Oma hevonen ....?

Elltsii

Niin eli varmasti tänne tulee paljon tällasii, oonko valmis jne. mut mä oikeesti haluisin tietää onko kellään kokemusta tai omaa kantaa tähän=) Kerrompa ittestäni ensin:

Oon siis oikeesti 12v. ja ratsastanu noin 4 vuotta. Käyn kerran viikossa vähintään tunneilla, mutta voi sanoa että joka viikko käyn toisenakin päivänä hoitelemassa, taluttamassa alkeistunneilla ja usein ratsastan myös silloin. Vanhemmat ei tosiaankaan tiedä hevosista mitään. Iskä on kerran ollut vaelluksella, äiskä vielä vähemmän.
Talli, jonne heppa sitten menisi olisi noin kolmen kilsan päässä joten pyörällä pääsisi ihan hyvin. Siellä on täysihoito, johon kuuluu mm. ruokinta, tarhaus, karsinan siivoaminen ym...

Itse olen hypännyt n. 60cm ja koulussa osaan avot, jotenkin sulut, asetukset tietty, käynti, ravi, laukka,, kaikki perusjutut ja jotain muutakin. Ja tietysti olen lukenut paljon hoitamisesta ym. hevostaitokansiosta ja muista kirjoista. Ruokinnasta ja sairauksista tiedän perustat.
Olisinko siis liian kokematon ottamaan oman hevosen tai vastaavan? Jos ei oma, niin kenties ylläpitoon. ....?
Vastatkaa olkaa kilttejä, olen itse miettinyt pään puhki onnistuisiko se. =)

21

2369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pukkaa

      Eli nyt olet käynyt tallilla vain kahdesti viikossa. Kokeilepa miltä tuntuu reissata tallille päivittäin (vaikkapa kuukauden ajan). Oli sitten kylmää, pimeää, sadetta, räntää, flunssaa, kokeita yms.).

      Hevonen tarvitsee oikeasti päivittäin liikutusta ja perushoidon täyshoitotallin tarjoamien palveluiden lisäksi (kokopäivä tarhaus, ruokinta).

      Suosittelen, että ensiksi hankit vaikkpa vuokrapollen. Vuokraat hepoa vaikkapa kolme kertaa viikossa (yleensä 10,-/kerta)omalta kotitalliltaan. Katso pärjäätkö. Eli hevosen haku tarhasta, harjaus, kavioiden puhdistus, jalkojen tarkastus, varustus, itsenäinen liikutus (vaihtelevasti:maasto, koulutuuppausta, esteitä), hoito ratsastuksen jälkeen (harjaus, mahdollinen jalkojen kylmäys jne.), ruokien teko (mitä syötetää,miksi ja kuinka paljon), vesikuppien ja suolakivien pesu, varusteiden pesu- ja rasvaus.

      Kun olet vuoden vuokrannut, niin eteen tulee varmasti uusia asioita. Esim. miten hoidat kun esim. jalka turvoksissa, kavio lämmin, säde lämmin, haavoja, paarman puremia. Milloin liikutetaan maasta käsin taluttelemalla, milloin ei selkään saa mennä lainkaan jne. Mitä teet kun kenkä irtoaa on höllä, hokit putoilee? Kuinka usein kengitetään, miten kengitetään, milloin tilsakumit, hokit, milloin pois jne.

      Jos tämän testin läpäiset, niin olet valmis hevosen ostoon. Meille hankittu tämän kaavan kautta ja hyvin ollaan pärjäilty:)

      • Anonyymi

        Kuule vähän vaikeeta käydä ratsastuskoululla joka päibä


    • joop.,

      No olen samaa mieltä kun noi muut. Oon itte kans alottanu sillä et vuokraan 5 kertaa viikossa.
      Ei se niin mukavaa oo mennä tallille ku sataa räntää ja tuulee. Heppa kuitenkin oottelee 5 kertaa viikossa putsaamaan karsinaa ja ratsasteleen..

      Eli mieti vielä uudestaan...

      • : )))))

        mutta on kuitenkin eri asia mennä ratsastuskoululle ilman sen kummempaa syytä, jos siis ei siellä voi tehdä muina päivinä mitään (kuten itselläni), kuin joka päivä rämpiä tallille, missä oma, rakas polle odottaa.
        Totta kuitenkin on, että tarvitset vielä kokemusta enemmän, ja olet kyllä aika nuorikin.
        Riippuu tietenkin vähän ihmisestä, joku voi kyllästyä jokapäiväiseen hoitoon nopeasti, mutta toiset nauttivat siitä jo toisenkin kymmenen vuoden jälkeen yhtä paljon kuin ensimmäisinä viikkoinakin.


      • kukkurullaa
        : ))))) kirjoitti:

        mutta on kuitenkin eri asia mennä ratsastuskoululle ilman sen kummempaa syytä, jos siis ei siellä voi tehdä muina päivinä mitään (kuten itselläni), kuin joka päivä rämpiä tallille, missä oma, rakas polle odottaa.
        Totta kuitenkin on, että tarvitset vielä kokemusta enemmän, ja olet kyllä aika nuorikin.
        Riippuu tietenkin vähän ihmisestä, joku voi kyllästyä jokapäiväiseen hoitoon nopeasti, mutta toiset nauttivat siitä jo toisenkin kymmenen vuoden jälkeen yhtä paljon kuin ensimmäisinä viikkoinakin.

        ..Olisit ainakin taitojesi perusteella valmis hevoseen. Sinullahan on tallilla kokeneempia ihmisiä, joilta kysyä tarvittaessa apua ja opastusta.
        Kuitenkin, mieti asiaa. Pohdi päässäsi, jaksaisitko ratsastaa joka ikinen päivä omaa hevostasi? Jaksaisitko joka ikinen päivä siivota karsinan, harjata, siivota, loimittaa, ruokkia ja juottaa ja vielä jättää aikaa rapsuttelulle ja yhteiselle ajalle? Iässäsi olin vielä täsmälleen sitä mieltä, että voisin jo omistaa hevosen. Mutta kun ajattelin asioita, päätin odottaa.
        Suosittelen sinua keskustelemaan vanhempiesi kanssa. Vanhemmat ovat yllättävänkin viisaita tällaisissa asioissa ja loppujen lopuksi, hehän lystin maksavat! Keitä kahvia ja sulata pakastimesta pullia ja pidä oikein perhepalaveri asiasta. Itsekin tein tämän ja nyt etsiskelenkin jo omaa YLLÄPITOHEVOSTA.

        Hevosten hörinän täyttämää kevättä kaikille ;)


    • <><

      ...et kyllä ole valmis vielä omaan hevoseen. Minusta ratsastaminen ei ole niin tärkeää, kunhan nyt perusasiat osaa - mutta hoitaminen. Et maininnut: onko sinulla edes hoitohevosta? Hienoa että olet hevosjuttuja kirjoista lukenut, mutta ne pitäisi kokea vielä ihan teoriassakin. Lisäksi sinulla taitaa kohta alkaa yläaste - joillakin menee aika siihen aika tehokkaasti...

      • mieltä

        ei ole mitään väliä kuinka osaa ratsastaa, moni hevosen/ponin omistaja ei ole koskaan selässä käynytkään. Mutta ne hoitotaidot onkin osattava vaikka unissaan. Kirjoja voi toki lukea, niistä saa jotain tietoa, mutta huomaat kun yrität soveltaa kirjoista luettua käytännössä, ei se aina menekään niin. Joten käytännön kokemus monen eri hevosen kanssa on tärkeää ellei välttämätöntä!


    • ----------------

      Liian vähän kokemusta!

    • muttei omaksi...

      Mielestäni et ole valmis... Oletko koskaan lastannut hevosta? Tai juoksuttanut? Laukannut maastossa? Hypännyt maastoesteitä? Hevosen hallinta tilaanteessa kuin tilaanteessa on tärkeää!!! Ensiksi suosittelisin hevosen vuokraamista esim. kuukaudeksi ja sen jälkeen ylläpitohevosta... Oma hevonen on kuitenkin lukemani perusteella suhteellisen kaukainen haave...

    • JANNNNNET

      Minusta olisit jo valmis ostamaan hevosen... Itsekkin olen ratsastanut 4-vuotta ja olemme harkinneet hevosen ostoa, kun pahimmat laskut maksettu pois jne. Mutta itse en ehkä vielä haluaisi omaa hevosta :) Kesällä saan "ensimmäisen" kunnon hoitohevosen, ja saan myös ratsuttaa sitä. Siinä on tarpeeksi hommaa, ja olen jo siitä iloinen! Ota vaikka kesäksi semmoinen kesähevonen, jota liikutat ja hoidat, siinä puuhaa kesäksi ;););)

    • _^^polletyttö^^_

      Miksi kaikki kysyy aina tota samaa asiaa???!! "olenko minä valmis ottamaan oman hevosen ???" " olen ratsastanut 2 vuotta, hoitanut hevosia 1 ja osaa suurin piirtein laukata, ravata ja hyppiä" Eikö teidän itse pitäisi tietää oletteko te valmiita??? Onhan se hyvä että kysyy toisten mieli pidettä täällä, mutta ei 4.v. ratsastanut osaa hallita hevosta kunnolla! Koskaan ei tiedä mitä hevonen keksii ja mikä sairaus sille voi tulla! Ottakaa ensin se vuokra heppa ja sitten harjoitelkaa sen kanssa, menkää ratsastus tunneille ja leireille!! Te kaikki ette vaan näytä tajuavan mitä kaikkea hevosen hoitoon kuuluu!!!!!! Mutta omapahan on asianne ostatteko te hevosen vai ette. =)=)=)=)=). Hyviä heppa/poni hetkiä niille jotka ostatte hevosen!

    • hbjfkm esd

      Mä oon sitä mieltä, että sun ei kannata ottaa omaa hevosta vielä. Olen itte nyt 14v ja ratsastanutt 5-6v. Mietin n. 1,5-2v sitten ihan samaa juttua, mutta sovittiin vanhempieni kanssa että vuokra/hoitoheppa >> yläpitoheppa >> oma heppa "järjestelystä".
      Silloin se tuntu ihan tyhmältä, halusin oman hevosen heti tässä ja nyt. Olisin saanut "siirtyä" ylläpitohevoseen viime kesänä/syksynä, mutta päätin jatkaa vuokraamista. Se ei tuo mulle mitään ylimääräisiä "paineita", vaikka käynkin tallilla 5-7kert. viikossa, satoi tai paistoi.

      Olen ihan tyytyväinen tähän, ja huomasin vuokrahevoseni omistajan tiedoista, että mä en olisi ollut valmis omaan hevoseen (nykyään mua vuokrahepan omistaja kyl jo sanoo että oisin valmis) mutta mulla ei oo mikään kiire omaan hevoseen, kyllä mä sellasen joskus aijon hankkia, mutten vielä. :)

      Eli kannattaa oikeesti hankkia vuokraheppa, siitä on hyötyä ! :)

    • Aleeec

      Juuri tuo kertoo, oletko valmis ottamaan oman hevosen, sinun täytyy olla siitä itse varma eikä kysellä netissä "selviäisinkö oman hevosen kanssa??!"
      Eivät muut sitä osaa kertoa, ainakaan näin ulkopuoliset.
      Ratsastuksenopettajan kanssa on tosin hyvä puhua hevosen hankinnasta.

    • kilparatsastaja

      minun mielestä et ole vielä valmis.

    • hobune

      Mieletäni et olisi vielä valmis omaan polleen..Siis onhan hyvä että osaat kaikki perus jutut jne. mutta entäs sitten jos se heppa vaikka sattuu sairastumaan tai esim. loukkaa jalkansa.Entä oletko juoksuttanut ??laukannut maastossa ?? madottanut ?? Itselleni on tulossa kesäksi hevonen ja olen siihen tyytyväinen.Tietysti haluaisin hevosen mutta tiedän etten ole valmis.Knnatan että otat ensin vuokrahepan ja sen jälkeen ylläpito ja sitä rataa :)

      Hyvää kevättä kaikille !! :)

    • Heppahöperötyttö

      Kysy vaikka tallin omistajalta vuokrapollea kuukaudeksi ja mieti sen jälkeen jaksatko oikeesti käyä joka päivä siellä tallilla ihan sama oletko sairas,ulkona on -40 astetta yms... entä sittenkun hevonen sairastuu,kengitys,lääkärikulut,varusteet ja ruoat. Entä jos kiinnostuksesi lopahtaa hevosiin?

    • Gjgf

      Jos se heppa asuu pihatossa sitä ei tarvitse ratsastaa joka päivä pihatto on muutenkin parempi ratkaisu kuin talli

    • Vuokrahevonen

      Joo Tiiän et tää on tosi vanha keskustelu mut kysyn silti. Olisinko valmis kaverin kanssa ( joka harrastaa myös ratsastusta ) hankkimaan VUOKRAHEVOSEN? Kävisimme noin 2 kertaa viikossa vuokraamassa. Olemme ratsastaneet ratsastuskoulussa noin vuoden ja meidät on siirretty omasta ryhmästä vaikeampaan. Osaan kaikki perus jutut mutta en ole koskaan kunnon estettä hypännyt, eikö myöskään kaverini. Meillä kummallakin on hoitohevoset ja käymme tallilla vähintään 2-3 kertaa viikossa. Osaamme hakea tarhasta, hoitaa, varustaa, ratsastaa perus asiat itsenäisesti, mennä puomeja, laittaa/ottaa pois loimen, jotenkin ruokkia jne... Läheisellä sukulaisillani on hevonen ja häneltä voin aika kysyä jos tulee jokin ongelma. Olen myös lukenut paljon tietoa hevosista ja niiden hoidosta ja muusta, ja osaamme myös juoksuttaa. Olisimmeko valmiit vuokrahevoseen?

      • Fannywa

        Ainaskin omasta mielestä olisitte valmiita :) Kysykää teidän ratsastuksen opettajalta ehottomasti eka!!


    • täyshoitoa

      Jos on TÄYSHOITOTALLI niin, mikä ettei, kunhan rahat riittää. Täyshoidossahan hoitaja hoitaa hevosen ja omistaja köy vain ratsastelemassa silloin kun huvittaa

    • KivajuttuOmaheppa

      Omalla tytölläni 13-v on oma hevonen täyshoitotallissa. Hyvin pärjää hevosen kanssa, ja hänellä käy myös oma valmentaja. Rahaa vaatii silti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe