Vanhempien hautajaiset

väliin?

Onko joku teistä jättänyt menemättä omien vanhempien hautajaisiin? Oletteko katuneet asiaa jälkikäteen?

Itselläni on varsin vaikea tilanne kun lähes koko muu suku kuuluu erääseen uskonlahkoon, ja itse olen luopio. Hautajaistilaisuus olisi siis lähinnä jonkinlainen uskonnollinen kokous.

En ole varma kestänkö hautajaistilaisuutta edes lääkkeiden voimalla.

28

2880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttavallani

      oli vähän vastaavanlainen tilanne.Hän ratkaisi tilanteen viemällä kukat ja kynttilän illalla yksinään hautakummulle.Näin vältti muiden sukulaisten kohtaamisen.

      • vastauksesta!

        Kuulostaa hyvältä ja kauniilta vaihtoehdolta, kun tilanne on mikä on.


    • oiuyio

      Minkäkaiset ne olisivat?

    • sillä sipuli

      Annat heidän pitää kokouksensa silloin kun heille sopii, ja menet sitten itse haudalle kunnioittamaan vanhempiesi muistoa omalla tavallasi.

      Niin se käy näppärästi.

    • Itsellä sama edessä

      Muista, että hautajaiset ovat jäljelle jääneitä varten. Poismenneelle itselleen on ihan yksi hailee kärvisteletkö hänen hautajaismenoissa vai et. Mieti siis, mikä on tärkeää sinulle omassa surussasi, onko se hautaan lasku, muiden surevien näkeminen, itse hauta, vai jokin muu? Osallistu/jätä osallistumatta sen mukaan, mikä sinulle on tärkeää.

      Itsellä lienee joskus tulevaisuudessa samankaltaiset mietinnät edessä. Vanhemmat ovat Jehovan Todistajia, minä itse en enää. Jos menen hautajaisiin, niin olen siellä aika yksin ja kieroonkatsottuna, erotettu kun olen. Mutta olen ajatellut, että en tee päätöstä sen mukaan mitä muut ajattelevat, vaan sen mukaan mitä itse ajattelen. Jos haluan itse saattaa vanhempani hautaan, niin sitten saatan, olkoon sitten kuinka kiusallista entisille "ystäville" kuin lystää.

      • Suru_sydämessä

        Minulla oli sama tilanne - mutta toisinpäin.
        Sukuni on kirkollisia. Minä olen Jehovan todistaja.
        Asun toisessa maassa. Äitini oli kolmisen päivää sairaalassa.
        En kyennyt tekemään muuta sinä aikana kuin rukoilemaan täynnä surua.
        Sitten yht´äkkiä tiesin, että äitiä ei ole enää. Tuli kumma tyhjiö, kylmyys.
        Me kaikki jätämme oman olemuksemme "singnaalit" eetteriin ja
        kun poistumme tältä näyttämöltä - signaalit häviävät.
        Veljeni ilmoitti minulle tapahtumista parin viikon päästä ja
        tarkistin asiat päiväkirjastani. Aloin ymmärtää itseänikin, oloani.
        Veljeni järjesti suurenmoisesti kaikki hautajaiset ja pyysi sisartani
        ottamaan minut mukaansa, kun en muuten olisi päässyt hautajaisiin.
        Sisar lupasi, mutta sanoi lähtevänsä heti kirkonmenojen jälkeen omien lastensa luo, eikä jäisi muistonviettoon.
        Hän sanoi myös, että hän ei kuuntele sanaakaan minulta muistoksi äidille.
        Oli hyvin vihamielinen ja äkäinen - hänellähän oli auto, jota tarvitsin.
        En olisi kestänyt sitä matkaa siinä hengessä paria vuorokautta.
        Lähetin veljelleni kortin, jossa kiitossanat äidille, toivo jälleentapaamisesta.
        Veljeni oli kultainen,, luki kiitokseni haudan äärellä, pudotti sen äidille.
        Siten sain sanottua ajatukseni.
        Sisareni jäi tietysti aterialle muistotilaisuuteen.
        Itse istuin samaan aikaan puutarhassani pukeutuen mustiin.
        Äidin tahto hautajaisissa! Mitään kultaista ei saanut kantaa! Ei edes nappia!
        Luin Raamatusta ylösnousemustoivosta, Psalmeja kahvikupin ääressä.
        Linnut sirkuttelivat puissa ja minä kuiskin ajtuksia niiden säestäessä.
        Oli oikein hyvä hetki muistellen kiitollisena mennyttä.
        Äidin kuolema yhdisti minut veljeeni. Hän oli aivan suurenmoinen!
        Sisareni sai nauttia hautajaisista ärsyyntymättä Jehovan todistajaan
        Minusta ei tule tuppautua toisten seuraan häiriten heidän suruaan.
        On kunnioitettava toisten oikeutta itse haluamaansa seuraan.
        Tässä oli minun ratkaisuni ja tuntuu hyvältä ajatella sitä.


      • Suru_sydämessä
        Suru_sydämessä kirjoitti:

        Minulla oli sama tilanne - mutta toisinpäin.
        Sukuni on kirkollisia. Minä olen Jehovan todistaja.
        Asun toisessa maassa. Äitini oli kolmisen päivää sairaalassa.
        En kyennyt tekemään muuta sinä aikana kuin rukoilemaan täynnä surua.
        Sitten yht´äkkiä tiesin, että äitiä ei ole enää. Tuli kumma tyhjiö, kylmyys.
        Me kaikki jätämme oman olemuksemme "singnaalit" eetteriin ja
        kun poistumme tältä näyttämöltä - signaalit häviävät.
        Veljeni ilmoitti minulle tapahtumista parin viikon päästä ja
        tarkistin asiat päiväkirjastani. Aloin ymmärtää itseänikin, oloani.
        Veljeni järjesti suurenmoisesti kaikki hautajaiset ja pyysi sisartani
        ottamaan minut mukaansa, kun en muuten olisi päässyt hautajaisiin.
        Sisar lupasi, mutta sanoi lähtevänsä heti kirkonmenojen jälkeen omien lastensa luo, eikä jäisi muistonviettoon.
        Hän sanoi myös, että hän ei kuuntele sanaakaan minulta muistoksi äidille.
        Oli hyvin vihamielinen ja äkäinen - hänellähän oli auto, jota tarvitsin.
        En olisi kestänyt sitä matkaa siinä hengessä paria vuorokautta.
        Lähetin veljelleni kortin, jossa kiitossanat äidille, toivo jälleentapaamisesta.
        Veljeni oli kultainen,, luki kiitokseni haudan äärellä, pudotti sen äidille.
        Siten sain sanottua ajatukseni.
        Sisareni jäi tietysti aterialle muistotilaisuuteen.
        Itse istuin samaan aikaan puutarhassani pukeutuen mustiin.
        Äidin tahto hautajaisissa! Mitään kultaista ei saanut kantaa! Ei edes nappia!
        Luin Raamatusta ylösnousemustoivosta, Psalmeja kahvikupin ääressä.
        Linnut sirkuttelivat puissa ja minä kuiskin ajtuksia niiden säestäessä.
        Oli oikein hyvä hetki muistellen kiitollisena mennyttä.
        Äidin kuolema yhdisti minut veljeeni. Hän oli aivan suurenmoinen!
        Sisareni sai nauttia hautajaisista ärsyyntymättä Jehovan todistajaan
        Minusta ei tule tuppautua toisten seuraan häiriten heidän suruaan.
        On kunnioitettava toisten oikeutta itse haluamaansa seuraan.
        Tässä oli minun ratkaisuni ja tuntuu hyvältä ajatella sitä.

        Lisäisin vielä, että olen toisessa maassa eläkeläisenä ja sairaana.
        Melkein kaikki sukulaiseni ovat kuolleet.
        En kykene menemään heidän haudalleen.
        Siksi olen tehnyt puutarhaani hartauspaikan kauniine, pienine kivineeen,
        johon olen kirjoittanut heidän alkukirjaimensa.
        Mutta en kuolinpäivää, koska he ovat elossa Jumalalle. Ja minulle.
        Niitä on paljon kukkineen, kynttilöineen, jotka sytytän heidän
        muistopäivinään.
        Istun siinä rauhaisassa paikassa usein lukemassa hengellistä.
        Suru ei tule rutiinina, eikä poistu käskystä.
        Viikkoja ennen huomaan alakuloisuuden valtaavan mieleni.
        Ajattelen henkilöä. Aika kultaa muistot ja opetukset ihmeellisesti.
        Juuri nyt on mielessä lapsuuden leikkitoveri, joka hävisi joulukuun alussa.
        Sitä on kiitollinen vietetyistä hetkistä ja olen onnellinen uskossani
        saada vielä tavata hänetkin paremmissa olosuhteissa. Terveenä.
        Jeesus ei herättänyt ihmisiä sairauteen, vaan terveyteen!
        Myös sisällä minulla on mustia kynttilöitä erikoiseen kynttiläjalkaan.
        Kukkia keventääkseni mieltäni surun keskellä.

        Toivon lohdutusta kaipaavien ottavan oman Raamattunsa esiin ja
        katsomaan takana olevasta sanalistasta sanoja kuten:
        ylösnousemjus, kuolema, lupaus, elämä, tai mitä haluamaansa.
        Se on Raamatuntutkimista minulle.
        Henkilökohtaisen suhteen vahvistamista Luojaan, Elämänantajaamme.


      • ohikulkijavain
        Suru_sydämessä kirjoitti:

        Lisäisin vielä, että olen toisessa maassa eläkeläisenä ja sairaana.
        Melkein kaikki sukulaiseni ovat kuolleet.
        En kykene menemään heidän haudalleen.
        Siksi olen tehnyt puutarhaani hartauspaikan kauniine, pienine kivineeen,
        johon olen kirjoittanut heidän alkukirjaimensa.
        Mutta en kuolinpäivää, koska he ovat elossa Jumalalle. Ja minulle.
        Niitä on paljon kukkineen, kynttilöineen, jotka sytytän heidän
        muistopäivinään.
        Istun siinä rauhaisassa paikassa usein lukemassa hengellistä.
        Suru ei tule rutiinina, eikä poistu käskystä.
        Viikkoja ennen huomaan alakuloisuuden valtaavan mieleni.
        Ajattelen henkilöä. Aika kultaa muistot ja opetukset ihmeellisesti.
        Juuri nyt on mielessä lapsuuden leikkitoveri, joka hävisi joulukuun alussa.
        Sitä on kiitollinen vietetyistä hetkistä ja olen onnellinen uskossani
        saada vielä tavata hänetkin paremmissa olosuhteissa. Terveenä.
        Jeesus ei herättänyt ihmisiä sairauteen, vaan terveyteen!
        Myös sisällä minulla on mustia kynttilöitä erikoiseen kynttiläjalkaan.
        Kukkia keventääkseni mieltäni surun keskellä.

        Toivon lohdutusta kaipaavien ottavan oman Raamattunsa esiin ja
        katsomaan takana olevasta sanalistasta sanoja kuten:
        ylösnousemjus, kuolema, lupaus, elämä, tai mitä haluamaansa.
        Se on Raamatuntutkimista minulle.
        Henkilökohtaisen suhteen vahvistamista Luojaan, Elämänantajaamme.

        Kuulostaa tosi kauniilta tavalta noin muistella pois menneitä rakkaita.


    • vastauksista!

      Lahkolaisethan käyttävät juuri tällaiset tilanteet hyväkseen käännytysmielessä, siksi tuntuu niin pahalta.

      Haluan että hautajaisista jää minulle hyvä muisto, siksi taidan ottaa neuvonne vastaan. KIITOS!

    • teette oman tilaisuuden

      Totta tosiaan, eivät kuolleet enää tiedä ja välitä, mitä itse hautajaisissa tapahtuu.
      Anna muun suvun pitää tapahtumansa ja lahkokokouksensa.

      Pidä sinä oman perheesi, kenties muutaman hyvän ystäväsi kanssa ihan oma hetkesi!
      Vie tosiaan kukka, kynttilä, yhdessä heidän kanssa, laula joku kaunis ja sinulle tärkeä virsi/sävelmä, lue runo tms.
      Viettäkää tämän jälkeen yhdessä pieni kahvi- tai muistohetki kotona.
      Näin et joudu henkiseen paineeseen tuon muun suvun kanssa, mutta saat jättää hyvästit omalle läheisellesi.

    • Andreadorea

      Oman isäni hautajaiset olivat raskas tilaisuus. Olimme valinneet ohjelmaan paljon musiikkia, vähän puhetta, koska kaikki tiesivät, millainen isäni oli. Riidanhaluinen, ilkeä, sadisti, puolueellinen, vahingoniloinen, kadehti lasten menestystä ym. Oli hänellä vastoinkäymisiäkin, mutta ne olivat täysin hänen itsensä aiheuttamia. Hän mm. hakkasi vanhimman veljeni alkoholistiksi ja nuoremman mielisairaaksi, meidät muut veljekset siltä väliltä. Ei edes ohikiitävän hetkenä tuntenut minkäänlaista katumusta, vaan oli aina oikeassa. Pahoinpiteli sairaan vaimonsakin, josta kuulimme vasta jälkeenpäin. Arvioi ihmiset ainoastaan näiden "älykkyyden" mukaan, mikä älykkyys tarkoitti hänen ajatustensa hyväksymistä. Sai elämässään kokea kaikki mahdolliset maallisen elämän vastoinkäymiset ja häpeät, mutta ei muuttanut kurssiaan, vaan tuli yhä jyrkemmäksi ja ehdottomammaksi. Joutui muuttamaan paikkakunnalta vanhemman veljeni tehtyä itsemurhan, ja kokemaan pienen yhteisön häpeän kaikilla mahdollisilla tasoilla. Oli kuollessaan sodassa koko maailmaa vastaan, ihmetteli, kun ihmiset pitivät hänen vanhuuden hourailujaan omituisina. Yritti pontevasti tehdä minusta perinnötöntä, mutta onnistuin välttämään tämän. En tiedä, tämä kaikki painaa mieltäni jatkuvasti, ja se, etten sanonut riittävän ilkeästi hänelle takaisin.

      • Pahoinpidelty.lapsesta

        Otan osaa suruusi, varsinkin kun kokemuksesi ovat
        paljolti omia elämänkokemukssiani.
        Äitini oli kai selvänäkijä ja huusi minun olevan "hullu" jo
        alakoulusta viimeisiin sanoihinsa ennen kuolemaansa.
        Sitä "hullua" olen saanut kotiväeltäni kuulla varsinkin
        ennen perinnönjakoa. Ei HULLULLE mitään anneta!

        Olen lukenut paljon anteeksiannosta.
        Se ei merkitse, että hyväksyy väärän menettelyn.
        Anteeksiannolla vapauttaa itsensä elämään elämäänsä.
        Haluatko kokeilla itsesi tähden?


      • unoppinut

        Minulle on selvinnyt, että olen lasteni tukena, oli tilanne mikä tahansa. Tämä tuli minulle kristallin kirkkaaksi, kun vanhempani kuolivat. Heidän kateutensa lasten menestyksestä oli käsittämätöntä ja jos jollakin meni huonosti, niin vielä olivat lisäämässä taakkaa.

        Monta kertaa tulin huijatuksi ja lopulta jäin ilman perintöäkin. Oliko heidän tapansa vielä kuolemansa jälkeenkin sotkea lastensa keskinäiset välit. Toiset jäi ilman ja joillekin napsahti "pieni omaisuus".

        Olen katkaissut yhteydet perheeseen, minua on vedätetty, ehkä olen ollut liian hyvä uskoinen enkä ole tajunnut, että taas huijattiin.


    • aiturivarsa

      Neuvo. Teet ihan niinkuin koet, surussasi.
      Itse jätin toisen vanhempani hautajaisiin menemättä. Tilaisuuteen kun oma sisarukseni, ja elossaoleva vanhempani toivoivat sellaista suvun ulkopuolista ihmistä- muinaista puolisoani, jota en halunnut tavata. Henkilö ei kuitenkaan ollut käynyt vanhempani hautajaisissa. Mutta- minulla ei ollut muutakaan tietoa kuin että on kutsuvieraana. Selvisi sittemmin sekin ettei ollut pitänyt sukuuni välejäkään, joten homman nimi oli torpata minut itselleni hyvin läheisen vanhemman hautajaisista.

      Hiljattain sisaruksista yksi lähti. Nyt oli jo opittu- ei kenenkään muinoisia heiloja kutsuttu. Erikseen kysyin, VOINKO tulla sisaruksen hautajaisiin. Tämä sisarus oli eri ikäsarjaa kuin itse, ei mitenkään läheinen erityisesti.

      Suvun asiat on toisinaan mutkikkaita. Parempi kun joku väistelee, milloin tilanne niin pyytää. ei ketään itselleen vieraansorttisia ihmisiä ole pakko tavata, eikä ole pakko kaikkea hyväksyä- Surunsa jokaisen on surtava, mutta voihan sen tehdä miten tahtoo.

      • Voiko-ollatottakaan

        Vainajan siunaustilaisuus kirkossa tai kappelissa on yhtä julkinen tilaisuus kuin häät tai mikä muu tahansa. Kukaan ei voi kieltää sinne menemästä jos itse haluaa ja tahtoo mennä eikä sinne tarvita kenenkään kutsua. Joten älä kysele muilta kuin itseltäsi ...

        Muisto- / muistelutilaisuus jälkeenpäin on ihan eri asia ja se, johon kutsutaan tai sitten ei. Jos näitä juttuja ei tiedä, voisi tutustua vaikka Käytöksen kultaiseen kirjaan tai kysyä seurakunnan työntekijöiltä. Ei ehkä kannattaisi "neuvoa" jos on missannut vanhempiensa viimeisen matkan tässä maassa.


    • surusydämessä

      Sisarukset ei määrää saati heidän lapset toisten sisarusten elämää, jokaisella omat kokemukset ja muistot.
      Joskus käy niin, ettei halua tavat juoppoja häirikkösisaruksia edes omien vanhempien hautajaisissa ja surra voi muuallakin kuin haudalla.

      • Suru_sydämessä

        Meillä on paljolti samaa kokemusta ja
        melkein sama nimikerkki :-)


    • Käsittämätöntä

      Kuulostaa jotenkin kylmäkiskoiselta, tympeältä ja välinpitämättömältä. Mitä väliä on muulla suvulla vaikka se tekisi ja sanoisi mitä? Kyseessä on omat vanhemmat, jotka harvemmin ehkä lähtevät yhtaikaa. Muista voi veisata viis.

      Ajatus omien vanhempien saattomatkan missaamisesta on yhtä kaukana tästä maasta kuin sekin, että jotain elämäntilannetta ei kestä elää kuin lääkkeen avulla. Mutta siksihän jeppekin juo.

      • aiturivarsa

        On tilanteita joissa ei ole vaihtoehtoa. Kyllä, pidin edesmenneestä vanhemmastani. Ja ei, en ollut toivottu hänen hautajaisiinsa. Jälkeenjääneiden- niin lesken, ja sisarusten toiveita kunnioitetaan. Tähän päivään mennessä en ole saanut selitystä, miksi nimenomaan yksi tietty ulkopuolinen henkilö kutsuttiin, minulle vasta pari pv ennen asiasta ilmoittaen. Katsoin, etten ole samassa tilaisuudessa kuin lähes kaksikymmentä vuotta sitten erottu puoliso. Ihan tavallisena kansalaisena olen muutoin elänyt- työssä, ei ole velkakasaa, ei tuomittu mistään, jne.
        Joten, silläkään perusteella en ymmärtänyt aivan, menettelyä. Muussakin asiassa minut jätettiin täysin ulkopuolelle- Olen hiljaa ajatellut, että ennenpitkää se asia tulee lähisuvulle eteen, mikäli isäni jäämistölle suurempia suunnittelevat.Ilman nimeäni mitään kun ei voi tehdä- olen laillinen osakas.
        Ei tässä ole tarvittu lääkitystä. Hiljaisia iltoja on joskus, kun yritän kelata elämääni, missä kohtaa minä tein sen syyn moiseen, tietoa kun ei anneta.


      • Puhdistailmapiiri

        "Kelaaminen" ei riitä. Avaa suusi.


      • aiturivarsa
        Puhdistailmapiiri kirjoitti:

        "Kelaaminen" ei riitä. Avaa suusi.

        Kysynyt olen. Ja tietenkin hautajaisiin saa nyt kuka hyvänsä mennä. Mutta, en itse toimisi vastaavasti kutsumisten kanssa. En minkäänlaisesta syystä, en, omilleni. Jos kaukainen sukulainen, on lähtenyt, enkä tiedä, että joku oli hänelle läheinen, ja oletan että toinen henkilö oli, niin erijuttu.
        Voi olla vahinkokin.

        Niin leski on toinen oma vanhempani. Tiesi kyllä... Mikä sattuu.


      • Mitäääh

        "Aiturivarsa" sekoilee siihen tyyliin että on tainnut nauttia muutakin päivälliseksi kuin pyhää henkeä.


    • enhaluatavata

      juopot on kylmäkiskoisia ja välinpitämättömiä eivät muiden tunteista piittaa..

    • periksi.en.anna

      Vanha aloitus mutta kun osui kohdalle vastaan. Isäni hautajaisissa olin. Isä oli ja on minulle rakas ja hyvä. Biologisen äitini (miten vaikeaa edes kirjoittaa sana "äiti") hautajaisiin en osallistunut millään tavalla.
      Jonkinlainen suhde vanhempiin oli niin kauan kun isä eli. Isän kuoltua yli 20 vuotta ennen sen toisen henkilön kuolemaa, pistin välit poikki lapsuudenkotiin. Hän oli hirveä ilkeä ja paha ihminen. Sen tiesivät kaikki, niin naapurit kuin muutkin. Yhtään ystävää ei hänellä ollut, ketään ei hyväksynyt, kaikki haukkui halveksi ja pilkkasi. Myös varsinkin minut, nuorimman tyttärensä. Hän rikkoi ja tuhosi meidän sisarusten välit kertomalla valheita ja manipuloimalla. Ainoa tunne jota olisimme saaneet tuntea oli viha. Viha kaikkia ja kaikkea kohtaan.
      Jokainen meistä lapsista osuutensa sai, mutta minä sitten tuplasti enemmän. Olen luonteeltani luja ja omapäinen. En antanut lannistaa itseäni vaan pistin vastaan! Se nosti hänen vihansa ennen näkemättömiin mittasuhteisiin. Hänen omat lasten lapsensa pelkäsivät ja vieroksuivat häntä. Heilläkään ei koskaan ollut mummoa. Isä kärsi mutta suojasi itsensä vetäytymällä omaan maailmaansa ja työhönsä.
      Tiedän että tämä ihminen oli vakavasti sairas. Ensimmäisenä tulee mieleen psykopaatti. Ei narsisti, se on liian lievä nimitys tälle. Psykopaatti.
      Äiti-myytti elää vahvana. Äiti rakastaa AINA ja äiti on hyvä ja hellä ja lastaan vaaliva ja ajatteleva! HAH sanon minä!
      En ole katkera vaikka niin voisi hyvin luulla. Olin ja olen ainoastaan valtavan helpottunut kun se mätäpaise elämästäni puhkesi ja lakkasi tuottamasta tuskaa. Sillä sitä se teki! Jokaisella lapsella on syvä tarve äitiin ja isään. Isä yritti kaikkensa mutta oli täysin lyöty. Äidin mallia en koskaan saanut enkä tiedä mikä on "oikea" äiti. Tätä olen sitten psykoterapiassa vuosia työskennellyt. Opin jo pienestä hyvin itsenäiseksi ja omillani toimeen tulevaksi. Siitä olen myös onnellinen, olen itse taistellut itselleni elämän ja aseman ja tulen hyvin toimeen. Muutin ulkomaille ja perustin oman kotini tänne. Täällä on "perheeni" eli ystäväni ja kissani ja koirani. Pahasta alustakin voi kasvaa ulos! Joskus pahat asiat karaisee ja nostaa sisun. Näin minun kohdallani.

      • Aikuinenarmahtaa

        No ei se "valtava helpotus" ainakaan tästä kommentista käy selville. Siinä puhuu pieni tyttö joka on vailla äitiä, ei aikuinen itsensä kallonkutistajalla työstänyt ihminen. - Että mistäkö sen huomaa? Vastaus: oikeasti aikuiseksi kasvanutta kiinnostaisi vilpittömästi tietää, mikä äidin oikea diagnoosi olisi ollut jos se olisi selvitetty. Nyt ei voi ajatella muuta kuin että hän oli oman elämänhistoriansa summa. Sen elämän, josta sinä et tiedä mitään.


      • Ei_pysty_puuttumaan
        Aikuinenarmahtaa kirjoitti:

        No ei se "valtava helpotus" ainakaan tästä kommentista käy selville. Siinä puhuu pieni tyttö joka on vailla äitiä, ei aikuinen itsensä kallonkutistajalla työstänyt ihminen. - Että mistäkö sen huomaa? Vastaus: oikeasti aikuiseksi kasvanutta kiinnostaisi vilpittömästi tietää, mikä äidin oikea diagnoosi olisi ollut jos se olisi selvitetty. Nyt ei voi ajatella muuta kuin että hän oli oman elämänhistoriansa summa. Sen elämän, josta sinä et tiedä mitään.

        Kuinka selvittäisit täydellisen tyrannin sairauden? EN todellakaan ymmärrä mitään keinoa, jos äiti on manipuloinut omat lapsensa eri leireihin: on äidin puolella olevat "hyvät" lapset ja me syntisäkit, jotka ajattelemme hieman eri tavalla, "huonot" lapset. Mitä ihmettä me huonot lapset voisimme tehdä? Veisimme äitimme pakkokeinolla sairaalaan?

        Kerro "Aikuinenarmahtaa"?

        Olen siis uusi ketjussa, ja kysyn kun satuin hollille :-)


      • Joskusonpakko

        Miksi sinä teet jakoa hyviin ja huonoihin? Eikö se ollut äitisi ongelma eikä sinun?


    • Näkökulmaa1

      En ollut hautajaisissa kun äitini haudattiin,sillä en täältä korvesta päässyt.Ei mitään kulkuyhteyksiä ole.Äitini oli minulle rakkain ihminen maailmassa,eikä se asia miksikään muutu olin läsnä hautajaisissa tai en.
      Eikä tarvinnut nähdä sukulaisia joista olen ottanut pesäeron jo lapsena.
      Kysyt oletteko katuneet sitä ettette ole mennyt hautajaisiin?
      Ei,en ole katunut,haudassa makaa pelkkä kuori,ja äitini on elossa jossakin paremmassa paikassa,sillä kuoli hartaana uudestisyntyneenä kristittynä.
      Läheisen rakkaan kuolema on aina raskasta,ja toivotan jaksamista menetyksesi johdosta,vilpittömästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe