Irtainten jakaminen avioerossa

kysymysss

Elikkä kysymys kuuluu, että onko exällä oikeus edelleen irtaimistoon, kun avioerosta on kulunut jo kaksi vuotta. Meneekö tässä missään ajallista rajaa, vai voiko exä vain hakea milloin haluaa lisää tavaraa omaa kämppäänsä? Kun muutto omiin kämppiin tapahtui, exä ei ottanut oikein mitään mukaansa, koska muutti niin pieneen kämppään, ettei sinne olisi mahtunut. Nyt on hänellä edessä muutto suurempaan kämppään ja vaatii tavaroita itselleen! Mitä laki sanoo tässä tilanteessa? Kiitos!

38

14459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikkojuristi

      Tehkää nyt se ositus ja jakakaa tavarat niin saatte asialle pisteen. Irtaimiston omistaa se joka sen omistaa ja omistaja luonnollisesti saa omansa hakea itselleen vaikka se olisi kulkeutunut ties missä vuosikaudet. Tai saattehan te nyt tästäkin itsestäänselvyydestä riidellä (kustannukset ylittävät huonekalujen arvon melkoisesti) jos vain niin haluatte.

    • pulliainen

      Tuohon kysymykseen ei ole yksikäsitteistä juridista vastausta. Periaatteessa exällä on oikeus siihen irtaimistoon, jonka hän voi todistaa omistavansa; toisaalta, miten olisi tulkittava se, että hän on jättänyt rojut sinulle pois muuttaessaan. Olisi siirtänyt johonkin varastoon.

      Mitä olette sopineet varastointivelvollisuudesta ja siitä, millaisissa olosuhteissa sinun tulee tavarat säilyttää, kuuluuko säilytykseen myös mahdollinen vakuutus, varkaudenesto jne, ja paljonko exäsi maksaa varastotilasta vuokraa? (No ette tietenkään mitään, eihän tällaisia kukaan sovi.)

      Suosittelisin kahta vaihtoehtoista lähestymismallia:
      1. Kerro exällesi että sinulla ei ole hänen tavaroitaan, jollei hän pysty muuta osoittamaan, ja jos on, maksakoon säilytyksestä.
      2. Pitäkää palaveri, jossa sovitte, mitä kamoja exä ottaa nyt ja heti, ja tehkää paperi, jossa sovitte, että mitään vaatimuksia ei puolin ja toisin ole tästä eteenpäin.

      Erityisesti sinulla ei ole mitään exän tavaroiden varastointivelvollisuutta. Voit vaikka heti nostaa kamat sulavaan lumihankeen. Soita kumminkin exälle ja kerro asiasta.

    • jos aikaa on...

      kulunut jo 2 vuotta. Jos huonekalut ovat rojuja niin anna pois vaan, pääset halvemmalla kuin viedä itse kaattikselle. Huonekaluja saa aina uusi kaupoista.

      • ositusta

        ei ole tehty, omaisuutta voidaan jakaa vielä perunkirjoituksissa asti. Eli tehkää hyvät ihmiset ositus erotessanne.


    • ...

      Kaikki on yhteistä kunnes ositus on tehty. Vaikka se kestäisi 10 vuotta. Paitsi jos on avioehto. Silloin tehdään vain omaisuuden erottelu, eli kumpikin ottaa omanssa.

      • pulliainen

        Silloin kun minä erosin, pienin ositussopimuksessa mainittu esine oli auto. Ei kai ihmiset yleensäkään ihan lusikan tarkkuudella omaisuuttaan luettele.

        Ja miten avioehto muuttaa tilannetta? Minusta se ei muuta alkuperäistä kysymystä mitenkään.

        Sitäpaitsi, ositus tehdään myös avioehto-eroissa.


      • nix nax
        pulliainen kirjoitti:

        Silloin kun minä erosin, pienin ositussopimuksessa mainittu esine oli auto. Ei kai ihmiset yleensäkään ihan lusikan tarkkuudella omaisuuttaan luettele.

        Ja miten avioehto muuttaa tilannetta? Minusta se ei muuta alkuperäistä kysymystä mitenkään.

        Sitäpaitsi, ositus tehdään myös avioehto-eroissa.

        >>Sitäpaitsi, ositus tehdään myös avioehto-eroissa.


      • ...
        nix nax kirjoitti:

        >>Sitäpaitsi, ositus tehdään myös avioehto-eroissa.

        Aivan, nix nax on oikeassa. Pulliainen ei ole sisäistänyt avioehdon merkitystä, mikäli se hänen mukaansa ei vaikuta avioliiton purkautuessa siihen, mitä kumpikin puoliso saa pesästä.


      • pulliainen
        ... kirjoitti:

        Aivan, nix nax on oikeassa. Pulliainen ei ole sisäistänyt avioehdon merkitystä, mikäli se hänen mukaansa ei vaikuta avioliiton purkautuessa siihen, mitä kumpikin puoliso saa pesästä.

        vastatkaapa nyt sitten vielä siihen, mikä merkitys avioehdolla on alkuperäiseen kysymykseen: miten kauan ex saa hakea omia tai "omia" kamojaan?


      • entistäkö elämää?
        pulliainen kirjoitti:

        vastatkaapa nyt sitten vielä siihen, mikä merkitys avioehdolla on alkuperäiseen kysymykseen: miten kauan ex saa hakea omia tai "omia" kamojaan?

        pitäminen voi olla tarkoituksellista, on syytä "palata yhteisiin asioihin", ovi on auki. Kenties molemmat haluaa tätä, jos aikarajoja ei moiselle käytännön toimelle aseteta. Tai sitten se on pelkkää nössöilyä.


      • Tarkoituksella!!
        entistäkö elämää? kirjoitti:

        pitäminen voi olla tarkoituksellista, on syytä "palata yhteisiin asioihin", ovi on auki. Kenties molemmat haluaa tätä, jos aikarajoja ei moiselle käytännön toimelle aseteta. Tai sitten se on pelkkää nössöilyä.

        Elin 5 vuotta yhdessä miehen kanssa, joka oli eronnut edellisestä 7 vuotta sitten. päivittäin pidettiin yhteyttä ex- vaimoon. Käytiin auttamassa siinä ja siinä. Oli neuvoteltava entisen yhdessä omistetun talon asioista, juostava siellä tekemässä sitä tai tätä. Kun vaimo sitten myi talon pois niin sitten alkoi se tavaroiden jako ja rahtaaminen. Entisen vaimon nurkkien siivous ja raivaus. Tämä oli minun ja tämän se mulle antoi. Tämä kukka nyt joutaa mulle, mihin tämä sohva nyt saadaan sopimaan?

        Katsoin sitä touhua vähän aikaa ja muutin muualle. Setvikööt tavaroitaan nyt vaikka loppuikänsä.

        Näin se menee joskus!


      • Tarkoituksella!!
        entistäkö elämää? kirjoitti:

        pitäminen voi olla tarkoituksellista, on syytä "palata yhteisiin asioihin", ovi on auki. Kenties molemmat haluaa tätä, jos aikarajoja ei moiselle käytännön toimelle aseteta. Tai sitten se on pelkkää nössöilyä.

        Elin 5 vuotta yhdessä miehen kanssa, joka oli eronnut edellisestä 7 vuotta sitten.

        Päivittäin pidettiin yhteyttä ex- vaimoon. Käytiin auttamassa siinä ja siinä. Oli neuvoteltava entisen yhdessä omistetun talon asioista, juostava siellä tekemässä sitä tai tätä.

        Kun vaimo sitten myi talon pois, niin sitten alkoi se tavaroiden jako ja rahtaaminen. Entisen vaimon nurkkien siivous ja raivaus. Tämä oli minun ja tämän se mulle antoi. Tämä kukka nyt joutaa mulle, mihin tämä sohva nyt saadaan sopimaan?

        Katsoin sitä touhua vähän aikaa ja muutin muualle. Setvikööt tavaroitaan nyt vaikka loppuikänsä.

        Näin se menee joskus!


      • -------------
        pulliainen kirjoitti:

        vastatkaapa nyt sitten vielä siihen, mikä merkitys avioehdolla on alkuperäiseen kysymykseen: miten kauan ex saa hakea omia tai "omia" kamojaan?

        Ex saa hakea omaa omaisuuttaan takaisin vaikka kuolemaansa asti, ja hänen perillisensä sen jälkeen vaikka maailman tappiin.

        Avioehto ei muuta tätä mitenkään, vaan sitä mitkä on exän omia kamoja.


    • neuvo pieni

      Jos viralline ositus on tekemättä niin valitettavasti säilyy. Ajallinen raja menee siihen päivään asti kunnes virallinen ositus on suoritettu. Asiat mutkistuu kun pitkistyy. Muista ositus tehdään sen omaisuuden ja velkojen suhteessa mitkä olivat avioeropäivänä voimassa. Hyvä neuvo on että teette kirjallisen ositussopimuksen jonka molemmat allekirjoittavat tai joku päivä on vielä hel...ti irti esim toisen kuollessa ja ositus on edelleen tekemättä. Edes toisen solmima uusi aviliitto ei tästä hässäkästä säästä tai toisen kuolema.

    • Ex-miehen ja poliisin va

      Osituksen jälkeen toisella ei ole mitään oikeutta mihinkään toisen omaan.
      Pari viikko sitten ex:ni tapasi minut kadulla ja vaati autoni avaimia, kun olen siitä osituksessa maksanut en tietenkään antanut, vaikka yritti väkisinkin ottaa.

      Kuvaa muuten videolle kaikki mitä asunnossasi on ja nappaa videon väliin pätkä uutisia tai jotain millä kuvaupäivän voi todistaa. Seuraava vaihe on se, että hän tekee poliisille rikosilmoituksen sinun "hänen asunnostaan varastamistasi" tavaroista. Hän osaa hyvin kuvailla esineen ja silloihan sinä olet varas. Tekoa voi vielä parantaa sillä, että jonakin päivänä löydät oudot avaimet eteisen lattialta. Niillä avaimilla olet sitten käynyt hänen asunnossaan. Minuakin on epäilty mm. tauluvarkaudesta, mutta onneksi taulusta löytyi täysin samalta paikalta seinältä kuva, jossa oli muutama henkilö nuorempana ja yksi jo kuollut henkilö juhlimassa syntymäpäiviä. Jos kuvaa ei olisi ollut, taas olisi siitäkin asiasta oltu käräjillä.

      Oli napakka ja suojele itseäsi. Toivon kaikille parempaa eroa, kuin itse koin... voithan antaakin hänelle jotain, jos se pitää hänet tyytyväisenä, mutta tietyn luonteisilla ihmisillä ahneus vain kasvaa, kun he saavat jotakin.

      • kaiken kokenut

        Selvästi olet ollut naimisissa narsistin kanssa, eihän niistä piruista ikinä eroon pääse, minä olen siinä loukussa, eivät varmasti tee mistään sovintoa, paisi jos itse siintä hyötyyvät, minun ex sano, et kun jouduin menemään takaisin, että tehdään paperi, et luovun kaikesta, enhän ole oikeasti mitään hankkinutkaan, tai sitten sellainen paperi, missä se joka eka lähtee, luovuttaa kaiken jätetylle, no en tietty tee sellaisia papereita, ne on siis hirviöitä, nyt on tehnyt elämäni helvetiksi, uhkaa minut laittaa pihalle, kun parhaaksi näkee, olen lomautettu, vaatii kummallisia maksamisiani, vaik tietää et rahat minimissä, ei mitään todellisuuden tajua, elik olen täällä, ei enää naimisissa, jako tekemäti, kun ei mitään tolkkua tullut, aina keksi jotain, asianajajat hepakassa, erityisen vaikean ex jatkuvasta eripurasta, mutta hän sanoi, vaikka kaikki menisi, ei väliä, kunhan minä en saa mitään, ei ajatusta lasten hyvinnoinnista, ei mistään, laitoin pelin poikki, kun vain velkaantuminen lisäänty, asia ei edennyt, nyt sitten mietystä miten täältä pois pääsisi, kun mitään ei voi ottaa mukaan, en jaksa juosta poliisilaitoksella jatkuvasti, kun ex tekee rikosilmoituksia kukka ruukusta löhtien, olen kavaltanut ties mitä, eli kierrätyskeskukseen hakemaan kalut mitä tarvii, nii tästä olen lähtenyt jo 2x ja aina joutunut palaamaan, nyt lapset sen verran isoja, ex ei voi mitään, mutta ex on vienyt terveyteni miksi mennyt työpaikkanikin, valtavien sairaslomien siivittämänä, työtehoni laski niin ettei sitä jaksanut minäkään, kova työ saada itsensä viel ihmiseksi, toiveita on. Saapas näkee millaiseksi helvetiksi hän tekee elämäni kun elokuulla lähden, jos vain luoja suo, eikä kapuloita rattaisiin tule jostain yllättävältä suunnalta, kerran varmasti yritti henkeni ottaa, pelastuin täpärästi, nyt pelkään jatkuvasti, milloin ottaa päänsä täyteen ja sitten sen tekee, tosin nyt ollut valppaana, kun pelko et toi akka saattaa lähteä, ei uskalla viinaa ottaa, pitäähän se kulissi olla. Ei vain tiedä etten ota kuin pakolliset mukaani, joten voin hyvinkin sutjakkaasti lähteä. Se et ositus on tekemäti, joten mitä lie mukanani kannan, tietäen ex touhut, vain taivas on rajana mitä häneltä voi odottaa, mutta oikeusjuttuun en jaksa kun se ei ikinä lopu, paisi jos on pakko. Eli varokaa luonnevikaisia, katsokaa parisen vuot tai 3 enne kuin uskallatte sitoutua johonkin, osaavat näytellä hyvin, etenkin jos tapaamanne prinssi/prinsesssa on jotain uskomatonta, ei siis totta ollenkaan, silloin hälärit päälle ja jarrua rakastumiseen. Tämä on ollut n 18 vuoden helvetti hullun kanssa, en suosittele, monet ihmeet on pelastaneet edes tällaiseen olotilaan, tietty luonteeni lujuus. Jos lapsia mukana prosessissa, saavat lastenvalvojat kääntymään usein uhria vastaan konstil mil hyvänsä, jopa hurahtanut uskoon, kuten ex minun sanoi tehneen ja siitäkös valvojat katto, akas vika ja sillä sipuli. Varoitan kaikkia, ettette joudu tähän helvettiin, mutta taas on suuri toivo päästä pois.


    • Tapiolah

      Hei,sinulle.
      Jos puolisoilla on yhteistä omaisuutta, on omaisuus vaadittaessa jaettava omaisuuden osituksessa tai erottelussa. Tämä siksi ettei synny eron jälkeisiä riitoja omistamisesta. Sinulle suosittelisin yhdessä jakamista ja molempien yhteisymmärryksessä tehtyä jakoa heti ja vähintään kahden todistajan läsnäollessa tapahtumassa. Lakimiehelle meno tulisi tässä tapauksessa sinulle kalliiksi,sekä myös vastapuolelle. Katsot nyt mitä hän vaatii sinulta vielä ja itse varmasti tiedät myös onko vaatimus kohtuuton sillä hetkellä. Kun olette tehneet jaon ja kumpikin osapuoli on tyytyväinen asiaan. Pyydät entiseltä aviopuolisoltasi allekirjoituksen asiakirjaan jonka voit itse laatia. Asiakirjassa mainitaan vain tapahtuneesta omaisuuden osituksesta,erottelusta ja jossa lopussa on maininta siitä ettei toisella enään ole mitään saamatta toiselta omaisuuden suhteen.
      Päiväys ja allekirjoitukset asianomistajilta,sekä kaksi todistajaa ja se on siinä.

      Terveisin; Tapio

    • Make60

      Vaikka ositusta ei ole tehty ja tavarasta ei ole kuittia olemassa niin kun ex-puolisosi on lähtenyt yhteisestä asunnosta niin ne tavarat jotka jäävät asuntoon ovat sen joka sinne jää asumaan. Jos ei ole kuittia esittää niin ei ole mitään oikeutta niin tavaroihin mitä on asuntoon jäänyt. Kaksi vuotta on pitkä aika enää vaatia mitään tavaroita toiselta puolisolta. Se on se ositus kun toinen ei ole muuttaessaan ottanut mitään mukaan niin se on luovuttanut tavarat sille joka jääasumaan entiseen kotiin. Vaadi kuitti että onko han sen tavaran todella hankkinut.

      • kuitti tallessa!

        ex kitisee tietokoneesta jonka kävin ostamassa ja lupasi maksaa 50€/kk
        takaisin päin... itse maksoin kortilla ja kuitti tallessa itselläni,
        siis laitto kuukausi sitten välit poikki ja uhkaa lähestymiskiellolla
        kun viestettelen saataviani tilipäivänä!
        Nyt haastehakemus täytettynä 400€ lisäksi 79€ (haaste)sekä oikeudenkulukäyntivaatimus 256€ kyllä koneelle tulee hintaa
        toivottavasti laki olis takanani???


    • yksiselitteinen

      ja lainpitävä vastaus: Mikäli avioehtoa ei ole, niin sinulle kuuluu tasan kaikki mitä exä lähtiessään jätti ottamatta itselleen. Sinulla ei ole tavaroiden säilytysvelvolisuutta,olethan voinut vaikka kahdessa vuodessa myydä omaisuutta,joten exä ei voi tulla jälkikäteen vaatiman yhtään mitään! Pidä vaan pintasi ja sano vaikka ettei sinulla ole kyseistä tavaraa enää. Exäsikin taitaa olla aika ahne ja tyhmä!

    • ONGELMA-

      Eikä perkele niitä tavaroita voi jakaa sovinnolla ja minun mielestä sillon, kun ex muuttaa pois - ei niitä tavaroita vuosien päästä haeta. Kuka sen todistaa, mikä on kenekin jos ei ostokuitit ole tallella. Onko tuo maallinen romu niin helvetin tärkeetä. Huonekaluja saa tänä päivänä niin pilkkahintaan esim. kirpputoreilta ja HYVIÄ. Tietysti ymmärrä jos joku perintökalleus on - niin sen kyllä vaatisin itselleni jos sen voin todistaa. Hyvää kesän jatkoa tai mikä kesä tää nyt sitten onkin.

    • jooooooooooooooooo

      Ei niitä tavaroita nyt vuosi tolkulla haeta, vaikka nyt isomman asunnon exä on ostanutkin - jako sillon, kun muutetaan pois. Huonekaluja saa niin helvetin halvalla nykyään esim kirpputorilta ja hyviä. Jos tuo maallinen romu niin helvetin tärkeetä on niin menen saunan taakse ja PUM - tietty jonkun perintökallauden hakisin pois jos siihen omistus on ja sen voit toteen näyttää. Hyvää kesää vaan tai mikä tää nyt sitten onkin!!!

    • onko osituksessa jotain aika rajaa.kun ex-mies haki tavaransa äitinsä ja veljensä kanssa en voinut tehdä mitään,nykyinen sulhaseni oli minun kanssa ja näki miten koko asunto tyhjennettin aivan tyhjäksi kun nämä päättivät että ne kuuluvat heille,vaikka siinä oli paljon minun omaisuuttani.jouduin maksamaan vuokraa kun exä piti tavaroitaan varastossa yli kuukauden.meni vene moottoreineen,telkasta maksoin enemmän kuin se maksaa uutena,edes avioeroa ei pystynyt maksamaan vaan senkin jouduin yksin maksamaan.jälkeenpäin kuulin ex-anopilta että pokansa ei koskaan kehity yli 12vuotiaan tasolta enempää koska on ylimääräinen x kromosomi.muutenkin sain pelätä kun paljasteli itseään ikkunasta niin että muutkin näki.nyt olen onnellinen avomieheni kanssa saan luottaa kaikin tavoin suureen rakkauteeni sinä oma ihana nallekarhuni.2 v nyt yhdessä rakkaan kanssa.

    • onko osituksessa jotain aika rajaa.kun ex-mies haki tavaransa äitinsä ja veljensä kanssa en voinut tehdä mitään,nykyinen sulhaseni oli minun kanssa ja näki miten koko asunto tyhjennettin aivan tyhjäksi kun nämä päättivät että ne kuuluvat heille,vaikka siinä oli paljon minun omaisuuttani.jouduin maksamaan vuokraa kun exä piti tavaroitaan varastossa yli kuukauden.meni vene moottoreineen,telkasta maksoin enemmän kuin se maksaa uutena,edes avioeroa ei pystynyt maksamaan vaan senkin jouduin yksin maksamaan.jälkeenpäin kuulin ex-anopilta että pokansa ei koskaan kehity yli 12vuotiaan tasolta enempää koska on ylimääräinen x kromosomi.muutenkin sain pelätä kun paljasteli itseään ikkunasta niin että muutkin näki.nyt olen onnellinen avomieheni kanssa saan luottaa kaikin tavoin suureen rakkauteeni sinä oma ihana nallekarhuni.

    • Hetu

      Onko eron jälkeistä ositusta tehty? Jos ei niin pikaisesti tekemään. Mutta mitä sinä olet eron jälkeen ostanut eivät kuulu ex:sälle lainkaan.

    • tapahtukoon

      eli tehkää se ositus. Kaikki menee muuten puoliksi, jos olitte avioliitossa ja avioehtoa ei ollut. Jos avoliitossa.... toivottavasti joka tavarassa oli lappu, kumpi omistaa.

      • T

        Avoliitosta lähtiessähän pitäisi lain mukaan olla joka tavarassa lappu kumpi omistaa. Mutta miksi asiat pitää tehdä niin vaikeaksi?
        Erosin vastikään avoliitosta ja yhdessä hankittu arvokkaampi omaisuus (autot, vene, ruohonleikkurit yms.) jaettiin sulle-mulle-periaatteella rahallisen hankinta-arvon mukaan (excel-taulukko). Yhteisomistuksessa ollut talo jäi miehelle, otti loput lainat omiin nimiinsä ja mitä oli yhdessä maksettu laskettiin exceliin mukaan. Pienemmät rojut jaettiin sulle-mulle silloin, kun minä pakkasin tavaroita. Toisinaan meinsi koko jako kaatua pizzaleikkuriin tai muuhun yhtä naurettavaan, mutta kun piti pienen tauon ja pysyi rauhallisena, niin kaikki saatiin päätökseen. Ollaan molemmat tyytyväisiä ja hyvissä väleissä, vaikka ei takuulla koskaan palata saman katon alle.


    • nintsu

      mun luota ex:ä on pistäny muuta porukkaa viemään tavaroita poissa, vaikka erosta on jo 3 vuotta.
      uutta mitä ostan viedään käsistä koko ajan.
      on ostellu mun visakortillakin tavaroita ja jaellu niitä ympäri suomea.
      ostin ite 20 000 eestä tavaraa niin vei kaikki käsistä.
      Oltiin "naimisissa" hänen omaisuus kuului kokonaan hänelle itelleen mutta mun pistettiin puoliksi.

      • Pihakaheli

        Miksi ihmeessä et ole vaihtanut asuntosi lukkoja vai onko sulla aina avoimet ovet..? Vai sallitko varkaudet? Tee rikosilmoitus!


    • tottakai

      Hakekoon pois:

      Kahden vuoden säilytys! Kannattaa laskuttaa tavanomaisten pienvarastohintojen mukaan. Kun maksaa säilytysmaksun, niin siitä vaan, siihen saakka tavarta panttina säilytysmaksusta1

      Että silleen, esimerkiksi!

    • annettu

      jep sulla on oikeus pyytää korvaus niiltä ajoilta mitä oot säilyttännyt ja katso netistä mitä ne pyytää säilytyistiloist ettei tuu ylilyöntei

    • kfkglk

      Eroa en ole vielä hakenut, mutta mietin vaan että koskeeko tuo omaisuuden jakaminen vain autoa ja siitä suurempaa?
      Asumme vuokralla, lapsia ei ole.
      Huonekalut ovat joko minun tai hänen, uudemmat vielä velaksi minun nimillä koska miehellä ei ole luottotietoja.
      Voiko miehellä olla oikeus minun tavaroihin, tai sanoa yhteiseksi omaisuudeksi johon hänellä on oikeus, vaikka osa on vielä maksamatta?
      Mies uhkaa viedä kaikesta puolet, mutta en aio antaa koska puolia rahoja en tule koskaan näkemään.
      Kannattaako yrittää tehdä vielä avioehtoa ennen kun laittaa eropaperit eteenpäin?
      Ei ole rahaa ostaa kaikkea uusiksi koska asunto pitäisi hankkia myös ja rahat ei riitä kaikkeen.

      • enään...

        kannata, tuskin se laittaa nimeänsä enää avioehtopapruun...


    • juridiikan opiskelija

      Avioliitossakin puolisoiden omaisuus on erilistä. Voi siis olla miehen omaisuuttaa, yhteistä omaisuutta ja naisen omaisuutta. Osituskaan ei muuta tätä tilannetta, vaan toiselle vain syntyy velvollisuus maksaa tasinkoa. Käytännössä voidaan myös sopia tavaroide jaosta (onko tätä tehty?).

      Omistusoikeus ei vanhene koskaan, joten omistajalla on oikeus hakea tavaransa takaisin. Hänellä on myös velvollisuus viedä tavaransa pois, jos niin vaadit. Jos hän ei vaatiessasi toimita tavaroita pois, saat vaatia varastoinnista kohtuullista korvausta.

      Vaikka ne tavarat olisivat olleet sinulla 100 vuotta, niin ne eivät ole muutu sinun omaisuudeksesi.

      Näin exän omistaminen tavaroiden kohdalla. Tilanne on mutkikkaampi, jos on kyse yhdessä omistetuista tavaroista. Nämä pitää myydä ja rahat jakaa, tai sopia muuten miten jaetaan.

      • mijaninja

        Miten käy velkojen, jotka on otettu avioliiton aikana ja minä olen niitä maksanut vaikka ovat kaikki yhteiseen käyttöön olleet? Meillä ei ole ositusta tehty ja avioerosta on jo 13v. Miten saisin miehen maksamaan minulle noita velkoja takaisin, kaikki ulosotossa? Tai edes siirtämään puolet niistä hänelle? Velat ovat minun nimissä.


      • hupuli56
        mijaninja kirjoitti:

        Miten käy velkojen, jotka on otettu avioliiton aikana ja minä olen niitä maksanut vaikka ovat kaikki yhteiseen käyttöön olleet? Meillä ei ole ositusta tehty ja avioerosta on jo 13v. Miten saisin miehen maksamaan minulle noita velkoja takaisin, kaikki ulosotossa? Tai edes siirtämään puolet niistä hänelle? Velat ovat minun nimissä.

        Minä en ymmärrä kuinka voidaan erotilanteessa tavaralla joka on minun jonka minä olen maksanut jonka omistaja ja haltija olen minä kuinka sitä voidaan käyttää maksuna omaisuudesta jonka myös omistan .
        Tällainan asia tuli vastaan erotilanteessa kun xmieheni tarjosi minulle omakotitalon puolikkaasta talon arvona rahaa, säästötilillä olevasta säästöstä osaa ja omistavani auton. Voiko tämä mennä näin?


      • hupuli56 kirjoitti:

        Minä en ymmärrä kuinka voidaan erotilanteessa tavaralla joka on minun jonka minä olen maksanut jonka omistaja ja haltija olen minä kuinka sitä voidaan käyttää maksuna omaisuudesta jonka myös omistan .
        Tällainan asia tuli vastaan erotilanteessa kun xmieheni tarjosi minulle omakotitalon puolikkaasta talon arvona rahaa, säästötilillä olevasta säästöstä osaa ja omistavani auton. Voiko tämä mennä näin?

        Ositus menee näin:

        Esimerkki
        M varat (netto)
        - puolet ok-talosta 100.000
        - pankkitalletus 20.000
        N varat (netto)
        - puolet ok-talosta 100.000
        - auto 15.000

        OSITUS
        M pitää ja saa:
        - ok-talo 200.000
        - pankkitalletus 20.000
        M vastaa:
        - lunastus ja tasinko N:lle 102.500
        N pitää ja saa:
        - auto 15.000
        - lunastus ja tasinko M:ltä 102.500

        Esimerkissä kummankin puolison avio-osa eli puolet yhteenlasketusta netosta on 117.500 euroa. Naisen osalle tulee hänen omistamansa auto 15.000 euroa, minkä lisäksi hän saa mieheltä lunastuksena ja tasinkona yhteensä 102.500 euroa. Siten hän on saanut omaisuutta avio-osan suuruisen määrän 117.500 euroa. Sama pätee miehen puolella.


    • Näin_se_menee

      Jo on. Ilman avioehtoa, vaikka kumpikin ottaisi omistamansa pois, niin irtaimiston arvo lasketaan yhteen ja se, joka saa enemmän arvosta irtaimistoa, maksaa tasinkoa toiselle. Hyvittää, lunastaa. Vaikka toinen olisi ostanut taulun ja telkan ja sohvan, niin ilman avioehtoa saa viedä mukanaan, mutta joutuu lunastamaan toiselta puolikkaan edestä (eli jaetaan kahdella).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe