tasapainoelin...

Titta

Onko kenellekään kokemuksia tasapainoelimen tulehduksestà? Millaisia oireet on ollu ja miten on hoidettu? Kui kauan kesti,ennenkuin toivot täysin?

9

6949

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huimaustako

      Tasapainoelinten(korvassa)kaarikäytävien ylimääräisen materiaalin (sakan)irtoaminen kaarikäytävien seinämästä aiheuttaa hyvänlaatuista asentohuimausta. En tiedä onko siinä kyse tulehduksesta. Hyvänlaatuisen asentohuimauksen hoito-ohjeita löytyy osoitteesta:
      www.neurologia.tutka.net/huimaus/asentohuimaus.htm
      www.epshp.fi/kotisivu/korvat/huiposdx1.htm
      www.epshp.fi/kotisivu/korvat/huipossi.htm
      www.epshp.fi/kotisivu/korvat/vashuim.htm
      www.epshp.fi/kotisivu/korvat/oikhuim.htm

    • hoitsu

      Oireena on ettei pysy pystyssä, mun serkku ainakin ei pystynyt edes liikkumaan ja jos sitä liikutti niin se oksensi. Lääkärin mukaan voi kestää n.1vko-4vko. Hoitona on lepo ja pahoinvoinnin esto-lääkkeet..

    • Kokenut

      Sairastuin tasapainoelimen tulehdukseen viime syksynä. Sairaus iski kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman mitään varoitusta. Kaksi viikkoa kesti se pahin vaihe. Onneksi pääsin lääkäriin jo heti toisena päivänä ja sain sieltä pahoinvointiesto- piikin ja lääkityksen pahoinvointiin. Oksentelu oli todella rajua, paljon pahempaa kuin vatsataudissa. Pystyssä ei pysynyt, kaikki vain pyöri. Olo oli kuin jatkuvassa merisairaudessa. Ilkeää oli myös se että kaiken näki kahtena.
      Kokemus oli tosi pelottava, mutta kyllä siitä selviää. Ensimmäiset kolme kuukautta pyörrytti viikottain, mutta nyt olen päässyt huimauksestakin eroon.

      • Virus 3

        Lohdullista kuulla, että paranee! Olen sairastanut nyt yli 2kk. Välillä sujuu aika hyvin, mutta sitten taas takapakkia. Pahoinvointia vain kerran, mutta tajunnanmenetyksiä muutamia. Pelottaa lähteä ulos, mutta pakko on uskaltaa. Silmien liikkeet ja voimakkaat mielialavaihtelut vaikuttavat huimaukseen. Väsymys olivarsinkin aluksi voimakasta.Tsemppiä kohtalotovereille!


      • työkokelia
        Virus 3 kirjoitti:

        Lohdullista kuulla, että paranee! Olen sairastanut nyt yli 2kk. Välillä sujuu aika hyvin, mutta sitten taas takapakkia. Pahoinvointia vain kerran, mutta tajunnanmenetyksiä muutamia. Pelottaa lähteä ulos, mutta pakko on uskaltaa. Silmien liikkeet ja voimakkaat mielialavaihtelut vaikuttavat huimaukseen. Väsymys olivarsinkin aluksi voimakasta.Tsemppiä kohtalotovereille!

        Mun työkaverilla on tasapainoelimentulehdus koko viime viikko pyörytti ja perjantaina kuulemma lähti jalat alta maanantaina kävi lääkärissä ja erilaisissa tutkimussessa ja ei kuulemma tarvinnut jäädä sairaalaan riitää kotona lepo kävi eilen työssä illalla ja käveleminen oli vaikeaa voi olla 2.viikosta-10.viikoon sairaslomalla se on niin vakava


    • Erkki

      Moi! Muuten tuttua, mutta onko kellään paineen tunnetta ja korva olisi kuin lukossa?

      • sippura1

        Mulla tänään kohtaus. Ambulanssin jouduin kutsumaan. Tuli flunssan yhteydessä. Korva oli lukossa ja humissut pari päivää. Luulin kuolevani. Makasin eteisen lattialla.Ensihoitajat auttoivat vessaan oksentamaan.


    • Yorkki

      Puolitoistavuotta vestibulaarineuroniitti on ollut jokapäiväinen seuralaiseni ja kaventanut elämääni, mutta periksi en anna. Jalkojen voimattomuutta treenaan joka päivä. Pyörtymisen pelko kummittelee takaraivossa. Otin vilkkaan koiranpennun, joka pakottaa ulos, hyppii ja pyöriskelee. Suloinen kun on, ihmiset pysähtyvät juttelemaan, ja minä joudun seisoskelemaan. Pelon lisäksi harmillista on nopea väsyminen. Minulle koira on osoittautunut oikeaksi lääkkeeksi. Joudun jopa konttaamaan sen leluja huonekalujen alta!

    • apuavaille

      kaaduin kompastettuani kadulle ja luunmurtuman takia olin sairaalassa 28 pv
      Hoitajat pakottivat istumaan
      sängystä tuoliin, mihin en itse pystynyt.Iski aikamoinen pahoinvointi.
      Kun oli kotiinlähtö,istuuduin aluksi lepoasennosta sängynreunalle,siitä mies nosti mut pyörätuoliin.Oli se aikamoista menoa.Oksentelin ja näin silmissäni tuhansia tähtiä ja luulin että pyörryn,
      Viime pe piti ollaa sairaalassa poistattaa klemmareita,millä jalkani oli kiinni.Vaan istuuduttuank sängyn reunalla,tuli niin huono vointi että jäl lähtemättä.Oikealle jalalle ei saa varata 3 kk.
      Kauanko pahoinbointi jatkuu noustessaan istumaan lepoasennosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe