Huono olo ja heikotus

esivaihdevuodet

Mulla on ilmeisesti päällä jo esivaihdevuodet, kun kuukautiset alkaneet heittää.

Onko muilla tullut jossain vaiheessa kuvaan mukaan heikotusta ja huonoa oloa, etenkin ennen kuukautisia?

Ennen ei ole tällaista ollut, vaikka kunto onkin jokseenkin aina laskenut ennen menkkoja, mutta ei mitään tällaista pahoinvointia (en kylläkään oksenna).
Mulla on ollut tällaisia oireita vaihtelevasti jo viime vuoden puolelta. Nyt oireet on vaan voimistuneet ja tuntuvat tulevan useammin kuin ennen.
Ennen edellistenkin menkkojen alkua oli tällaista ja nyt taas. Kaikki fyysinen työ tuntuu olevan liikaa, sen jälkeen tulee helposti huono olo ja heikotus ja pitkin päivää väsyttää. Pulssi nousee herkästi jne. Usein herään huonoon oloon myös yöllä.
Tänäänkin täysin veto poissa ja kaikki alkoi jo pari päivää sitten. Heräsin aamuyöstä hieman epämukavaan oloon ja sydän löi tavallista nopeammin. Melkein kuin paniikkikohtaus, mutta vähän epäloogista, että kohtaukset tulee vaan tiettynä aikana kuukaudesta.
Onneksi en ole nyt töissä, en pystyis kyllä lähtemään minnekään. Tänäänkin osa päivää on mennyt sängyssä kalpeana maaten.

Onkohan tämä nyt sitten sitä PMS-oireiden voimistumista ennen kuukautisia, vai mistä voi johtua?
Voiko estrogeenin lasku aiheuttaa tällaista?
Voikohan estrogeeniarvossa olla jo jotain häikkää, vaikka kuukautiset tulevatkin joka kuukausi (joskus jopa kaksi kertaa). Lääkäriltä sain ainoastaan keltarauhashormonia, jota en ole vielä ehtinyt kokeilla.
Ihmettelen vaan, kun kukaan lääkäri ei ole puhunut hormoniarvojen tutkimisesta. Missä vaiheessa niitä yleensä aletaan tutkimaan?

31

21379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pörriäinen

      Kyllä ne on varmaan alkavia vaihdevuosivaivoja,Mulla samanlaisia vaivoja jo 3vuotta,itse oon kokeillu muutaman kerran horm,valmisteita,mutta eipä nuista oo apua ollu vaikka lääkärit lupaavat.Eivät gynet anna edes saisaslomaa vaikka kuinka valittaa vaivoja.

      • ....................

        kuin paniikkia,sydän pompottaa ja pelottaa jos jossain hankalassa paikassa alkaa tulla tunne et ei saa ilmaa.
        Minullakin kaikki tutkittu,vikaa ei löydy,mutta hankalaa on.
        Välillä tuntuu et pysyy vaan kotona,kun henkeä ahdistaa,ennen ei ole ollut tällästä.


    • 21122012

      Mun kuukautiset oli täysin säännölliset, kunnes eräänä päivänä alkoi oireet kuin veitsellä leikaten. Olin silloin pari kuukautta päälle 50 v. Itselläni pahiten vaivaa pahoinvointi, heikotus, väsymys ja levoton yöuni. Estrogeeni kuulemma sahaa ylälaidasta alalaitaan ja tekee näitä oireita. PMS-oireet siis tuntuvan kestävän jopa 3 viikkoa, välillä kuukautiset ovat pois kolmekin kuukautta.

      Kävin ihan tarkoituksella kahdella gynellä kuulemassa asiasta. Ns. vanha tuttu läiskäisi Novofem-reseptin heti pöytään. Jota en ole tosin syönyt. Tosin ei juuri kuunnellut kuin tuon em. sepustuksen, eli ei asiaa paljon mietitty. Pahoinvointi johtuu estrogeenin laskusta. Sen sanoi.

      Toinen sanoi, et ei ole mitään vv-oireita mulla vielä ja käski odottaa vain kuumia aaltoja. Ihmettelen kyllä sitä kommenttia, sillä kaikilla ei ole samanlaisia oireita. Olen lukenut asiasta paljon englanninkielistä kirjallisuutta, niissä mainitaan kyllä pahoinvointi, heikotus ym.

      Käytän nyt kasviestrogeenia ja se auttaa aika paljon minua.

    • 21122012

      Liikunta auttaa huonoon oloon tosi hyvin - ainakin minulla. Lähden vaikka väkisin jumppaan ja lenkille. Sen jälkeen on parempi olo. Elimistö korjaa endorfiinilla toisen hormonin vajetta...

      • ap.

        Joskus auttaa, mutta nyt on ollut ihan ihmeellistä viimeaikoina (näitä tuntemuksia on ollut nyt kunnolla jo kierron puolivälistä saakka).
        Usein juuri liikunnan aikana tuppaa tulemaan tuo heikotus ja huono olo.
        Vointi on kyllä välillä sahannut edestakaisin, että joku parempikin päivä on mahtunut mukaan.
        Kuukautisten alettua unen laatu kyllä nyt parani huomattavasti.
        Sen sijaan nyt on ollut taas pari päivää enemmän tuota huonovointisuutta ja pienikin liikunta hikoiluttaa ihan kamalasti.
        Tulee lisäksi myös sellainen outo olo välillä. Jostain vatsan seudulta alkaa ikäänkuin nousta ylöspäin sellainen kumma kylmä, kihelmöivä ja "polttava" aalto.
        Lisäksi tulee usein kurkun kohdalle sellainen kuristava tunne.

        En tiedä onko myös vatsassa sitten jotain vikaa.
        Sain nyt reilumman annoksen närästyslääkkeitäkin taas kokeeksi (niitä olen syönyt vaihtelevasti jo aiemminkin) ja passituksen helicobakteerikokeeseen (se on kyllä viimeisen kolmen vuoden aikana tutkittu jo kaksi kertaa, eikä mitään ole ollut, myös tähystys tehty reilu vuosi sitten).

        Voihan tietysti olla, että tästä kaikesta on tullut vain jonkinlainen oravanpyörä, joka aiheuttaa stressivatsaakin ja lisää entisestään paniikkia.

        Ja paniikkia litsoo vielä nyt se, kun lääkäri sanoi, että jos nuo närästyslääkkeet ei nopeasti ala auttaa, niin sitten sydämen rasitustestiin.
        No, se testi on mulle tehtykin jo kerran (toissa syksynä), eikä siinä ainakaan silloin mitään näkynyt.
        Kolesterolit on olleet nyt: kokonaisarvo 5.5 (aiemmin huiteli aina tuolla yli 6:n), LDL 3.4 ja HDL 1.5.

        Yritin ehdottaa jotain hormonitasojen tutkimistakin, mutta en saanut minkäänlaista lähetettä, eikä lääkäri kommentoinut oikein mitenkään tuota estrogeenijuttua, kun yritin siitä jotain puhua.


      • käytätkö aromisuolaa
        ap. kirjoitti:

        Joskus auttaa, mutta nyt on ollut ihan ihmeellistä viimeaikoina (näitä tuntemuksia on ollut nyt kunnolla jo kierron puolivälistä saakka).
        Usein juuri liikunnan aikana tuppaa tulemaan tuo heikotus ja huono olo.
        Vointi on kyllä välillä sahannut edestakaisin, että joku parempikin päivä on mahtunut mukaan.
        Kuukautisten alettua unen laatu kyllä nyt parani huomattavasti.
        Sen sijaan nyt on ollut taas pari päivää enemmän tuota huonovointisuutta ja pienikin liikunta hikoiluttaa ihan kamalasti.
        Tulee lisäksi myös sellainen outo olo välillä. Jostain vatsan seudulta alkaa ikäänkuin nousta ylöspäin sellainen kumma kylmä, kihelmöivä ja "polttava" aalto.
        Lisäksi tulee usein kurkun kohdalle sellainen kuristava tunne.

        En tiedä onko myös vatsassa sitten jotain vikaa.
        Sain nyt reilumman annoksen närästyslääkkeitäkin taas kokeeksi (niitä olen syönyt vaihtelevasti jo aiemminkin) ja passituksen helicobakteerikokeeseen (se on kyllä viimeisen kolmen vuoden aikana tutkittu jo kaksi kertaa, eikä mitään ole ollut, myös tähystys tehty reilu vuosi sitten).

        Voihan tietysti olla, että tästä kaikesta on tullut vain jonkinlainen oravanpyörä, joka aiheuttaa stressivatsaakin ja lisää entisestään paniikkia.

        Ja paniikkia litsoo vielä nyt se, kun lääkäri sanoi, että jos nuo närästyslääkkeet ei nopeasti ala auttaa, niin sitten sydämen rasitustestiin.
        No, se testi on mulle tehtykin jo kerran (toissa syksynä), eikä siinä ainakaan silloin mitään näkynyt.
        Kolesterolit on olleet nyt: kokonaisarvo 5.5 (aiemmin huiteli aina tuolla yli 6:n), LDL 3.4 ja HDL 1.5.

        Yritin ehdottaa jotain hormonitasojen tutkimistakin, mutta en saanut minkäänlaista lähetettä, eikä lääkäri kommentoinut oikein mitenkään tuota estrogeenijuttua, kun yritin siitä jotain puhua.

        makkaraa, yms. natriumglutamaatilla maustettua.
        Itse sain vuosia sitten heikotusta, ihmeellisiä jäyksitymisiä, nivelsärkyjä ym ym, mutta ne häipyivät kun karsin kokonaan pois natriumglutamaatin.
        Myös närästys vaivasi, lääkäri määräsi siihen lääkketkin joita en tosin syönyt.
        Natriumglutamaatin on todettu aiheuttavan myös närästystä sekä allergiaa.
        Voi olla että oireet iskevät päällä, kun hormonitason heiketessä vastustuskyky on huonompi.
        P:S. tuosta on muutama vuosi ja olen selvinnyt hyvin vähillä oireilla sen jälkeen, jo vuoden aivan olemattomilla, jollei lueta sitä että harvemmin tulevat kuukautiset ovat ruvenneet vähän kivuliaiksi.


      • saattaa..
        käytätkö aromisuolaa kirjoitti:

        makkaraa, yms. natriumglutamaatilla maustettua.
        Itse sain vuosia sitten heikotusta, ihmeellisiä jäyksitymisiä, nivelsärkyjä ym ym, mutta ne häipyivät kun karsin kokonaan pois natriumglutamaatin.
        Myös närästys vaivasi, lääkäri määräsi siihen lääkketkin joita en tosin syönyt.
        Natriumglutamaatin on todettu aiheuttavan myös närästystä sekä allergiaa.
        Voi olla että oireet iskevät päällä, kun hormonitason heiketessä vastustuskyky on huonompi.
        P:S. tuosta on muutama vuosi ja olen selvinnyt hyvin vähillä oireilla sen jälkeen, jo vuoden aivan olemattomilla, jollei lueta sitä että harvemmin tulevat kuukautiset ovat ruvenneet vähän kivuliaiksi.

        hyvinkin olla yhteydessä noihin vaivoihin. Itselläni oli myöskin muutama vuosi sitten nivelkipuja ym. Suosin itsekkin maustamattomia ja vähän käsiteltyjä elintarvikkeita. Jogurtinkin ostan aina maustamattomana.


    • olemassa sellaisia

      tavallista hormoniherkempiä ihmisiä? Tuli mieleeni kun muistin kuinka joskus murrosiän alkaessa pyörtyilin koulussa, kuukautiset olivat tavattoman kivuliaat niin, että oksentelin niiden alkupäivinä, huimaus oli tavallista ja paleleminen. Ensimmäinen synnytys vei oireet pois, mutta kärsin pahoinvoinnista monta kuukautta. Nyt vaihdevuosien kestettyä muutaman vuoden ja olon muuten parannuttua huomattavasti, olen saanut jälleen pahoinvoinnin aamuvieraaksi. Kuinkahan pitkään mahtaa mennä ennen kuin elimistö tottuu estrogeenin vähäisyyteen?

      • 21122012

        Kyllä varmaan hormoniherkkyys vaihtelee. Itselleni ei oikein ollenkaan sopineet e-pillerit. Joskus kokeilin hormonikierukkaa. Gynen oli pakko myöntää, että en voi käyttää. Olen se 1 sadasta, jolle ei sopinut. Meni kroppa ihan sekaisin.
        Siitä vois vetää johtopäätöksen, et olen siinä omanlaiseni.
        Tyttärellä ei ole samanlaisia ongelmia. Pillerit sopii, ja niistä lienee vain hyötyä... Ehkä on saanut isänsä suvun geenit...


    • Iän puolesta jo mahdollista

      Itselläni on ollut epäsäännölliset menkat jo muutaman vuoden.Olen syönyt primolut ja terolut keltarauhashormoonia tarvittaessa ja verikokeissa on tarkkailtu hormoonitasoja.Oireita on ollut epäsäännölliet kuukautiset, lievää huimausta mut ei usein ja yölliset heräämiset,ne ovat olleet aika säännöllisiä.Gynekoligini mukaan vaihdevuodet aluillaan 1/08 hormoonitutkimuksissa. Kesällä 8/08 tuli äkillinen pahanolon tunne,sydämen tykytystä ja kaikinpuolin epämukava olo,olin juuri menossa lääkärilleni.Hän epäili paniikkikohtausta?
      Sen jälkeen ei ollut. Helmikuussa 2/09 lomamatkalla heräsin hyvin pahaan oloon,päässä pyöri ja olotila oli huolestuttava.Menimme sairaalaan jossa arveltiin sen olevan paniikkikohtaus? Olo rauhoittui aika pian.
      Samanlainen tilanne toistui 3/09 yöllä,heräsin unesta pahaan oloon.Tilasin ajan kardiologilta.Sen jälkeen minulle tehtiin holter tutkimus joka rekistöröi sydämen tilan 24h rasituksessa ja levossa.Sekä sydämen ultraäänitutkimus ja labrat.Tulokset olivat ok.
      Gynekologi on sitä mieltä että yölliset heräämiset voivat olla vaihdevuosioireita mutta Kardiologi kertoi etteivät oireet olisi ainakaan paniikkikohtausta.Vointiani tarkkaillaan.Olisi mielenkiintoista tietää olisiko kenelläkään ollut vastaavia oireita kuin itselläni? Tiedän että vaihdevuosioireet ovat yksilöllisiä mutta jos nämä ovat minun oireitani ei ole olotila kovin mukava.Sain Gyneltä Femoston korvaushoidon mut en ole vielä aloittanut sitä.En mielelläni alottaisi korvaavaa hormoonihoitoa.Olisiko kenelläkään luontaistuotteista tietoa joka mahdollisesti voisi helpotta oloani jos oireiluni viittaa menopaussiin??!!!

      • mulla on ollut

        aika samankaltaista oiretta. Huimausta ja pahoinvointia. Kerran heräsin myös yöllä ja huone pyöri aivan, kuin humalassa ollessa. Sitä kesti muutaman tunnin. Verenpaine on normaali. Hartiat ja niska ovat olleet jumissa ja ajattelin sen johtuvan siitä. Kävinkin hierojalla 10kertaa(niska/hartiaseutu oli kuulema aivan lukossa) ja sen jälkeen em. vaivaa ei ole ollut.

        Itse en käytä hormoonikorvaushoitoa, vaan käytän sitä Puerariaa ja Efalex helokki/kalaöljyä.


      • .?.
        mulla on ollut kirjoitti:

        aika samankaltaista oiretta. Huimausta ja pahoinvointia. Kerran heräsin myös yöllä ja huone pyöri aivan, kuin humalassa ollessa. Sitä kesti muutaman tunnin. Verenpaine on normaali. Hartiat ja niska ovat olleet jumissa ja ajattelin sen johtuvan siitä. Kävinkin hierojalla 10kertaa(niska/hartiaseutu oli kuulema aivan lukossa) ja sen jälkeen em. vaivaa ei ole ollut.

        Itse en käytä hormoonikorvaushoitoa, vaan käytän sitä Puerariaa ja Efalex helokki/kalaöljyä.

        Mulle on gyne sanonut, että huonovointisuus- ja pahoinvointikohtaukset ovat toisten kuumia aaltoja. Ihmiset reagoivat eri tavalla, koska eri ihmisten sympaattinen hermosto reagoi eri tavalla.

        Itselläkin on niitä satunnaisesti, mutta odottelen rauhassa, että menevät ohi. Eivät yli tunnin mulla kestä...


      • samanlaista ollut mulla

        Ihan samanlaisia oireita. Viime keväänä kun oltiin lomamatkalla sain samanlaiset tykytyskohtaukset ja voin erittäin pahoin. Ne herätti sillon usein yöllä. Nyt ei ole ollut niin pahoja tykytyksiä. Mutta pahaa oloa ja ahdistusta. Mulle on tehty myös holter-testi siinä ei oolut mitään.
        Välillä tuntuu erittäin ahdistavalta ja rinnassa puristaa ja tuntuu pahalta. Sain siihen mietoja rentouttavia joita olen joutunut nyt siten käyttään.
        Femestonit myös mulla ollut käytössä nyt 4 kuukautta, eivät ole poistaneet edellä mainittuja oireita. Kauankohan tätä on vielä kestettävä.?????????????


      • Iän puolesta jo mahdollista
        samanlaista ollut mulla kirjoitti:

        Ihan samanlaisia oireita. Viime keväänä kun oltiin lomamatkalla sain samanlaiset tykytyskohtaukset ja voin erittäin pahoin. Ne herätti sillon usein yöllä. Nyt ei ole ollut niin pahoja tykytyksiä. Mutta pahaa oloa ja ahdistusta. Mulle on tehty myös holter-testi siinä ei oolut mitään.
        Välillä tuntuu erittäin ahdistavalta ja rinnassa puristaa ja tuntuu pahalta. Sain siihen mietoja rentouttavia joita olen joutunut nyt siten käyttään.
        Femestonit myös mulla ollut käytössä nyt 4 kuukautta, eivät ole poistaneet edellä mainittuja oireita. Kauankohan tätä on vielä kestettävä.?????????????

        Oli mukava saada tietää että muillakin on ollut samanlaisia oireita kuin itselläni,tuntemukset ovat olleet hyvin pelottavia kun niihin herää öisin unesta.
        Silloisella lomamatkalla kun kohtaus tapahtui lääkäri epäili paniikkikohtauksen lisäksi myös niska-hartiaseudun lihasten jäykkyyttä.Olen yleensä käynyt säännöllisin väliajoin fys.hoidoissa ja osteopaatilla hartiaseudun lihasten vuoksi,mutta nyt oli ollut lähes 5kk tauko,joten en tiedä,sekin voi olla yksi syy oireiluun.Kävin kuitenkin klassisessa hieronnassa joka teki hyvän olon.Aion jatkaa niitä sännöllisesti,enkä pitää liian pitkää taukoa. Minä käytän Tolosen kalaöljyä ja helokkiöljypohjaisia tabletteja ja aloitin käyttää avena sativaa(Vogel) 2x vrk:saa,ettei tarvitsisi ottaa rauhoittavia lääkkeitä.Olen jättänyt aamupäivällä avena sativan ottamatta jos olo on ok,mutta iltaisin otan muutama tunti ennen nukahtamista.(Täytyy kertoa, että alunperin ostin avena sativan koirallemme, kokeilisimme lentopelkojen ja ukkosen pelkojen takia,sitä suositeltiin,mutta en ollut kokeillutkaan sitä koiralle,pullo oli yhä avaamaton.Sitten luin jostain avena sativasta ja siinä minulla oli pullo valmiina koe-käytöön.) Minullekin märättiin rauhoittavaa kohtauksen tullessa ,mutta itse en haluaisi ottaa niitää kuin pakon edessä.Kardiologi oli samaa mieltä ettei niitä tulisi käyttää.Siksi on mukava tietää erilaisista vaihtoehdoista jos itsekullakin on antaa eri vinkkejä.On tosi kiva jutella vaihdevuosiasioista kun kaikki on niin outoa ja ihmeellistä.


      • samanlaista......
        Iän puolesta jo mahdollista kirjoitti:

        Oli mukava saada tietää että muillakin on ollut samanlaisia oireita kuin itselläni,tuntemukset ovat olleet hyvin pelottavia kun niihin herää öisin unesta.
        Silloisella lomamatkalla kun kohtaus tapahtui lääkäri epäili paniikkikohtauksen lisäksi myös niska-hartiaseudun lihasten jäykkyyttä.Olen yleensä käynyt säännöllisin väliajoin fys.hoidoissa ja osteopaatilla hartiaseudun lihasten vuoksi,mutta nyt oli ollut lähes 5kk tauko,joten en tiedä,sekin voi olla yksi syy oireiluun.Kävin kuitenkin klassisessa hieronnassa joka teki hyvän olon.Aion jatkaa niitä sännöllisesti,enkä pitää liian pitkää taukoa. Minä käytän Tolosen kalaöljyä ja helokkiöljypohjaisia tabletteja ja aloitin käyttää avena sativaa(Vogel) 2x vrk:saa,ettei tarvitsisi ottaa rauhoittavia lääkkeitä.Olen jättänyt aamupäivällä avena sativan ottamatta jos olo on ok,mutta iltaisin otan muutama tunti ennen nukahtamista.(Täytyy kertoa, että alunperin ostin avena sativan koirallemme, kokeilisimme lentopelkojen ja ukkosen pelkojen takia,sitä suositeltiin,mutta en ollut kokeillutkaan sitä koiralle,pullo oli yhä avaamaton.Sitten luin jostain avena sativasta ja siinä minulla oli pullo valmiina koe-käytöön.) Minullekin märättiin rauhoittavaa kohtauksen tullessa ,mutta itse en haluaisi ottaa niitää kuin pakon edessä.Kardiologi oli samaa mieltä ettei niitä tulisi käyttää.Siksi on mukava tietää erilaisista vaihtoehdoista jos itsekullakin on antaa eri vinkkejä.On tosi kiva jutella vaihdevuosiasioista kun kaikki on niin outoa ja ihmeellistä.

        Mulla vuoden verran ollut tosi vaikeeta näiden oireiden kanssa. Olen ruvennut ottaan sinkkiä, b-vitamiinivalmisteita, magnesiumia ja tolosen kala-öljykapseleita.
        Nuo rentouttavat kun sais vielä pois. Voikohan tuota avena sativaa ottaa rentouttavien kanssa?
        Mitä hormoonikorvaushoitoa käytät?
        Mikä tois avun näin pahoihin oireisiin: geeli, laastari jne.???? Menkkojakaan ei ole tullut 4 kuukauteen....


      • Iän puolesta jo mahdollista
        samanlaista...... kirjoitti:

        Mulla vuoden verran ollut tosi vaikeeta näiden oireiden kanssa. Olen ruvennut ottaan sinkkiä, b-vitamiinivalmisteita, magnesiumia ja tolosen kala-öljykapseleita.
        Nuo rentouttavat kun sais vielä pois. Voikohan tuota avena sativaa ottaa rentouttavien kanssa?
        Mitä hormoonikorvaushoitoa käytät?
        Mikä tois avun näin pahoihin oireisiin: geeli, laastari jne.???? Menkkojakaan ei ole tullut 4 kuukauteen....

        En ole käyttänyt avena sativaa yhdessä rauhoittavien kanssa.Rauhoittavia vain tosi hätään.
        Minulle on määrätty hormoonikorvaushoito joka pitäisi olla aika mieto:Femoston,mutta en ole aloittanut sitä,tutkailen tilannetta....
        Tämä valinta oli gynen,hän tietää että epäröin aloittaa homoonikorvaushoitoa joten hän suositteli tätä.Geeleistä ym. en osaa sanoa.Hirvittääkin kun lukee valmisteen tuoteselosteen,joten mieluiten luonnollinen hoito kuin synteettistä hormoonia.


      • pänic
        Iän puolesta jo mahdollista kirjoitti:

        En ole käyttänyt avena sativaa yhdessä rauhoittavien kanssa.Rauhoittavia vain tosi hätään.
        Minulle on määrätty hormoonikorvaushoito joka pitäisi olla aika mieto:Femoston,mutta en ole aloittanut sitä,tutkailen tilannetta....
        Tämä valinta oli gynen,hän tietää että epäröin aloittaa homoonikorvaushoitoa joten hän suositteli tätä.Geeleistä ym. en osaa sanoa.Hirvittääkin kun lukee valmisteen tuoteselosteen,joten mieluiten luonnollinen hoito kuin synteettistä hormoonia.

        Kyllä hormonit saa ihmeitä aikaan ja muuttaa ihmistä ihan totaalisesti. Minulla aina ollut ongelmia kuukautisten kanssa, nuorena tuli hirveän voimakkaana, pyörtyilin en päässyt kouluun, jossain vaiheessa lakkasi tulemasta kokonaan. pillereiden kanssa aina ongelmia, voimakkaat pms-oireet, turvotusta, kiukkua. Sairastuin masennukseen ja lopetin pillerit ja tilalle söin masennuslääkkeitä, ei sekään hyvä, kuukautisia ei kuulunut puoleentoista vuoteen. monen gynekäynnin jälkeen todettiin pco ja siihen sain kuurin teroluttia, jotta saataisiin kuukautiset tulemaan. Nyt syönnyt teroja 6 vuorokautta, viidentenä vuorokautena sain "paniikkikohtauksen" hyperventilaatio-kohtaus sanoivat lekurit. Koko ajan hirveä tärinä päällä ja ahdistaa, eikä tälläistä oloa ollut todellakaan ilman terolutteja. Ei niinkun mikään hyvä.. nyt on pakko lopettaa kyllä terolutit, uutta kohtausta en halua.


      • ap.
        pänic kirjoitti:

        Kyllä hormonit saa ihmeitä aikaan ja muuttaa ihmistä ihan totaalisesti. Minulla aina ollut ongelmia kuukautisten kanssa, nuorena tuli hirveän voimakkaana, pyörtyilin en päässyt kouluun, jossain vaiheessa lakkasi tulemasta kokonaan. pillereiden kanssa aina ongelmia, voimakkaat pms-oireet, turvotusta, kiukkua. Sairastuin masennukseen ja lopetin pillerit ja tilalle söin masennuslääkkeitä, ei sekään hyvä, kuukautisia ei kuulunut puoleentoista vuoteen. monen gynekäynnin jälkeen todettiin pco ja siihen sain kuurin teroluttia, jotta saataisiin kuukautiset tulemaan. Nyt syönnyt teroja 6 vuorokautta, viidentenä vuorokautena sain "paniikkikohtauksen" hyperventilaatio-kohtaus sanoivat lekurit. Koko ajan hirveä tärinä päällä ja ahdistaa, eikä tälläistä oloa ollut todellakaan ilman terolutteja. Ei niinkun mikään hyvä.. nyt on pakko lopettaa kyllä terolutit, uutta kohtausta en halua.

        Itse olen nyt myös käyttänyt hyvän aikaa Terolutia, kun menkat alkoivat tulemaan jo 14 vrk välein ja oireilla ei tuntunut olevan enää mitään taukoa.
        Mulla se on kyllä vienyt pahimman terän pois ja hieman rauhoittanut tilannetta.
        Lisäksi olen syönyt myös homeopaattisia.
        Kesä menikin aika hyvin, mutta nyt viime kierrossa oireet olivat, taas vaihteeksi, hieman voimakkaampia.
        Mukaan on tullut nyt myös jonkin verran enemmän hikoilua.
        Satunnaisesti on ollut edelleen yöllä pahaan oloon heräilyä.
        On hieman alkanut tuntua siltä, että nämä hormonijutut provosoi jotenkin närästysoireitakin esiin.
        Tuohon huonoon oloon on auttanut pariin otteeseen jonkin verran vatsalääkkeet.
        Saa tosiaan olla erittäin tarkkana siitä mitä syö.

        Äskettäin otettiin varmuuden vuoksi uudelleen Holter, eikä siinä näkynyt edelleenkään mitään poikkeavaa. Rytmihäiriöitä oli jonkin verran, eteisperäisiä reilummin, mutta kuulemma kuitenkin vielä ihan normaali tulos.
        Fsh-arvokin mitattiin viimein ja se oli normaali.

        Mulla oli myös nuorena todella kivuliaat menkat ja meinasin pyörtyä useaan otteeseen.
        Raskausaikana aina kamala pahoinvointi.


      • Kesädaami
        ap. kirjoitti:

        Itse olen nyt myös käyttänyt hyvän aikaa Terolutia, kun menkat alkoivat tulemaan jo 14 vrk välein ja oireilla ei tuntunut olevan enää mitään taukoa.
        Mulla se on kyllä vienyt pahimman terän pois ja hieman rauhoittanut tilannetta.
        Lisäksi olen syönyt myös homeopaattisia.
        Kesä menikin aika hyvin, mutta nyt viime kierrossa oireet olivat, taas vaihteeksi, hieman voimakkaampia.
        Mukaan on tullut nyt myös jonkin verran enemmän hikoilua.
        Satunnaisesti on ollut edelleen yöllä pahaan oloon heräilyä.
        On hieman alkanut tuntua siltä, että nämä hormonijutut provosoi jotenkin närästysoireitakin esiin.
        Tuohon huonoon oloon on auttanut pariin otteeseen jonkin verran vatsalääkkeet.
        Saa tosiaan olla erittäin tarkkana siitä mitä syö.

        Äskettäin otettiin varmuuden vuoksi uudelleen Holter, eikä siinä näkynyt edelleenkään mitään poikkeavaa. Rytmihäiriöitä oli jonkin verran, eteisperäisiä reilummin, mutta kuulemma kuitenkin vielä ihan normaali tulos.
        Fsh-arvokin mitattiin viimein ja se oli normaali.

        Mulla oli myös nuorena todella kivuliaat menkat ja meinasin pyörtyä useaan otteeseen.
        Raskausaikana aina kamala pahoinvointi.

        Olen 52 v ja pari vuotta kärsinyt niistä . Kuumia aaltoja , hiki tippuu , hikoilua , ärtyisyyttä , kärsimättömyyttä , masentuneisuutta , heikotusta ,mielialan vaihteluja , väsymys tulee muutaman tunnin työn jälkeen kuin salama kirkkaalta taivaalta . Silloin kaikki tuntuu samantekevältä . On mentävä peiton alle , ei jaksa mitään .Olen oppinut ottamaan silloin leipää tms ja lepään , niin palaudun . Lihasten ja kaiken veltostumista . Tuntuu , että vain nimeni on enää sama kuin ennen. Astma lievänä on . Rasitustestissä kunto kova ! Rytmihäiriöitä väsyessä , vatsavaivoja , rasituksessa tulee outo olo - kuin olisin ulkopuolella itseni . Ei rintakipuja . Ja suututtaa , kun herään viileässä huoneessa kuin olisi vedellä kasteltu ja kohta paleltaa , kun peitto on heitettävä pois . Keljutan itseänikin , minkälainen riivinrauta olen . Onneksi mies on hyvä ja huumorilla pelataan .Pyydän anteeksi välillä ja sovitaan 3 . Huomaan muuttuneeni kuin jätkäpojaksi , suoraviivaiseksi ja karskiksi jollain tavalla . Kuukautiset 10 kk pois , välillä jo helpotti oireet , mutta nyt taas kuukautiset ja vaivat palasivat . . Lisäksi kolmen vuoden sisälle sisar kuoli ja äiti , koti myytiin ja uusi ostettiin , mies sairastui sydänvaivoihin , ystäviä kuoli monta . Nyt alan saada taas elämästä kiinni näidenkin jälkeen , vaihdevuosiriesankin kanssa . Niihin näkyy tottuvan , en tiedä mitä sitten vai iäti samaa ?


      • ...1.
        Kesädaami kirjoitti:

        Olen 52 v ja pari vuotta kärsinyt niistä . Kuumia aaltoja , hiki tippuu , hikoilua , ärtyisyyttä , kärsimättömyyttä , masentuneisuutta , heikotusta ,mielialan vaihteluja , väsymys tulee muutaman tunnin työn jälkeen kuin salama kirkkaalta taivaalta . Silloin kaikki tuntuu samantekevältä . On mentävä peiton alle , ei jaksa mitään .Olen oppinut ottamaan silloin leipää tms ja lepään , niin palaudun . Lihasten ja kaiken veltostumista . Tuntuu , että vain nimeni on enää sama kuin ennen. Astma lievänä on . Rasitustestissä kunto kova ! Rytmihäiriöitä väsyessä , vatsavaivoja , rasituksessa tulee outo olo - kuin olisin ulkopuolella itseni . Ei rintakipuja . Ja suututtaa , kun herään viileässä huoneessa kuin olisi vedellä kasteltu ja kohta paleltaa , kun peitto on heitettävä pois . Keljutan itseänikin , minkälainen riivinrauta olen . Onneksi mies on hyvä ja huumorilla pelataan .Pyydän anteeksi välillä ja sovitaan 3 . Huomaan muuttuneeni kuin jätkäpojaksi , suoraviivaiseksi ja karskiksi jollain tavalla . Kuukautiset 10 kk pois , välillä jo helpotti oireet , mutta nyt taas kuukautiset ja vaivat palasivat . . Lisäksi kolmen vuoden sisälle sisar kuoli ja äiti , koti myytiin ja uusi ostettiin , mies sairastui sydänvaivoihin , ystäviä kuoli monta . Nyt alan saada taas elämästä kiinni näidenkin jälkeen , vaihdevuosiriesankin kanssa . Niihin näkyy tottuvan , en tiedä mitä sitten vai iäti samaa ?

        Hei, kesädaamilla oli paljon asiaa, enkä ehdi nyt vastaamaan pidemmin, mutta tuttuja asioita näyttävät olevan.
        En tiedä, mistä tämän alunperin keksin, mutta jossain oli, että alhainen verensokeri eli hypoglykemia on tavallista vaihdevuosissa. Olen itsekin huomannut, että jos syömisväli vähänkin pitenee, niin tulee kamala olo. Tekee pahaa, särkee päätä ja mikään ei onnistu. Olen aina ollut vähän samanlainen, mutta tässä iässä se vaan pahenee. Vähän kuin raskausaikana: heti teki pahaa, jos oli pari tuntia syömättä...


      • sinä ja minä
        ...1. kirjoitti:

        Hei, kesädaamilla oli paljon asiaa, enkä ehdi nyt vastaamaan pidemmin, mutta tuttuja asioita näyttävät olevan.
        En tiedä, mistä tämän alunperin keksin, mutta jossain oli, että alhainen verensokeri eli hypoglykemia on tavallista vaihdevuosissa. Olen itsekin huomannut, että jos syömisväli vähänkin pitenee, niin tulee kamala olo. Tekee pahaa, särkee päätä ja mikään ei onnistu. Olen aina ollut vähän samanlainen, mutta tässä iässä se vaan pahenee. Vähän kuin raskausaikana: heti teki pahaa, jos oli pari tuntia syömättä...

        Itselläni on kaikki edellä mainitut vaivat samassa paketissa: pahoinvointi, heikotus, väsymys, paniikkia, mitättömyyden tunne, saamaton, kolmen vartin välein hikoilukohtaus, joka alkaa jaloista ja menee koko vartalon läpi ja alan haista oudolle, jonka jälkeen tulee sairas viluntunne. En käytä aromivahventeita, enkä muutenkaan mitään vahvasti maustettuja, jogurtit ovat olleet jo monta vuotta maustamattomia lisään vain pakastemarjoja. Ikää on kohta 55v ja menkat loppuivat luultavasti viime elokuussa ja sen jälkeen onkin ollut näitä em. vaivoja. Käytän paikallishoitoa virtsarakon limakalvoja varten, muuten pitäis vielä ravata koko yö vessassa.

        Toivon parempaa Uutta vuotta meille kaikille erilaisista vv-vaivoista kärsiville:)


      • hopeiini
        sinä ja minä kirjoitti:

        Itselläni on kaikki edellä mainitut vaivat samassa paketissa: pahoinvointi, heikotus, väsymys, paniikkia, mitättömyyden tunne, saamaton, kolmen vartin välein hikoilukohtaus, joka alkaa jaloista ja menee koko vartalon läpi ja alan haista oudolle, jonka jälkeen tulee sairas viluntunne. En käytä aromivahventeita, enkä muutenkaan mitään vahvasti maustettuja, jogurtit ovat olleet jo monta vuotta maustamattomia lisään vain pakastemarjoja. Ikää on kohta 55v ja menkat loppuivat luultavasti viime elokuussa ja sen jälkeen onkin ollut näitä em. vaivoja. Käytän paikallishoitoa virtsarakon limakalvoja varten, muuten pitäis vielä ravata koko yö vessassa.

        Toivon parempaa Uutta vuotta meille kaikille erilaisista vv-vaivoista kärsiville:)

        Olen käyttänyt 45-vuotiaasta Menohopia ensin PMS-oireisiin, nyt kai vaihdevuosiin tai ainakin premenopaussiin. Ennen joulua kovassa työkiireessä kapselit loppuivat, enkä muistanut ostaa lisää. Joulunaika oli aivan kauheaa, pahoinvointia, väsymystä, päänsärkyä, huimausta, unettomuutta, särkyjä. Kunnes Tapaninpäivänä tajusin, että Menohop on ollut loppu pari viikkoa. Pikaisesti hankin sitä. Nyt olen viikon syönyt 2 kapselia päivässä ja olo on paljon parempi. En tiedä, voiko olla totta, että tuo Menohopin fytoestrogeeni hopeiini vaikuttaisi näin paljon)???


    • N45

      Vaihdevuosien kulku

      Noin 40-vuotiaana:
      munarakkula kasvaa liian nopeasti tai munarakkuloita ei kypsy enää lainkaan: seurauksena on, että kierron alussa erittyy liikaa estrogeenia ja kohdun limakalvo paksunee liikaa
      kuukautisten väli lyhenee
      ylimääräistä tiputteluvuotoa
      hikoilupuuskia ennen kuukautisia ja niiden aikana
      kuukautisia edeltävä ärtyneisyys voi lisääntyä


      Noin 50-vuotiaana:
      jopa puolen vuoden taukoja kuukautisissa
      runsaita, pitkään kestäviä vuotoja
      kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, unettomuutta
      munarakkula- ja keltarauhastuotanto hiipuu ja loppuu
      munarakkuloiden tuoton loputtua yhden estrogeenin, estradiolin tuotanto loppuu: tästä lähtien pääasiallinen estrogeeni on heikko rasvakudoksen estroni
      kuukautisten loppuminen eli menopaussi
      iho ja limakalvot ohenevat vähitellen
      vaihdevuosioireet lievenevät yksilölliseen tahtiin

      Lue koko artikkeli täältä-> http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Vaihdevuodet-lähestyvät-ole-valmis/643/

      • hopeiini

        Kaikilla ei onneksi hormonivaihtelut ala tuntua jo nelikymppisenä! Itselläni ja monella tutulla ne on alkaneet vasta viisissäkymmenissä. Itselläni alkoivat pari kuukautta ennen kuin täytin 50 v. Omakohtaisesti ainakin terveet elämäntavat (ei siis mitään yletöntä terveysintoilua, vaan kohtuullisen järkevät) ja liikunta ovat auttaneet paljon asiassa. Tosin en tiedä, mitä vielä on tulossa...


      • elämää vain
        hopeiini kirjoitti:

        Kaikilla ei onneksi hormonivaihtelut ala tuntua jo nelikymppisenä! Itselläni ja monella tutulla ne on alkaneet vasta viisissäkymmenissä. Itselläni alkoivat pari kuukautta ennen kuin täytin 50 v. Omakohtaisesti ainakin terveet elämäntavat (ei siis mitään yletöntä terveysintoilua, vaan kohtuullisen järkevät) ja liikunta ovat auttaneet paljon asiassa. Tosin en tiedä, mitä vielä on tulossa...

        Just noin ja mulle alkoi ekat vaivat 52veenä ja menkat loppuivat tai ainakin viimeiset olivat syksyllä ja kohta paukattaa mittariin 55..


      • pilkun viilaaja

        Lisämunuainen tuottaa androgeeneja, mutta myös estrogeeneja molemmilla sukupuolilla.

        Kuulin joskus 1970-luvulla aiheesta. Sodassa kiveksensä menettäneissä havaittiin, että miehiset piirteet ja sukupuolisuus saattoivat säilyä kiveksien puuttumisesta huolimatta. Niillä, joille alettiin antaa hormonilääkitystä, oma mieshormonin tuotanto heikkeni. Eräässä ihmisen anatomiaa käsittelevässä kirjassa kerrottiin, että miesten androgeeneista 2/3 osaa on peräisin lisämunuaisesta, mutta testosteronia se tuottaa vähän. Lisämunuaisilla on varmaan vastaavia tehtäviä naisenkin kehossa. En ole törmännyt aihetta käsittelevään artikkeliin.


      • xirca
        pilkun viilaaja kirjoitti:

        Lisämunuainen tuottaa androgeeneja, mutta myös estrogeeneja molemmilla sukupuolilla.

        Kuulin joskus 1970-luvulla aiheesta. Sodassa kiveksensä menettäneissä havaittiin, että miehiset piirteet ja sukupuolisuus saattoivat säilyä kiveksien puuttumisesta huolimatta. Niillä, joille alettiin antaa hormonilääkitystä, oma mieshormonin tuotanto heikkeni. Eräässä ihmisen anatomiaa käsittelevässä kirjassa kerrottiin, että miesten androgeeneista 2/3 osaa on peräisin lisämunuaisesta, mutta testosteronia se tuottaa vähän. Lisämunuaisilla on varmaan vastaavia tehtäviä naisenkin kehossa. En ole törmännyt aihetta käsittelevään artikkeliin.

        ...hiukan valaisee asiaa:

        http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen


      • ap.
        xirca kirjoitti:

        ...hiukan valaisee asiaa:

        http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen

        Huomasin, että tämä vanha aloitukseni on taas pompannut esille.

        Niin, nuo lisämunuaisjutut ovat mielenkiintoisia ja tuossa listassa on monet tutut oireet, mutta lääkäreiden mielestä tässä ei pitäisi olla vikaa.

        Itseltäni on tutkittu lisämunuaista parina viime vuotena normaalia enemmän, koska toisessa lisämunuaisessa on pieni adenooma. Kokeita on otettu puolen vuoden välein, eli kortisoli (rasituskoe myös), addrenaliini sun muut, vuorokausivirtsasta lisäksi verikokeet.
        Kokeiden tulokset ovat olleet normaalit. Tosin toissa vuonna aldosteroniarvo oli ylhäällä, (jonka johdosta asiaa alettiinkin silloin tarkemmin tutkimaan ja tuo adenooma löytyi), mutta se nousu oli ilmeisesti vain jokin satunnainen heitto. Lääkärin mukaan johtui todennäköisesti siitä, että olin syönyt ennen koetta salmiakkia (en ollut saanut juuri sitä ohjepaperia, jossa kielletään salmiakin ja lakritsin syönti).
        Sen jälkeen olen aina valmistautunut kokeeseen oikeaoppisesti ja arvot ovat olleet ok.

        Adenooma on nyt todettu harmittomaksi, eikä se kuulemma aiheuta mitään oireita (jos aiheuttaisi, niin ensisijaisesti verenpaineen nousua, mutta mulla on normaalisti paineet aika alhaiset), pelkkä valuvika lääkärin mukaan.

        Nyt kesällä lopetin kokeeksi Terolutin käytön ja sen jälkeen ei ole enää ollut pahemmin mitään tykytyksiä ja rytmihäiriöitä, eikä liiemmin samantyyppistä huonovointisuuttakaan, kuin aiemmin.
        Refluksi vaivaa jonkun verran ja siitä tulee kyllä erinäisiä oireita, jos jätän lääkkeet hetkeksi tauolle, enkä ole niin tarkka mitä suuhuni pistän.
        Sydämen verisuonet kuvattiin viime keväänä, eikä niissä ollut mitään häikkää.

        Nyt syksyllä on menkat alkaneet vaihdella, vaihteeksi toiseen suuntaan. Yhdet jäi taas välistä pois (tein jo varmuuden vuoksi raskaustestinkin, mutta näytti miinusta), mutta ihme ja kumma nyt on olo ollut paljon parempi kuin aikoihin, mitä nyt tukiranka välillä vaivaa ja niveliä kolottaa, mutta moni muu oire on nyt ihme ja kyllä pysynyt poissa. Lihonut olen kylläkin yhtäkkiä n. 4 kg (olen tosin alkanut käyttää jonkun verran taas kermaa ja voita ja hylännyt osan kevyttuotteista).
        Kahviakin olen taas pitkästä aikaan voinut juoda ilman, että saan siitä heti kamalat lisälyönnit.
        Mistään hikoiluistakaan ei ole ollut tietoakaan...
        Kummallisia nämä hormonit.


      • Ruikuttakaa vaan!
        ap. kirjoitti:

        Huomasin, että tämä vanha aloitukseni on taas pompannut esille.

        Niin, nuo lisämunuaisjutut ovat mielenkiintoisia ja tuossa listassa on monet tutut oireet, mutta lääkäreiden mielestä tässä ei pitäisi olla vikaa.

        Itseltäni on tutkittu lisämunuaista parina viime vuotena normaalia enemmän, koska toisessa lisämunuaisessa on pieni adenooma. Kokeita on otettu puolen vuoden välein, eli kortisoli (rasituskoe myös), addrenaliini sun muut, vuorokausivirtsasta lisäksi verikokeet.
        Kokeiden tulokset ovat olleet normaalit. Tosin toissa vuonna aldosteroniarvo oli ylhäällä, (jonka johdosta asiaa alettiinkin silloin tarkemmin tutkimaan ja tuo adenooma löytyi), mutta se nousu oli ilmeisesti vain jokin satunnainen heitto. Lääkärin mukaan johtui todennäköisesti siitä, että olin syönyt ennen koetta salmiakkia (en ollut saanut juuri sitä ohjepaperia, jossa kielletään salmiakin ja lakritsin syönti).
        Sen jälkeen olen aina valmistautunut kokeeseen oikeaoppisesti ja arvot ovat olleet ok.

        Adenooma on nyt todettu harmittomaksi, eikä se kuulemma aiheuta mitään oireita (jos aiheuttaisi, niin ensisijaisesti verenpaineen nousua, mutta mulla on normaalisti paineet aika alhaiset), pelkkä valuvika lääkärin mukaan.

        Nyt kesällä lopetin kokeeksi Terolutin käytön ja sen jälkeen ei ole enää ollut pahemmin mitään tykytyksiä ja rytmihäiriöitä, eikä liiemmin samantyyppistä huonovointisuuttakaan, kuin aiemmin.
        Refluksi vaivaa jonkun verran ja siitä tulee kyllä erinäisiä oireita, jos jätän lääkkeet hetkeksi tauolle, enkä ole niin tarkka mitä suuhuni pistän.
        Sydämen verisuonet kuvattiin viime keväänä, eikä niissä ollut mitään häikkää.

        Nyt syksyllä on menkat alkaneet vaihdella, vaihteeksi toiseen suuntaan. Yhdet jäi taas välistä pois (tein jo varmuuden vuoksi raskaustestinkin, mutta näytti miinusta), mutta ihme ja kumma nyt on olo ollut paljon parempi kuin aikoihin, mitä nyt tukiranka välillä vaivaa ja niveliä kolottaa, mutta moni muu oire on nyt ihme ja kyllä pysynyt poissa. Lihonut olen kylläkin yhtäkkiä n. 4 kg (olen tosin alkanut käyttää jonkun verran taas kermaa ja voita ja hylännyt osan kevyttuotteista).
        Kahviakin olen taas pitkästä aikaan voinut juoda ilman, että saan siitä heti kamalat lisälyönnit.
        Mistään hikoiluistakaan ei ole ollut tietoakaan...
        Kummallisia nämä hormonit.

        alkoi voida paremmin kun edes osittain siirtyi kermaan ja voihin ja osan kevyttuotteista jätti pois.
        Itse olen ikääntynyt varmaan monen mielestä kahehdittavan vähillä vaivoilla enkä ole millään muotoa rupsahtanut. Mutta syönkin luonnollista rasvaa joka pitää ihon sileänä ja limakalvot kunnossa ynnä hormonit hyrräämässä, enkä huoli kaikenmaailman aspartaameja joita yllytyshupsut naiset syövät ja saavat niistä taas koko joukon lisävaivoja.

        Mitä hyötyä muuten on syödä tuotetta, jota sokerimuurahaisetkin karttavat niin, että siirtyvät toiselle puolen huonetta jos lattialle riputtaa aspartaamikeon?


      • 16+9
        Ruikuttakaa vaan! kirjoitti:

        alkoi voida paremmin kun edes osittain siirtyi kermaan ja voihin ja osan kevyttuotteista jätti pois.
        Itse olen ikääntynyt varmaan monen mielestä kahehdittavan vähillä vaivoilla enkä ole millään muotoa rupsahtanut. Mutta syönkin luonnollista rasvaa joka pitää ihon sileänä ja limakalvot kunnossa ynnä hormonit hyrräämässä, enkä huoli kaikenmaailman aspartaameja joita yllytyshupsut naiset syövät ja saavat niistä taas koko joukon lisävaivoja.

        Mitä hyötyä muuten on syödä tuotetta, jota sokerimuurahaisetkin karttavat niin, että siirtyvät toiselle puolen huonetta jos lattialle riputtaa aspartaamikeon?

        Itse olen aina syönyt luonnollisia rasvoja enkä koskaan kevyttuotteita. En ole lihonnut niiden käytöstä yhtään mutta kyllä olen "rupsahtanut" eli ryppyjä on tullut. Eiköhän se johdu geeneistä
        ennemminkin.


      • 13+20
        16+9 kirjoitti:

        Itse olen aina syönyt luonnollisia rasvoja enkä koskaan kevyttuotteita. En ole lihonnut niiden käytöstä yhtään mutta kyllä olen "rupsahtanut" eli ryppyjä on tullut. Eiköhän se johdu geeneistä
        ennemminkin.

        Samanlaista on. Ikä 46 v. Tätä on kestänyt n. pari vuotta nyt. Kovat vuodot, rasitus ja liikunta ei sovi ollenkaan tai alkaa huimata ja heikottaa. Outoja oloja. Elän terveellisesti, liikun rauhallisesti, en syö kevyttyuotteita enkä prosessoituja. Ei auta elämäntavat oireisiin, tosin eihän sitä tiedä, miten huonossa kunnossa olisin, jos elämäntavat olisi kaiken lisäksi huonot. Onneksi on siisti sisätyö, muuten ei kykenisi edes töihin.

        Harmi kun gynekologit ei ymmärrä näiden asioiden päälle mitään, vaikka kävisi vaihdevuosiin erikoistuneen puheilla. Esivaihdevuodet on tuntematon asia lääkäreille, samoin kaikki muut oireet paitsi kuumat aallot. Amerikassa ilmeisesti olisi keinoja hoitaa ja mittailla hormoneja, mutta tuskin ehtivät meidän avuksemme - toivottavasti edes tyttärillemme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe