sulake ongelma

ville_espoo

Minulta paloi automaattisulake (Hager MC110) silitysrautaa käyttäessä niin, että vaikka sulakkkeen laittaa takaisin "ON" asentoon sähköä ei kyseiseen pistorasiaan enään tule.

Voiko asialle tehdä itse mitään vai pitääkö tilata sähömies?!?

-Ville

19

6600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikavirtasuoja

      kuitattu?

      • ville_espoo

        pakko myöntää, että nyt mulla taisi mennä termit sekaisin...

        eli tuo automaattisulakkeena pitämäni hager MC110 onkin vikavirtasuoja ei siis automaattisulake.

        eli tämän näköinen kapistus
        https://www.preisroboter.de/ergebnis6849770.html
        josta olen kyllä "kuitannut" eli laittanut


      • Varokeautomaatilta
        ville_espoo kirjoitti:

        pakko myöntää, että nyt mulla taisi mennä termit sekaisin...

        eli tuo automaattisulakkeena pitämäni hager MC110 onkin vikavirtasuoja ei siis automaattisulake.

        eli tämän näköinen kapistus
        https://www.preisroboter.de/ergebnis6849770.html
        josta olen kyllä "kuitannut" eli laittanut

        Vikavirtasuoja on isompi kapistus ja se on yhteinen monille varokeryhmille.
        Kävin vikakeikalla Lintuvaarassa, jossa oli muutettu uuteen taloon ja silitysrauta oli laukaissut VVS:n.
        Yksi vivunnosto taululla ja eikun menoks OK.

        Jos vivunnostot ei auta, niin sitten siellä on jotain vakavampaa.


      • Sins
        ville_espoo kirjoitti:

        pakko myöntää, että nyt mulla taisi mennä termit sekaisin...

        eli tuo automaattisulakkeena pitämäni hager MC110 onkin vikavirtasuoja ei siis automaattisulake.

        eli tämän näköinen kapistus
        https://www.preisroboter.de/ergebnis6849770.html
        josta olen kyllä "kuitannut" eli laittanut

        Jossakin automaatin jälkeen voi olla oikosulku tai voihan se varokeautomaattikin mennä epäkuntoon. Harvinaista se kyllä on.
        Laite kestää 6 kA eli 6000 A oikosulkuvirran 1 s ajan. Jos virta on suurempi, laite yleensä menee palasiksi.


      • ville_espoo
        Sins kirjoitti:

        Jossakin automaatin jälkeen voi olla oikosulku tai voihan se varokeautomaattikin mennä epäkuntoon. Harvinaista se kyllä on.
        Laite kestää 6 kA eli 6000 A oikosulkuvirran 1 s ajan. Jos virta on suurempi, laite yleensä menee palasiksi.

        Talo on rakennettu 2004.

        Valot menivät myös vessasta ja saunasta ja tuo kytkimen asento ei asiaan vaikuta...

        Pitänee siis tilata paikalle joku ammattilainen.
        Suosituksia sähkömiehen / firman suhteen?

        -Ville


      • kaikki vivut
        ville_espoo kirjoitti:

        Talo on rakennettu 2004.

        Valot menivät myös vessasta ja saunasta ja tuo kytkimen asento ei asiaan vaikuta...

        Pitänee siis tilata paikalle joku ammattilainen.
        Suosituksia sähkömiehen / firman suhteen?

        -Ville

        yläasentoon mitä löydät keskuksesta,niin katsotaan sitten!


      • sahkariii
        ville_espoo kirjoitti:

        Talo on rakennettu 2004.

        Valot menivät myös vessasta ja saunasta ja tuo kytkimen asento ei asiaan vaikuta...

        Pitänee siis tilata paikalle joku ammattilainen.
        Suosituksia sähkömiehen / firman suhteen?

        -Ville

        Siellä sähkötaulussa pitäis olla suunnilleen tuon näköinen kytkin. Se on vkavirtasuojakytkin, joka tuohon aikaan on asennettu kostean tilan valoihin ja pistorasioihin. Se on siis lauennut ja se pitää palauttaa takaisin päälle niinkuin automaattisulake. Pitäisi toimia. Jos ei sähköt pelaa, niin sit on jotain pahempaa häikkää.

        Vielä täsmennykseksi, että automaattisulake on se varsinainen sulake, joka katkaisee virran, jos on esim. ylikuormaa. Vikavirtasuoja mittaa sekä sen läpi menevän virran että siihen tulevan virran. Jos niiden ero on liian suuri (laite vuotaa sähköä ulos) vvsk katkaisee virran.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Residual_current_device_2pole.jpg


      • ville_espoo
        sahkariii kirjoitti:

        Siellä sähkötaulussa pitäis olla suunnilleen tuon näköinen kytkin. Se on vkavirtasuojakytkin, joka tuohon aikaan on asennettu kostean tilan valoihin ja pistorasioihin. Se on siis lauennut ja se pitää palauttaa takaisin päälle niinkuin automaattisulake. Pitäisi toimia. Jos ei sähköt pelaa, niin sit on jotain pahempaa häikkää.

        Vielä täsmennykseksi, että automaattisulake on se varsinainen sulake, joka katkaisee virran, jos on esim. ylikuormaa. Vikavirtasuoja mittaa sekä sen läpi menevän virran että siihen tulevan virran. Jos niiden ero on liian suuri (laite vuotaa sähköä ulos) vvsk katkaisee virran.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Residual_current_device_2pole.jpg

        tutkin taulua ja huomasin, että myös yksi toinen vipu oli ala-asennossa taulussa. Tämän nosto "ON" asentoon ja nyt pelaa... kiitos vinkeistä.


      • Porukalla
        ville_espoo kirjoitti:

        tutkin taulua ja huomasin, että myös yksi toinen vipu oli ala-asennossa taulussa. Tämän nosto "ON" asentoon ja nyt pelaa... kiitos vinkeistä.

        Vähän ajateltiinkin. Nykyajan asunnot alkaa olla sen verran teknisiä, että asukkaiden pitäisi saada käyttöönottokoulutus asuntoonsa.
        Vikavirtasuoja on sellainen "ihmeellisyys", joka tuottaa turhia vikakeikkoja. Ei niistä oikein viitsisi laskuttaa paljon mitään, kun työhön kuluu yksi minuutti. Matkoihin ja bensaan sensijaan kuluu se suurin aika.


      • tarkoitat että
        Porukalla kirjoitti:

        Vähän ajateltiinkin. Nykyajan asunnot alkaa olla sen verran teknisiä, että asukkaiden pitäisi saada käyttöönottokoulutus asuntoonsa.
        Vikavirtasuoja on sellainen "ihmeellisyys", joka tuottaa turhia vikakeikkoja. Ei niistä oikein viitsisi laskuttaa paljon mitään, kun työhön kuluu yksi minuutti. Matkoihin ja bensaan sensijaan kuluu se suurin aika.

        pitäisi? Sehän kuuluu yhtenä osatekijänä sähkötöiden tarkastukseen, käyttöohjeet ja opastus.


      • ihan oikea sähkäri
        tarkoitat että kirjoitti:

        pitäisi? Sehän kuuluu yhtenä osatekijänä sähkötöiden tarkastukseen, käyttöohjeet ja opastus.

        ..kunnolliset merkinnät keskuksissa.. insinöörien jäljiltä joutunu joihinkin kohteisiin jättämään nimilappuja joissa lukee joku 20 kertaa "valaistus ja pistorasiat"
        helpottaa ihan helevetisti, ku asiakas on säätäny jonku hiustenkuivaajan kanssa ja salkkaritki alko jo minuutti sitte ja pitäis löytää oikea automaatti että telkkariin saa tulet takas..

        yllättäen tonki ongelman voi seurata arkkitehtisuunnitteluun saakka.. huoneille ei anneta sellasia nimiä, millä niitä vois käytännössä tunnistaa. eihän ton jälkeen sähköinsinööriltä pysty vaatimaan järkeviä nimilappuja, niiden suunnitteluhan sattuis päähän..


      • Yksinkertaisesti sitä
        tarkoitat että kirjoitti:

        pitäisi? Sehän kuuluu yhtenä osatekijänä sähkötöiden tarkastukseen, käyttöohjeet ja opastus.

        Että asunnot vaihtavat omistajia, niitä ostetaan niitä myydään, omistajat (maallikot) eivät muista, eivätkä osaa kertoa tällaisista asioista seuraavalle omistajalle. Seuraava omistaja taas ei osaa edes vaatia, onhan sähkötaulu niin yksinkertaisen näköinen viputaulu, josta lapsikin selviää.

        Ongelma on se, että vikavirtasuoja on monesti eri rivillä, kuin ne varokeryhmät, joita se suojaa.
        Näitä "silitysrautavikoja" sitten selvitellään. Tässä erinomaisessa esimerkkitapauksessakaan "vika" ei meinannut millään selvitä, kun digikuvaa ei ollut potentiaalisille opastajille.


      • Äly hoi
        tarkoitat että kirjoitti:

        pitäisi? Sehän kuuluu yhtenä osatekijänä sähkötöiden tarkastukseen, käyttöohjeet ja opastus.

        Ei varmaan ole ollut peikalla silloin kun tarkastuksia on tehty.


      • ei tule pää kipeäksi
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        ..kunnolliset merkinnät keskuksissa.. insinöörien jäljiltä joutunu joihinkin kohteisiin jättämään nimilappuja joissa lukee joku 20 kertaa "valaistus ja pistorasiat"
        helpottaa ihan helevetisti, ku asiakas on säätäny jonku hiustenkuivaajan kanssa ja salkkaritki alko jo minuutti sitte ja pitäis löytää oikea automaatti että telkkariin saa tulet takas..

        yllättäen tonki ongelman voi seurata arkkitehtisuunnitteluun saakka.. huoneille ei anneta sellasia nimiä, millä niitä vois käytännössä tunnistaa. eihän ton jälkeen sähköinsinööriltä pysty vaatimaan järkeviä nimilappuja, niiden suunnitteluhan sattuis päähän..

        Oletko mielestäsi ammattilainen vaikka tollasia merkintöjä teet?

        Urakkalaskentakuviin ei enempää merkintöjä laiteta, olisko kannattanu maksaa työkuvista?


      • ihan oikea sähkäri
        ei tule pää kipeäksi kirjoitti:

        Oletko mielestäsi ammattilainen vaikka tollasia merkintöjä teet?

        Urakkalaskentakuviin ei enempää merkintöjä laiteta, olisko kannattanu maksaa työkuvista?

        insinööri se on joka mulle tuo kirjekuorellisen valmiiks askarreltuja nimilappuja, ei se suostu maksamaan siitä että mä tekisin ne uudestaan (ja oon kysyny, en saa firmasta välineitä ja/tai palkkaa siihin että tekisin ne alunperin ite)..

        ja loppujen lopuks, eihän mulla asentajana mitään urakointilupia ole, sillä kaverilla joka nimen pistää tarkastuspöytäkirjaan, on tittelinä joku johtaja/päälikkö.

        kenellehän tossa kysymyksessäs ehdottelet tota työkuvista maksamista? meinaatko että lähen lahjusten kanssa kyselemään arkkitehdiltä nimiä huoneille, vaiko sähkösuunnittelijalta niitä ryhmien nimiä? eiköhän niistä ole jo kertaalleen maksettu ja homma jää tolle "valaistus ja pistorasiat" asteelle ihan vaan sen takia, kun ne on näyttäny insinöörin silmään hyviltä jo 70-luvulta saakka


      • Ei tiedä hyvää
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        insinööri se on joka mulle tuo kirjekuorellisen valmiiks askarreltuja nimilappuja, ei se suostu maksamaan siitä että mä tekisin ne uudestaan (ja oon kysyny, en saa firmasta välineitä ja/tai palkkaa siihin että tekisin ne alunperin ite)..

        ja loppujen lopuks, eihän mulla asentajana mitään urakointilupia ole, sillä kaverilla joka nimen pistää tarkastuspöytäkirjaan, on tittelinä joku johtaja/päälikkö.

        kenellehän tossa kysymyksessäs ehdottelet tota työkuvista maksamista? meinaatko että lähen lahjusten kanssa kyselemään arkkitehdiltä nimiä huoneille, vaiko sähkösuunnittelijalta niitä ryhmien nimiä? eiköhän niistä ole jo kertaalleen maksettu ja homma jää tolle "valaistus ja pistorasiat" asteelle ihan vaan sen takia, kun ne on näyttäny insinöörin silmään hyviltä jo 70-luvulta saakka

        Urakehitykselle ja itse firmalle kilpailun koventuessa. Palvelevat firmat jää pystyyn viimeksi.


      • ihan oikea sähkäri
        Ei tiedä hyvää kirjoitti:

        Urakehitykselle ja itse firmalle kilpailun koventuessa. Palvelevat firmat jää pystyyn viimeksi.

        eli siis lakkaan välittämästä koko nimilapuista?

        johan mä ne otin puheeksi ja kerroin pyytäneeni lupaa tehdä niistä ite semmoset että siviili pystyy kertavilkasulla tietämään kuka kukin on..

        suunnittelijoilla ja projektinhoitajilla sitä peiliin katsomista on, papereiden askartelu _on_kuitenkin_niiden_hommaa_

        en sit tiiä onko suunnittelu menny mun uran aikana aina vaan huonompaan suuntaa, vai onko itelle osunu kerta toisensa jälkeen vaativampia kohteita, mutta asiakkaat hymyilee ja morjestaa kylillä vastaan tullessa.. kyllä mä oon yrittäny kohteistani tehdä käyttökelposia, oli suunnitelmissa siihin edellytyksiä tai ei.. siihin suunnitteluun kun joutuu puuttumaan hyvinkin vaivihkaa, ettei pikkupomot tunne että astutaan varpaille..


      • TorviTohelo
        sahkariii kirjoitti:

        Siellä sähkötaulussa pitäis olla suunnilleen tuon näköinen kytkin. Se on vkavirtasuojakytkin, joka tuohon aikaan on asennettu kostean tilan valoihin ja pistorasioihin. Se on siis lauennut ja se pitää palauttaa takaisin päälle niinkuin automaattisulake. Pitäisi toimia. Jos ei sähköt pelaa, niin sit on jotain pahempaa häikkää.

        Vielä täsmennykseksi, että automaattisulake on se varsinainen sulake, joka katkaisee virran, jos on esim. ylikuormaa. Vikavirtasuoja mittaa sekä sen läpi menevän virran että siihen tulevan virran. Jos niiden ero on liian suuri (laite vuotaa sähköä ulos) vvsk katkaisee virran.

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Residual_current_device_2pole.jpg

        Vanha viesti mutta pakko kiittää kun ratkaisit ongelman! (Kävi siis kuten ap:lla)


    • kävi_miten_kävi

      Mikä vitsi "TorviTohelo" ihan siksiko kaivelit 9 vuotta vanhan ketjun??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe