viikonloppuvapaat / TES

kusetusta

vai vain ovelaa?

Olen ollut Prismassa töissä syyskuun 2008 ekalta viikolta lähtien. Nyt työvuoro listat on tehty maaliskuun puoleenväliin. Tänä aikana (syyskuu-maaliskuun puoliväli) minulla on ollut KAKSI vapaata viikonloppua. Tarkoitan että olisi ollut sekä la että su vapaa.

Olen (korkeakoulu)opiskelija, ja olen osa-aikaisena, 2-3 krt viikossa.

Pamin sivuilla sanotaan että vuodessa pitäisi olla väh. 12 vapaata viikonloppua (tämä koskee nykyisin myös osa-aikaisia) Voidaanko tämä jakaa kuukausiin niin, että kuussa pitäisi olla aina 1 vapaa?

Minulla viimeksi ollut 9 vkl putkeen töitä.

Voiko työantaja näennäisesti noudattaa tessiä sanomalla että sun vkl-vapaa onki su-ma? Olen kuitenkin opiskelija, eikä maanantai ole vapaapäivä vaikka töitä ei olisikaan.

Kieroa vai kusetusta??

[Kaupassa olen ollut töissä 11 kk ja palkka tolla loppuunpolttamismeininkillä huikeat 7,68 e /tunti. Ja lähes AINA pe 15-21 ja perään la 6-13 tai 7-14.]

17

18368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatijalta

      Ensin pitäisi tietää työvuorolistan laatijan vastaus. Sitten voit kysyä asiaa asiantuntijalta, jos täällä sattuu joku olemaan paikalla. TES:n mukaan kokoaikaisen 12 viikonloppuvapaat ovat pe-la, la-su ja su-ma.

      Sisältyykö osa-aikasopimukseesi jotain sopimusta viikonpäivistä? Kaupassahan usemmiten kaltaisiasi osa-aikaisia tarvitaan silloin, kun on enemmän asiakkaita.

      • Maikki

        Itse just tän kanssa painiskelen.
        Kysyin esimieheltä asiaa, koska itellä on nyt 4KK:n aikana ollu 1 ainoo la su-vapaa.
        Hän vastasi, että:
        "Kun lähtee tälle alalle töihin, on ymmärrettävä että tää on vuorotyötä."

        Vähän jäi pimentoon, että miten se vaikuttaa mun oikeuksiin viettää ees joskus perheen kanssa "kokonainen" viikonloppuvapaa.

        Noista 12:sta viikonloppuvapaasta KUULUU jokaiselle työntekijälle YHDEKSÄN(9kpl) la su vapaita/vuosi. Tarkistin liitosta.


    • osa-aikatyötä

      Nyt jotenkin tuntuu siltä, että työvuorolistojen tekijä on kuvitellut sinun opiskelevan viikolla ja olevan juuri viikonloppuisin käytettävissä.

      Kohdallasi voidaan unohtaa ns. viikkovapaat, eli maanantai voi hyvin olla työnantajan puolelta sinulle vapaapäivä, koska työsuhteesi on se joka hänen suuuntaansa ratkaisee, ei se, mitä todellisuudessa teet työaikasi ulkopuolella.
      Olet sitten opiskelija, taikka osa-aikatyössä jossain muualla. Ne eivät ole merkityksellisiä asioita tässä nimenomaisessa työsuhteessa.

      Viikonloppuvapaita ei voida jakaa suoraan kuukausiin, vaan puhutaan ns. tasoittumisjaksoista. Itseasiassa tuo tasoittumisjakso voi olla pituudeltaan max. 26 viikkoa.

      Kokonaisuudessaan tuntuu nyt siltä, että työsuhteen alusta lähtien on ollut väärinkäsitys siitä, miten työtunnit haluat järjestettävän.

      Jos itse palkkaan opiskelijan osa-aikaiseksi töihin, antaisin itsekin juuri nuo vuorot hänelle. Ja todella kuvittelen, että hän haluaa tehdä näin.

      Nyt kipinkapin keskustelemaan asiasta, ennen tuota tes-marinaa.

    • alkup.

      Voidaanko laskea, että minulla on ollut viikonloppuvapaita, jos on ollut ajoittain su-ma vapaa? Kun opiskelijalla ma on koulupäivä.

      • kyllä

        kyllä


      • preeriankoira
        kyllä kirjoitti:

        kyllä

        Onko muka kaupanalan työehtosopimuksessa, että su-ma yhdistelmä käy viikonloppu vapaana?

        Ravintola-alalla se ei periaatteessa käy ellei siitä ole erikseen sovittu eli asia pitää sopia työpaikka kohtaisesti. Tälläinen sopimushan pitää ilmottaa työsopparia tehdessä. Meillä on myös käytäntö, että joka viides viikonloppu on vapaa.

        -Meninkin sitten googlettamaan kaupan-alan tes:n-

        "Viikonloppuvapaa:
        Työntekijälle annetaan kalenterivuoden aikana vuosiloman ulkopuolella
        vähintään 12 perjantai–lauantai, lauantai–sunnuntai tai sunnuntai–maanan-
        tai vapaapäiväyhdistelmää.
        Työpaikkakohtaisesti voidaan sopia (23 §:n mukaisesti s. 74) viikonloppu-
        vapaiden antamisesta muina arkipäivinä."


    • Myyjä...

      Viikonloppuvapaalla tarkoitetaan pe-la, la-su, su-ma yhdistelmiä.
      Mutta tuo pe-illan ja la-aamun yhdistelmä kannattaa tarkistaa sopparista, että onko vuorokausileposi 11h, vai vähemmän. (eli siis aika työvuorojen välillä)

    • ...

      Vaikka opiskelet niin se ei tosiaan vaikuta siihen työsuhteeseen, koska työnantaja näkee vaan että sulla on kolmena päivänä viikossa töitä, ei paha. Lisäksi kuten tuossa yllä mainittiin niin kannattaa keskustella työnantajan kanssa.

      Vaikka sinulla kuinka on se maanantai koulua niin työhön se EI vaikuta. Kyllä noillekin päiville varmasti tekijä löydetään, jos työt ei kiinnosta.

      Raskastahan se toki on tehdä töitä ja käydä koulussa, tiedän kokemuksesta, mutta ei se auta, kun painaa vaan duunia niin kyllä se palkitsee joskus sitten.

    • vattuja3

      Kantsii heti työhaastattelussa ilmoittaa miten tärkeä perhe on. En tee iltoja, en tee viikonloppuja, en tee arkipyhiä... =)

      • hah3

        enkä tee töitä ;)


    • Yrittäjän selkänahasta

      Miks hemmetissä opiskelijat hakee töihin ja sitten tirisee jos töitä on??? Mikä yhtälö! Älkää iniskö.

    • Olet tyhmeliini :)

      Korkeakouluopiskelija ei tiedä, että työvuorolista kirjoitetaan yhteen?

      Joopajoo...

    • vapaaorjuudesta

      Ilman työntekijää ei yksikään yritys pärjää ja hyviä työntekijöitä....siis orjia on harvassa. Irtisanoudu ja ala elämään elämääsi ja jätä nämä kaupan paskaduunit niille joilla ei ole omaa elämää eli orjille.

      • kattopeiliin

        Sanoo työtön tukien varassa loisija.


    • Onovelaa

      Kaupat käyttävät hyväksi opiskelijoita. Opiskelijoiden on pakko ansaita rahaa, koska opintotuella ei tule toimeen. Opiskelijat ovat ahkeria - he opiskelevat viikolla ja yöllä ja tekevät kaupoissa töitä illat ja viikonloput. Kaupoissa on töissä myös kotiäitejä, jotka tekevät 1-3 työvuoroa viikossa ja hoitavat omat lapsensa kotona. Kaikki epämukavat työajat laitetaan opiskelijoille ja pienten lasten vanhemmille.

      Kaupan työajat ovat niin kurjat, että monella alalla työntekijät eivät niihin suostuisi! Kuinka moni haluaa tehdä töitä perjantai-iltana klo 16-21.15 tai lauantai-iltana klo 15-21.15?

      • ElämääNähnytJo

        Minä haluan. Mikset kysy kuka haluaa tehdä yötyötä, jopa neljä yötä peräkkäin...Eihän nämä kaupan työntekijät ole sen paremmassa tai huonommassa asemassa kuin lääkärit, poliisit, tehdastyöläiset ym. Olet ilmeisesti vielä aika nuori ja kokematon, ainakin näissä työasioissa.


    • yötyössätienaahyvin

      "Mikset kysy kuka haluaa tehdä yötyötä, jopa neljä yötä peräkkäin..."

      Lääkäreillä on korkea peruspalkka ja hyvät päivystyskorvaukset. Kyllä niillä palkoilla monikin lääkäri haluaa tehdä vuorotyötä ja valvoa öitä. Samoin hoitoalalla maksetaan hoitajille noin 40% yötyölisää peruspalkan päälle. Ja hoitoalan yövuoro kestää noin 10-11 tuntia. Hoitaja tienaa yhdestä 10 tunnin yövuorosta vähintään saman ansion, mitä kaupan myyjä ansaitsee 3 arkipäivänä 5-6 tuntisista aamuvuoroista yhteensä.

      Kaupan alan työehtosopimus on naurettavan huono verrattuna monen muun alan työehtosopimukseen. 4-5 tunnin pätkätyövuoroja on harvalla alalla, mutta kaupassa niitä suositaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe