuvaikutuksia tulee, tiedät niistä mitä voi koitua.

      Minulle kävi näin. Menkat kestivät hieman lyhyemmän aikaa, mutta sen jälkeen tuli viikon kestänyt tiputtelu. Menkat tulivat taas ajallaan, kiertopäivät kohdallaan, ei tiputtelua- eikä sen jälkeisissäkään menkoissa. Olin entistä surullisempi, mutta elämässäni oli ollut juuri rankkoja aikoja. Ensimmäisen liuskan aikana ruoka ei maistunut. Vaikka ruoka olisikin ollut hyvää, eikä minulla enää varsinaisesti ollut nälkä mutta olisin voinut vielä syödä, tuli tunne, ettei huvittanut enää.

      Olin lukenut toisten kauhukokemuksia, peloista mahdolliseen painon nousuun ja turvotuksen ilmenemiseen. On hyvä, että tietää näistä sivuvaikutuksista, mutta odota mieluiten mielenkiinnolla, jos siis sinulle määrätään nämä pillerit, mitä ne tuovat tullessaan.

      Älä etukäteen mieti ja pelkää tulevaa. Jos sinulle tulee rasittavia haittavaikutuksia, syöt sen 3kk ja jos sitten vieläkin on jotain mitä et meinaa kestää, vaihda! Voi olla kuitenkin mahdollista, ettei sinulle tule oikeastaan mitään. Jokaisen keho reagoi näihin niin eri tavalla, joten sinun ei pidä tuijottaa toisten kokemuksia ja tulkita heti, että niin käy sinullekin. Sinulle ei välttämättä tule mitään!!

    • Cerazette/minipill

      Itse söin Cerazetteja 3kk ja todella järkyttäviä pahoinvointi kohtauksia sain ja menkat tuli todella epäsäännöllisesti. Saattoi kestää 3pv erittäin pientä tiputtelua. Sitten vaihdoin minipill merkkiseen pilleriin ja söin niit melkee 2kk ja sama pahoinvointi jatkui ja menkat tuli ja kesti 2vk! Lopetin noiden syönnin noin 2vk sitten ja menkkoi ei ole kuulunut mutta pientä pahoinvointia. Toivottavasti olisin raskaana :) en tiedä onko mahdollista kun pillerit lopetin noin 2vk sitten...

    • Cerazettea

      Vähän vanha topic, mutta halusin jakaa omat kokemukseni. :)

      Olin syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä (Yaz) noin neljä vuotta, kunnes nyt keväällä 2013 lääkärikäynnillä tuli puhe näistä. Lääkäri suositteli vaihtoa minipillereihin, sillä minulla on satunnaisia migreenikohtauksia, ja migreeniin taipuvaisuus yhdistelmäehkäisy on ilmeisesti ehdottoman huono pari.

      Kolme liuskaa Cerazettea on mennyt, ja minulla ei ole ollut negatiivisia oireita (siis minipillereitä harkitsevat: sivuoireet eivät välttämättä ole niin yleisiä kuin tämän palstan viesteistä voisi luulla!). Pillereiden aloituksen jälkeen seuraavat kuukautiset tulivat "normaaliin" aikaan - kuten yhdistelmäehkäisyä käyttäessäni - mutta olivat hieman lyhyemmät kuin ennen. Nyt ei kahteen kuukauteen ole ollut minkäänlaista vuotoa/tiputtelua, eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että näin jatkuisikin. Mieliala yms. ovat myös ennallaan. :)

    • cerazette

      Cerazettee napsittu täälläkin aikoinaan 6kk, ne sopivat miltei täydellisesti minulle. Alkuun toki oli pieniä oireita mutta ne ei haitannut mitään, Pillerien syönnin aloittamisesta tulivat toki ne menkat joitten alussa aloitin, jäivät silloinkin kolmeen päivään ja sen jälkeen ei kuulunut ei näkyny minkäänlaista vuotoa, vuodot hävisivät kokonaan pois. lopettamisen jälkeen elimistö ja kierto pysyivät normaalina, silloinkaan ei tullut mitään

      Ja tottahan toki jokaisen elimistö reagoi eri tavalla tiettyihin aineisiin, riippuu ihmisen hormooni tasosta. Kannattaa myös kertoa kaikki taipumukset migreeniin, akneen yms. sille terkkarille/lääkärille niin osaavat sen mukaan määrätä oikeita tabuja. Onhan niitä olemassa muitakin ehkäisy tapoja jos muistamisen kannalta on hankalaa, kierukkaa, kapselia yms yms.. itse kokeilin hormonikierukkaa mutta elimistö oli eri mieltä asiasta ja työnsi sen omin voimin ulos enkä ottanut uutta.

      Tsemppiä sinulle, varmasti löytyy sopiva vaihtoehto :)

    • Mammaliscious

      Mulla mennyt samoilla linjoilla kuin y.o. Aloitin cerazetten raskauden jälkeen. Ekan liuskan aikana alkoi ensimmäiset menkat, mutta toisen liuskan aikana niitä ei enää näkynyt. Mielialamyrskyjä ollut, mutta erittäin vähän, eipä ole haitannut. Ensimmäisen liuskan aikana ilmestyi hormoni-aknea kaulaan, samanlaista mitä tuli raskauden aikana. Kivuliasta, mutta vähentynyt jo toise kuukauden aikana. Ehkä sekin katoaa menkkojen lailla? Tukka on rasvaisempi, mutta siihen nyt auttaa tavallinen shampoo :)En koe itseäni väsyneemmäksi, päinvastoin. Turvotusta ollut vähän.

      Syön cerazetteä koska imetän. Siinä on 12 tunnin "armoaika", jos unohtaa. Itse otan sen aamulla, joten aikaa on koko päivän muistaa unohtunut pilleri.

    • aloittelija

      Hei

      Söin vuoden ajan Yazeja ja olen nyt vaihtamassa minipillereihin. Yazejen aikana minulle tuli mielialanvaihteluja PALJON sekä emättimen kuivuutta. Pelkään että minipillerit lisäävät kuivuutta. Onko kenellekkään siis tulut sellaisia haittavaikutuksia?

    • nainen 37 v.

      Mä oon käyttänyt cerazettea reilun kaksi vuotta ja itselleni ei ole tullut mitään haittavaikutuksia.Kuukautiset tulivat viimeksi 1,5 vuotta sitten.Itse en ole huomannut että lisäisi kuivuutta.

    • Kokemuksiani

      Söin cerazettejä 2kk ja tiputin koko ajan, lopuksi en enään kestänyt ja lopetin ne. Vaihdoin merkkiä microclutoneihin, niitä kerkesin syödä reilu puoli vuotta, ilman mitään sivuoireita. Sitten kummiskin ihan tyhjästä sain kauheat menkkakivut ja aivan järjettömän pahoinvoinnin koko menkkojen ajaksi (mitään ei voinut kuvitellakkaan syövän, laihduin 3kg menkkojen aikana). Odotin parin kuukautiskierron ajan, josko oireet olisivat olleet vain sattumaa, mutta sitten alkoi sama tiputus mikä cerazeteissäkin ja päätin että nyt saa riittää ja lopetin ne.

      Ensi viikolla saan reseptin minipillseihin, toivottavasti sopisivat koska vaihtoehdot alkavat käydä vähiin!

    • eipä sopinu ei

      Söin Cerazetteja 2,5kk ja lopetin ne pari vkoa sitten. Jatkuvaa päivittäistä vuotoa (vaihteli kaiken aikaa runsaasta niukkaan), turvotusta, halut lähti käytännössä kokonaan, mielialamuutoksia... Ei sopinu miulle laisinkaan.
      Sinällään tehokkaat pilsut (ehkäisyä ajatellen), ku ei haluttanu ja jatkuvasti tuli äksyiltyä, ni jäi ainakin seksi vähemmälle...

    • Helpotus

      Minä kestin jatkuvaa vuotoa melkein 6 kk, kunnes päätin lopettaa ja loppui n. 5 päivän päästä ihan yhtäkkiä. Eivät siis tainneet sopia, harmittaa vain kun en tajunnut aikaisemmin että lopetus on paras päätös.

    • Sinnikäs

      Olen käyttänyt Cerazettea nyt 5kk ja kaipaan suorastaan e-pillereitä. Söin Diane Novaa aikaisemmin, mutta jouduin vaihtamaan keltarauhashormoniin migreenitaipumuksen takia. Kun aloitin Cerazeten ensimmäisien viikkojen aikana alavatsani oli omituinen, jotenkin turvonneen oloinen ja tuntui kuin joku olisi painanut virtsarakkoa. Tämä meni kuitenkin ohi. Ja se jatkuva VUOTO, voi hyvä luoja. Sain myös teini-iän menkkakivut ja runsaat vuodot takaisin. Menkat kestävät 5pv. ja 3 päivää saa syödä 800mg buranaa ja pitää alavatsan päällä lämmintä kauratyynyä.

      Toisena kuukautena alkoi hiukset rasvoittua ja sain päänahkaani punaisia patteja (finnejä) ja talitöhnän, eli rasvaisen hilseen. Noh, sain tämän vaivan kuriin Nitzoral- hilseshamppoolla. Hiukset alkoivat myös ohentua huomattavasti. Ei ollut kaljuja kohtia, mutta luottokampaajanikin huomasi ohentumisen. Rasvoittumisen myötä alkoi tulla isoja hormonifinnejä kaulaan.

      Minulla oli e-pillereidenkin aikaan joskus pahoinvointia (yleensä kuukautisten aikaan), mutta Cerazetella pahoinvointi saattaa iskeä ihan missä vaiheessa päivää/viikkoa/kk tahansa. Olin jopa poissa yliopistolta muutamia päiviä pahoinvoinnin takia.

      Luulin kehoni vihdoin tottuneen Cerazetteen, kun jatkuva tiputteluvuoto loppui viime kuussa. Tai no, valkovuotoa tulee aika paljon ja parina päivänä pientä menkkatuhrua 10pv välein, joten noh, pääsinpähän harrastamaan seksiä (jee).

      Parasta oli kuitenkin viikko sitten, kun luulin olevani raskaana. Nännini tulivat kipeiksi, tiputteluvuoto loppui ja ruoka ei maistunut. Tein raskaustestin: negatiivinen. Ja seuraavalla viikolla alkoikin kunnon PMS oireet mielialanvaihteluineen, mahtavine finneineen ja suklaahimoineen ja... taas helvetilliset menkat.

      E-pillereitä syödessä menkat tulivat joka toinen kuukausi, hiukset olivat paksut ja hyvinvoivat ja naama kuin vauvan peppu. En halua leikkiä terveydelläni, joten tiedän ettei e-pillereihin ole paluuta, mutta alan olemaan jo epätoivoinen. Mikä ehkäisyvalmiste tässä enää sitten kävisi?! (kondomi tietty, mutta äh...).
      Olen kuitenkin sen verran sinnikäs, että katson vielä, jospa tämä tästä.... :(

    • Adalmiinan helmi

      Microlutonia syönyt aikoinaan jo vuosia ja hyvin sopivat silloin ja aloitin ne uudelleen kun lapsiluku on täynnä. Ja tyytyväinen edelleen ehkäisymuotoon

    • Verenpaine taivaissa

      Söin Yasmineja n.7,5 ja viimeisinä vuosina alkoi tulla aina väliviikolla migreeniä. Tämä yhdistettynä kohonneeseen verenpaineeseen johti siihen, ettei gyne enää uusinut reseptiä, vaan kierukan torjuttuani kirjoitti sitten minipillerit. Sain niitä syötyä vasta reilun viikon, mutta eilen en enää uskaltanut ottaa. Verenpaine nimittäin ampaisi korkeuksiin, sydän tykyttää ihan miten sattuu ja olo ihan lamaantunut. Lääkäri tietty on lomalla ensi viikkoon, mutta aika on jo varattu vastaanotolle. Onko muilla ollut vastaavaa minipillereistä? (kokeilussa mulla siis Desogestrel Sandoz -merkkistä tavaraa.)

      PS. Eikä aiemmin ole tullut tämmöistä helleaikoina, enkä ole loma-juominkeja harrastanut... ;)

    • heivaaan

      no voin tulla kertomaan tähän mun tän hetkisen tarinan, vuosia syöny yhdistelmäpillereitä ja nyt vuosittaisen gynetarkastuksen ohella menin mölöyttämään että syön migreenilääkkeitä joskus (migreenilääke resepti kirjoitettu yli vuosi sitten,enkä ole mennyt edes uusimaan koska niitä niin harvoin enää on) nnooh. siihe loppu yhdistelmä pillerit ja sain juurikin tän cerazette pillerin käyttöön. VIRHE!
      oon syöny niitä nyt 49 päivää ja se loppu tänään ku soitin gynelle että päivää, olen syönyt näitä pillereitä 49 päivää ja näistä päivistä mulla EI ole tullut vuotoa yhteensä 6 päivänä. ja kyse ei ole siis mistään tiputteluvuodosta, vaan iha normi menkoista.. siteitä käyttävänä ihmisenä ni kiva kuukaudesta toiseen näillä 31 lämmöillä käyttää niitä joka päivä :)))

      nyt mulle määrättiin sitte vuoden resepti orgametril tabuihin, millä vuodon pitäs loppua kokonaan.

      loppu yhteenveto: ei enää ikinä mulle minipillereitä kiitos !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe