Kauanko vierailu asunnossa saa kestää?

*Kirsikka

Heippa! Ajattelin kysäistä täältä kun olen saanut täältä aiemminkin hyviä neuvoja...eli asiaan, kävin tänään taloyhtiöni isännöitsijän luona (asun omistusasunnossa). Tuli sitten puhetta siitä, että kuinka kauan voi pitää vieraita kylässä. Isännöitsijä väitti, että korkeintaan 3 (kolme) päivää jonka jälkeen tehtävä muuttoilmoitus???? Ja lisäksi maksettava ylimääräinen vesimaksu??????

Ei kai nyt sentään näin voi olla? Yritin löytää netistä vastausta ja ainakin maistraatin sivuilla oli, että yli kolme kk kestävästä asumisesta tehtävä muuttoilmoitus.

Isännöisijä väitti, että laki sanoo, että näin on.

Kertokaa nyt viisaammat kieltääkö joku laki yli kolmen päivän vierailut?

Kiitos etukäteen.

28

16594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirabile Dictu

      Sentään ihan kaikkea tässä maailmassa ei sentään ole kodifioitu lakiin.

      Pointti on tietysti siinä, että jos vierailu on piiiiiitkä, niin vieras tietysti käyttää asunnossa vettä (suihku ja vessa, mahdollinen pyykinpesu). Jos kämpän vesimaksu maksetaan könttäsummana eikä todellisen, mittarista laskettavan käytön mukaan, vieraan vedenkäyttö tulee koko taloyhtiön maksettavaksi. No, tavanomainen yökyläily ei ole ongelma ja lähes kaikillahan käy vieraita (joten jakautuu tasaisesti), mutta jos vieraasi jää majailemaan pitkäksi aikaa asuntoosi, on tietysti asiallista maksaa hänestäkin vesimaksu.

    • palstoilla oli

      kerran tuohon liittyvä vastaus ja luulen, että se oli k.o taloyhtiön oma säännös. Siinä oli, että jos vierailu kestää yli 14 päivää, pitää maksaa erillinen vesimaksu. Mutta noista ei taida mitään lakia, vaan kukin taloyhtiö saa laatia omat säännöt? Niin luulen.

      Mutta en usko, että mikään taho voi vaatia, että kolmen päivän jälkeen on laitettava talokirjoihin. Tietysti jos tietää, että jää asumaan pysyvästi, niin paras ilmoittaa heti talokirjaan.

    • vaatia että

      vierailijat laitetaan talon kirjoihin.
      Se voi olla eri asia jos vierailu kestää kuukauden tai yli.

      • Amerikan serkku

        Muutama vuosi sitten minulla oli vieraana serkkuni USAsta viipyi kolme kuukautta.Mitään ilmoitusta ei tietenkään tehty mutta,Maistraatissa ainakin tiedetään varmasti miten nopeasti tuo ilmoitus on tehtävä.


    • riitä järjenkäytöksi?

      eli onko kokemusta. Lähtee tarjoamaan ylimääräistä vesimaksua. Onko seurauksena heti
      suomessa että joku hätähousu lähtee viemään
      asiaa maistraattin ja tekemään muuttoilmoitusta,kyllä kuulostaa hullulta touhulta kun ei paremmin asiaa ole ainakaan nyt oivaltanut.

      entäs jos naisella on poikakaveri jonka kanssa seurustelee avoliitonomaisesti varmasti nussimisen jälkeen kuluu tavanomaista enemmän vettä pelivehkeiden pesuun..siis maistraatissa pitäisi olla muuttoilmitus vaikka kaiffarilla oma osoite myös. Mitä järkeä?

      • irtolainen_kikkailija

        itse olen laittanut tyttöystäväni osoitteen postiosoitteeksi. maistraatissa olen edelleen merkattu asunnottomaksi. tämä systeemi on toiminut toistaiseksi kun voin todistaa että mulla on aina voimassa olevia asuntohakemuksia. eli hyvät ihmiset, älkää ikinä myönnä "asuvanne" puolisonne kanssa jos olette työttömiä, sillä kaikki tuet tippuu heti kun teidät luokitellaan pariskunnaksi.


      • qwqwwwq
        irtolainen_kikkailija kirjoitti:

        itse olen laittanut tyttöystäväni osoitteen postiosoitteeksi. maistraatissa olen edelleen merkattu asunnottomaksi. tämä systeemi on toiminut toistaiseksi kun voin todistaa että mulla on aina voimassa olevia asuntohakemuksia. eli hyvät ihmiset, älkää ikinä myönnä "asuvanne" puolisonne kanssa jos olette työttömiä, sillä kaikki tuet tippuu heti kun teidät luokitellaan pariskunnaksi.

        Väärillä perusteillla saatujen tukien saaja syyllistyy petokseen.


      • Individualisti61
        qwqwwwq kirjoitti:

        Väärillä perusteillla saatujen tukien saaja syyllistyy petokseen.

        Viranomaisella on todistustaakka vääristä perusteista. Jos ei ole kirjoilla tyttö/poikaystävän kanssa samassa asunnossa niin näyttöä ei silloin ole ja sitä on käytännössä mahdotonta saada.


      • Anonyymi

        tää oli paras!!! :D


    • ....

      Joo, kyllä siellä maistraatin sivuilla oli tietysti oikeaa tietoa, joka perustuu lakiin, eli kotikuntalakiin. Tilapäisestä asumisesta on tehtävä ilmoitus maistraattiin, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta.
      Vesimaksusta ei kotikuntalaissa tietystikään puhuta mitään, joten se on jokaisen taloyhtiön päätettävissä, milloin sitä aletaan perimään.

    • *Kirsikka

      Kiitokset kaikille vastaajille! Tässä jutussa ei varsinaisesti ollut kysymys minun vieraistani (vaikka kyllä minullakin vieraat joskus viipyvät yli 3 päivää) vaan toisesta talon asukkaasta josta isännöitsijä kertoi. Siinä oli nimenomaan kysymys ihmisestä jolla oli oma virallinen osoite. Hän vaan viihtyi hyvin ilmeisesti kaverinsa luona. Siksi vaan tuota kyselin, että tuo isännöitsijän mainitsema kolme päivää tuntui aika oudolta ja vähän yritin pistää hanttiinkin mutta hän väitti, että näin sanoo laki.

      • vilpillinen isännöitsijä

        Jo isännöitsiä kertoo talon muille asukkaille asukaan vieraista, syyllistyy hän luottamusaseman väärikäyttärikokseen. Isännöitsijällä on vaitiolovelvollisuus asukkaiden yksitysasioista. Tuollanen isännöitsijä tulisi erotta välittömästi taloyhtiön hallituksen toimesta.


    • Finlexiä lueskeleva

      Yli 3 kk asumisesta on tehtävä ilmoitus maistraattiin, toisaalta maistraatiin ei ole paikko ilmoittaa uutta osoitetta vain kotikunnan ilmoittaminen riittää.
      Verottaja sen sijaan on kiinnostuneempi osoitteesta työmatka vähennysten takia. Taloyhtiöllä on nykyisin vaikeaa päivittää asukasluetteloa, koska asukastiedot on pyydettävä viranmaisten rekisteristä, jotka eivät useikaan ole täydellisiä. Joku voi todella majailla toisen luona, jos hänellä on virallinen osoite esim. äitinsä hoivissa (vaikka toisella paikkakunnalla), ilman, että taloyhtiö saa vesimaksua perittyä. Lisäksi verotuksessa hän voi saada veronpalautusta huikeat summat, kun tilapäistä majailua työpaikan lähellä ei näy missään rekisterissä.
      Jotkut ne osaa istua pankin päällä!

    • Jarmo Vilponen

      Tässä asiassa justiin äitini luona (ollaan käyty 4 kertaa 14 vuoden aikana), tuli isännöitsijältä kysely; "onko asuntoon muuttanut uusia asukkaita jne. .... " ja ollaan nyt oltu tasan kolme viikkoa "?!" ÄLYTTÖMÄLTÄ TÄÄ ASETTELU NÄIN TUNTUU KOSKA - a) Kun emme asu täällä, olemme kylässä ja mitään laskua ei ole esitetty. b) Kun puolisoni oli viemässä vastausta, oli hänelle oltu erityisen tympeitä ja puolisoni on herkkä ihminen, .. ei siis ole kohtuullista ja rikoslain mukaan (hallintolain myös) oikeutta käyttäytyä alistaen, nöyryyttäen, tms. ja jättää vielä vastaanottamatta (isännöitsijä siis) itse asettamiinsa kysymyksiin vastauksen tuontimme fyysisesti. (äitini halusi asian hoidettavan virallisesti ja siis kirjallinen muoto ja myös kopiopyyntö oli valintamme asianhoidossa)

      Tässä on vaikutteena vielä huomioon otettavaa, että äitini maksaa itsestään (1 hlö) vesimaksua joka kuukausi, vaikka ei ole asunnossa kuin n. 1 kk/vuodessa. Näin ollen meidän (3 hlö) alle 1 kk vierailu kerran n. neljässä vuodessa ei liene asumiseen viittaavaa ... ammattitaito ei ole rittävää asian hoidossa tällaisen asian ratkaisussa, sillä nimenomaan asumista kysyttiin ja vastasin meidän olevan vierailulemassa; .. mummo näki ensi kerran nyt Topi poikammekin (2 v) nyt vasta.

      Ehkä siis tärkeimpiä kysymyksiä on kohtuuden määrittely ja isännöitsiä oli hermopuuskassaan kertonut, että vaikutteena on "vanhoja naisia jotka valittavat asiasta" "????"
      (lakeja ja oikeustiedettä laajemminkin tuntevana pidän hyvänä sanontaa "mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan".

      Olkoon tämän kerran mainitsematta tämä Porissa Pietniemen Metsäläntillä sijaitsevan AS Oy:n ja Isännöintiyhtiön nimi, mutta ei seuraavalla kerralla enää, silloin mielestäni JULKISUUSPERIAATE on sille kuuluvassa asiassa hieman armollinen ja ANALOGIAA voidaan itse kukin miettiä asiatiimoilta.

    • 1984

      Mitä tallainen vahtiminen on Suomessa - kuka käy milloin lähtee mitä syö milloin suihkussa, paljonko veti vessasta viikon aikana vettä ???
      1984 Orwell laki pian kait pätee.

      • Ei tolkkua

        Samaa minäkin ihmettelen kuin 1984. Kauan sitten Suomesta lähteneenä,minusta tavat ja holhous vaikuttaa oudolle. Missään ei kyylätä toinen toisiaan samalla tavalla kuin siellä! Ihmiset aina varpaillaan,pelokkaita ja epävarmoja. Koko elämä kuluu yliammuttujen sääntöjen vahtimiseen uusien laatimiseen.En ihmettele, että siellä kansa vetää viinaa ja pillereitä poskeen!


    • Tumehigh

      Kansalaisella on oikeus majoittaa 14 vrk ketä hyvänsä jos henkilö on poissa 24 tuntia.

      • Tumehigh

        Siis kahden viikon välein täytyy poistua asunnosta tai kiinteistöstä 24 tunniksi.Tämä on kirjattu lakiin


      • Kuolen_nauruun

        Hih, ei todellakaan ole missään laissa tuollaista säännöstä!!


    • stuiop

      Jos taloyhtiö haluaa sen ylimääräisestä aiheutuvan vesimaksunsa, niin laittaa vain laskun siihen osoitteeseen, missä ylimääräinen henkilö asuu- kunhan samassa yhteydessä todistaa että kyse on asumisesta, eikä kyläilystä.
      Pitää mieskaverin kanssa järjestellä, että ei oikein olla minun kotonani. Ikävää, kun edes läheisiään ei voi pitää normaalisti kylässä. Entä jos olisi lapsi? Tai jos olisi ammattikoululainen oma lapsi? Mieskaverin kotona tämmöistä erikoista suhtautumista vieraisiin ei ole.
      Mitenkähän ennen on kyhätty parisuhteita? Onko seurustelun aloittaneilla ollut jo heti keskinäinen koti, josta maksetaan kaikki yhteisesti? En maksa kahdesta, kun ei asu kahta. Periaatehan ei voi olla se että 2 paikkakunnalla asuvat 2 ihmistä maksavat 4 vesimaksua. Tämä kyläily on meidän tapauksessa harvinaisempaa- ei joka viikonloppuistakaan, ja vain kun kerään kamat että lähdemme joko hänen paikkakunnalleen, tai viikonloppumatkalle, tai joskus ihan ensin aterioimme.
      Ja tästä sitten pitäisi maksaa tuplavesimaksu? En tiedä pykäliä, mutta minusta kummallista rahan kynimistä.

      • xxxxxxxxxxxxx

        Taisit ymmärtää tahallaan väärin. Kylässäkäynti on edelleen ihan normaalia, mutta jos asut pitempään niin eivät naapurit halua maksaa vesilaskuasi eikä kuulukaan heille millään tavalla.


    • MrMaster

      No on se nyt kummallisen vaikeaa maksaa oman asuntonsa vesikulut. Tottakai sitä vettä menee enemmän, jos asunnossa on ylimääräisiä ihmisiä. Aaentakaa huoneistokohtaiset vesimittarit, niin ei tarvitse vängätä!

    • Hauhistuttavaa

      On olemassa myös eräs nimeltä mainitsematon nainen, joka on jumittanut poikani asuntoon. Hän on lisäksi oikea pikkulapsi, kiukuttelee, vetää hernettä nenään milloin mistäkin. Makoilee päivät pitkät toisen asunnossa. Edes sänkyä ei saa pedatuksi, ei pyykkejään pestyksi, tiskeistä puhumattakaan. Kaikki siivoaminen jää pojalle tai muille sukulaisille. Miten tuollaiseen ihmiseen saa älyä taottua, jolla ei kaikki kammarit ole yläkerrassa lämpiminä, kun loisii toisen kotona, odottaa valmista, että milloin ruoka suuhun tipahtaa. Hyvä, ettei paskoja tarvitse housuista jo siivota. En todellakaan halua miniäkseni moista sottapyttyä.

      • xxxxxxxxxxxxx

        Sehän ei kuulu sinulle mitenkään pojallasi on oma elämä elettävänä.


      • Anonyymi

        Voi,kun kuulostaa tutulta😬


    • kuusikuukautta

      Pitääkö pitkään majoittuvan ulkopuolisen tehdä muuttoilmoitus vai riittääkö että maksaa kyseisiltä kuukausilta vesimaksun jos ei ole huoneistokohtaista mittaria.

    • Anonyymi

      Seurustelin melkein kaksi vuotta. Omat asunnot. Oltiin jomman kumman luona,mikä milloinkin parhaalta tuntui. Joku/jotkut kyttäsivät meitä. Kiusanteko alkoi. No isännöitsijälle riitti,kun vein miehen vuokralaput,todistin,ettei asu minun luona ja selitin asiat. Miksi ketään riivaa toisten tulot ja asumiset. Meillä ei ollut kiire yhteen muuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe