Nartun ja uroksen luonne-erot?

koiraa hankkimassa...

Olen hankkimassa syksyllä saksanpaimenkoiraa. Kyse on ensimmäisestä saksanpaimenkoirasta. Olen ajatellut ottaa urosta narttujen juoksuaikojen takia. Mutta onko uros dominoivampi? Kumpi on rauhallisempi? Tottelevaisuuseroja? Keskustelua!

22

7136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daisu

      Naaraat on yleensä rauhallisempia ja tottelee paljon paremmin kuin urokset. Mutta kannattaa leikkauttaa se sitten jos ei halua että koirasi tulee paksuksi.

    • Battoga

      ensimmäiseksi. Urokset on ihania, mutta juntteja. Narttu on helpompi kouluttaa. Ei sillä juoksuajalla mitään väliä ole, jos et ota urosta myöhemmin.

      • kokenut kasvattaja!!

        Uros helpompi. Narttu vaikea kiima-aikoina ja kokeilee enemmän kuin uros!!

        älä missään nimessä ota narttua!!


      • kokenut kasvattaja
        kokenut kasvattaja!! kirjoitti:

        Uros helpompi. Narttu vaikea kiima-aikoina ja kokeilee enemmän kuin uros!!

        älä missään nimessä ota narttua!!

        Luikuria taidat laskea. Asiat eivät ole ollenkaan noin suoraviivaisia. Yleensä nartun juoksuista ei juurikaan ongelmaa ole, jos ei perheessä sitten ole urosta, joka luo toki omat ongelmansa, jotka eivät sinänsä ole nartun, eikä uroksenkaan LUONTEESEEN liittyviä.

        Yleisesti ottaen narttu on kuitenkin taipuisampi ja helpommin käsiteltävissä. On kutenkin myös narttuja jotka kokeilevat koko elämänsä johtajuussuhdetta, myös oveluutta siihen löytyy usein eri tavalla kuin uroksella. Kova juonitteleva narttu on varsinainen bitch. Valtaosa kuitenkin on ihan normeja sessuja.

        Uros on usein dominoivampi kuin narttu, varsinkin murrosiässä voi hyvinkin koetella johtajuussuhdetta. Toisaalta kun uros saadaan ymmärtämään paikkansa laumassa, sillä ei ole normaalisti taipumusta koetella sitä enää.

        Kuitenkin ensimmäiseksi saksanpaimenkoiraksi suosittelen narttua, kaikenkaikkiaan se on helpompi. Pyydä kasvattajalta pentu, jossa ei näy _vallanhimoisen juonittelijan_ piirteitä, joka on sellainen sävyisä ja taipuisa. Kokenut kasvattaja näkee sen jo pienestäkin pennusta.


      • mielipide kerrankin
        kokenut kasvattaja kirjoitti:

        Luikuria taidat laskea. Asiat eivät ole ollenkaan noin suoraviivaisia. Yleensä nartun juoksuista ei juurikaan ongelmaa ole, jos ei perheessä sitten ole urosta, joka luo toki omat ongelmansa, jotka eivät sinänsä ole nartun, eikä uroksenkaan LUONTEESEEN liittyviä.

        Yleisesti ottaen narttu on kuitenkin taipuisampi ja helpommin käsiteltävissä. On kutenkin myös narttuja jotka kokeilevat koko elämänsä johtajuussuhdetta, myös oveluutta siihen löytyy usein eri tavalla kuin uroksella. Kova juonitteleva narttu on varsinainen bitch. Valtaosa kuitenkin on ihan normeja sessuja.

        Uros on usein dominoivampi kuin narttu, varsinkin murrosiässä voi hyvinkin koetella johtajuussuhdetta. Toisaalta kun uros saadaan ymmärtämään paikkansa laumassa, sillä ei ole normaalisti taipumusta koetella sitä enää.

        Kuitenkin ensimmäiseksi saksanpaimenkoiraksi suosittelen narttua, kaikenkaikkiaan se on helpompi. Pyydä kasvattajalta pentu, jossa ei näy _vallanhimoisen juonittelijan_ piirteitä, joka on sellainen sävyisä ja taipuisa. Kokenut kasvattaja näkee sen jo pienestäkin pennusta.

        tällä palstalla!


      • Yleistää näitä
        mielipide kerrankin kirjoitti:

        tällä palstalla!

        Molemmista kokemusta. Narttu meillä jääräpäisempi silti erittäin kiltti käsitellä. Uros kun on ruotuun laitettu se on siinä eikä ole kukkoillut. Kannattaa oikeasti kasvattajan kanssa kattella se sopivin ehdokas sieltä pentulaatikosta .
        Onnea sille valinnalle, toivotaan että saat terveen pennun se on tärkeintä.


      • Ulla Pulla
        Yleistää näitä kirjoitti:

        Molemmista kokemusta. Narttu meillä jääräpäisempi silti erittäin kiltti käsitellä. Uros kun on ruotuun laitettu se on siinä eikä ole kukkoillut. Kannattaa oikeasti kasvattajan kanssa kattella se sopivin ehdokas sieltä pentulaatikosta .
        Onnea sille valinnalle, toivotaan että saat terveen pennun se on tärkeintä.

        Ei voi yleistää ihan noin helposti sillä kuten asioilla elämässä yleensä on tässäkin mahdollisuus molempiin suuntiin oli se sitten uros tai narttu. Ystävällä narttu koska tykkää niistä kuulemma enemmän mutta on aika vaikee tapaus ja kauhea säheltäjä verrattuna edelliseen narttuun. Itsellä taas uros ja on kuin ihmisenmieli. Viisas ja rauhallinen kamu. Asioilla monesti kaksi puolta :-)


      • en ...
        Ulla Pulla kirjoitti:

        Ei voi yleistää ihan noin helposti sillä kuten asioilla elämässä yleensä on tässäkin mahdollisuus molempiin suuntiin oli se sitten uros tai narttu. Ystävällä narttu koska tykkää niistä kuulemma enemmän mutta on aika vaikee tapaus ja kauhea säheltäjä verrattuna edelliseen narttuun. Itsellä taas uros ja on kuin ihmisenmieli. Viisas ja rauhallinen kamu. Asioilla monesti kaksi puolta :-)

        yleistänytkään, outoa tulkintaa. Nimenomaanhan kerroin miten eri tavoin narttu tai uros voi koetella johtajuutta. Minun mielestä on enemmänkin yleistämistä se, että jos naapurin sessu ei ole koskaan koetellut, niin kaikki uroksethan ne sellaisia sitten on. Nuo kertomani ovat niitä TYYPILLISIÄ ongelmia joita VOI tulla.Kyllä näin on, että uros ja narttu, koettelevat johtajuutta sukupuolelleen ominaisella tavalla-jos koettelevat. Kun ihminen kysyy näitä asioita, on joitain konkreetteja asioita esitettävä, jotta hän saa vastauksesta edes jotain rti.
        Sitä ei kai kukaan käy kiistämään.

        Nimimerkki 25 vuotta kokemusta rodusta.


      • narttumainen
        kokenut kasvattaja!! kirjoitti:

        Uros helpompi. Narttu vaikea kiima-aikoina ja kokeilee enemmän kuin uros!!

        älä missään nimessä ota narttua!!

        Mielestäni narttu on paljon mielenkiintoisempi ja antaa enemmän haastetta mikä taas tekee koulutuksen paljon mielekkäämmäksi.
        Nartun juoksuista ei kannata ottaa huolta kunhan pari kertaa vuodessa pitää sen hihnassa.
        Uroksilla on ainainen juoksuaika ja ovat koko kylän koirien porteilla norkoilemassa heti kun irti pääsevät.
        Lisäksi nartun pään käyttö on ihan toista luokkaa kuin ykstotisen uroksen


      • eino-eino
        Yleistää näitä kirjoitti:

        Molemmista kokemusta. Narttu meillä jääräpäisempi silti erittäin kiltti käsitellä. Uros kun on ruotuun laitettu se on siinä eikä ole kukkoillut. Kannattaa oikeasti kasvattajan kanssa kattella se sopivin ehdokas sieltä pentulaatikosta .
        Onnea sille valinnalle, toivotaan että saat terveen pennun se on tärkeintä.

        Tuo yllä oleva kirjoitus on erittäin paikkansa pitävä,eikä ole mikään 100% totuus kaikista koirista,niin kuin kirjoittajakin alempana toteaa.Ettekö te osaa lukea,vai ettekö te ymmärrä lukemaanne,vai luetteko vain ensimmäisen lauseen?


    • Battoga

      saanut ihme kyllä pelkkiä hyviä neuvoja. Mun mielestäni valintaasi vaikuttaa se, oletko itse nainen vai mies ja minkälainen olet itse luonteeltasi. Jos sinulla on tilaisuus jossain ensin nähdä molempia sukupuolia, käy katsomassa ja tarkkailemassa. Olen myös sitä mieltä,että narttu on helpompi ja oppii paljon nopeammin, kuin uros ja aikuistuu aikaisemmin. (Miehet ovat ikuisia lapsia koirissakin). Mutta en itse jostain syystä pidä nartusta omana koiranani. (muiden kyllä!!) Taas urokset ovat minun juttuni ja aina ihan mammanpoikia. Mieti tarkkaan, ettei tarvitse katua.

    • Tsekinpaimenkoira

      Haluaisin hankkia Tsekinpaimenkoiran mutta en tiiä haluaisinko uroksen vai nartun, olen ehkä itse kuitenkin sitä mieltä että haluaisin uroksen mutta onko jollain kokemusta. Kiitos jo etukäteen vastauksista!❤️

    • sdfghjkljhf

      Mulla kokemusta sinunkaltaisistasi.

    • Leikkauta narttu? Niin ei ole juoksuja. Se suojaa myös mahd. kohtutulehdukselta ym. sairauksilta.

      • tosiaantotta

        Mahtavan hyvä vinkki.Pääsee juoksuista,vahingoista,ja tulehduksista,sekä koira keskittyy paremmin omistajaan,kun ei ole lisääntyminen mielessä.


    • hfjsökg

      Heh vaan. Älä missään nimessä leikkauta narttua tai urosta. Nämä ovat näitä provoja täällä, älkää uskoko kaikkea paskaa. Sitten tohon narttu vai uros juttuun , mulla on aina ollut uroskoiria ja olen nainen, nartut ei kiinnosta.

      • Histamin

        Joo itsekkään en leikkausta kannata, varsinkaan nuorelle. Jos koiralla on pienintäkään halua laiskotteluun, leikkauksen jälkeen se näkyy. Leikattiin oma koira vanhempana jotta eläs pitempään, ja nyt sen saa käytännössä kantaa lenkille vaikka aina on ennen riemuiten lähtenyt. Omistajaan ei tahdo ensinnäkään kiinnittää huomiota, hiihtelee vaa miten sattuun, vaikka vuos sitten totteli sadasosasekunnilleen kun käsky tuli.

        Lisäksi itse vihaan sitä kun niiden turkki rasvoittuu leikkauksen jälkeen. Varsinkin sakemanneilla, joilla on jo valmiiksi aika bakteeririkasta laatua se tukka.


    • eierrooo

      Ei nillä mitään oleellisia eroja ole.

    • nappiiit

      hauskoja nämä palstat kun 8 vuotta väliä vastaillaan, pieni viive

    • 2009

      Eiköhän aloittaja,ole jo koiransa hankkinut-tai jättänyt hankkimatta..katsokaa pvä määrää :D

    • Pikkupiru55

      Ota sekopäinen chihuahua.....puree kaikkea ja kaikkia...

    • Tussi

      Ota pivvu, se kivasti haiseloo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe