AVANTEESTA

vaivaantunut

mulla on ollut crohn-tauti noin kolme vuotta ja on tullu kaikkia mahdllisia apukeinoja kokeiltua:kortisoni,peräruiskeet,flagyl-kuuri kaksi kertaa,azamunit,trexanit ja eikä mikään auta pysyvästi. joudun leikkaukseen ja saan aivan varmasti noin 3 kuukautta kestävän avanteen. niin, kysymys kuuluu kun olen 13-v poika niin koulussa, niin montako kertaa se avannepussi tarvii vaihtaa päivässä? olen kuullut että aamulla ja illalla, mutta olenko oikeassa? VASTAILKAA!!!

6

2866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeuska

      Luulisin, että sitä pitää vaihtaa tarpeen mukaan. En kyllä ole ihan varma mutta kysy lääkäriltäsi.

    • lue tämä

      klikkaa sieltä "yleinen" keskustelupalsta,löytyy paljon kohtalontovereita...

      • ilmestynyt

        yliopistoapteekin lehti, hyksin gastroenterologian ylilääkäri Martti Färkkilä leikkauksesta: .."siinä pyritään aina mahdollisimman pieniin leikkauksiin kuten ahtautumien avaamiseen tai fistelien hoitamiseen". (fisteli = reikä suolessa, se suljetaan leikkauksessa)


    • Minulla myös!

      Tsemppiä sinulle vain ! Tulet huomaamaan kuinka vaivasi helpottuvat leikkauksen jälkeen. Avanne on iso muutos noinkin nuorella iällä, mutta asenteella pärjää.Levyt ihon pinnalla vaihdetaan 2-3 kertaa viikossa ja pussi 1x päivässä (tyhjennettävä) . Opit vaihdot helposti ja nykyään avannevälineet ovat hyviä ja huomaamattomia.Huomaat voivasi viettää melkein tavallista elämää "Pussisi" kanssa. Sidoksia on niin erilaisia ja niitä onkin hyvä sovittaa avannehoitajan kanssa.Kaikki selviää kun juttelet heidän kanssaan. Minä olen tälläinen, 65 mummeli, joka on pitänyt avannetta jo melkein 30 vuotta Crohn taudin takia.Siihen aikaan mahtuu tietysti erilaisia jaksoja mutta muistan vielä kuinka ensimmäisen leikkauksen jälkeen suurin helpotus oli kipujen väheneminen ja lääkityksen vähentyminen. Toivon sinulle reipasta ,avointa mieltä.Voi hyvin!

    • me

      Minulla oli avanne 7 vuotiaaksi astijolloin se suljettiin, ja parivutta sitten minulle tehtiin avanne uudestaan. (välissä oli kymmnen vuotta) Olen tyytyväinen nykyiseen ratkaisuun. Minä vaihdan pussin kerran päivässä, mutta vaihtaminen riippuu myös pussin malista onko pussi tuhjenettävä vai ei. jos pussi sattuu olemaan ei tyhjenettävä silloin suositellaan pussin vaihtoa pussin täyttyessä, itese pidän tyhjennetävistä. Pidä pussi tyhjänä niin kukaan ei huomaa pussiasi ellet halua kertoa, voit pitää myös kireitä vaateita avanne ei haittaa niiden pitoa.oiken laisen laatan joka pysyyy ja tuntuu mukavalta voi mennä pitkäänkin. Ja pieni vinkki jonka minä olen oppinut kantapään kautta: pidä AINA uusi valmiiksi leikattu laata ja avannepasta tai pastareggasmukana (jos käytät) muitamyös uusi pussi. ja kun sinulla tulee olemaan vain väliaikainene avanne älä sressaa sitä avanteen kassa voit tehdä kaikkea mitä teitenenkin se ei rajoita, itse ratsastan eikä pussi haittaa mitenkään sitä. XD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe