Jakohihnan vaihto

muutaman vuoden

välein on vaan melkoinen kustannuserä(satoja euroja). Mm. tuossa uudessa C5:ssä on sellainen investointi tehtävä muutaman vuoden välein. Kumma miten toiset valmistajat siirtyy vähitellen ketjuun vaan ei sitikka vieläkään.

27

15741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos sovitaan

      Vaihto tulee eteen 100.000:n välein. Minulla se tehtiin viime syksynä. Huollolle tuli hintaa vajaa 400 euroa, osineen ja öljynvaihtoineen. Ei siinä ammattimiehen nokka kauaa tuhise, kun hihna vaihtuu. Taas mennään muutama vuosi eteenpäin.

      On minulla ollut ketjukoneitakin. Valitettavasti nekään eivät ole ikuisia. Laahaava kiristin on niissäkin kuluva osa, ja kerran on vaihdettu venynyt ketju ja kuluneet rattaat. Se vasta kalliiksi tulikin.

    • dieselissä

      Ainakin 1.6 HDI -koneessa vaihtoväli 200.000 km (no, Ford suosittelee samalle koneelle 180.000 km mutta kuitenkin).

    • hihnaveto buaah!

      on kehityksestä noin 10v jäljessä,tehoton,juoppo ja heikkolaatunen.

      • itse?

        Ihanko itse keksit, vai kertoiko joku? Pikkaisen jos saisi faktaa väitteen tueksi. Mutu ei oikein kelpaa.


      • noita..

        moottoreita sitten muut merkit käyttävät???


      • Oon muuten samaa mieltä.

        Oma C5:nen 2.0HDi kulutti seka-ajossa noin 7,5 litraa sadalla missä mun mielestä on dieselille 2litraa liikaa. Lisäks jakohihna katkesi noin 60tkm kohdalla vaihdosta (eilen kävin juuri kurkkaamassa pellinalle ja toteamassa vahingot).


    • ei se nyt ihan heti tule

      Bensamoottorin hihna vaihdetaan 100 000 km tai 10 vuoden välein. Itse ajan 15 000 - 20 000 km vuodessa, siitä voi laskea, että kuinka usein se tulee vaihdettavaksi.

      • setami

        100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
        10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
        samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
        vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
        vaihdattaa huollon yhteydessä.


      • Elmeri
        setami kirjoitti:

        100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
        10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
        samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
        vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
        vaihdattaa huollon yhteydessä.

        nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
        Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
        50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
        Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.

        Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.


      • vaan....
        Elmeri kirjoitti:

        nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
        Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
        50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
        Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.

        Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.

        nyt tuli hätä mittarissa 108000 eikä ole hihnaa vaihdettu.


      • ei maksa turhasta
        Elmeri kirjoitti:

        nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
        Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
        50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
        Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.

        Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.

        sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
        heh


      • setami
        ei maksa turhasta kirjoitti:

        sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
        heh

        minä luulin,että automerkit/citroen otsikon alla
        keskustellaan citroenista, eikä accordeista ym.
        ruostuvista japanilaisista kovista kotteroista....


      • citroenissa
        ei maksa turhasta kirjoitti:

        sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
        heh

        140 tkm ja vaihto, ja kestää se 200tkm. Hondalla civi testattu 350 tkm ilman hihnan vaihtoa sitten paska levis. No ei tullut paljon korjaus kustannuksia.


      • vaihtoa meillä näin
        Elmeri kirjoitti:

        nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
        Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
        50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
        Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.

        Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.

        Oli 2 Xantiaa, jakopään remppa tehtiin 80 000 km välein. Kilometrejä tuli 20 000 - 50 000 km vuodessa. Nykyiseen C5:een tehtiin jakopään remppa ensimmäisen kerran 100 000 km huollossa, autolla ikää 3,5 vuotta.


      • eskolla
        ei maksa turhasta kirjoitti:

        sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
        heh

        oli ajettu 280tkm ja me ajoimme 220tkm ilman jakopään eli about 500tkm ennen kun meni vaihtoon et silleen, siis auto vaan ei jakopää


      • Anonyymi
        setami kirjoitti:

        100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
        10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
        samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
        vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
        vaihdattaa huollon yhteydessä.

        Kyllä mulla ainakin sarassa hihna kesti 10 vuotta ennenkuin se vaihdettiin.


    • kestää?

      Jos haikailee ketjukoneen perään niin voi käydä katsomassa opelclubin sivuilta 2.2 koneen ketjuongelmista...

      • että citroën

        epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.

        Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?

        Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.


      • sama ketju
        että citroën kirjoitti:

        epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.

        Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?

        Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.

        saksalaisessa autossa jo yli 31 vuotta ja onpahan kestänyt vaihtamatta.


      • kestää?
        että citroën kirjoitti:

        epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.

        Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?

        Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.

        Sitä lähinnä vaan meinasin et ei ne ketjukoneetkaan mitään ikilikkujia oo..Ainakaan jos katsotaan juurikin tota opelin 2.2 konetta.On ollu käytössä -01 vuodesta asti ja ketjuongelmia ollut siitä asti..Vaikka kone on nykyään "uudempi" versio.Vagilla on tainnu olla myös jotain ongelmia FSI koneen kanssa.?En tarkoittanut että sitikka ei pystyisi tekemään kestävää ketjukonetta.


      • Elmeri
        kestää? kirjoitti:

        Sitä lähinnä vaan meinasin et ei ne ketjukoneetkaan mitään ikilikkujia oo..Ainakaan jos katsotaan juurikin tota opelin 2.2 konetta.On ollu käytössä -01 vuodesta asti ja ketjuongelmia ollut siitä asti..Vaikka kone on nykyään "uudempi" versio.Vagilla on tainnu olla myös jotain ongelmia FSI koneen kanssa.?En tarkoittanut että sitikka ei pystyisi tekemään kestävää ketjukonetta.

        Kyllä niitä ketjujakin joutuu uusimaan, mutta ketju yleensä juoruaa itse vaihtotarpeesta metelöimällä, ulvomalla tai rallattamalla. Hihnan pirullisuus on se kerralla katki ja venttiilit uusiksi. Jos vielä diisselistä napsahtaa hihna, niin saattaapi koko mylly mennä uusiksi. Tieän ainakin yhden BX:n diisselin jossa koneen aukaisun jälkeen koko auto suoraan paaliin. Hihna poikki ja korjauskelvoton kone.


    • cit

      Hajotaako hihnan katkeaminen citroen xsaran 1.8l bensakoneen. vm.2000, vai pysähtyykö vain matkanteko siihen.

      • hajota

        Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.


      • huolto...
        hajota kirjoitti:

        Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.

        onkin maankuulu siitä että eivät muksise turhista vaan vaihtavat jopa oma-aloitteisesti vialliset osat toisin kuin esim. eräässä toisessa valtamerkissä.


      • cit
        hajota kirjoitti:

        Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.

        Kiitos vastauksesta! Tilasin ajan jakoremmin vaihtoon heti.


    • vikalätti

      mun remelillä on ajettu 52000 kilsaa . on se 2 litran 16i ,jokohan remeli ja pyörät olis aika uusia ? tuli luiston eston vjka mikä korjataan ?

    • kanto_

      Joku tarjuvaa TARJA ON RAUTAA. Miulle santiaa vaihdossa. Kannatata ottaaa vai ottaa vaa viinaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe