Mikä on ihmisen tarkoitus tai tehtävä?

miettijä009

Eli aloitin tässä muutama viikko sitten lukemaan filosofiaa ihan vain sen takia, että halusin tutustua kyseiseen asiaan.
Luin mm. Platonin, Aristoteleen, Locken, Sokrateen ja Leibnizin oppeja.
Aloin vain pohtimaan ihmisen tarkoitusta, ei ihmisen elämän tarkoitusta vaan nimenomaan ihmisen ja nyt haluaisin kysyä mitä mieltä muut olette, mikä on tarkoituksemme, tehtävämme. =)

334

32658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai tehtävä

      Sopisiko ihmisen tarkoitukseksi tai tehtäväksi samankaltainen vastaus mitä toisinaan tarjotaan myös elämän tarkoitukseksi eli että tarkoituksen voi jokainen itse subjektiivisesti määrittää itselleen sopivaksi?

      Seuraavanlaisia ajatuksia (ja muitakin) löytyy helpohkosti netistä:

      1) Aristoteleen omin sanoin: "Ihmisen tarkoitus on elää tietyntyyppistä elämää, ja tämä elämä on sielun toimintoja ja sen tekemiä tekoja, jotka osoittavat järkeä. Näin hyvän ihmisen tulee elää hyvin. Kukin toiminto on suoritettu hyvin, kun sen loppuunsaattaminen on ilmaissut jonkun sopivan hyveen. Näin ollen inhimillinen hyvä on sellaista sielun toimintaa, joka osoittaa hyveitä."

      2) Ihmisen tarkoitus on sama kuin kaikilla muillakin eläimillä: lisääntyä ja siten jatkaa sukuaan ja taata rotunsa olemassaolo.

      Kysyjän kannattaisi perehtyä ontologiaan esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Ontologia

      • vanhaa

        Tuo on jo niin kulunutta että voisit itsekin alkaa keksimään itse jotain.


      • VUOTO TAPAHTUNUT!
        vanhaa kirjoitti:

        Tuo on jo niin kulunutta että voisit itsekin alkaa keksimään itse jotain.

        Pääministeri Matti Vanhasen tektiviestit Susan Kuroselle oikeudenkäynissä esiintuleiden tietojen mukaan.

        http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,6062.new.html#new


      • LOPULTA NETISSA

      • Totuuden myöntäjä

        Olla kateellinen, ahne, töykeä ja pahansuopa toisia ihmisiä kohtaan.


      • Parempaan päin
        Totuuden myöntäjä kirjoitti:

        Olla kateellinen, ahne, töykeä ja pahansuopa toisia ihmisiä kohtaan.

        Joko olisi aika olla suvaitsevainen, antelias, ystävällinen ja hyväntahtoinen toisia ihmisiä kohtaan?

        Meillä on kaikilla kyltti kaulassa, jossa lukee Make me feel important! Ystävällisyys luo ystävällisyyttä. Sellainen yritysfilosofia kuin Mary Kay Ashin luoma positiivinen johtamisjärjestelmä olisi nyt tarpeen...


      • Kytätä

        Katsella laiturilta näkyykö vastarannalla ketään.


      • vanha ja viisas
        vanhaa kirjoitti:

        Tuo on jo niin kulunutta että voisit itsekin alkaa keksimään itse jotain.

        Hyvään kysymykseen joutuu vastaamaan usein. Me muutumme, maailma ympärillämme muuttuu, käsityksemme muuttuvat niin itsestämme kuin maailmastakin. Nuorena omaksutut käsitykset aivät enää vanhana riitä sellaisenaan. Niitä on koeteltava tämän tästä.
        Itselläni se tarkoittaa mm. henkilökohtaisen kristillisen uskoni koettelemista, todenpitävyyttä, käytännössä TODELLA puhutteleviin kysymyksiin vastaamista itselle ja muille. Ilman melkeinpä jatkuvaa jonkin asteista mullistelua ei uskoni varmaan pysyisi elävänä. Vähempikin mielestäni riittäisi, mutta hyvä näinkin.
        Vastauksena kysymykseen siitä, mikä on ihmisen tehtävä maailmassa, ihmisenä, vastaan näin: ihmisen tehtävä on löytää omakohtainen usko Jumalaan, kasvaa siinä - ja ihmisenä - käytännössä Jumalan kanssa elämää eläväksi ihmiseksi.

        Se tuottaa hyvää hedelmää, jos se perustuu totuuteen ja vapauteen. Siksi se ei ole vain itselle elämistä ja tekee onnellisen elämän mahdolliseksi: onni seuraa minää isompien, muiden palvelemiseen tähtäävien päämäärien tavoittamiseen pyrkimisen sivutuotteena.

        Olennaista on toteuttaa muiden palvelemista minuuteen etsatun kutsumuksen perustalta ja auttaa halukkaita löytämään elämän lähde, Kristus.


      • arvata...
        vanha ja viisas kirjoitti:

        Hyvään kysymykseen joutuu vastaamaan usein. Me muutumme, maailma ympärillämme muuttuu, käsityksemme muuttuvat niin itsestämme kuin maailmastakin. Nuorena omaksutut käsitykset aivät enää vanhana riitä sellaisenaan. Niitä on koeteltava tämän tästä.
        Itselläni se tarkoittaa mm. henkilökohtaisen kristillisen uskoni koettelemista, todenpitävyyttä, käytännössä TODELLA puhutteleviin kysymyksiin vastaamista itselle ja muille. Ilman melkeinpä jatkuvaa jonkin asteista mullistelua ei uskoni varmaan pysyisi elävänä. Vähempikin mielestäni riittäisi, mutta hyvä näinkin.
        Vastauksena kysymykseen siitä, mikä on ihmisen tehtävä maailmassa, ihmisenä, vastaan näin: ihmisen tehtävä on löytää omakohtainen usko Jumalaan, kasvaa siinä - ja ihmisenä - käytännössä Jumalan kanssa elämää eläväksi ihmiseksi.

        Se tuottaa hyvää hedelmää, jos se perustuu totuuteen ja vapauteen. Siksi se ei ole vain itselle elämistä ja tekee onnellisen elämän mahdolliseksi: onni seuraa minää isompien, muiden palvelemiseen tähtäävien päämäärien tavoittamiseen pyrkimisen sivutuotteena.

        Olennaista on toteuttaa muiden palvelemista minuuteen etsatun kutsumuksen perustalta ja auttaa halukkaita löytämään elämän lähde, Kristus.

        Joku hihhuli alkaa muita pistämään johonkin uskonnon kategoriaan! Nimenomaan tuo juutalaiseen ristukseen vetoaminen vanhanaikaista - suorastaan ällöä! "Ei 5 milj kärpästä voi olla väärässä: Paska on hyvää!"
        Pysyisit sinäkin filosofisella linjalla - ei uskontuunustuksia trenkää joka tuuttihin tryykätä. Alahan jo tajuta oppinne 'kuolemattomasta sielusta' on sokeutta! Vainko SINÄ olet se isoo ego, joka kutsuttu jumaluuksiin? Ja me kaikki eppäilijät olemme saman jumaluuden luomina päästetty kadotuksiin?
        Kaikki ne perustuvat siihen että takerrutaan johonkin, että aivosi mädäntyneet, pystyt tuntemaan taivaan ilot!!??? Mahdoton! Nousta kuolleista? Kun aivosi muuttuneet mullaksi, nestemäiset osat kenties uusien aivojen rakannetta etc...
        No juu, turhaa jörhöilyä olisi kitkeä! Anna palaa vaan! Täysillä!
        Ihmisen elämällä ja ihmisellä tarkoitus? Kukin sen itse määrittelee. Kuitenkin ja joka tapauksessa!
        Olen suorittanut muuten filosofista laudaturin opettajaksi opiskellessani. Eikä siihen jumaluuksia tarvittu, vaikka opinnoissa sivuttiin.
        Totuus ja Vapaus - samoin subjektiivistä!
        Vanha isäni sanoikin sattuvasti, että uskonnot kehitetty valtaa pitävien työkaluiksi pitää 'alamaiset' kurissa.


      • kun......
        vanhaa kirjoitti:

        Tuo on jo niin kulunutta että voisit itsekin alkaa keksimään itse jotain.

        Kukaan ei lue muutamassa viikossa "mm. Platonin, Aristoteleen, Locken, Sokrateen ja Leibnizin oppeja"


      • Nimetön
        arvata... kirjoitti:

        Joku hihhuli alkaa muita pistämään johonkin uskonnon kategoriaan! Nimenomaan tuo juutalaiseen ristukseen vetoaminen vanhanaikaista - suorastaan ällöä! "Ei 5 milj kärpästä voi olla väärässä: Paska on hyvää!"
        Pysyisit sinäkin filosofisella linjalla - ei uskontuunustuksia trenkää joka tuuttihin tryykätä. Alahan jo tajuta oppinne 'kuolemattomasta sielusta' on sokeutta! Vainko SINÄ olet se isoo ego, joka kutsuttu jumaluuksiin? Ja me kaikki eppäilijät olemme saman jumaluuden luomina päästetty kadotuksiin?
        Kaikki ne perustuvat siihen että takerrutaan johonkin, että aivosi mädäntyneet, pystyt tuntemaan taivaan ilot!!??? Mahdoton! Nousta kuolleista? Kun aivosi muuttuneet mullaksi, nestemäiset osat kenties uusien aivojen rakannetta etc...
        No juu, turhaa jörhöilyä olisi kitkeä! Anna palaa vaan! Täysillä!
        Ihmisen elämällä ja ihmisellä tarkoitus? Kukin sen itse määrittelee. Kuitenkin ja joka tapauksessa!
        Olen suorittanut muuten filosofista laudaturin opettajaksi opiskellessani. Eikä siihen jumaluuksia tarvittu, vaikka opinnoissa sivuttiin.
        Totuus ja Vapaus - samoin subjektiivistä!
        Vanha isäni sanoikin sattuvasti, että uskonnot kehitetty valtaa pitävien työkaluiksi pitää 'alamaiset' kurissa.

        Olet itse uskonut Jumalaan jo pitkään ja olen nähnyt myös sen että onko tuo kirja satua vai totisinta totta. sillä tämä usko ei olo järjettömien ihmisten uskonto vaan tässä voi käyttää aivan tervettä maalais järkeä Joh 7:17 sanotaan: Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani. olen nähnyt kuinka ihmisten sydämet on muuttunu kun he ovat ottaneet Jeesuksen sydämeen asumaan ja olen nähnyt kuinka omassa kotiseurakunnassani eräs nainen parani ms taudista kun hänen puolesta rukoiltiin eikä siitä taudista ole ollut jälkeäkään. ja monia muita asioita olen nähnyt mutta ennenkaikke se että voin tuntea sen että Jumala johon uskon rakastaa minua ja sen voi tuntea. jotku on tosin kyselly että mistä sen tietää että Jumala todella rakastaa kun ei sitä voi millään todistaa. Rakkautta on saia jota ei voi havaita missään koeputkessa. vaan sen tietämällä tietää kun on rakastunut


      • mullaroikkuu?

      • Eläjä

        Ei täällä kovin paljon kannata ajatella asioita joita ei ajattelemalla selvitä. Tarkoitus on elää täysillä se hetki kun täällä ollaan. Ihmisellä sinänsä ei ole maailmassa mitään merkitystä. Ollaan vaan yhtä luonnon kanssa.


      • Labrassa

        Ollaan suuressa labrassa kaikki,ei sen enempää.


      • Alex is

        -Tuossakin taas näkyy se evoluutiouskon vaikutus ,jonka mukaan ihminen olisi vain eläin ,joka on kehityksen tulos.
        Kyllä ihminen olemuksineen kertoo luomisesta ja älykkäästä suunnittelusta. Sokeat luonnonvoimat eivät tällaista luomusta henkisine ominaisuuksineen pysty tuottamaan ,se on täysi myytti.


      • olla utelias kyylä

        Joutessaan kytätä mitä naapuri mökillä tehdään.Ja olla jokapaikassa nenineen kyyläämässä.


      • Köppänen
        arvata... kirjoitti:

        Joku hihhuli alkaa muita pistämään johonkin uskonnon kategoriaan! Nimenomaan tuo juutalaiseen ristukseen vetoaminen vanhanaikaista - suorastaan ällöä! "Ei 5 milj kärpästä voi olla väärässä: Paska on hyvää!"
        Pysyisit sinäkin filosofisella linjalla - ei uskontuunustuksia trenkää joka tuuttihin tryykätä. Alahan jo tajuta oppinne 'kuolemattomasta sielusta' on sokeutta! Vainko SINÄ olet se isoo ego, joka kutsuttu jumaluuksiin? Ja me kaikki eppäilijät olemme saman jumaluuden luomina päästetty kadotuksiin?
        Kaikki ne perustuvat siihen että takerrutaan johonkin, että aivosi mädäntyneet, pystyt tuntemaan taivaan ilot!!??? Mahdoton! Nousta kuolleista? Kun aivosi muuttuneet mullaksi, nestemäiset osat kenties uusien aivojen rakannetta etc...
        No juu, turhaa jörhöilyä olisi kitkeä! Anna palaa vaan! Täysillä!
        Ihmisen elämällä ja ihmisellä tarkoitus? Kukin sen itse määrittelee. Kuitenkin ja joka tapauksessa!
        Olen suorittanut muuten filosofista laudaturin opettajaksi opiskellessani. Eikä siihen jumaluuksia tarvittu, vaikka opinnoissa sivuttiin.
        Totuus ja Vapaus - samoin subjektiivistä!
        Vanha isäni sanoikin sattuvasti, että uskonnot kehitetty valtaa pitävien työkaluiksi pitää 'alamaiset' kurissa.

        - kovin Sinulta hermot pettää ja kiivastut ,kun joku on eri mieltä.
        Ei kai siellä vain ole pohjalainen uhoilija nimimerkin takana,kun noin tryykätä pitää ja riitaa haastaa.

        "Vanha isäni sanoikin sattuvasti, että uskonnot kehitetty valtaa pitävien työkaluiksi pitää 'alamaiset' kurissa."

        -Kai isälläsi nyt omiakin ajatuksia oli ,ettei vain tuollainen kautta aikojen toisteltu papukaijahokema!:)

        Ps. Raamattu ei muuten opeta kuolematonta sielua!


      • Tarvehierarkia

        Minusta ihmisellä ei ole oletusarvoisesti mitään tiettyä tehtävää tai tarkoitus. Ihminen on vain olemassa sattuman kautta yhtenä oliona. Ihmisen osa on osallistua olemassaolon kamppailuun, se on kohtalo, ei tehtävä.


      • etsivä
        Labrassa kirjoitti:

        Ollaan suuressa labrassa kaikki,ei sen enempää.

        olen pitkälti samaa mieltä voisit hiukan tarkentaa.


      • Jooseppo
        etsivä kirjoitti:

        olen pitkälti samaa mieltä voisit hiukan tarkentaa.

        Juu jospa olemmekin joidenkin Humanoidien koe-eläimiä ?

        Tai sitten elämä on Jumalan laboratorio ?


      • elma05
        Jooseppo kirjoitti:

        Juu jospa olemmekin joidenkin Humanoidien koe-eläimiä ?

        Tai sitten elämä on Jumalan laboratorio ?

        TUo sanontasi ,ollaan Jumalan laboratorio oli osuva.Täällä ponnistellaan päivästä toiseen sen opin mukaan ,minkä kukin on itselleen hyväksi kokenut.Amen!


      • puristuskristus
        vanha ja viisas kirjoitti:

        Hyvään kysymykseen joutuu vastaamaan usein. Me muutumme, maailma ympärillämme muuttuu, käsityksemme muuttuvat niin itsestämme kuin maailmastakin. Nuorena omaksutut käsitykset aivät enää vanhana riitä sellaisenaan. Niitä on koeteltava tämän tästä.
        Itselläni se tarkoittaa mm. henkilökohtaisen kristillisen uskoni koettelemista, todenpitävyyttä, käytännössä TODELLA puhutteleviin kysymyksiin vastaamista itselle ja muille. Ilman melkeinpä jatkuvaa jonkin asteista mullistelua ei uskoni varmaan pysyisi elävänä. Vähempikin mielestäni riittäisi, mutta hyvä näinkin.
        Vastauksena kysymykseen siitä, mikä on ihmisen tehtävä maailmassa, ihmisenä, vastaan näin: ihmisen tehtävä on löytää omakohtainen usko Jumalaan, kasvaa siinä - ja ihmisenä - käytännössä Jumalan kanssa elämää eläväksi ihmiseksi.

        Se tuottaa hyvää hedelmää, jos se perustuu totuuteen ja vapauteen. Siksi se ei ole vain itselle elämistä ja tekee onnellisen elämän mahdolliseksi: onni seuraa minää isompien, muiden palvelemiseen tähtäävien päämäärien tavoittamiseen pyrkimisen sivutuotteena.

        Olennaista on toteuttaa muiden palvelemista minuuteen etsatun kutsumuksen perustalta ja auttaa halukkaita löytämään elämän lähde, Kristus.

        Selkeästi sanottu.
        Osasit varmaan odottaa erilaisia purkauksia, mutta pystyit pitämään ne kirjoitusvaiheessa pois mielestäsi, ja teksti säilyi teesimäisenä. Yksi niistä harvoista teksteistä taas jonka voisi laittaa kehyksiin :o)
        ajattelen tarkalleen niin kuin sinä. Tämänhetkinen maailma on pahan vallassa ja ajoittain itse on menossa mukana, mutta periaatteessa tietää, miten tulisi elää ja koko ajan kamppailee että se tieto muuttuisi enemmän tahdoksi ja teoksi.
        Niille, jotka tällaisen kokevat ärsyttävänä, toivoo tietenkin rauhaa ja siunausta, vaikka usein tie mihinkään oivallukseen tässä asiassa kulkee kärsimyksen kautta.
        Kärsimys on Paholaisen syytä, ja tässä on myös Paholaisen ainoa heikko kohta; Monet kärsimys jalostaa löytämään Jumalan.


      • Paavo Väyrynen
        kun...... kirjoitti:

        Kukaan ei lue muutamassa viikossa "mm. Platonin, Aristoteleen, Locken, Sokrateen ja Leibnizin oppeja"

        No minähän lainasin Keminmaan kirjastosta ja luin koko Dostojevskin tuotannon yhdessä viikonlopussa.


    • Olemme tänne

      pikkuhiljaa kehittyneet, ja aikanaan poistumme, kuten kaikki muutkin lajit vuorollaan.
      Lyhyen elämämme aikana voimme toimia joidenkin päämääriemme puolesta, mutta maapallon ajassa olemme vain ohimenevä, tosin lopulta kiusallinen hetki.

      • ihmisen poika

        Ei meillä ole mitään tarkoitusta, ei sitten mitään. Me olemme todellakin täällä vaan sattuman tuloksena. Mutta jos kuitenkin olisi jokin tarkoitus, niin se ei ole lähtöisin meistä vaan ihan jostain muualta. Olemmeko me täällä jonkun muun sivilisaation koekappaleita maapallo-laboratoriossa. Se tuo kemia tuntuu toimivan sanoisinko täydellisesti meissä. Olemme toki osa luontoa, mutta ei yhtään enempää.


      • se on.

        Huvittaa että joillakin on pakonomainen tarve yrittää keksiä jokin "tarkoitus" ihmiselle ja elämälle yleensä. Pienet on todellakin ongelmat.. Elämän tarkoitus on elää.


    • griffith

      Tuskin tuosta yhtälöstä hyvä elämää on pois vetää, juuri elämästä on kysymys..

      • ZZZZ*

        varsinaista tarkoitusta sen
        enempää kuin eläimilläkään.
        Turha tuollaisia asioita on vatvoa


    • on se

      Sattuman summa on tämä elämä
      ja yhden haaran päätepiste on ihminen
      sen tarkoitus on niin uskoisin
      on elää niinkuin muidenkin
      siis elämä on se tarkoitus
      ja kehitys on tulos sen

      • ihminen.

        Elämän (niin kasvi- kuin eläinkunnan) tarkoitus on se perimmäinen kysymys.

        Ihmislajin sivuhaaran erikoispiirre koko elollisen laajassa kirjossa on suvunjatkamisen ym yleisten elämän perustoimintojen lisäksi oman olemassaolonsa pohtiminen.
        Ajatteleva hminen - Homi sapiens sapiens on ihmisen tarkoitus.


      • on se
        ihminen. kirjoitti:

        Elämän (niin kasvi- kuin eläinkunnan) tarkoitus on se perimmäinen kysymys.

        Ihmislajin sivuhaaran erikoispiirre koko elollisen laajassa kirjossa on suvunjatkamisen ym yleisten elämän perustoimintojen lisäksi oman olemassaolonsa pohtiminen.
        Ajatteleva hminen - Homi sapiens sapiens on ihmisen tarkoitus.

        Se sopiikin hyvin tuon runomuotoisen määritelmän loppuun.
        ..................
        ajatteleva ihminen
        tarkoitus ihmisen


    • tätä mieltä

      Perimmäinen tarkoituksemme on piilottaa makkaraa ihotaskuun..

      • pauka LO

        kertoisitko-?


      • miettijä009
        pauka LO kirjoitti:

        kertoisitko-?

        Joo pakko myöntää en ole ehkä fiksuimmasta päästä, en ole ennen lukenut filosofiaa ja halusin kysyä mielipiteitä. On se kumma, että meillä suomalaisilla ihmisillä on jokin yleinen asenneongelma jos joku on itselleen itsestään selvää niin heti haukutaan tai syrjätään. Itse olen sitä mieltä että jos ei kiinnosta vastata, jos sama kysymys on kysytty monta kertaa ennenkin, niin sivuuttakaa se, ei tarvitse puuttua ja haukkua. Onpa taas hyvä edustaa suomalaisia, hienoa ja mukavaa kansaa, mutta kiitos vastauksista kuitenkin...


      • sitähän se on
        miettijä009 kirjoitti:

        Joo pakko myöntää en ole ehkä fiksuimmasta päästä, en ole ennen lukenut filosofiaa ja halusin kysyä mielipiteitä. On se kumma, että meillä suomalaisilla ihmisillä on jokin yleinen asenneongelma jos joku on itselleen itsestään selvää niin heti haukutaan tai syrjätään. Itse olen sitä mieltä että jos ei kiinnosta vastata, jos sama kysymys on kysytty monta kertaa ennenkin, niin sivuuttakaa se, ei tarvitse puuttua ja haukkua. Onpa taas hyvä edustaa suomalaisia, hienoa ja mukavaa kansaa, mutta kiitos vastauksista kuitenkin...

        Lisääntyminen on ihmisen perimmäinen tarkoitus. Olemme eläinlaji siinä kuin muutkin.
        Kuulumme kädellisiin, latinankieliseltä nimeltään Homo Sapiens.

        Mikä tässä on niin ihmeellistä??

        Pohtia, onko tuonpuoleista?

        Turhaa ajan haaskausta.

        Silloin kun Platon & kumpp. oli olemassa, jos edes oli, heillä oli hyvää aikaa kaivella nenäänsä ja mietiskellä syntyjä syviä.

        Miksiköhän vankiloista ei tule suuria ajattelijoita? Heillä kun passaa olla sitä luppoaikaa.

        Ehkä siellä käytetään aika vokottelemalla söpöjä pojuleita rektaalin kiilto silmissä?!


    • Lähiöfilosofi

      Lähiöfilosofi keksii ihmisen tarkoitukseksi pohtia omaa tai elämän tarkoitusta. Miksi ihmisellä muuten pitäisi olla joku erityinen tarkoitus? Siksikö että meillä filosofeilla olisi jotain tekemistä???

      • Hanski r

        Ihmiselämän tarkoitus on pahan olon karkoitus.


    • maailma...

      Valloittaa maailma! Kehityksen kulku pysähtyy ihmisen epäonnistumiseen tai sitten ihminen onnistuu tavoitteessaan.

    • Iguess

      Elää onnellinen elämä ja yrittää auttaa muita olentoja saavuttamaan sen.

    • etsintietoa

      ..luettavaa Sinulle olisi varmaan tämäkin:
      -Kryon-kirjat, Lee Carroll
      -Vihkimys, Elisabeth Haich jota juuri itse parhaillaan luen. Vaikkakin kirja on kirjoitettu tarinan muotoon, siinä on hyvin monenlaista tietoa, fysiikasta astrologiaan. Eikä ole mitenkään tuputtavana tekstinä.
      Suosittelen.
      Samoin nuo Kryon-kirjat ovat todella mielenkiintoisia. Luepas ja pohdi.

      • miettijä009

        Kiitos, vinkit tulee tarpeeseen ja uskon että varmasti luen nyt kun olen jäänyt kiinni kyseisiin ihmettelyihin! Vähän jotain tekemistä oman arjen sivussa.


      • tsi2

        Yhden kirjan.Tosin täytyy todella haluta tietää jos sen jaksaa lukea.Sielun Sopimus Caroline Myss


    • zöf

      Ei kait ihmisellä ole mitään varsinaista tarkoitusta, pelkkää luonnon leikkiä.

    • Ihmisen tarkoitus on syödä ja paskoa. Ja elämän tarkoitus on lisääntyminen. Paitsi Kaikkosen ja Taiveahon, he vain syövät ja paskovat.

    • human nature

      Ihmisen tarkoitus olisi tulla ihmiseksi,mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.Näemme joka päivä ympäristössämme pahaa ja se on ihmisen aiheuttamaa.Kiusaamista,väkivaltaa,kateutta jne,,,,
      Millainen on hyvä ihminen?Ihminen jolla on terve itsetunto,ei tarvitse pönkittää heikkoa itsetuntoaan toisia alistamalla tms.Ihminen joka ymmärtää ettei täällä eletä itseään varten vaan muut huomioiden.Nykyaikana on vallalla toiset arvot:narsismi kukoistaa ja voi hyvin!Löytyykö todellista lähimmäisen rakkautta ja passionia esim suomesta?

      • että ihmisen

        tarkoitus on oppia elämään tai oppia näkemään elämän totuus.


    • Ihan kuin ihmisellä pitäisi olla jokin tarkoitus. Omasta mielestäni ihminen on virhe. Tietoisuuden pitäisi olla vapaampi, ilman tällaista asenteellista mieltä ja ihmiskehoa. Mutta tietenkin ihmisellä pitää olla jotain, johon pyrkiä. Kaikkien olentojen onni kenties?

      • miettijä09

        Eihän meillä tarkoitusta välttämättä olekkaan, haluan juuri kuulla mielipiteitälaidasta laitaan, kun asia pääsi jostain kumman syystä mielenkiintooni.
        Kiitos vastauksestasi.


    • aivan VARMASTI !

      Että ihminen löytää yhteyden, elävään Jumalaan, Jeesuksen Kristuksen kautta !

      (Aivan varmasti, tämä).

    • tarkoitus..

      jos olisi itse saanut päättää milloin tänne syntyy edes,mutta ei kysytty minulta mitään?
      Olisin hallunut syntyä vasta 2000- vuoden päästä ,ehkä olisi päässyt käymään avaruudessa ,nyt jää sekin kokematta.!
      Ei ole selvää mikä tarkoitus tällä on ,se kai selviää sitten viimeisenäpäivä.

    • asia!

      Jumala on meidät luonut. Saimme Häneltä lahjaksi elämän! Meillä on tarkoitus täällä evankelioida ihmisille ja seurata Jeesuksen opetuksia kunnes pääsemme Taivaan kotiin.

      • Näin se on

        Elää ja kuolla.


      • voit toki

        pikku päässäsi pyöritellä. Totuuden kanssa sillä nyt vain ei ole mitään tekemistä.


    • vilo sohvi

      Joko olla voittoa tekevä yrittäjä tai työntekijä joka uhraa elämänsä voittoa tekevän yrittäjän hyväksi. Ihmisen arvo mitataan nykyään rahassa. Mitä enemmän maksat veroja, sen arvokkaampi ihminen olet.

    • ihminen jolla on tarkoitus

      Se on hassua, kuinka moni on sitä mieltä, että ihmiselämä on sattuma ja ihmisellä ei ole tarkoitusta tässä elämässä. Sellaistakin sanottiin, että ihmisen ei kuuluisi miettiä tälläisiä kysymyksiä, koska eivät muutkaan eläimet mieti.

      Mutta meistä jokainen miettii. Ja sitten jotkut miettivät ja miettivät, ja koska eivät löydä minkäänlaista tarkoitusta, päättävät tuhota oman turhanpäiväisen elämänsä. Suomessa tehdään ihan huippumäärä itsemurhia juuri sen turhuuden ja tyhjyyden takia. Samaan sarjaan kuuluvat huikea alkoholin käyttö sekä masennuksen sekä muiden mielenterveysongelmien määrä.

      On siis ihmiselle aika turmiollinen ajatus tulla siihen lopputulokseen, että meillä ei ole tarkoitusta.

      Itse olen asiaa pohtinut ja tyydyin jo siihen ajatukseen, ettei meillä täällä juuri ole tarkoitusta. Menin alaspäin ja alaspäin.

      Kunnes Jumala nosti ylös ja siinä oli kaikki. Ihmisenä olemisen tarkoitus on elää Jumalan lapsina. Olen taas iloinen ja onnellinen, löysin olemisen tarkoituksen.

    • ja kuole

      Raamattu puuttui luettelostasi.

      Ihmisen tarkoitus on sanottu jo Raamatun alussa: - Lisääntykää ja täyttäkää maa.

      Raamatussa on muitakin totuuksia esimerkiksi
      talouselämästä: - Ensin tulee seitesemän lihavaa vuotta, jonka jäkeen tulee seitsemän laihaa vuotta.

      Raamatusta käy ilmi myös ihmisen perimmäinen tarkoitus: - Iankaikkinen elämä.

      • niemi

        Mielestäni ihmisellä ei ole tarkoitusta. Ihminen luo itse tarkoituksensa. Joillekin se on maailman muuttamista, osalle raamatun lukemista ja osalle vaikkapa Euroopan valloitus.

        Ehkä elämän tarkoitus on vain luoda jokin tarina. Oli se pieni tai suuri.

        Pienin tarina jatkaa sukua ja suurin voi olla mitä vaan.


      • Epäilevä Tuomas

        "täyttäkää maa", kaikki näkee mihin tämä käsky johtaa.
        "7 lihavaa ja laihaa vuotta", ihan ihmisten itse ohjailtavissa, ei toistu automatic
        "iänkaikkinen elämä", kuka haluaa iänkaikkisesti elää?
        Minä oon ainaki vaan yks pieni kapula luonnon rattaissa ja niin ollaan kaikki muutkin. Jokainen voi uskoa mihin haluaa ja sitä kautta saavuttaa omanlaisensa elämän tarkoituksen.


      • IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ
        Epäilevä Tuomas kirjoitti:

        "täyttäkää maa", kaikki näkee mihin tämä käsky johtaa.
        "7 lihavaa ja laihaa vuotta", ihan ihmisten itse ohjailtavissa, ei toistu automatic
        "iänkaikkinen elämä", kuka haluaa iänkaikkisesti elää?
        Minä oon ainaki vaan yks pieni kapula luonnon rattaissa ja niin ollaan kaikki muutkin. Jokainen voi uskoa mihin haluaa ja sitä kautta saavuttaa omanlaisensa elämän tarkoituksen.

        täällä syntiin langenneessa maailmassa eletäkkään, vaan Jumalan Taivaassa vietetään ensin pelastuneiden(Jeesuksen Herrakseen tunnustavien) riemujuhlat.Ja sitten Jumala luo uuden Taivaan ja uuden maan, jossa ei syntiä eikä sen seurauksia ole.HALLELUJAA !

        Tämä kaikki ja PALJON, PALJON muuta lukee ja löytyy Uudestatestamentista. Meiillä on siis ao. aiheesta TESTAMENTTI!


      • RISKI uskomatta
        Epäilevä Tuomas kirjoitti:

        "täyttäkää maa", kaikki näkee mihin tämä käsky johtaa.
        "7 lihavaa ja laihaa vuotta", ihan ihmisten itse ohjailtavissa, ei toistu automatic
        "iänkaikkinen elämä", kuka haluaa iänkaikkisesti elää?
        Minä oon ainaki vaan yks pieni kapula luonnon rattaissa ja niin ollaan kaikki muutkin. Jokainen voi uskoa mihin haluaa ja sitä kautta saavuttaa omanlaisensa elämän tarkoituksen.

        olla iänkaikkiseen elämään uskomatta.
        Mietipä kun raamattu puhuu iänkaikkisesta elämästä ja jo tiedemiehetkin nykyään siteeraavat raamattua, eli se on oikeasti Jumalan puhetta meille.Uskomalla Jeesukseen saa synnit anteeksi ja iänkaikkiseen elämään. Et voi olla neutraali. Ihminen elää jokatapauksessa iänkaikkisesti tahtoo hän tai ei. On kuitenkin maailman suurin riski olla raamattuun uskomatta, Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen, ratkaisuni tässä ajassa määrää sen. Viktor Klimenko sanoi aikoinaan en uskalla ottaa risjki jos hevetti on sittenkin olemassa, olenko menossa sinne.
        Hän tuli uskoon ja on tyytyväinen ratkaisuunsa. Tee sinä samoin
        H.N.


      • xxxxx
        RISKI uskomatta kirjoitti:

        olla iänkaikkiseen elämään uskomatta.
        Mietipä kun raamattu puhuu iänkaikkisesta elämästä ja jo tiedemiehetkin nykyään siteeraavat raamattua, eli se on oikeasti Jumalan puhetta meille.Uskomalla Jeesukseen saa synnit anteeksi ja iänkaikkiseen elämään. Et voi olla neutraali. Ihminen elää jokatapauksessa iänkaikkisesti tahtoo hän tai ei. On kuitenkin maailman suurin riski olla raamattuun uskomatta, Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen, ratkaisuni tässä ajassa määrää sen. Viktor Klimenko sanoi aikoinaan en uskalla ottaa risjki jos hevetti on sittenkin olemassa, olenko menossa sinne.
        Hän tuli uskoon ja on tyytyväinen ratkaisuunsa. Tee sinä samoin
        H.N.

        Ei iänkaikkinen............?


      • Noin on
        IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ kirjoitti:

        täällä syntiin langenneessa maailmassa eletäkkään, vaan Jumalan Taivaassa vietetään ensin pelastuneiden(Jeesuksen Herrakseen tunnustavien) riemujuhlat.Ja sitten Jumala luo uuden Taivaan ja uuden maan, jossa ei syntiä eikä sen seurauksia ole.HALLELUJAA !

        Tämä kaikki ja PALJON, PALJON muuta lukee ja löytyy Uudestatestamentista. Meiillä on siis ao. aiheesta TESTAMENTTI!

        Raamattu keskittyy kertomaan vain yhdestä maapallon alueesta, Israelin tietämille. Jospa sen on kirjoittaneet sen alueen harhaiset ihmiset.


      • Todisteita
        RISKI uskomatta kirjoitti:

        olla iänkaikkiseen elämään uskomatta.
        Mietipä kun raamattu puhuu iänkaikkisesta elämästä ja jo tiedemiehetkin nykyään siteeraavat raamattua, eli se on oikeasti Jumalan puhetta meille.Uskomalla Jeesukseen saa synnit anteeksi ja iänkaikkiseen elämään. Et voi olla neutraali. Ihminen elää jokatapauksessa iänkaikkisesti tahtoo hän tai ei. On kuitenkin maailman suurin riski olla raamattuun uskomatta, Mitä minulle tapahtuu kuoleman jälkeen, ratkaisuni tässä ajassa määrää sen. Viktor Klimenko sanoi aikoinaan en uskalla ottaa risjki jos hevetti on sittenkin olemassa, olenko menossa sinne.
        Hän tuli uskoon ja on tyytyväinen ratkaisuunsa. Tee sinä samoin
        H.N.

        Joka kumoaa Raamatun todenperäisyyden. Tiede kehittyy koko ajan huimaa vauhtia. Kaivauksia tehdään koko ajan. Vanhoja luita löytyy koko ajan. On vain ajan kysmys milloin totuus löytyy.


      • joopa joo
        xxxxx kirjoitti:

        Ei iänkaikkinen............?

        mikä on ika,iän me tiedämme kaikki.


    • Apina

      Jos minulta kysytään niin minun tehtäväni on vaan yrittää olla ja nauttia elämästäni ja samalla olla aiheuttamatta muille mitään pahaa. Lisääntymisestä olen jo saanut monta riitaa aikaan, koska mielestäni minun ei ole pakko lisääntyä jos en halua. Siinä ihminen eroaakin paljon muista eläimistä että voimme valita. Enkä todellakaan kuvittele että minut olisi luotu tekemään mitään sen suurempaa,jokainen tietenkin ajatelkoon kuten itse haluaa ja tuntee. Myöskään työn teko ei ole se syy miksi olen olemassa.Käyn kyllä vakituisesti töissä ja maksan veroja mutta vain koska on pakko, ja pakko siksi että ilman rahaa en voisi tehdä asiota joista nautin. Eli pitkän paskanjauhannan jälkeen tehtäväni on tuottaa itselleni hyvää oloa, itsekästä tai ei mutta näin se vaan on.

      • mutta asiaa

        Olen ihan samaa mieltä. Mitä sitä stressata moisilla ajatuksilla - nautitaan elämästä. Onko kaikkeen aina oltava joku tarkoitus tai tehtävä?


      • Apina

        Kuka uskaltaa käyttää minun nimeäni? Mikä röyhkeys!


      • Apinoitsija
        Apina kirjoitti:

        Kuka uskaltaa käyttää minun nimeäni? Mikä röyhkeys!

        Olen erittäin pahoillani että näin pääsi käymään. En tiedä miten näin suuri virhe on tapahtunut. Jotenkin on vain tullut kirjoitusvirhe. Lupaan että moinen loukkaus ei tule toistumaan.


      • Apina
        Apinoitsija kirjoitti:

        Olen erittäin pahoillani että näin pääsi käymään. En tiedä miten näin suuri virhe on tapahtunut. Jotenkin on vain tullut kirjoitusvirhe. Lupaan että moinen loukkaus ei tule toistumaan.

        Ja antaa Apinoitsialle anteeksi. Vaikka loukkaus oli suuri ja kivut sekä tuskat, jotka siittä seurasivat pöyristyttävät, niin silti olen hyvilläni että olet kuka olet ja että toimit niin kuin toimit, jolloin minä saatan toimia niin kuin toimin ja olla se kuka olet ja asia saa asiallisen lopun, kiitos suurelle ymmärryksellesi.


    • on olla osa

      suurta kokonaisuutta! Tehtävämme on auttaa, ei tuhota elollisia ystäviämme, tätä eivät läheskään kaikki ymmärrä...ihmisen ahneus tuhoaa elinympäristömme ja lajitoverimme täällä maa-planeetallamme...onko sitten mitään tehtävissä? En tiedä, tiedättekö te?

      • Brunt

        Pelata pessiä ja jankata!!!!!


    • kaikessa lykyhäisyydessään

      Ihmisen tarkoitus on syntyä; tehdä elinaikanaan niin paljon tuhoa kuin ehtii; lisääntyä, jotta tuhoaminen jatkuu ja lopulta kuolla pois.

      Nimim. Mää mikää pessimisti ole... ;)

    • Tapsa610

      Kun pohdit ihmiset tarkoitusta, ajattelet ehkä sitä, mikä on ihmisen tarkoitus eliölajina. Ei ihmisellä lajina ole mitään tarkoitusta sen enempää kuin rotalla tai satiaisellakaan. Lajin ominaisuudet ja niiden kehitys ratkaisevat sen säilymisen luonnonvalinnassa. Tähän varmaan vaikuttaa myös lajiyhteisön toiminta. Yksittäisen ihmissubjektin tarkoitusta ei voi erottaa subjektin elämän tarkoituksesta. Vain elämällä elämänsä ihminen voi ajatella toiminnalleen tarkoitusta. Ihmisen kuolemalla ei liene sen enempää tarkoitusta. Elämän tarkoitus on täysin riippuvainen subjetiivisista kokemuksistamme, uskomuksistamme ja mielipiteistämme. Koska yhtä varmaa totuutta tästä asiasta ei ole eikä tule, oma "tietomme" asiasta on paras ja ainoa tieto. Tässä suhteessa olemme kaikki tasa-arvoisia.

      • Alex is

        ..etkö yhtään oivalla mitä soopaa tuo oppi on?


    • <3 <3

      parhaimmassa tapauksessa löytää yhteys Luojaansa ja elää ikuisesti taivaassa, tai jos haluaa pärjätä ilman Jumalaa niin elää ikuisuus erossa hänestä, siis kadotuksessa. Ollaan päätöksen ajassa ikuisuudenportilla.
      Vapaata tahtoamme voimme käyttää hyvään tai pahaan.


      Suosittelen:
      Tri Gregory A. Boyd ja Edward K. Boyd: Epäilijän kirjeet

    • VeEeHo

      Eikö Jumala luonut ihmistö omaksi kuvaksensa ja rakkautensa kohteeksi - oletkos lukenut? Kyllä sieltä saat vastauksen ihmisenä olemiseen.

      • Kiintoisaa

        Jaa senkö takia kaikista ihmisistä tulee lopulta lannoitetta? Kiitos tiedosta.


      • paremmin, uudestaan!
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Jaa senkö takia kaikista ihmisistä tulee lopulta lannoitetta? Kiitos tiedosta.

        Löytyy Uudestatestamentista.Meille on annettu TESTAMENTTI.


      • Kiintoisaa
        paremmin, uudestaan! kirjoitti:

        Löytyy Uudestatestamentista.Meille on annettu TESTAMENTTI.

        Tyhjää myyvän firman mainoslehtinen? Mitä siitä?


      • *KUNINGAS MAMMONA*
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Tyhjää myyvän firman mainoslehtinen? Mitä siitä?

        Tyhjää myyvä? Firma? Mainoslehtinen? Kyllä, nyt se on todistettu, Jumalan valtakunta on kuin onkin firma, ainakin Suomessa. OI MAAMME SUOOMI SYNNYINMAAAA.. On lottovoitto syntyä SUOMEEN, halleluja ;) Menikö jakeluun? Tervetuloa lama.. Lue raamattusi niin ei tarvii ripustaa itseään narun jatkeeksi kun pörssikurssi heilahtaa.


    • Jiddu

      Ihmisen- ja elämäntarkoitus sekoittuvat toisiinsa. Jokainen yksilö luo omansa kykyjensä ja ymmärryksensä mukaan. Yleisesti voitaisiin sanoa, että kasvaminen. Joko aineessa tai hengessä. Ajattelevana olentona kokeminen ja kokemusten pohtiminen.

    • että hänen firma

      pyörii hyvin... Eipä tässä muuta vissii ole tarkoitus tehdä, kun ei minusta ole hyotyä enää, otetaan toinen tilalle ja minä kuolen pois. Näin.

    • Tomppak

      Palvella Jumalaa ja täyttää Hänen tahtonsa maan päällä, kunnes Jeesus Kristus tulee ja nostaa Hänen kansansa ylös!
      Ei ole muuta tarkoitusta elämässä, mutta ihminen saattaa kyllä luoda itsellensä moniakin eri tarkoituksia, ne kaikki ovat kuitenkin itsekkäitä tarkoituksia ja tulisi hylätä ja palvella ainoastaan Jeesusta Kristusta.
      Mutta se ei ole aivan helppoa, tietenkään, sen itsekin olen huomannut matkan varrella!

      • Juudas Savolainen

        Ja mikä hän oikeen luulee olevansa?
        Mitä tämä Jumala ja Jeesus hyötyy heidän palvomisestaan? Narsisteja ovat jos ruvetaan miljoonilta vaatimaan palvontaa! Jos joskus tulevat vastaan , niin mulla on heille pari kyssäriä!


      • Tomppak
        Juudas Savolainen kirjoitti:

        Ja mikä hän oikeen luulee olevansa?
        Mitä tämä Jumala ja Jeesus hyötyy heidän palvomisestaan? Narsisteja ovat jos ruvetaan miljoonilta vaatimaan palvontaa! Jos joskus tulevat vastaan , niin mulla on heille pari kyssäriä!

        Jumalalta, kuka Hän luulee olevansa, hmm, suosittelisin miettimään asiaa ehkä kenties hieman toistepäin:)


      • alienit/ufot jumalaan

      • Juudas Savolainen
        Tomppak kirjoitti:

        Jumalalta, kuka Hän luulee olevansa, hmm, suosittelisin miettimään asiaa ehkä kenties hieman toistepäin:)

        Tottakai kysyn! En halua mitään toisenkäden tietoa "asioista perillä" olevilta , jotka ei välttämättä kuitenkaan tiedä - väittävät vain, parasta kysyä suoraan.

        Omat kyvyt ja heikkoudet on tiedossa, sen sijaan kaverit jotka vaativat kumarrusta ja palvontaa - pitää olla jotain meriittiä että rupean pokkuroimaan. Ja entäs nämä Allahit ja muut - nekin kutsuvat itseään jumalaksi - kuka heistä on aito?


      • Tomppak
        Juudas Savolainen kirjoitti:

        Tottakai kysyn! En halua mitään toisenkäden tietoa "asioista perillä" olevilta , jotka ei välttämättä kuitenkaan tiedä - väittävät vain, parasta kysyä suoraan.

        Omat kyvyt ja heikkoudet on tiedossa, sen sijaan kaverit jotka vaativat kumarrusta ja palvontaa - pitää olla jotain meriittiä että rupean pokkuroimaan. Ja entäs nämä Allahit ja muut - nekin kutsuvat itseään jumalaksi - kuka heistä on aito?

        Jeesus Kristus on sinun Vapahtajasi, muut ovat epäjumalia!


      • Juudas Savolainen
        Tomppak kirjoitti:

        Jeesus Kristus on sinun Vapahtajasi, muut ovat epäjumalia!

        No eihän se tolleen voi mennä että vaan ilmoitat:
        "Jeesus Kristus on sinun Vapahtajasi, muut ovat epäjumalia! "
        Mikä Allahista tekee epäjumalan verrattuna tähän Jeesukseen?

        Entäpä jos luonto on vain aikojen saatossa kehittynyt tähän nykytilaan, ja tästä eteenpäin luonto kehittyy edelleen suuntaan tai toiseen. Ihminen on eräs biologinen kehityshaara - ihmissukukin kehittyy jatkuvasti biologisessa mielessä - eihän siihen Jumalia tarvita? Viellä kun mietit pienen hetken asemaasi tässä maailmankaikkeudessa, valtavat etäisyydet - 300km ylöspäin ja ollaan tilassa josta eteenpäin mentäessä kukaan ei koskaan ole ihmisistä kuullutkaan (ISS kiertää noin 300km korkeudessa ) sadat miljardit tähdet aurinkokuntineen tässä galaksissa. Sadoissamiljardeissa galakseissa on lisää aurinkoja ja aurinkokuntia, elämällä on suunnattoman paljon mahdollisuuksia, ja niin kuin uutisista huomaat, ihmiselämän selviytymismahdollisuudet on aika vähäiset - jos ajatellaan vaikka seuraavaa 5000 vuotta. Tämä kaaos toimii ilman jumaliakin. Onhan se tosin lohduttavaa ajatella että kuolemanjälkeen olisi jotain kaunista oikeamielisille - (meille) ja helvetillistä väärämielisille - (heille) . On kiva kuulua voittajiin? Jospa eläisitkin elämäsi niin kuin tämä olisi se ainoa mahdollisuutesi, ja kun kuolet - madot korjaa satoa ja 100v jälkeen kukaan ei tiedä että olet edes elänyt. Ja millainen on olotilasi kuolemanjälkeen - suunnilleen samanlainen kuin ennen syntymääsi , muistatko aikaa?


      • erottaa
        Juudas Savolainen kirjoitti:

        No eihän se tolleen voi mennä että vaan ilmoitat:
        "Jeesus Kristus on sinun Vapahtajasi, muut ovat epäjumalia! "
        Mikä Allahista tekee epäjumalan verrattuna tähän Jeesukseen?

        Entäpä jos luonto on vain aikojen saatossa kehittynyt tähän nykytilaan, ja tästä eteenpäin luonto kehittyy edelleen suuntaan tai toiseen. Ihminen on eräs biologinen kehityshaara - ihmissukukin kehittyy jatkuvasti biologisessa mielessä - eihän siihen Jumalia tarvita? Viellä kun mietit pienen hetken asemaasi tässä maailmankaikkeudessa, valtavat etäisyydet - 300km ylöspäin ja ollaan tilassa josta eteenpäin mentäessä kukaan ei koskaan ole ihmisistä kuullutkaan (ISS kiertää noin 300km korkeudessa ) sadat miljardit tähdet aurinkokuntineen tässä galaksissa. Sadoissamiljardeissa galakseissa on lisää aurinkoja ja aurinkokuntia, elämällä on suunnattoman paljon mahdollisuuksia, ja niin kuin uutisista huomaat, ihmiselämän selviytymismahdollisuudet on aika vähäiset - jos ajatellaan vaikka seuraavaa 5000 vuotta. Tämä kaaos toimii ilman jumaliakin. Onhan se tosin lohduttavaa ajatella että kuolemanjälkeen olisi jotain kaunista oikeamielisille - (meille) ja helvetillistä väärämielisille - (heille) . On kiva kuulua voittajiin? Jospa eläisitkin elämäsi niin kuin tämä olisi se ainoa mahdollisuutesi, ja kun kuolet - madot korjaa satoa ja 100v jälkeen kukaan ei tiedä että olet edes elänyt. Ja millainen on olotilasi kuolemanjälkeen - suunnilleen samanlainen kuin ennen syntymääsi , muistatko aikaa?

        Jeesuksen muista Jumalista? Kuten varmaan olet
        kuulut, silloin kun Jeesus oli vielä täällä
        maanpäällä, Jeesus paransi sairaita. Ja Hän
        sanoi JOS ette usko minuun minun sanojeni tähden,
        niin uskokaa minuun minun tekojeni tähden!
        Jeesus teki IHMEITÄ koska Hän on AINOA TOTINEN
        JUMALA! Ja sä kysyt se oli silloin?
        Jeesus tekee edelleen ihmeitä, lähettämänsä Pyhän Hengen kautta! Että ihmiset uskoisivat että Hän on totinen ja ainoa Jumala!

        Katso!
        http://www.youtube.com/watch?v=n_mBaCqRc94


      • Juudas Savolainen
        erottaa kirjoitti:

        Jeesuksen muista Jumalista? Kuten varmaan olet
        kuulut, silloin kun Jeesus oli vielä täällä
        maanpäällä, Jeesus paransi sairaita. Ja Hän
        sanoi JOS ette usko minuun minun sanojeni tähden,
        niin uskokaa minuun minun tekojeni tähden!
        Jeesus teki IHMEITÄ koska Hän on AINOA TOTINEN
        JUMALA! Ja sä kysyt se oli silloin?
        Jeesus tekee edelleen ihmeitä, lähettämänsä Pyhän Hengen kautta! Että ihmiset uskoisivat että Hän on totinen ja ainoa Jumala!

        Katso!
        http://www.youtube.com/watch?v=n_mBaCqRc94

        Joo noita juttuja kuulee ... tarpeeksi - ei tehoo.
        Käsittääkseni Jeesus (jos kyseinen henkilö on joskus ollut olemassa) ei puhunut suomea sanaakaan, kaikki noi jutut on perimätietoa , moneenkertaan kirjoitettua,vieraasta kielestä käännettyä ja tulkittua juttua - kameli ja aasikyydillä aikojensaatossa tänne pohjolan perukoille tullut. Veikkaan että texti ja merkitykset on muuttuneet ja ehkä väärin ymmärrettykin, joskus jopa tahallaan - niin kuin naisten asema kirkossa?

        Ja Youtubesta: sehän on ihmeitä pullollaan - ihan kaikenlaisia, tuskin tuo linkkisi käy todisteeksi ihmeestä ?

        Ihminen polveutuu apinasta, pyytäkäämme apinoilta anteeksi!


      • kävitkö sä
        Juudas Savolainen kirjoitti:

        Joo noita juttuja kuulee ... tarpeeksi - ei tehoo.
        Käsittääkseni Jeesus (jos kyseinen henkilö on joskus ollut olemassa) ei puhunut suomea sanaakaan, kaikki noi jutut on perimätietoa , moneenkertaan kirjoitettua,vieraasta kielestä käännettyä ja tulkittua juttua - kameli ja aasikyydillä aikojensaatossa tänne pohjolan perukoille tullut. Veikkaan että texti ja merkitykset on muuttuneet ja ehkä väärin ymmärrettykin, joskus jopa tahallaan - niin kuin naisten asema kirkossa?

        Ja Youtubesta: sehän on ihmeitä pullollaan - ihan kaikenlaisia, tuskin tuo linkkisi käy todisteeksi ihmeestä ?

        Ihminen polveutuu apinasta, pyytäkäämme apinoilta anteeksi!

        edes kattoo sen? Ja kato ne muutkin. Niin eiköhän
        ala vähä mietityttää, siis niinkun oikeesti.


      • luck runs out
        Juudas Savolainen kirjoitti:

        Joo noita juttuja kuulee ... tarpeeksi - ei tehoo.
        Käsittääkseni Jeesus (jos kyseinen henkilö on joskus ollut olemassa) ei puhunut suomea sanaakaan, kaikki noi jutut on perimätietoa , moneenkertaan kirjoitettua,vieraasta kielestä käännettyä ja tulkittua juttua - kameli ja aasikyydillä aikojensaatossa tänne pohjolan perukoille tullut. Veikkaan että texti ja merkitykset on muuttuneet ja ehkä väärin ymmärrettykin, joskus jopa tahallaan - niin kuin naisten asema kirkossa?

        Ja Youtubesta: sehän on ihmeitä pullollaan - ihan kaikenlaisia, tuskin tuo linkkisi käy todisteeksi ihmeestä ?

        Ihminen polveutuu apinasta, pyytäkäämme apinoilta anteeksi!

        Entäpä jos tämä perimätieto Jeesuksesta on sulle varoitukseksi ettet joutuisi kadotukseen. Kato ihmisiä on elänyt ennenkin ne saatto hyvinkin yrittää laittaa muistiin jotain ettei aina tehtäis samoja virheitä. Mutta katsoo ympärille nykymaailmaa niin ei tainnut paljon auttaa.

        Miksi sinun veikkauksiasi ei tarjota tienä, totuutena ja elämänä.
        Veikkaan myös että Jeesus on jo ovellasi kun on niin suuri tarve todistella vastaan


      • Juudas S.
        luck runs out kirjoitti:

        Entäpä jos tämä perimätieto Jeesuksesta on sulle varoitukseksi ettet joutuisi kadotukseen. Kato ihmisiä on elänyt ennenkin ne saatto hyvinkin yrittää laittaa muistiin jotain ettei aina tehtäis samoja virheitä. Mutta katsoo ympärille nykymaailmaa niin ei tainnut paljon auttaa.

        Miksi sinun veikkauksiasi ei tarjota tienä, totuutena ja elämänä.
        Veikkaan myös että Jeesus on jo ovellasi kun on niin suuri tarve todistella vastaan

        "Miksi sinun veikkauksiasi ei tarjota tienä, totuutena ja elämänä.
        Veikkaan myös että Jeesus on jo ovellasi kun on niin suuri tarve todistella vastaan "

        Kiva jos se jeesus tulee käymään, mulla onkin sille pari kyssäriä! Elämästä - maailmankaikkeudesta ja kaikesta!

        Ei muuten ole tullut mieleen että aatoksiani voisi tarjota "tienä, totuutena ja elämänä." :) 1500 luvulla kirkkon hurskaat olis varmaan polttanu mut kerettiläisenä roviolla


    • tarkoitus on

      suvunjatkaminen. Lajin säilyminen pitää taata.

    • Nimetön

      Voin vain arvailla, mutta minusta tuntuu että elämän tarkoitus olisi löytää itsensä. Kun löydät itsesi, löydät onnen ja elämän.

    • musmuska

      Mielestäni ihmisen tarkoitus on sama kuin muillakin elävillä olennoilla: elää. Ja joku vois väittää, että lisääntyminen ja suvun jatkaminen, mutta meitä ihmisiä on jo niin paljon, ettei jokaisen tarvitse sitä tehdä. Että sikäli lisääntyminenkin on pois tarkoitus-listalta :)

      En usko Jumalaan, joten kaikki puheet Jumalan kuvana olemisesta menevät mun päässä romukoppaan.

      Mitä siis jää jäljelle? Tietty yksilötasolla jokaisen tehtävä vois olla elää tarkoituksenmukaista, tyytyväisyyttä tuottavaa elämää muita vahingoittamatta. Mutta jos miettii, että mikä on koko ihmiskunnan tehtävä, niin siihen en osaa vastata. Kai se joskus aikoinaan oli, että sopeutua ympäristöönsä ja selviytyä.

      • sanotaan asia näin

        Jumala on Rakkaus, Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä, niin uskotko rakkauteen.


    • ILOVEMCR

      Odotitko vielä oikeaa vastaustakin? Ajanhukkaa sanon minä.

      • get_ed

        tuskinpa kukaan odottaa mitään suoraa vastausta tuohon. Ite oon lukenu kaks kurssia filosofiaa lukiosssa ja ainaki sen verran voin siitä aineesta sanoa että siltä aineelta on melkein turha odottaa suoria vastauksia mihinkään kysymykseen :D mielenkiintoinen aine. Ajanhukkaa? Ehkä.


    • Teppo X

      Ihmisellä ei ole mitään tehtävää eikä varsinaista tarkoitusta. Olemme vain geeniperimän tämänhetkinen olemus kädellisissä.
      Luonto elää omaa elämäänsä ja ihminen on vain ja ainoastaan yksi muunnos tässä jatkumossa, häviten päivänä X.

      • sanottuna noin

        Ihmisellä on suvunjatkovietti ja hyvähän se, mutta eipä tässä sen kummempia tarkoituksia ole, kuin muillakaan eläimillä - lisäännytään, huolehditaan jälkikasvu itsenäisiksi ja se on siinä... Ei tässä ihmeempiä tarkoituksia tarvita!


    • ..............................

      Aiheuttaa tuhoa ja tehdä tuhoa.

    • oikein viisas mies

      Ihmisen tarkoitus on lukea 24 tuntia internetin keskustelupalstoja ja vastata typeriin kysymyksiin.

    • vanha sielu

      Kysymys on tavallaan väärin asetettu. Siihen ei voi vastata järjelliseti. Se on kyllä oivallettavissa, mutta ei älyllisesti kuvailtavissa. Vrt taolaisuus ja paradoksaaliset koanit tai upeat taideteokset.

      • eikö seseoo

        tosin ei ole päässyt alkuun, mutta tiedämme sen jokainen sydämemme sopukoissa.


    • -OpiskelijaMan-

      Vastauksia on varmasti monia, ja on vaikea vetää johtopäätöstä, mikä on oikea vastaus. Ihmisen tarkoitusta pohtiessa mieleen elämää ohjaavat arvot, esimerkiksi nöyryys, vastuuntunto, toisten huomioon ottaminen, arvostaminen jne.. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen se, että ihmisen tarkoitus on noudattaa yhteiskunnan arvoja ja normeja kukin omalla paikallaan, kehittäen kuitenkin itseään ja huomioiden erityisesti sen arvon, että ottaa myös muut huomioon. Kun miettii ihmisen tarkoitusta, tulee tietysti mieleen elämän tarkoitus. Ihmiseen kuuluu tietty oleellisesti elämä. Koska mielestäni ihmisen elämän tarkoitus on juuri rakkauden ja huomion osoittaminen toisiin ihmisiin, pidän tätä myös ihmisen tarkoituksena.
      Peace is the message.

      Siis ihmisen tarkoitus mielestäni: Rakastaa muita ja ottaa muut huomioon.

    • tarkoitus......

      on selvitä elämästä hengissä. jotkut onnistuu siinä paremmin kun toiset mut kaikki kuolee aikanaan.

    • Muse:)

      Elämän tarkoitus on löytää elämällemme tarkoitus. Sen jälkeen kun olemme löytäneet sen tarkoituksen meillä ei ole enää tarkoitusta.

    • ajatukseton mieli

      Tärkeintä elämässä on tuntea itsensä. Silloin kaikki muukin tulee tunnetuksi ja ihminen löytää elämälleen tarkoituksen. Kaikki alkaa oman itsen tarkkailusta ja mielen hiljentämisestä kaikesta turhasta. Tutustu meditaatioon... siitä pääset alkuun.

    • resus

      ihmisen tarkoitus on syntyä,syödä, paskantaa ja lisääntyä ja ei välttämättä niitäkään.....voi sen ajatella muullakin tapaa mutta toi on tosi.

    • ja itke

      sekä lopeta tuon antiikkisen tai uusioantiikkisen paskan lukeminen.

      Ihmisellä ei ole tarkoitusta tai tehtävää kuten ei millään muullakaan. Ne ovat meidän kielemme ja tajuntamme muodostamia käsitteitä.

      • loogis-rationaalisuudestasi

        "Ne ovat meidän kielemme ja tajuntamme muodostamia käsitteitä."

        Päinvastoin, mm. "kieli" ja "tajunta" (sekä kaikki niihin liittyvä ajattelu, mm. sinun esittämäsi) ovat meidän ihmiselämään kuuluvan (sosiaalis-historiallisen) merkityksenantomme muodostamia käsitteitä ja sen konventioiden läpitunkemia. Samoin kuin koko tuo sinun höpinäsi Wittgensteinista on oman merkityksenantosi läpäisemää. :)

        Edes Wittgenstein, vaikka olikin rasvasorminen lentokoneasentaja ja ajautui loogis-rationaalisuudessaan usein melkoiseen änkyröintiin, tuskin suhtautui ajattelun historiaan noin ahdasmielisesti kuin mitä sinä esität. Eikä edes Wittgensteinin filosofian todellakaan tee muuta filosofian historiaa tyhjäksi, vaikka siihen sitouduttaisiin miten fanaattisesti ja dogmaattisesti tahansa. Päinvastoin, länsimainen filosofia on (aina) historiaansa.


    • asia selviää

      monet miettivät elämän tarkoitusta. Jumala antaa uudessa testamentissa hyvin selvän vastauksen.
      Meidät JOKAINEN on luotu Jumalan yhteyteen.
      Vaikka olisit pois poikennut, voit palata juuri nyt takaisin niinkuin tuhlaajapoika. Isä antoi jo etukäteen anteeksi ja riensi vastaan, ennen kuin poika ehti pyytääkään.
      Jumala välittää meistä tälläisena,
      Rukoile Jumalaa Hän ilmoittaa itsensä sinulle tavalla tai toisella.

      • selviää yhtä paljon

        Mitä sanot kun en usko läpimätään raamattuun. Ennemmin uskon vaikka saunatontuun.


    • ajassaan vastuisesti

      Tarkoitukseksi ei käy mikään "tavoittelu" elämän alkuakaan ei ihminen itse tavoittele.

      Tarkoitus ei ehkä kuvaa muutoinkaan miksi ihminen on olemassa.

      Psygofyysisen kokonaisuuden kehittyminen mahdollistaa ja todennäköisesti onkin ainut syy ihmisen olemiseen, kyetä olemaan oikeasti ihminen toista ihmistä ja biologisesti syntyvien ihmisten vuoksi. Kyetä elämään kaikkien populaation eläinkunnan kanssa yhteiselämää.

    • Naminam--

      Sama tarkoitushan tässä on kuin millä tahansa muulla elävällä.. elää.. häröillä.. ja kuolla. Sanotaanko, että "elää hyvä elämä" (mikä voisi jo sinäänsä aiheuttaa keskustelua)minun kohdallani se tarkoittaisi, että kukin elää tyylillään kunhan ei vahingoita toisia ja on (toivottavasti) onnellinen..

    • Oiva kutosjumi

      Ihmisen tarkoitus on tuottaa ihmispaskaa. Vaikka kuinka asiaa tutkitaan ei se siitä muutu.

      • morgan_5

        ihmisen tarkoitus on yksinkertaisesti vain oman lajiolemuksensa toteuttamista


      • Kuolemattomuus

        Sepä se


      • Skoijari

        Ihmisen tarkoitus on elää, mutta aika moni tuntuu tämän unohtaneen. Eläminen on rakkautta. Rakastaa muita ihmisiä, itseään ja sitä mitä tekee. Antamalla muille (en nyt tarkoita rahaa tai seksiä, vaikka niitäkin voi kyllä antaa) on mukava olla. Puhdas itsekkyys johtaa vain masennukseen.

        Eli tee mitä haluat, kunhan nautit siitä (etkä vahingoita muita ihmisiä tai eläimiä). Rakasta kaikkea mitä teet. Siinä se...

        S.


    • uskotoivo pakkaus

      Ihminen on tämän planeetan kehittynein olento. Osaamme jo aivan uskomattomia temppuja. Tämän aseman mukana tulee valta.

      Uskon asia on sitten se, mihin valtaa käyttää. Tarkoittaako se vastuuta vai oikeuksia.

      Itse uskon, että ihmisen tehtävä on pitää huolta tästä planeetasta, sen kasvi- ja eläinkunnasta ja toisista ihmisistä. Miksi? Koska ihminen pystyy siihen.

    • piha6

      Minusta ne ovat väärässä jotka väittävät ettei ihmisellä ole mitään tarkoitusta, ja nekin ovat väärässä jotka ovat tietävinään mikä se tarkoitus on. Tiedon puutteessa voi toki monenlaisia hypoteeseja miettiä ja esittää. Niin minäkin teen.

      Ja niille jotka pitävät ihmisen olemassaoloa vain pelkkänä sattumana, tiedoksi. Sattuma ei luo mitään jos ei jo ole jotain mistä luo. Fysiikan laitkin on oltava jotta tuntemamme rakenteet ovat edes mahdollisia.

    • Maailmankaikkeus

      on välinpitämätön,

      threres no reason...

    • Lukaises...
    • kohde

      Vanha kirja kertoo, että ihmisen tarkoitus on olla rakkauden kohteena. Meidät on luonut Jumala, joka rakastaa meitä. Sen lisäksi tuo Jumala oli valmis lunastamaan meidät, sillä Hän tiesi, että lankeamme syntiin, mutta siitä huolimatta Hän loi meidät ja lunasti meidät. Tämä ihmisen tarkoitus tuskin avautuu filosofien kirjoituksista eikä ainakaan sillä, että käännämme selkämme Jumalalle. Ihmisen tarkoitus alkaa avautua vain verisen ristin juurella. Siellä alkaa selvitä, mitä rakkaus ja rakkauden kohteena oleminen tarkoittaa.

      • Pliimanti

        Tuo jeesustelu tuskin parantaa elämänlaatua mihinkään suuntaan. Kyllä se onni löytyy ihan ihmisen pään sisältä ja typerää väittää että ihminen ei voisi olla onnellinen ilman jeesustelua. Uskokaa itseenne, se luo suurimman onnen.

        Ihmisen tarkoitus on yksinkertaisesti tehdä elämälleen tarkoitus, löytää onni ja paikkansa.


      • omppu.
        Pliimanti kirjoitti:

        Tuo jeesustelu tuskin parantaa elämänlaatua mihinkään suuntaan. Kyllä se onni löytyy ihan ihmisen pään sisältä ja typerää väittää että ihminen ei voisi olla onnellinen ilman jeesustelua. Uskokaa itseenne, se luo suurimman onnen.

        Ihmisen tarkoitus on yksinkertaisesti tehdä elämälleen tarkoitus, löytää onni ja paikkansa.

        Minun elämänlaatuni paransi=)
        Enkä usko että itse itseni pelastaisin kun rajan toiselle puolelle aika tulee siirtyä.
        Ihmisen tarkoitus on elää rakkaussuhteessa Jumalaan, silloin voi vasta kokea sen mitä todellinen rakkaus on. Ja voin sanoa että se on sellaista rakkautta mitä mikään täällä ei voi antaa.


    • Virya

      Harva vaan tajuaa jujun, ja syntyy siksi aina vaan uudestaan ihmiseksi tai joksikin muuksi elukaksi. Vähintä mitä tavallinen ihminen voi siis tehdä, on lisääntyä ja kasvattaa lapsistaan hyviä ihmisiä.

      • sdfghjhgfdsdfghj

        Miljoonapalkinto odottaa. Vaikka sinä tietenkin kieltäydyt mammonasta. :)


    • täts it

      mitä muuta se voisi olla...?

      • Matti Guru

        Sitäpä tässä varmaan itse kukin henkilö aina välillä mietiskelee elämänvirrassaan lipuessaan ;)

        Eino Leino vastasi tähän samaan kymysykseen että "vastaisin että löytää se"

        Paree siis syödä, juoda, naida ja palaa?

        Toisaalta Suomen kuuluisin julkkisfilosofi ja mäkikotka Matti N totesi:

        "On kaksi osaa ihmisiä. Joku vetää huumeita, joku urheilee, joku vetää itsensä loppuun ja joku vaan nukkuu. Minä kuulun siihen porukkaan, joka nukkuu, urheilee, rakastelee ja hakkaa itseään ja voipi olla, että siinä joskus osuu toiseenkin ihmiseen."

        Budha taas tokaisi että elämä on kärsimystä. Kärsimys johtuu elämän harhasta.

        Julkkisfilosofimme Matti taas sanoo:
        "Sävytän hiukseni kerran kahdessa kuukaudessa ja maailma muuttuu, ja minä sen mukana."

        Ihmisen poika taas muistaakseni tokaisi että Luoja ei ole meistä kenestäkään kaukana sillä hänessä me kaikki elämme, liikumme ja olemme.

        Julkkisfilosofimme taas järkeilee:
        "Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan."

        Yogi taas sanoo että pohjimmiltaan elämässä vallitsee aina polariteetit ja rytmi.

        No filosofinen gurumme Matti taas kertoo:
        "Minä olen venäläinen, vaikka ei ole punaista päällä, olen kommunisti, mutta näyttelen vaan. Oikeasti olen ihminen, joka kävelee ja puhuu puhelimeen."

        Tao Te Ching taas höpöttelee meille että kaikki virtaa ja on jo olemassa.

        Lentävä mäkikotka ja julkkisfilosofimme puntaroi:
        "Kaiken kokeneena voin sanoa, että vielä on jotain kokematta."

        Jung taas vastaa 80 v. kuuluisassa "joutsenlaulu" haastattelussaan kysymykseen että uskooko hän Jumalaan ...että en usko - minä tiedän että Jumala on olemassa.

        Matti guru taasen:
        "Totuus on todellakin todellisuutta."

        Tiede taas yrittää kertoa meille että "alussa ei ollut yhtään mitään ja sitten sekin pamahti - kertomatta kuitenkaan että ketä sitten veti liipasimesta"

        OTA HÄNESTÄ SITTEN SELVÄÄ ?


    • siinä tarkoitus

      siinä se

    • jauhaa

      paskaa täällä pöljien palstalla.
      nm. taivaassa tavataan.

    • juha55241

      Ihmisen tarkoitus on tuhota maailma.

      • Luonnon tarkoitus on muokata itseään. Ihminenhän on vain osa luontoa, vaikka miten siitä itsensä yrittäisi eristää.


      • tarkoitus muokata
        Aleczendr kirjoitti:

        Luonnon tarkoitus on muokata itseään. Ihminenhän on vain osa luontoa, vaikka miten siitä itsensä yrittäisi eristää.

        Siinäpä vasta pulma.


    • ------------

      Kasvaa ja lopulta tuhoutua. Ihmiskuntakin on kuin suuri pyramidipeli, kasvaa ja kasvaa, kunnes lopulta jostain syystä romahtaa kasaan.

    • Riemua pitää olla

      Ihan hyvän kysymyksen esitit, mielestäni ihminen jolle ei kertaakaan tule mieleen pohtia elämän merkitystä on aika juntti.(Sorry ) Its etsin kiivaasti jo parikymppisenä kaiken riemun keskellä tarkoitustani elämääni.Sekasorrossa ei paljon muu kiinnostanut kuin naiset,juhlat, urheilu ja alkava business ura.
      tutkittuani metri kaupalla filosofiaa,elämän katsomusta jne paskaa,ei edellenkään löytynyt rauhaa. Annoin ajan mennä ja jatkoin elämän
      riemua. Noin 25v sai yksi hihhuli vietyä minut
      hengelliseen kokoukseen, eikä mua kiinnostanut kuin naaraat. Muutama vuosi etsinnän
      jälkeen alkoi kylläkin uudestaan kiinnostamaan ihan tavallinen Kristinusko, löytyisikö sieltä jotakin elämän ohjeita. Löytyi muuten uusi elämä,vaikeeta on välillä ollut ja useammat kännitkin otettu välillä. Ehdottaisin Sinulle kaikesta huolimatta aluksi hengellisiä kirjoja ,niin voisit löytää jotakin tosi elämän merkitystä,
      sitten Raamattuun kun olet shokista päässyt.
      Raamattu on tosimiesten kirja täynnä viisautta.

      Muita hyviä kirjoja esim. Markku Ojasen
      Elämän mieli ja merkitys


      Mutta jos haluat kaikesta hyvistä neuvoista huolimatta kadottaa elämän, kannattaa ihmeessä
      lukea niitä jo ostamiasi kirjoja ja lisää siihen
      vielä jokin taro opas

    • HPpro

      Ihiminen on ihimisen sielun väline jolla se voi tehä jottain

    • hhhh..

      että elää ja kuolla että toiset saavat myös elää ja kuolla!

    • Oltsu.L

      tuhota maapallo.

      • MaryEliza

        Ihminen ei voi tuhota maapalloa mitenkään. Nykyisin tunnetut elämänmuodot voimme kyllä kärventää melkeen kaikki, mutta noin 100.000 vuoden kuluttua homma pyörii taas jotenkin - tosin ilman ihmistä.


    • Toteemipaalu

      Alkuräjähdys > aineen olemassaolo > tiivistyminä avaruudessa > ihmiset kehitysketjun eräänlaisia kipinöitä jumaluudesta > henki minuus tajunta liittyneenä aineeseen > tarkoituksena elää koettelemusten koulua planeetta maassa > oppia rakastamisen läksy > Jeesus tiennäyttäjänä > pahaa ei kosteta pahalla > näin löytyy ikuinen todellisuus....

    • Sininen1977

      itseään ja läheisiään.

    • ja vastata

      kun ei kysytä.

    • -Nietzsche

      Jokainen määrittelee sen omalla tavallaan omien uskomusten, elämänkatsomuksen tai jonkin muun seikan mukaan.

      Onko tämä sattumaa, kohtaloa vai Luojan luomaa?

      Tarkoituksenamme on jatkaa elämäämme toisissa sukupolvissa. Vahvimmat selviävät.

      • Lavera

        Esitän tässä oman totuuteni;
        ihminen on paljon enemmän kuin mitä yleensä luulemme. Ihmisen suuruus, valo ja voima tulee esille Rakkaudessa Viisaudessa ja Voimassa. Jota kohdin jokaisen voi kurottautua tai oikeastaan antaa sille tilaa, sillä se on usein negatiivisten ajatusten, asenteiden, tunteiden ja uskomusten peitossa. Kun annamme sisäisen muutoksen tapahtua ja avaudumme rauhalle, anteeksiannolle ja hyväksynnälle etc. eli todelliselle Jumalalliselle Itselle, silloin tapahtuu ihmisen elämän tarkoitus.
        Ihmisen tarkoitus on tällä tavalla palvella itseään ja maaplaneettaamme eli Aiti Maata tai koko luomakuntaa kohti korkeampia taajuuksia.

        Kuten sanoin tämä on minun totuuni, jonka myötä elämäni on saanut uutta sisältöä ja voimaa. Uskon että olen itse ollut mukana päättämässä tänne tulostani, joten KIITOS ELÄMÄ!


      • Pseudo-Dionysos

        "Vahvimmat selviävät" on kuin "selviävät selviävät".

        Vahvimpia ovat heikot, eivät vahvuuteen sairastuvat ja tuhoutuvat!

        Nietzsche ei tajunnut, että elämä ei voi olla yhtä aikaa perspektiivin mukaan mitä tahansa ja samalla kuitenkin ensisijaisesti sitä mitä hän siltä itse olisi toivonut (yli-ihmisyyttä lähikäsitteineen) ja ainoastaan "valheellisesti" sitä, mitä "heikot" ovat.


      • sdfghjhgfdasdfghj
        Pseudo-Dionysos kirjoitti:

        "Vahvimmat selviävät" on kuin "selviävät selviävät".

        Vahvimpia ovat heikot, eivät vahvuuteen sairastuvat ja tuhoutuvat!

        Nietzsche ei tajunnut, että elämä ei voi olla yhtä aikaa perspektiivin mukaan mitä tahansa ja samalla kuitenkin ensisijaisesti sitä mitä hän siltä itse olisi toivonut (yli-ihmisyyttä lähikäsitteineen) ja ainoastaan "valheellisesti" sitä, mitä "heikot" ovat.

        Kuitenkin vain ideologista sontaa. Heikot sortuvat edelleen elontiellä, jos rehellisiä ollaan.


    • lapinmies69

      ehkä siksi että ei olis ihmisiä ei luontoa ei maapalloa eikä avaruutta, vaan nää ikuiset mietteet ja ajatukset, olisko niitä ilman elämän mietteitä tai elämää, jos näistä ei mitään olis niin olisko tuota kysymystäkään olemassa. olisko parempi elää tässä ajassa, eikä miettiä asioita jotka on mennyttä ennen syntymääme, vaan keskyttäis tulevaan lasten tähen, heillä olis parempi maailma, vaikka vois nytkin olla paremmin. ihminen on välissä liian ahne.

    • ei tehtävää

      Juuri siksi ei ketään vielä ole ilmaantunut tänne. Kun olio ymmärtää tämän tarkoituksettomuuden, se kuolee pois lopettamalla suvunjatkon tavalla tai toisella. Näin on käynyt jo miljaardeilla planeetoilla linnunradallamme ja miljaardeilla muilla galakseilla. Tämän vuoksi tänne ei ole tullut vielä ketään, eikä tule. Emme mekään ilmaise itsestämme ulkoavaruuteen koska ennen tämän oppimista ymmärrämme tarkoituksettomuutemme ja lakkaamme lisääntymästä.

    • elämälläsi silloin tarkoitus

      Monet sivuutaavat tämän fraasina, mutta se joka etsii rehellisesti, se myös löytää ja myös kokee .... kaikki on totta. Oikea elämä alkaa vasta kun on henkilökohtainen suhde elävään Jeesukseen.
      Siunausta etsijöille ja löytäjille.
      Daidaih

    • valonlapsi32

      Ihmisen maanpäälisen elämän tarkoitus on käydä läpi sielullinen kasvunsa ja valaistua. Jumala on yksi. Jumala on kaikessa olemassaolevassa, puissa, kukissa, luonnossa, ihmisissä, eläimissä ja jopa ilmassa jota hengitämme. Jumala on meissä ja me olemme jumalassa. Jos kuvaisin jumalaa mereksi, niin ihminen olisi silloin pisara vettä tuossa meressä.

      Ihminen on siis jumalan solu. Kun ihmisen tietoisuus laajenee, hänen ymmärryksensä laajenee yhä suuremmaksi ja suuremmaksi, kunnes hän on yhtä kaiken olemassa olevan kanssa. Pisaran tietoisuudesta tulee valtameren tietoisuus. Silloin ihminen on valaistunut. Hän on yhtä kaiken olemassa olevan kanssa. Hän pystyy luomaan ihan mitä tahansa haluaa ja tekemään ihan mitä haluaa, mutta kaikki tapahtuu kunnioittaen suurempia henkisiä lakeja.

      Valtaosa ihmisistä elää henkisesti unessa eli he eivät tiedosta sitä totuutta, että he luovat kaiken aikaa elämäänsä ajatuksin, sanoin ja teoin. Kaikki on maailmankaikkeudessa energiaa. Ajatukset ovat myös energiaa. Jos ihminen valjastaa ajattelunsa palvelemaan elämää hyvällä tavalla, niin alkaa tapahtua ihmeitä. Sisäinen ja ulkoinen ovat yhtä. Ihminen vetää puoleensa juuri sitä mitä hän sisällään ajattelee.

      Ihmisen ego eli valeminä yrittää pitää ihmistä ulkoapäin ohjattavana. Ego vertailee, arvostelee ja luokittelee. Ego luo pelkoa ja ahdistusta. Jumalamme minä rakastaa pyytettömästi kaikkia ja kaikkea. Jumalamme tietää olevansa ääretön, ikuisesti kuolematon sielu ja ääretön luoja.

      Jeesus, krishna, buddha, amma ja muut henkiset mestarit ovat kaikki yhtä lailla samanarvoisia henkisiä lähettiläitä. He ovat meitä henkisesti pidemmällä ja kehittyneempiä, jonka takia he opettavat ja ohjaavat meitä siihen totuuteen, joka kertoo, että me kaikki olemme yhtä suuria kuin he ja olemme kykeneviä samoihin ihmetekoihin kuin he. Meillä vain on vielä pitkä matka ja paljon opittavaa ennenkuin voimme saavuttaa saman tason kuin he. Useimmilla on läpi käytävänä vielä lukuisia elämiä, jotta he tajuavat tämän suuren totuuden.

      Valaistunut ihminen voi jäädä opettamaan tänne maan päälle tai hän voi "fyysisen kuoleman" jälkeen siirtyä toisiin korkeampi värähtelyisiin ulottuvuuksiin jatkamaan kasvuaan ja tutustumaan maailmankaikkeuden muihin kehittyneimpiin elämisen muotoihin.

      Jos haluatte lukea mielenkiintoista sanomaa, ottakaa käteenne Masaru Emoton veteen kätketyt viestit.

      • #TARKOITUS#

        ON. Että hän tämän elämän, (jonka hän saannut Jumalalta) aikana ottaa vastaan Pelastuksen
        Jeesukselta Kristukselta. Sen tähden koska ihminen, JOKAINEN ihminen on syntinen. Koska rikkoi/riikkoo edelleen Jumalan käskyjä vastaan. Ja on tuomion alainen (helvetti) Ja AINOASTAAN Jeesus Kristus Jumalan aino syntyinen poika voi siitä tuomiosta vapauttaa. Koska Hän kärsi SINUN tähden rangaistuksen! Sen tähden sinun TÄYTYY katua/tehdä parannus ja pytää Häneltä syntejäsi Anteeksi. Ja alkaa vaeltaa Hänen osoittamaa tietä! Joka päättyy iänkaikkiseen elämään Taivaanvaltakuntaan!

        Jumalan Siunausta kaikille!


      • hämärän, paisteen ja pimiän...

        Tää kaikki New Age -hömppä on ihan hirveää ihmisiä "henkisyyden" mukaan eri kasteihin erottelevaa eksytystä. Anteeksi nyt, mutta täytyy sanoa. Ei ihminen ole mikään jumala, eivätkä toiset ole yhtään enemmän jumalia kuin toiset, vaikka kuinka koittaisivat olla kaikkivoipaisia, jumppailla tietoisuuksineen ja muuta. Rajallisuus tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin - ja on radikaali ja tosi.


      • ovat kuolleet

        mutta Kristuksen ylösnousemuksessa ihmiskunnalla on toivo pelastuksesta.
        Tuollaisia eri nimillä naamioituja sielunvaelluoppeja kyllä piisaa.


      • valonlapsi32
        ovat kuolleet kirjoitti:

        mutta Kristuksen ylösnousemuksessa ihmiskunnalla on toivo pelastuksesta.
        Tuollaisia eri nimillä naamioituja sielunvaelluoppeja kyllä piisaa.

        Jos kerran kirjoittelet tänne mielipiteitäsi, niin kannattaisi opetella perustelemaan asiat. Tuntuu olevan noin sun näkemyksesi aika hataralla pohjalla. Mistä voit olla varma, että sinun näkemyksesi on oikea ja minun näkemykseni väärä? Sanot, että buddhan ja co (eli kumppanit) ovat kuolleet. Entäpä Jeesus kristus, eikö hän muka ole kuollut? Aika outo oli kommenttisi.

        Maan päällä on tälläkin hetkellä henkisiä mestareita, kuten Sai Baba ja intialainen pyhimys äiti Amma. Voit tutustua näihin henkilöihin googlen kautta. Kannattaisi tutustua elämään ja asioihin laajemmin, eikö sokeutua pelkästään siihen mihin on aina ennenkin uskonut. Jokainen kypsä tai vanha sielu tietää sen totuuden, että krishna, buddha, amma ja muut valaistuneet mestarit ovat saman jumalan eri ilmentymiä ja ovat tulleet opettamaan jumalan sanomaa eri kansakunnilla. Kukaan heistä ei ole toista suurempi, oikeampi tai parempi. Miten he voisivatkaan, koska he ovat kaikki saman jumalan kuvia


      • valonlapsi32
        hämärän, paisteen ja pimiän... kirjoitti:

        Tää kaikki New Age -hömppä on ihan hirveää ihmisiä "henkisyyden" mukaan eri kasteihin erottelevaa eksytystä. Anteeksi nyt, mutta täytyy sanoa. Ei ihminen ole mikään jumala, eivätkä toiset ole yhtään enemmän jumalia kuin toiset, vaikka kuinka koittaisivat olla kaikkivoipaisia, jumppailla tietoisuuksineen ja muuta. Rajallisuus tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin - ja on radikaali ja tosi.

        Mistä sinä tiedät, ettei ihminen ole jumala? Sinun kannattaisi perustella mielipiteesi. On helppo heittää tollaisia väitteitä, joille ei ole mitään pohjaa.. toisinkin kuin minun näkemyksilläni. Ihminen kasvaa kohti sitä oivallusta, että hän on jumala. Luot elämääsi ajatuksin, sanoin ja teoin. Raamatun lause "Mitä kylvää,sitä niittää" tarkoittaa juuri sitä, että niität juuri sitä satoa elämässäsi mitä viljelet ajatuksin, sanoin ja teoin. Jokainen henkisesti kehittynyt ihminen tajuaa, että asia on juuri näin.

        Kehittymätön ihminen voi olla pitkälti eläimen tasolla. Hän toteuttaa viettiään kuin eläin, silloin kun himo iskee. Hän tyydyttää itseään toisella ihmisellä, mutta ei kohtaa toista ihmistä sydämen tasolla. Hän ei tiedä mitä on rakastaa sydämellään, vaikka saattaa ehkä kuvitella rakastavansa. Kyky rakastaa kehttyy oman henkisen kasvun ja kehittymisen myötä. Jos oma sisin on täynnä menneisyyden käsittelemättömi asioita, niin rakastamisen kyky ei ole kovin kehittynyt. Kaikki sisällä oleva "pimeys" (raamattu puhuu kuormasta) pitää tuoda totuuden parantavaan valoon, jotta ihminen vapautuisi siitä. Tämän vapautumisen myötä ihmisen kyky rakastaa, kokea iloa ja elämän luottamusta lisääntyy ja kasvaa. Rakkaus ja ilo alkaa virtaamaan yhä voimallisemmin hänen sisällään ja hänen kauttaan. Hän saa yhteyden sisällään olevaan jumalaan ja siihen rakkauteen ja tietoisuuteen, joka hänessä on aina ollut, mutta sisäinen kuorma on peittänyt alleen tämän totuuden.

        Ihminen, joka on yhteydessä sisällään olevaan jumalaan, kokee sisäistä rauhaa, rakkautta ja iloa. Hän tajuaa, että fyysinen keho on väliaikainen. Hän tajuaa olevansa kuolematon ja ikuinen. Hän ymmärtää, että kaikki mikä hänelle tapahtuu on tarkoituksellista hänen kasvulleen. Hän suhtautuu elämän vastoinkäymisiin nähden kaikessa sen totuuden, että hän on itse henkisesti tilannut kaikki hänen tielleen tulevat oppiläksyt. Hän näkee mitä hänelle opetetaan, joten hän kasvaa ja menee kasvussaan eteenpäin. Hän jalostaa sisimpänsä viljelemään rakkautta ja hyvää itseään ja muita ihmisiä kohtaa, koska on oivaltanut, että nuo kaikki muutkin ihmiset ovat saman jumalan ilmentymiä ja yhtä arvokkaita ja ainutlaatuisia sieluja kuin mitä hän itse on.

        Tiedän, että ihmiset suhtautuvat negatiivisesti ajatukseen, että ihminen olisi jumala. Se kuulostaa jumalan pilkalta ja se kuulostaa siltä, että ihminen yrittäisi nostaa itseään muiden yläpuolelle. Kukaan henkisesti kehittynyt ihminen ei julista tätä totuutta, koska tietää sen aiheuttavan ihmisissä negatiivisia tunteita. Hän kuitenkin tietää asian olevan näin.


    • liljax

      ...on syntyä, syödä ja paskoa, lopulta kuolla. Ei mitään muuta. Eläimet!

    • Human2000

      Tarkoituksemme ei ole sen kummempi kuin muiden eläintenkään. Olemme "kehittyneempiä" kuin apinat, ja apinat ovat "kehittyneempiä" kuin kalat, mutta tarkoitusta ei millään lajilla ole sen kummempaa kuin muillakaan. Asiat ovat vain syntyneet ja ne tekevät mitä tekevät. Aurinko paistaa, kalat uivat vedessä, ihmiset... Ihminen on ainoa laji, joka voi vaikuttaa kaikkien muiden lajien elämään ja muuttaa koko maapalloa.

    • Ihmisen tarkoitus fyysisesti on tietenkin lisääntyä kuten muidenkin,mutta jos ajattelen psyykkiseltä kantilta,ihmisen tulisi olla lähimmäinen toiselle ihmiselle..jatkaa Jumalan työtä,hyvyyden jakamista..olla ihminen ihmiselle:-)))
      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja siksi ihmisen perimmäinen tarkoitus,joka kattaa kaiken sisälleen...on RAKKAUS!

    • Pera

      Elämme virtuaalisessa todellisuudessa, joka perustuu digitaalitekniikkaan (lue Päättymättömät päivät kuolleena, Ursa 2008).

    • markop

      oliso niin filosofi että ei anneta stereotypiaa vai pitäisikö antaa kaikki kuten sinä kategoroituna omaan lokeroosi, vastaus on olemasssa!

    • totuuden löydät

      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja
      haluaa että elät hänen suunnitelmansa mukaan.
      Josrikot häntä vastaan saat Jeesuksen sovinto-
      verellä jonka hän ristillä kerran vuodatti,pyytää
      syntejäsi anteeksi ja pääset takas hänen
      lapsensa ja pelastut ja pääset taivaaseen kun
      kerran maallisen taivalluksen kuolema lopettaa.

      • asdfghjhgfdsdfghjjhg

        Elämän tarkoitusta kysyttiin! Eräät vain kuolemaa kaipaavat ja saduista lohtunsa saavat.


    • rtyjtherg

      VAIKEA TERMI TARKOITUS!

      Varmaankin ihmisen tarkoitus on kuluttaa, elää ja rakentaa

    • Rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.

    • tuntuu olevan

      että maksetaan niin perkeleesti veroja ja muita ylimääräisiä maksuja.

    • nautiskelija

      siinä sitä on tarpeeksi filisofiaa

      • outolintu74

        "HE" tulevat aikoinaan tänne maapallolle ja tutkivat tulihmisen elämän tarkoitus on jo valmiiksi tehty kun meidät luottiin avaruusolentojen toimesta ja he tekivät testamentin eli Pyhän Raamatun ja sen tarkoituksena on opettaa me ihmiset ala-arvoiset "tymät" ja alikehittynyt ihmisrotu. Meidän tehtävänä on liisäntyä ja kehittyä itsenäisesti omin avuin julman luonnon keskellä. Ei kukaan valvo meitä esim.Jumala tai avaruusoliot, koska he ovatjo poissa siis jo kaukaan miljardien kilmmetrien päästä.. Tulevat "HE" tänne maapallolle katsomaan itse istumansa ihmisroduut jne.. Saattavat ehkä joutua tuhoutumaan kaiken ksoka me lisännymme ja tuhoamme luontoa noin väärin. Oliot kaappavat telluksen ja perustavat tänne "paratiisivaltion" ja hallitus sijäitsee kuussa...... silkkaa puppua vai.. minun oma mielipiteeni tästä jospa ennusteeni osoittautuisi oikeaksi kukas tietäisi....
        en osaa oikeinkirjoitusta koska olen kotoisin MArsista.. tykkään mars-suklaasta...


    • Jan Back

      jos haluaa atietää ihmisen,elämän ja koko maailman kaikkeuden tarkoituksen kannattaa kuunella CMX:sää :D :D A.w Kertoo kyllä miksi heräämme aina päivään seuraavaan

    • maristronautti

      Ihmisen tarkoitus on elämän energian tietoiseksi saattaminen. Elämä (=energia) tulee itsestään tietoiseksi vasta ihmisessä. Samankaltaista tietoisuutta ei ole millään muulla eläväisellä tällä planeetalla. Kaikki elävä kuitenkin muodostuu samasta energiasta. Ihmisen tarkoitusta ei oikeastaan voi erottaa elämän tarkoituksesta, ainakaan minun mielestäni. Ihmiskunnan tietoisuus kasvaa jatkuvasti. Hitaasti, mutta varmasti. Mikä kaiken tietoisuuden tarkoitus taas on, eli elämän tarkoitus? Rakkaus?

    • Suvunjatkaja...

      ...jatkamme siis sukua.
      Se on se perusperus.
      Nyky ihminen voi toki vaalia yhteisöllisyyttä ja rodun hyvinvointia tulevaisuudessa.

    • OppositioOraakkeli
    • ahl74

      Hei!

      Tahdon kertoa sisæistæmæni ydinmerkityksen ihmisenæ olemiseen Kristin uskon valossa.
      Ihmisen tarkoitus on kirkastaa Jumalan kunniaa ja olla læhimmæiselleen ja samalla itselleen hyødyksi. Jeesuksen sanoin emme tulleet palveltavaksi vaan palvelemaan toinen toistamme. Læhimmæisessæmme palvelemme Jeesusta. "Minkæ olette tehneet yhdelle minun pienimmistæ veljistæni, sen te olette tehneet minulle."

      Emme elæ hankkiaksemme taivasosuuttamme teoillamme mutta kun uskossa otamme Jeesuksen syntiemme maksun - veren sovitustyøn osaksemme ja Taivaaseen pææsyn pantiksi niin siitæ kiitollisina saamme elææ Jumalan kunniaksi ja kirkkaudeksi. "Kirkastakaa Kristus ruumiissanne"

      Kaikkea hyvææ ja siunausta elæmæsi vaellukseen

    • keskustelunaloittajalta

      Toki tämänkin keskusteluketjun jotkut ahdistuneet sotkee typerin kannanotoin.

      En pysty vielä sanomaan mitään esitettyyn fiksuun kysymykseen, siis miksi ihminen on olemassa. Todella hyvä kysymys! Hakee mielestäni vastausta siihen mitä tarkoitusta varten ihminen on olemassa, ei siihen, mikä on ihmisen (itsekunkin) elämän tarkoitus.

    • Sir Gautama

      ..mutta ehkäpä se voisi olla tietää mikä on ihmisen tarkoitus. Jos epäonnekseen sen löytää, ei ihmisellä enää olekaan tarkoitusta ja joutaa kuolla pois. Valitettavasti suurin osa ihmisistä luulee, että elämällä on tarkoitus ja tuhoaa siten kaiken muun elämän maapallolta, jos silläkään nyt sitten on mitään merkitystä.

    • onpi

      tuottaa mahdollisimman suurta lyhyen aikavälin rahallista voittoa osakkeenomistajille.

    • Uusi jumala

      Ihmisen tarkoitus on opettaa muille ihmisille mikä on ihmisen tarkoitus.

    • joka sano

      et ihmisen elämän tarkoitus on miettiä mikä on ihmisen elämän tarkoitus

      • että elämämme

        tarkoitus lienee murheen karkoitus.


    • Butternut

      ... tarkoitus on se, minä hän itse elämälleen antaa.

      Kannattaa joka tapauksessa antaa elämälleen jokin tarkoitus, sillä muuten se on tarkoitukseton ja sikäli hyvin harmaa.

      • Sohvafilosofi.

        Olen joskus pohtinut kymmenen käskyn sisältöä, merkitystä ja tarkoitusta.

        Käyttäisin kymmenestä käskystä mieluimmin ilmaisua "Kymmenen elänohjetta".

        Lisäisin noihin elämänohjeisiin myös lapsen, joka jostain syystä puuttuu mainitusta alkuperäisversiosta.

        Ehkä lasten pahoinvointi, syrjäytyminen, koulukiusaaminen, itsetuhoisuus, koulusurmat saattavat olla seurausta aikuisten itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä.

        Olisiko aiheellista "päivittää" nuo ohjeet vastaamaan tämän päivän yhteiskuntaa ja maailmanmenoa?


    • Elsa´

      Ei kannata uhrata puolikastakaan ajatusta asialle, joka on täysin käsittämätön. Siitä on monelta lähtenyt järki ja ryhtynyt uskikseksi.

      • hhhmmmm...

        Nyt lähtee järki, ma mietin mik on USKIKSEKSI, onk se jokin / jotain uutta, vaiko vanhaa?
        Itse uskon Jumalaan!


      • Nimetön
        hhhmmmm... kirjoitti:

        Nyt lähtee järki, ma mietin mik on USKIKSEKSI, onk se jokin / jotain uutta, vaiko vanhaa?
        Itse uskon Jumalaan!

        Tässä sulle hieman nykykielioppia. Lyhyt kurssi.

        Uskon kyllä, että on jokin Korkeampi Voima (sanottakoon Häntä Jumalaksi), kirkko on puuta heinää. Sitä en tarvitse mihinkään.

        En ymmärrä mistä kirkkoväärtien päähän on pälkähtänyt, että on Jumalalle suotuisaa hymistä isämeitää kirkossa ja kailottaa virsiä päälle.

        Ehkäpä Jumalan mielestä olisikin suotuisaa, että äärimmäisissä katumusharjoituksissamme hakkaisimme päätämme ränniin.


      • nicepappi
        Nimetön kirjoitti:

        Tässä sulle hieman nykykielioppia. Lyhyt kurssi.

        Uskon kyllä, että on jokin Korkeampi Voima (sanottakoon Häntä Jumalaksi), kirkko on puuta heinää. Sitä en tarvitse mihinkään.

        En ymmärrä mistä kirkkoväärtien päähän on pälkähtänyt, että on Jumalalle suotuisaa hymistä isämeitää kirkossa ja kailottaa virsiä päälle.

        Ehkäpä Jumalan mielestä olisikin suotuisaa, että äärimmäisissä katumusharjoituksissamme hakkaisimme päätämme ränniin.

        Öh, en nyt ajattele, että lukisimme Isä meitää, koska se on Jumalalle suotuisaa. Lähtökohtana pidän sitä, että se on ihmiselle hyväksi, että siinä on kättä pidempää kun ei tiedä mitä rukoilla, eli että siinä tulee ilmaisseeksi olennaisia asioita mitä ihmisyyteen kuluu. Toki se ilmaisee myös yhteisyyttä kristittyjen välillä. Myös virret ovat rukousta sanoituksiltaan, eli niiden funktio on hoitaa ihmistä, sanoittaa hänen sisikuntaansa, ei milistellä Jumalaa. Hieno juttu, että saat sisikuntasi mukaan lukien suhteesi Korkeampaan Voimaan hoidettua kirkon ulkopuolella ja ilman näitä tyhminä pitämiäsi rukouksia ja kailotuksia.


    • Melinda

      Ihmisen tarkoitus on oppia tuntemaan Jumala ja löytää Jumalan edeltävalmistamat työt omassa elämässään Jumalan tuntemisen kautta.

    • My life is mine, not yours.

      Elämän tarkoitus on opiskella 1/4 elämästä. Sitten teet 2/4 elämästäsi töitä, yrität saada itsellesi asunnon, ehkä jonkun kivan kulkupelin ja vaikka perheen ja lapsia. Teet töitä, töitä töitä päivästä toiseen, jokainen päivä on toisensa klooni. Yhtäkkiä huomaatkin jo olevasi eläkeiässä. Mitä tulikaan tehtyä? Ainiin, töitä. Muistinko elää? En halua moista elämää...ennemmin elän lyhyen ja rikkaan (tapahtumarikkaan) elämän ja kuolen nuorena kuin se että teen töitä koko ikäni ja kuolen pois enkä ole saavuttanut elämässäni mitään.

    • jo oletusarvon

      entä jos ei ole merkitystä vaan satunnaista monipuolista elämänmuodostusta.

    • heh

      Mistä ihmeestä jotkut vetävät sen johtopäätöksen, että ihmisellä olisi joku tarkoitus tai tehtävä ?

      Ei evoluutiolla ole ennalta annettua päämäärää.
      Kyse on parhaasta sopeutumisesta jatkuvasti muuttuviin ympäristöoloihin.

    • rakkaus.se on elämän tarkoitus.se on voima,ydin,kaiken pohja mut,se ymmärtämiseen voi mennä puoli elämää niin kuin minulla.
      sen hinta voi olla kallis.minulle se oli kaiken menettäminen.ymmärsin miten paljon omistin,miten paljon menetin.se ei ole valhetta.se on totta.vasta sitten opin näkemään kaiken tämän tyhjyyden,pimeän keskellä.yksi pieni valo pimeässä....näkyy..

    • ...

      Oletko täysateisti kun kysyt vastauksia joita jonkinlaisia voi löytää sydämen viisaudesta.

    • Eckhart Tolle

      Sinä olet olemassa,
      jotta tekisit mahdolliseksi
      maailmankaikkeuden jumalallisen
      tarkoituksen toteutumisen.
      Niin tärkeä olet!

      - Echard Tolle

      Echard Tollen kirjoittama Läsnäolon voima kirja on todella mielenkiintoista luettavaa jokaiselle ajattelevalle ihmiselle.

    • Galactica

      mukaan ihmisen tehtävä on olla rakentaja ja levittäjä, rakentaa jotakin sellaista, jota luonto ilman "kädellistä" ei voi saada aikaiseksi maailmankaikkeudelle varatussa ajassa ja levittää se sitten maailman kaikkeuden joka kolkkaan.

      Mitä rakennamme, en tiedä.
      Olemmeko ainoita hommaan "värvättyjä", en tiedä.
      Mitä tämä kaikki lopulta palvelee, en tiedä.
      Teemmekö me sen, vai joku meidän jälkeemme tuleva, en tiedä.

      Kehitys kehittyy ja elämällä on pyrkimys laajentaa reviiriä, aikaakin on varattu miljardeja vuosia. Mitä tästä kaikesta seuraa, on arvoitus, mutta mielenkiintoinen sellainen.

      Jatka miettimistäsi zero-zero-nine.

    • Jiddu

      Mikä on ihmisen erikoisominaisuus mitä ei ole muulla ilmenneellä maailmassa? Olisiko se ajatus, tietoisuus tai jokin vastaava ominaisuus. Jos on jokin tällainen erikoisominaisuus, niin sen ilmentäminen, kasvattaminen, kehittäminen tai voimistaminen voisi olla se tarkoitus miksi ihminen on. Elämä on ikuista muutosta, tosin aika hidasta ihmisiän puitteissa ajateltaessa. Pulmana on ihmisten perustekijöiden tiedostamattomuus ja sen johdosta
      muutoksen hitaus. Ihmisen perustekijät samat nyt kuin5000v. sitten ja samat eskimolla ja busmannilla.

    • Nimetön

      Dalai Laman lukematta..Laman oppien mukaan ihmisen tarkoitus on tulla onnelliseksi, perehdy buddhan oppiin ja mieti mitä tarvitset tunteaksesi itsesi onnelliseksi..

    • WeR1

      Me olemme sitä mitä syömme!!

      Kun ymmärrämme, että olemassaolomme on täysin riippuvainen kaiken muun olemassaolosta, tajuamme, mitä ehdoton rakkaus tarkoittaa. Sillä rakkaus on laajentumista, että näkee kaiken itsessään ja itsensä kaikessa, silloin ei voi olla mitään rajoja. Sillä itse asiassa jokainen on kaikkea kerralla.

      Jos pitää paikkansa, että olemme kaikki tähden ytimestä, jokainen atomi meissä on tähdessä syntynyt, silloin olemme kaikki samaa asiaa. Jopa cokis-automaatti ja tupakantumppi Buffalon kadulla on peräisin atomeista, jotka tulivat tähdistä. Ne on kaikki kierrätetty tuhansia kertoja tullakseen sinuksi ja minuksi. Niinpä missään ei ole muuta, kuin mitä itsekine olen. Joten mitä pitäisi pelätä? Mitä varten etsiä lohtua? Ei mitään.
      Ei ole mitään pelättävää sillä se on kaikki meitä. Ongelmana on, että meidät on erotettu syntyessämme ja annettu nimet ja identiteetit ja yksilöity. Meidät on erotettu ykseydestä ja uskonto käyttää sitä hyväkseen, sillä ihmisillä on halu olla taas yhtä. Niinpä sitä hyödynnetään, sitä kutsutaan jumalaksi, sanotaan, että hanellä on sääntöjä, ja mielestäni se on julmaa.
      Yhdistyä voi ilman uskontoa.

      Avaruusolento, joka tutkisi yhteiskuntien eroja, löytäisi vain vähän eroja yhtäläisyyksiin.
      Elämämme, menneisyydessä ja tulevaisuudessa on sidottu aurinkoon, kuuhun ja tähtiin.
      Me ihmiset olemme nähneet atomit, joista ympäristömme koostuu ja voimat, jotka ovat sen muokanneet.
      Ja me, paikallisten silmien, korvien, tunteiden ja ajatusten keskittymät olemme alkaneet pohtia alkuperäämme.
      Tähtikama pohdiskelee tähtiä; kymmenien miljardien miljardien miljardien atomien kasat pohdiskelemassa evoluutiota; miten tämä pitkä matka menikään, jonka jälkeen se heräsi täällä maapallolla.
      Velvollisuutemme koskevat lajia ja planeettaa. Me puhumme maan puolesta.
      Velvollisuutemme selviytyä ja menestyä ei ole ainoastaan velkaa itsellemme, mutta myös vanhalle ja valtavalle maailmankaikkeudelle josta nousimme.
      Olemme yksi laji, Olemme tähden valoa keräävää tähtikamaa.

      -Carl Sagan-
      ------------
      Astrofyysikko DR.Rudy Schild - yliopiston vastaus ufoihin


      -suunnilleen jokaisella tähdellä on aurinkokunnan kaltainen planeettajärjestelmä ja luultavasti ainakin yksi elämälle suotuisa planeetta

      Kvantti hologrammit

      -valonnopeus voidaan ylittää sovussa Einsteinin suhteellisuusteorian kanssa, koska 'madonreikämatkustamisessa', informaatiokentissä(darkenergy fields) ei liiku partikkelit vaan informaatio
      -tämä on avain joka mahdollistaa ufoteknologian ja selittää monia muitakin asioita kuten muistin, edellisten elämät, haamut, keijut, seksuaaliset kokemukset ihmisessä, peltokuviot ja kaikki muut asiat joita tiede vihaa käsitellä.

      http://www.youtube.com/watch?v=1TJ2L4GhIHs&feature=rela ted
      http://www.youtube.com/watch?v=aJGqv4MsvBg&feature=rela ted

      Uusi tiede NASA:ssa

      NASA on oppinut viimeisen viiden vuoden aikana tieteestä yhtä paljon kuin ihmiskunta viimeisen 6 tuhannen vuoden aikana yhteensä.

      -ihmiskeho on hologramminen kuva koko universumin luomuksesta
      -universumi jossa elämme on hologrammi kirjaimellisesti
      -jokainen kohde -ihminen, tai vaikkapa oluttölkki on osa universumin hologrammia ja sisältää kuvan koko universumista
      -kaikki mitä on universumissa voidaan nähdä kehossasi
      -kehosi, joka voi olla tällä hetkellä kotona monitorin äärellä voidaan kuitenkin paikantaa missä tahansa aikaa tai avaruutta, koska olet olemassa kaikkialla samaan aikaan ajassa ja avaruudessa samalla hetkellä
      -----------
      Me olemme kaikki yhtä ja olemme lähtöisin samasta lähteestä. Mutta emme vielä täysin tietoisia ja hereillä. Kaikki aikanaan.
      On vielä leikin aika, sillä lapset leikkivät. Maa-planeetta on suuri leikkikenttä, jossa miljardit lapset leikkivät. Jotkut leikkivät sotaa ja rauhaa, jotkut köyhää ja rikasta, rosvoa ja poliisia, alistajaa ja alistettua....mutta lapset kasvavat väistämättä aikuisiksi. Vanhana käännytään sisäänpäin ja silloin maailma on valmis. Koska, sitä en tiedä. rakkaudella....

    • Pseudo-Dionysos

      Vau, ehkä toivoa ei ole vielä menetetty, kun tämä kysymys sentään saa ihmiset kirjoittelemaan noin paljon kommentteja! :-)

      Ihmisen tarkoitus ja elämän tarkoitus ovat kyllä kysymyksinä hyvin lähellä toisiaan; ihminen sitä oman ihmiselämänsä tarkoitusta kyselee tärkeänä osana olemistaan, johon sidoksissa on samalla suurin piirtein kaikki muukin olevaisena tuntemamme...

      Ehkä aloittaja ja muut kiinnostuneet saattaisivat löytää virikkeitä ajatuksilleen ajallisesti hiukan läheisemmästä, modernimmasta filosofiasta kuin mitä nuo mainitut nimet edustavat. Kokeilemisen arvoisia saattaisivat olla esim. Kierkegaard ja Heidegger.

      Ihmisen tarkoitus on kertoa oma tarinansa, joka on ainutlaatuinen, ei yleisesti arvioitava eikä arvotettava - sekä samalla tukea parhaansa mukaan rakastaen toisia, kun nämä omilta osiltaan toteuttavat vastaavaa lahjaksi saatua ja korvaamattoman arvokasta tehtäväänsä.

    • *IHMISEN TARKOITUS*

      ON saada pelastus Jeesukselta Kristukselta!
      Miksi? Koska ihminen rikkoi/riikkoo edelleen
      Jumalan käskyjä. JOKAINEN ihminen on SYNTINEN!
      Ja sen tähden JOKAINEN ihminen tarvitsee Jeesusta!
      Miksi? Koska Hän on AINUT välimies Jumalan ja ihmisen välillä, Hän kärsi sinun ja minun, ja jokaisen ihmisen tähden, ettei kenenkään
      tarvitsisi joutua tuomiolle Jumalan käskyjen
      rikkomisesta! Tuomio on iänkaikkinen kadotus, Helvetti, tulijärvi. Sen tähden jokaisen ihmisen,
      jokaisen joka haluaa paeta tuota tuomiota, TÄYTYY
      tehdä parannus ja USKOEN pyytää Jeesukselta syntejään anteeksi! Ottaa vastaan sovitus jonka Hän lunasti Ristillä! Ja alkaa vaeltaa Jumalan osittamaa tietä. Joka päättyy iänkaikkiseen elämään Taivaan Valtakuntaan!

      • tulee mieleen

        Vaikka olenkin tavallaan samaa mieltä, niin eikö uskonnollinen sanoma näin esitettynä helposti rakenna elämän lähinnä (tulijärven) pelon ja (synnin) syyllisyyden varaan? Ovatko ne hyviä ja terveellisiä lähtökohtia ja perustoja ihmisen elämälle?

        Eikö tärkeintä kuitenkin ole luottamus rakastavaan ja armolliseen Luojaan?

        Bless!


      • se onkin
        tulee mieleen kirjoitti:

        Vaikka olenkin tavallaan samaa mieltä, niin eikö uskonnollinen sanoma näin esitettynä helposti rakenna elämän lähinnä (tulijärven) pelon ja (synnin) syyllisyyden varaan? Ovatko ne hyviä ja terveellisiä lähtökohtia ja perustoja ihmisen elämälle?

        Eikö tärkeintä kuitenkin ole luottamus rakastavaan ja armolliseen Luojaan?

        Bless!

        tarkoitus. Jumala on Pyhä Jumala,
        ja Raamattu kehoittaakin pelkäämään Häntä.
        Siis yhtälailla kuin me pelkäämme Esim poliisia.
        Jumalan pelko on ennen kaikkea Pyhää kunnioitusta
        Hänen käskyjään kohtaan ja sitä että jos me teemme
        syntiä olemme tuomion alaisia. Yhtälailla kuin murhaaja tai varas, joka joutuu tuomiolle rikoksistaan. Tämä onkin ihmisillä vaikea ymmärtää.
        Hyvin ymmärretään että jossa joku raiskaa jonkun, tai tappaa jonkun. Että hän on rikollinen ja ansaitsee
        linnaa. Jumala on samanlainen, jos ihminen rikkoo
        Hänen käskyjään, niinkuin jokainen meistä on rikkonut. Ansaitsemme tuomion (helvetti) jos pelkäät sitä joka laittaa sut linnaan, varmastikkin vielä enemmän tulee pelätä sitä joka laittaa helvettiin!


    • lanttupää

      Ei ihmisellä ole oikeesti mitään tarkoitusta elää maanpäällä, ei sen enempää kuin muillakaan eliöillä tai eläimillä.

      Maapallo olisi tullut hyvin toimeen muitten eliöiden kanssa ilman ihmistäkin.
      Olis monille eäimille ja muille eliöille ollut hyväksi jos ihmistä ei olis kehittynyt ollenkaan tai jos ihminen olisi Gorillan tai apinan tasolla älyllisesti.

      En minä nää ihmisen olemisella mitään sen kummempaa tarkoitusta kuin muillakaan.
      No koska ihminen on evoluution tuloksena olemassa, niin lisääntyminen ja elossapysyminen on jatkuvuuden tae, Se on kaikkien eliöiden geeneissä.
      Maapallo ilman ihmistä olis. aivan hyvä.

      Ei siinä ole mitään ihmeellistä vaikka ihmistä ei olis ollenkaan olemassa.

      • voi tehdä sokeaksi

        Tästä päästään kysymykseen: Miten voit tietää, mitä olisi maapallo ilman ihmistä? Eihän sinulla ihmisenä voi olla mitään käsitystä siitä, mitä "maapallo", "geenit" tai muut länsimaisen nykytieteen mukaiset "faktat" ylipäätään olisivat riippumatta meidän tavastamme kokea ja ymmärtää ne!

        Tästä syystä pelkästään tieteellisiin selityksiin nojautuminen ajattelussa jää pinnalliseksi. Silloin oletetaan vain oman tämänhetkisen tieteellisen tietämyksen mukainen objektiivinen maailma, joka on "tuolla ulkona". Ikään kuin oltaisiin jumalia, joilla on täydellinen näkymä kaikkeen kaikkialta ja ei-mistään. Ollaan täydellisesti hakoteillä kaiken sen suhteen, mikä koskee olemista syvemmillä tasoilla kuin mitä omien ehdollisuuksiensa rajoissa kulkeva tiede voi meille koskaan esittää.


      • Alex is

        ..sori vain..


      • nero
        Alex is kirjoitti:

        ..sori vain..

        elä tee lapsia jos evoluutiota ole olemassa.


    • aziraal

      HÖH.
      Tarkoitus on .. Panna syödä ja Panna ...pikkulepo,, ja homma jatkuu.

      • en tarkoita pahalla :)

        Mitäs sitten kun halut on hiipunu eikä ruokakaan maistu? Eikö vanhuksilla ole tarkoitusta? Ookko miettiny omalla kohdalla loppuun asti? :-S


    • asustaa tällä vuosisadalla vain kaikkien maailmassa eläneieden ihmisten. Onhan kailla joku tarkoitus ja tärkeys. Kaiken olevaisen Luoja pitää itsellään teidon salaisuudesta me vain aavistelemme. Erämaa munkit ovat ehkä lähempänä vastausta tähän kysymykseen koska he ovat omistaneet elämäsä sitä miettimiseen.
      Oman elämä jatkumo lapsissa on yksi tarkoitus miksi rikkaruohokin kasvaa siksi että sen pitää olla sukua jatkamassa.
      Minun filosofiaan kuuluu Jumalan suunnitelma mitä olen tullut toteuttamaan. Perästä kaikki selviää eletään vaan.

      • napanöyhtää

        Aina kun jotain inhimillisyyteen liittyvää on suunniteltu niin sillä suunnittelijalla on oltava napa. Napa on ihmiselämän jatkumon merkki.


      • R.O
        napanöyhtää kirjoitti:

        Aina kun jotain inhimillisyyteen liittyvää on suunniteltu niin sillä suunnittelijalla on oltava napa. Napa on ihmiselämän jatkumon merkki.

        On napa Jumalan silmäterä joka tuli maalimaan
        noin 2000 V Sitten.Jonka kautta maalima on luotu.
        Jeesus sovitti synnin joka tuli syntiinlankeemuksessa uhraamalla itsensä täydellisennä uhrina,johon mikään muu uhri ei kelvannut vaan Jumalan ainokainen poika.Siis uusi ja vanha testamentti.Testamentti on kuten tiedätte
        pätevä vasta kuoleman jälkeen.Kaikki jotka ottavat Jeesuksen aarmon vastaan Jumala antaa voiman tulla uudesti syntyneeiksi ja saa pyhän hengen,joka avaa ihmisen ymmärryksen.Silloin ihminen näkee tavalaan kaiken tämän maaliman ulkpuolelta jolloin ihminen näkee totuuden ja
        ymmärtää raamatun kirjoitukset.
        Uskokaa niin silloinhan tulette näkemään asiat oikein,vain uudestisyntymällä voi päästä sisään
        Jumalan valtakuntaan.Jeesus on tie totuus ja elämä.


    • näin , että

      Jokaisella ihmisellä on oma tarkoituksensa ja aikansa meidän elämässämme. Elämän tarkoitus on moninainen tai monenlainen.

    • TarkoiTan

      Ihmisen tarkoitus on kiitettävin arvosanoin suoriutua elämänsä tarkoituksesta.

      • Elämänmenoa

        :Ihmisen tarkoitus on kiitettävin
        :arvosanoin suoriutua elämänsä
        :tarkoituksesta.

        Silloihan elämän tarkoitus on muiden ihmisten huomioiminen.


    • uimari....

      Sattumalta voitin elämäni ainoan juoksukilpailun (siittiönä)ja senkanssa on vaan elettävä. Vaikka usein on tuntunut että olishan mulle kakkosijakin riittänyt.

    • ja yrittäkää

      edes saada jotain aikaan. Työtä pitää tehdä leipänsä eteen ja samalla siitä hyötyy koko yhteiskunta. Ihmisen ei ole pakko saada mitään merkittävää ja mullistavaa aikaan elämänsä aikana, kunhan jotain työtä tekee ja sukua jatkaa. Siinä on ihmisen tarkoitus. Ihminen kehittyi aikanaan jostkin ja onhan meillä silloin oltava jokin tarkoitus.

    • aurinko*

      Ihminen tarkoitettiin elämään Luojaansa varten. Kunnioittamaan Isää, Herraa ja lähimmäistä kuten itseään. Tehtävämme on antaa pieni elämämme Hänen johdatettavakseen jotta taivaallinen tahto tapahtuisi keskuudessamme maan päällä. Isä ja Poika sekä Pyhä Henki siinä meitä itse kutakin auttakoon siinä.

    • Valoa kansalle!

      On harmittavaista nähdä, että niin moni uskoo ihmisen tarkoituksen perustuvan maalliseen mammonaan ja johonkin yhteiskunnalliseen statukseen.
      Tämä on kyllä kehittyneempien teknologiamaiden kirous ennemmin kuin siunaus. Kyseinen elämäntyyli on luonut sellaiset paineet ettei ihminen niitä kestä ja sitten ollaan burnoutissa, tai mikä lääketieteellinen nimitys milloinkin on muotia.
      Taloudellisesti köyhemmissä maissa, joissa ihmiset viettävät arkipäiväisen elämänsä keskittyen toisiinsa, hyvän olon luomiseen ja ihmissuhteiden ylläpitämiseen kuulostaa järkevämmältä tavalta viettää ja päättää elämänsä.

    • on se

      Ihmisen tarkoitus on elää ja jatkaa elämää

      Niinkuin me jatkamme tätä loputonta ketjua

      Tämä ketju on kuin elämänkirjo konsanaan

      Hyvää tai huonoa tai arkista vain

      • I hate business

        ...käyttää. Jos se juuri nyt sinun kaltaisilta tyypeiltä luonnistuu ...???


      • on se
        I hate business kirjoitti:

        ...käyttää. Jos se juuri nyt sinun kaltaisilta tyypeiltä luonnistuu ...???

        Kokeile sinäkin aivojen käyttöä!!


    • Toteaja iänikuinen

      Ihminen tuntuu olevan täällä, "viisaine/kehittynein aivoieen", vain tuhoamassa koko planeetan ahneuttaan.

      Mikään muu elollinen ei siten raiskaa ja tuhoa luontoa (kaada metsiä, saastuta merta ja ilmastoa) kuin ihminen.
      Business ja raha on vain tärkeintä ja mikään muu ei merkitse mitään.
      RAHA, onkin varmaan se "paholainen" joka on keskuuteemme laitettu koettelemaan ihmistä (jos pohditaan raamatunkin kirjoituksia).

      Olenkin ihmetellyt miten nämä businessmiehet, ym. asioista päättävät, voivat tehdä jälkeläisiä maailmaan, mitä tuhoavat ja saastuttavat omaa rahan ahneuttaan ???

      Miettikääpä jokainen sitä kohdallanne ... kauanko teidän lapsenne voivat elää jos tällainen elämäntapa jatkuu...

    • Oppia toistensa kieli

      No oppia toistensa kieli ja täyttää maa. Sitten kun tämä laboratorio jossa olemme on täynnä, täältä otetaan kaksi joka lajia ja siirretään toiselle planeetalle. Ja kaikki alkaa alusta.

    • teristoalees

      Ihminen on vahingonlaukaus tälle tellukselle.
      On vain sattumaa, että nykyihminen on se mitä on.
      Ihan hyvin täällä vois olla esim. joku muu rotu
      vallitsevana.

    • pulunpaska

      Ihmisen tarkoitus on olla erittäin ahne ja käyttää luonnon tarjoamat antimet äkkiä loppuun.

    • Ehkä en tiedä

      Ihmisen tarkoitus on mielestäni yksinkertaisesti olla sitä mitä on. Olla inhimillinen ihminen mahdollisimman hyvin. Kenties se poikii jotain jatkossa kun rajaa ylitetään.

      • kanssaeläjä

        Hyvin sanoit, elämän viisautta on elää omalla tyylillään oikein.
        Sitä on vain vaikea tarkasti ilmaista.


    • Fanni

      Ihmisen elämän tarkoitus on löytää yhteys Luojaansa Jumalaan ja se voi tapahtua Jeesuksen, Jumalan Pojan kautta. Kun Jumala loi maailman, Hän loi ihmisen Hänen yhteyteen, mutta kuten kaikki tiedämme ihminen lankesi syntiin ja joutui pois Paratiisista. Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ei kuitenkaan loppunut syntiinlankeemuksen myötä vaan Hän lähetti oman Poikansa Jeesuksen kuolemaan ristillä ihan jokaisen ihmisen puolesta, sinun ja minun. Siispä ihmisen tarkoitus on, että hän löytää kadonneen yhteyden Jumalaan, mutta se tapahtuu vain Jeesuksen kautta, koska Jumala rakasti ja rakastaa maailmaa niin paljon, että Hän antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän. Elämämme ei pääty kuolemaan vaan sen jälkeen on iankaikkinen elämä niille jotka ovat ottaneet vastaan Jumalan tarjoaman lahjan Jeesuksen, mutta niile jotka eivät suostuneet ottamaan vastaan tätä lahjaa joutuvat iankaikkiseen kadotukseen. Toivon, että jokainen joka lukee tämän voisi löytää Jeesuksen ja saada iankaikkisen elämän lahjana. Se on niin yksinkertaista, rukoilla vaan ja pyytää: Jeesus tule mun elämään ja anna kaikki syntini anteeksi! Joka Jeesuksen luo tulee sen Hän ottaa vastaan avosylin. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut! Siunausta t. Fanni

    • Taivaan vartiosotilas

      Taivaan vartiosotilas
      RAKKAUS

      Heimopäällikkö Josefia kanavoinut John Cali ( www.greatwesternpublishing.org)
      10.2.2009
      Vapaasti suomentanut Pirjo Laine

      John Cali:

      Ystävänpäivän lähestyessä ajattelin, että rakkaus olisi hyvä aihe tämän viikon uutiskirjeeseen.

      Mitä rakkaus on? Riippumatta siitä, miten se määritellään, se voi selvästi ottaa monia muotoja. Niistä yhtä juhlimme joka vuosi 14.2. - romanttista rakkautta.

      Mutta tänään laajennamme määritelmäämme romanssin ulkopuolelle. Suosikkimääritelmäni rakkaudesta on se, minkä päällikkö Josef antoi minulle monia vuosia sitten: "Valinta nähdä jumaluutta kaikissa olennoissa."

      (HUOM! Päällikkö Josefin viesti on tänään vähän pidempi kuin tavallisesti ja ainakin minusta vähän tiukempi.)

      Tässä on päällikkö Josef.

      Päällikkö Josef

      Kuten John mainitsi, määrittelemme rakkauden valintana nähdä jumaluutta kaikissa olennoissa. Korostamme sanaa "kaikissa". Ette voi rakastaa vain osaa kaikesta ja silti olla todella rakastava.

      Jumala on kaikki, mitä on, kuten olette kuulleet meidän ja toisten sanovan monta kertaa vuosien varrella. Ette voi rakastaa vain osia Jumalasta ja vihata toisia osia. Se ei vain toimi. Yritys sen tekemiseen saa teidät siihen jamaan, missä maailmanne on tällä hetkellä.

      Tiedän, että monet teistä ajattelevat maailmanne olevan "yhdessä helvetin sotkussa" - kirjaimellisesti. Mutta se ei ole. Se mitä näette planeetallanne tänä päivänä, myös kaiken näennäisen kaaoksen keskellä, on paluuta rakkauteen, Jumalaan, kaikkeen mitä on.

      Kaaos menee ohi. Rakkaus kasvaa.

      Mikä kuitenkin tärkeintä, palaatte omaan itseenne, todelliseen, aitoon, rakastavaan itseenne.

      Te ihmiskuntana loitte sen, mikä näyttää kaaokselta, hämmennykseltä ja tragedialta. Näette sen kaiken vain ihmissilmienne linssien läpi. Kun näette sen rakkauden linssien läpi, henkinen näkökykynne on taas kerran täysin tarkka.

      Mikä pointtimme on tässä tänään? Yksinkertaisesti tämä: opetelkaa rakastamaan itseänne ehdottomasti.

      Emmekä halua kuulla tavanomaista tekosyyryöppyä siitä, miksi ette voi rakastaa itseänne:
      "Vanhempani eivät rakastaneet minua."
      "Perheeni ja ystäväni kohtelivat minua kaltoin."
      "Minua hyväksikäytettiin lapsena."
      Jne., jne., kyllästymiseen saakka.

      Nuo ovat kaikki vanhaa energiaa. Nyt on uuden energian aika. Nyt aika herätä täyteen tietoisuuteen siitä, kuka todellisuudessa olette.

      Ja kuka olette? Olette Jumala, jokainen teistä!

      Rakastukaa itseenne päästä varpaisiin. Valitkaa näkevänne jumaluus itsessänne. Silloin kun heräätte rakkauteen sitä kohtaan, kuka olette, Jumalaan kuka olette, teidän on mahdotonta epäonnistua rakastamaan kaikkia muita, kaikkia olentoja, kaikkeutta.

      Teillä on sanonta: "Hyväntekeväisyys alkaa kotoa." No, ystävät, niin alkaa rakkauskin - alkaen rakkaudesta itseänne kohtaan.

      Haluatteko parantaa maailmanne? Parantakaa itsenne ja rakastakaa itseänne ensin. Kaikki muu seuraa helposti ja vaivattomasti.

      Kaikki on hyvin. Kaikki on rakkautta. Kaikki on Jumalaa.

      -----------

      Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.

    • Mie ite

      Ainakin Douglas Adamsin viisiosaisen trilogian mukaan. - Onkos tullut luettua tai radiokuunelma kuultua ?

      No leikki liekkinä.

      En tähän hätään todellakaan muista kuka sanoi ja missä määritteli:

      */ "Toisten ihmisten auttaminen". /*

      Hyvin yksinkertaista niin loogisesti, uskonnollisesti kuin lajiharmoonisessa itsekyydessäkin , eikö vain ?

    • käyttöohjeita

      Kun miettii esim. autoa, sieltä löytyy käyttöohjekirja. Kun miettii ihmistä, löytyy myös käyttöohjekirja, joka on raamattu. Itse emme koskaan osaa sanoa mikä on tarkoituksemme ellemme lue sitä raamatusta. Jumala loi meidät ja kirjoitti meille ohjeet elämästä raamatun välityksellä. Tajusin asian itse muutama vuosi sitten, kun luin aluksi Rick Warrenin kirjan "tavoitteena elämä". Ihmisen ei tarvitse murehtia mitään vaikka tapahtuisi mitä, koska kyllä asiat selviävät. Jos uskot Jumalaan ja Jeesukseen sinusta pidetään aina huolta. Sairastuin itse sairauteen joka ei parane koskaan ja olen vasta kolmekymppinen. Uskon kuitenkin että kaikella on tarkoituksensa ja ymmärrän sen joskus vaikka välillä kuinka kiukuttaa, suututtaa ja masentaa.

      • Satanisti 4000

        Mitä helvetin hihhuleita täällä oikein pyörii? Raamattu on ihmisen ohjekirja? No enpä muista että siinä kerrottaisiin huolloista sen tarkemmin. Minäkin voin kirjoittaa ohjekirjan ihmisille. Noudattaisitko sitä? Jumalaa ei ole, jumala ei ole meitä luonut. Jumalan on keksinyt ihminen. Jumala on keksitty vain jotta ihminen jaksaisi läpi surkean elämänsä uskoen että jokin suurempi voima meitä ohjaa. Mutta raamatussa ei todellakaan ole ohjeita elämiseen. Vai kivitätkö useinkin ihmisiä kuoliaaksi? Hipit perkele.


      • Alex is
        Satanisti 4000 kirjoitti:

        Mitä helvetin hihhuleita täällä oikein pyörii? Raamattu on ihmisen ohjekirja? No enpä muista että siinä kerrottaisiin huolloista sen tarkemmin. Minäkin voin kirjoittaa ohjekirjan ihmisille. Noudattaisitko sitä? Jumalaa ei ole, jumala ei ole meitä luonut. Jumalan on keksinyt ihminen. Jumala on keksitty vain jotta ihminen jaksaisi läpi surkean elämänsä uskoen että jokin suurempi voima meitä ohjaa. Mutta raamatussa ei todellakaan ole ohjeita elämiseen. Vai kivitätkö useinkin ihmisiä kuoliaaksi? Hipit perkele.

        - mikä on noiden vihanpuhkumisesi takana ??

        Kuvitteletko ,että ateismin pimeys on jokin ilosanoma ?
        Käsityksesi Raamatusta ei ole edes pinnallinen,toivottavasti Sinullekin asiat joskus valkenevat myönteisessä mielessä.


      • Tomppak
        Satanisti 4000 kirjoitti:

        Mitä helvetin hihhuleita täällä oikein pyörii? Raamattu on ihmisen ohjekirja? No enpä muista että siinä kerrottaisiin huolloista sen tarkemmin. Minäkin voin kirjoittaa ohjekirjan ihmisille. Noudattaisitko sitä? Jumalaa ei ole, jumala ei ole meitä luonut. Jumalan on keksinyt ihminen. Jumala on keksitty vain jotta ihminen jaksaisi läpi surkean elämänsä uskoen että jokin suurempi voima meitä ohjaa. Mutta raamatussa ei todellakaan ole ohjeita elämiseen. Vai kivitätkö useinkin ihmisiä kuoliaaksi? Hipit perkele.

        No, tyypillinen väärinkäsitys on että kun ihminen kivittää jonkun, niin syytetään Jumalaa.
        EI, se ei ole Jumala joka teki sen!
        Raamattu ei käske kivittämään ketään, se ei ole Jumalasta joka käskee tappaa tai muuta sellaista, vain rakkaus on Jumalasta!!!
        Voit vain kysyä itseltäsi mikä on se joka käskee tappamaan...esim koraanissa?


    • --..--

      Minun elämäni tarkoitus on kunnioittaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiäni niinkuin itseäni. Se on välillä vaikeaa mutta haluan kilvoitella itsekästä luontoani vastaan.

    • JonathanCross

      Olemassaolomme on lähtöisin Jumalasta ja elämän tarkoitus on päästä hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta. Jumala kutsuu jokaista kaksi tai kolme kertaa elämän aikana. Silloin kun Jumala löytää voidaan kannattaa häntä etsiä ja jos kokosydämestäsi etsit häntä niin olet hänet löytävä. Siunausta elämääsi: eräs kaidan tien kulkija.

    • ja hellät tunteet

      ilman isompaa filosofiaa: kun olemme tänne syntyneet niin yrittäkäämme elää mahdollisimman tyydyttävää ja kunkin hyväksi katsomaa elämää.
      Vai onko muita vaihtoehtoja?

      • olisin kysynyt

        Mihin sitten turvaudut kun tulee oikein suuri hätä? Saat vaikka kovan rintakipukohtauksen ja pelko on suuri. Itselleni näin on käynyt ja huusin paniikissa Jeesusta apuu. Useimmille ihmisille näin käy kun tulee valtava hätä ja ahdistus. Tämä johtuu siitä että lopulta kuitenkin kaipaamme Luojamme yhteyteen vaikka eihän sitä kehtaa tunnustaa.


      • Oman itsensä Herra
        olisin kysynyt kirjoitti:

        Mihin sitten turvaudut kun tulee oikein suuri hätä? Saat vaikka kovan rintakipukohtauksen ja pelko on suuri. Itselleni näin on käynyt ja huusin paniikissa Jeesusta apuu. Useimmille ihmisille näin käy kun tulee valtava hätä ja ahdistus. Tämä johtuu siitä että lopulta kuitenkin kaipaamme Luojamme yhteyteen vaikka eihän sitä kehtaa tunnustaa.

        Minä olen oma Jumalani. Minä olen Luoja. Olen mitä olen koska tällaiseksi itseni loin. Minulla on omat sääntöni, muut ovat väärässä. Kaikkien tulisi elää minun pillini mukaan, koska minä olen Jumala. Minun tieni on oikea, valaistu. Te kaikki muut olette väärässä ja joudutte helvettiin. Eläkää kuten minä ja pelastutte. Loppujenlopuksi olette kaikki minun mielikuvitukseni tuotetta, kun minä kuolen, te kuolette myös. Tämä on minun maailmani, minun luomani.


      • turvaudun
        olisin kysynyt kirjoitti:

        Mihin sitten turvaudut kun tulee oikein suuri hätä? Saat vaikka kovan rintakipukohtauksen ja pelko on suuri. Itselleni näin on käynyt ja huusin paniikissa Jeesusta apuu. Useimmille ihmisille näin käy kun tulee valtava hätä ja ahdistus. Tämä johtuu siitä että lopulta kuitenkin kaipaamme Luojamme yhteyteen vaikka eihän sitä kehtaa tunnustaa.

        minäkin. Kyllä se on kai luterilaisessa perimässä kun suuri hätä tulee niin johonkin turvaa. Voin kertoa esimerkin: kun parivuotias lapseni juoksi huvikseen huoneen päästä päähän ja kompastui ennen betoniseinää. Nostin tajuttoman lapsen ja rukoilin, että älä vie minulta pois tätä lasta. Kaikki meni hyvin, onneksi.
        En tiedä oliko voima rukouksessa vai biologiassa?


    • woeghonrivpo

      Syntyä, elää ja lopuksi kuolla. Pimeydestä pimeyteen. Kaikki siinä välissä on yhdentekevää maailmankaikkeuden näkökulmasta.

      • onnellinen Jeesuksen kanssa

        Rakas ihminen!
        Ei ihmisen tulee kulkea pimeydestä pimeyteen vaan valkeudesta valkeuteen Jumalan yhteydessä yhä enemmän kohti Jumalan kirkkauta ja läsnäoloa. Tiesitkö, että Jumalan läsnäolossa on iloa ja rauhaa yltäkyllin, Jumalan sana virvoittaa ja parantaa ja eheyttää.
        Rukoilen puolestasi, että alat kulkea kohti todellista valkeutta ja elämäsi muuttuu. Etsi Jeesusta! Lue raamattua ja mene johonkin seurakuntaan tai katso netistä www.tv7.fi suomalainen kristillinen tv-kanava, tai www.joycemeyer.org.


      • ofqncnqmiwocm
        onnellinen Jeesuksen kanssa kirjoitti:

        Rakas ihminen!
        Ei ihmisen tulee kulkea pimeydestä pimeyteen vaan valkeudesta valkeuteen Jumalan yhteydessä yhä enemmän kohti Jumalan kirkkauta ja läsnäoloa. Tiesitkö, että Jumalan läsnäolossa on iloa ja rauhaa yltäkyllin, Jumalan sana virvoittaa ja parantaa ja eheyttää.
        Rukoilen puolestasi, että alat kulkea kohti todellista valkeutta ja elämäsi muuttuu. Etsi Jeesusta! Lue raamattua ja mene johonkin seurakuntaan tai katso netistä www.tv7.fi suomalainen kristillinen tv-kanava, tai www.joycemeyer.org.

        Heh, hyvä vitsi. Kuka järkevä ihminen tuohon viitsii uskoa. Rukoile sinä vaan. Tiesitkö, että kuolemanpelko pakotti ihmisen luomaan jumalan.


    • Jeesus on ihana

      Meidät on luotu elämään Jumalan yhteyteen. Nykyihmiset elävät itselleen, siinä ei olekaan mitään sisältöä. Jumalan yhteydessä on hyvä olla, yltäkylläisesti iloa ja rauhaa, kaikkea mitä tarvitset ja enemmänkin. Avaa raamattusi ja katso mitä Jumala puhuu siellä sinusta ja sinulle ja ennenkaikkea mitä hän puhuu luomakunnan Kuninkaasta, Jeesuksesta. Jeesus etsii sinua, missä olet? Rukoile Jeesusta, etsi Häntä, lue raamattua ja etsi ítsellesi seurakunta - joko luterilainen, helluntaiseurakunta tai vapaakirkko, löydät ihanan yhteyden muiden kristittyjen kanssa - ja huomaat, että he ovat ihania ihmisiä, aitoja ja mukavia. Me haluamme palvella Jumalaa koko elämällämme ja se näkyköön. Me emme häpeä Jeesusta. Jeesuksessa on kaikki. Nykyihminen ja yhteiskunta on laittanut Jumalan tulitikkulaatikkoon, on unohdettu, että Jumala on kaikki ja Hän voi kaiken, Hän on ihmeiden Jumala. Kuuntele vaikka www.joycemeyer.org osoitteesta Joycen saarnoja - se muuttaa elämäsi. Uskomatonta käytännön evankeliumia maailman kuuluisimmalta jenkkisaarnaajalta, jonka elämä muuttui.

      • weowemnvwomocm

        Entä muslimit, juutalaiset, hindut ym.?


      • suimar
        weowemnvwomocm kirjoitti:

        Entä muslimit, juutalaiset, hindut ym.?

        hoitaa Jumala omalla tavallaan,mutta sinun ja minun on saatava tämän elämän aikana varmuus siitä,minne olemme matkalla:joko pimeyteen(helvettiin) tai kirkkauteen(taivaaseen Luojamme luo).Muut vaihtoehdot ovat poissuljetut.


    • pukuku

      Tarkoituksemme, tehtävämme ja tavoitteemme pyörii kusi ja paska reijän ympärillä.

      • TheTouko

        Elämän tarkoitus ja jumala, ovat kaksi eri asiaa. Jumala on se, joka on luonut, syy minkä takia maailma on syntynyt. Jumala voi siis olla niin alkuräjähdys kuin jokin pieni paskaläntti lattialla, josta meidän maailmamme on muovautunut. Silti surullisen paljon ihmiset luulevat, että jumala on jokin "jumalallinen" täydellisyys, ja joka on määrännyt moraaliopin ja määrää kuinka ihmislajin pitäisi käyttäytyä. Ihminen luulee olevansa älykäs, mutta oikeasti niin hauras, niin vahingoittuvainen, niin epävarma.

        Kun ihminen etsii jumalaa, toista henkeä tai olentoa, hän vain osoittaa sitä, ettei ole valmis itse elämään omaa elämäänsä niillä säännöillä kuin hän haluaa, hyvässä ja pahassa. Se osoittaa myös sitä että hän ei pysty olemaan oma hallitsejansa, vaan tarvitsee toisen persoonaan käskyjä ja oppeja.

        En tuomitse ihmisiä, jotka uskovat kristitynopin jumalaan, mutta silti minua ärsyttää nykyaikainen väliinpitämättömyys ja tekopyhyys. Jos kerran raamattu on kristitynopin perusta, aate joka on oikeassa, minkätakia ihmiset noteeraavat vain jotain osia ja jättävät toiset kokonaan pois huomioimatta? Se on kuin se, että sanoo että rakastaa jotain levyä tai kirjaa sydämmensä pohjasta mutta kuuntelee vain ensimmäisen biisin levyltä. Kristinusko on tehnyt paljon pahaa, ja myös hyvää. Mutta nämä teot ovat VAIN ja ainoastaan IHMISEN kädestä, ei jumalan.

        Siis; Älkää etsikö jumalaa, jolla on käskyt valmiiksi teille! Etsikää rauha itsenne kanssa, palvokaa mielummin luontoa, se on ainut todellinen ja kaunis asia mitä meillä täällä maanpäällä on. Luonto on ja pysyy, kaikki menee sulassa harmoniassa, sykleittäin. Jos ette usko sydämmestänne johonkin asiaan, miksi esittää? Meiltä suomalaisiltahan riistettiin metsä, luonto, vanhat uskonnot. Verellä ja kuolemalla.


      • TheTouko kirjoitti:

        Elämän tarkoitus ja jumala, ovat kaksi eri asiaa. Jumala on se, joka on luonut, syy minkä takia maailma on syntynyt. Jumala voi siis olla niin alkuräjähdys kuin jokin pieni paskaläntti lattialla, josta meidän maailmamme on muovautunut. Silti surullisen paljon ihmiset luulevat, että jumala on jokin "jumalallinen" täydellisyys, ja joka on määrännyt moraaliopin ja määrää kuinka ihmislajin pitäisi käyttäytyä. Ihminen luulee olevansa älykäs, mutta oikeasti niin hauras, niin vahingoittuvainen, niin epävarma.

        Kun ihminen etsii jumalaa, toista henkeä tai olentoa, hän vain osoittaa sitä, ettei ole valmis itse elämään omaa elämäänsä niillä säännöillä kuin hän haluaa, hyvässä ja pahassa. Se osoittaa myös sitä että hän ei pysty olemaan oma hallitsejansa, vaan tarvitsee toisen persoonaan käskyjä ja oppeja.

        En tuomitse ihmisiä, jotka uskovat kristitynopin jumalaan, mutta silti minua ärsyttää nykyaikainen väliinpitämättömyys ja tekopyhyys. Jos kerran raamattu on kristitynopin perusta, aate joka on oikeassa, minkätakia ihmiset noteeraavat vain jotain osia ja jättävät toiset kokonaan pois huomioimatta? Se on kuin se, että sanoo että rakastaa jotain levyä tai kirjaa sydämmensä pohjasta mutta kuuntelee vain ensimmäisen biisin levyltä. Kristinusko on tehnyt paljon pahaa, ja myös hyvää. Mutta nämä teot ovat VAIN ja ainoastaan IHMISEN kädestä, ei jumalan.

        Siis; Älkää etsikö jumalaa, jolla on käskyt valmiiksi teille! Etsikää rauha itsenne kanssa, palvokaa mielummin luontoa, se on ainut todellinen ja kaunis asia mitä meillä täällä maanpäällä on. Luonto on ja pysyy, kaikki menee sulassa harmoniassa, sykleittäin. Jos ette usko sydämmestänne johonkin asiaan, miksi esittää? Meiltä suomalaisiltahan riistettiin metsä, luonto, vanhat uskonnot. Verellä ja kuolemalla.

        Olet väärässä siinä, että meiltä on riistetty vanha uskonto. Kristinusko vain sulautui meidän vanhoihin uskomuksiin. Juhannusta vietetään edelleen. Vanha slaavilainen ukkosenjumala, perun, on nykyinen perkele. Se on se, kuin salaman lailla lyövä ajatus, joka välähdyksenomaisesti tulee osoittamaan Jumalan luomistyön virheellisyyden, ihmisen pienuuden ja elämän rajallisuuden. Tuo sama salama, tammi ja käärme ovat meidän unissamme aivan samalla tavalla, kuin ne olivat esi-isiemme unissa. Mikään keinotekoinen ei voi poistaa Luojan luomaa symboliikkaa, eikä Luojan luomia rakenteita psyykeestämme. Keinotekoinen kristillinen symboliikka: miltä näyttäisi, jos ihmiset alkaisivat kulkemaan pienet giljotiinit kaulassaan? Tai olisi temppeleitä, joiden katoilla olisi kaasupullo ja temppelit muistuttaisivat kaasukammioita? Keinotekoinen väistyy aina luonnollisen tieltä -- se on vain ajan kysymys. Eikä meidän tarvitse edes ponnistella sen eteen, sillä se mikä oli, on edelleen.


    • tsi2

      Täyttää Sielunsopimus jonka olet luvannut tehdä.Platon puhui tästä aikanaan.

      • kalle K

        "On helppo antaa anteeksi yhdelle
        lapselle, joka pelkää pimeää.
        Todellinen tragedia on
        aikuinen, joka pelkää valoa ".
        (Platon)

        "Se, joka avioituu
        ajanhengen kanssa on pian leski. "
        (Goethe)

        "Jos haluat päästä joen
        lähteelle on uitava
        vuorovettä vastaan ".
        (Stanislaw Jerzy LEC

        AJATELKAA

        ei sun tarvi hakea tietoo ja kyylää joka asiaa
        se aiheuttaa vaan epätoivoa .onko se kivaa sun mielelle ja ymärillä olevat ihmiset kärsii,ei ehkä kaikki mutta kuitenkin..

        eikö se ole oarempi jos tunnet olevasi turvassa ja seisot KAllion päällä jota ei MIKÄÄN hetkauta. kun mikään ei tunnu olevan totta ja pidä..
        ..nyt en kirjoita millekkään yhdelle ihmiselle sanon vaan kaikille ei "hihhuleilee" (anteeksi vertaus mutta tämä on yleinen ajattelu meistä valitettavasti)
        ja hihhulit tulee 1800luvun lestadolaisista, kun silloin aikoinaan huudetiin "hih huh" huutoja näitten kokouksissa paljon..

        ja kyllä olen niin sanottu "hihhuli" sitten jos haluutte sanoo näin mutta se ei liity meihin ollenkaan.
        ja Jeesus on parasta mitä voi ihmiselle taphtua ..ja täällä on monta jotka on minun kannalla..

        Jeesus on kallio..

        suun tunnstuksella
        ja sydämmen uskolla pelastut

        ja tämä on valinta haluatko uskoa ja kokeilla Jeesusta vai nou..
        yksinkertainen asia mutta niin vaikea just meidän ihmisyyden takia

        siunausta kaikille


    • lytilipi-iita

      tarvita ilmentäkseen minun elämäni tarkoitusta:

      "Ihmiset ovat että heillä olisi ilo".

      Ja oman elämäni tarkoitus on valmistautua kohtaamaan
      JUMALA. Ja toteuttaa normaaleja lajilleni ominaisia viettejä.

    • Jooseppo

      En ymmärrä mitään mistään filosofiasta mutta vaikuttaako kysymyksen asetteluun se että jos ajatellaan ihminen Jumalan luomaksi tai sattumalta tänne muovautuneeksi ?

      • lanttupää

        Kyllä täysjärkiset voi unohtaa sen Jumalan luoman maailmankaikkeuden.
        Ja jos pysytään maapallolla niin ihminen on luonut jumalan eikä muuta jumalaa ole.
        Siis jumala ei ole kuin ihmisten ajatuksissa.
        Ihminen on evoluution tulos samoin kuin kaikki muukin maapallolla oleva elävä ja kasvava eliö- tai olio.
        Ei niitä maailmankaikkeuksia luoda seitsemässä päivässä eikä edes miljardissä päivässä.

        Uskovaiset saavat uskoa mitä haluavat se ei minulle kuulu, mutta pitäis hiukan ajatella kun on aivotkin olemassa.
        Tiede on oikella jäljillä maailmankaikkeuden ja ja jopa maapallomme syntymisen suhteen.
        Siis ihminen on evoluution tulos ja = satuma.
        Kokonainen maapakko on vain hiukkanen kaikkeudessa ja ihminen ei sitäkään.
        Me kaikki olemme atomeita joista kaikki aine koostuu.


      • suimar
        lanttupää kirjoitti:

        Kyllä täysjärkiset voi unohtaa sen Jumalan luoman maailmankaikkeuden.
        Ja jos pysytään maapallolla niin ihminen on luonut jumalan eikä muuta jumalaa ole.
        Siis jumala ei ole kuin ihmisten ajatuksissa.
        Ihminen on evoluution tulos samoin kuin kaikki muukin maapallolla oleva elävä ja kasvava eliö- tai olio.
        Ei niitä maailmankaikkeuksia luoda seitsemässä päivässä eikä edes miljardissä päivässä.

        Uskovaiset saavat uskoa mitä haluavat se ei minulle kuulu, mutta pitäis hiukan ajatella kun on aivotkin olemassa.
        Tiede on oikella jäljillä maailmankaikkeuden ja ja jopa maapallomme syntymisen suhteen.
        Siis ihminen on evoluution tulos ja = satuma.
        Kokonainen maapakko on vain hiukkanen kaikkeudessa ja ihminen ei sitäkään.
        Me kaikki olemme atomeita joista kaikki aine koostuu.

        ovat aika hyvässä järjestyksessä."Sattuma-Ville" on tosi fiksu järjestäjä.Eikö vain arvoisa lanttupää?


      • Lanttupää...
        suimar kirjoitti:

        ovat aika hyvässä järjestyksessä."Sattuma-Ville" on tosi fiksu järjestäjä.Eikö vain arvoisa lanttupää?

        Ihmettelen suuresti eräitä uskovaisten tahoja jotka kaikin kainoin yrittävät kumota tieteen saavutukset.

        Minun oma mielipiteeni on se, että ihmisen mielikuvitus on keksinyt jumalan pelastamaan tyhmemmät suuremmilta ajatuksilta.
        On helppoa sanoa että Jumalahan kaiken rakensi seitsemässä päivässä ja muutama tuhat-vuotta sitten.
        Uskokoon jokainen mihin haluaa, mutta minä uskon omiin aivoihini.
        Ei maailmankaikkeudessa kaikki ole ollenkaan hyvässä järjestyksessä. Eivät edes atomit.

        Aine muuttuu kokoajan ja jopa katastrofaalisesti.
        Galaksit törmäilevät toisiinsa ja tuhoutuvat pieniksi hiukkasiksi. Näistä hiukkasista muodostuu sitten uusia aurinkokuntia.

        Ehkä on viisainta minun kirjoitella Tiede Lehden foorumeilla edelleen.
        Täältä ei löydy ajattelijoita, vaan uskojia.

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/22059-tutkija-uskonnot-mielikuvituksen-tuotetta
        Antakaa nyt hyvät ihmiset minun pitää omat mielipiteeni ja kunnioittakaa niitä.
        En ole ainoa ihminen maapallolla joka uskoo tieteeseen eikä keksittyyn jumalaan.


      • kuulapää90
        Lanttupää... kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti eräitä uskovaisten tahoja jotka kaikin kainoin yrittävät kumota tieteen saavutukset.

        Minun oma mielipiteeni on se, että ihmisen mielikuvitus on keksinyt jumalan pelastamaan tyhmemmät suuremmilta ajatuksilta.
        On helppoa sanoa että Jumalahan kaiken rakensi seitsemässä päivässä ja muutama tuhat-vuotta sitten.
        Uskokoon jokainen mihin haluaa, mutta minä uskon omiin aivoihini.
        Ei maailmankaikkeudessa kaikki ole ollenkaan hyvässä järjestyksessä. Eivät edes atomit.

        Aine muuttuu kokoajan ja jopa katastrofaalisesti.
        Galaksit törmäilevät toisiinsa ja tuhoutuvat pieniksi hiukkasiksi. Näistä hiukkasista muodostuu sitten uusia aurinkokuntia.

        Ehkä on viisainta minun kirjoitella Tiede Lehden foorumeilla edelleen.
        Täältä ei löydy ajattelijoita, vaan uskojia.

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/22059-tutkija-uskonnot-mielikuvituksen-tuotetta
        Antakaa nyt hyvät ihmiset minun pitää omat mielipiteeni ja kunnioittakaa niitä.
        En ole ainoa ihminen maapallolla joka uskoo tieteeseen eikä keksittyyn jumalaan.

        Tieteen saavutuksia ovat pienet verrattuna Jeesuksen saavutuksiin nimitääin jos tietäisit tietosi pienuuden tarjoaisit sydämen ?

        Olet siinä asian ytimessä että Jeesus on tullut pelastamaan myöskin sinut "suurilta ajatuksilta" jotka eivät välttämättä niin suuria olekaan.

        Katsos vaikka galaksit törmäilevät toisiinsa ihmisen pieni sydän on hyvin yksinkertainen.

        Ehkä on viisainta kirjoitella viisauden rakastajien foorumeilla jotta tiedeläpät pysyisivät silmillä.

        Annan sinun pitää omat mielipiteesi mutta en kyllä juuri kunnioita niitä siksikään kun maallinen kunnia on niin kovin katoavaista.

        Et ole ainoa todellakaan joka palvoo epäjumalia.


      • suimar
        Lanttupää... kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti eräitä uskovaisten tahoja jotka kaikin kainoin yrittävät kumota tieteen saavutukset.

        Minun oma mielipiteeni on se, että ihmisen mielikuvitus on keksinyt jumalan pelastamaan tyhmemmät suuremmilta ajatuksilta.
        On helppoa sanoa että Jumalahan kaiken rakensi seitsemässä päivässä ja muutama tuhat-vuotta sitten.
        Uskokoon jokainen mihin haluaa, mutta minä uskon omiin aivoihini.
        Ei maailmankaikkeudessa kaikki ole ollenkaan hyvässä järjestyksessä. Eivät edes atomit.

        Aine muuttuu kokoajan ja jopa katastrofaalisesti.
        Galaksit törmäilevät toisiinsa ja tuhoutuvat pieniksi hiukkasiksi. Näistä hiukkasista muodostuu sitten uusia aurinkokuntia.

        Ehkä on viisainta minun kirjoitella Tiede Lehden foorumeilla edelleen.
        Täältä ei löydy ajattelijoita, vaan uskojia.

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/22059-tutkija-uskonnot-mielikuvituksen-tuotetta
        Antakaa nyt hyvät ihmiset minun pitää omat mielipiteeni ja kunnioittakaa niitä.
        En ole ainoa ihminen maapallolla joka uskoo tieteeseen eikä keksittyyn jumalaan.

        ovat kyllä mahtavia,sen tunnustan nöyrästi,mutta Jumalan saavutukset ovat silti ylivertaiset,koska Hänen ansiotaan on sekin,että tieteen saavutukset ovat niin mahtavia,sillä kukapa muu kuin ihmisen luonut Jumala on kaiken viisauden ja älyn meille lahjoittanut.
        Yhtään ainoaa ihmistä taivaan ja maan Valtias ei ole tarkoittanut kitumaan polttoroviolla,koska "Hän tahtoo,että kaikki ihmiset pelastuisivat" ja pääsisivät taivaaseen.1.Tim 2:4.Tahdotko sinä?


    • WeR1

      Tekö taas?
      Löysitte siis suhteellisen ja absoluuttisen tiedon ensyklopedian toisen osan.
      Ensimmäinen oli jätetty helposti näkyville maanalaisen temppelin kateederin päälle,
      mutta tämä oli vaikeampi löytää, eikö vaan?
      Hyvin tehty.
      Kuka te oikein olette? Sisarenpoikani Jonathanko?
      Tyttärenikö?
      Ei, ette ole kumpikaan heistä.
      Päivää, tuntematon lukija!
      Toivoisin tuntevani teidät paremmin. Sanokaa näiden sivujen äärellä nimenne, ikänne,
      sukupuolenne, ammattinne ja kansalaisuutenne.
      Mikä teitä kiinnostaa?
      Mitkä ovat vahvuutenne ja heikkoutenne? Niin ja sitten... antaa olla.
      Tiedän, kuka olette.
      Tunnen, kuinka kätenne sivelevät sivujani. Se tuntuu sitäpaitsi aika mukavalta.
      Voin aavistaa salaisimmatkin luonteenpiirteenne sormenpäistänne, sormenjälkienne kiemuroista.
      Kaikki on kirjattu ylös, jopa pienimpiin osasiinne.
      Aistin niistä jopa esi-isienne geenit. Ajatella että kaikkien noiden ihmisten piti kuolla tietyssä iässä.
      Heidän piti hurmata toisensa ja pariutua jotta te lopulta syntyisitte!
      Juuri nyt minusta tuntuu, että näen teidät tuossa vastapäätä.
      Ei, älkää hymyilkö. Olkaa luonnollinen. Antakaa minun lukea teitä syvemmältä.
      Olette paljon enemmän kuin kuvittelettekaan. Ette ole vainsukunimi ja etunimi, joilla on tietty sosiaalinen tausta.
      Teissä on 71% puhdasta vettä, 18% hiiltä, 4% typpeä, 2% kalsiumia, 2% fosforia, 1% kaliumia,
      0,5% rikkiä, 0,5% natriumia ja 0,4% klooria.
      Lisäksi reilu ruokalusikallinen erilaisia hivenaineita: magnesiumia,sinkkiä, mangaania, kuparia, jodia, nikkeliä,
      bromia, fluoria, piitä.
      Sitten vielä pieni hyppysellinen kobolttia, alumiinia, molybdeeniä, vanadiumia, lyijyä, tinaa, titaania ja booria.
      Siinä olemassa olonne resepti.
      Kaikki edellämainitut ovat peräisin tähtien palamisesta ja ovat löydettävissä muualtakin kuin teidän ruumistanne.
      Teissä oleva vesi on samankaltaista kuin minkä tahansa valtameren vesi. Fosforinne yhdistää teidät tulitikkuihin.
      Kloorinne on samanlaista kuin se, mitä käytetään uima-altaiden desinfiointiin. Mutta olette vielä muutakin.
      Olette kemiallinen katedraali, ällistyttävä rakennelma annostuksineen, tasapainoineen, tuskin käsitettävän monimutkaisine mekanismeineen.
      Sillä moleekyylinne koostuvat nekin atomeista, hiukkasista, kvarkeista ja tyhjiöistä, ja kaiken liittävät yhteen teitä itseänne nerokkaammat
      sähkömagneettiset, sähköiset ja gravitaatiovoimat. Oli miten oli! Onnistuitte löytämään tämän toisen osan ja olette siis nokkela ja tiedätte jo paljon minun maailmastani.
      Mihin käytitte ensimmäisen osan antamiani tietoja? Revoluutioonko? Vai evoluutioon?
      Ette varmaan mihinkään. Asettukaa siis mukavasti voidaksenne lukea paremmin. Pitäkää selkä suorana. Hengittäkää rauhallisesti.
      Rentouttakaa suun seutu. KUULKAA MINUA!
      Mikään mikä ympäröi teitä ajassa ja tilassa, ei ole hyödytöntä. Te ette ole hyödytön. Lyhyen aikaa kestävällä elämällänne on merkitys.
      Elämänne ei johda umpikujaan. Kaikella on merkityksensä. Kun luette sanojani olen itse matojen syötävänä. Mitä minä oikein sanoin?
      Lannoitan lupaavan tuntuisia, nuoria kirvelintaimia. Minun sukupolveni ihmiset eivät ymmärtäneet, mihin pyrin.
      Minun osaltani on liian myöhäistä, mutta teidän osaltanne ei ole myöhäistä. Istutteko mukavasti?
      Rentouttakaa lihaksenne. Älkää enää ajatelko muuta kuin maailman kaikkeutta, jossa olette vain mitättömän pieni pölyhiukkanen.
      Kuvitelkaa aika nopeutettuna. Kups! Kuolitte pois. Mitä saitte aikaan? Ette varmasti tarpeeksi.
      Pankaa toimeksi! Tehkää jotakin, vaikka kuinka vähäistä, jumaliste! Tehkää elämästänne jotain ennen kuolemaa. Ette syntynyt tyhjän vuoksi.
      Ottakaa selville, miksi synnyitte. Mikä on teidän vähäistäkin vähäisempi tehtävänne? Ette syntynyt sattumalta.
      Olkaa tarkkana.

      -Edmon Wells-
      Suhteellisen ja absoluuttisen tiedon ensyklopedia

    • Selvis

      Luin hääraamatun niin sieltä selvisi mitä on elämä ja sen tarkoitus. Suosittelen. Se Kirja on loppumaton aarre, opas, neuvoja, lohduttaja, kasvattaja, nuhtelija, kurittaja.... Maailman luetuin kirja. Pelkkää faktaa

    • mitään

      Tarkoitusta. Ei ihmisellä eikä millään muullakaan. Ihminen ne tarkoitukset luo. Ihan sellaiset kuin itse haluaa. Jos haluat jonkun tarkoituksen keksiä, senkus teet, mutta ei se tee sun elämää tarpeelliseksi.

    • Ihminen12

      on tulla paremmaksi ihmiseksi.

    • aamoselmeri

      Siltähän se asia näyttää, että suurin osa meistä on ottanut tehtäväkseen viihtymisen. Toisten ihmisten, eläinten, ja luonnon kustannuksella, eli pala jokaista. Ja se siinä. Ja siinä se virhe!

      • uusi näkokulma

        Lisääntykää ja täyttäkää MAAILMANKAIKKEUS.
        Siinä riittää meille tehtävää ja tarkoitusta
        pitkäksi aikaa.
        Kuusta olis hyvä aloittaa noin harjoitusmielessä.


      • because of plastic
        uusi näkokulma kirjoitti:

        Lisääntykää ja täyttäkää MAAILMANKAIKKEUS.
        Siinä riittää meille tehtävää ja tarkoitusta
        pitkäksi aikaa.
        Kuusta olis hyvä aloittaa noin harjoitusmielessä.

        Ihmisen tarkoitus on aiheuttaa seuraava globaali sukupuuttoaalto ja jos mahdollista, tuhota biosfääri niin perusteellisesti, että siitä tulee elinkelvoton lähes kaikille maapallon populaatioista. Tästä tuhosta selviävät vain aniharvat eliölajit, joiden optimit elinolosuhteet poikkeavat merkittävästi tämän hetken valtalajeista. Tämä on osa jumalan suurta suunnitelmaa: ihminen luotiin, koska jumala uneksi uudesta maasta ja taivaasta ja oli liian laiska ryhtyäkseen itse töihin. Luultavasti hän havitteli joitakin uutta materiaalia, jota ei luonnostaan synny. Saattaahan myös olla, että hän lähettää osan ihmiskunnasta tähtiin valloittamaan uusia sivilisaatioita.


    • maapallo

      on samaa mittakaavaa suuremmassa kokonaisuudessa kuin meillä esim. mikrobit?

      Onko avaruus kuin suuri meri ja planeetat planktonin kokoisia tässä kokonaisuudessa?

    • null anwer

      Tähän kysymykseen kukaan ihminen ei koskaan tule löytämään vastausta. Valitan. Toisaalta kukaan ei tietysti kiellä sinua hakkaamasta päätäsi seinään.

    • nwofrl

      ja tämä viittaa lisääntymiseen.

    • shang ri la

      Viktor E Franklin kehittämän logoterapian mukaan elämä esittää ihmisyksilölle kysymyksen elämän tarkoituksesta. Ja tähän oman olemisensa tarkoitukseen ihmisen tulee etsiä vastausta saavuttaakseen mielekkään elämän. Merkityksellisen elämän puuttuminen oireilee ihmisellä masennuksena.

    • 2012

      Kai se olisi rakentaa tätä maailmaa paremmaksi paikaksi seuraaville sukupolville. Paitsi, nykyisin rakentaminen kääntynyt huonompaan suuntaan. Lapsellisesti todettuna, tehdä maailmasta parempi paikka asua seuraavalle sukupolvelle.

    • öö öö ..ö

      Sinä kysyt mikä on 'meidän' tehtävämme. Sori en tiedä.

      Me on joukko, lauma, laumalla on kyllä omat 'sääntönsä'
      mutta lauma ei ole ajatteleva olento kuten yksilö on.

      Jos kysyt mikä on yksilön tehtävä ,
      voisihan joku vastata että täyttää monien tarpeet,
      mutta kun sekään ei ole vielä kenenkään 'varmistama' väite.

      Yksilönä minun velvollisuus on löytää merkitys elämälle
      , omalla kohdallani se on sitä että pitää elämää arvokkaana,
      puolustaa heikompia, auttaa ystävää, opastaa jos siihen kykenen,
      opetella kun en osaa... ja tehdä sellaista mikä on mielenkiintoista.

      Pohjalla on sanonta:
      "Tekemällä sitä, mistä olen kiinnostunut, minusta voi tulla sellainen, miksi minut on tarkoitettu."

      Pointtina on että elämän syvempi merkitys lienee se että löydät itsellesi sopivan päämäärän.

      Jos se on toisten palveleminen, se on sitten niin.

      Jos se on rahan ja materiaalin kerääminen , se on sitten niin.



      Jos elämän tarkoitus on 'hukassa', kukaan ei voi sinua auttaa... koska sinä olet se joka voi auttaa.
      Sinä tunnet itsesi paremmin kuin kukaan toinen.

      Eli tiivistelmä, tee sitä enemmän mikä kiinnostaa.
      Tutki itseäsi.
      Tunne itseäsi.

    • En tiedä, luulen näi

      oppimiminen, pitämään huolta toinen toisistaan.
      Niinkin luontokin huolehtii tasapainostaan. Se on ihmiselle vaikeaa, koska ihminen on mikä on. Ihminen voi tehdä väärin, luonto ei.

    • sikallio

      Elämä on elämää, eikä muuta. Siinä ei ole yleistä tarkoitusta. Ihminen määrittelee elämänsä tarkoituksen omista subjektiivisista lähtökohdista. Ensimmäinen lähtökohta on oman elämänsä ylläpitäminen. Kaikki toiminnot, elämän tarkoituksen hakukin, liittyvät tähän, joskin mutkia ja polvia tulee ajatukskuvioihin siten, että alkulähtökohtaa ei enää tiedostakaan. Myös Platon, Aristoteles , Sokrates ja Leibniz kehittelivät filosofiaansa pohjalta, jossa viisaus on elämää ylläpitävä voima.
      Olet muuten raju tyyppi, kun kyseisten filosofioiden opit muutamassa viikossa selkiytyivät. Filosofit tutkivat niitä vuosia ja taas vuosia.

      • arjuuna

        tarkoitus kuin miljardeilla muillakin elämän muodoilla, kaikkialla maailmankaikkeudessa, eli ilmentää, ajatonta elämää ajassa ja aineessa, että miten se kehittyy syyn ja seurauksen lain alaisena.
        Ihminen saa henkisen elämänsä tarkoituksen psykologisena perimänä, jota hän piilotajuisesti toteuttaa, mutta tietoiseti yrittää sitä muuttaa


    • ,-O-.

      Jossain tutkimuksessa kävi ilmi, että evoluutio ei voi mennä taaksepäin. Jos jonkin eliön DNA:ta muokataan sellaiseksi kuin se oli joskus eliön esi-isien aikaan, eliö ei pysty elämään. Evoluutio ei siis kierrä kehää niin kuin kaikki muu tässä maailmankaikkeudessa. Eliöt vain kehittyvät jatkuvasti hienommiksi ja monimutkaisemmiksi. Tämä kehitys siis johtaa johonkin. En tiedä mihin, mutta ajattelen, että sen jatkumisen turvaaminen on tärkeintä. Kaikki mitä ihmisessä tapahtuu ja mitä se tekee kuitenkin kulminoituu lajin mahdollisimman tehokkaalle selviytymiselle. Tässä muutamia esimerkkejä:
      1. Ihmisen mielihyvän tavoittelu: Hyvä ravinto tuottaa mielihyvää, koska ihminen tarvitsee energiaa, jotta pystyisi elämään niin pitkään, että saa jälkeläisiä ja voi kasvattaa ne (pankaa merkille, että parhailta maistuvat ruoat sisältävät eniten energiaa tai tärkeitä ravintoaineita kun taas asiat, jotka eivät sisällä mitään, kuten paska, maistuu paskalta), sosiaalisuus tuottaa mielihyvää, koska joukossa selviytyminen on tehokkaampaa. Seksi tuntuu kaikkein parhaalta, koska sillä tehdään jälkeläisiä.
      2. Luonnonvalinta karsii heikot yksilöt pois. Heikot yksilöt eivät saa parittelukumppania niin helposti, koska heidän huonoilla geeneillä on vaikeampi selviytyä. Jotkut yksilöt taas tekevät itsemurhan, koska heidän mielihyvän tavoittelunsa on vajavaista ja he saattavat tuntea elämänsä turhaksi. Tämä on evoluution kannalta huono ominaisuus, sillä evoluutio suosii mielihyvän, kuten seksin, mahdollisimman suurta tavoittelua. Vieteiltään löysät yksilöt karsiintuvat siis pois.
      3. Älykkyys: Ihminen on tämän planeetan hienostunein eliö ja se on kehittynyt erittäin älykkääksi, koska se auttaa selviytymään tehokkaammin. Yksi ekokatastrofi, kuten asteroidin törmäys voisi tuhota kaiken evoluution aikaansaaman, mutta ihmisellä on jatkuvasti yhä suuremmat mahdollisuudet torjua tällaisia ekokatastrofeja tieteen keinoin. On varmaa, että maapallo ei ole elinkelpoinen ikuisesti, mutta jos ihminen ja sen tietämys kehittyy tarpeeksi nopeasti, ihminen pystyy siitä huolimatta selviytymään senkin jälkeen kun maapallosta tulee elinkelvoton tai se tuhoutuu.
      4. Yksittäinen eliö ei myöskään elä ikuisesti, vaikka miten söisi ja pitäisi huolta itsestään, koska yksittäisen eliön sisällä ei tapahdu evoluutiota. Sitä tapahtuu ainoastaan kun syntyy uusia jälkeläisiä. Vanhat siis kuolevat, jotta uusille olisi tilaa.
      Kaikki elämässä siis kulminoituu evoluution jatkumiselle, enkä usko, että turhaan.

      • pääkallo25

        Olen myös lukenut kirjan Alkuajatus ja on kyllä hyvä kirja. Kirjan mukaan emme ole kehomme, emmekä edes ajatuksemme, nuo lauseet sai ainakin minulla kilahtamaan aika hyvin asiat kohalleen. Jees, evoluutio on kyllä varmasti totta, onhan noita luurankoja ym. löytynyt niin paljon että vaikea väittää vastaan. Mutta eikö evoluutio koske vain kehojen kehittymistä? Kuinka monta ajatusta tai tunnetta sieltä luiden seasta on löytynyt? Esimerkiksi ihmisen kehittymisestä emme voi olla varmoja muusta kuin siitä että olemme joskus olleet erinäköisiä. En ole kovinkaan lukenut ihminen, ihan normi yleissivistynyt, mutta alkuajatus kyllä pisti vauhtia pääkoppaan.


    • nii-i

      Joko se, mikä tekee itsensä onnelliseksi. Toisin sanoen, mielihyvää ja hyvinvointia lisäävät toiminnot ja ärsykelähteet. Ihmisten tavoitteet ja mieltymykset ovat toisistaan poikkeavia. Täten näkisin, että ihmisen tarkoitus on oppia tuntemaan itsensä ja ympäröivä maailma. Täytyy siis miettiä ja tutkia. Eli olla ahkera, utelias ja kohtuullinen

      Tai sitten tarkoituksena on tehdä muut onnelliseksi, vaikka se ei itselleen tuottaisi mitään erityistä iloa. Tällöin täytyy tietää mikä tekee muut onnelliseksi. Tässäkin on siis tärkeää miettiä ja tutkia. Lisäksi täytyy lisätä tahdonvoimaa ja pidättäytyä pahasta. Ehkäpä apuna toimii jokin uskonto tai kiintymys ihmisiin.

      Tai jonkinlainen monimutkainen synteesi näistä. Sen keksiminen onkin hankala tehtävä. Mutta sinänsä nykyihmiselle tärkeä, että jokainen nuori joutuu varmasti miettimään altruismin ja egoismin välillä olevia vaihtoehtoja. Itse en osaa vielä sanoa missä suhteessa näiden pitäisi olla, jotta elämä olisi hyvä. En ole tutkinut enkä miettinyt asiaa tarpeeksi. Voidaan vain arvella, että kumpi koki elävänsä onnellisemman elämän, Michael Corleone vai Gandhi. Nykyinen psykologia sanoisi, että Gandhi. Ihminen haluaa kokea tehneensä hyvää enemmän kuin pahaa. Tästä on tietysti monia poikkeuksia, niinkuin monesta muustakin nykypsykologian väitteestä.

      Näen että ihminen on olemassa vain ihmistä varten. Siitä syystä hieman sivuutin tuon kysymyksesi. Ihmiselle voi kertoa tarkoituksen vain jos ihminen on voimakkaasti epävarma asemastaan maailmankaikkeudessa. Muussa tapauksessa kehotusta toimia tietyllä tavalla ei sisäistettäisi tarkoituksena vaan pelkkänä ihmisen motiiveihin vetoavana käskynä. Tarvitaan siis jäsentymätön ja epätieteellinen maailmankuva. Toisin sanoen, sellaiset ihmiset , jotka elävät tietämättömyydessä ja epävarmuudessa, ovat johdateltavissa tarkoitusajatteluun. Elikkä lapset, sivistymättömät kansat ja historiassa mullistusten ja uusien, tuntemattominen ilmiöiden keskellä elävät ihmisjoukot.

      Edelleenkään en ole vastannut esittämääsi kysymykseen. Se on monimutkainen kysymys ja lähellä kysymystä ihmisen merkityksestä ja panoksesta historiassa, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Ihminen on sosiaalinen ja järkevä, mutta tarvittaessa myös julma ja eläimellinen. Ihmisen merkitys maailmankaikkeudessa on joko se, että ihminen tuhoaa itsensä ja jää siten kaikumaan ikuisuuteen varoittavana esimerkkinä; ) Taikka se, että ihminen kykenee sopeutuvaisuutensa avulla selviämään ongelmista ja jäämään maailmankaikkeuteen herrana loppuun asti, jos sellaista ylipäätään on. Ihminen olisi tällöin ensimmäinen kansalainen, Augustus. Tasavaltaisena näyttäytyvä hallitsija.

    • JohnR.

      Ihmisen tarkoituksesta kirjoittaminen voi olla pitkä juttu, mutta yritän tiivistää.
      Ihmisen tarkoitus on toimia välikappaleena Jumalan ja Taivaasta karkoitetun Luceferin sekä joukkojensa taistelussa. Jumala teki suunnitelman maailman luomisesta ja Jeesuksen tänne lähettämisestä juoneksi Saatanan, tuon Luciferin, voittamiseksi.
      Lucifer oli alkujaan Jumalan enkeli Taivaassa, mutta Luciferin noustua kapinaan Jumalaa vastaan haluten tulla hänen vertaisekseen, Jumala heitti hänet ja hänen puolelleen saamansa joukot pois Taivaasta.
      Nyt Saatana joukkoineen, langenneine enkeleineen eli demoneineen, taistelee Jumalaa vastaan kostaakseen karkotuksensa ja haluten tuhota mahdollisimman paljon kaikkea Jumalan omaa, myös ihmisen.
      Jumala huijasi Saatanan tappamaan Jeesuksen, uskotellen tälle, että se voittaa taistelun tappamalla itse Jumalan pojan. Jumala sai sen aikaiseksi, että Saatana tappoi Jeesuksen, mutta Jumala olikin voimakkaampi kuin Saatana. Jumala haki poikansa pois Saatanan vankeudesta. Jumala voitti näin Saatanan.
      Saatana vei mukanaan Taivaasta valtavan määrän puolelleen liittoutuneita enkeleitä. Taivaasssa on siis nyt vajausta enkeleistä. Raamattu sanoo, että ne, jotka liittyvät Jeesuksen joukkoihin, tulevat olemaan kuin enkelit Taivaassa. Ihmisestä Jumala on suunnitellut uusia joukkoja luokseen Taivaaseen kadotukseen joutuneiden enkelien tilalle.
      Ihminen on siis tavattoman arvokas iankaikkisuusolento, jolla on oma tahto valita kumman joukkoon kuuluu, Jumalan vai Saatanan.

      • Eräs kirjoittaja

        @JohnR.

        Anteeksi, mutta minun on tarkennettava, sillä olet erehtynyt: Lucifer ja Saatana ovat eri taruhahmoja...

        Toisekseen Jahve potki Saatanan pois Taivaasta, koska Jahve halusi Saatanan rakastavan ihmisiä eikä Jahvea itseään. Saatana kuitenkin rakasti Jahvea yli kaiken eikä hän halunnut luopua rakkaudestaan isäänsä. Niinpä vääränlainen rakkauden osoitus osoittautui varsin kalliiksi Saatanalle, kun hänet kenkäistiin ikuiseen kadotukseen.

        Entä mikä oli tarinan opetus? Älä rakasta isääsi liikaa tai hän saattaa katsoa rakkauttasi homoseksuaalisuuden osoitukseksi. Isäsi saattaa suvaitsemattomuuttaan potkia sinut pois kotoa. (Voi näitä Raamatun tarinoita...)


    • whaddahell?

      Miksi ihmiset uskovat jumalaan vaikka kukaan ei ole häntä nähnyt, mutta eivät UFOihin, vaikka monet sanovat niitä nähneensä?

    • tarkoitusta

      Jos ihmisellä olisi jokin tarkoitus, kai se olisi jo tähän mennessä selvinnyt. Koska ihmisen tarkoituksesta esitetään monia keskenään ristiriitaisia ja mielikuvituksellisia selityksiä, tarkoittaa se, että ihmisellä ei ole tarkoitusta. Sitten kun joku keksii hyvän ja yleispätevän selityksen, kenelläkään ei ole kovin suurta tarvetta miettiä elämän tarkoitusta. Tuskin mikään muuttuisi vaikka ihmisellä olisikin tarkoitus.

      • Jeshua pelastaa

        Elämän tarkoitus on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Itse olen saanut syntyä elävään toivoon n. 25v sitten tullessani uskoon Jumalan kutsumana. Sillä niin paljon on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa (Jeesuksen) nlln ettei yksikään joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen (helvettiin) vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Anna sinäkin rakas ystävä elämäsi Jeesukselle rukouksen kautta ja usko syntisi sovitetuiksi golgatan keskimmäisellä ristillä. Etsi elävä Kristillinen seurakunta itsellesi esim. Helluntai, Vapaaseurakunta, City seurakunta ja Onpa luterilaisessa seurakunnissakin uskoon tulleita veljiä ja sisaria.


      • Kait nyt

        olisi, että maapallon elämä ei vahingoittuisi: 1951 oli 1mrd. ihmistö, Nyt 2011 on 7 mrd. ihmistä maapallollla.


      • ijdsm0wåenuvw9poiren
        Jeshua pelastaa kirjoitti:

        Elämän tarkoitus on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Itse olen saanut syntyä elävään toivoon n. 25v sitten tullessani uskoon Jumalan kutsumana. Sillä niin paljon on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa (Jeesuksen) nlln ettei yksikään joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen (helvettiin) vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Anna sinäkin rakas ystävä elämäsi Jeesukselle rukouksen kautta ja usko syntisi sovitetuiksi golgatan keskimmäisellä ristillä. Etsi elävä Kristillinen seurakunta itsellesi esim. Helluntai, Vapaaseurakunta, City seurakunta ja Onpa luterilaisessa seurakunnissakin uskoon tulleita veljiä ja sisaria.

        Elämäsi tarkoitus on siis toivo toisesta elämästä ja helvetin välttämisestä. Toivottavasti jaksat tuon toivon ohella lieventää muiden helvettejä tässä elämässä, ja iloita niistä hyvistä asioista, joita täällä puolella on. Siihen on hyvät mahdollisuudet, kun olet syyllisyyksistä vapaa!


      • sejasamase
        Kait nyt kirjoitti:

        olisi, että maapallon elämä ei vahingoittuisi: 1951 oli 1mrd. ihmistö, Nyt 2011 on 7 mrd. ihmistä maapallollla.

        Niin, että planeettakohtaista (tälle pyörylälle rajattua) olisi olemisen ja elämisen tarkoitus? Eikös tuo sitten olisi samantien valtiokohtaista, osavaltiokohtaista, vaalipiitikohtaista, kuntakohtaista, kyläkohtaista, päiväkohtaista, henkilökohtaista?

        Meinaatko, että maapallo instituutiona ja pyöristettynä kuutiona loppuisi, jos ihminen loisi täydellisen (!?) ekokatastrofin? Maailmankaikkeuden kannalta lopputulos olisi siinä tapauksessa mikä?


      • sejasamase
        ijdsm0wåenuvw9poiren kirjoitti:

        Elämäsi tarkoitus on siis toivo toisesta elämästä ja helvetin välttämisestä. Toivottavasti jaksat tuon toivon ohella lieventää muiden helvettejä tässä elämässä, ja iloita niistä hyvistä asioista, joita täällä puolella on. Siihen on hyvät mahdollisuudet, kun olet syyllisyyksistä vapaa!

        Toivo toisesta elämästä...? Ettei vaan taas ole ihmisen aikakäsityksen rajallisuus luomassa hieman erikoisia käsityksiä... Ympärillä kuolee koko ajan, mutta kuoleeko sitten ihminen oman itsensä elämässä? Vai meneekö aika niin, että se looppaa Sinut jälleen starttiin? Jos asiaa oikein miettii, niin miten niin minua ei aina ole ollut olemassa. Omassa näkökulmassa menneet ajat eivät ole omaa todellisuutta muuten kuin opiskeltuina asioina.


    • tytjhygjgfggh

      Koitan esittää asian lyhyesti:

      1)

      Evot esittävät tämän ratkeamattomuus-jutun mielellään tähän tyyliin: Kohdatessamme monimutkaisen kuvion (esim. tilassa ja ajassa tarkalleen yhteenpelaava biologinen rakenne) emme kuitenkaan voi varmasti selvittää sitä, että onko se peräisin jostain lyhyen kuvauksen omaavasta säännöstä. Täksi (oletetuksi) lyhyen yksinkertaiseksi säännöksi evot sitten tarjoavat luonnonvalinnan idean pohjalta oletettuja mahdollisia lyhytsääntö-juttuja, jonka pohjalta on ajan kanssa sitten "jauhettu esiin" haluttu monimutkainen kuvio samaan tapaan kuin universaalikone (tietyissä tapauksissa) "jauhaa esiin" sille syötetyn lyhyen ohjelman pohjalta paljon pidemmän ja (näennäisesti) monimutkaisen bittijonon.

      2)

      Ongelma evon kannalta vain on, että tämä "lyhyen pohjalta jauhaminen" vie luultavasti NIIN PALJON AIKAA (Tämä perustellaan kappaleessa 3.), että se ei ole kannattava selitys, sillä tarvittava aika on luultavasti niin suuri, että siinä ei maailmankaikkeuden (väitetty) ikäkään riittäisi alkuunkaan. Ajan kannalta helpompi olisi käyttää monimutkaisen kuvion ohjelmakuvauksena kuviota itseään (Mikä on aina mahdollista, tosin se ei välttämättä ole pituudeltaan lyhin vaihtoehto.), mutta tällöin jouduttaisiin siihen tilanteeseen, että sattuman (Koska nyt ei käytettykään lyhyempään sääntöön perustuvaa lakia.) olisi pitänyt osua kohdalleen monimutkaisen kuvion joka merkin kohdalla, ja nämä ovat juuri niitä tilanteita, joihin liittyen on totuttu näkemään kreationistisia eksponentiaaliseen aikavaatimuskasvuun liittyviä laskelmia (Esim. n peräkkäistä kohtaa DNA:sta sattuman osuttava juuri oikein.) ja "maailmankaikkeuden väitetty ikäkään ei riittäisi"-väitteitä. Paha vain evojen kannalta, että nämä eksponentiaalinen aikavaatimuskasvu-tilanteet saattavat vielä olla evojen kannalta HYVIÄ tilanteita. Perustelu kohdassa 3.

      3)

      Miksi "lyhytsäännön pohjalta halutun monimutkaisen jauhaminen" sitten veisi niin paljon aikaa, että tältä pohjalta toimittaessa aikavaatimukset olisivatkin KOVEMMAT kuin eksponentiaalinen kasvu, jota on totuttu pitämään liian voimakkaana kasvuna. Tämä liittyy juuri siihen perustulokseen, että pakkautuvuuden arvo on algoritmisesti ratkeamaton, sillä siitä seuraa, että "lyhytsäännön pohjalta jauhamiseen" liittyvä aikavaatimus T(n) kasvaa nopeammin kuin mikään rekursiivinen funktio (=algoritmisesti laskettavissa oleva) ja siis NOPEAMMIN KUIN EKSPONENTIAALIFUNKTIOT, jotka ovat melko triviaalisti algoritmisesti laskettavia. (Vieläpä rekursiivisten luokassakin hitaasti kasvavia, vaikka toki esim. polynomifunktiot kasvavat vielä hitaammin.) Näin siksi, että jos T(n) olisi hitaamminkasvava (tai yhtänopeasti) kuin joku rekursiivinen eli algoritmisesti laskettava funktio R(n), voitaisiin mielivaltaisen n-pituisen jonon pakkautuvuus ratkaista algoritmisesti (Mikä olisi VASTOIN perustulosta.) siten, että kullakin enintään n-pituisella ohjelmalla (joita on vain äärellinen määrä, mikä on tärkeää päättelyn kannalta) ERIKSEEN universaalikone jauhaisi R(n) askelta (Onnistuu, koska eri "jauhettavia" äärellisesti ja niissä käytettävien askelten määrä R(n) saataisiin algoritmisesti.) minkä jälkeen voitaisiin tarkistaa mikä oli lyhin lähtöjono, josta R(n) askeleen jauhaminen tuotti halutun n-pituisen jonon. Se, että lyhin tällaisista jonoista tuotti halutun n-pituisen jonon jo R(n) askeleen aikana seuraa juuri siitä oletuksesta, että T(n) on pienempi tai yhtäsuuri kuin R(n).

      4)

      3)-kohdassa siis on kyse vähän samasta jutusta kuin siinä, että Turingin koneillakaan ei voida algoritmisesti syötteen pohjalta laskea askelmäärää, jonka sisällä syötteeksi annettu Turingin kone (Syötteeksi tulee nyt siis Turingin koneita, jotka itse ovat ilman syötteitä eli niillä laskenta käydään tyhjällä syötteellä.) pysähtyy (tyhjältä syötteeltä lähtiessään) jos juuri kyseinen Turingin kone ylipäätään pysähtyy. Näin siksi, että muuten voitaisiin ratkaista pysähtymisongelma, joka on kuuluisin algoritmisesti ratkeamaton ongelma.

      5)

      "Lyhytsäännön pohjalta" lähdettäessä aikavaatimus T(n) kasvaa siis "hirvittävän" nopeasti, mille on tyypillistä se, että jo aivan pienilläkin n:n arvoilla saatavat T(n)-arvot ovat äärimmäisen suuria. (Toki "äärimmäisen suuri" on siinä mielessä mielivaltainen käsite, että aina voidaan arvon a sijasta ottaa esim. a 1 ja saadaan vielä suurempi arvo.)

      • tarkoitus ?

        Jos ihminen ei olisi toteamassa kysymystä, ei kysymyksellä olisi mitään merkitystä.


      • sejasamase
        tarkoitus ? kirjoitti:

        Jos ihminen ei olisi toteamassa kysymystä, ei kysymyksellä olisi mitään merkitystä.

        Aivan, ja mielestäni tuo lausahdus (erinomainen kommentti!) kuvastaa oikein hyvin sitä ihmisen ällistelyn loputonta kehää, jossa ei ihmislajin rajallinen ajattelukyky löydä rationaalista vastausta, vaan homma looppaa koko ajan takaisin lähtöruutuun. Ajukopat ovat rajallisia, eikä näin ollenkaan kannata nostaa ihmistä lajina muiden yläpuolelle.


    • dudenamedexter

      ihmisellä ei ole tarkoitusta. Eikä tiettyä tehtävää.
      Elämän tarkoitus on kaiketi jatkua, mutta sen jatkamisesta ei ole tiedossa bonusta. (paitsi jälkeläiset jotka - toivottavasti - huolehtivat sinusta kun olet sairas ja vanha.)

      Asiaa on kuitenkin vaikea hyväksyä. Se pitää itse oivaltaa, ja siihen menee tovi. Toiset eivät tajua asiaa koskaan...

    • tinnea.pedis

      Mielestäni ihmisten toiminnan tarkoitus voisi olla vaikkapa täydellisyyden tai maksimaalisen oman edun tavoittelu. Yleistämistähän se lause on, mutta jos yhdellä lauseella yrittää jotain kuvata, sortuu välttämättä yleistämiseen.

    • sydämenfilosofiaa

      KAIKKI TE jotka ovat kiinostuneet keskustelemaan, jakamaan rohkeita mielipiteitä, kokemuksia, tunteita ja tarinoita: TULKAA mukaan lukemaan ja kommentoimaan filosofisesti latautunutta blogiani.
      Käytännönläheistä pohdiskelua ja VASTAUKSIA KAIPAAVA NUORI TYTTÖ keskustelun tarpeessa!

      http://sydamenfilosofiaa.blogspot.com/

      Tsekkaa, lue ja kommentoi =)

    • arbaitfaitenshaalerr

      Hankkia rahaa ja olla kiinnittämättä naisiin huomiota.

    • VM. 1947

      Maailmassa tuskin on mitän tarkoituksellista. Ihmisen elämän tarkoitus on se, minkä ihminen itse elämälleen antaa. Tarkoitus löytyy varmemmin ihmisen luomasta suurenmoisesta kulttuurista kuin tutkimalla omaa sisäistä maailmaa.

      Valitettavasti täysin välineelliset arvot ovat nousseet aivan kohtuuttoman korkealla ihmisen arvohierarkiassa ja ihmiskunnan tulevaisuus on uhattuna. Kuka uskaltaa edes kuvitella ihmiskuntaa 10 000 tai 100 000 vuoden päähän. Nämä ovat kuitenkin lyhyitä aikoja universumin historiassa ja monen ihmistä edeltäneen maailman valtiaan valtakausi on kestänyt miljoonia vuosia.

    • metusalem II

      Kokemusperäisenä tietona ns. "tavallisen ihmisen" tehtävästä: - elättää veromarkoillaan politikkojen ja virkamiesten LOISJOUKKOA. - Tämän loisjoukon tehtävä onkin sitten saada tavikset uskomaan heidän velvollisuudestaan (aiemmin hallitsevan luokan jumalallinen oikeus ja lainalaisuus) elättää nämä jäsenkirjanoppineiden yms. laumasielujen joukot..

    • dudenamedex.

      Tarkoituksemme ja tehtävämme on toteuttaa viettejämme; juoda, syödä, ulostaa, nukkua jne. Sitä lisäännytään ja lisäännytään. Kulutetaan ja kulutetaan...

      Jotain suurempaa elämäntarkoitusta on turha etsiä.

      (Kaikki yritykset löytää "suurempaa totuutta" menee metsään. Tästä paras esimerkki on uskovaiset; aina vaan jaksavat jauhaa Jumalista. Sama kun uskoisi pääsiäispupuun, joulupukkiin tai teräsmieheen....)

      • khjuv

        dudemnamedex: Et pidä ihmistä moraalisena olentona, vaan eläimenä, joka toteuttaa viettejään. Ihmisen ja eläimen erona pidetään yleensä moraalitajua, joka ihmisellä on, mutta eläimellä ei (kyllä, vietit ovat sekä ihmisellä että eläimellä, ja ihminen on sekä eläin, että yleensä vielä jotain enemmän). Klassisessa filosofiassa ja teologiassa on yleensä ajateltu, että tuo moraalitaju on peräisin Jumalasta: on joku lähde, josta saamme käsityksen siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa, tai että edes on sellaisia käsitteitä. Moraalitajun omaaminen ei edellytä uskoa Jumalaan tai jumaliin. Esimerkiksi buddhalaiset eivät usko Jumalaan, vaan päämääränä on valaistuminen, jossa "kaikki" havaitaan olemukseltaan "tyhjäksi" (anteeksi, buddhalaiset, tämä iskusananomainen typistys). Silti buddhalaiset toimivat usein hienon etiikan mukaisesti. Mutta iloa ja mielekkyttä dudenamedexille elämääsi "viettien mukaan"!


      • sejasamase
        khjuv kirjoitti:

        dudemnamedex: Et pidä ihmistä moraalisena olentona, vaan eläimenä, joka toteuttaa viettejään. Ihmisen ja eläimen erona pidetään yleensä moraalitajua, joka ihmisellä on, mutta eläimellä ei (kyllä, vietit ovat sekä ihmisellä että eläimellä, ja ihminen on sekä eläin, että yleensä vielä jotain enemmän). Klassisessa filosofiassa ja teologiassa on yleensä ajateltu, että tuo moraalitaju on peräisin Jumalasta: on joku lähde, josta saamme käsityksen siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa, tai että edes on sellaisia käsitteitä. Moraalitajun omaaminen ei edellytä uskoa Jumalaan tai jumaliin. Esimerkiksi buddhalaiset eivät usko Jumalaan, vaan päämääränä on valaistuminen, jossa "kaikki" havaitaan olemukseltaan "tyhjäksi" (anteeksi, buddhalaiset, tämä iskusananomainen typistys). Silti buddhalaiset toimivat usein hienon etiikan mukaisesti. Mutta iloa ja mielekkyttä dudenamedexille elämääsi "viettien mukaan"!

        Liittyykö moraalitaju sitten mielestäsi ihmisen elämän tarkoitukseen?


    • Savonviina+Platon

      Todella hauskaa, itsekin lukio-aikana, otin viinakaupasta Savon viinaa pullon ja aloin sängyn pohjalla lukemaan Platonia pullon kanssa :)

      Todella hauskoja paradokseja ym. löytyy kyllä, oli vielä joo koulussa sitten sellainen tunti filosofiassa, milloin piti väitellä tyttöjen kanssa luokassa filosofian mielipiteistä...

    • luoenemmän123

      Niin tuota et vielä tajunnut? Että niin: toimitusjohtajien ja muiden isojen tehtävä on tuottaa rahaa duunareille tarpeeksi, tämä on demokratian peruskiviä..

      Pitää lukea enemmän sitten vanhaa filosofiaa.

      Eli toimitusjohtajien on vähennettävä palkkaansa ja annettava siitä ahneudestaan työntekijöille enemmän kuin itse ansaitsee...

      Utopiaa, johon demokratia taas kaatuu kai, mellakointiin...

    • Suurpiirteinen

      Syntyä, elää ja kuolla.

      Siinä ihmisen tehtävät pääpiirteittään.

      Sisältö voi olla vaikka hiustenhalkomista ja nenänkaivelua.

    • Näkökulma

      Elämän (ja ihmisen) tarkoitus on tulla paremmaksi. Se mitä tämä tarkoittaa riippuu ihmisestä itsestään ja kulttuurista jossa hän elää. Kulttuuri määrittelee ihanneihmisen ominaisuudet, sen millainen ihmisen pitäisi olla. Meidän kulttuurissamme naisen on oltava kaunis ja huolehdittava jälkikasvustaan hyvin, mutta nykyään myös tehtävä uraa. Miehen on käytävä armeija, oltava vahva ja älykäs ja menestyttävä työssään. Ihmisen on pyrittävä kohti näitä hyveitä, koska muuten hän syrjäytyy ja menettää jalansijansa yhteiskunnassa. Esim. Afrikkalaisissa kulttuureissa arvostetaan eri hyveitä ja siten elämän tarkoituskin on siellä erilainen. Suuremman ihmisjoukon tarkoitus taas on tehdä yhteiskunnasta parempi. Se mitä tämä tarkoittaa riippuu yhteiskunnan asemasta maailmassa ja maailmalla vallassa olevista moraalinormeista. Tämän hetken moraalinormit on ainakin pääpiirteissään kirjoitettu YK:n ihmisoikeuksien julistukseen. Mitä paremmin valtio toimii moraalinormien mukaan, sitä parempi se on. Kaikkien maailman ihmisten elämän tarkoitus taas on tehdä maailmasta parempi paikka. Tämä tarkoittaa sitä että vallalla olevien moraalikäsitysten on muututtava sellaisiksi että ne tuottavat mahdollisimman paljon hyvinvointia kaikille. Tästä seuraa että suomalaisen elämän tarkoitus on toteuttaa kansallisia hyveitämme siten että Suomen arvostus maailmalla nousee. Tämä taas edellyttää sitä että Suomea viedään kansainvälisten moraalikäsitysten viitoittamaan suuntaan. Ja kun Suomi saa äänensä kuuluviin se pystyy vaikuttamaan maailmalla vallitsevaan etiikkaan ja muokkaamaan sitä parempaan suuntaan. Yhdysvaltalaisen tehtävä on pitää Yhdysvallat maailmanherruudessa ja muuttaa maata sisäisesti siten että sen toteuttama moraali tuottaa suurimman mahdollisen hyvinvoinnin kaikille.

      • lkqjrt0tqjqpqrkjt

        Yhteinäiskulttuurin aika kuitenkin on ohi, vaikka se, mitä pääsääntöisesti ja isoimmalla volyymilla tulee vaikutusvaltaisimmista medioista lienee valtakulttuuria, mutta Suomessakin on monia muita kulttuurisia saarekkeita, "alakulttuureita." Jälkikasvun tuottamisen/siitä hyvin huolehtimisen julistaminen ihanteeksi ja tuon ihanteen tukeminen tuottaa kärsimystä niille naisille, jotka eivät pysty saamaan lapsia eivätkä kyseenalaistamaan tuota ihannetta.
        Vallitsevia kauneuskäsityksiä koskien naisia onneksi kyseenalaistetaan, samoin armeijan käymisen välttämättömyyttä, mutta myöskin yhteiskunnassa menestymisen mielekkyyttä. Miksi tahtoisin menestyä yhteiskunnassa, jonka arvot ovat mielestäni isolta osin huonot? Tai menestyä sillä tavoin, mitä tuo kulttuuri pitää menestymisenä?


    • Tarkoitus A-->B

      "Parempi" on suhteellinen käsite. Jos muutamme henkilöämme "parempaan" suuntaan yleisten käsitysten mukaan, niin silloin ympäristö päättää elämämme suunnan. Yleinen käsitys on myös se joka on valloilla, eli toisin sanoen jos esimerkiksi islamin usko tulee vallitsevaksi maailmassa, niin "parempi" on silloin että suomalainen nainen käyttää burkkaa ja rukoilee Mekan suuntaan pari kertaa päivässä. Ajatuksemme elämästä ovat se asia joka toteutuu maailmalla, ja niiden takia maailma on juuri sellainen kun se tällä hetkellä on. Jokainen kulttuuri, niin Suomessa kuin muissakin maissa, perustuu vallan periaatteeseen, siispä se on oman tahdon vastaista. Olemme kopioineet näiden kulttuurien arvoja mieleemme ajatuksina, ja ne ajatukset ohjaavat elämäämme oman tahdon vastaisesti. Kannattaa lukea tuo Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja, omalla kohdallani ymmärrys paranee päivittäin.

    • jumala on kuollut

      miksi ihmisellä olisi joku tarkoitus...
      mikä sen tarkoituksen sille antaisi? varmaan pitäisi analysoida mikä ihminen on, ja voitaisiin tulla johtopäätöksiin mikä on ihminen ja mikä ei ja ominaisuuksista johtaa se tarkoitus... ehkä? kuka jaksaa siihen entiedä.

      karkeasti jotain tuli mieleen: jos ei puhuta yksilöstä vaan yhteisöstä niin voisi ajatella että kehityssuuntien ideaalit on tavoitteita ihmiselle ilmiönä... luoda täydellinen yhteiskunta? saavuttaa tieteen ääripäät (joita ehkei ikinä tule?) ja kerätä tietoa maailmasta saaden tietoa itsestään. luoda kontaktit mahdoliisiin muihin älyllisiin eliöihin ja tähtijärjestelmiin jne mikäli välimatkat sen sallivat mahdolliseksi ikinä saavuttaa jne. nuo tosiaan ovat vain asioita joita tehdään koko aika ja joihin jossain määrin pyritään.

      mikäli maailmankaikkeus on sitä sorttia että se alkuräjähdyksestä toiseen luhistuu jne, miten vaan teoriota on monia, mutta pääasia. ellei se ole stabiili. eli kaikki katoaa aikanaan jne. ei mikään älyllinen eliö tai useiden lajien yhteisö voi saavuttaa luonnon herruutta (ellei tieteellä voi manipuloida maailmankaikkeuden käyttäytymistä ja estää noita oletettuja "maailman uudelleen syntymisiä" yms) eikä mitään pysyvää pääasiassa.

      silloin tuollaisen ihmisen rotuna tarkoitus siirtyy enempi hetkellisiin juttuihin kuten yksilön hyvään elämään jne. mihin sitten pyritään yhteiskunnan kautta?

    • 5minuuttia aika hyvä

      Voisiko näin esisokraatikkojen poissulkevalla metodilla todeta, että ihmisen tarkoitus on:
      1. Hän itse.
      2. Joku muu.
      3. Ihminen on tarkoitukseton.

      1. Koska itse olet se, mikä päätät olla, voit ihan itse myös määrittää elämäsi tarkoituksen (tahi olla määrittämättä), koska et siitä ole kenellekään vastuussa.
      2. Jos se on joku muu, voi miettiä mihin he minua tarvitsevat, rahaa, rakkautta, tietoa, parempi yhteiskunta...???
      Jos tuo muu on jokin korkeampi voima, tarkoitus kiertänee kohdan yksi kautta, koska voima (kehittyessään kohti ykseyttä?) tarvitsee juuri "sieluasi". Oletetaan ettei muita järkeviä olentoja ole kuin ihminen ja Jumala, niin vaihtoehto 2 on käsitelty.
      3. Jos elämä on tarkoitukseton, mikään ei ole elämän tarkoitus.

    • 117

      Joka teolla on jokin tarkoitus. Jos lähdet ostamaan kenkiä, niin tarkoitus on toteuttaa tahtosi, eli että tahdot kengät. Jos tahdot maitoa, niin lähdet kauppa reissulle jonka tarkoitus on toteuttaa tahtosi. Tosin joku voi reissulla tulla houkuttelemaan sinut jonnekkin muualle, toisin sanoen tarjota ulkoista ajatusta, joka hämmentää sinut ja menetkin kauppareissun sijaan kahville. Jos jokaisen teon takana on tarkoitus niin eikö olisi aika kumma jos tuota samaa ei voisi soveltaa elämään kokonaisuutena. Meille on lapsuudesta lähtien tarjottu ajatuksia siitä mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jonka takia olemme unohtaneet oman alkuperäisen tahtomme, sillä se on vajonnut tiedottomuuteen. Luin erittäin mielenkiintoisen kirjan tästä. Kirja tarjoaa työkalut ulkoisten ajatusten paljastamiseen, joka johtaa siihen että tulee tietoiseksi omasta itsestään ja omasta tahdostaan. Kirja on Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja. Suosittelen tutustumaan, tosi hyvä elämänfilosofinen kirja.

    • Flunssainen yksilö

      Ihmisen tarkoitus on olla ihminen.
      Kun katsoo,luonnossa joku on aina toisen ravinto...Ihminen on ainakin mikrobien ravintona.Jossain jäämeren rannikolla ihminen voi olla jääkarhun ravinto,mutta ihminen pyrkii kaikin tavoin estää olemasta jonkun toisen lajin ravintona.
      Jotenkin tuntuu,että suurin työ/haaste on pysyä vapaana siitä,että ei joutuisi alati muuntuvien virusten ravinnoksi.

    • 117

      Voi olla, mutta tuo kaatuu jos onkin niin että sinulla on ihminen. Vähän kuten sinulla on autokin. Sitä pitää huoltaa ja suojata ruosteelta ja vahingolta aivan kuten omaa ihmistäkin pitää suojella viruksilta ja onnettomuuksilta. Silloin ei voi sanoa että se olisi tarkoitus, ainoastaan edellytys tarkoituksen toteuttamiseen, vai mitä?

    • lkfjggnoia

      En lukenut ketjua, joten voin sanoa jotain jo sanottua. Pitääkö ihmisellä olla vain yksi tehtävä ja tarkoitus? Pitääkö kaikilla olla sama tai samansuuntainen tehtävä tässä yhdessä suuressa kokonaisuudessa joka Telluksella vallitsee ja sen historiassa? Onko kysymys väärin asetettu? Yksittäisen ihmisen vastuussa tai "kutsumuksessa" voi olla eri vaiheita sekä osa-alueita:ainakin nihilismiä, hedonismia, satanismia lukuun ottamatta on yleistä katsoa mielekkääksi elämän vaaliminen ja kärsimyksen vähentäminen, tätä ei rajoittaen vain egoistiseen piiriin (on suuntia, joissa ajatellaan, että oman elämän vaaliminen tai nauttiminen riittää, riippumatta siitä mitä seurauksia siitä on muille ja itselle), vaan eri tasoille, kapasiteetista ja resursseista riippuen ihmisiä ja luontoa koskien lähipiirissä, lähiympäristössä, omassa asuinyhteisössä, omassa maassa, globaalisti. Globaalia vastuuta harva jaksaa kantaa, jos ei "vaali elämää" (esim. hoida henkistä ja fyysistä kuntoaan ja asumustaan) myös omalla kohdallaan. Hyvässä elämässä mielestäni elämänilo ja eettisesti koeteltu vastuunkanto vuorottelevat ja limittyvät. Esteettisyyden vaaliminen voi esim. kuulua kumpaankin, mutta on tilanteita joissa eettinen sivuuttaa esteettisen, tai niin katsotaan paremmaksi.

      • lkfjggnoia

        Ei se Freudinkaan vastaus ollut ihan huono: kun ihminen alkaa pohtia, mitä tarkoitusta (eli mieltä) hänen elämällään on, se on oire psyykkisestä epätasapainosta. Lieventäisin tuota käsitystä todellakin siihen suuntaan, että kysymys on väärin asetettu. Mielekkyyttä elämälleen ja kapasiteetilleen voi todellakin löytää. Eri asia on, minkä laisia merkityksiä annan niille kohtalon käänteille ja iskuille, joita omalle kohdalle sattuu (useinhan ihminen kysyy: "Miksi Jumala salli tämän tapahtua"? eli etsitään mieltä tapahtumalle omassa elämänkaaressa).


    • Jaa-a

      Eiköhän se ole ihan yksilöllistä. Me olemme erillaisia ja haluamme eri asioita. Jotenkin hyvä elämä liittyy tähän ja sana hyvä tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Tarkoitusta ei sinänsä ole olemassa mielestäni, vaan jokainen voi ruveta tutkimaan itseään ja miettimään sitä omaa tarkoitustaan, eikä sitä aina tarvitse edes miettiä. Me ollaan olemassa eikös se ole pääasia?

    • zsexdrcft

      Ihmiselämän tarkoitusta voidaan tarkastella eri näkökulmista: biologinen, yksilöllinen, yhteisöllinen ja kosminen näkökulma.
      Sosiobiologien mukaan elämän tarkoituksena on yksilön geeneien "kylväminen" jälkipolville
      Hedonistien mielestä elämän tarkoituksena on nauttia hetkestä ja kokea elämä matkana.
      Marxistien mielestä elämän tarkoituksena on yhteisön eduksi toimiminen.
      Nihilistit eivät näe elämälle ylimaallista tarkoitusta vaan ihmiset ovat tuomittuja merkityksettömyyteen.
      Eksistentialistienkaan mielestä elämälle ei ole ulkoa annettua tarkoitusta, mutta ihminen voi luoda tarkoituksen omalle elämälleen.
      Kristinusko ja islam opettavat, että elämän tarkoituksena on elää jumalan tahdon mukaisesti ja valmistautua kuoleman jälkeiseen elämään.
      Itämaisten uskontojen mukaan elämän tarkoituksena on kasvaa ihmisenä kohti totuutta, viisautta ja korkeampaa elämisen tasoa.

    • N

      Tarkoitatko kokonais kuvaa,ettei hahmota.

    • nopea nisti

      Ihmisen tarkoitus ja tehtävä on se minkä päätät sen olevan. Kenelläkään, ei kenelläkään muulla ole oikeutta sanella moisia sinulle.

    • Näkökulma......

      Minun näkemykseni ihmisen tarkoituksesta:

      Jokainen ihminen tässä maaimassa on valo-olento, sielu, energia tms. millä termillä tätä asiaa halutaan kutsua. Tämä meidän sisin olemus värähtelee korkeammalla taajuudella, kuin tämä "maallinen" ruumis, eli keho, missä olemme nyt. Tämä keho on vain meidän kulkuneuvo täällä maailmassa, mutta se mitä todellisuudessa olemme, on paljon suurempaa.

      Kaikki mitä näemme, tunnemme, olemme, koemme on energiaa, joka värähtelee eri taajuuksilla. Kaikki matalammalla, hitaammalla värähtelevät asiat näemme konkreettisina asioina, kun taas korkeita värähtelyjä emme näe, kuten ajatuksia. Silti KAIKKI on energiaa ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten ajatuksilla voi luoda.

      Tarkoituksemme täällä maailmassa on tulla tietoiseksi tästä valo-olemuksesta. Siitä, että emme ole kuolevia, "kurjia", olentoja, vaan jokainen meistä elää ikuisesti ja on samaa energiaa muiden olentojen kanssa.

      Ihminen voi kohottaa värähtelytaajuuttaan mm. oikealla ruokavaliolla, liikunnalla, meditaatiolla jne.. Esim. sairaudet värähtelevät matalalla taajuudella, joten ihminen pystyy parantumaan, nostaessaan taajuuttaan. Vihaiset ajatukset, negaatiot, alkoholi, tupakka jne. laskevat värähtelytaajuutta ja näiden vuoksi ihminen sairastuu..

      Sotken tähän soppaan vielä mukaan jälleensyntymisajatuksen: eli ihminen on vastuussa sanoistaan, teoistaan ja toiminnastaan ja tarkoituksena on päästä tasapainoon näiden asioiden kanssa. Ihminen syntyy uudestaan ja uudestaan tänne, kunnes on käynyt läpi oppiläksynsä. Loppujen lopuksi kaikkien tapahtumien loppusumma on se, että näiden asioiden kautta ihminen oppii itsestään ja on lähempänä sitä, mitä oikeasti on. Eli surulliset asiat palvelevat lopulta hyvää..

    • sejasamase

      Tehtävämme on sisältää maailmankaikkeuden potentiaalia.

    • Antoiko joku tuon tehtävän?

    • Ainoastaan ne tarkoitukset tai tehtävät, jotka itse itsellemme nakitamme.

      Ollaan aika hyviä siinä.

      • Eihän tuo ole taas se Erkki Tuomioja -anna mun kaikki kestää -filosofia. Hän on vain hyödyllinen idiootti.


      • kuksaa2 kirjoitti:

        Eihän tuo ole taas se Erkki Tuomioja -anna mun kaikki kestää -filosofia. Hän on vain hyödyllinen idiootti.

        Selitys mielipiteelleni on se, etten kuulu kirkkoon enkä usko yliluonnolliseen. Siltä pohjalta mielipiteeni rakentuu. Mielipidettähän tässä pyydettiin.


    • velho3

      Muuten hyvä visio, mutta tuo alkuajatus mikä se on jäi epäselväksi se vai kuviteltiin olevaksi.
      Ihmisen ego sielu on materiasta kehityksen kautta syntynyt kokonaisuus ja on syyn ja seurauksen lain mukaan pereytyvä, joten se ei voi olla alkuajatus
      Kun lapsi syntyy niin tuo alkuajatus toimii noin 5 v ikään asti, ja kun lapsi alkaa muodostamaan käsitteitä niin silloin tuo perimä alkaa toimia
      Lapsi toimii syntymän jälkeen tuolta alkuajatuksesta käsin ovaltamalla asioita, joita hän ei enään ovalla kun perimä alkaa vaikuttaa, se vähitellen haihtuu ja tilalle tulee samaistumine muihin
      Tuo alkuajatus voidaan herättää toimimaan myös aikuisena, mutta se vaatii sen ymmärtämistä, miksi ja miten tuo ego sielu on syntynyt ja miksi se seuraameitä psykologisena perimänä

      Silloin tuo ego hajoaa ja ajatus alkaa kumpuamaan ajattomasta nykyhetkestä käsin eikä muistista käsin joka on menneisyyttä

    • sen siitä saa

      Aloinpa tuossa juuri pohtimaan samaa aihetta. Itseasiassa tiedän kyllä ihmisen tarkoituksen tiettyyn pisteeseen asti. Kun tuntee kristillisen/Raamatullisen maailmankuvan on hienoa vaikkakin tuskallista katsoa tätä maailmaa.

      Minun hämmennykseni kohteena on se, että kuinka ihminen voi olla niin tyhmä kuin mitä ympärilleni katsoessa näen. Mielestäni tilanne on vähän kuin alkoholistilla. Jos ei ensin tunnusta totuutta itsestään/ihmisestä on vaikea saada parempaa tulosta kuin alkoholistilla on takanaan. Siis ensiksi pitäisi määritellä ihminen jotenkin jotta sitä voisi auttaa. En vain näe missää mitään määritelmää ihmisestä. Tai jos sellaisesta kaikuja havaitsen, voisi sen tiivistää. Mikään ei saa mua rajoittaa missään. Olisiko tää hedonismia. Ihminen on tehnyt itsestään Jumalan.

      Kun itse tiedän ihmisen tilan on todella vaikea osallistua mihinkään yhteiseen, koska kokee porukan olevan naurettavassa sokeuden tilassa ihmisen suhteen. Ihminen vain toistaa typerää itseään ja näin tekee historiakin.

    • 15+18=1518

      Maailmankaikkeuden yleisimmistä alkuaineista muodostui itseään replikoiva sotku, josta lukemattomien epätäydellisten kopioiden seurauksena kehittyi kaiken näköisiä otuksia, ihminen muun muassa.

      Ei elämällä ole mitään tarkoitusta vaan ominaisuus toistaa itseään huonosti.

      Tarkoitus, on päälle liimattua glitteriä.

    • tavoite-päämäärä

      Mikä on ihmisen olemassaolon tarkoitus? Tähän voisi vastata monella tapaa, mutta nyt tällä kertaa tahdon tuoda yhden puloen siitä. Jokainen ihminen voi olla myös oman olemssaolon tarkoituksen tekijä.
      Jotkut opiskelevat ja tahtovat tulla esimerkiksi tieteenharjoittajaksi. Tälläiset ihmiset ovat asettaneet itselleen tarkoituksen. Jotkut keskittyvät poltiikkaan, jotkut taiteeseen, jotkut urheiluun jne. Näin olemassaolon tarkoitus ei aina tule ihmisen "ulkopuolelta" vaan myös "ihmisen sisältä" voi löytyä tarkoituksia omalle olemassaololle. Kun ihminen asettaa itselleen päämääriä, tavoitteita, joita haluaa saavuttaa niin ne ovat niitä "sisältä syntyneitä" olemassaolon tarkoituksia.

      • nero

        Oletkohan harkinnut asiaa tarkkaan kun ihminen voi keksiä omia elämän tarkoituksia vaikka joka päivä mutta ne ei kestä pitempiaikaista vertailua asiasta.

        ideat ovat hyviä, eivät ne auta elämää eteenpain kuin vain ihmisten keskuudessa.


    • olet-mitä-olet

      Onkohan joku unohtanut sen, että omaan elämään voi saada tarkoituksen. Joku voi haluta olla tiedemies, joku taiteilijana, joku urheilijana jne. Ei ne tarkoitukset synny ihan itsestään ne on vaan itse löydettävä ja myös pidettävä yllä.

    • Anonyymi

      Pitkään tutkailtuani olen tullut tulokseen ettei meillä ole sen kummempaa tarkoitusta kuin muillakaan eliöillä. Olemme vaan jatkumo kunnes itse itsemme tuhoamme lopullisesti. Siinä suhteessa ihminen on tyhmin eliö maanpäällä. Myös ahnein.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe