kokemuksia tinnituksesta?!

tinnittäjä

Moi!

Tinnitus on vaivannut minua kolmisen kuukautta, syytä ei tiedetä. Välillä vaivan kanssa on sinut, toisinaan se on ihan kauheaa. Ja kaipa tinnitus lisääntyy, jos sitä koko ajan miettii ja siitä stressaantuu? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Löytyykö muita, joiden tinnituksen syy on jäänyt mysteerioksi? Entäpä onko jonkun t parantunut vielä kuukausienkin jatkumisen jälkeen? :)

Hierontaa olen kokeillut, samoin pari kertaa akua ja osteopaattikin on ruksautellut nikamiani - ei parannusta asiaan. Millaisia apukeinoja olette kokeilleet tinnitukseen ja kuinka monta kertaa? Onko ollut hyötyä? Entäpä lääkekokeilut? Lääkärini sanoi, että ainoa lääke, mitä voisi kokeilla on jokin glutamaattireseptorin vasta-aine, mutta sekin tepsii paremmin, jos syynä on meluvamma. Eli tuskinpa se minua helpottaa... Ilmeisestikään ei auta muu kuin koittaa sopeutua asiaan ja hyväksyä, että näinkin voi käydä. Onneksi menen työelämään kuukauden päästä, niin saan taas jotain uutta mietittävää! Vaikka kaipa sitten taas arjen kiireellisyys aiheuttaa stressia, mikä taas... (No, pitänee ajatella positiivisesti)!

35

13134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko

      Terve!

      Mun pää soi kuin carnagie hall, koko ajan.

      Välillä sitä ei huomaa.

      Välillä tosin ulkona, esim metsässä, joku saattaa sanoa että onpa tosi hiljaista niin eipä vaan ole.

      Tinnituksen sain kuuntelemalla musaa liian lujaa.

      Korvakuulokkeilla kuunneltaessa kannattaa olla hiukkasen varovainen.

      Voi olla että olet saanut tinnituksen jostain kerta-annoksena liian kovaa kuullusta äänestä ja silloin voi olla mahdollista että äänet jossain vaiheessa loppuvat. Tätä kyllä epäilen vahvasti, mikäli olet kuukausia vaivasta kärsinyt.

      Itse 15 vuotta inininää ja suhinaa kuunnelleena, voin kyllä lohduttaa että sen oppii sysäämään sivuasiaksi. Jossain vaiheessa.

      M

      • Haluaisi tietoa

        Tuliko se sun tinnitus korvalappustereoista? Siis kuuntelitko niilla liian kauan tai lujaa? Kuinka kauan ja kuinka lujaa..?

        Eli pitaisiko koko varkit "julistaa pannaan"?


      • Tinnitusinmyass
        Haluaisi tietoa kirjoitti:

        Tuliko se sun tinnitus korvalappustereoista? Siis kuuntelitko niilla liian kauan tai lujaa? Kuinka kauan ja kuinka lujaa..?

        Eli pitaisiko koko varkit "julistaa pannaan"?

        Moi,

        Mulla tuli tinnitus ylioppilaskirjoitusten aikaan, kun kuuntelin aivan liian kovaa musiikkia iPodilla KOSS-merkkisillä kuulokkeilla. Hyvät kuulokkeet, mut pirulliset. Ininän huomasin katellessani televisiota olohuoneessa ja kysyin muilta, kuulevatko saman kuin mä. Silloin iski paniikki ja meni pari viikkoa stressissä korvien takia. Terveyskeskuksen virolainen lääkäri katsoi Wikipediasta, mikä on tinnitus. Mulle tehtiin pari tutkimusta muualla ja kuulo todettiin hyväksi.

        En ole vielä hakeutunut uusiin tutkimuksiin, koska oon tottunut ininään. Aion kyllä mennä, koska vasemmassa korvassani tuntuu heiluvan joku. Ihan kuin siellä olisi koko ajan vettä, jota ei saa pois. Tinnitus ollut mulla nyt vuoden. Sen kuulee nukkumaan mennessä, wc:ssä ja hiljaisuudessa. Luin vuosi sitten näitä juttuja ja ne aiheutti vaan lisää paniikkia. Tosiasia on se, että tinnitus v*tuttaa, kun esimerkiksi katselee mökillä järvimaisemaa hiljaisuudessa. Mulla stressi tekee tinnituksesta voimakkaamman. Tinnitukseen tottuu ja sitä ei kannata ajatella. Korvatulppia kannattaa käyttää etenkin konserteissa, jos on lavan läheisyydessä.

        Muistan aina, kun iskä sanoi, et musaa ei saa kuunnella liian kovaa. Kantapään kautta oppii. Kuuntelen vielä iPodia KOSS:eilla, mut max-asentoa en enää käytä. Toivottavasti tää jelppas niitä, jotka kärsii tinnituksesta.

        PS. Kappale, jota kuuntelin eräänä elämää muuttavana iltana ERITTÄIN KOVAA, oli Keshan Your Love Is My Drug.


      • Musiikkihan se
        Tinnitusinmyass kirjoitti:

        Moi,

        Mulla tuli tinnitus ylioppilaskirjoitusten aikaan, kun kuuntelin aivan liian kovaa musiikkia iPodilla KOSS-merkkisillä kuulokkeilla. Hyvät kuulokkeet, mut pirulliset. Ininän huomasin katellessani televisiota olohuoneessa ja kysyin muilta, kuulevatko saman kuin mä. Silloin iski paniikki ja meni pari viikkoa stressissä korvien takia. Terveyskeskuksen virolainen lääkäri katsoi Wikipediasta, mikä on tinnitus. Mulle tehtiin pari tutkimusta muualla ja kuulo todettiin hyväksi.

        En ole vielä hakeutunut uusiin tutkimuksiin, koska oon tottunut ininään. Aion kyllä mennä, koska vasemmassa korvassani tuntuu heiluvan joku. Ihan kuin siellä olisi koko ajan vettä, jota ei saa pois. Tinnitus ollut mulla nyt vuoden. Sen kuulee nukkumaan mennessä, wc:ssä ja hiljaisuudessa. Luin vuosi sitten näitä juttuja ja ne aiheutti vaan lisää paniikkia. Tosiasia on se, että tinnitus v*tuttaa, kun esimerkiksi katselee mökillä järvimaisemaa hiljaisuudessa. Mulla stressi tekee tinnituksesta voimakkaamman. Tinnitukseen tottuu ja sitä ei kannata ajatella. Korvatulppia kannattaa käyttää etenkin konserteissa, jos on lavan läheisyydessä.

        Muistan aina, kun iskä sanoi, et musaa ei saa kuunnella liian kovaa. Kantapään kautta oppii. Kuuntelen vielä iPodia KOSS:eilla, mut max-asentoa en enää käytä. Toivottavasti tää jelppas niitä, jotka kärsii tinnituksesta.

        PS. Kappale, jota kuuntelin eräänä elämää muuttavana iltana ERITTÄIN KOVAA, oli Keshan Your Love Is My Drug.

        Itsellä alkoi tinnitus konsertissa eikä teltassa edes kuulostanut ääni kovin voimakkaalta, mutta paineaallot kaiuttimien lähellä tunsi.

        Ihmetyttää miten tuollainen kuulon pilaaminen sallitaan. Pitäisi olla ainakin ilmaisia korvatulppia tarjolla. USA:ssa laitetaan vastuuseen kaikesta mahdollisesta, mutta tinnituksesta ei kai sielläkään.


      • tinnituksenuhri
        Tinnitusinmyass kirjoitti:

        Moi,

        Mulla tuli tinnitus ylioppilaskirjoitusten aikaan, kun kuuntelin aivan liian kovaa musiikkia iPodilla KOSS-merkkisillä kuulokkeilla. Hyvät kuulokkeet, mut pirulliset. Ininän huomasin katellessani televisiota olohuoneessa ja kysyin muilta, kuulevatko saman kuin mä. Silloin iski paniikki ja meni pari viikkoa stressissä korvien takia. Terveyskeskuksen virolainen lääkäri katsoi Wikipediasta, mikä on tinnitus. Mulle tehtiin pari tutkimusta muualla ja kuulo todettiin hyväksi.

        En ole vielä hakeutunut uusiin tutkimuksiin, koska oon tottunut ininään. Aion kyllä mennä, koska vasemmassa korvassani tuntuu heiluvan joku. Ihan kuin siellä olisi koko ajan vettä, jota ei saa pois. Tinnitus ollut mulla nyt vuoden. Sen kuulee nukkumaan mennessä, wc:ssä ja hiljaisuudessa. Luin vuosi sitten näitä juttuja ja ne aiheutti vaan lisää paniikkia. Tosiasia on se, että tinnitus v*tuttaa, kun esimerkiksi katselee mökillä järvimaisemaa hiljaisuudessa. Mulla stressi tekee tinnituksesta voimakkaamman. Tinnitukseen tottuu ja sitä ei kannata ajatella. Korvatulppia kannattaa käyttää etenkin konserteissa, jos on lavan läheisyydessä.

        Muistan aina, kun iskä sanoi, et musaa ei saa kuunnella liian kovaa. Kantapään kautta oppii. Kuuntelen vielä iPodia KOSS:eilla, mut max-asentoa en enää käytä. Toivottavasti tää jelppas niitä, jotka kärsii tinnituksesta.

        PS. Kappale, jota kuuntelin eräänä elämää muuttavana iltana ERITTÄIN KOVAA, oli Keshan Your Love Is My Drug.

        Joo, elikkä nuppimaisilla korvalappustereoilla. Älkää ikinä kuunnelko niillä liian lujaa musiikkia, sillä ne ei päästä ns. musiikkia läpi.


    • Riepu

      Mun korvat on soinu n. 1½ vuotta välillä tauoten. Se alkoi ihan yhtäkkiä ja ensin niin, että toisesta korvasta meni kuulo huonoksi, ikäänkuin se olisi tungettu täysi pumpulia.

      Ensin tietysti tuli mieleen, että siel on vaan vaikkua ja eikun huuhteluun. Mutta ei sieltä mitään löytynyt.
      Lääkärin lähetteellä korvapolille, kuulotutkimuksiin, jossa tutkittiin myös kuulohermot. Kuulo oli ihan hivenen ylä-äänissä alentunut, mutta on kuulemma normaalin rajoissa silti.

      Mitään vikaa ei siis löytynyt. Mutta sitten alkoi surina ja pörinä ja eriasteinen vinkuminen. Pörinä oli kuin muuntaja olisi hurissut päässä ja sävelkorkeus vaihteli.
      Samaan aikaan kävin niskojen ja yläselän jumin takia osteopaatilla ja ihme ja kumma: pörinät jäi sinne.

      Ihanaa hiljaista aikaa kesti monta kuukautta ja kun nyt kesällä sain kutsun tulla korvapolille kontrolliin olin hämmästynyt, kun en ollut enää muistanut koko asiaa mutta menin, jossa kuulo ja kuulohermot todettiin ihan yhtä hyviksi kuin ennenkin.

      Mutta nyt syksyllä vinkuminen palasi ja on ollut läsnä koko ajan. Välillä sitä ei juuri huomaa ja joskus, eritoten kankkusaamuina se on aivan kauheaa.

      Minäkään en tiedä miksi tinnitus palasi, sillä musiikkia en kuuntele nupit kaakossa, hieronnassa käyn säännöllisesti hoidattamassa niskojani...en tiedä miksi se on edes alunperin tullut.
      Tulee mieleen, että yksi kesä prätkän selässäkö sen teki. Aina ei muistanut laittaa korvatulppia, melu tuli kyllä kypärän sisäänkin.

      Kyllä sen kanssa pärjää jotenkin, kun ei ole liian hiljaisessa eikä liian melussa. Pakko kai alistua siihen, ettei koskaan enää ole ihan hiljaista.

      • titii

        tinnitysääniä olen kuunnellut enemmän ja vähemmän jo pitemmän aikaa. Nyt syksyllä on tullut niihin enemmän kohdistettua huomiota, mutta tosiaan ääneen tottuu. Tul vaan mieleen myös tuosta syksy-talvi -jutusta muutoinkin, että esim. pihalla ei juuri linnut laula talvella ja muutoinkin tulee kenties enemmän oltua neljänseinänsisällä ja silloin ympäristön äänet ovat vähäiset. Ininät voi näin talviaikaan korostua huomionkohteena. Sopivia taustaääniä vaan kotiympäristöön, niin alkaa rentous palata maisemaan.


      • Onko?
        titii kirjoitti:

        tinnitysääniä olen kuunnellut enemmän ja vähemmän jo pitemmän aikaa. Nyt syksyllä on tullut niihin enemmän kohdistettua huomiota, mutta tosiaan ääneen tottuu. Tul vaan mieleen myös tuosta syksy-talvi -jutusta muutoinkin, että esim. pihalla ei juuri linnut laula talvella ja muutoinkin tulee kenties enemmän oltua neljänseinänsisällä ja silloin ympäristön äänet ovat vähäiset. Ininät voi näin talviaikaan korostua huomionkohteena. Sopivia taustaääniä vaan kotiympäristöön, niin alkaa rentous palata maisemaan.

        Mita luulette - onko koko juttu oikeastaan hermoperaista? Luin webbisivultakin aiheesta...(tinnitusyhdistyksen sivuilta)
        Siella sanottiin, etta omat aivot voivat luoda tinnitusta, kun oikein "kuulostelee" ja valmiiksi stressaa halyaanista...ja LIIALLINEN hiljaisuus on pahasta, koska se edesauttaa tuota kuulostelua...ja sitten yhtaakkia aivot ja keskushermosto ovat "saataneet itsensa" yliherkiksi ja tinnitusta ilmaantuu....niin etta auttaako periaatteessa rentoutuminen? Yleensahan tinnituspotilaat hermoilevat kahta enemman...eli pitaisi vain relata, relata, relata...?


      • khoolbear

        oon ihmetelly kun on pari kolme päivää tinnittänyt molempia korvia, jos ei nää muut oireet pahene ni saan vihdoin mielenrauhan koska olin korjaamassa mopoa, mistä kuulu todella kova ääni koska äänenvaimennin oli poissa.. lähteekö tämmönen tinnitys millään tää on meinaan tosi kovaa :s


    • nasir

      Itselleni tinnitus tuli oireettoman korvatulehduksen jälkiseurauksena. Oletin että se olisi jäänyt loppuiäksi, mutta parin vuoden jälkeen ininä alkoi hiljakseen vaieta ja hiipui viimein kokonaan noin kolme vuotta kestettyään.

      Joten toivoa on.

      • Miten?

        Miten korvatulehdus voi olla oireeton?


    • Sampo

      Mulla on tinnittänyt viitisentoista vuotta, milloin enemmän, milloin vähemmän. Olen huomannut, että lihasjännitys hartioissa lisää vaivaa. Saunaan saunaan suomalaiset...

      • Lanttu

        Itselläni kummassakin korvassa suhisee ja vinkuu. Joskus yöllä voi kuulla eritasoista vinkumista tai "epätasaista" ääntä, eli äänenvoimakkuus menee ylös ja alas. Onneksi tämä on kuitenkin hiljaista.

        Tinnitus alkoi 15-vuotiaana ja sitä on jatkunut nyt 5 vuotta. En uskaltanut mennä lääkärille ja pidinkin koko asian salaisuutena lähes koko tämän ajan. Siitä puhuminen oli vaikeaa ja jopa sanan "tinnitus" kuuleminen veti paniikkiin.

        Meluvamma se luultavimminkin on, sillä tinnitus alkoi bändiharrastuksen myötä. Käytin soittaessani kuulosuojaimia, joskin muutaman kerran jätin väliin. Olin todella masentunut ensimmäiset vuodet ja vieläkin mieliala muuttuu tinnituksen mukaan. Jos tinnutus kovenee, silloin mieliala lopahtaa lähes maantasalle, koska siitä on vaikea irrottautua.

        Tinnitus alkoi pienenä vinkumisena toisessa korvassa. Sen jälkeen toisessa korvassa alkoi suhista ja sitten vielä toisessa. Muistan sen, kun koulussamme pidettiin konsertti. Meidät kutsuttiin auditorioon, mutta meille ei kerrottu mistä oli kyse. Jos olisin tiennyt, että se oli konsertti, en olisi mennyt. Meteli oli liikaa korvilleni ja vaikka pitelin sormia korvissani, oli suhina huomattavasti kovempi konsertin jälkeen kuin ennen konserttia.

        Kaikki meluisat paikat on epämukavia. Jopa junamatkalla tai käynnillä elokuvateatterissa on vaikutusta äänenvoimakkuuteen. Joskus on tullut jopa uusia ääniä, jotka tosin ovat useimmiten lähteneet pois seuraavien päivien/viikkojen aikana. Joku kirjoitteli moottoripyörästään. Itse omistin skootterin silloin kun tinnitus alkoi ja sillä ajaminen pahensi tinnitusta, joten kyllä moottoripyörällä ajaminen voi vaikuttaa.

        Näiden vuosien aikana äänenvoimakkuus on noussut ja laskenut, mutta tinnitus on kuitenkin kovempaa kuin alussa. En oikein jaksa uskoa, että se loppuu, koska sitä on kestänyt jo niin kauan. Olen kuitenkin jo sen verran tottunut näihin nykyisiin ääniin, ettei tinnitus ole pahemmin haitannut.


      • Haluaisi tietoa
        Lanttu kirjoitti:

        Itselläni kummassakin korvassa suhisee ja vinkuu. Joskus yöllä voi kuulla eritasoista vinkumista tai "epätasaista" ääntä, eli äänenvoimakkuus menee ylös ja alas. Onneksi tämä on kuitenkin hiljaista.

        Tinnitus alkoi 15-vuotiaana ja sitä on jatkunut nyt 5 vuotta. En uskaltanut mennä lääkärille ja pidinkin koko asian salaisuutena lähes koko tämän ajan. Siitä puhuminen oli vaikeaa ja jopa sanan "tinnitus" kuuleminen veti paniikkiin.

        Meluvamma se luultavimminkin on, sillä tinnitus alkoi bändiharrastuksen myötä. Käytin soittaessani kuulosuojaimia, joskin muutaman kerran jätin väliin. Olin todella masentunut ensimmäiset vuodet ja vieläkin mieliala muuttuu tinnituksen mukaan. Jos tinnutus kovenee, silloin mieliala lopahtaa lähes maantasalle, koska siitä on vaikea irrottautua.

        Tinnitus alkoi pienenä vinkumisena toisessa korvassa. Sen jälkeen toisessa korvassa alkoi suhista ja sitten vielä toisessa. Muistan sen, kun koulussamme pidettiin konsertti. Meidät kutsuttiin auditorioon, mutta meille ei kerrottu mistä oli kyse. Jos olisin tiennyt, että se oli konsertti, en olisi mennyt. Meteli oli liikaa korvilleni ja vaikka pitelin sormia korvissani, oli suhina huomattavasti kovempi konsertin jälkeen kuin ennen konserttia.

        Kaikki meluisat paikat on epämukavia. Jopa junamatkalla tai käynnillä elokuvateatterissa on vaikutusta äänenvoimakkuuteen. Joskus on tullut jopa uusia ääniä, jotka tosin ovat useimmiten lähteneet pois seuraavien päivien/viikkojen aikana. Joku kirjoitteli moottoripyörästään. Itse omistin skootterin silloin kun tinnitus alkoi ja sillä ajaminen pahensi tinnitusta, joten kyllä moottoripyörällä ajaminen voi vaikuttaa.

        Näiden vuosien aikana äänenvoimakkuus on noussut ja laskenut, mutta tinnitus on kuitenkin kovempaa kuin alussa. En oikein jaksa uskoa, että se loppuu, koska sitä on kestänyt jo niin kauan. Olen kuitenkin jo sen verran tottunut näihin nykyisiin ääniin, ettei tinnitus ole pahemmin haitannut.

        Eli onko (pelkka) korvan suhinakin merkki tinnituksesta?


    • Tuomas

      Mulla alkoi tinnitus vähän päälle kuukausi sitten. Sain sen ilmeisesti baarista - siellä oli livebändi esiintymässä ja meteli oli ilmeisesti liian kova. En tosin ole varma tästä ja olen miettinyt, että voiko syynä olla jokin muu.

      Minun tinnitys on oikeassa korvassa. Kuulen sen melkeinpä koko ajan. Korva soi sellaisella taajuudella, että vaikka tinnitus ei ole volyymiltaan kova, niin kuulen sen esim. hiljaisen musiikin ylitse. Tosin se on vain, jos alan kuuntelemaan vaivaa. Yöllä nukahtaminen on vaikeaa. Tinnitus tuntuu kovenevan mikäli nukkuu ns. tyyny korvassa. Ei ole merkitystä kumpi korva tyynyssä on kiinni, tinnitus voimistuu joka tapauksessa. Toisinaan olen yrittänyt mielessäni kuvittelemaan tinnituksen jonkinlaiseksi "rauhoittavaksi ääneksi ja kerran onnistuin jopa nukahtamaan tähän ajatukseen. Mutta muutoin nukahtaminen on vaikeampaa kuin ennen tinnitusta. Myös hiljaiset paikat kuten kirjastot ovat ahdistavia paikkoja tinnituksen suhteen. Tällä hetkellä kun vaiva on melko uusi minulle, tuntuu, että kuulen sen vaikka en oikeasti kuulisikaan sitä. Tuntuu, että "se on koko ajan siellä". Parantumismahdollisuudet tästä vaivasta ovat niin surkeat, että olen ajoittain ollut tosi ahdistunut ja masentunut asian takia. Toivon mukaan jokin konsti joskus auttaa tai tinnitus vaimenee. Joskus aikaisemmin sain vaimean tinnituksen rock-konsertista ja se hävisi muutamien viikkojen sisällä, joten kaikki on tietty mahdollista. Tällä hetkellä yritän vain olla ajattelematta asiaa. Vaikeaksi asian tekee se, että olen opiskelija - minulla ei ole mitään pakollista päivärytmiä, ei tarvitse mennä töihin tai mitään muutakaan. Tästä seuraa se, että tinnituksen seuraamiselle löytyy aikaa yllinkyllin. En huomaa tinnitusta, mikäli juttelen kaverin kanssa tai huomioni kiinnittyy johonkin muuhun. Lähinnä se siis varmaankin on psykologinen ongelma. Olen liimannut tietokoneruudun alalaitaan tarran, jossa lukee jostain tinnitus-sivulta löytämäni lauste: "Tinnitus ei hallitse ihmistä, jos ihminen ei anna sen hallita itseään." Yritän toimia tuon lauseen mukaisesti... vaikka se vaikeaa onkin.

      Menen parin päivän päästä lääkärille, joka toivon mukaan sanoo jotain muutakin kuin, että "ei sulla ole toivoa sen tinnituksen suhteen". Aion myös mennä hierontaan jonkun ajan kuluttua ja akupunktiotakin aion kyllä kokeilla. Itse asiassa kyllä kokeilla kaikki mahdolliset keinot. Jos jokin luontaistuote voi mahdollisesti auttaa, niin kokeilen kyllä sitäkin. Mikäli mikään muu ei auta, niin sitten menen ilmeisesti terapiaan ja yritän vain "poisoppia" vaivani, jos en siihen omin avuin kykene.

      Toivon mukaan tämä jossain vaiheessa helpottaa. Sen olen huomannut, että kohtalotovereiden kertomukset auttavat. Toivottavasti tästäkin viestistä on jollekulle apua.

      • Maaria 28 v

        Itselläni vinkuu tosi kovaa. Olin 5 päivää sitten eräällä keikalla ilman korvatulppia. Ennenkin on vinkunut, mutta mennyt ohi.

        Nyt pelkään niin pirusti että jää päälle. Koko ajan häiritsee, kun taustamökässä tulee pienikin tauko. Nukahtamisesta puhumattakaan. Tuntuu myös et flunssa painaa päälle ja korvat lukkiutuu.

        Lukenut jo ehkä liikaakin netistä. Onneksi suurin osa teksteistä positiivisia, olisi tärkeää semmoinen.

        Ja "ihanaa" kun muillakin samaa vaivaa.

        Onkohan joku heittänyt lusikan nurkkaan tämän takia?


      • pitää vaan tottua
        Maaria 28 v kirjoitti:

        Itselläni vinkuu tosi kovaa. Olin 5 päivää sitten eräällä keikalla ilman korvatulppia. Ennenkin on vinkunut, mutta mennyt ohi.

        Nyt pelkään niin pirusti että jää päälle. Koko ajan häiritsee, kun taustamökässä tulee pienikin tauko. Nukahtamisesta puhumattakaan. Tuntuu myös et flunssa painaa päälle ja korvat lukkiutuu.

        Lukenut jo ehkä liikaakin netistä. Onneksi suurin osa teksteistä positiivisia, olisi tärkeää semmoinen.

        Ja "ihanaa" kun muillakin samaa vaivaa.

        Onkohan joku heittänyt lusikan nurkkaan tämän takia?

        kun tyttönä vedin aspiriinia liikaa kuukautiskipuihin tietysti melu. No nykyään todellakin asetyylisalisyylihappo on pannassa. Muuten vinkuu viikkoja.
        Aina korvistani jotain kuuluu, mutta nyt on taas pahentunut. Liekö mullakin syynä nk.oireeton korvatulehdus, oli muutaman päivän korva kipeänä ja sitten loppui, vaan vinkuna jäi.

        Toivotavasti tätä ei nyt taas pitkään kestä. On ikävää kun se on kovaäänistä, sen hiljaisen suhinan ja pörinän kyllä kestää.


      • vielä soi
        pitää vaan tottua kirjoitti:

        kun tyttönä vedin aspiriinia liikaa kuukautiskipuihin tietysti melu. No nykyään todellakin asetyylisalisyylihappo on pannassa. Muuten vinkuu viikkoja.
        Aina korvistani jotain kuuluu, mutta nyt on taas pahentunut. Liekö mullakin syynä nk.oireeton korvatulehdus, oli muutaman päivän korva kipeänä ja sitten loppui, vaan vinkuna jäi.

        Toivotavasti tätä ei nyt taas pitkään kestä. On ikävää kun se on kovaäänistä, sen hiljaisen suhinan ja pörinän kyllä kestää.

        http://www.tinnitusyhdistys.fi/


    • !!!! Kamalasairaus

      Ite oon 18v mies. Olen "sairastanut" 24/7 jatkuvaa tinnitusta 15 vuotiaasta lähtien. Se on seuraus meluvammasta. Lisäksi tuli myös erittäin voimakas hyperakusia, joka sitten on pahentanut tinnitusta jatkuvalla syötöllä, tällä hetkellä se on jo niin kovaa että ajoittain häiritsee kyllä pahastikkin ja lisää ahdistusta ja masentaa.

      Elämäni on kyllä yhtä taistelua tämän sairauden kanssa. Pienetkin kilahdukset ja kolahdukset sattuvat korviin ja se on perseestä. En nyt sentään voi millään pitää tulppia päässä 24/7 joten tämä kyllä syö miestä melkoisesti.

      Itellä oli aika paha alamäki viime elo-syyskuussa tämän takia.
      Eli kun masensi ja ahdisti tämä tinnitus niin pahasti, sitten tuli mukaan kuvioihin viina. Kolmenpäivän putkia keskellä viikkoa, krapulassa kouluun mentiin. Sitten elokuun lopussa aloin tietämättäni puhumaan sillalta alas hyppäämisestä. Mutta onneksi sain viinan jaloista pois. Mutta itsemurha on monesti ollut ajoittain mielessä.

      Minulla ei ole oikeastaan ketään kelle puhua, porukoille en ole edes tästä kertonut, koska heillä on muutenkin tarpeeksi stressiä veljen sairastelujen takia.

      En uskalla ajatella puoltakaan vuotta pidemmälle tai liiemmin suunnitella, koska ties kuinka huonossa kunnossa silloin olen henkisesti tämän tinnituksen takia kun se vaan pahenee! Sitä oppisi kestämään jos se pysyisi samankovuisena, mutta kun saa aina pelätä että "apua nyt tinnitus taas koventui varmasti tästä äänestä".


      Että tällästä tälläkertaa. Aika kamalaa kun elämä on jo tässä jamassa tämän ikäisenä :(

      • 16+12

        Kyllä vinkunan kanssa voi elää, usko pois. Se vaatii vain enemmän kuin se että tinnitusta ei olisi.

        Totuus on, että tinnitus itsessään ei estä sinua tekemästä mitään mitä haluaisit. Itse olen jättänyt kaiken oikeasti meluisan jutun pois elämästäni, mutta muuten voin tehdä ihan mitä itse haluan.

        Voit aivan hyvin kävellä jääkaapille ja tehdä voileivän, ei tinnitus sitä estä. Voit mennä kirjastoon, lainata kirjan ja lukea sen, sitäkään ei tinnitus estä jne.

        Kuuletko tinnituksen kun olet ulkona? Itse kuulen, mutta kun keskityn kuuntelemaan autojen ääniä, askelten rahinaa tai lintujen laulua, saan käännettyä ajatukset pois vinkunasta.

        Itse kuvittelen, että tinnitusääneni on "uusi hiljaisuus". Kun en kuule mitään muuta kuin tinnitukseni, totean itselleni että "onpa hiljaista". Onhan se ironista, kun tinnitus kuitenkin ujeltaa, mutta vähitellen suhtautuminen ääneen muuttuu neutraalimmaksi.

        Kun tinnitusta ei koe negatiiviseksi asiaksi, vaan neutraaliksi, ollaan jo voiton puolella. Kuuntele musiikkia niin hiljaisella että kuulet tinnituksen juuri ja juuri. Pikku hiljaa aivot alkavat hyväksyä tinnituksen normaalina taustaäänenä, eikä kiinnitä siihen enää huomiota. Huomaat että jossain vaiheessa menee tunteja kun et ole miettinyt tai kuullut tinnitusta. Aika pitenee aina vain, ja lopulta et kiinnitä tinnitukseen lainkaan huomiota, ja vaikka kuulisit sen satunnaisesti (aamuisin ja iltaisin kun kotona on hiljaista) se ei ahdista sinua lainkaan.


      • tinni-20v

        hienosti kommenentoitu!!! ja asiaa joka tavu... :)


    • Riittää jo

      Moi vaan Kaikki

      Tinnituksesta olen kärsinyt monia vuosia. Tutkittiin kaikki mahdolliset syyt. Otettiin magneettikuvat niskasta, selästä, aivoista. Tutkittiin korvat monella eri menetelmällä. Otettiin kokeita, tutkittin verenkierto, nenät, aivan kaikki. Tuloksena oli että tavanomaisen tinnituksen oireet eivät sovi mihinkään. Kokeiltiin erilaisia lääkityksiä, Menieren taudista kaikenlaisiin diagnooseihin saakka. Lopputulos oli ettei tinnitus ole tavanomaista korvista johtuvaa, vaan niskakulumien johdosta aiheuttavien verenkiertohäiriöiden tulosta. Kunnallinen fysikaalinen hoito ei ota hoidettavakseen riskien takia. Oma kustanteinen hieronta/fysikaalinen ei onnistu rahan takia. Neurologi ei leikkaa koska riskejä on liikaa. Tyynyjen vaihto ei auta, purentakiskon tai niskatuen ja voiteet ei auta.
      Ainoa mikä vähentää tätä helvetillistä mekkalaa päässä on viina. Kun ottaa tarpeeksi pystyy edes nukahtaamaan. No maksa voi sanoa poks, no huuto päässä sanoo kuitenkin jossain vaiheessa elämälle poks. Olen siis viimeisenä päivänä edes hilpeällä päällä kännissä.

    • JJ
    • Toivottavasti auttaa

      Voisin tempaista tähän oman seikkailuni. Olin eräänä syysiltana lukemassa matikan kokeisiin (lukion kolmas vuosi). Kun menin myöhään nukkumaan, aloin kuuntelemaan, että mikä hemmetti tuossa oikeassa korvassa piippaa. Sellainen morsetusääni. Aloin asiaa kuuntelemaan ja sitämyötä se voimistui. Seuraavana päivänä sama meno jatkui. Morsetus ei ollu korvia huumaava, muuta tapeeksi kova häiritsemään pienessäkin hiljaisuudessa.Erityisesti sen epäsäännöllisyys oli rasittavaa. Tyyliin pari sekunttia hiljaista ja sitten taas korkealta ja kovaa "i--iiiii-ii-iiiiiii" jne. Aloin perehtymään ilmiöön ja kävin kaikki mahdolliset nettisivut läpi. Opin ilmiöstä todella paljon. Ihmettelin kuitenkin, että en ollut altistunut millekkään melulle todella pitkään aikaan. Kuuntelen musiikkia aina hiljaisella ja käytän aina korvatulppia. Käytännössä meluvaurio oli mahdoton. Asia kuitenkin veti hermoraunioksi ja hakeuduin viikon päästä terveyskeskuksen lääkärille. Kävi, kuten odotinkin: Lähestulkoon nauroi ulos ja löi unilääkkeet kouraan. Ottihan tämä aivan järkyttävästi päähän, vaikka arvasinkin tuloksen.

      Aikaa kului pari viikkoa lisää ja joulunaika oli tuskaa. Aina pakeni hiljaisuutta ja nukkumaanmeno oli henkisesti erittäin raskasta. Eräs lääkärituttumme ottti minut perinteiseen kuulokokeeseen. Kaikki ok. Tämän jälkeen olin jo alkanut tottua ääneet. Tuskallisen kova piippaus yhä oli, mutta huomasi jo, että se ei aivan yhtä paljon rajoittanut elämää. En enään pelännyt hiljaisuutta vaan hyväksyin tilanteen ja ääni alkoi aina välillä unohtua. Unilääkkeitä en käyttänyt kuin kerran ja heti alun jälkeen luovuin maskeerauksesta yöllä. Ajattelin, että tottuminen on paras lääke, enkä koskaan totu, jos pidän noita ääniä öisin päällä.

      Täysin en kuitenkaan luovuttanut, sillä äänen lähde oli edelleen tuntematon. Se vain alkoi. Varasin ajan yksityiselle korvalääkärille. Viikko ennen aikaa, kävi hassu juttu. Heräsin jälleen iloiseen piippaukseen. Päätin muuten vain purra hampaat yhteen oikein lujaa ja oikeasta korvasta kuului suhahdus. Kuin venttiili olisi auennut. Sitä seurasi hiljaisuus. Ääni kuului oikeastaan hiukan korvan edestä. Olin ikionnellinen, kunnes neljän päivän jälkeen piippaus palasi entiselleen. Lääkäriaika koitti ja sain lähetteen aivoijen kuulohermojen toimintaa mittavaan kokeeseen ja perinteiseen kuulokokeeseen. Kaikki jälleen ok. Lääkäri vain totesi, että sisäkorvan värekarvat siellä lakoavat ja deal with it. Tämä käy tosin vain meluvauriossa, mutta jostakin syystä kuulemma minullakin. En hyväksynyt tätä ja menin kilpirauhaskokeisiin. (Voi aiheuttaa korvaoireita) Vikaa oli suvussa enemmän kuin tarpeeksi ja löysin itsestäni lukuisia vastaavaan vaivaan liittyviä oireita, korvan lisäksi. Noh, arvot oli ehkä hiukan yläkanttiin, mutta vielä normaalin puolella....

      • Jatkuu...

        ...Aloin ostamaan lukuisia luontaistuotteita ja syömään vitamiineja. Magnessium, B, Neidonhiuspuun uute, allergialääke, nasonex, kalanmaksaöljy, tattari-humatabletti ja "karvakorva" uute. Samoin äiti oli jo alusta asti hieronut joka ilta. Tosin vasta lääkityksen yhteydestä kasvojen lihaksia ja kaulan hermoja, jotka menevät suoraan korvaan. Yllättäen ääni alkoi hiljentyä. Nyt 1 ja 1/2 kk vaivan alkamisesta piippaus on hiljentynyt todella merkittävästi illalla tuskin kuulee. Tein myöskin jänniä havaintoja: Kun hengitystiheys nousee, piippaus kovenee. Mm. paikallaan istuessa tuskin löytää, vaikka etsisikin, mutta matka autolla, jäistä tietä pitkin kottiin: Pihaan pysähtyessä koventunut PALJON. Yllättäen koululääkäri tarjosi pätevän teorian: Äänen luonteen (morsetus), epäsäännöllisyyden, lukuisten poskiontelotulehdusten, tukkoisen korva ja nenän(ei kuitenkaan vaikkua) ja hengityksen piippauksen vuoksi, vika on mitä todennäköisemmin korvatorvessa, eli väylässä poskionteloiden ja välikorvan välillä. Jo yksityislääkäri oli nähnyt ultraäänellä siellä jotakin sakkaa, mutta ei noteerannut jostakin syystä. Tuntuikin siltä, että koululääkäri oli ensimmäinen lääkäri, joka oikeasti välitti tilanteesta. Antoi Duacti reseptin (Avaa ahtaita onteloita ja niiden käytäviä, sekä pyysi käymään uudestaan, jos vaivaa. Laittoi myöskin lähetteen röntgeniin. Sanoi myöskin, että yleensä tällainen ongelma häviää itsestään, mutta pari kk ei ole vielä aika, eikä mitään. Edelleen huomaan, että korva samaisessa korvatorvessa suhahtaa aina hampaat purtaessa (Vain ongelmakorvassa) , mutta vain hiljaisuudessa, samoin kuin ääni alkaa. Eli itselläni välikorvan jonkinlainen paineentasaushäiriö, johtuen ongelmallisesta korvatorvesta. Nykyään hyvin hiljainen ja toivottavasti kehtiys jatkuu. Lopuksi niille, joilla on meluvaurio: Ei kannata heittää koskaan toivoa pois. Eri asioita kannattaa aina kokeilla, mutta samalla asia täytyy myös hyväksyä. Esimerkiksi akupunktio (vaikka sähköinen) on erittäin varteenotettava vaihtoehto. Voin taata, että se häviää. Jos ei muuten, niin siten, että aivot alkavat tunnistaa äänen normaaliksi ja luonnolliseksi asiaksi. Aivot ihan biologisesti mukautuvat siihen. Niin se viimeistään katoaa. Toivottavasti tarinani auttoi myöskin niitä, joilla syy on epäselvä. (Tarkistuttakaa myös purenta, ryhti ja viisaudenhampaat).


      • Apua etsinyt
        Jatkuu... kirjoitti:

        ...Aloin ostamaan lukuisia luontaistuotteita ja syömään vitamiineja. Magnessium, B, Neidonhiuspuun uute, allergialääke, nasonex, kalanmaksaöljy, tattari-humatabletti ja "karvakorva" uute. Samoin äiti oli jo alusta asti hieronut joka ilta. Tosin vasta lääkityksen yhteydestä kasvojen lihaksia ja kaulan hermoja, jotka menevät suoraan korvaan. Yllättäen ääni alkoi hiljentyä. Nyt 1 ja 1/2 kk vaivan alkamisesta piippaus on hiljentynyt todella merkittävästi illalla tuskin kuulee. Tein myöskin jänniä havaintoja: Kun hengitystiheys nousee, piippaus kovenee. Mm. paikallaan istuessa tuskin löytää, vaikka etsisikin, mutta matka autolla, jäistä tietä pitkin kottiin: Pihaan pysähtyessä koventunut PALJON. Yllättäen koululääkäri tarjosi pätevän teorian: Äänen luonteen (morsetus), epäsäännöllisyyden, lukuisten poskiontelotulehdusten, tukkoisen korva ja nenän(ei kuitenkaan vaikkua) ja hengityksen piippauksen vuoksi, vika on mitä todennäköisemmin korvatorvessa, eli väylässä poskionteloiden ja välikorvan välillä. Jo yksityislääkäri oli nähnyt ultraäänellä siellä jotakin sakkaa, mutta ei noteerannut jostakin syystä. Tuntuikin siltä, että koululääkäri oli ensimmäinen lääkäri, joka oikeasti välitti tilanteesta. Antoi Duacti reseptin (Avaa ahtaita onteloita ja niiden käytäviä, sekä pyysi käymään uudestaan, jos vaivaa. Laittoi myöskin lähetteen röntgeniin. Sanoi myöskin, että yleensä tällainen ongelma häviää itsestään, mutta pari kk ei ole vielä aika, eikä mitään. Edelleen huomaan, että korva samaisessa korvatorvessa suhahtaa aina hampaat purtaessa (Vain ongelmakorvassa) , mutta vain hiljaisuudessa, samoin kuin ääni alkaa. Eli itselläni välikorvan jonkinlainen paineentasaushäiriö, johtuen ongelmallisesta korvatorvesta. Nykyään hyvin hiljainen ja toivottavasti kehtiys jatkuu. Lopuksi niille, joilla on meluvaurio: Ei kannata heittää koskaan toivoa pois. Eri asioita kannattaa aina kokeilla, mutta samalla asia täytyy myös hyväksyä. Esimerkiksi akupunktio (vaikka sähköinen) on erittäin varteenotettava vaihtoehto. Voin taata, että se häviää. Jos ei muuten, niin siten, että aivot alkavat tunnistaa äänen normaaliksi ja luonnolliseksi asiaksi. Aivot ihan biologisesti mukautuvat siihen. Niin se viimeistään katoaa. Toivottavasti tarinani auttoi myöskin niitä, joilla syy on epäselvä. (Tarkistuttakaa myös purenta, ryhti ja viisaudenhampaat).

        Harmi, mutta minäkin voin taata, ainakin omalta kohdaltani, ettei mikään edellä mainituista konsteista hävitä tinnitusta, vaikka käsillänsä kävelisi. Näin minulla, mutta hyvä kun joillekin apua löytyy. Tinnitusta ollut jo vuosikausia ja kaikkea kokeiltu. En kuitenkaan halua masentaa, mutta tähän ei TOTU.


      • Hyytynyt hymy
        Apua etsinyt kirjoitti:

        Harmi, mutta minäkin voin taata, ainakin omalta kohdaltani, ettei mikään edellä mainituista konsteista hävitä tinnitusta, vaikka käsillänsä kävelisi. Näin minulla, mutta hyvä kun joillekin apua löytyy. Tinnitusta ollut jo vuosikausia ja kaikkea kokeiltu. En kuitenkaan halua masentaa, mutta tähän ei TOTU.

        Oletpa oikeassa, se on uskollinen, ei jätä koskaan, vain kuolema meidät erottaa,se on totuus. Pieniin suhinoiin, kohinoiin jne, jotka peittyvät muideen äänien alle, on kiusallinen vaiva, jonka voi unohtaa "esim keskittymällä mukaviin asioiin" Todellinen kova tinnitus ei jätä rauhaan missään oloissa, se on karmea totuus ja sen kuulin lääkäriltä. Masentava kommentti, mutta totta, joten sen pohjalta on paha ponnistaa entiseen elämään, jossa vielä vitseillekin jaksoi nauraa ja nauttia kaikesta ympärillä olevasta elämästä, perheestä, työstä ja harrastuksista. Melkein kaiken olen jo menettänyt.


    • hrm

      niin se on et sen kans pärjää!?kun ei ajattele sitä liikaa!! sitä on ollu aina! mut nyky päivänä vaan opittu diagnisoimaan.... :(

    • ärsyttävää

      olin aika lailla tarkkaan 24h sitten rock-konsertissa, lavan edessä, ilman kuulosuojaimia... :) pojat soitti niin kovaa, että mulla on nyt inissyt päivän ajan jo korvissa.

      mahtaakohan lähteä, onko kyseessä vielä jokin hetkellisestä melusta johtunut juttu vai alko tästä nyt tuskien taival?

      en tosiaan ollut siinä metelissä kuin noin 30 min. dB kyllä riitti!

      • 8+1

        Eiköhän tuo tuosta vielä katoa. Pari päivää ja sitten todennäköisesti rauhoittuu. Voi toki kestää vaikka muutaman viikonkin. Huonoimmassa ja epätodennäköisimmässä tapauksessa jää pysyvämmäksi. Soiminen hävinnee sitä todennäköisemmin, mitä harvemmin vastaavaa aiemmin on ilmennyt. Jos nyt on ensimmäinen kerta, niin aina todennäköisemmin soiminen häviää.

        Jatkossa sitten tarkempana. Korvatulpat kannattaa muistaa pitää mukana ja myös käyttää niitä äänekkäissä tilaisuuksissa ja paikoissa.


    • swwwwhwiiiiiiirrssss

      Tinnitukseen voi tottua, tai ainakin sellaiseen normitinnitukseen. En mä tiedä muunlaisesta elämästä, hiljaisuutta ei ole ollut olemassa vuosikymmeniin. Joku vuosi sitten kun olin todella stressaantunut ja lihakset jumissa sieltä sun täältä, niin silloin se tinnituskin oli vielä hirveämpi. Sitä en kestänyt, meni hermot, tuli hermoromahdus, mitä lie... Korviin myös sattui normaali puhe. Olen ihan tyytyväinen nyt, kun korvissa on "vain" tämä tuttu vinkuna ja kohiha ja sirinä.

      Mutta on tämä joskus aika piinaavaa ja todellakin seuraa mukana joka paikkaan, argh. Jos mun tinnitus häiritsee mun yöunta, mä laitan musiikit soimaan aivan hiljaselle läpi yöksi.

      • mekaanikko

        Jep , tuli tuossa muistutus miksi kuulosuojaimet on olemassa . Pari päivää sitten käytin muutaman sekunnin melko kovaäänistä sähkötyökalua ja kohta aivan karmeet huminat ja suhinat , tuntu illalla että pää räjähtää . Seuraavasta aamusta melko kovaa korvasärkyä ja tinnitus . Oikea korva hieman on parempi , vasen vielä melko arka ja varsinki matalat äänet vetää röörin tukkoon ja alkaa särkeä . Saattaa tuo vasemman korvan herkkyys selittyä inttiajalta kun rynnäkkökiväärin piippu pamahti 30 cm:n päässä korvasta , tinnitti jonkin aikaa ... onneks ääni ei hirveen pahalta kuulosta tällä hetkellä , lähinnä tulee mieleen kun kaasuhanaa olis hieman avattu ja se sitten sihisee . Yöksi esim tuuletin puhaltaan niin auttaa hieman . Tietynlaiset sähkökelat on hyviä äänen peittämisessä , varoa vaan ettei ole sama taajuus tinnityksen kans saattaa voimistaa ääntä .


    • tinni7

      Tinnitus on helevetillistä!

    • Ultraäänitinnitus

      Sain tinnituksen suuhygienistin käyttämästä ultraäänestä hammaskiven poiston yhteydessä. Ääni kulkeutui luuta pitkin korvin ja oli todella korkea ja kimeä. Aikaisemminkin hammaslääkäri on käyttänyt ultraääntä hammaskiven poistossa, mutta koskaan ääni ei ole ollut näin kimeä, ja kova niin, että korviin ihan koski. Oli kyllä viimeinen kerta, kun annan käyttää ultraääntä missään toimenpiteissä. Millainen teho olisi ultraäänessä turvallinen? Onko ultraäänen käyttäminen turvallista lainkaan? Toivottavasti vinkuna katoaa.

      • Anonyymi

        Mulla kävi sama, ultraäänellä tehdyn hammaskiven poiston jälkeen alkoi tinnitus oikeassa korvassa :( Mietin että onko siinä mennyt vikaan kun se niin sattui korviin... Ja pitäisikö / olisiko pitänyt tehdä jokin potilasvahinkoilmoitus.. Melkein vuoden jo kestänyt.

        S


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe