NAPOLINMASTIFFI

Selma

Moi!

Olen kiinnostunut Napolinmastiffeista ja haluaisin tutustua rotuun... voisiko kyseisen rodun kasvattajat/omistajat kertoa rodusta "elävässä elämässä..." kirjoista olen lukenut varmaan jo kaiken.... Linkkejäkin voi laittaa (hyville sivuille....)

5

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jylppy

      Sanoisin napolinmastiffia roduksi, josta joko pitää, tai sitten ei: se kääntää katseet missä liikkuukin, ja herättää sympatiaa- vaihtoehtona kuulee sanottavan, ettei rumempaa koiraa ole! Erityisesti pentuna "ylimääräisine nahkoineen" on todella persoonallinen! Varoitus: roikkuvat posket aiheuttavat kuolavaaraa, jopa kattoon roiskuu, kun koira ravistelee.. :)

      Itselläni on ollut 2 napolia, ja ainakin minä menetin sydämeni kyseiselle rodulle. Toisen hain Italiasta(tuolloin ei Suomesta saanut rotua), toinen oli etelä-Suomesta. Kokemuksia: Napolinmastiffi on lahjomaton, omistajalleen uskollinen ja erittäin hyvä vahti. Saattaa olla erityisen jääräpäinen, ja "valikoivan kuulon" omaava..Voi ottaa vain yhden ihmisen todelliseksi isännäkseen, jota sitten palvoo.

      Alusta alkaen on hyvä tehdä koiralle selväksi, kuka määrää, sillä jos koira ottaa vallan, ei yhteiselo kauaa onnistu. Kunnioittaa kyllä omistajaansa, kun em. asia on tullut selväksi. Saattaa olla vieraita kohtaan epäluuloinen, mutta tämäkin on tapauskohtaista. Toinen koiristani piti paljon esim.lapsista, toinen taas ei. Humalaisia ja muita "epäilyttävästi käyttäytyviä" kohdatessa alkoi sen sijaan välitön suojeluvietin korostuminen kummankin koiran kohdalla.

      Asia, johon mielestäni kannattaa varautua, on yksilön vanhempien tarkka sairauksien selvittäminen. Jos hankkii perinnöllisesti sairaan koiran, saa varautua tuntuviin eläinlääkärilaskuihin. Toisella koiristani oli nivelrikko (periytyvä sairaus) muita sairauksia niin, että eläinlääkärissä käytiin pahimmillaan 1,5 kk:n välein. Toinen koira pysyi suhteellisen terveenä. Napolinmastiffi on myös melko lyhytikäinen, kuten monet isot rodut, koiristani toinen eli lähes 9 vuotiaaksi, mikä oli eläinlääkärin mukaan lähes "ennätys" rodulle.

      Olen omistanut myös muita rotuja(bernhardilainen, dobberi), mutta napolinmastiffi vain oli rotu, johon jäi "koukkuun", vastasi kai sitten sitä, mitä koiralta odotin. Netistä kannattaa tsekata kasvattajien sivut ainakin Suomesta(mm. Googlen kautta otsikolla "napolinmastiffi"), tai soittaa suoraan kasvattajille- he tietävät paljon. Innostusta! :)

      • selma

        Moi!

        Kiitos vastauksesta! =) olisin kysynyt vielä sellaista asiaa, että kumpi koira oli sairaampi, se jonka hait Italiasta vai se joka oli Suomesta?


      • Jylppy
        selma kirjoitti:

        Moi!

        Kiitos vastauksesta! =) olisin kysynyt vielä sellaista asiaa, että kumpi koira oli sairaampi, se jonka hait Italiasta vai se joka oli Suomesta?

        Hei! Suomesta hankittu koira oli sairaampi.Ehkä minulle sitten vain kävi huono tuuri..toisaalta kasvattajakaan ei ollut kertonut tarpeeksi(tai ei ehkä tiennyt) koiran suvussa olevista sairauksista. Sinänsä, jos hankkii koiran Suomesta, on helpompi selvittää pennun tausta- ei tule ainakaan kielitaito-ongelmia; esim. Italiassa yllättävän harva osaa sujuvaa englantia! Myös jos tulee muutakin kysyttävää kasvattajalta tai jopa erimielisyyksiä, on kommunikointi helpompaa kotimaassa. Kuitenkin, vastuuntuntoiselta ulkomaiseltakin kasvattajalta voi saada oikein hyvän koiran, ja jos vielä kielen kanssa tulee toimeen, niin mikäs siinä!


    • Kiinnostun

      Hei!

      Minä olen myöskin erittäin kiinnostunut napolinmastiffeista, -unelmarotu ollut jo lukuisia vuosia ja kaikki mahdollinen kirjallisuus on kuluttu.
      Siitä huolimatta haluaisin kuulla mahdollisimman paljon kyseisen rodun omistajilta ns kokemuksia napolinmastiffeista kaikin puolin.
      Todella hankalaa löytää kasvattajia Suomesta, olisin todella kiinnostunut käymään kasvattajien luona tutustumassa rotuun laajamittaisemmin. ☺

    • Kiinnost

      Nostan keskustelua, koska edelleenkin kaipailisin tietoa kyseisestä rodusta. :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe