Peugeot 406 tyyppiviat

carl^^

Olen harkitsemassa kyseisen auton ostoa ja pyytäisin asiasta perillä olevia listaamaan 406:ssa yleisesti ilmeneviä vikoja, jotta osaisin ostotilanteessa tarkastaa herkät kohdat.

Olisin myös kiitollinen jos joku osaisi kertoa mallisarjaan tehdyistä uudistuksista, esimerkiksi: vm. 98- se ja se osa kestää/toimii paremmin kuin vanhemmissa.

26

23838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiniz

      "koiranluut" ovat kulutustavaraa.

    • on,

      406 1.9 TD -96, ostaessa n.280000 km. Taakse 2kertaa vaihdettu auraustangot (27 e kpl)40000 km välein. Syyläri vuosi nestettä (oli mennyt tavaraa heinää ym.. coolerin ja syylärin väliin, josta johtuen hangannut reijän) Tietenki öljyt/kesä ja talvirenkaat vaihdettu. Nyt mittarissa 420000 km. ja hyvin vielä pelaa. Itselläni oli 406 HDI, ilmamassa mittarin 1 kerran vaihdoin, 2x taakse koiranluut ja hihanapyörän kampiakseliin. Nytten alla 607 Hdi. HS:ssä on lueteltu 406 tyyppiviat, mutta eivät pidä ollenkaan paikkansa. Eli ei siinä ole oikeastaan enempää vikoja kuin muissakaan merkeissä. 50 auto itsellä ollut.

      • Vilttiketju

        "HS:ssä on lueteltu 406 tyyppiviat, mutta eivät pidä ollenkaan paikkansa."

        - Miten perustelet tuon? Se, että sinulla ei ole omassa Pösössäsi ollut niitä, ei tarkoita etteivätkö ne olisi tyyppivikoja.


      • minä autoni
        Vilttiketju kirjoitti:

        "HS:ssä on lueteltu 406 tyyppiviat, mutta eivät pidä ollenkaan paikkansa."

        - Miten perustelet tuon? Se, että sinulla ei ole omassa Pösössäsi ollut niitä, ei tarkoita etteivätkö ne olisi tyyppivikoja.

        Melkein ajoin itsekkin 400000 km pintaan 406 hdi pösöllä. Ei tarvinnut kuin jakopää 120000 km välein vaihtaa, öljyt 20000 km, taakse meni niitä raidetankoja, massapyörä,2x alapallo nivelet, jarrulevyt ja palat 2 kertaa (loppun olivat kuluneet)ja kesä ja talvirenkaita muutama sarja. auto vielä liikenteessä ja hyvin pelaa, ei näy öljyvuotoja eikä muita mitä HS kertoo.Useammalla tutulla on 406:sia eikä vielä ole noita vikoja löytynyt,huvittavinta vielä toi että etujarrulevyt kuluneita (eihän se mikään vika ole tuskin kestää ajaa 500000 km vaihtamatta,ja jos ei käytä niin menee jumiin).Kaikenlaista siihen kirjataan listaan, noiden listojen mukaan jos auton laittaa merkin kuin merkin niin ei kannata laittaa,autothan ovat tosi vikaisia, 607 kohdalla taitaa olla lyhimpiä vikalistoja. Sitä en tiedä noista bensa vehkeistä mitä ne ovat. Bensa vehkeitä karttelen kaikissa merkeissä. ja nykynen 607 HDI, noi viat jota luetellaan, ei koskaan ole itsellä ollut 1 poltin piti vaihtaa kun olin 40000 km ajanut. Hiukkassuodattimessa ei ole ollut vikoja kerran vaihdettu 300000 km aikana.


      • listaan
        minä autoni kirjoitti:

        Melkein ajoin itsekkin 400000 km pintaan 406 hdi pösöllä. Ei tarvinnut kuin jakopää 120000 km välein vaihtaa, öljyt 20000 km, taakse meni niitä raidetankoja, massapyörä,2x alapallo nivelet, jarrulevyt ja palat 2 kertaa (loppun olivat kuluneet)ja kesä ja talvirenkaita muutama sarja. auto vielä liikenteessä ja hyvin pelaa, ei näy öljyvuotoja eikä muita mitä HS kertoo.Useammalla tutulla on 406:sia eikä vielä ole noita vikoja löytynyt,huvittavinta vielä toi että etujarrulevyt kuluneita (eihän se mikään vika ole tuskin kestää ajaa 500000 km vaihtamatta,ja jos ei käytä niin menee jumiin).Kaikenlaista siihen kirjataan listaan, noiden listojen mukaan jos auton laittaa merkin kuin merkin niin ei kannata laittaa,autothan ovat tosi vikaisia, 607 kohdalla taitaa olla lyhimpiä vikalistoja. Sitä en tiedä noista bensa vehkeistä mitä ne ovat. Bensa vehkeitä karttelen kaikissa merkeissä. ja nykynen 607 HDI, noi viat jota luetellaan, ei koskaan ole itsellä ollut 1 poltin piti vaihtaa kun olin 40000 km ajanut. Hiukkassuodattimessa ei ole ollut vikoja kerran vaihdettu 300000 km aikana.

        voi luetella kaikkien autojen kaikki kuluvat osat, sitähän se suurimmaksi osaksi on. Nivelet,stefat,jarrut,laakerit,renkaat ym. ovat normaalisti kuluvia osia. Sähköviat ja korin ruoste ovat autojen ainoa heikkous, moottorikin on kuluva osa ja vaihteisto. Se vaan HS:n listassa vika että kilometrit puuttuvat ( nyt saa kuvan vaan että,viat jossain 10000km ja 1000000 km välillä), se olis oikeastaan parempi ostajan kannalta, jos tuijottaa listaa tai tilastoja. Esim. autossa havaittu tyyppivika 150000 km:ssä, menee ilmamassa mittari rikki. Oli itsellä kerran TDI passatti, siinä oli kuulemma alle 150000 km paikkeilla yleensä vaihdettava ilmamassamittari.Listassa näytti olevan tuo tojotan ikiliikkuja esim. avensis, autossa ei pitäs olla mitään vikoja ja kyllä näyttäs listan mukaan olevan susi kampe. Siinä tosin heikkoutta lahoaa jo polttoaineen täyttöputki muutamassa vuodessa, se on oikea tyyppivika, josta tulee esim. takaisinkutsu.


      • jokumuu
        listaan kirjoitti:

        voi luetella kaikkien autojen kaikki kuluvat osat, sitähän se suurimmaksi osaksi on. Nivelet,stefat,jarrut,laakerit,renkaat ym. ovat normaalisti kuluvia osia. Sähköviat ja korin ruoste ovat autojen ainoa heikkous, moottorikin on kuluva osa ja vaihteisto. Se vaan HS:n listassa vika että kilometrit puuttuvat ( nyt saa kuvan vaan että,viat jossain 10000km ja 1000000 km välillä), se olis oikeastaan parempi ostajan kannalta, jos tuijottaa listaa tai tilastoja. Esim. autossa havaittu tyyppivika 150000 km:ssä, menee ilmamassa mittari rikki. Oli itsellä kerran TDI passatti, siinä oli kuulemma alle 150000 km paikkeilla yleensä vaihdettava ilmamassamittari.Listassa näytti olevan tuo tojotan ikiliikkuja esim. avensis, autossa ei pitäs olla mitään vikoja ja kyllä näyttäs listan mukaan olevan susi kampe. Siinä tosin heikkoutta lahoaa jo polttoaineen täyttöputki muutamassa vuodessa, se on oikea tyyppivika, josta tulee esim. takaisinkutsu.

        Itsellä on nyt 360tkm ajettu -99 406 HDI. Katotaas miten Hesarin lista osuu.

        Moottoriviat
        Moottorin öljyvuotoa saattaa esiintyä kampiakselin etupään tiivisteestä.
        > Ei ole ollut, taitaa koskea lähinnä bensakoneita. Öljypohjan tiiviste kylläkin vuotaa.
        Tyhjäkäyntiongelmia. Tyhjäkäynti vaeltaa, moottori sammuu tyhjäkäynnillä. Syynä on tyhjäkäynnin säätömoottorin akselin takertelu. Korjataan akselin voitelulla tai säätömoottorin vaihdolla.
        > Koskee bensakoneita.
        Moottorin huohotinjärjestelmä saattaa jäätyä, jolloin moottorista tulee öljyt ulos.
        > Taitaa koskea lähinnä bensakoneita tämäkin.
        Ajonestolaitteen vikoja.
        > Koskee ilmeisesti niitä vanhoja näppäiltäviä ajonestolaitteita, omassa saattomuistimallissa ei ongelmia.
        Sylinterikannen tiivistevuotoja. Tarkasta ettei jäähdytysnesteen joukossa ole öljyä.
        > Ei ole ollut omassa.
        Laturin hihna kulunut.
        > Kai ne joskus kuluu? Jakohihnan vaihdon yhteydessä uusin omaani, ei siinä kyllä vielä mitään vikaa ollut.
        Kampiakselin hihnapyörä rikki.
        > Koskee HDI:tä, joo on kerran vaihdettu.
        Termostaattivikoja.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Eräissä tapauksissa on esiintynyt moottorivaurioita, moottorin ylikuumenemisia.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Polttoainepumppuvikoja.
        > Koskee ainakin 80 kW HDI:tä, omaan kerran vaihdettu.
        Polttoaineen syöttö ei katkea sytytysvirran katkaisun jälkeen. Moottorin ohjainyksikkö on päivitettävä. Takaisinkutsu 28.2.2006.
        > Enpä ole ainakaan huomannut.
        Sytytyspuolavikoja erityisesti V6-moottorissa.
        > Ei ole sattuneesta syystä tullut vastaan.
        Venttiilinnostimet takertelevet kylmässä koneessa. Kylmä kone naputtaa käydessä.
        > Joo, joku nostaja joskus naputtaa hetken ennen kuin kierroksia nostaa hetkeksi. Forte-käsittely voisi auttaa.

        Vaihteiston ja voimansiirron viat
        Kytkinvikoja.
        > Omassa kytkin tuntuu ajoittain hiukan takertelevan mutta on sillä ikääkin jo 360 tkm.
        Vaihteiston öljyvuotoa.
        > Ei näytä vuotavan.
        Öljyvuotoa vetoakseleiden tiivisteistä.
        > Ei näytä vuotavan.
        Etupyöränlaakerivikoja.
        > Ei ole ollut.
        Automaattivaihteiston vikoja.
        > Oma on manuaali.

        Jarruviat
        Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.
        > Ilmeisesti on ollut, takasatulat on jostain syystä edellinen omistaja vaihtanut. Ei varmaan herkistelty koskaan?
        Käsijarru juuttuu ja pitää huonosti.
        > Tuttu juttu, vaijereiden vaihto auttoi.
        Käsijarrukengän pinta irtoaa ja voi jumittaa koko takapyörän.
        > Ei ole irronnut.
        Etujarrulevyt ovat kuluneet tai kierot.
        > Joo, kyllä ne piti kulumisen vuoksi vaihtaa tuossa 320tkm kohdalla. Onko se sitten vika?
        Jarrutehostimen venttiili rikki.
        > Eipä oo.

        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
        Ohjaustehostimen letku vuotaa.
        > Ei vuoda.
        Takapään tukivarsien kumihelat väljät.
        > Ei ole ollut.
        Kallistuksenvakaajan kiinnityksessä väljää.
        > Totta, nämä eivät kestä pitkään ainakaan tarvikkeena.
        Etujousien katkeamisia.
        > Ei ole ollut.
        Raidetangon päät ovat väljät.
        > Ei ole ollut.

        Sekalaiset viat
        Keskuslukitusvikoja.
        > Joo, takaluukun johtosarjasta oli jossain vaiheessa johto katkennut ja mykistänyt lukkomoottorin.
        Airbag-merkkivalo palaa aiheettomasti. Liitinvika.
        > Ei ole ollut.
        Automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikön vikoja.
        > Joo, sieltä oli rele kypsynyt.
        Vesivuotoa tavaratilaan. Vesi kerääntyy varapyörätilan pohjalle.
        > Ei ole ollut.
        Sadetunnistimen vikoja, joita ei pystytä korjaamaan.
        > Ei ole ollut.

        Sähköviat ja valoviat
        Polttoainemittari epäkunnossa.
        > Ei ole ollut.
        Valovikoja. Ajovalosummeri ei toimi. Lisäjarruvalo rikki.
        > Lisäjarruvalo tosiaan tuntuu välillä pätkivän, ei muita valovikoja.
        Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.
        > Kuskin puolella totta.
        Sivupeilien sähkölämmitys ei toimi.
        > Toimiipas.
        Lasinpyyhkimien toimintavikoja.
        > Tässäkin oli rele väsynyt aiheuttaen sen etteivät pyyhkijät aina viitsineet pyyhkiä. Korjaantui samalla moduulin vaihdolla kuin ilmastointi.

        Pakoputkistoviat
        Pakoputken takapää on lyhytikäinen.
        > Lyhytikäisyydestä tiedä mutta onhan tuokin ainakin kerran vaihdettu. Ihmekös se.

        Kyllä noista näytti aika moni kohta osuvan omaan autoon.


      • Tässä oman viat
        jokumuu kirjoitti:

        Itsellä on nyt 360tkm ajettu -99 406 HDI. Katotaas miten Hesarin lista osuu.

        Moottoriviat
        Moottorin öljyvuotoa saattaa esiintyä kampiakselin etupään tiivisteestä.
        > Ei ole ollut, taitaa koskea lähinnä bensakoneita. Öljypohjan tiiviste kylläkin vuotaa.
        Tyhjäkäyntiongelmia. Tyhjäkäynti vaeltaa, moottori sammuu tyhjäkäynnillä. Syynä on tyhjäkäynnin säätömoottorin akselin takertelu. Korjataan akselin voitelulla tai säätömoottorin vaihdolla.
        > Koskee bensakoneita.
        Moottorin huohotinjärjestelmä saattaa jäätyä, jolloin moottorista tulee öljyt ulos.
        > Taitaa koskea lähinnä bensakoneita tämäkin.
        Ajonestolaitteen vikoja.
        > Koskee ilmeisesti niitä vanhoja näppäiltäviä ajonestolaitteita, omassa saattomuistimallissa ei ongelmia.
        Sylinterikannen tiivistevuotoja. Tarkasta ettei jäähdytysnesteen joukossa ole öljyä.
        > Ei ole ollut omassa.
        Laturin hihna kulunut.
        > Kai ne joskus kuluu? Jakohihnan vaihdon yhteydessä uusin omaani, ei siinä kyllä vielä mitään vikaa ollut.
        Kampiakselin hihnapyörä rikki.
        > Koskee HDI:tä, joo on kerran vaihdettu.
        Termostaattivikoja.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Eräissä tapauksissa on esiintynyt moottorivaurioita, moottorin ylikuumenemisia.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Polttoainepumppuvikoja.
        > Koskee ainakin 80 kW HDI:tä, omaan kerran vaihdettu.
        Polttoaineen syöttö ei katkea sytytysvirran katkaisun jälkeen. Moottorin ohjainyksikkö on päivitettävä. Takaisinkutsu 28.2.2006.
        > Enpä ole ainakaan huomannut.
        Sytytyspuolavikoja erityisesti V6-moottorissa.
        > Ei ole sattuneesta syystä tullut vastaan.
        Venttiilinnostimet takertelevet kylmässä koneessa. Kylmä kone naputtaa käydessä.
        > Joo, joku nostaja joskus naputtaa hetken ennen kuin kierroksia nostaa hetkeksi. Forte-käsittely voisi auttaa.

        Vaihteiston ja voimansiirron viat
        Kytkinvikoja.
        > Omassa kytkin tuntuu ajoittain hiukan takertelevan mutta on sillä ikääkin jo 360 tkm.
        Vaihteiston öljyvuotoa.
        > Ei näytä vuotavan.
        Öljyvuotoa vetoakseleiden tiivisteistä.
        > Ei näytä vuotavan.
        Etupyöränlaakerivikoja.
        > Ei ole ollut.
        Automaattivaihteiston vikoja.
        > Oma on manuaali.

        Jarruviat
        Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.
        > Ilmeisesti on ollut, takasatulat on jostain syystä edellinen omistaja vaihtanut. Ei varmaan herkistelty koskaan?
        Käsijarru juuttuu ja pitää huonosti.
        > Tuttu juttu, vaijereiden vaihto auttoi.
        Käsijarrukengän pinta irtoaa ja voi jumittaa koko takapyörän.
        > Ei ole irronnut.
        Etujarrulevyt ovat kuluneet tai kierot.
        > Joo, kyllä ne piti kulumisen vuoksi vaihtaa tuossa 320tkm kohdalla. Onko se sitten vika?
        Jarrutehostimen venttiili rikki.
        > Eipä oo.

        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
        Ohjaustehostimen letku vuotaa.
        > Ei vuoda.
        Takapään tukivarsien kumihelat väljät.
        > Ei ole ollut.
        Kallistuksenvakaajan kiinnityksessä väljää.
        > Totta, nämä eivät kestä pitkään ainakaan tarvikkeena.
        Etujousien katkeamisia.
        > Ei ole ollut.
        Raidetangon päät ovat väljät.
        > Ei ole ollut.

        Sekalaiset viat
        Keskuslukitusvikoja.
        > Joo, takaluukun johtosarjasta oli jossain vaiheessa johto katkennut ja mykistänyt lukkomoottorin.
        Airbag-merkkivalo palaa aiheettomasti. Liitinvika.
        > Ei ole ollut.
        Automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikön vikoja.
        > Joo, sieltä oli rele kypsynyt.
        Vesivuotoa tavaratilaan. Vesi kerääntyy varapyörätilan pohjalle.
        > Ei ole ollut.
        Sadetunnistimen vikoja, joita ei pystytä korjaamaan.
        > Ei ole ollut.

        Sähköviat ja valoviat
        Polttoainemittari epäkunnossa.
        > Ei ole ollut.
        Valovikoja. Ajovalosummeri ei toimi. Lisäjarruvalo rikki.
        > Lisäjarruvalo tosiaan tuntuu välillä pätkivän, ei muita valovikoja.
        Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.
        > Kuskin puolella totta.
        Sivupeilien sähkölämmitys ei toimi.
        > Toimiipas.
        Lasinpyyhkimien toimintavikoja.
        > Tässäkin oli rele väsynyt aiheuttaen sen etteivät pyyhkijät aina viitsineet pyyhkiä. Korjaantui samalla moduulin vaihdolla kuin ilmastointi.

        Pakoputkistoviat
        Pakoputken takapää on lyhytikäinen.
        > Lyhytikäisyydestä tiedä mutta onhan tuokin ainakin kerran vaihdettu. Ihmekös se.

        Kyllä noista näytti aika moni kohta osuvan omaan autoon.

        Listassa mainittuja tyyppivikoja omaani on ilmennyt vasta:

        Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.

        Autossa on rumpujarrut takana ja takahihnat aivan lopussa... Onko tuo sitten vika vaiko käytöstä johtunut kuluma.

        Ohjaustehostimen letku vuotaa.

        Siellä se hitaasti tiputtelee. Uusi osa maksaa automaalla 150€, eli turhan paljon. Jos saisi halvemmalla korjattua jossakin hydrauliikkapajassa.

        Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.

        Tässäkään autossa nuo eivät toimi.

        Listan ulkopuolisia vikoja:

        -jäähdyttäjä vuotaa
        -starttimoottori pitää erikoista krohinaa
        -sisävalo ei toimi kuskin ovesta
        -takapyörän laakeri oli viallinen
        -antenni oli saanut siipeensä ja vuoti vettä sisään
        -öljypohja on ruostumaisillaan puhki!

        Muuten ihan passeli peli.


      • 406HDI -99
        jokumuu kirjoitti:

        Itsellä on nyt 360tkm ajettu -99 406 HDI. Katotaas miten Hesarin lista osuu.

        Moottoriviat
        Moottorin öljyvuotoa saattaa esiintyä kampiakselin etupään tiivisteestä.
        > Ei ole ollut, taitaa koskea lähinnä bensakoneita. Öljypohjan tiiviste kylläkin vuotaa.
        Tyhjäkäyntiongelmia. Tyhjäkäynti vaeltaa, moottori sammuu tyhjäkäynnillä. Syynä on tyhjäkäynnin säätömoottorin akselin takertelu. Korjataan akselin voitelulla tai säätömoottorin vaihdolla.
        > Koskee bensakoneita.
        Moottorin huohotinjärjestelmä saattaa jäätyä, jolloin moottorista tulee öljyt ulos.
        > Taitaa koskea lähinnä bensakoneita tämäkin.
        Ajonestolaitteen vikoja.
        > Koskee ilmeisesti niitä vanhoja näppäiltäviä ajonestolaitteita, omassa saattomuistimallissa ei ongelmia.
        Sylinterikannen tiivistevuotoja. Tarkasta ettei jäähdytysnesteen joukossa ole öljyä.
        > Ei ole ollut omassa.
        Laturin hihna kulunut.
        > Kai ne joskus kuluu? Jakohihnan vaihdon yhteydessä uusin omaani, ei siinä kyllä vielä mitään vikaa ollut.
        Kampiakselin hihnapyörä rikki.
        > Koskee HDI:tä, joo on kerran vaihdettu.
        Termostaattivikoja.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Eräissä tapauksissa on esiintynyt moottorivaurioita, moottorin ylikuumenemisia.
        > Ei ole tullut vastaan.
        Polttoainepumppuvikoja.
        > Koskee ainakin 80 kW HDI:tä, omaan kerran vaihdettu.
        Polttoaineen syöttö ei katkea sytytysvirran katkaisun jälkeen. Moottorin ohjainyksikkö on päivitettävä. Takaisinkutsu 28.2.2006.
        > Enpä ole ainakaan huomannut.
        Sytytyspuolavikoja erityisesti V6-moottorissa.
        > Ei ole sattuneesta syystä tullut vastaan.
        Venttiilinnostimet takertelevet kylmässä koneessa. Kylmä kone naputtaa käydessä.
        > Joo, joku nostaja joskus naputtaa hetken ennen kuin kierroksia nostaa hetkeksi. Forte-käsittely voisi auttaa.

        Vaihteiston ja voimansiirron viat
        Kytkinvikoja.
        > Omassa kytkin tuntuu ajoittain hiukan takertelevan mutta on sillä ikääkin jo 360 tkm.
        Vaihteiston öljyvuotoa.
        > Ei näytä vuotavan.
        Öljyvuotoa vetoakseleiden tiivisteistä.
        > Ei näytä vuotavan.
        Etupyöränlaakerivikoja.
        > Ei ole ollut.
        Automaattivaihteiston vikoja.
        > Oma on manuaali.

        Jarruviat
        Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.
        > Ilmeisesti on ollut, takasatulat on jostain syystä edellinen omistaja vaihtanut. Ei varmaan herkistelty koskaan?
        Käsijarru juuttuu ja pitää huonosti.
        > Tuttu juttu, vaijereiden vaihto auttoi.
        Käsijarrukengän pinta irtoaa ja voi jumittaa koko takapyörän.
        > Ei ole irronnut.
        Etujarrulevyt ovat kuluneet tai kierot.
        > Joo, kyllä ne piti kulumisen vuoksi vaihtaa tuossa 320tkm kohdalla. Onko se sitten vika?
        Jarrutehostimen venttiili rikki.
        > Eipä oo.

        Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
        Ohjaustehostimen letku vuotaa.
        > Ei vuoda.
        Takapään tukivarsien kumihelat väljät.
        > Ei ole ollut.
        Kallistuksenvakaajan kiinnityksessä väljää.
        > Totta, nämä eivät kestä pitkään ainakaan tarvikkeena.
        Etujousien katkeamisia.
        > Ei ole ollut.
        Raidetangon päät ovat väljät.
        > Ei ole ollut.

        Sekalaiset viat
        Keskuslukitusvikoja.
        > Joo, takaluukun johtosarjasta oli jossain vaiheessa johto katkennut ja mykistänyt lukkomoottorin.
        Airbag-merkkivalo palaa aiheettomasti. Liitinvika.
        > Ei ole ollut.
        Automaatti-ilmastoinnin ohjausyksikön vikoja.
        > Joo, sieltä oli rele kypsynyt.
        Vesivuotoa tavaratilaan. Vesi kerääntyy varapyörätilan pohjalle.
        > Ei ole ollut.
        Sadetunnistimen vikoja, joita ei pystytä korjaamaan.
        > Ei ole ollut.

        Sähköviat ja valoviat
        Polttoainemittari epäkunnossa.
        > Ei ole ollut.
        Valovikoja. Ajovalosummeri ei toimi. Lisäjarruvalo rikki.
        > Lisäjarruvalo tosiaan tuntuu välillä pätkivän, ei muita valovikoja.
        Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.
        > Kuskin puolella totta.
        Sivupeilien sähkölämmitys ei toimi.
        > Toimiipas.
        Lasinpyyhkimien toimintavikoja.
        > Tässäkin oli rele väsynyt aiheuttaen sen etteivät pyyhkijät aina viitsineet pyyhkiä. Korjaantui samalla moduulin vaihdolla kuin ilmastointi.

        Pakoputkistoviat
        Pakoputken takapää on lyhytikäinen.
        > Lyhytikäisyydestä tiedä mutta onhan tuokin ainakin kerran vaihdettu. Ihmekös se.

        Kyllä noista näytti aika moni kohta osuvan omaan autoon.

        400.000km tuli juuri täyteen, eikä tunnu oikein missään. Kuljettajan istuin on hiukan pehmentynyt, mutta on verhoilultaankin se on vielä lähes uutta vastaava. Pösön perustekniikan kestävyys on ollut melkoisen myönteinen yllätys.


      • nolla kuus
        Tässä oman viat kirjoitti:

        Listassa mainittuja tyyppivikoja omaani on ilmennyt vasta:

        Takajarruvikoja: jarrut puoltavat tai heikkotehoiset.

        Autossa on rumpujarrut takana ja takahihnat aivan lopussa... Onko tuo sitten vika vaiko käytöstä johtunut kuluma.

        Ohjaustehostimen letku vuotaa.

        Siellä se hitaasti tiputtelee. Uusi osa maksaa automaalla 150€, eli turhan paljon. Jos saisi halvemmalla korjattua jossakin hydrauliikkapajassa.

        Istuinlämmitys ei toimi, vastus poikki. Tämä vika taitaa olla lähes kaikissa yksilöissä.

        Tässäkään autossa nuo eivät toimi.

        Listan ulkopuolisia vikoja:

        -jäähdyttäjä vuotaa
        -starttimoottori pitää erikoista krohinaa
        -sisävalo ei toimi kuskin ovesta
        -takapyörän laakeri oli viallinen
        -antenni oli saanut siipeensä ja vuoti vettä sisään
        -öljypohja on ruostumaisillaan puhki!

        Muuten ihan passeli peli.

        Mulla 289tkm ajettu 406 ja uusittu 3 kertaa koiranluut, keskuslukituksen yksikkö, takapyörän laakeri, alapallonivelet 2x, mittaristo, lämppärin puhallin. Ja pari kertaa on öljyt ruiskauttanu konehuoneeseen. Viimeksi viikko sitten.
        Muuten ehta peli. Lämmin talvella ja kuuma kesällä.


    • oli,

      -96 ja siinä oli toinen ajovalon korkeudensäätö rikki umpion sisältä, ja hammastanko vuoti tehostinöljyt pihalle.

    • kokemus.

      se että pösö on ranskalainen jossa ei tunnetusti osata tehdä mitään toimivaa teknistä laitetta.

      • valmistusta

        niin on tainnut käydä myös sinun kohdallasi, eli valuvika kun ei ruumiin rakenne työhön sovi.


      • opek

        Kokemuksen tuoja on syvältä. Älä ilmineeraa kun et mitään tajua.


    • vm99

      Mulla ollut nyt neljä vuotta käytettynä silloin ajettu 136000km Diesel farkku 1.9TD vm 99

      vikoja jotain pientä:1 katsastus jarrulevyt edestä kuluneet finaaliin, no ei ollut kallis remppa.
      2katsastus vasen etulaakeri väljä, ei ollut kallis remppa

      3katsastus vasen raidetangon pää väljää, ei ollut kallis remppa:

      muuta syylari vuosi vaihdettiin tehdaskunnostettuun, ei ollut sekiään kallis, kaasuvaijeri kuori ja hierti lähes poikki, onneksi huomasin , maksoi vain vaijerin kun siältä pujotti uuden ja katkaisi sopivaksi.

      nyt pakkasella vähän rykii kylmäkäynnistyksessä, jos vaikka hehkutuppien vaihdolla tai hehkureleen uusimisella pääsisi tuosta riesasta.

      jakopään hihnan uusin 236000 km jälkeen maksoi 550€ edellinen omistaja tehnyt ekan vaihdon 120000km

      no nyt takalasin pyyhin toimii kun muistaa ja kuljettajanpuoleisen ovivalon kytkin ei pelaa, mutta tuo on aika pientä.

      koiranluita ei ole vaihdettu kertaakaan, jarrupalat eteen kerran 4 vuoteen ja aina olleet katsastuksessa kunnossa.
      sanoisin että hemmetin hyvä auto, no talvella tuo lämmitys ei jostain syystä jakaannu tasaiseen vaan jalkatilassa aika viileä, mutta en ole jaksanut asiaa enempää tutkia vaikka vaimo joskus huomauttaa

    • ikänsä rassannut

      Ajon mittaan tulee autoihin pieniä ongelmia autosta riippumatta,toisissa se vaan yleisempää.
      tyyppiviatkin joissakin voi pitää pitkälti kutinsa mut olen kyl huomannut et joissakin merkeissä se ei pidä ihan paikkaansa.
      pösössä on tullut vikaa.
      jarruvikoja
      nopeusmittari ei toimi
      käsijarruvaijerit
      koiranluut,alapallot
      lämppärimoottori
      oven lukot pyorii ympyrää,talvella
      virtaavain /lukko vikoja
      vanhempi dsl heikko ainaskin miun tietoon tulleet hajoavat järkiään..
      sanotaanko et jos omistaja pitää autostaan huolta ja vaihtaa öljyt ja suodattimen ajallaan,käyttää huollossa niin ei niitä pösössäkään liikaa vikoja ole.
      toiset moittii näitä toiset opelia ,molemmat testattuna moneen kertaan siis monta ollut .
      perus hyviä autoja jotka kuluvat käytössä kuten wc kin ,kohta täytyy sekin uusia kun kurkusta poikki .
      junan vessakaan ei kuulemma nykyään toimi kuten pitäis heh

    • x0x

      Eiköhän tuon ikäisessä autossa, merkistä riippumatta, voi olla mitä tahansa vikaa. Turha tutkiskella mitään HS:n listoja. Käytetty on käytetty ja siihen on asennoiduttava niin. Kulutusosilla kun on taipumus kulua ja muutkin komponentit ajanmyötä alkavat hajoamaan....
      Rautakanki taitaa olla ainut mikä ei mene rikki, eikä taida pahemmin kuluakkaan....

    • Mattius WX

      Peso 406 2.1 Td on yllättävän hyvä ostos! Ostin romaneilta halvan katsastetun farmarin sähköisellä katolla ja sisä-jalopuuteippauksilla. Vähäiset vikansa toki on (hehkut ja vasen etupyöränlaakeri); mutta vain lähijuna on "varma" kapine vanhuuttaan. Tosin Peso vie perille asti ja yllättävän mukavasti sekä halvalla. JK. Toinen autoni on nimeltään myös ranskalainen; Chevrolet Blazer 6.2D, mutta se onkin sitten jo toinen tarina...

    • pösö406

      Alapallo nivelen vaihto.
      1:Rengas irti
      2.Alapallon pultti pois
      2.Suoja kumi pois
      3.Hitsaa pultti palloon kiinni,ja mutteri pultin päähän!
      4.Paineilma pyssyllä auki koko paska!5.Koko homma n.15min,pistä kasatessa rasvaa väliin,homma on siinä!

    • eka pösö

      pösö 1.9d 406 tässä ellu hankasalmelta kijottelee hankin vanhan pösön jobbarilta.hyvältä tuntuu nyt jäkopää huollossa mittarissa 254000km varmaa toine jakoremmi. ent auto vw golf 1.9td vm 2003 joku saat...n pumppusuutin kone nyt romuna.tuntuu vm 96 pösö paremmalta.

    • Autot yes

      Yli 2,5 miljoonaa kilsaa pösöillä ajaneena sanoisin, että kaikki remontit ja huollot jää reippaasti alle yhren sakemannin valmistaman "paremman" auton jakopään ketjun pettämisen korjauksien.hinnan Useammalla pösöllä (404......406) hyviä kyytejä saaneena, sory all car man.

    • henkka8
      • ,,ss..oo

        Pösössä kuten muissakin autoissa suurimmat tyyppiviat, on se tyyppi joka istuu ratin takana. Ja on heti valittamassa, vaikka saanut ehkä puoli-ilmaiseksi hyvän auton ja luulee että joku merkki kestää mailmaan tappiin ilman remonttia. Pösön 406 kestäviä autoja ja hyvä kyyti, ei kuulu korin natinoita vaikka 600tkm jo takana.


    • Ruosku

      Minun autoni on 406 stw 2.0 Automaatti vm-00. Kulkineena jo 14 vuotta. Kaikin puolin makea yllätys!! Bensa autoksi saavutti juuri mukavan 400 000 rajapyykin. Kulutusosia on vaihdeltu: jarrupaloja/levyjä/rummut kerran jarrukilvet, kerran käsijarruvaijerit, niveliä, pakoputkea, lampdatunnistimia 2kpl, pyyhkijän sulkia, yhdet pyörän laakerit eteen, ilmastoinnin kuivuri jne mutta moottori tuntuu olevan täydessä tikissä ja autom. laatikko jossa parjataan olevan venttiilivikoja, vaihtaa edelleen erittäin nätisti. Nyt on suurin remontti edessä joka oli kalvanoituun autoon yllätys mutta nyt tuli ajankohtaiseksi helmapeltien vaihto, muuten koriltaan hyvässä tikissä. Ajattelin pöllyyttää pösöllä vielä sen satatuhatta; Vähintään!! Onko sitten ollu hyvä tuuri mutta luotto on vieläkin kova. Nyt ykkös lähdön autoksi ostettiin uusi 308 stw Puretech autom. mutta itse ajan mieluummin 406:lla.

      • HyväAuto

        Ne helmapellit menee puhki kun/jos.... vesien poistoreijät on tukossa ja sen lisäksi kynnyslistaa paikallaan pitävät klipsit laskevat vettä sinne helmakoteloon sisään.

        Jokaisen 406 omistajan kannattaisi laittaa jollakin kitillä nuo klipsit paikalleen, vedenpitävästi, varmistaa muutaman kerran vuodessa että helmakotelon vedenpoistoreijät on auki, sekä laittaa koteloon esimerkiksi dinitrol ruostesuojaus sisälle.

        Muutenhan tuo 406 on ihan passeli peli, itse olen 8 vuotta ajanut samalla ja vielä pitäisi 2 - 6 vuotta mennä eteenpäin.

        Autossa on 19 vuoden iässä, 340 tkm ajettuna mm. alkuperäiset (edelleen toimivat) iskunvaimentimet ja vetoakselit.

        Vaihdelaatikko pitää moottorijarrutuksissa kyllä aikamoista ulinaa, ja monet kumiosat on vähän väsyneessä kunnossa. Mutta ikä / kilometrit huomioiden, ihan passeli peli.

        308 tai 508 olisi kiikarissa seuraavaksi autoksi, mutta mutta... epäilyttää että menee huonompaan suuntaan, joten ajetaan tuo nyt loppuun ensin.


    • eikoskaannissania

      Eikös kaikkien ranskisten tyyppivika ole ranskalaisuus.

      • opelius

        Ja saksalaisten saksalaisuus, eli jääkaappi ja sakalainen "auto"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe