Pesukone ei linkoa

-käsi-

Pesukone (Cylinda 5090, n. 5 v vanha) ei suostu linkoamaan pyykkejä. Pesuohjelma menee läpi ihan normaalisti, ottaa vettä, rumpu pyörii, tyhjennyspumppu toimii ja tyhjentää vedet, mutta ei linkoa.
Linkousvaiheessa ei pyöritä rumpua yhtään, mutta tyhjennyspunppu kyllä pyörii silloinkin.
Nukkasihti on puhdas ja tyhjennetty.
Avoin jo takalevyn ja katsoin silmämääräisesti, että ainakin kaikki johdot ja liittimet olivat paikoillaan.
Missä siis vika luuraa?
Kiittää jo avusta,
-käsi-

12

3829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boshkhi

      ja liiankin yleinen vika-oli mikä tahansa merkki. Jos hiilet on rikki, ei rumpu pyöri.

      • -käsi-

        Noista hiilistä,
        jos siis hiilet on loppu, rumpu ei pyöri?
        Tässä minun casessa rumpu pyörii ihan normaalisti vuorotellen kumpaankin suuntaan PESUvaiheessa, mutta ei tapahdu mitään linkousvaiheessa.
        Onko hiilet siis poissuljettu vika?


    • sulla on

      painekammio tukossa,puhdistus ja kone toimii.Kustannusarvio 50 - 80€

      • -käsi-

        Mikä ja missä on painekammio?
        Pystyykö sille itse tekemään jotain, esim avaamaan ja putsaamaan?


    • koneella?

      Kokeile käynnistää pelkkä linkousohjelma tyhjällä koneella. Jos ei pyörähdäkään, vika on aika hyvin haarukoitu.

      Pesuohjelmassa on 2 tai 3 linkousvaihetta huuhteluvaiheen aikana. Pyöriikö näissä huuhtelulinkouksissa? Jos pyörii, niin pyykki on puhdasta ja pitää vain tyytyä tilapäisesti ripustamaan vettä valuva pyykki kuivumaan naruille.

      • -käsi-

        Kone ei linkoa edes tyhjänä.
        Cylindassa ei ole pelkkää linkous-ohjelmaa, vaan tyyliin "huuhtelu lyhyt linkous". Siinä ottaa tyhjänä (=ilman pyykkiä) vettä, pyörittelee rumpua jonkin ajan molempiin suuntiin (huuhtelee siis) ja sen jälkeen pumppaa vedet pois (tyhjennyspumppu pyörii, rumpu ei), mutta ei lähde linkoamaan.
        Mulla on takalevy irti ja katselin sieltä sisuskalujen liikkeitä ohjelman edetessä tyhjänä...
        Mihis vika nyt sitten on haarukoitu?


      • toimivatko?
        -käsi- kirjoitti:

        Kone ei linkoa edes tyhjänä.
        Cylindassa ei ole pelkkää linkous-ohjelmaa, vaan tyyliin "huuhtelu lyhyt linkous". Siinä ottaa tyhjänä (=ilman pyykkiä) vettä, pyörittelee rumpua jonkin ajan molempiin suuntiin (huuhtelee siis) ja sen jälkeen pumppaa vedet pois (tyhjennyspumppu pyörii, rumpu ei), mutta ei lähde linkoamaan.
        Mulla on takalevy irti ja katselin sieltä sisuskalujen liikkeitä ohjelman edetessä tyhjänä...
        Mihis vika nyt sitten on haarukoitu?

        Olen melko varma, etteivät huuhteluvaiheen hitaahkot linkoukset eroa mitenkään varsinaisesta linkouksesta, joten ...


    • martonen

      Voi tosiaan olla ohjelmakortin vikakin ja silloin ei itse paljon mahda. Kone on hyvä ja vielä uusikin kun merkki huomioidaan. Itse tehtäviä takistuksia olisi vielä poistoletkun liitos lavuaariin tai mihin se nyt onkaan kiinnitetty. Sinne joskus kertyy ja tarttuu kolikoita hammastikkuja tms. ja estää veden postumista, en kyllä tiedä estääkö linkousta?

      • juffa

        Minulla oli vanhan Siemensin luukun lukitussysteemissä vikaa. Siinä luukun lukitus linkouksen aikana hoidetaan bi-metallikytkimellä. Samasta kytkimestä tulee informaatio linkouksen hyväksymistoiminnolle. Omassa oli bi-metallin lämmitysvastuksessa huono kontakti, eikä vastus lämmittänyt kytkintä. Toiminnon voi testata niin, että laittaa linkoustoiminnon päälle ja kokeilee saako luukun auki. Jos saa, on lukitussysteemissä vikaa ja vika voi olla tuossa lämmitysvastuksessa tai bi-metallikytkimessä.


      • lukitustoiminnalle
        juffa kirjoitti:

        Minulla oli vanhan Siemensin luukun lukitussysteemissä vikaa. Siinä luukun lukitus linkouksen aikana hoidetaan bi-metallikytkimellä. Samasta kytkimestä tulee informaatio linkouksen hyväksymistoiminnolle. Omassa oli bi-metallin lämmitysvastuksessa huono kontakti, eikä vastus lämmittänyt kytkintä. Toiminnon voi testata niin, että laittaa linkoustoiminnon päälle ja kokeilee saako luukun auki. Jos saa, on lukitussysteemissä vikaa ja vika voi olla tuossa lämmitysvastuksessa tai bi-metallikytkimessä.

        Viilasin päältätäytettävän koneen kannen lukitustapista lukitusnystyrän pois. Näin kannen sai auki heti sammutuksen jälkeen ilman turhaa odottelua (tai ihan koska vaan). Linkous ei sitten toiminutkaan, joten piti laittaa pieni pultti nystyräksi.


    • -käsi-

      Kiitos kaikille auttaneille, Cylinda linkoaa taas ja toimii muutenkin!

      Vika oli siinä painekammiossa tai mikä lie virallinen oikea nimi säiliölle. Oli rumpuun menevä putki ihan tukossa jotain lietettä tms töhnää. Putsasin sen ja jo alkoi kone toimia.
      Pikkuvika, kunhan hoksaa etsiä. Kiitos vinkeistä!

      • Googlen mukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe