Olkapään kiertäjäkalvosin tulehdus

Kokemuksia kaipailen

Sain diagnoosin olkapään ultrakuvien mukaan, että olkapään kiertäjäkalvosinoireyhtymä, tulehdusta ja nestettä näkyi kuvissa. Onneksi ei repeämää tai muuta vastaavaa joka vaatisi leikkausta.
Sain kortisoonipiikin lähetteen fysikaaliseen 2vk sairauslomaa.

Miten teillä on hoidettu ja onko tai mikä auttanut? Kauanko meni parantumiseen aikaa? Jouduitteko olemaan pitkään poissa töistä? Onko vaiva uusiutunut?

78

73315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiiisa

      Mulla molempien olkapäiden kiertäjäkalvot tulehtuneet, sain piikit keskiviikkona, ne kyl auttoi nopeesti, mutta edelleen on hieman kipua, eikä passaa paljon tehdä mitään.Mulla samat mietteet, että kauanko paraneminen kestää ja uusiutuuko vaiva herkästi? Millaisia oireita sulla oli? Mulla aivan mieletön kipu, öisin ei voinut nukkua ja kädet ei nousseet ylös.Mulla ei ultrattu, vaan laitettiin suoraan piikit vaan.

      • Anonyymi

        Jos kädet ei nouse ylös se voi voi olla jäätynyt olkapää. Ehkä oot saanu väärän diagnoosin. Mulla jäätynyt olkapää diagnosoitiin aluksi virheellisesti terveyskeskuksessa kiertäkalvosinvaivaksi. Ole tarkkana ja mene kunnon lääkärille!


    • yritin itse hoitaa

      mutta ei parantunut. Tammikuun lopussa aiheeseen erikoistuneen omt fysion juttusille joka tuki ja antoi tarkat ohjeet ankaralle kuminauha jumpalle. Kontrolli maaliskuussa, jumppa oli toiminut, mutta jatkettiin hieman "rajumpana". Nyt saan tehdä kaikkia liikeitä mutta määrättyyjä pitää edellleen varoa. Olkapää kipeytyy(enää hieman) edellen toista herkemmin. Uskoisin että kesällä lähes 100% kunnossa. Joten 6 kk voi mennä. Huom, minä noudatin orjallisesti kaikkia ohjeita ja varoin kuormittamasta liikaa. Ilman fysioterapiaa voin sanoa 100% varmuudella ei olisi paranntunut itsekseen, koskaan. On muute oikeasti paha vaiva mihin kannattaa suhtautua rittävällä vakavuudella, ei ole leikin asia. Tuo korttisooni piikki on vain väliaikainen helpotus,ei ratkise itse ongelmaa, en suosittelle useampaa piikkiä samaan paikkaan Tsemppiä ja malttia.

      • laitettu olkaan

        Minun olkani leikattiin, ei olisi tullut kuntoon muuten. Nyt jumppaan varovasti olkaani kotona. "Kiellettiin" meno fysioterapeutille, voisi vaan hajottaa ja kipeyttää paikat. Venyttelen varovasti jne. Olen saanut ennen leikkausta 4 kortisonipiikkiä ja nyt leikkauksen jälkeen kolme. Kaikki annettu ultralla, että menee varmasti oikeaan paikkaan. KOrtisonipiikillä ei ole mitää haittaa kun se annetaan yhteen kohtaan!


      • riippuu varmaan mihin kohta...
        laitettu olkaan kirjoitti:

        Minun olkani leikattiin, ei olisi tullut kuntoon muuten. Nyt jumppaan varovasti olkaani kotona. "Kiellettiin" meno fysioterapeutille, voisi vaan hajottaa ja kipeyttää paikat. Venyttelen varovasti jne. Olen saanut ennen leikkausta 4 kortisonipiikkiä ja nyt leikkauksen jälkeen kolme. Kaikki annettu ultralla, että menee varmasti oikeaan paikkaan. KOrtisonipiikillä ei ole mitää haittaa kun se annetaan yhteen kohtaan!

        Olen ymmärtänyt että niveliin ja jänteisiin ei parane laittaa kovinkaan monta, mutta ympäröivään kudokseen kenties haitat ei ole pahoja vaikka tökkisi vähän enemmänkin. Täsätäkin asiasta monta koulukuntaa, itse olen saannut polveen yhden (niveleen) eikä enempää haluttu laittaa.


      • laitettu olkaan
        riippuu varmaan mihin kohta... kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että niveliin ja jänteisiin ei parane laittaa kovinkaan monta, mutta ympäröivään kudokseen kenties haitat ei ole pahoja vaikka tökkisi vähän enemmänkin. Täsätäkin asiasta monta koulukuntaa, itse olen saannut polveen yhden (niveleen) eikä enempää haluttu laittaa.

        Minulle laitettu nivelkapseliin niitä kortisonipiikkejä :)


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        laitettu olkaan kirjoitti:

        Minulle laitettu nivelkapseliin niitä kortisonipiikkejä :)

        Juu ei ole kortisonipiikki auttanut ja nyt olka kipeänä myös tuosta etupuolelta.... No onneksi tänään alkaa fysikaaliset jottei olka jäykistyisi.


      • minä taas
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Juu ei ole kortisonipiikki auttanut ja nyt olka kipeänä myös tuosta etupuolelta.... No onneksi tänään alkaa fysikaaliset jottei olka jäykistyisi.

        Toivottavasti olkasi paranee ilman leikkausta. En vain oikein usko. Minulla on niin paljon kokemusta tuosta olkapäästä. Kenellä/millaisella lääkärillä olet käynyt? Suosittelisin kunnon olkapääspesialistilla käyntiä. Muuten voi tulla ongelmia. Minulla on kokemuksia asiasta. Voin kertoa jos kiinnostaa.


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        minä taas kirjoitti:

        Toivottavasti olkasi paranee ilman leikkausta. En vain oikein usko. Minulla on niin paljon kokemusta tuosta olkapäästä. Kenellä/millaisella lääkärillä olet käynyt? Suosittelisin kunnon olkapääspesialistilla käyntiä. Muuten voi tulla ongelmia. Minulla on kokemuksia asiasta. Voin kertoa jos kiinnostaa.

        että hauislihaksen jänne lonksuaa uraltaan eli on vähän löysä myös hauislihas on kireän oloinen. Alkujaan lääkärini (työterveyslääkäri) sanoikin, että on pitkän hauislihaksen jänteen tulehdus ja varmasti olikin, mut sitä ei enään ultrassa näkynyt. Tämä samainen käteni vaivasi minua myös pari vuotta sitten jolloin puhuttiin TOS-oireyhtymästä ja käden laajaalaisesta rasitusvammasta. Ultrapapereiden mukaan ei mitään sen ihmeellistä kuin tuo kiertäjäkalvosimen tulehdus vähän normaalia enemmän nestettä ja ei suurempia kalkeumia...mitä sitten tarkoittaakaan? Olkäpäässä kipua enemmän etupuolella, mut vaikea aina paikantaa. Joskus tuntuu lavan puolellakin. Hauislihas ja hauisjänne välillä jännittynyt ja kipeä tai oikeastaan melkolailla koko ajan kireä tai kipeä. On siis myös leposärkyä ja joskus öisin puutuilee tuo kipeä käsi. Myös kyynärpäässä tuntuu välillä kipua... Töissä en pysty olemaan (kassaneitinä) olka kipeytyy todella ihan polttaa ja viiltää olkaa, kun töillä rasittaa.


      • minä taas
        minä taas kirjoitti:

        Toivottavasti olkasi paranee ilman leikkausta. En vain oikein usko. Minulla on niin paljon kokemusta tuosta olkapäästä. Kenellä/millaisella lääkärillä olet käynyt? Suosittelisin kunnon olkapääspesialistilla käyntiä. Muuten voi tulla ongelmia. Minulla on kokemuksia asiasta. Voin kertoa jos kiinnostaa.

        Mulla on ollut samanlaisia oireita...ei parantunut itsekseen. Menin vähän liian myöhään ortopedille. Leikattiin, oli paljon vikoja kun olin odottanut liian kauan. Sulla on paljon kipuja ym, pitäisin kiirettä, että olkapää saataisiin vielä kuntoon. Olkapää on vaikea hoidettava.


      • väsyttää
        minä taas kirjoitti:

        Mulla on ollut samanlaisia oireita...ei parantunut itsekseen. Menin vähän liian myöhään ortopedille. Leikattiin, oli paljon vikoja kun olin odottanut liian kauan. Sulla on paljon kipuja ym, pitäisin kiirettä, että olkapää saataisiin vielä kuntoon. Olkapää on vaikea hoidettava.

        Mulla myös todettiin oikeassa olkapäässä kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Kivut alkoivat syyskuun alussa ja menin vasta kuukauden päästä lääkäriin kun oletin olevan vaan jotain rasitusta joka aikanaan rauhoittuisi.
        Kivut ja säryt kuitenkin jatkuivat joten lääkäri teki em. diagnoosin. Kävin fysioterapeutilla kaksi kertaa ja sain kuminauhaohjeet, joita olen aktiivisesti tehnyt. Ortopedin juttusillakin kävin kahden kk:n päästä ensioireista, mutta hän totesi että katsellaan vielä pari kuukautta ja pyysi ottamaan yhteyttä joulun jälkeen jos oireet jatkuvat.
        Nykyisinkin jatkuvaa kipua ja jokaöistä särkyä. Olkapäästä kuuluu outoa rutinaa ja lonksuntaa joissakin liikkeissä. Olen syönyt 2x50kpl:een kuurin Panacodia ja nyt lääkäri määräsi Arcoxia 120mg viikon kuurina ja sen jälkeen jatkan 4 viikon kuurin Arcoxia 90mg. Tämän lääkemääräyksen hän antoi puhelimitse ja kävin vaan noutamassa reseptin, ei kuulemma vaatinut käyntiä - vetosi ortopedin lausuntoon. Särky painottuu töissä oloon (päätetyöskentely) sekä öihin.
        Miten kauan odottelit ennenkuin menit ortopedille ja millaisilla perusteilla jouduit leikkaukseen. Minulla ei ole repeytymiä tms. ainoastaan tietyt liikkeet sattuvat ja helkkarinmoinen särky.


      • yritin itse hoitaa

        Tämä on veikeä vaiva. Periateessa tuli kuntoon, mutta kuin olen yrittänyt vahvistaa salilla noita ylävartalona lihaksia, tuo vaiva pamahtaa päälle. Vaikka kuinka varovaisesti nostan kuormaa kuukausien ajan, ihan pikkupainoilla tuo tulehtuu. Verenkirron lisäys näköjään auttaa. Nykyään menee kyllä reilussa viikossa ohi kuin lopetan kuormituksen ja käytän flexibaria ja kuminauhoja( pienellä vastuksella). Ihme juttu. Veikaan että minulle tuli samanaikaiseti lievästi ahdas väljä olkapää( ainakin siltä tuntuu). Täytyy tuota lihastasapainoa vielä opiskella.


      • Anonyymi

        Kiertäjäkalvosinvaiva kesti tasan yhden vuoden.Fysikaalinen hoito ei poistanut kipua, mutta kortisonipiikki auttoi.Piikkiä turha pelätä,oli kuin hyttysen pisto.Kipua ei enää ole mutta liikerajoitusta jäi.Vaatii kärsivällisyyttä ja kuminauhajumppaa liikeratojen auki pitääkseen,muttei auta itse kipuu.Ikävä vaiva ja rajoittaa elämää,mutta voi se näköjään parantua lähes normaaliksi ajan kuluessa ilman puukkoakin.Pitkäikäisin vaivani ikinä ja oon 58-v.


      • Anonyymi
        väsyttää kirjoitti:

        Mulla myös todettiin oikeassa olkapäässä kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Kivut alkoivat syyskuun alussa ja menin vasta kuukauden päästä lääkäriin kun oletin olevan vaan jotain rasitusta joka aikanaan rauhoittuisi.
        Kivut ja säryt kuitenkin jatkuivat joten lääkäri teki em. diagnoosin. Kävin fysioterapeutilla kaksi kertaa ja sain kuminauhaohjeet, joita olen aktiivisesti tehnyt. Ortopedin juttusillakin kävin kahden kk:n päästä ensioireista, mutta hän totesi että katsellaan vielä pari kuukautta ja pyysi ottamaan yhteyttä joulun jälkeen jos oireet jatkuvat.
        Nykyisinkin jatkuvaa kipua ja jokaöistä särkyä. Olkapäästä kuuluu outoa rutinaa ja lonksuntaa joissakin liikkeissä. Olen syönyt 2x50kpl:een kuurin Panacodia ja nyt lääkäri määräsi Arcoxia 120mg viikon kuurina ja sen jälkeen jatkan 4 viikon kuurin Arcoxia 90mg. Tämän lääkemääräyksen hän antoi puhelimitse ja kävin vaan noutamassa reseptin, ei kuulemma vaatinut käyntiä - vetosi ortopedin lausuntoon. Särky painottuu töissä oloon (päätetyöskentely) sekä öihin.
        Miten kauan odottelit ennenkuin menit ortopedille ja millaisilla perusteilla jouduit leikkaukseen. Minulla ei ole repeytymiä tms. ainoastaan tietyt liikkeet sattuvat ja helkkarinmoinen särky.

        Minulla on samoja vaivoja, kun kirjoitit yläosassa. Luin 1,5 tuntia Googlen haulla olkanivelen kiertäjäkalvon oireryhmästä. Käsivarren lihaksia pitää alkaa vahvistaa. Kädet eivät saa nousta ylös. Käsivarret pitää olla AINA vaaka-asennossa, kun teet työtä tai harrastat. Kipua ei saisi tulla kovasti, kun lihasvoimaa lisäät käsiin. Olkapäästä kuuluu jatkuvasti RUTINAA, kun nostan kättä ylös Toivoa: uskon, että jokapäiväinen käsilihasten oikea ? vahvistaminen auttaa. Seppo Korpela Nokia


    • vaan
      • minä taas

        Tätä tarkoitin minäkin. Ei se jumppa auta vaan ortopedi...


      • JIPEY
        minä taas kirjoitti:

        Tätä tarkoitin minäkin. Ei se jumppa auta vaan ortopedi...

        ON "KIVA" HUOMATA ETTÄ EN PODE YKSIN K-KALVOSIMEN VAMMAA.
        MINÄ JA POLKUPYÖRÄ JA SITTEN HENK.AUTO TYRMÄSI 28.04.-09.

        ONNEKSI!! KÄYTIN PP-KYPÄRÄÄ JA SELVISIN AIVOTÄRÄHDYKSELLÄ !!!.
        LISÄKSI LONKKAMALJAN HIUSMURTUMA.

        MIKÄÄN RESEPTILÄÄKE EI AUTA, OLKAPÄIHIN, EDES VIIMEKSI TRADOLAN RETARD 150MG
        FYSIOTA 15 KERTAA..4 KÄYNTIÄ JÄLJELLÄ.

        14.8.-09 ODOTTAA ORTOPEDIN VASTAANOTTO JOKA TOTEAA OLENKO 1."TYÖKYKYINEN"
        2. JATKOTOIMET!!!

        ONNEKSI VAKUUTUS MAKSAA KULUT!


      • CAPSLOC
        JIPEY kirjoitti:

        ON "KIVA" HUOMATA ETTÄ EN PODE YKSIN K-KALVOSIMEN VAMMAA.
        MINÄ JA POLKUPYÖRÄ JA SITTEN HENK.AUTO TYRMÄSI 28.04.-09.

        ONNEKSI!! KÄYTIN PP-KYPÄRÄÄ JA SELVISIN AIVOTÄRÄHDYKSELLÄ !!!.
        LISÄKSI LONKKAMALJAN HIUSMURTUMA.

        MIKÄÄN RESEPTILÄÄKE EI AUTA, OLKAPÄIHIN, EDES VIIMEKSI TRADOLAN RETARD 150MG
        FYSIOTA 15 KERTAA..4 KÄYNTIÄ JÄLJELLÄ.

        14.8.-09 ODOTTAA ORTOPEDIN VASTAANOTTO JOKA TOTEAA OLENKO 1."TYÖKYKYINEN"
        2. JATKOTOIMET!!!

        ONNEKSI VAKUUTUS MAKSAA KULUT!

        ONNEKSI SULLA AINAKIN CAPSLOCK TOIMII !!!!!!

        UU======o

        OTTAISIN KALTAISESI OITIS TÖIHIN. HIILIPROOMUN SUMUSIREENIKSI !!!!

        cl


    • kiertäjänä

      Kiertäjäkalvosin kiristyy kun lapa jumittaa. Se taas johtuu lihaskireydestä selässä.
      Löytyykö sellaista?

    • ft-opiskelija

      Meillä oli tässä juuri fysiatrian luennot ja meidän opettaja (vanha mies, ft ja fysiatri?) kehotti monessa tämän tyyppisessä ongelmassa pitämään huolta B-vitamiinin saannista. Perustuu hänen omaan näkemykseensä ja kokemukseen. Enempää en osaa selittää, miksi :) Mutta itse uskoisin hänen sanaansa. Oiva mies.

      • oluttalisää

        B-vitamiinia on oluessa. Pitääkö siis alkaa olut kurssille.
        Korvaakohan KELA olut hankinnat, jos kerran lääkkeeksi.
        Minäkin uskon tuota miestä. Oiva mies.


    • minnis777

      Mulla todettiin viime torstaina tämä ja sain Arcoxia 120 mg. Pari päivää meni niin, että särky ei kadonnut... sain äidiltäni Pharma Arrow -limenttiä ja se auttoi hetkellisesti.

      Nyt ensimmäinen päivä jouluvapaiden jälkeen ja huomaan oireilua taas. Keskiviikkona lääkärille aika... mikähän on tuomio sitten?

    • Kaaleppii

      Mulla ollut useita kertoja. Tulehdus lähtee viikon buranakuurilla jos maha vaan sen kestää, eli 4*600mg/vrk. Buranan syöntiä ei kannata lopettaa vaikka kivut loppuu, vaan niitä on syötävä se viikko.

      • eipä auta

        Olisipa se noin helppoa kuin sanot! Ei auta buranat, panacodit tai fysikaalinen...Jtain muuta täytyy keksiä.


      • kevyt.kenkäinen
        eipä auta kirjoitti:

        Olisipa se noin helppoa kuin sanot! Ei auta buranat, panacodit tai fysikaalinen...Jtain muuta täytyy keksiä.

        Fysikaalinen muuten pitäisi auttaa aina ja kaikkeen. Syy on se että parantavat aineet kulkevat veren mukana vaurioituneisiin kohtiin joten kevyesti rasittamalla kipeää paikkaa, se paranee.
        Tämä on vanha viidakon viisaus. Ken puissa haluaa kiipeillä, tehköön sitä kevyesti.


    • mies30wee

      miulla vähän häiritsevää kipua supraspinatuksessa, mutta pystyn silti lämmiteltyäni tekemään salilla lähes kivutta kaiken. levossa ei tunnu mitään. miun ei kait vielä tarvi alkaa "myydä treenikamoja ja ostaa rollaattoria"...?

    • factoryworker

      teollisuustyöntekijä olen ja olkapäässä alkoi olemaan vihlomista tietyissä työvaiheissa tietyssä kohtaa liikerataa, katselin sitä muutaman kuukauden ja menin sitten työterveyslääkärille. Olkapään rasitusvamma, kiertäjäkalvosin syynä. Ensin yksi kortisonipiikki ja viikko sairaslomaa, ei auttanut. Toinen piikki ja jälleen viikko sairaslomaa fysioterapiaa, tämä auttoi.
      Perimmäisenä syynä pitkään jatkunut fyysisesti rasittava työ, toistuvia liikkeitä missä ei voi paljoa vaihdella työasentoja.

    • Supraspinatus

      Kävin olkapään röngtenissä ja olkapään UÄ ja löydöksenä supraspinatusruptuura ja AC- nivelen atroosi sekä glenohumeraalinivelen epätasaisuutta ja osteofyyttinokkaa artroosin merkkinä.Subdeltoidea bursassa nestettä.

      Mahdanko joutua olkaleikkaukseen?olkapää vaivannut jo 8 kuukautta ja leposärkyä myös öisin.

    • " kroonikko"

      Minulla oli ensimm tulehdus 2000-luvun alussa, ja niin raju, että käsi jämähti kylkeen kiinni. Ei noussut yhtään sivulle ja yösärky oli todella karseeta, ei voinut olla makuuasennossa lainkaan. Olin 2 kk:tta sl.

      Parin vuoden päästä tilannee uusiutui ja sen jälkeen käteni ei ole noussut sivulle kuin vain vaakatasoon.

      11.2011 valitin asiasta terveyskeskuksessa ja ultrassa todettiin molemmissa olissa tulehdusta nestettä. oik olka ahtautunut ja vasemmassa repeämä.

      Terv keskus lääkäri sanoi puh:essa tyyliin, että syö lääkkeitä, ei ne millään lomilla parave. Jatkuvaa särkyä ei onneksi ole, mutta rasituksessa tuntuu kipua.

      No tällä hetkellä en ole menossa jatkotutkimuksiin, seurailen vielä tilannetta, ja yritän säästää olkapäitäni, mutta sitkeä vaiva tällainen on!!

      • Minulla samalla lailla ollut jonkin aikaa olkapääkipuja. Talven aikana lumitöitä tehdessä kivut paheni, ja menin lääkäriin. Ultrassa näkyi repeämä ja nestettä. Onneks sain kiireellisen lähetteen kirurgille. Olkapää on nyt leikattu viikko sitten ja toipuminen alkamassa. Lääkärin mukaan ei olisi missään nimessä parantunut ilman leikkausta. Pitää vaan nyt malttaa pitää muutama viikko käsi ihan levossa. Vain heiluriliikettä saan tehdä (ei kyllä vielä siedä sitäkään).
        Puolikin vuotta voi vielä mennä, että käsi tulee kuntoon vaikka leikkaus onnistui hyvin.


      • ohramallas25
        eveleena.lahtiranta kirjoitti:

        Minulla samalla lailla ollut jonkin aikaa olkapääkipuja. Talven aikana lumitöitä tehdessä kivut paheni, ja menin lääkäriin. Ultrassa näkyi repeämä ja nestettä. Onneks sain kiireellisen lähetteen kirurgille. Olkapää on nyt leikattu viikko sitten ja toipuminen alkamassa. Lääkärin mukaan ei olisi missään nimessä parantunut ilman leikkausta. Pitää vaan nyt malttaa pitää muutama viikko käsi ihan levossa. Vain heiluriliikettä saan tehdä (ei kyllä vielä siedä sitäkään).
        Puolikin vuotta voi vielä mennä, että käsi tulee kuntoon vaikka leikkaus onnistui hyvin.

        hei ,katsopas tuo minun nimimerkki ohramallas 25, passaako minun oireet myös sinun juttuusi. Missä repeämä näkyi ja vaatiiko se leikkauksen, kerrotko tarkemmin. Minun oireet luet tuosta, olkapää hieman lämmin, ei turvotusta, käsi ei nouse enää sivulle kuin 50 astetta. Vihlovaa kipua olkapäässä levossakin. Hartiat voimattomat. Kädessä voimaton olo ja jumppari sanoi että siinä vähemmän puristusvoimaa.


      • kokenutoon
        ohramallas25 kirjoitti:

        hei ,katsopas tuo minun nimimerkki ohramallas 25, passaako minun oireet myös sinun juttuusi. Missä repeämä näkyi ja vaatiiko se leikkauksen, kerrotko tarkemmin. Minun oireet luet tuosta, olkapää hieman lämmin, ei turvotusta, käsi ei nouse enää sivulle kuin 50 astetta. Vihlovaa kipua olkapäässä levossakin. Hartiat voimattomat. Kädessä voimaton olo ja jumppari sanoi että siinä vähemmän puristusvoimaa.

        Kipu ei hellitä koskaan ellei leikata,jos on repeämä.Ei muuta kun olkapäähän erikoistuneen ortopedin vastaanotolle vain leikkaus parantaa.Olen tuon kaiken läpikäynyt,mutta TK-lääkärit istuu nykyään kunnan kukkaron päällä ei ne lähetä eteenpäin ellet vaatimalla vaadi,yksityispuolella saattaa maksaa 8000 EUR:


    • diu81

      Minulla vaivasi yli puoli vuotta, järkyttävät yökivut, välillä paha myös päivisin. Tarjottiin aina vain buranaa. Lopulta menin yksityiselle, teki diagnoosin kiertäjäkalvosinoireyhtymästä. Sain kortisonipiikin samantien, sairaslomaa en päivääkään vaikka fyysisesti rasittavassa työssä.. Kivut alkoivat kuitenkin n. viikossa hellittää, ja nyt olkapää ajoittaista rasituskipua lukuunottamatta ok.

    • olkapääni kipua myös

      Tänään kävin lääkärillä
      terveyskeskuksessa. Olen kertonut lääkärille olkapään kivusta, joka alkoi noin kuukausi sitten, lääkäri kirjoitti sairasloma 5 päivää ja kirjoitti tulehduslääkettä ja särkylääkettä tarvittaessä, en tiedä kuinka lääkitykset voivat parantaa kipua, vaikka minullä ei ollut vielä paljon kipuja, paitsi jos nostan oikean käden vasemman olkapään yli, tai jos haluan koskea ylä-selkääni takaapäin.

    • ohramallas25

      Kaaduin selälleni ja löin pääni ja oikean olkapään. Oikeaan käteen sattui kovasti. Seuraavana aamuna käsivarsi ei noussut kuin 90 astetta ja särki olkapäätä. Yöllä ei voinut nukkua sillä puolen vaan asettelin käden viereeni ja nukuin selälläni. Nyt käsi on kuvattu yksityisellä ja mitään ruptuuraa ei ollut. Supraspinatusjänne kohtalaisen siisti. Mitä sekään sitten tarkoittaa???? Bicaps jänteen tulehdus ja hieman nestettä. Olen käynyt nyt jumpparilla ja hänen mielestä olkapää mennyt huonommaksi. Käsi nousee sivulle enää 55 astetta ja sitte sattuu olkapäähän ja lapaluun lihakseen. Nyt lääkäri määrännyt tulehduskipulääkettä pyynnöstäni lisää ja miettii työterveyslääkärinä voisinko jo palata fyysisesti raskaaseen hoitotyöhön takaisin. Aloitan yksityisellä ft ensi viikolla. Mitä teen???

      • kaks vaihtoehtoa

        Sulla on tasan kaksi eri mahdollisuutta. 1. Kärsit kivusta, käyt työterveyslääkärillä....2. Varaat ajan kunnon olkapääspesialistille ja pian.
        Päätä itse :)


    • ohramallas25

      Jep, työterveyslääkärille menossa perjantaiksi;) jumppari sitoi urheiluteipillä olkapääni samalle tasolle kuin vasen olka ( kaatumisen jälkeen oikea olka huomattavasti matalammalla ja suora) ja kestin sitä asentoa muutaman tunnin ja sen jälkeen tuska oli olkapäässä niin kova että mieheni joutui repimään teipit irti.
      Nyt söin Arcoxia 120mgx1 per pvä ja Sirdalud 4mg. Niistä ei mitään apua. Nyt olkapää tosi kippee urheiluteippien jälk´jiltä. Jumpparille soitin ja kerroin asiani ja soitamme radiologille vielä huomenna olisiko lavanaluslihas rupturoitunut kuten alkujaan ortopedi diagnosoi ennekuin määräsi magneettiin. Mri vastauksessa ei nimittäin puhuttu ko.asiasta mitään ja jos saataisiin radiologi kiinni vielä. Kävellessä koko hartian seutu nimittäin kipeytyy lapaluitten välistä jo puolen tunnin kävelylenkin jälkeen. Nyt olen kantanut kättä huivissa.
      Taidan tosiaan tehdä sen kakkos vaihtoehdon pikapuolin .

      • rotator cuff

        Moi Ohramallas! Kerro mitä työterveys sanoi?


      • keittiöortopedi

        Sinullahan on selvästi C4-5 tai C5-6 välissä välöilevyprolapsi.
        ENMG-tutkimus tai MRI vahvistaa asian, lykkyä tykö.


      • ohramallas25
        rotator cuff kirjoitti:

        Moi Ohramallas! Kerro mitä työterveys sanoi?

        Hei
        määrättiin kaularankakuvaan ja se tehtiin tänään. Kiireellinen lähete ortopedille ja toisen radiologin lausunto vielä olkapään mri kuvista. Jumppari nakkasi ilmaan myös mahdollisen hermovian koska kaularanka kosketusarka ja puhui että nostaa kätensä ylös jos on jotain hermojutskia. Olkapää on aavistuksen "noussut" terveen olkapään tasolle eli jotain hyvääkin on sitten tapahtunut mutta tosi hitaasti. Jännää lihasnykimista koko käsivarren seudulla nyt parina yönä ja siinä ei sitten taaskaan nukuttu mutta meneehän se näinkin. Jospa se onkin jokin selkärangan lähellä olevista hermoista jotka vioittuneet ja ne paranevat hitaasti. Jumppari puhui myös enmg tutkimuksesta jatkoon.


      • ohramallas25
        keittiöortopedi kirjoitti:

        Sinullahan on selvästi C4-5 tai C5-6 välissä välöilevyprolapsi.
        ENMG-tutkimus tai MRI vahvistaa asian, lykkyä tykö.

        hei,kerro tarkemmin;))


    • hönni

      hello. mulla on nyt sit todennäköisesti kiertäjänkalvosin tulehtunut ja todella kivulias. levossa kaikkein pahin. luin kokemuksianne kivun hoidosta ja kauhulla mietin että kuinka se kohdallani saadaan toimimaan koska olen raskaana ja lääkkeenä vain panadol! joka ei auta yhtään!

    • Supraspinatus

      Kokeile kylmäpakkausta särkyyn, mulla se on auttanut ja mä en voi syödä mitään tulehduskipulääkettä, koska mulla on marevan ( verenohennuslääke) joka pois sulkee myös monet muut lääkkeet panadol ja panacod ovat mulla käytössä.

      • hönni

        hei Supraspinatus, joo oon kokeillu kylmäpakkausta mutta siitä ei ole apua. oon nyt valvonu 4 yötä ja olo alkaa olla aika epätoivoinen, pelottaa ton masun takia ja nyt koskee pystyasennossakin.kipu on myöskin lisääntynyt käsivarteen ja niskaan. mitä ihmettä teen?! arghhhh!!


      • vois auttaa
        hönni kirjoitti:

        hei Supraspinatus, joo oon kokeillu kylmäpakkausta mutta siitä ei ole apua. oon nyt valvonu 4 yötä ja olo alkaa olla aika epätoivoinen, pelottaa ton masun takia ja nyt koskee pystyasennossakin.kipu on myöskin lisääntynyt käsivarteen ja niskaan. mitä ihmettä teen?! arghhhh!!

        Kipugeeli auttaa suoraan iholle. Kysy vaan mitä pystyt käyttämään raskaana oleessasi.


    • Supraspinatus

      Mulla on ollut tulehdus muutaman kerran olkapäässä ja se ei ole poistunut kuin antibiootti kuurilla. Käy lääkärissä ja pyydä ottamaan CRP -tulehdusarvo labrassa.
      Mun tulehdukseen ei auttanut mitkään särkylääkkeet, ainoa tosiaan antibiootti kuuri.

    • ex-tulehdus

      Mulla tulehdus parani itsestään, särkylääkkeiden avulla, mutta aika tuskaa olivat yöt! Pari kk:tta meni saikulla.

      Muutaman vuoden päästä sama tilanne;(

      On aivan uskomaton se kipu mikä pitää öisin istuma-asennossa, yhtään ei voinut mennä maate.
      Nyt on ollut vuosia oireeton.

      • Olga Kipuileva

        Yllättävän kipeä on olkapää. Ja just yöt helvettiä.


    • Salille marss

      Vaikka onkin tulehdus kyseessä, niin siihen auttaa kuitenkin lihasten vahvistaminen eli olkapäiden lihaksia vahvistavia liikkeitävaan säännöllisesti muutaman kerran viikossa kntosalilla, niin paranee varmasti. Kortisoni on aina vain tilapäinen vaihtoehto ja vai kerran sitä voi ottaa, muten kudokset vaurioituu vaan enemmän.

    • neuvoja kaipaava

      Mitä uskaltaa tehdä jos olka tosi kipeä? Milloin ei saa nostella painoja?

    • Kestää kauan

      Mulla on ollut kanssa molemmat olkapäät tulehtuneet. Ensin iski oikeaan olkapäähän
      v.2011 tammikuussa. Vasempaan maaliskuussa.Oik.parani hyvin, kun sain kuukauden välein kortisonipiikin, mut sitten se hulabaloo vasta alkoikin kun en meinannut saada aikaa lekuriin,että saisin piikin myös vasempaan olk.päähän.
      Sitten kun vihdoin sain ajan, lääkäri ei suostunut pistämään. Ei kun taas kaikki alusta!
      Tätä jatkui ties kuinka kauan, välillä joku tuikkasi kortisoonia ja taas viikkoja oli välissä.Onneksi pääsin lekurille, joka otti asiakseen hoitaa tämän jutun,Vasta tänä kesänä olen saanut kuukauden välein piikin ja olkapää on hieman rauhoittunut.
      Vieläkin joissain asennoissa vähän tuntuu,mut parempi se on, kun silloin alussa, kun ei voinut nukkuakkaan oikein mitenkään.( en osaa nukkua kuin kylkiasennossa)
      Niin et kyllä se voi viedä aikaa ennenkuin paranee.Lekuri povas aluksi 1/2 vuotta,
      mut kauemmin meni.

    • KaikkiMulleNytHeti

      Joo piikillähän ne lihasheikkoudet ja motorisen kontrollin häiriöt korjautuu.

    • Työnarkomaani

      Minä teen maatalous töitä ja hevoshommia, eli töitä piisaa kellonympäri. Kärsinyt olkapää kivuista huhtikuusta lähtien. Kippuroin kipujeni kanssa yötä ja päivää, töillä kipu hellitti ja yöllä se räjähti käsiin. Aamulla en meinannut saada takapuoltani pyyhittyä, saatika sitten työhaalareita päälle.

      Sitkeänä ihmisenä ajattelin että kyllä se siitä töitä tekemällä helppaa. Ei vaan helpannut. Sitten kun kipu alkoi olla niin sietämätön, että itkien laitoin työvaatteita päällleni niin päätin käydä lääkärillä.

      Sain viisi päivää saikkua. Tilanne vain paheni levossa. Viikkojen kuluessa menin uudelleen lääkäriin ja sain Arcosia 90mg kuurin. Meni pari päivää ja kivut oli poissa. Lääkekuurin syötyäni meni kolme päivää ja kivut tuli takaisin kuin hyökyaalto. Menin taas lääkärille. Olkapäät kuvattiin, verikokeet otettiin ja jänteet ultrattiin. Luusto ja verikokeet ok, jänteet paksuuntuneet molemmissa olkapäissä. Sain kortisonia molempiin olkapäihin, Arcosia 90mg kuuri jatkui ja 2vko:a saikkua.

      Nyt taas palannut töihin ja odotan kauhulla milloin kivut taas räjähtää päällensä.

    • Kipu pois

      Itselläni todettiin olkanivelen repeytymä mangneettikuvassa. Tämän vakuutus maksoi mutta leikkausta ei.
      Nyt pyysin lääkäriltä lähetettä julkiseen hoitoon niin sanoi vain, että 3kk jono ja tuskin leikkaavat osittain repeytynyttä. Pidin pintani ja sanoin että haluan laitetavan sinne lähetteen. Noh lupasi laittaa ja nyt odotan mitä sieltä tulee ja leikkaavatko ollenkaan.
      Kivut aivan mahdottomia varsinkin öisin.

      Pitääköhän käydä uudelleen kaikki lääkärit kun yksityisellä jo esim. diagnoosi ja mangneettikuvat vai voiko lähetteen tutkinut lääkäri määrätä suoraan leikkaukseen?

    • Olkamies

      Mikä on nyt tilanne teillä kaikilla???

    • jolle1

      loppuelämän vaiva vaikka leikataankin kokemusta on.

    • Tilitiityy

      jolle1. Et todellakaan tiedä mistä puhut. Tulehdukseen voi olla useita syitä, joten hoitokin on siten erityyppistä riippuen vaivan laadusta.

      Erittäin usein syynä on ahtaus olkapäässä, jolloin lisätilan saaminen leikkauksella poistaa tulehduksen aiheuttajan ja näin ollen myös tulehduksen. Joissain tapauksissa myös fysioterapialla on saatu tätä vaivaa paranneltua. Aika usein se ei kuitenkaan riitä.

      Tulehdus kyllä saadaan yleensä poistettua oikean diagnoosin löydyttyä.
      Kalkkeumien poistaminen ja repeämien korjaaminen on nykyään rutiininomaista leikkaushoitoa.

      Kuluma on sitävastoin vaiva joka pitemmälle edenneenä saattaa kipuilla ja aiheittaa vaivaa olkapäässä. Se voikin olla pahempi riesa kun nuo edellä mainitut.

      • jolle1

        usean vuoden kokemus.


    • Tilitiityy

      jolle1. Kuulut todellakin pieneen marginaaliseen ryhmään jos tulehduksesi jatkuu vuosia. Aivan turhaan yleistät, sillä vaiva saadaan hoidettua oikealla hoidolla. Yhden ihmisen kokemukseen nojautuminen on ihan huuhaa hommaa. Hoitosi ei ole onnistunut jos vaiva ei ole poistunut. Mene lääkärin puheille ja vaadi lisätutkimuksia vian selvittämiseksi.
      Ainahan ne leikkauksetkaan ei onnistu, ja vaivat jatkuu.

      Ja mikähän se syy edes oli miksi olkapääsi leikattiin. Pikkasen voisi aukaista sanaista arkkuaan ennen kun heittelee noita "loppuelämän vaiva" kommentteja.

    • jolle1

      Oletpa nero tunnut tietävän kaikesta kaiken.

    • Tilitiityy

      Kaikesta tuskin kukaan kaikke tietää. Sen tiedän, että lauseiden muodostus ei sinulta oikein onnistu. Pilkuista ja pisteistä et ole kait kuullutkaan. Mitä nerouteen tulee, niin se ei ainakaan ole sitä, että kärvistelee kipuineen, eikä vaadi jatkotutkimuksia.
      Ja usko nyt vaan, että olkapää voi olla monin eri tavoin hajalla.

    • JOLLE1

      eipä tässä pilkkuja ja pisteitä tarvita HERRA OIKEINKIRJOITTAJA PISTE

    • Tilitiityy

      Suo anteeksi JOLLE1, mutta en ole herra lainkaan. Vai voiko nainenkin olla herra? No mutta turhaan herneen nenään imaisit. Olisit vain kertonut mitkä sinun tapauksen taustat ovat. Sitä vastoin ulosantisi jää toistuvasti yhteen lauseeseen, joka ei kerro kenellekkään mitään tästä sinun loppuelämän vaivasta.

      Kerro nyt niin voidaan yhdessä miettiä onko muillakin täysin sama vaiva kun sinulla. Ehkäpä saat jotain vinkkiäkin, ja voit vaikka päästä tuosta loppu elämän vaivastasi. Turha nälvintä ja saivartelu ei auta sinuakaan yhtään. Pään aukominen tapaan "hasta vitu" saa helposti iskemään takaisin :)

      Mikäli sinulla taas ei oikeasti ole mitään järkevää sanottavaa joka asiaan liittyy, niin voisithan vaan olla ja seurata muiden keskustelua.

      • Anonyymi

        Anteeksi Tillityy mutta ja-rinnastuskojuktion kanssa käytetään pilkkua erottamaan ne toisistaan, jos on eri subjekti. Muitakin sääntöjä toki liittyy🤣🤣🤣


    • Syys ruska

      HEI .... Minullakin on olkapään tulehdus . Työkaveri suositteli ostamaan luontaistuote kaupasta OPTI MSM - jauhetta . Työkaveri sai polvensa kuntoon sillä. Olen vasta alkanut käyttämään jauhetta ... vielä en pysty sanomaan mitään .... toki vie aikansa , ennen kuin tuntuu tuloksia .... jos auttaa ..... Toivon parasta !!! O n k o t e i l l ä m u i l l a k o k e m u s t a MSM -jauheesta ?? Jos on myönteisiä kokemuksia ..... Niin kuinka kauan kesti jauheen aloittamisesta --paranemiseen ??? MUKAVAA syksyn jatkoa ....

    • Marjuza1

      Hei

      Tuossa lueskelin juttujanne olkapään kiertäläkalvosinoireyhtymästä. Itselläni ollut vasen olkapää reilun vuoden kipeä. 5 kortisoonipiikkiä, ultraa, akupunktioo sähköllä, fysioterapiaa ja omaa kuntosalireeniä olkapäähän tehnyt.
      Olkapääni siis kipeytynyt reilu vuosi sitten, liikerata hävisi kivun takia, jossain syvällä paikantamaton kipu, joka särki käsivarteen ja pikkurilli sekä nimetön ja kämmen puutuilee. Yösärky oli kamalaa. Nyt edellisten kortisoonipiikkien jälkeen joita syyskuussa laitettu kaksi, käsi toimii, mitään "raskasta" kuten märkiä pyykkejä en saa narulle laitettua ilman kipua. Fysiatri määräsi fysioterapiaan ja sain kuminauhan, Harjoitteita tehnyt ja työharjoittelussa myös samalla saanut kuntoutettua. Edellisellä fysioterapiakäynnillä terapeutti totesi ettei hänellä ole mitään antaa tähän vaivaan, vaan yhteyttä pitää ottaa ortopediin ja mahdolliseen leikkaukseen, koska vaiva ollut aktiivisena jo vuoden. Kyseesssä ei kuitenkaan ole ihan mikätahansa fysioterapeutti, vaan suomen jääkiekkomaajoukkueen fyssari, luulisi hänen jotain asiasta tietävän ja on varmasti nähnyt mitä erikoisimpia vaivoja.
      Tänään aika fysiatrille uudestaan. Saa nähdä mitä sanoo ja saanko lähetteen ortopedille.
      Sen tiedän että pitkä vaiva, joka ainakaan omallakohdallani ei millään konservatiivisella hoidolla ole ohi mennyt.

    • Hei!

      Kiertäjäkalvosinoireyhtymä voi tosiaan olla hyvinkin kiusallinen ja pitkään oireileva. Kuulostaa, että sinun kohdallasi fysioterapeuttisia keinoja ja kuntoutusta on käytetty ihan esimerkillisesti. Usein tällaisessa tilanteessa on paikallaan olkanivelen ultraäänikuvaus ja jopa mahdollinen leikkausharkinta ortopedin toimesta.

      Kätevän tietopaketin kiertäjäkalvosinoireyhtymän oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/kiertajakalvosinoireyhtyma

      Toivottavasti sopiva apu löytyy!

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

      • marjuza1

        Juu olkapäätä on ultrattu kolme kertaa ja tänään meni lähete fysiatrin toimesta kirralle. Olkapäätä katsoi kaksi fysiatria.
        Rgtssä kuulemma näkee että olkaluu on madaltunut niin ettei jänne pääse liikkumaan siellä ja hankaa siis luuhun ja aiheuttaa tulehdusta sekä kipua.
        Kiitos vastauksesta, oli aika yllättävää saada vastausta teidän kautta :) mutta positiivisesti yllättävää...


    • Eläkel.64v

      Olkapää kipeytyi 2013. Kiertäjäkalvosin ongelma. Ennen tutkimuksia piti käydä fysioterapiassa. 38krt kävin itse maksaen ilman tuloksia. Ei ruvettu tekemään mitään vaan lääkekuureja burana, tramal, gapapentin. Ei apua. Olin 2vuotta saikulla ja sit eläkkeelle 62vuotiaana. Olkapää melkein terve nyt. Sitten iski toiseen olkapäähän 2017 vielä hankalampi tapaus. Mikään liike ei tahdo onnistua. Sattuu rintaan asti sydämen kohdalle sekä sormiin asti vähäinenkin väärä liike. En nuku juuri ollenkaan kun pakottaa yöt ja nyt päivätkin. Eläke 967e/kk joten millä hoidat. Lääkäri sanoo kyllä se siitä.

    • Helle43v

      Jo 4v olnut kivut oikeassa olkapäässä vasta nyt läheti ultra tutkimuksi fyssarilä käynyt ei auttanut ollenka hyvä et suositeles lisä tutkimuksi 4v mennyt ja vasta nyt ????? tuli lisä tutkimukset mu kipu auta va morfiinia ei mitä mu lääke auta .

    • neuvoton

      Minulla nuljahti kiertäjäkalvosin pukilla naisen päällä. Olin käsieni varassa lähetys saarnaaja asennossa ja oikea käsi luiskahti liukkaalla patjalla ja muljahti sivulle. Nyt on särkyä öin ja päivisin. Ei kärsi nostaa eteen eikä taakse. Tukan voin kammata mutta persettä en pyyhkiä. Lonksuu ja rutisee. Minne pitäisi mennä? En halia lääkäriin kun pelkään piikkejä.

    • JOLLE1

      EI PARANE TUO VAIVA KOKEMUSTA ON,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ONKO TARPEEKSI PILKKUJA JA PISTEITÄ!!!!!!!!!!!!!.........................

    • tällainentapaus

      Miksei paranisi. Oma historia seuraava: viitisentoista vuotta sitten olkapää kipeytyi urheiluharrastusten seurauksena siihen tilaan että piti lopettaa lentopallo ja mailapelit, keihäänheitosta nyt puhumattakaan. Kipu oli tyypillinen kiertäjäkalvosin oire, kättä oli vaikea nostaa tietystä asennosta ylös kovan kivun takia. Yöunet alkoi myös mennä kipuilun takia huonoksi.

      Annoin kädelle lepoa pitkään kaikista liikkeistä hartiatason päällä. Toki harrastin edelleen monenlaista liikuntaa mutta rasituksen taso oli oleellisesti aktiiviaikoja pienempi eikä kipua aiheuttavia liikkeitä olkapäälle juuri ollut. Aika kului, ehkä pari vuotta ja koko vaiva alkoi unohtua. Aloin taas pelata mailapelejä ja vähän lentopalloakin jonkinlaisella menestyksellä ilman suurempia kipuja, valitettavasti vaan pitkä tauko ja vamma olivat tehneet tehtävänsä kädestä oli tullut hidas ja vähän voimaton. No, niin kauan kun käsi pysyisi vain suht toimivana ja kivuttomana tilanne oli hyvä.

      Muutama vuosi takaperin aloin harjoittaa olkavarsien liikkuvuutta määrätietoisesti, yksinkertaisesti tekemällä sarjoja käsien pyörityksiä molempiin suuntiin, joitakin kertoja viikossa ja pyörityksiä kerrallaa noin 100-150kpl. Muutaman viikon tai kuukauden jälkeen huomasinkin pyörittämisen oleellisesti helpottuneen liikkuvuuden parannuttua. Koko olkapäiden ja yläselän tuntemus oli muuttunut paljon rennommaksi ja paremmaksi. Aloin myös tehdä voimaharjoittelua, tärkeimpinä liikkeinä olkapäille pystypunnerrus, dippi ja erityisesti selkää vahvistava kulmasoutu. Tein myös ylätaljaa ja leuanvetoja jonkin verran.

      Parantuneen lihaskunnon merkitys alkoi tulla hyvin selvästi ilmi. Olkapäät tuntuivat vahvemmilta ja paremmin "paikallaan olevilta" kuin ennen. Rutina pyörittäessä vähentyi selvästi. Yläselän vahvistuminen veti olkapäitä taakse ja alas, samalla rintakehä kohosi ulos. Yleinen ryhti parani, huomasin että minun oli helpompi seistä ja istua suorana, ei selkä pyöreänä ja olkapäät edessä kuten ennen.

      Kaikki meni näiltä osin vuosikausia hyvin, paremmin kuin sitten nuoruusvuosien (nyt 45). Valitettavasti reilu kuukausi sitten kaaduin lasketellessa ja olkapää taisi saada iskun tai vääntyi käden jäädessä hankalaan asentoon. Kaatuminen oli aika kivuton mutta jo samana iltana olkapää oli kipeä ja edessä oli huonosti nukuttu yö... Olkapää on edelleen jonkin verran kipeä. Olen varovasti sitä yrittänyt kuntouttaa mutta myös vähän varomattomasti uskaltautunut pelikentille ja saanut kärsiä väärien liikeratojen kivusta.

      Saa nyt nähdä miten tämä tällä kertaa paranee. Mitään lääkärihoitoa en ole saanut. Hieman huolestuttaa nyt kun luin että kiertäjäkalvosin saattaa rappeutua pitkäaikaisen rasituksen johdosta ja sitten vaurioitua uudelleen suhteellisen lievässä tapaturmassa... Uskon silti että tälläkin kertaa käsi tulee kuntoon ja haluan ehdottomasti korostaa kaikille liikunnan ja erityisesti voimaharjoittelun merkitystä (lihastasapaino) olkapään hyvinvoinnille.

    • Anonyymi

      Itselläni oli paha tulehdus, käsi ei noussu kyljestä lainkaan....aikaa siitä on jo varmaan yli 15 v. Yöt meni istuessa, maakuulle mitään asiaa. Toipuminen kesti kauan. Työn rasitus aiheutti uusiutumisen. 10 v sitten todettiin ettei käsi nouse vaakatasosta yhtään ylemmäs ja oli repeämiä. Mitään ollu tehtävissä. Nykyään ei mitään kipuja, mutta käsivarsi ei nouse vaakatasosta ja tuksin koskaan tulee nousemaankaan. Työperäinen mutta sitä ei vakuutusyhtiö tietenkään allekirjoittanut, paitsi ensim saikun aikana.

    • Anonyymi

      Suositan lukemaan fysioterapeutti Kari Niemen erittäin asiantuntevan kirjoituksen oireista ja eri hoidoista: http://omtfysioniemi.blogspot.com/2015/05/auts-olkapaahan-sattuu.html
      Itse juoksin ekat kuukaudet terkkarin fysioissa, jumpaa ja jumppaa. Sitten terkkarin lekurille ja sain tingattua edes ultran ja röntgenit, vähän rappeumaa ja piste. Käsillä ei enää 4 kk kuluttua päässyt sängystä ylös, joten hakeuduin yksityiselle olkapääortopedille ja mg-kuvaukseen, joka totesi, vain leikkaus auttaa. Oli oik olkapäässä jotain kalkkimassa luun ja jänteen välissä. Poistettiin, luun reunaa hieman hiottiin ja yksi limapussi veks. Ihme, kipuillut toinenkin käsi parani! Mutta mutta, leikattu siis ok vaikka hieman vihlasee vielä lähes vuoden kuluttua, mutta se leikkaamaton vihloo hiljalleen jatkuvasti keljummin, pahin haitta yöllinen jäykkyys kivun vuoksi. Luin ja päädyin, että kyseessä tulehdustila, oireet viittaa siihen eli ennen mg-kuvausta yritän saada tulehdusarvot ja käydä Karin puheilla, jotta saisi ohjeet kuinka kädellä voi toimia, onko lääkitystä ja mitä vältettävä. Varaudun senkin leikkaukseen, jos ortopedi katsoo tarpeen. Tunnin nukutus, pillereitä paripäivää ja sitten varottava. Itse unohdin jo 2 kk kuluttua varoa ja ehkä olen pahentanut tilanteet, jatkanut myös huonossa asennossa päätetyöskentelyä kotona, sen luulen olevan työuran seurausta väärissä asennoissa pöydän ääressä.

    • Anonyymi

      Teen siivoustöitä ja pahinta mitä voi kuvitella on ikkunoiden pesut ja muut työt joissa joutuu nostamaan käden hartialinjan yläpuolelle. Nykyään en ollenkaan käytä kipeää kättä enää näihin työvaiheisiin. Jääpakkaukset oli parasta apua alkuvaiheessa kun kipu oli öisin niin paha että olisi voinut itkeä. Nukkuminen oli vaan pöydällä pää painettuna tyynyä vasten lepäilyä ja kädet siinä lepäämässä tyynyn vierellä. Siinä asennossa kipua oli vähiten. Lääkkeet jotka auttoivat parhaiten oli Ibumax 400 mg x 2 sekä samalla otettuna Parasetamol 500 mg x2. Mitkään ns. vahvat kipulääkkeet eivät auttaneet, tuli vain hirveää oksentelua. Aloin jumpata kuminauhoilla heti alkuvaiheessa sen mitä pystyin liikuttamaan kättä. Youtubessa löytyy hyviä ohjevideoita. En käynyt lääkärissä koska ei ole oikein varaa jäädä sairaslomalle ja toisaalta minulla on aikaisempaa kokemusta vaivasta toisen käden kanssa.

    • Anonyymi

      Olkapää kiukutellut 2 vuotta. Kuvattu, ei mitään, kortisonipiikki. Nyt on laitettu piikkejä useampia. Tänään kävin muista syistä lääkärissä ja kuulin että on kiertäjäkalvosimen tulehdus.
      Voikoos semmoinen tulla myös kyynärpäähän?
      Nyt kun tietää mikä on, osaa asennoitua eri tavalla.
      Fysikaalisessa kävin kymmenisen kertaa, ei suuriakaan apuja.
      Sain ohjeet miten jumpata, se auttaa muttei vie kipua pois.

    • Anonyymi

      Täällä yksi kipuilija, 65 vuotta elämää nähnyt.
      Vaiva alkoi 2 kk sitten. Pahentunut fyssarin jumppaohjeista huolimatta. Kortisonipiikit yläselkään ja olkaan saatu.
      Vaikea itsehoidettava: kylmäpussi ja kipugeeli auttaa jnkv. Aamuyön leposärky pahinta!
      Luulen että huono ryhtini edesauttaa vaivaani.
      Etoricoxib 90 mg tarvittaessa.
      Vertaistukea kaipaan...Miten olette pärjänneet/ selvinneet täyspäisinä tästä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe