epävakaa ajettava

vuosikertawiini

Minulla on Corolla 1,6 VVTi, vuosimallia 2002. Hyvä auto kuin mikä, ei vikoja lainkaan, ajettu 125 tkm. Mutta ajettavuus on prrrseestä. Biili on kai kesäkaupunkiajoon suunniteltu, missä herkkä ohjaus onkin hauska. Mutta maantieajossa joutuu todella ajamaan, jos haluaa että pysyy viivojen välissä. Ohjaus on ns uraherkkä, eli välillä kulkee ihan hyivn, mutta sitten yhtäkkiä auto tekee äkkinäisen liikkeen, joka pitää kuskin korjata.

Talvella ajaminen on erityisen vaarallista. Ajoin pikatietä normaalilla talvikelillä. Pakkasta oli -3 astetta ja tien pinta jäinen, ei oltu vielä ehditty suolata. Suoralla tiellä meinasi lähteä hanskasta, varoittamatta aivan yhtäkkiä pyörien alta katosi kitka ja menin hetken aikaa nelipyöräluisussa, ennen kuin sain tilanteen haltuun. Tunsin että ensin lähti takapää hieman sivulle ja sitten etupääkin oli hieman irti.

Nojoo, joku voi sanoa että kuskissa vika. Kokemusta on kuitenkin sen verran, että voin suoraan sanoa, ettei auton pitäisi tuollaisessa paikassa lähteä luisuun. Kyseessä oli kuitenkin normaali talvikeli, josta on paljon kokemusta monellakin ajoneuvolla.

Takaisin asiaan.. Talvirenkaatkin ovat hyvät, niistäkään ei pitäisi olla kiinni. Aurauskulmat on tarkistettu, ne on ok, eli siinäkään ei ole syy.

On jännää, että suunnilleen samankokoinen vanhempi auto on paljon vakaampi ajettava. Loppujen lopuksi maahan ottaa vain neljä pyörää, jotkut saavuttaa neljän tukipisteen avulla vain hieman paremman pidon, toyota corolla ei.

Että eipä kannata corollalla paljon kaupungista maanteille lähteä, jos ei ole pakko. Onko muilla samantapaisia kokemuksia, vai onko toyotani vain maanantaipäivän versio.

50

6180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeus

      hukassa.

    • renkaat

      Hyvät ensiasennus renkaat.Uutta vastaavat

    • päin.

      "jokainen" tojota on epävakaa, kuten moni muukin automerkki,
      kun ajat volkkarilla, esim Golf voit katsella aivan eri tavoin maisemia, tojotalla ja monella muulla pitää katsella hyvin paljon eteensä ja siltikin aina korjailla ohjauspyörällä.

      Mutta kumasti niillä vaan ajellaan ja perille päästään.

      Jos kaikki pisteet laskee, tojota vie voiton,
      esim. Vw on melko kallis ylläpitää,
      sen 2v takuun ja 60 000 km jälkeen, meinaan kokemusta on, useista.

      Minusta on se jännää kun tojota osaa niin hyvän tehdä, mutta ei ajo-ominaisuuksia, aina olen odottanut kun siitä eurooppalainen tuli.

    • ja on

      ei ole renkaista, ei rengaspaineista,
      parhaat ajo-ominaisuudet on löysillä renkailla, jolloin yksittäinen rengas joustaa urassa eikä heilauta koko autoa,

      on vain eritasoisia ominaisuuksia, tojotassa pitää katsella melkoisesti eteensä,
      kun muissa ajaminen on rennompaa ja "vähemmän ihmistä syövää",

      mutta tojotat uudistuu jatkuvasti ja sillä saadaan kolmasosa kannattajista aina pysymään merkissä, tojota on aina tyylikäs.

      kun yksi totuus on,
      sitä läheskään täydellistä autoa ei ole vielä tehtykään.

    • puoleiset

      ovat ajo-ominaisuudet. Jos ajettavuudesta jotain ymmärtää ja ajaa muuallakin kuin taajamassa niin tästä ei tarvitse varmaan kiistellä. Kaksi Corollaa aiemmin omistaneena ei tee mieli ko. pirssiä enää takaisin. 500 km taival tienpäällä ei ollut erityisen rentouttava, toisin kuin nykyisin. Arvostan autossa nimittäin muutakin kuin luotettavuutta. Eikä nykyisessä eurooppalaisessa ole 4v ja 70 tkm aikana yhtä remonttia enempää ylimäräistä ollut. Edes yhtään lamppua ei ole tarvinut vaihtaa.

      • pekma80

        Joo ajoin äsken 600km matka ajoa corolla 2005 farmarilla ja olen samaa mieltä. Autoa saa tosissaan ohjata jos haluaa kaistalla pysyä. Ihme juttu että saman kokoinen ja ikäinen porraspäräinen civic oli paljon parempi ajaa samanlainen siirtymä. Kyllä ne sais tehdä kunnon ohjauksen corollaan. Tosin aion pitää vielä corollaa vuoden mutta taidan ehkä civicin ottaa kun se vie myös vähemmän bensaa joka on corollan toinen korjauskohde.


    • 30 vuotta

      Sieltä auton alta löytyy kiristys mistä voidaan hammastankoa kiristää
      ja paranee huomattavasta vaikka ei VW.n veroista saa.

      • että,

        "Sieltä auton alta löytyy kiristys mistä voidaan hammastankoa kiristää
        ja paranee huomattavasta vaikka ei VW.n veroista saa. "

        vois kiistaa,
        ennehän se oli vain hetken ilo ja siten paljon pahempi,

        uusiminen maksaa yli 2000 €


    • ...

      Sedan 1.6 2002-malli oli itselläni.

      Mitään äkkinäisyyttä ei ollut normaalitilanteissa, kesäkelillä tyynellä auto kulki vakaasti ja mukavasti. Ehkä sinulla on sopimattomat renkaat jos äkkinäisyyttä esiintyy. Sen sijaan tuulisella säällä (erit. talvella pehmeillä renkailla) tuo malli oli huono ajettava. Tuntui että keula ja perä menivät omia teitään. Korotetuilla rengaspaineilla tilanne oli paremmin hallinnassa.

      Tuota tuuliherkkyyttä ei parantanut ohjauksen tahmea keskitys ja tunto. Jos tuntuma olisi ollut parempi, tempoilukin olisi todennäköisesti ollut siedettävämpää.

      Alusta asti autossa huomasi ongelmaksi etupyörien vetopidon joka oli todella heikko erityisesti liukkaalla. Pyörät tuntuivat ikäänkuin leijailevan tiestä irti puhtaalla asfaltillakin. Tuntuma ja toiminta oli sikäli huonompi kuin -97-mallissa.

      Tuossa -02:ssa pöpperökelillä ei uskaltanut ajaa kovinkaan suurta vauhtia ja tuntuma oli huonolla kelillä epävarma koko ajan.

      Nykymallissa melkein kaikkea on parannettu. Huonollakin kelillä tuntuu turvalliselta ja voi keskittyä paremmin muuhun. Tuuliherkkyydestä ja huonosta vetopidosta on päästy. Ainoa mitä kritisoin on ohjaus. Se on edelleen tahmea eikä keskitä. Jos se olisi kunnossa, ajettavuus olisi oikein hyvä. Yleensä muut tuntuvat ajavan nykyään hiljempaa huonolla kelillä kuin itse. Syy lienee se että useimmissa muissa autoissa auto tuntuu epävarmemmalta kuin -07 Corolla. Edeltävällä mallilla asia oli päinvastoin.

      • vetopito

        koskaa vain bensamalleja, dieseleissä om paljon enempi painoa eturenkailla. Kun tuli nämä alumiiniset vvti moottorit etupään paino keveni ja takarenkaita olisi pitänyt siirtää taaksepäin ja etuylitystä kasvatta jotta olisi yli 62% eturenkailla painoa, colffissa painojakautaunma on ollut etupainosempi kuin corollassa, koska takarenkaat on lähes niin takana kun voi olla. Aikoinaan itsellä oli diesel carina e vm.-93 ja siinä oli tosi hyvä pito myös todella liukkaalla, painava diesel keulalla ja jäykempi jousitus. Ja muutenkin suuntavakaa ja hyvä ajaa sekä kaupungissa että maantiellä peittoaa nykyisen 2005 corollan ajoominaisuuksiltaan selvästi.


      • mutua kirjoitit!
        vetopito kirjoitti:

        koskaa vain bensamalleja, dieseleissä om paljon enempi painoa eturenkailla. Kun tuli nämä alumiiniset vvti moottorit etupään paino keveni ja takarenkaita olisi pitänyt siirtää taaksepäin ja etuylitystä kasvatta jotta olisi yli 62% eturenkailla painoa, colffissa painojakautaunma on ollut etupainosempi kuin corollassa, koska takarenkaat on lähes niin takana kun voi olla. Aikoinaan itsellä oli diesel carina e vm.-93 ja siinä oli tosi hyvä pito myös todella liukkaalla, painava diesel keulalla ja jäykempi jousitus. Ja muutenkin suuntavakaa ja hyvä ajaa sekä kaupungissa että maantiellä peittoaa nykyisen 2005 corollan ajoominaisuuksiltaan selvästi.

        Corollan huono vetopito on kiinni ihan muista asioista kuin painonjakaumasta. Veikkaan suurimmaksi syyksi päin persettä suunniteltua alustageometriaa.

        Faktaa painonjakaumasta:
        Lähde TM 9/2004
        Toyota Corolla 1,6 Linea Sol HB 60/40%
        Volkswagen Golf 1,6 FSI Trendline 59/41%


    • nipponit...

      Eiköhän tuo tojotien huono ajettavuus johdu siitä että ne tulevat autotekniikassa 10 vuotta eurooppalaisten perässä, nykyisen corollan ajettavuus suunnilleen sama kuin 99-mallisen golffin.

      • kauempana!

        "nykyisen corollan ajettavuus suunnilleen sama kuin 99-mallisen golffin."

        Ei muuten pidä alkuunkaan paikkaansa!
        99-mallinen Golf on IV-koppainen, jonka ajettavuus millä mittarilla tahansa on edelleen huippuluokkaa ja verrattavissa tämän päivän parhaimpiin alemmassa keskiluokassa. Nykyinen Corolla jää ohjaukseltaan kauas IV-Golfista.


      • Haapalan Eki
        kauempana! kirjoitti:

        "nykyisen corollan ajettavuus suunnilleen sama kuin 99-mallisen golffin."

        Ei muuten pidä alkuunkaan paikkaansa!
        99-mallinen Golf on IV-koppainen, jonka ajettavuus millä mittarilla tahansa on edelleen huippuluokkaa ja verrattavissa tämän päivän parhaimpiin alemmassa keskiluokassa. Nykyinen Corolla jää ohjaukseltaan kauas IV-Golfista.

        Menkääs kattoon maavaraa sen Golffinne alle, se on meinaa todella surkea kompromissi jos joutuu ajamaan muuallakin kuin asfaltilla.

        Jos te kaksi neropattia luulette että ajettavuuden rakentaminen on jotain rakettitiedettä niin olette todella väärässä. Oikeasti se vain on kompromissi kestävyyden ja ajettavuuden välillä. Ja mitä tulee VAG konsernin autoihin niin heti voidaan todeta että jos alustanosat helisee normaalissa käytössä parin vuoden välein niin ei palvele meikäläisen käyttöä.
        Mulla on kotio 4km hiekkatietä ja oli -96 Golf neljä vuotta, sinä aikana siihen vaihdettiin kaks kertaa etupäähän oikeestaan kaikki alustan osat, takapäähän vaihdettiin kerran.
        Nyt on -99 Corolla ollu 5 vuotta ja ihan samanmoisella ajamisella paikat kestää, iskareissa pientä vuotoo silmin nähden havaittavissa mutta menee varmaan vielä vuoden tai pari.

        Ikinä en meinaa enää volkkariin sekaantua, tulee meinaa niin paljo olematonta rahanmenoo ku ramppaa korjaamolla. Paras oli ku se saatanan romu ei menny päästöistä läpi.


      • maastureista?
        Haapalan Eki kirjoitti:

        Menkääs kattoon maavaraa sen Golffinne alle, se on meinaa todella surkea kompromissi jos joutuu ajamaan muuallakin kuin asfaltilla.

        Jos te kaksi neropattia luulette että ajettavuuden rakentaminen on jotain rakettitiedettä niin olette todella väärässä. Oikeasti se vain on kompromissi kestävyyden ja ajettavuuden välillä. Ja mitä tulee VAG konsernin autoihin niin heti voidaan todeta että jos alustanosat helisee normaalissa käytössä parin vuoden välein niin ei palvele meikäläisen käyttöä.
        Mulla on kotio 4km hiekkatietä ja oli -96 Golf neljä vuotta, sinä aikana siihen vaihdettiin kaks kertaa etupäähän oikeestaan kaikki alustan osat, takapäähän vaihdettiin kerran.
        Nyt on -99 Corolla ollu 5 vuotta ja ihan samanmoisella ajamisella paikat kestää, iskareissa pientä vuotoo silmin nähden havaittavissa mutta menee varmaan vielä vuoden tai pari.

        Ikinä en meinaa enää volkkariin sekaantua, tulee meinaa niin paljo olematonta rahanmenoo ku ramppaa korjaamolla. Paras oli ku se saatanan romu ei menny päästöistä läpi.

        Osta maasturi! Lada Nivan saa halvalla. Kestää sun maastopolut ja menee hangessa ja kelirikossa, vaikka metsässä. Eihän niillä ajo-ominaisuuksilla merkitystä ole....


      • Joo joo2
        maastureista? kirjoitti:

        Osta maasturi! Lada Nivan saa halvalla. Kestää sun maastopolut ja menee hangessa ja kelirikossa, vaikka metsässä. Eihän niillä ajo-ominaisuuksilla merkitystä ole....

        On se volkkari sitten hieno peli kunnei pientä nimismiehenkiharaa kestä.
        Kun jättää volkkarin ostamatta voi kerran vuodessa palkita itsensä jollain mukavalla, niinku vaikka etelänlomalla tai kunnon taulutelkkarilla.


      • voi,voi...
        Joo joo2 kirjoitti:

        On se volkkari sitten hieno peli kunnei pientä nimismiehenkiharaa kestä.
        Kun jättää volkkarin ostamatta voi kerran vuodessa palkita itsensä jollain mukavalla, niinku vaikka etelänlomalla tai kunnon taulutelkkarilla.

        Parempi kertavitutus kuin ainainen vitutus...
        Ja kellä on varaa ajella laatuautolla on varaa lomamatloihin ym.


    • auton...

      vika jos auto lähtee liukkaalla luisuun ehkä liian suuresta tilanne nopeudesta johtuen. Semmoista autoa ei ole viellä keksittykkään ja ei kai keksitä joka itsekseen sopeuttas nopeuden valitseviin olosuhteisiin.
      Pitäisi edes vähän käyttää omaa järkeäkin, eikä höpistä olemattomia. Opettele ajattelemaan asioita itsenäisesti, äläkä ota vaikutteita täällä melskaavista provoista, paitsi jos itse olet sellainen, mikä onkin luultavaa.
      Aikamoista avuttomuutta tuntuu olevan.

      • 03corolla

        "Parasta antia on kokemuksen mukaan luotettavuus. Oli tilanne mikä tahansa, kun avaimesta vääntää, niin nasahtaa tulille. Riippuu siis paljon siitä, mitä autolta odottaa. Huonoihin ajo-ominaisuuksiinkin tottuu, kun ei tiedä paremmasta. Sen sijaan paljon enemmän syö miestä seisoa pakkasessa, kun pirssi on hiipunut tienlaitaan. Varsinkin nykyautojen kanssahan näin käy yhä useammin, eikä tienpäällä osaa sähkökeksintöjen kanssa muuta kuin ristiä kätensä"

        olet tainnut tottua.., minä en


      • vuosikertawiini

        Sinäkö neropatti tiedät tilannenopeuteni ja muiden ajoneuvojen vauhdin tarkalleen, vaikket edes ollut paikalla tuolloin. Ensinnäkin muu liikennevirta kulki samaa vauhtia. Ja toiseksi heillä ei näyttänyt olevan pito-ongelmia, toisin kuin minulla. Ja kuten sanoin, en ole mikään kokematon kuski, vaan eri autolla olisin ajanut samaa vauhtia liikennevirran mukana ilman ongelmia.

        Ajan toki olosuhteiden mukaan, vauhdin liikennevirtaan sopeutettuna, mutta kaikilla autoilla se vain ei ole mahdollista. Eli älä ala minulle puhumaan mistään järjen käytöstä, höpiset itse olemattomia. Luultavasti haastat vain riitaa kaikkien kanssa netissä, jossa tunnet olevasi suuri ja mahtava, vaikka todellisuudessa olet varmaan joku hiiri.


      • 48vaan
        vuosikertawiini kirjoitti:

        Sinäkö neropatti tiedät tilannenopeuteni ja muiden ajoneuvojen vauhdin tarkalleen, vaikket edes ollut paikalla tuolloin. Ensinnäkin muu liikennevirta kulki samaa vauhtia. Ja toiseksi heillä ei näyttänyt olevan pito-ongelmia, toisin kuin minulla. Ja kuten sanoin, en ole mikään kokematon kuski, vaan eri autolla olisin ajanut samaa vauhtia liikennevirran mukana ilman ongelmia.

        Ajan toki olosuhteiden mukaan, vauhdin liikennevirtaan sopeutettuna, mutta kaikilla autoilla se vain ei ole mahdollista. Eli älä ala minulle puhumaan mistään järjen käytöstä, höpiset itse olemattomia. Luultavasti haastat vain riitaa kaikkien kanssa netissä, jossa tunnet olevasi suuri ja mahtava, vaikka todellisuudessa olet varmaan joku hiiri.

        ”Ja toiseksi heillä ei näyttänyt olevan pito-ongelmia, toisin kuin minulla. Ja kuten sanoin, en ole mikään kokematon kuski, vaan eri autolla olisin ajanut samaa vauhtia liikennevirran mukana ilman ongelmia”

        Tuohon, pito-ongelmiin vaikutta hyvin paljon rengasmerkki,
        toisilla sitä on vain uutena kymppitonni verran, käsin kosketellenkin voi todeta kuinka kovaksi ja liukkaaksi kumi toisissa merkeissä tulevat.
        Toisilla renkailla on useita vuosia, hyvää pitoa.

        Ajotaitoon vaikuttaa paljon myös, näkökyky, siitä muodostuu reaktionopeus kaikkeen, varsinkin pimeällä hyvänäköisen on helppo ajaa turvallisesti vaikka sataa, kun heikompinäköisellä on jo 80 pientä riskiä.
        .Moni ei tiedä omaa näköään.



        ”Ajan toki olosuhteiden mukaan, vauhdin liikennevirtaan sopeutettuna, mutta kaikilla autoilla se vain ei ole mahdollista.”

        Kyllä kaikilla autoilla on todella helppo ajaa nopeusrajoitusten ja vähän ylikin mukaan, jos se on sinulle vaikeuksia, kyllä syy on henkilökohtainen.
        (niin yli nelimetrisillä 2000 luvun autoilla).

        LISÄKSI VOIN KERTOA,
        tavallisessa ajossa ei tule mitenkään ajokokemusta, sitä voi verrata vaikka kävelyyn,
        kaikki sen osaa.


      • vuosikertawiini
        48vaan kirjoitti:

        ”Ja toiseksi heillä ei näyttänyt olevan pito-ongelmia, toisin kuin minulla. Ja kuten sanoin, en ole mikään kokematon kuski, vaan eri autolla olisin ajanut samaa vauhtia liikennevirran mukana ilman ongelmia”

        Tuohon, pito-ongelmiin vaikutta hyvin paljon rengasmerkki,
        toisilla sitä on vain uutena kymppitonni verran, käsin kosketellenkin voi todeta kuinka kovaksi ja liukkaaksi kumi toisissa merkeissä tulevat.
        Toisilla renkailla on useita vuosia, hyvää pitoa.

        Ajotaitoon vaikuttaa paljon myös, näkökyky, siitä muodostuu reaktionopeus kaikkeen, varsinkin pimeällä hyvänäköisen on helppo ajaa turvallisesti vaikka sataa, kun heikompinäköisellä on jo 80 pientä riskiä.
        .Moni ei tiedä omaa näköään.



        ”Ajan toki olosuhteiden mukaan, vauhdin liikennevirtaan sopeutettuna, mutta kaikilla autoilla se vain ei ole mahdollista.”

        Kyllä kaikilla autoilla on todella helppo ajaa nopeusrajoitusten ja vähän ylikin mukaan, jos se on sinulle vaikeuksia, kyllä syy on henkilökohtainen.
        (niin yli nelimetrisillä 2000 luvun autoilla).

        LISÄKSI VOIN KERTOA,
        tavallisessa ajossa ei tule mitenkään ajokokemusta, sitä voi verrata vaikka kävelyyn,
        kaikki sen osaa.

        Menehän provoilemaan jollekin muulle palstalle tai lopeta pelleilysi. Mielenkiintoista, että syy on näössäni ja ajotaidoissani, jos toisella autolla pystyn ajamaan liukkaalla huolettomasti, ja toisella en tahdo pysyä liikennevirran mukana kun pito jo alkaa häipyä. Ja enempää en ala kinastelemaan... Loppu!


      • ??.
        vuosikertawiini kirjoitti:

        Menehän provoilemaan jollekin muulle palstalle tai lopeta pelleilysi. Mielenkiintoista, että syy on näössäni ja ajotaidoissani, jos toisella autolla pystyn ajamaan liukkaalla huolettomasti, ja toisella en tahdo pysyä liikennevirran mukana kun pito jo alkaa häipyä. Ja enempää en ala kinastelemaan... Loppu!

        kuin sanoin,
        paljon on kiinni päänupista, aivan ilmaiseksi voit testata näkösi, ei olisi mitenkään tyhmä teko.

        niin yli 1.5 miljoonaa km on ajettu autoa kolhimatta, luulen että siihen on huonoja ja hyviä autoja ollut,
        eli kyllä se 99 % on ratin ja penkin välissä syy.

        kaksi kertaa olen vaatinut minua kolaroivan näkötestiin ja se on ratkaissut syyllisyyden,
        et kyllä kannattaa olla tietoinen asioita.


    • nykyisin nissanisti

      Tuonlainen ajokäytös on tyypillistä nimenomaan vm -1997-2001 korimallille eli E110:lle. Minulla oli sellainen vielä vuosi sitten. Talvella liukkailla ei todellakaan uskaltanut ajaa suorallakaan tiellä kuin n 90 km/h korkeintaan, vaikka alla oli uudet hakkapeliitat. Auto oli liian kevyt ja ohjaus poukkoileva.

      Onko sulla se korimalli, mutta rekisteröity v 2002 puolella vai onko sulla uudempi korimalli AE120, jota valmistettiin 2002-2006? Sen uudeman pitäisi olla parempi.

      Entä onko sulla farmari, sedan vai 5-ovinen?
      Corollan farmari korimallista riippumatta on kuormattuna aina ollut hankala ohjata.

      Yhtenä parannuskeinona suosittelen rengaspaineiden nostoa, ohjekirja suositttelee jotain 2.2-2.3 mutta kannattaa laittaa ainakin 2.5, mieluiten enemmän.

      Nykyisin on alla Nissan Almera N16 joka on ajettavudeltaan monta kertaa parempi kuin Corolla E110, mutta moottori vähän lusumpi.

    • 03corolla

      se poikkea: oma samanlainen tuijailija: eikä auta renkaat säädöt se vaan on kuin sanot kaupunkiajoon..., itsellä myös: kun liikenneympyrää ajaa niin tuntuma katoaa: tunne on kokoajan kuin perä yrittäisi karata ja muuta vikaa ei ole ollut kuin nuo saatan.. jumittavat jarrut, takuuseen jo vaihdeltiin levyjä ja paloja niin eteen kuin taakse..

    • vuosikertawiini

      Saksalaiset autot taas ovat niin paskoja että niistä en viitsi maksaa.
      Niin ja saatatte olla oikeassa, ehkä ajotaidoissani on parantamisen varaa.

    • Farmari corolla -03

      Omassa autossa kun tuli renkaan vaihdon aika, niin vaihdoin alkuperäisen 195/60 15 renkaan 185/65 15 renkaaseen. Auto rupesi kulkemaan suoraan, rengasmelu väheni ja ajettavuus muutoinkin tuli "mukavammaksi". Kesärenkaissa en ole havainnut mitään mainittavaa negatiivista puolta, mutta talvirenkassa tais oikein liukkaan kelin ominaisuudet hiukan laskea ja "velttous" hivenen kasvoi. Renkaina mulla on kesällä nokialaiset ja talvella contin kitkat. Kesärenkaisiin sopii hyvin pieni ylipaine (2,5). Talvirenkaissa ylipaine aiheuttaa helposti pientä "nypytystä". Talviautona -03 corolla ei vaan ole golffin veroinen, mutta ilman itsellänikin olleita jarruihin liittyviä ongelmia, se on hyvä kulkuväline paikasta toiseen.

      • simeon

        ajoin corollalla corollan perässä ja pisti silmään auton kulku, kuin koiranhölkkää.elikkä auto kulki kierossa,törmätty rotvalliin.tms.nelipyöräsuuntaus olisi ajankohtainen.


      • corollalla ajaa pitkää matkaa
        simeon kirjoitti:

        ajoin corollalla corollan perässä ja pisti silmään auton kulku, kuin koiranhölkkää.elikkä auto kulki kierossa,törmätty rotvalliin.tms.nelipyöräsuuntaus olisi ajankohtainen.

        Alla uuden mallin corolla ja matka-ajo-ominaisuudet tosi surkeat. Ohjauskulmia säädetty joka huollossa. Ratista ei voi löysätä ollenkaan. Tämän voi jokainen testata omallaan, aja suoraa tietä jossa kallistusta oikealle ojaanpäin, löysää kädet ratista. Corollalla menee vain 50 m ja korjausliike on tehtävä 80 km:n nopeudessa. Tosi hyvä kaupunkiauto mutta tielle ei kannata viedä.


      • korolla
        corollalla ajaa pitkää matkaa kirjoitti:

        Alla uuden mallin corolla ja matka-ajo-ominaisuudet tosi surkeat. Ohjauskulmia säädetty joka huollossa. Ratista ei voi löysätä ollenkaan. Tämän voi jokainen testata omallaan, aja suoraa tietä jossa kallistusta oikealle ojaanpäin, löysää kädet ratista. Corollalla menee vain 50 m ja korjausliike on tehtävä 80 km:n nopeudessa. Tosi hyvä kaupunkiauto mutta tielle ei kannata viedä.

        vuosimallin 2005 kohdalla ajettavuus saatiin kuntoon, testejä on luettavissa, mm. TM antoi vertailussa
        arvosanan 9 monikäyttöcorollalle, silloiselle Golfille saman. On valitettavaa, että nyt ohjaus on testaajien
        mukaan taas huonompi(nettitestit, sem. ajovalo.net taisi olla)


      • tutulta?
        korolla kirjoitti:

        vuosimallin 2005 kohdalla ajettavuus saatiin kuntoon, testejä on luettavissa, mm. TM antoi vertailussa
        arvosanan 9 monikäyttöcorollalle, silloiselle Golfille saman. On valitettavaa, että nyt ohjaus on testaajien
        mukaan taas huonompi(nettitestit, sem. ajovalo.net taisi olla)

        Kun tunnut harrastavan TM:n vertailutestien lukemista, kuulostaako tämä arvio Corollasta tutulle, kyseessä siis vm. 2005?:
        "Maantieajettavuus ansaitsee moitteita epämääräisen ohjaustunnon sekä ura- ja tuuliherkkyyden vuoksi. Corolla ei myöskään ole varsinaisesti nautinnollinen ajokokemus mutkaisemmilla taipaleilla."

        Siteeratun luonnehdinnan kaltainen kokemus lienee useimmille Corollaa ajaneille tuttu, varsinkin jos on ollut tilaisuus vertailla sitä luokan parhaisiin ajettaviin.


      • kissanristiäiset
        tutulta? kirjoitti:

        Kun tunnut harrastavan TM:n vertailutestien lukemista, kuulostaako tämä arvio Corollasta tutulle, kyseessä siis vm. 2005?:
        "Maantieajettavuus ansaitsee moitteita epämääräisen ohjaustunnon sekä ura- ja tuuliherkkyyden vuoksi. Corolla ei myöskään ole varsinaisesti nautinnollinen ajokokemus mutkaisemmilla taipaleilla."

        Siteeratun luonnehdinnan kaltainen kokemus lienee useimmille Corollaa ajaneille tuttu, varsinkin jos on ollut tilaisuus vertailla sitä luokan parhaisiin ajettaviin.

        Olet aivan oikeassa itsekin hylkäsin corolla 2004 se vanhempi nokkanen.
        Koska suoraan sanottuna pelotti ajaa sillä maantiellä 100km/h, koko ajan sai ohjata vasen oikea vasen oikea. Kun siihen väsyy niin sitten vasta rupeaa ajosta tulemaankin todellista taitoa vaativaa, vielä kun on talviliukkaus niin huhuhu mielellään jää kotiin.

        Enkä valehtele tässä viestissä ollenkaan, parempia yksilöitä voi tietysti olla (toivottavasti) koska pelottaa ajatellakin jos joku yrittää ajaa vastaavan laisella meiningillä vastaan 100km/h

        Mutta ei luulisi suurelle autotehtaalle jolla on rahaa ja valtaa palkata vaikka minkälaisia ja maalaisia insinöörejä suunnitteleen ohjausta niin se ei vaan ole kilpailijoiden tasolla.
        Aivan uudesta esim. avensiksesta 2012 en tiedä.


    • Toyota rules 4ever

      Te olette vain niin pirun kateellisia. Terveisin onnellinen Toyotan omistaja, käteiskaupalla. PS. hajotkaa osamaksuihinne.

      • Toyota rules - never

        "Te olette vain niin pirun kateellisia."
        Toyotasta kateellisia, joo! Saman verran kuin HK:n sinisestä silloin kun on vara ostaa sisäfilettäkin! Kuka tahansa uuden auton ostaja voisi ostaa myös Toyotan, mutta suurin osa ei halua. Syynkin tietäisitte jos joskus rohkenisitte kokeilla jotain muuta automerkkiä.

        Juuri yllä olevien terojen takia tällä palstalla on runsaasti viihdearvoa.


    • huomaa jo

      Etkö ole huomannut, että siinä on automaattinen kaistanvaihtaja. Kaikissa Toyotissa sellainen on. Minun Lexus 600:kin sellainen on. Se on ominaisuus. Se tulee kaupan päälle.Ruostuminen tulee siihen kans.Onko vieläkin joitakin urpoja, joille kelpaa Toyota. Uskomatonta. On se vaatimatonta porukkaa.

    • Valaistunut

      Corollassa ON NIIN PIRUN YKSINKERTAISTA JA POMMINVARMAA TEKNIIKKAA
      Tästä johtuu mahdollisesti huonompi ajotuntuma MUTTA huolto on yhtä JUHLAA
      volkkariin pitänyt etupään osia joka toinen vuosi USEAMMALLA sadalla eurolla uusia ja tuntejea menee pirusti.
      Corollaan vaihdoin jarrupalat ja raidetangon päät(katastus mies vinkkasi että saatta olla menossa) ITSE tunnissa ja hintaa tuli n.40€
      ja taas mennään 100t km

      Jakopää remontti maksoi golffiin 700€
      Corollaan ei tarivtse tehdä(ketjukone,bensiini), öljynvaihto itse n.50€ laatuöljyllä

      • Can You afford a VW?

        Muutoin samaa mieltä, paitsi että ohjauskulmien säädättämisen jälkeen ajotuntuma ei ole ollenkaan niin huono verrattuna kilpailijoihin. Toyotan laadunvalvonnan toleranssit on selkeästi isommat kuin muilla merkeillä. Olen ajanut monia uusia autoja, toyotai lukuunottamatta pyöränkulmat ovat poikkeuksetta olleet kunnossa. Toyotissa todennäköisesti usein väärin, koska useampi kuin moni uusi tojota on karsea ohjastettava ohjauskulmien virheen vuoksi.


      • 3zz-fe
        Can You afford a VW? kirjoitti:

        Muutoin samaa mieltä, paitsi että ohjauskulmien säädättämisen jälkeen ajotuntuma ei ole ollenkaan niin huono verrattuna kilpailijoihin. Toyotan laadunvalvonnan toleranssit on selkeästi isommat kuin muilla merkeillä. Olen ajanut monia uusia autoja, toyotai lukuunottamatta pyöränkulmat ovat poikkeuksetta olleet kunnossa. Toyotissa todennäköisesti usein väärin, koska useampi kuin moni uusi tojota on karsea ohjastettava ohjauskulmien virheen vuoksi.

        Eli eihän corollassa voi säätää muuta kui aurauskulmat.


    • Tuulipukusankari

      Onko sellainen auto oikeasti sitten hyvä, millä on rasittava ajaa? Rattia saa ruorata suu pyöreänä, tuulipuku hiessä.

      • 3zz-fe

        vika on liiallinen haritus etuakselilla,säätämällä aurauksen puolelle vähän paranee.


      • mittauta kulmat
        3zz-fe kirjoitti:

        vika on liiallinen haritus etuakselilla,säätämällä aurauksen puolelle vähän paranee.

        Jos etupyörät harittavat, on auto hengenvaarallinen itselle ja muille. Etupyörissä pitää aina olla muutama aste aurausta, jotta se kulkisi edes suoraan.


    • liituraitaleo

      corollassa säädetään camberkulmat iskunvaimentimen alapäästä ja casterkulmat raidetangoista, jos on negatiivinen camberkulma pyöräntuennassa, niin ajo vaeltaa ja saa jatkuvasti tehdä korjausliikettä ratista ja todella uraherkkä

    • Vähhäntyytyvä

      Renkaat vaikuttavat aika paljon, ja säädöt voivat olla pielessä jo yhden korokkeeseenosumisen jälkeen. Mutta jos aurauskulmat on oikein ja renkaat kunnolliset niin pitää hyväksyä että Corolla ei ole varsinaisesti mikään ajo-ominaisuuksien Tonava vaan eräänlainen vähempään tyytyvien simppeli ja perinteinen kulkupeli

      • pelkkää.plussaa

        Tulee ajettua hiljaa, auto säästyy kaikin osin eikä tule huomautuksia saati hylkäyksiä katsastuksessa.


    • Javastamyynti

      En tiedä onko paras Tojotaa ja sitten vielä se on kyllä vielä yksi esimerkki siitä miksi kukaan maksaisi sen perseeseen. Jos ei ollut vielä valmis lähetettäväksi että Corolla verso että Corolla verso on aina sama vanha teknologia ja ahtaasti on ollut aika vähän menee tosiaan. Ei enää edes huomattu että Corolla ei ole mitään tarjota.

    • NaistenAuto

      Eipä.ole Corolla muuttunut - varhaisin kokemukseni Corollan on 70-luvulta ja just tuollainenhan se oli jo silloin.

      Epävakaus johtuu vetelästä alustasta mutta keveys on ihan tarkoituksellista: länsimaissa Toyota tavoittelee Corollalla nimenomaan naiskuskeja. Se on tyypillinen "naisen auto"

      • kaikkea.muuta

        Auto, joka ei kulje metriäkään suoraan, ei ole mikään "naisen auto".


      • Ainavoiyrittää
        kaikkea.muuta kirjoitti:

        Auto, joka ei kulje metriäkään suoraan, ei ole mikään "naisen auto".

        Eihän kukaan fiksu nainen tuota ostakaan. Se ei silti estä Tojoa yrittämästä.


    • JapanissaUudempia

      Ei muuten japanissa näe Corollaa kovin paljon. Niillä on omia hassuja kuutioautojaan ja Takseilla on epämukavia hybridi- Crowneja, mutta perus Corolla ei ole siellä kovin yleinen.

    • corolla091

      Moi,
      itselläni on ilmeisesti ajettavuuden puolelta jo surullisen kuuluisa mulkosilmä corolla 1999 ja täytyy kyllä sanoa, että eihän se mikään suuntavakain ajettava ole.
      On kuitenkin liioittelua nämä, "ja sitten se vetää yhtä äkkiä metsään" tai "joutuu ajamaan kuin olisi vanhassa amerikkalaisessa elokuvassa että miehet heiluu kabiinissa puolelta toiselle".
      Itse ostin tälle talvelle ensimmäiset kitkat ikinä, täällä etelän sulilla kun asun, ja niillä jotenkin yllättävän hyvä ajaa, pelkäsin että meneekö viimeinenkin ajettavuus niiden myötä mutta niin ei käynyt.
      Kerran suunnittelin jo kalliiden uretaanipuslien tilaamista tuohon ajokkiin, koska aion sen maailmantappiin joka tapauksessa ajaa, mutta ei oikein ollut tuota tietotaitoa, että mitkä puslat ja kumit olisi olleet ne oleellisimmat jotka vaihtaa.
      Koko pusla hässäkkä olisi kuitenkin kustantanut yli 300e ja aikamoinen työhän siinä olisi ollut niin annoin olla koko homman.
      Se nyt on millainen on ja sillä mennään, kun muuten ei autosta keksi huonoa sanottavaa.
      Onhan se sen ajan, huomatkaa nyt, sen ajan, niin ihan huippu tuote siinä kategoriassa mihin se tehtiin. Siis en tarkoita että se on urheiluauto tai luxus tuote, mutta omassa kastissaan erittäin hyvä auto, kuitenkin 10s 0-100kmh, kulutus 7l seka-ajossa, halvat kulutusosat ja niissä super hyvä saatavuus, vakuutusmaksut alhaiset, niin eipä tällainen köyhä ihminen voi juuri muuta olla kuin tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe