Kurkkurefluksi ja omepratsoli

pahenee

Onko kellään muulla sellaista kokemusta omepratsolilääkityksestä, että se lähinnä pahentaa refluksioireilua? Itselläni havaittiin alkuvuodesta haavauma kurkunpäässä, ja lääkäri totesi sen olevan yleinen refluksitaudin oire (vaikka närästystä ei ollutkaan). Hän määräsi minulle ensin 20 mg omepratsolia/vrk ja parin viikon jälkeen annos nostettiin 40 mg:aan. Lisäksi päällä oli puhekielto. Tästä kaikesta huolimatta kurkkuuni tuli haavaumaa toisellekin puolelle ja annosta nostettiin jälleen, 2 x 40 mg. Tästä lähtien alkoi sitten todella närästää: lähes jatkuva tylppä kipu palleassa, täysinäisyyden tunne, kaikki ruoka ärsyttää vatsaa, pystyy syömään vain pienissä erissä ja sekin on liikaa. Lisäksi kurkkuoireet tietenkin vain pahenivat, eli jomotus, pistävä tunne joka säteilee leukaan ja korviin...

Herää kysymys, mitä ihmeen järkeä tässä on. Tiedän nyt asiasta jonkin verran selvää ottaneena, että kurkkurefluksi (LPR) on hieman eri kuin ns. tavallinen refluksi (harvoilla on edes närästystä), mutta hoito on sama: happosalpaaja. Terveen kurkun sijasta minulla on 2 viikon tupla-annoksen syömisen jälkeen omepratsolista todellakin nyt sitten kunnon närästys päällä.

Lääkäri on yksityinen kurkkuspesialisti, joka totesi ettei kurkussa näy peitteitä, eikä ole syytä olettaa siellä olevan tulehdusta tms.

Kokemuksia? Kommentteja?

32

11954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aito lääkäri

      ammattilainen, kurkkuspesialisti, mutta olisin kyllä itse määrännyt Nexiumia kurkkuvaivojesi hoitoon. Nk. ylärefluksiin suositellaan poikkeuksetta aina Nexiumia.

      Toisinaan happosalpaajalääkityksestä saa myös närästysoireita mutta jos jatkuvat, käänny jonkun
      gastroenterologisen erikoislääkärin puoleen.

      • minulla on

        Nexium tuohon LPR:ään, hyvin auttaa.


      • Aprilli!

        Tämä ei ole lääkäripalsta,(aitolääkäri huom.)


      • ainakin

        "ylärefluksiin suositellaan poikkeuksetta aina Nexiumia" .... täysin aprillipäivän juttuja!
        Älä kirjoita tällaisia mistä paistaa näin selvästi tietämättömyytesi asiasta.............


    • Laryngo

      Ihan hirveästi tuollaista lääkityksen liittyvää oireilus ei kuule tällä palstalla (runsaan vuoden seurannut)- viime viikolla oli sattumalta tuolla alempana kaksi (?)ihmistä, jotka valittivat samantyyppistä jonkun lääkkeen tehottomuutta/sivuoireita (valitettavasti en muista otsaketta).

      Voihan olla, että jostakin syystä se lääke ei toimi kuten pitäisi sinulla. Tai happomäärä niin minimissä, että sulatus on melkein pysähdyksissä ja provosoi refluksia. Pystytkö soittamaan takaisin samalle lääkärille ja kysymään asiaa?

      Hätäkeinona on h-salpaajien lisäksi myös Gaviscon, joka vaikuttaa eri tavalla kuin happosalpaajat (tekee vaahtomaisen "tulpan" ruoan päälle). Meitä on täällä muutamia kurkunpään refluksista kärsiviä, jotka käyttävät Britanniasta tilattua tuhdimpaa versiota (Gaviscon Advance), josta on saatu (harvinaisesti)positiivista tutkimustietoa nimenomaan LPR:n oireiden lievittämiseen.

      Laryngofaryngeaalinen (kurkunpään)refluksi on tosiaankin eri versio kuin ruokatorven refluksi (taudin jaottelusta on vieläkin runsaan 20v jälkeen kesksutelua!). Alkusyy sama mutta tässä versiossa ruokatorven yläsulkijakin falskaa ja päästää aineksen nousemaan huomattavasti herkemmän kurkun puolelle (perinteistä närästyksen tunnetta ei ehdi syntyä). Siitä ne hankalat kurkkuoireet ym. jotka ovat tällä palstalla kyllä niin tuttuja!! Koita kestää - haavautuman kanssa kivut ovat varmaan vielä kovemmat!!

      Koska sinun seuraava tarkistuskerta kurkkuläkärillä on? Suositeltiinko sinulle vatsatähystystä,jotta vatsa ja ruokatorvi saataisiin tutkittua?


      LPR erikoistuneet lääkärit (esim USA) suosittelevat lähes aina aggressiivisempaa alkulääkitystä (kaksinkertainen annos 3-6kk) tähän. Suomessa toisilla lääkäreillä eri linja. Oireiden helpottumiseen menee usein kuukausia, joten älä luovu toivosta!

      Tietoa löytyy paljon aiheesta englanniksi.

      • sory vaan

        "lääkäreitä"kyllä nämä "tietää"


      • kans

        tota Gaviconia.ihan hyvä ja on toiminut.
        ajattelin kokeilla sitä englannin vesiota myös.
        alussa nexiumin kanssa oli vähän häikkää mutta se meni ohi. kuinka kauan sulla on ollu tauti?
        sulla ei ole lääkkeen kanssa ongelmia.olen kokeillu myös kaikkia muita juttuja.


      • on kiva
        sory vaan kirjoitti:

        "lääkäreitä"kyllä nämä "tietää"

        kun ihmiset vastaa kirjotuksiin. sulla on
        vähän oudot jutut! kyl säkin pääset siihen tietämiseen kun vaan vähän kuuntelet ja otat selvää asioista!!


      • pahenee
        kans kirjoitti:

        tota Gaviconia.ihan hyvä ja on toiminut.
        ajattelin kokeilla sitä englannin vesiota myös.
        alussa nexiumin kanssa oli vähän häikkää mutta se meni ohi. kuinka kauan sulla on ollu tauti?
        sulla ei ole lääkkeen kanssa ongelmia.olen kokeillu myös kaikkia muita juttuja.

        Joo, aloitin tän viestiketjun eilen, ja yllättävän paljon on tullut kommenttia. Kiitokset niistä. En ole ennen osallistunut nettikeskusteluihin, joten se yllätti positiivisesti.

        Gavisconia menee tosiaan, siitä pieni apu ollut, mutta mitähän kautta tuota tuhdimpaa versiota saisi? Olen ymmärtänyt että lääketuotteiden nettikauppa maasta toiseen on kielletty. Vai päteekö EU:ssa?

        Lääkäri vaihtoi tänään lääkkeen Nexiumiin, jonka aloitan huomenaamuna. Annostuksen hän jostain syystä pudotti 1 x 40 mg /vrk, joka muakin mietityttää, koska niin monessa lähteessä on puhuttu tosta pitkästä 2 x vrk annostuksesta nimenomaan LPR-potilaille, jotta happosalpaus olisi ympärivuotokautinen (kurkun kudos ei happoa kestä yhtään). Ihminenhän se lääkärikin on ja erehtyväinen, mutta kuitenkin luulis sen tästä tietävän enemmän kuin maallikko (minä) ja sanoo juuri olleensa LPR-lääkitystä käsittelevässä seminaarissa jne. joten kai nyt sit menen sillä mitä se sanoo... katsotaan mitä tapahtuu. -sigh-

        Tsemppiä muille jolla tätä vaivaa on. Kaikenlaista sitä pitääkin ihmisen elämässä joskus olla... Olen itse laulaja, ja tän myötä on menneet monet hommat ja aikataulut jo vituralleen. Pakko vaan olla kärsivällinen ja uskoo, että tän kanssa pärjää kun hoitaa itseään. Ai niin, ja vinkki: kun oon nyt syönyt ruuan päälle pari Gastronel -tablettia, niin siitä on ollut apua.


      • sory!!
        on kiva kirjoitti:

        kun ihmiset vastaa kirjotuksiin. sulla on
        vähän oudot jutut! kyl säkin pääset siihen tietämiseen kun vaan vähän kuuntelet ja otat selvää asioista!!

        kyllä aika paljon refluxsista oman lääkärin kautta.Sama "lääkäri"palstalla vaihtaa nimim.,kyselee ja vastaa itse,antaa neuvoja en pidä siitä.


      • Laryngo
        pahenee kirjoitti:

        Joo, aloitin tän viestiketjun eilen, ja yllättävän paljon on tullut kommenttia. Kiitokset niistä. En ole ennen osallistunut nettikeskusteluihin, joten se yllätti positiivisesti.

        Gavisconia menee tosiaan, siitä pieni apu ollut, mutta mitähän kautta tuota tuhdimpaa versiota saisi? Olen ymmärtänyt että lääketuotteiden nettikauppa maasta toiseen on kielletty. Vai päteekö EU:ssa?

        Lääkäri vaihtoi tänään lääkkeen Nexiumiin, jonka aloitan huomenaamuna. Annostuksen hän jostain syystä pudotti 1 x 40 mg /vrk, joka muakin mietityttää, koska niin monessa lähteessä on puhuttu tosta pitkästä 2 x vrk annostuksesta nimenomaan LPR-potilaille, jotta happosalpaus olisi ympärivuotokautinen (kurkun kudos ei happoa kestä yhtään). Ihminenhän se lääkärikin on ja erehtyväinen, mutta kuitenkin luulis sen tästä tietävän enemmän kuin maallikko (minä) ja sanoo juuri olleensa LPR-lääkitystä käsittelevässä seminaarissa jne. joten kai nyt sit menen sillä mitä se sanoo... katsotaan mitä tapahtuu. -sigh-

        Tsemppiä muille jolla tätä vaivaa on. Kaikenlaista sitä pitääkin ihmisen elämässä joskus olla... Olen itse laulaja, ja tän myötä on menneet monet hommat ja aikataulut jo vituralleen. Pakko vaan olla kärsivällinen ja uskoo, että tän kanssa pärjää kun hoitaa itseään. Ai niin, ja vinkki: kun oon nyt syönyt ruuan päälle pari Gastronel -tablettia, niin siitä on ollut apua.

        äänityöläinen, erityisesti äänihieronnasta voi olla myös apua. Yksi kohderyhmä on juuri refluksikot ja äänenkäytön ammattilaiset. Ääniharjoitteita varmaan teet jo nyt päivittäin.
        Mikä sinulla haittaa refluksin kanssa eniten äänentuotossa?


        Käsikauppalääkkeitä saa tilattua ihan normaalisti/laillisesti postitse Britanniasta. Useita nettiapteekkeja, joiden hintoja kannattaa vertailla.

        Lääkärin tietomäärän vaihtelu (Suomessa)oli alussa tämän taudin kanssa järkytys! Aikaisemmin ei ole ollut tauteja eikä vaivoja joten en ollut tottunut tällaiseen. Kaikki tiesivät jotain refluksista mutta usein oli/on suuria aukkoja
        perustietämyksessä (edes tavallisimpia kurkunpään refluksiin liittyviä tutkimustuloksia) -eikä kyse ollut yleislääkäreistä. Myös gastron ja kurkkupuolen välinen kädenvääntö oli uutta. Jotta ei astuisi toisen varpaille yrittäessään selvittää kuinka perehtynyt lääkäri asiaan on,
        kyselen itse aina yleiseltä pohjalta asioista.
        Ainakin oma vakikurkkulääkäri on selvästi tsempannut tiedon hankinnassa seuraavalla kerralla. Kysyä voi onko lääkäreillä esim yhteistä suositusta lääkityksen suhteen. Kuinka paljon jää aikaa kouluttautua ja lukea oman alan erikoisartikkeleita vaihtelee taatusti kuten missä tahansa ammatissa. Valitettavsti se vain huonossa tapauksessa heijastuu sitten meihin potilaisiin!

        Vanhoja kurkunpään refluksijuttuja saa selattua täältä tuon yläpuolella olevan hakulaatikon avulla. Sieltä löytyy kirjoituksia eri tuotteista (happosalpaajat, maitohappotuotteet ym).

        Tsemppiä!


      • Laryngo
        sory!! kirjoitti:

        kyllä aika paljon refluxsista oman lääkärin kautta.Sama "lääkäri"palstalla vaihtaa nimim.,kyselee ja vastaa itse,antaa neuvoja en pidä siitä.

        ja keskustelu omasta taudista ei ole koskaan haitaksi, jos se auttaa käsittelemään oireita ja jäsentämään tautia ym. Jos sinua oikeasti haittaa tämän palstan kirjoitukset, yritä olla lukematta niitä - se on kertakaikkisesti helpoin keino ja täysin sinun valittavissa.

        Niillä, joilla on refluksiin liittyen sanottavaa (kokemuksia, tietoa, neuvoa, kysymyksiä, kuulopuhetta, pohdiskelua ym), ei tarvitse vaihdella nimimerkkejä - he saavat aikaan ilman näitäkin keskustelua, johon osallistuu eri ihmisiä.

        Ihmisten neuvojen antamisesta taisit olla harmistunut jo viime vuonnakin. Se on vähän outoa palstalla , jossa ihmiset juuri kysyvät neuvoa, kommenttia ym.

        Tilanne ei siis ole muuttunut miksikään - ihmiset neuvovat edelleen ja sinä valitat siitä edelleen :-) Mutta luulenpa, että itse asiassa taidat pitää tämän palstan aiheuttamasta ärsytyksestä - ethän sinä muuten täällä kirjoittaisi kommentejasi...

        Lippu nyt vaan korkealle ja keskustelemaan varsinaisesta asiasta eli refluksista!


      • ***************************
        Laryngo kirjoitti:

        äänityöläinen, erityisesti äänihieronnasta voi olla myös apua. Yksi kohderyhmä on juuri refluksikot ja äänenkäytön ammattilaiset. Ääniharjoitteita varmaan teet jo nyt päivittäin.
        Mikä sinulla haittaa refluksin kanssa eniten äänentuotossa?


        Käsikauppalääkkeitä saa tilattua ihan normaalisti/laillisesti postitse Britanniasta. Useita nettiapteekkeja, joiden hintoja kannattaa vertailla.

        Lääkärin tietomäärän vaihtelu (Suomessa)oli alussa tämän taudin kanssa järkytys! Aikaisemmin ei ole ollut tauteja eikä vaivoja joten en ollut tottunut tällaiseen. Kaikki tiesivät jotain refluksista mutta usein oli/on suuria aukkoja
        perustietämyksessä (edes tavallisimpia kurkunpään refluksiin liittyviä tutkimustuloksia) -eikä kyse ollut yleislääkäreistä. Myös gastron ja kurkkupuolen välinen kädenvääntö oli uutta. Jotta ei astuisi toisen varpaille yrittäessään selvittää kuinka perehtynyt lääkäri asiaan on,
        kyselen itse aina yleiseltä pohjalta asioista.
        Ainakin oma vakikurkkulääkäri on selvästi tsempannut tiedon hankinnassa seuraavalla kerralla. Kysyä voi onko lääkäreillä esim yhteistä suositusta lääkityksen suhteen. Kuinka paljon jää aikaa kouluttautua ja lukea oman alan erikoisartikkeleita vaihtelee taatusti kuten missä tahansa ammatissa. Valitettavsti se vain huonossa tapauksessa heijastuu sitten meihin potilaisiin!

        Vanhoja kurkunpään refluksijuttuja saa selattua täältä tuon yläpuolella olevan hakulaatikon avulla. Sieltä löytyy kirjoituksia eri tuotteista (happosalpaajat, maitohappotuotteet ym).

        Tsemppiä!

        tuosta äänihieronnasta löytyy tietoa?


      • sory taas
        Laryngo kirjoitti:

        ja keskustelu omasta taudista ei ole koskaan haitaksi, jos se auttaa käsittelemään oireita ja jäsentämään tautia ym. Jos sinua oikeasti haittaa tämän palstan kirjoitukset, yritä olla lukematta niitä - se on kertakaikkisesti helpoin keino ja täysin sinun valittavissa.

        Niillä, joilla on refluksiin liittyen sanottavaa (kokemuksia, tietoa, neuvoa, kysymyksiä, kuulopuhetta, pohdiskelua ym), ei tarvitse vaihdella nimimerkkejä - he saavat aikaan ilman näitäkin keskustelua, johon osallistuu eri ihmisiä.

        Ihmisten neuvojen antamisesta taisit olla harmistunut jo viime vuonnakin. Se on vähän outoa palstalla , jossa ihmiset juuri kysyvät neuvoa, kommenttia ym.

        Tilanne ei siis ole muuttunut miksikään - ihmiset neuvovat edelleen ja sinä valitat siitä edelleen :-) Mutta luulenpa, että itse asiassa taidat pitää tämän palstan aiheuttamasta ärsytyksestä - ethän sinä muuten täällä kirjoittaisi kommentejasi...

        Lippu nyt vaan korkealle ja keskustelemaan varsinaisesta asiasta eli refluksista!

        Suomessa viime vuonna,tiedoksi.


      • refluksipotilas-palleatyrä.
        sory taas kirjoitti:

        Suomessa viime vuonna,tiedoksi.

        tälle sivustolle pääse vai???


      • kirjaudu,
        sory!! kirjoitti:

        kyllä aika paljon refluxsista oman lääkärin kautta.Sama "lääkäri"palstalla vaihtaa nimim.,kyselee ja vastaa itse,antaa neuvoja en pidä siitä.

        kun voi vaihtaa nimimerkkiä aina tilanteen mukaan.


      • toi "aito lääkäri"
        kirjaudu, kirjoitti:

        kun voi vaihtaa nimimerkkiä aina tilanteen mukaan.

        selitti kyllä että joku käyttää sen nimmaria
        mutta enpä usko. yritti kopiooida ja jäi kii -sillä selvä. se rekisteröityminen auttas tähän.
        täällä vakkaristi kirjottelee joka viikko yksi rekisteröityny toisella nimmarilla.montako sullaon?


      • sory usko jo
        refluksipotilas-palleatyrä. kirjoitti:

        tälle sivustolle pääse vai???

        mutta ei ole tietsikka siellä,taas tiedoksi.


      • huomattu on.
        Laryngo kirjoitti:

        ja keskustelu omasta taudista ei ole koskaan haitaksi, jos se auttaa käsittelemään oireita ja jäsentämään tautia ym. Jos sinua oikeasti haittaa tämän palstan kirjoitukset, yritä olla lukematta niitä - se on kertakaikkisesti helpoin keino ja täysin sinun valittavissa.

        Niillä, joilla on refluksiin liittyen sanottavaa (kokemuksia, tietoa, neuvoa, kysymyksiä, kuulopuhetta, pohdiskelua ym), ei tarvitse vaihdella nimimerkkejä - he saavat aikaan ilman näitäkin keskustelua, johon osallistuu eri ihmisiä.

        Ihmisten neuvojen antamisesta taisit olla harmistunut jo viime vuonnakin. Se on vähän outoa palstalla , jossa ihmiset juuri kysyvät neuvoa, kommenttia ym.

        Tilanne ei siis ole muuttunut miksikään - ihmiset neuvovat edelleen ja sinä valitat siitä edelleen :-) Mutta luulenpa, että itse asiassa taidat pitää tämän palstan aiheuttamasta ärsytyksestä - ethän sinä muuten täällä kirjoittaisi kommentejasi...

        Lippu nyt vaan korkealle ja keskustelemaan varsinaisesta asiasta eli refluksista!

        Laryngo riidanhaastajan kirjoituksia tosissaan!
        se ei o oikeesti kiinnostunu näistä jutuista.


      • huomattu on.
        sory usko jo kirjoitti:

        mutta ei ole tietsikka siellä,taas tiedoksi.

        ihan tyhmänä meitä pidä. oletko sinä "aitolääkäri" kun selität?? siinäpä
        kysymys.


      • pahenee
        Laryngo kirjoitti:

        äänityöläinen, erityisesti äänihieronnasta voi olla myös apua. Yksi kohderyhmä on juuri refluksikot ja äänenkäytön ammattilaiset. Ääniharjoitteita varmaan teet jo nyt päivittäin.
        Mikä sinulla haittaa refluksin kanssa eniten äänentuotossa?


        Käsikauppalääkkeitä saa tilattua ihan normaalisti/laillisesti postitse Britanniasta. Useita nettiapteekkeja, joiden hintoja kannattaa vertailla.

        Lääkärin tietomäärän vaihtelu (Suomessa)oli alussa tämän taudin kanssa järkytys! Aikaisemmin ei ole ollut tauteja eikä vaivoja joten en ollut tottunut tällaiseen. Kaikki tiesivät jotain refluksista mutta usein oli/on suuria aukkoja
        perustietämyksessä (edes tavallisimpia kurkunpään refluksiin liittyviä tutkimustuloksia) -eikä kyse ollut yleislääkäreistä. Myös gastron ja kurkkupuolen välinen kädenvääntö oli uutta. Jotta ei astuisi toisen varpaille yrittäessään selvittää kuinka perehtynyt lääkäri asiaan on,
        kyselen itse aina yleiseltä pohjalta asioista.
        Ainakin oma vakikurkkulääkäri on selvästi tsempannut tiedon hankinnassa seuraavalla kerralla. Kysyä voi onko lääkäreillä esim yhteistä suositusta lääkityksen suhteen. Kuinka paljon jää aikaa kouluttautua ja lukea oman alan erikoisartikkeleita vaihtelee taatusti kuten missä tahansa ammatissa. Valitettavsti se vain huonossa tapauksessa heijastuu sitten meihin potilaisiin!

        Vanhoja kurkunpään refluksijuttuja saa selattua täältä tuon yläpuolella olevan hakulaatikon avulla. Sieltä löytyy kirjoituksia eri tuotteista (happosalpaajat, maitohappotuotteet ym).

        Tsemppiä!

        Kysyit, mikä refluksissa haittaa äänentuoton kannalta eniten. Haavaumat kurkunpäässä, joiden vuoksi joudun olemaan viikko- ja kuukausitolkulla hiljaa eli myös puhumatta, en pelkästään laulamatta. Ne paranevat todella hitaasti ja vaikka olisi jo vähän parempi olo kurkussa (ettei niellessä koske) ja vähän juttelee, niin alkaa tuntumaan kipua ja karheutta. Ääneni ei kovin paljoa ole (luojan kiitos ainakaan vielä) muuttunut tämän seurauksena, hieman huokoisemman, matalamman kuuloinen on kyllä. Ääni siis osapuilleen toimii, mutta kurkku ei kestä sitä yhtään, että käytän ääntäni (puhun, saati laulan).

        Varsinaisia ääniharjoitteita (pulputuksia ym.) en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska olen ollut äänenkäyttökiellossa helmikuusta saakka (jolloin haavaumat yhtäkkiä ilmestyivät). Sitä ennen olen pärjännyt vuosikaudet ihan äänenavauksilla ja pallean asennon tiedostamisella tuossa laulamisessa. Kunhan tästä joskus saisi luvan ääntään taas käyttää, niin aion opetella noita harjoitteita ja varmuuden vuoksi pistäytyä puheterapeutin analysoitavana (jos mulla on siinä vaiheessa enää yhtään rahaa jäljellä).

        Gastroskopia on vasta tulossa, joten sieltäkin saattaa jotain paljastua. Toivon että "pääsen" siihen pian (saavat kyllä olla diapamit ojossa..)

        Kiitos kommenteista ja tuesta. Vielä jos joku osaa vinkata, kuka lääkäri Tampereella on hyvä ja erikoistunut LPR:n, niin sellainen tieto otetaan kiitollisena vastaan.


      • Laryngo
        pahenee kirjoitti:

        Kysyit, mikä refluksissa haittaa äänentuoton kannalta eniten. Haavaumat kurkunpäässä, joiden vuoksi joudun olemaan viikko- ja kuukausitolkulla hiljaa eli myös puhumatta, en pelkästään laulamatta. Ne paranevat todella hitaasti ja vaikka olisi jo vähän parempi olo kurkussa (ettei niellessä koske) ja vähän juttelee, niin alkaa tuntumaan kipua ja karheutta. Ääneni ei kovin paljoa ole (luojan kiitos ainakaan vielä) muuttunut tämän seurauksena, hieman huokoisemman, matalamman kuuloinen on kyllä. Ääni siis osapuilleen toimii, mutta kurkku ei kestä sitä yhtään, että käytän ääntäni (puhun, saati laulan).

        Varsinaisia ääniharjoitteita (pulputuksia ym.) en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska olen ollut äänenkäyttökiellossa helmikuusta saakka (jolloin haavaumat yhtäkkiä ilmestyivät). Sitä ennen olen pärjännyt vuosikaudet ihan äänenavauksilla ja pallean asennon tiedostamisella tuossa laulamisessa. Kunhan tästä joskus saisi luvan ääntään taas käyttää, niin aion opetella noita harjoitteita ja varmuuden vuoksi pistäytyä puheterapeutin analysoitavana (jos mulla on siinä vaiheessa enää yhtään rahaa jäljellä).

        Gastroskopia on vasta tulossa, joten sieltäkin saattaa jotain paljastua. Toivon että "pääsen" siihen pian (saavat kyllä olla diapamit ojossa..)

        Kiitos kommenteista ja tuesta. Vielä jos joku osaa vinkata, kuka lääkäri Tampereella on hyvä ja erikoistunut LPR:n, niin sellainen tieto otetaan kiitollisena vastaan.

        Täytyy kyllä sanoa, että refluksin aiheuttamia haavautumia kurkkuun ei ole täällä tullut aikaisemmin vastaan (vatsa ja ruoansulatuspalsta). Itsellä ongelmat kannusruston alueella, äänihuulet luojan kiitos täysin ok. Täydet puhekiellot olivat ennen diagnosointia ja lääkityksen alussa tuttuja juttuja.

        Kurkunpään refluksin myötä itsellä äänen madaltuminen (5v sisällä), ei kanna (katkeilee), särkyy. Kaikki tavallisemmat äänensäästöjutut (ei hälyssä puhuminen, lähemmäksi puhumaan, ym) käytössä. Ääniharjoitteita käytin kyllä jo aikaisemminkin mutta nyt teen niitä jokapäiväisesti(pulputtelu refluksin myötä mukaan) - nyt kun hyvä kausi meneillään, jää taas vähäisemmäksi. Äänihieronta (n 50e/h, alueellasi monia ä-hierojia) tuli kuvioihin mukaan pari vuotta sitten.

        Puheterapeutti (kesti kunnallisella kuukauden, kannattaa kysyä) ja foniatri tuli nyt vasta taudin myötä tutuiksi. Foniatri (K-klinikka) voisi osata suositella sillä alueella tiettyjä lääkäreitä.

        Toivottavasti haavautumat paranevat ja pääset taas takaisin äänenkäyttäjien maailmaan!


      • jooko mua!

        kertokaa mulle voiko nää mun kurkkuoireet olla tota samaa. mulla on siis tosi sitkeetä limaa kurkussa, kirkasta sellasta. vaikka nuhat paranee niin se lima palaa vaan. mulla on haavainen paksusuolentulehdus tautina(nyt ok) ylävatsavaivoja ollut nyt talvella(nekin nyt helpottaneet). tähystettiin ja oli silloin kurkku tosi kipee ja nuha päällä. ylävatsasta ei löytynyt mitään. oli paljon ei happamia röyhtyjä ja vatsakipuja. mietin vaan et vatsantähystyksessä ei sitä kurkkua niin katsota. kysyin operaation jälkeen että eihän kurkussa ollut mitään niin lääkäri sanoi että ei. mutta mistä tämä äänen käheys,saa röhiä äänensä kuuluviin ja limaisuus johtuu? lisäks sitä limaa liikkuu jossain alempana. en tiedä onko se ruokatorven alaosassa vai keuhkojen puolella. todella pysäyttävä kurja tunne se. kestää vaan hetken. lääkärille en saa aikaa kun ei ole kuumetta. ei rohise keuhkot eikä vingu. mikä mua vaivaa???auttakaa te kun lääkärillekään ei pääse. jostainhan se lima tulee!! jos on jotain edes pieniäkin tiedonmuruja niin olen kiitollinen! yksityiselle pääsisin tietty, mut se taas on kallista. eikai keuhkoahtaumatautia tuu alle 30v? en ole tupakoinut 8vuoteen enkä asu kaupungissa. myös aito lääkäri voi kommentoida.


      • Aito lääkäri
        jooko mua! kirjoitti:

        kertokaa mulle voiko nää mun kurkkuoireet olla tota samaa. mulla on siis tosi sitkeetä limaa kurkussa, kirkasta sellasta. vaikka nuhat paranee niin se lima palaa vaan. mulla on haavainen paksusuolentulehdus tautina(nyt ok) ylävatsavaivoja ollut nyt talvella(nekin nyt helpottaneet). tähystettiin ja oli silloin kurkku tosi kipee ja nuha päällä. ylävatsasta ei löytynyt mitään. oli paljon ei happamia röyhtyjä ja vatsakipuja. mietin vaan et vatsantähystyksessä ei sitä kurkkua niin katsota. kysyin operaation jälkeen että eihän kurkussa ollut mitään niin lääkäri sanoi että ei. mutta mistä tämä äänen käheys,saa röhiä äänensä kuuluviin ja limaisuus johtuu? lisäks sitä limaa liikkuu jossain alempana. en tiedä onko se ruokatorven alaosassa vai keuhkojen puolella. todella pysäyttävä kurja tunne se. kestää vaan hetken. lääkärille en saa aikaa kun ei ole kuumetta. ei rohise keuhkot eikä vingu. mikä mua vaivaa???auttakaa te kun lääkärillekään ei pääse. jostainhan se lima tulee!! jos on jotain edes pieniäkin tiedonmuruja niin olen kiitollinen! yksityiselle pääsisin tietty, mut se taas on kallista. eikai keuhkoahtaumatautia tuu alle 30v? en ole tupakoinut 8vuoteen enkä asu kaupungissa. myös aito lääkäri voi kommentoida.

        ehdottomasti tässä peräaukon tähystystä.


      • Laryngo
        jooko mua! kirjoitti:

        kertokaa mulle voiko nää mun kurkkuoireet olla tota samaa. mulla on siis tosi sitkeetä limaa kurkussa, kirkasta sellasta. vaikka nuhat paranee niin se lima palaa vaan. mulla on haavainen paksusuolentulehdus tautina(nyt ok) ylävatsavaivoja ollut nyt talvella(nekin nyt helpottaneet). tähystettiin ja oli silloin kurkku tosi kipee ja nuha päällä. ylävatsasta ei löytynyt mitään. oli paljon ei happamia röyhtyjä ja vatsakipuja. mietin vaan et vatsantähystyksessä ei sitä kurkkua niin katsota. kysyin operaation jälkeen että eihän kurkussa ollut mitään niin lääkäri sanoi että ei. mutta mistä tämä äänen käheys,saa röhiä äänensä kuuluviin ja limaisuus johtuu? lisäks sitä limaa liikkuu jossain alempana. en tiedä onko se ruokatorven alaosassa vai keuhkojen puolella. todella pysäyttävä kurja tunne se. kestää vaan hetken. lääkärille en saa aikaa kun ei ole kuumetta. ei rohise keuhkot eikä vingu. mikä mua vaivaa???auttakaa te kun lääkärillekään ei pääse. jostainhan se lima tulee!! jos on jotain edes pieniäkin tiedonmuruja niin olen kiitollinen! yksityiselle pääsisin tietty, mut se taas on kallista. eikai keuhkoahtaumatautia tuu alle 30v? en ole tupakoinut 8vuoteen enkä asu kaupungissa. myös aito lääkäri voi kommentoida.

        pääsisi sinne lääkäriin? Edes yleislääkärille, joka pystyy myös sen kurkun peilaan ja kertoon
        onko siellä yhtään mitään refluksiin liittyvää näkyvää? Tosin aina ei ole näkyviä oireita (esim sitä punoitusta).

        Jos ajat on tiukassa, sano aikaa tilatessa, että sinulla on refluksin takia kurkkuoireita ja tarvitset happosalpaajia. Muuten melkein se 50-60e kannattaa satsata siihen yksityisen puolen kurkkulääkäriin, joka osaa arvioida sitä limankin alkusyytä.

        Koita kestää!


      • se reikä ole
        Aito lääkäri kirjoitti:

        ehdottomasti tässä peräaukon tähystystä.

        vallan toisessa päässä ja miksi olet niin ehdoton?


      • käyttämään
        se reikä ole kirjoitti:

        vallan toisessa päässä ja miksi olet niin ehdoton?

        nimimerkkiäni väärin. En minä noin tyhmä sentään ole.


      • hyvin yksinkertainen ratkaisu:
        käyttämään kirjoitti:

        nimimerkkiäni väärin. En minä noin tyhmä sentään ole.

        ilmoita väärinkäytöksestä eteenpäin
        palstan sheriffille (kohta: Ilmoita asiattomasta viestistä) - hän näkee kuka mitäkin on kirjoittanut.

        Joten tämän ketjun pitäisi häipyä ilmoituksesi perusteella muutaman päivän kuluttua ...


      • georgeos
        käyttämään kirjoitti:

        nimimerkkiäni väärin. En minä noin tyhmä sentään ole.

        ei voi muuta sanoa.Sama "lääkäri"pyöri täällä kun puolukka...........


      • jos
        georgeos kirjoitti:

        ei voi muuta sanoa.Sama "lääkäri"pyöri täällä kun puolukka...........

        väärinkäyttöä on oikeasti tapahtunut ...


      • pahenee
        Laryngo kirjoitti:

        äänityöläinen, erityisesti äänihieronnasta voi olla myös apua. Yksi kohderyhmä on juuri refluksikot ja äänenkäytön ammattilaiset. Ääniharjoitteita varmaan teet jo nyt päivittäin.
        Mikä sinulla haittaa refluksin kanssa eniten äänentuotossa?


        Käsikauppalääkkeitä saa tilattua ihan normaalisti/laillisesti postitse Britanniasta. Useita nettiapteekkeja, joiden hintoja kannattaa vertailla.

        Lääkärin tietomäärän vaihtelu (Suomessa)oli alussa tämän taudin kanssa järkytys! Aikaisemmin ei ole ollut tauteja eikä vaivoja joten en ollut tottunut tällaiseen. Kaikki tiesivät jotain refluksista mutta usein oli/on suuria aukkoja
        perustietämyksessä (edes tavallisimpia kurkunpään refluksiin liittyviä tutkimustuloksia) -eikä kyse ollut yleislääkäreistä. Myös gastron ja kurkkupuolen välinen kädenvääntö oli uutta. Jotta ei astuisi toisen varpaille yrittäessään selvittää kuinka perehtynyt lääkäri asiaan on,
        kyselen itse aina yleiseltä pohjalta asioista.
        Ainakin oma vakikurkkulääkäri on selvästi tsempannut tiedon hankinnassa seuraavalla kerralla. Kysyä voi onko lääkäreillä esim yhteistä suositusta lääkityksen suhteen. Kuinka paljon jää aikaa kouluttautua ja lukea oman alan erikoisartikkeleita vaihtelee taatusti kuten missä tahansa ammatissa. Valitettavsti se vain huonossa tapauksessa heijastuu sitten meihin potilaisiin!

        Vanhoja kurkunpään refluksijuttuja saa selattua täältä tuon yläpuolella olevan hakulaatikon avulla. Sieltä löytyy kirjoituksia eri tuotteista (happosalpaajat, maitohappotuotteet ym).

        Tsemppiä!

        Katselin noita nettikauppoja, ja aika sekavalta vaikutti - olisiko vinkkejä mikä Britannian nettikauppa olisi luotettavaksi todettu ja postikuluiltaan kohtuullinen? Tablettimuotoinen Gaviscon Advance kuulostaa kätevältä. Vaikka onkin piparmintun makuinen, niin ei liene makuaineella mitään tekemistä varsinaisen piparmintun kanssa..?? (Ei olisi järkeä laittaa refluksilääkkeeseen ainetta, joka stimuloi sulkijan löystymistä!)


      • Laryngo
        pahenee kirjoitti:

        Katselin noita nettikauppoja, ja aika sekavalta vaikutti - olisiko vinkkejä mikä Britannian nettikauppa olisi luotettavaksi todettu ja postikuluiltaan kohtuullinen? Tablettimuotoinen Gaviscon Advance kuulostaa kätevältä. Vaikka onkin piparmintun makuinen, niin ei liene makuaineella mitään tekemistä varsinaisen piparmintun kanssa..?? (Ei olisi järkeä laittaa refluksilääkkeeseen ainetta, joka stimuloi sulkijan löystymistä!)

        valmistajat ovat huomioineet vaikuttavat ainekset aika hyvin näissä tuotteissa.

        Nettiapteekeista en ole kuullut mitään sen enempää negatiivistä. Itsellä ja tuttavapiirissä on toiminut ihan hyvin (esim ChemistDirect, postitus siinä 10e luokkaa).

        Tässä on tutkimus, minkä takia GA on ylipäätänsä nyt kiinnostuksen kohteena:

        refluxadvice.co.uk/downloads/gav_adv_eor.pdf


        Positiivisia (tieteellisiä)tuloksia kurkunpään refluksin suhteen (vaikka muutamia seikkoja voi tutkimuksessa ym kritisoidakin). Tässä on käytetty 1000mg vahvuista nestemäistä (en tiedä saako tätä vahvuutta tabletteina, tsekkaa vahvuus tuotekuvauksesta, jos haluat nimenomaan samanvahvuista). Kaikki tilaajat tarkistaa varmaankin varmuuden vuoksi sopivuuden (lääkeseloste)ennen käyttöönottoa - ja kannattaa myös sanoa tarkastustähystyksiä tekevälle lääkärille asiasta, jos päädyt tätä käyttään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe