Polkupyörä ja hyvä ajoasento

A&T

Ongelmana on selkävaivat, jotka pahenevat pyöräillessä. Ja venetelty on!

Nyt etsin uutta pyörää. Tarkoituksena on löytää sellainen malli, joka kestää ahkeraa käyttöä ja jonka tekniset ominaisuudet sopivat selkävaivaiselle.

Vinkkejä/kokemuksia hyvistä miesten polkupyörä malleista?
Suositeltuja ajoasentoja, polkupyörän säädöt ja lisävarusteet?

18

5609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikke

      nuo ohjaustankojen pikasäädöt, kun oletan, että et etsi kippurasarvista pyörää.
      Monissa Nishikeissa on näppärä seedlihter, nopea piaksäätö ohjaintangon korkeudelle. Tunturin uusissa malleissa voi pikasäätää myös ohjaustangon asentoa samalla, mutta niissä minusta asetlma vaikuttaa sellaiselta, että epäilen sen kestävyyttä pitemmässä käytössä ja herkkyyttä ilkivallalle.
      Ohjaustankojen päihin voi yleensä asentaa pienet nousukahvat, joiden avulla ajo-asentoa voi monipuolistaa ja jotka ovat ylämäissä "rautaa". Joissakin pyörissä ne valmiina joko asennettuina tai lyhyet pienet kumipäällysteiset integroituina valmiiksi.
      Jotta pyöräily olisi mukavaa, niin satulassa pitäisi voida istua rennosti.
      Vimeisimmässä TM:ssä pyörätesissä katsottiin, että pehmeällä, mukavalla kyydillä olisi etunsa pyöräilyn miellyttävyyden kannalta ja toisin kuin näillä palstoilla usein esitetään, niin siinä oltiin suosiollisia etujousitukselle ja jopa satulajousitukselle.
      Olen kuitenkin varma, että täältä löytyy asiantuntijoita, jotka ampuvat nämä ajatukset armotta alas.
      Mutta selkäkipua sinänsä olisi parempi tutkailla lääkärin tai fysioterapeutin kanssa, jolloin sen synty- ja kuntoutusmekanismit selviäisivät paremmin kuin tällaisella keskustelupalstalla, joka varmasti on arvauskeskus.
      Mutta olennaista pyörän valinnassa olisi, että se olisi rungoltaan sopivan kokoinen ja hyvän tuntuinen käyttöösi.

      • A&T

        Tottakai, lääkärit ovat diagnosoineet selkävaivan ja sen aiheuttajat. Hoitokeinot ovat käytössä.

        Polkupyöräily aktiivisena harrastuksena on erittäin mieluinen, joten tarkoituksena on löytää keinoja harrastuksen jatkamiseen.

        Kokemushan vasta näyttää onnistuinko pyörän valinnassa ja säädöissä.

        kiitos nopeista vastauksista!


      • Mikke
        A&T kirjoitti:

        Tottakai, lääkärit ovat diagnosoineet selkävaivan ja sen aiheuttajat. Hoitokeinot ovat käytössä.

        Polkupyöräily aktiivisena harrastuksena on erittäin mieluinen, joten tarkoituksena on löytää keinoja harrastuksen jatkamiseen.

        Kokemushan vasta näyttää onnistuinko pyörän valinnassa ja säädöissä.

        kiitos nopeista vastauksista!

        joku fysioterapeutti tutkaillut Sinua ja nykyistä pyörääsi yhdessä ?
        Josko siitä saisi vinkkejä siihen, ono pyörä väärän tyyppinen tai väärin mitoitettu.
        Mutta me voidaan aina arvailla ja mielellämme sen teemmekin.


    • yllättävän hyvin

      Vaikka maantiepyörän ajoasento näyttää aika ekstriimiltä, se tuntuu ajaessa hyvältä. Kippurasarvien ansiosta asentoa pääsee vaihtamaan tarvittaessa eikä selkä kärsi pitkilläkään lenkeillä. Eihän se tietysti kaikille sovi, mutta mulla tuntuu toimivan.

      Uudessa Fillari-lehdessä (2/2009) on sivun juttu ajoasennon säätämisestä. Kannattaa lukea.

      • atlatl

        ...sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia,joten nyt nostetaan sitten ajoasentoa pystymmäksi.
        Tällä hetkellä minulla on tuollainen perinteinen perusohjaustanko,ei siis suoraa,eikä kippurasarvia.
        Nyt kuitenkin vielä täytyy vaihtaa ohjainkannatin joko lyhyemmäki,tai poistaa kokonaan,jotta asennon saa kyllin pystyksi.
        Asennon saa kuitenkin tarvittaessa matalammaksi pitämällä keskeltä kiinni.
        Aiemmin omistin Hybridin,nyt minulla on miesten runkolla varustettu retkipyörä,joka on lastattunakin hyvä ja tasapainoinen ajaa.
        Tärkeintä on oikea rungon korkeus ja pituus.
        Siitä kaikki lähtee.


      • pysty ajoasento
        atlatl kirjoitti:

        ...sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia,joten nyt nostetaan sitten ajoasentoa pystymmäksi.
        Tällä hetkellä minulla on tuollainen perinteinen perusohjaustanko,ei siis suoraa,eikä kippurasarvia.
        Nyt kuitenkin vielä täytyy vaihtaa ohjainkannatin joko lyhyemmäki,tai poistaa kokonaan,jotta asennon saa kyllin pystyksi.
        Asennon saa kuitenkin tarvittaessa matalammaksi pitämällä keskeltä kiinni.
        Aiemmin omistin Hybridin,nyt minulla on miesten runkolla varustettu retkipyörä,joka on lastattunakin hyvä ja tasapainoinen ajaa.
        Tärkeintä on oikea rungon korkeus ja pituus.
        Siitä kaikki lähtee.

        aiheuttaa selkäkipuja, koska pystyssä nikamat ovat enemmän koetuksella kuin matalammassa ajoasennossa. Kaikkihan riippu balanssista. Ei liikaa painoa käsille / selälle. Satulan asento useimmiten vaikuttaa eniten selkä/niskakipuihin. Usein näkee näitä sunnuntaipolkijoita, joiden satulat sojottavat alaspäin ja ohjaustanko on nostettu pilviin, että saataisiin pysty asento. Tuosta yhdistelmästä ei tule mitää hyvää. Ja kolmanneksi, satula on viisi senttiä liian korkealla, ajetaan " kaikki päällä " välityksillä. Selkä- ja niskakivut ovat varmoja !!! Sitten täällä syytellään milloin käppyräsarvia, milloin liian kovaa satulaa jne.., vaikka alkeellisimmatkaan ajoasentoon vaikuttavat asiat eivät ole kunnossa.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        atlatl kirjoitti:

        ...sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia,joten nyt nostetaan sitten ajoasentoa pystymmäksi.
        Tällä hetkellä minulla on tuollainen perinteinen perusohjaustanko,ei siis suoraa,eikä kippurasarvia.
        Nyt kuitenkin vielä täytyy vaihtaa ohjainkannatin joko lyhyemmäki,tai poistaa kokonaan,jotta asennon saa kyllin pystyksi.
        Asennon saa kuitenkin tarvittaessa matalammaksi pitämällä keskeltä kiinni.
        Aiemmin omistin Hybridin,nyt minulla on miesten runkolla varustettu retkipyörä,joka on lastattunakin hyvä ja tasapainoinen ajaa.
        Tärkeintä on oikea rungon korkeus ja pituus.
        Siitä kaikki lähtee.

        "...oli kippura sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia..."

        Haiskahtaisi väärin mitoitetulta rungolta. Oli ehkä liian pitkä pyörä? Oikein mitoitettu maantiepyörä on selälle ok.

        Kyllä minäkin lähtisin hakemaan vastausta jostain C2C tai sport maantiepyörästä.

        http://suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=823

        Oletko vilkaissut tuon:

        http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058

        Siinä on oma osuutensa erilaisista krempoista.


      • Sama Mies
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "...oli kippura sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia..."

        Haiskahtaisi väärin mitoitetulta rungolta. Oli ehkä liian pitkä pyörä? Oikein mitoitettu maantiepyörä on selälle ok.

        Kyllä minäkin lähtisin hakemaan vastausta jostain C2C tai sport maantiepyörästä.

        http://suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=823

        Oletko vilkaissut tuon:

        http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058

        Siinä on oma osuutensa erilaisista krempoista.

        Oletan, että olet tottunut ajamaan lukkiksilla. Yksi paikkojen pysymiseen kunnossa vaikuttava tekijä on oikea kadensi. Kokenut pyöräilijä runttaa tietysti pienilläkin kierrosnopeuksilla, mutta kadenssin antava mittari on suositeltava meille vähemmän kokeneille.

        PS Yllättävän pienet asentovirheet aiheuttavat kipuja. Huomasin itse, kun huollon jälkeen klossi jäi vähän väärään asentoon ja parilla lenkillä sain polven kipeäksi.


      • Record
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "...oli kippura sarvinen pyörä ja tuli selkäongelmia..."

        Haiskahtaisi väärin mitoitetulta rungolta. Oli ehkä liian pitkä pyörä? Oikein mitoitettu maantiepyörä on selälle ok.

        Kyllä minäkin lähtisin hakemaan vastausta jostain C2C tai sport maantiepyörästä.

        http://suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=823

        Oletko vilkaissut tuon:

        http://readme.fi/product.php?isbn=9789522201058

        Siinä on oma osuutensa erilaisista krempoista.

        Käyttämäsi lyhenne C2C on vain Bianci maantiepyörissä. Se on mainosmiesten keksimä lyhenne Coast to Coast ja kertoo että pyörä on ajoasenoltaan vähän leppoisampi/mukavampi. Sitten toinen vain Bianchin mainosmiesten keksimä termi on Horse categorie, joka taas kertoo kilpailullisemmasta/tiukemmasta ajoasennosta. Nämä ovat siis vain yhden merkin mainosmiesten keksimiä lyhenteitä, joita ei kyllä ole tapana yleisesti muista pyöristä puhuttaessa käyttää, eivät mitään yleisesti käytettyjä lyhenteitä.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        Record kirjoitti:

        Käyttämäsi lyhenne C2C on vain Bianci maantiepyörissä. Se on mainosmiesten keksimä lyhenne Coast to Coast ja kertoo että pyörä on ajoasenoltaan vähän leppoisampi/mukavampi. Sitten toinen vain Bianchin mainosmiesten keksimä termi on Horse categorie, joka taas kertoo kilpailullisemmasta/tiukemmasta ajoasennosta. Nämä ovat siis vain yhden merkin mainosmiesten keksimiä lyhenteitä, joita ei kyllä ole tapana yleisesti muista pyöristä puhuttaessa käyttää, eivät mitään yleisesti käytettyjä lyhenteitä.

        Olet täysin oikeassa. Kyseiselle maantiepyörätyypille en ole nähnyt virallista ja yhtenäistä nimitystä. Mainitun C2C:n lisäksi on käytössä ainakin sport ja muutamia muita nimityksiä. Yhteistä pyörille on:
        - avorenkaat sekä,
        - vähän rennommat kulmat ja
        - hieman pystympi ajoasento verrattuna kilpapyöriin.


    • tunska

      Moi! Sama juttu,eli krooninen selkäkipu joka tulee ja menee, tutkittu on.
      Pyöräksi ostin tunturi t210 fillarin johon vaihdettiin aavistuksen alkuperäistä leveämpi ja korkeammalle käyristyvä ohjaustanko. Pyörä on 17kg painava 28v peruspyörä, läpivuoden käyttöön.

      Nyt on kokemusta 1kk ajalta fillarointia, tasan 420km lasissa ja selkäkivut olemattomia pyöräilyn jäljiltä. Pystyhkö ajoasento toimii, jos selkä tuntuu jumittelevan niin sitten kantsii ajaa välillä muutama minsa seisten, selkä saa venytystä siittäkin. Entinen kilpuri toi pyöräilyssä tuskaisen jälkivaikutuksen,-vaikkakin vauhtia piisasi paaaaljon enemmän.

      Käy paikkakuntasi parhaassa pyöräkaupassa ja etsi sieltä se kokenein myyjä, osaavat auttaa oikean pyörän ostossa. Itse annan täydet pointsit Oulussa Pyörä-suvalan myyjille, on asiantuntemusta ja sopiva pyörä löytyi.

      Omat mitat muuten 189cm/93kg

    • alkup.tuna

      Nojapyörä, kallis mutta paras selkävaivaselle ja vaivattomillekin.

    • asd asd

      Sama juttu, yläselkä kipeytyy, koska satula ylhäällä ja tanko alhaalla nykypyörissä. Päätä joutuu kannattelemaan, että näkee eteensä. Tämä on staattinen asento ja en tajua miten joku voi ajella ilman että niskka-hartiaseutu tulee kipeäksi?! Ajattelin ostaa jonkun hypridin isolla rungolla ja jossa ohjaustanko on korkealla verrattuna satulaan ja näin saan asennon jossa ei pää tartte jatkuvasti kannatella ylöspäin niskalihaksilla.

      • Varo!

        "...Ajattelin ostaa jonkun hypridin isolla rungolla ja jossa ohjaustanko on korkealla verrattuna satulaan ja näin..."

        Kipeytymisen syy ei todennäköisesti ole ollenkaan tangon korkeus vaan se etäisyys. Poikkeuksena ovat ne, joilla on vakavia kulumia niskassa.

        Jos ostat vielä suuremman rungon, niin tanko on entistä pidemmällä ja joudut kurottamaan entistä enemmän. Mene johonkin oikeaan pyöräkauppaan ja osta asiantuntevan myyjän opastuksella oikean kokoinen pyörä.

        Niin ja jos ajoalustana on asfaltti, on mukavin pyörä hyvälaatuinen maantiepyörä ;)


      • letkeämmin
        Varo! kirjoitti:

        "...Ajattelin ostaa jonkun hypridin isolla rungolla ja jossa ohjaustanko on korkealla verrattuna satulaan ja näin..."

        Kipeytymisen syy ei todennäköisesti ole ollenkaan tangon korkeus vaan se etäisyys. Poikkeuksena ovat ne, joilla on vakavia kulumia niskassa.

        Jos ostat vielä suuremman rungon, niin tanko on entistä pidemmällä ja joudut kurottamaan entistä enemmän. Mene johonkin oikeaan pyöräkauppaan ja osta asiantuntevan myyjän opastuksella oikean kokoinen pyörä.

        Niin ja jos ajoalustana on asfaltti, on mukavin pyörä hyvälaatuinen maantiepyörä ;)

        Nojapyörästä hyvää kokemusta täällä! Luulisin että selkävaivaiselle paras vaihtoehto, ku hankkii kunnon pelin missä on kunnollinen penkki, eli selälle muotoiltu (käytännössä kaikissa malleissa paitsi itse tehdyissä)


    • Anonyymi

      näkyykö teillä etunapa tangon etu ai takapuolella? mummopyörä on sopiva ja näkyy takapuolella, hybridini hiukan iso ja näkyy etupuolella, maantiekiitäjä sopiva ja näkyy kohdalla, läski sopiva ja näkyy takana. ei niin yksiselitteistä?

      • Anonyymi

        Kaikkien pyörieni osalta olen pyrkinyt siihen, että normaali ajoasennossa etupyörän navan keskilinja on ohjaustangon alla piilossa kun ajaessa katsoo alaspäin.


    • Anonyymi

      Läski on peittänyt navan jo syntymästä saakka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4683
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4542
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      615
      4141
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3097
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2661
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      213
      2130
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1755
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1492
    Aihe