tietsikan tuuletin autoon??

ville virtanen

Mulla on yksi Nexuksen 120mm kokoinen tietsikan tuuletin, jonka ajattelin laittaa ihan toiseen käyttöön, nimittäin asuntoautoon kierrättämään ilmaa. Sehän on 12V jännitteellä toimiva.
Tuulettimesta tulee 4 johtoa: musta, sininen, vihreä ja keltainen. Ja ne päätyvät sellaiseen vaaleaan littaan liittimeen.
Osaako kukaan sanoa mitä ne eri johdot ovat, ja mitkä johdot noista ovat plus ja miinusjohdot. Niillä kahdellahan sen pitäisi pyöriä :-)
Mulle riittää päälle/pois kytkin siihen, nopeudensäätöä en tarvitse.

22

7578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miinus,

      mutta eikös siitä tule niitä viiruksia?

      • antiprot

        Virusten vuoksi tuuletin muistettava ensin pestä Tolulla huolellisesti. Anna kuivua, ettei mene oikkariin!


      • ville taas

        kyllä se on viirusvapaa, kun ei oo ehtinyt olla lähelläkään yhtäkään tietokonetta ;-)

        Mutta takaisin itse aisaan: johdinten värit on nuo ekassa viestissä sanomani. Musta löytyy mutta sitä plussan punaista ei. Tietääkö joku OIKEASTI mityä nuo neljä ovat, ja mitkä ni8istä ovat plus ja miinus


      • värit
        ville taas kirjoitti:

        kyllä se on viirusvapaa, kun ei oo ehtinyt olla lähelläkään yhtäkään tietokonetta ;-)

        Mutta takaisin itse aisaan: johdinten värit on nuo ekassa viestissä sanomani. Musta löytyy mutta sitä plussan punaista ei. Tietääkö joku OIKEASTI mityä nuo neljä ovat, ja mitkä ni8istä ovat plus ja miinus

        musta - keltainen 12v


    • Putikainen
    • ville taas

      Kiitos putikaiselle ja nimim värit hyvistä ja asiallisista vastauksista! ja eikun kokeilemaan :-)

      • tarkastetaan

        kytkennät ;)


    • otek

      ovat prosessituulettimia. Ja tuo kyseinen on pienelle pinta alalle tarkoitettu. Itse ostin alle kympillä hiljaisen pyörivän kolmonopeuksisen tuulettimmen kaupasta. Suosittelen samaa..

      • ville virtanen taas

        mitä tarkoitat prosessituulettimella?

        Tämä on siis 12 senttinen koteloa tuulettamaan tarkoitettu. Ei mikään sellainen tikkuaskin kokoinen prosessorin päälle tuleva.
        Ja olen samanlaisen kuullut toiminnassa tietsikassa, on varsin hiljainen suurellakin nopeudella.

        Tämän koon hyvä puoli on se, että tämän mahtuu sijoittamaan 28*28 kattoluukun sisään varsinaisen luukun ja itikkaverkon väliin kulkineen kattoon. Kun on pakkotuulettava luukku niin tällä saisi ilmanvaihtoa lisää kuumina kesäpäivinä.
        Millaisen tuulettimen itse ostit, mulla ei nyt tule muista mieleen kuin selaiset pöytätuulettimen tyyppiset 230V vermeet


      • otek
        ville virtanen taas kirjoitti:

        mitä tarkoitat prosessituulettimella?

        Tämä on siis 12 senttinen koteloa tuulettamaan tarkoitettu. Ei mikään sellainen tikkuaskin kokoinen prosessorin päälle tuleva.
        Ja olen samanlaisen kuullut toiminnassa tietsikassa, on varsin hiljainen suurellakin nopeudella.

        Tämän koon hyvä puoli on se, että tämän mahtuu sijoittamaan 28*28 kattoluukun sisään varsinaisen luukun ja itikkaverkon väliin kulkineen kattoon. Kun on pakkotuulettava luukku niin tällä saisi ilmanvaihtoa lisää kuumina kesäpäivinä.
        Millaisen tuulettimen itse ostit, mulla ei nyt tule muista mieleen kuin selaiset pöytätuulettimen tyyppiset 230V vermeet

        Tarkoitta käytännössä sitä että sillä tietty kohdistettu tarkoitus ja toimii siten. Tietokone tuuletin on suunniteltu tietokoneelle.Auton tuuuletin on suunniteltu auton jäähdyttimelle etc....,Saattaa tuo sinun ajatuksesi toimiakin mutta tuulettimille on aina jokin kohdennettu käyttötarkoitus. Itse ostin pöytä tuulettimen ja ajaa sen asian minkä pitäää.


      • otek
        otek kirjoitti:

        Tarkoitta käytännössä sitä että sillä tietty kohdistettu tarkoitus ja toimii siten. Tietokone tuuletin on suunniteltu tietokoneelle.Auton tuuuletin on suunniteltu auton jäähdyttimelle etc....,Saattaa tuo sinun ajatuksesi toimiakin mutta tuulettimille on aina jokin kohdennettu käyttötarkoitus. Itse ostin pöytä tuulettimen ja ajaa sen asian minkä pitäää.

        vähän lisäystä. Tuo tietokoneen tuuletin on suunniteltu todella pienelle pinta alalle. Saa korkeintaan hiuksesi liikkumaan sen alla. Jos ilmankiertoa haluat niin ihan eri tuuletin. Kuten sanoin niin meillä se kympin pöytätuletin. Käy helle öisinkin.


      • Vääntää
        otek kirjoitti:

        Tarkoitta käytännössä sitä että sillä tietty kohdistettu tarkoitus ja toimii siten. Tietokone tuuletin on suunniteltu tietokoneelle.Auton tuuuletin on suunniteltu auton jäähdyttimelle etc....,Saattaa tuo sinun ajatuksesi toimiakin mutta tuulettimille on aina jokin kohdennettu käyttötarkoitus. Itse ostin pöytä tuulettimen ja ajaa sen asian minkä pitäää.

        PUUTAHEINÄÄ


      • otek
        Vääntää kirjoitti:

        PUUTAHEINÄÄ

        sittenpä olen sitä 20 vuotta ihan turhaan tehnyt.Prosessituulettimet,suodattimet,paineastiat etc.. No joo puutaheinää. No jatkan työtäni samalla alalla joten se sitä....


      • ei tule
        otek kirjoitti:

        sittenpä olen sitä 20 vuotta ihan turhaan tehnyt.Prosessituulettimet,suodattimet,paineastiat etc.. No joo puutaheinää. No jatkan työtäni samalla alalla joten se sitä....

        ammattimieheksi, vaikka tekisi sata vuotta hommia.Minulla on ollut vanhasta tietsikasta poistetut tuulettimet käytössä kaksi vuotta. Toinen vessassa ja toinen keskimmäisesssä kattoluukussa.Vessan alkaa toimia kun laittaa valot, ei tuoksuja ja kosteus poistuu suihkussa käydessä eikä peili huurru , eli toimii juuri kuten tähän prosessiin alkaessa ajattelin.Toinen siellä kattoluukussa toimii myös liesituulettimena.Ja asian on helppo todeta, että voi olla varma prosessin toiminnasta.Laittaa kattilan liedelle vettä täynnä ja alkaa keittää sitä.Höyry vana menee nätisti kattoluukulle ja poistuu ulos.Joten oppimis prosessi tuossa tuulettimien kohdalla on sinulla kesken aivan selvästi.P.s Lisä etuna on hiljaisuus verrattuna esim. asunto-autojen liesituulettimiin verrattuna


      • Pitää
        ei tule kirjoitti:

        ammattimieheksi, vaikka tekisi sata vuotta hommia.Minulla on ollut vanhasta tietsikasta poistetut tuulettimet käytössä kaksi vuotta. Toinen vessassa ja toinen keskimmäisesssä kattoluukussa.Vessan alkaa toimia kun laittaa valot, ei tuoksuja ja kosteus poistuu suihkussa käydessä eikä peili huurru , eli toimii juuri kuten tähän prosessiin alkaessa ajattelin.Toinen siellä kattoluukussa toimii myös liesituulettimena.Ja asian on helppo todeta, että voi olla varma prosessin toiminnasta.Laittaa kattilan liedelle vettä täynnä ja alkaa keittää sitä.Höyry vana menee nätisti kattoluukulle ja poistuu ulos.Joten oppimis prosessi tuossa tuulettimien kohdalla on sinulla kesken aivan selvästi.P.s Lisä etuna on hiljaisuus verrattuna esim. asunto-autojen liesituulettimiin verrattuna

        Kokeilla vaikuttaa hyvältä.


      • samoja ajatuksia
        ei tule kirjoitti:

        ammattimieheksi, vaikka tekisi sata vuotta hommia.Minulla on ollut vanhasta tietsikasta poistetut tuulettimet käytössä kaksi vuotta. Toinen vessassa ja toinen keskimmäisesssä kattoluukussa.Vessan alkaa toimia kun laittaa valot, ei tuoksuja ja kosteus poistuu suihkussa käydessä eikä peili huurru , eli toimii juuri kuten tähän prosessiin alkaessa ajattelin.Toinen siellä kattoluukussa toimii myös liesituulettimena.Ja asian on helppo todeta, että voi olla varma prosessin toiminnasta.Laittaa kattilan liedelle vettä täynnä ja alkaa keittää sitä.Höyry vana menee nätisti kattoluukulle ja poistuu ulos.Joten oppimis prosessi tuossa tuulettimien kohdalla on sinulla kesken aivan selvästi.P.s Lisä etuna on hiljaisuus verrattuna esim. asunto-autojen liesituulettimiin verrattuna

        Toki järjenkäyttö sallittua ja tuo idea tuntuu yksikertaiselta ja edulliselta joten tuo on kokeiltava.. nimenomaan nuo tietokoneen tuulettimet on hiljaisia kun hieman laadukkaamman hankii..pitänee miettiä asiaa...hyvä vinkki;)


      • xdghk
        samoja ajatuksia kirjoitti:

        Toki järjenkäyttö sallittua ja tuo idea tuntuu yksikertaiselta ja edulliselta joten tuo on kokeiltava.. nimenomaan nuo tietokoneen tuulettimet on hiljaisia kun hieman laadukkaamman hankii..pitänee miettiä asiaa...hyvä vinkki;)

        suurin osa näistä tietokoneen posessori/kotelotuuletimiksi tehdyistä 120mm tuulettimistä puhaltaa ilmaa läpi aivan tolkuttomilla kuutio määrillä kokoonsa nähden kuten esimerkiksi tälläinen nexus D12SL-12PWM puhaltaa jopa 76 kuutioo ilmaa minuutissa läpi joten en usko että tuuletin olisi riitämätön auton viileänäpitämiseen. kannataa ensi tutkia asia ennenkun alkaa väittämään muuta


      • mittavirhe
        xdghk kirjoitti:

        suurin osa näistä tietokoneen posessori/kotelotuuletimiksi tehdyistä 120mm tuulettimistä puhaltaa ilmaa läpi aivan tolkuttomilla kuutio määrillä kokoonsa nähden kuten esimerkiksi tälläinen nexus D12SL-12PWM puhaltaa jopa 76 kuutioo ilmaa minuutissa läpi joten en usko että tuuletin olisi riitämätön auton viileänäpitämiseen. kannataa ensi tutkia asia ennenkun alkaa väittämään muuta

        Nuo sinun kuutiosi ovat kuutiojalkoja. 1 jalka on 0,3048 metriä. Et väittänytkään mittayksiköksi metrejä, olisi pitänyt tarkentaa asia.
        Todennäköisesti et edes tiennyt mittayksiköstä.


      • hfksplöofj
        mittavirhe kirjoitti:

        Nuo sinun kuutiosi ovat kuutiojalkoja. 1 jalka on 0,3048 metriä. Et väittänytkään mittayksiköksi metrejä, olisi pitänyt tarkentaa asia.
        Todennäköisesti et edes tiennyt mittayksiköstä.

        Eipä se siirräkkään kuutimetreissä kuin reippaa 2 kuutioo...


    • ouiythgfd

      Biltemassa sellaiennveneeseen tarkoitettu aurinkokennotuuletin. Liekö autoonkin niitä olemassa. Tehokas 12v.

    • Teuvo 62

      Rumatikki puhaltaa meillä

    • tortosa

      Mulla on pahnapuhallin kusikopissa, meloinen huiku käy lempin tortussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe