Irtisanominen?

Vesku

Voiko vanhemmat irtisanoa lapsensa kummia "tehtävästään" seurakunnassa,koska kummista on enemmän taakkaa kuin mitään apua.Esim;käytös,pahin vihamies,yms en viitsi käydä koko jutta läpi.

16

5588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sartsa

      Olen pohtinut samaa asiaa monta kertaa.Miksi tulikin valittua sellaiset kummit.Ja sit itse olen myös kummitäti mut....välimatkaa on tosi paljon,vanhempien kanssa välit solmussa.Kummilapsen äiti arvostelee ja haukkuu kaikki lahjat mitä kummit ostavat,ei paljon mieli tee ostella mitään.Haluaisin itse sanoutua myös tästä kummeudesta irti.

    • minä

      tiedän ainakin tapauksen jossa on lapselle otettu uudet kummit kun lapsi on jo ollut muutaman vuoden ikäinen...lapsen edellisistä kummeista en tiedä onko niiden kummeus jotenkin mitätöity mutta uudet kummit on kuitenkin jo "tilalla"...

    • leena

      Kummeja ei voi valitettavsti poistaa kirjoista, jos ne on viralliseti kasteessa kirkonkirjoihin merkattu. Uuden säännöksen mukaan kummin voi jälkikäteen lisätä, jos siihen on pätevä syy. Lisäyksen voi tehdä kirkkoherran virastossa. Lisäyksen voi tehdä mm. jos kummit ovat kuolleet, tai muuten poistuneet näköpiiristä tms. Itse lisäsin kummin lapselleni jälkikäteen. Lisäämisen voi tehdä siinä seurakunnassa, jossa kaste on suoritettu. Mutta hakalista kummista ei voi jälkikäteen päästä eroon virallisesti, mutta entäpä jos tekee sen suulliseti, ilmoittamalla, ettei voi pitää enää kummina, kun ei täytä kummin velvoitteita? Kummin tehtävä olisi myös tukea vanhempia kasvatustehtävässä, jos kummista on enemmän vaivaa kun tukea, niin mikä kummi se silloin on??

      • Vesku

        No täytenee vain ilmoittaa,ettei haluta olla missään tekemisissä koko tyyppiin.
        Meillä on muutenki ollu huono tuuri kummien suhteen on eroja,maastamuutoja ja muuten välinpitämättömiä lurjuksia,mutta onneksi myös löytyy joku tosi mahtavakin kummi.


      • evian
        Vesku kirjoitti:

        No täytenee vain ilmoittaa,ettei haluta olla missään tekemisissä koko tyyppiin.
        Meillä on muutenki ollu huono tuuri kummien suhteen on eroja,maastamuutoja ja muuten välinpitämättömiä lurjuksia,mutta onneksi myös löytyy joku tosi mahtavakin kummi.

        kummin tehtävä mielestäni onkin erittäin tärkeä (ainakin itselleni), ei kummin(kaan) tarvitse/pidä suunnitella omaa elämäänsä vain sen kummilapsen kannalta! Tarkoitan mainitsemiasi maastamuuttoja, eroja tms..

        Kukaan ei voi etukäteen tietää, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan. Silloinhan meistä yksikään ei voisi lupautua kummiksi, mistäs sitä tietää jos vaikka ero tuleekin sen kumppanin kanssa.. *hoih*


      • lapsitehdasko
        Vesku kirjoitti:

        No täytenee vain ilmoittaa,ettei haluta olla missään tekemisissä koko tyyppiin.
        Meillä on muutenki ollu huono tuuri kummien suhteen on eroja,maastamuutoja ja muuten välinpitämättömiä lurjuksia,mutta onneksi myös löytyy joku tosi mahtavakin kummi.

        Kuinka paljon niitä lapsia oikein on?


    • Kummitus

      Kuka nyt pahinta vihamiestään laittaa lapselle kummiks? Ehkä tilanne tullut lapsen syntymän jälkeen? Jos on vaikea tilanne niin yhteydenpidon voi unohtaa ja kummiuden kanssa. Mutta mitäs eteen, kun lapsi alkaa kysellä kummeistansa? Uskallatko kertoa totuuden vai silotetun version?
      Kummeja ei voi irtisanoa, kuten muista viesteistä selvisi jo. Tämähän pitäisi olla selvää jo kummienvalintavaiheessa, eikö seurakunnasta saatu sellaista lappua, jossa kummiuskäytäntö tehtiin vanhemmillekin selväksi? Toivottavasti löydät lapsellesi jonkun toisen aikuisen ystävän. Voimia.

    • Irkku

      Olen aikoinani ollut ystävän lapsen kummi, siinä vaiheessa kun meidän välit tulehtui niin pahasti, ettei paluuta entiseen ollut, päätin lopettaa kummiuden. Otin lapsen seurakuntaan yhteyttä ja pyysin eroa, pyyntöön suostuttiin kun en ollut sylikummi ja lapsella oli useampia kummeja.

      • niko

        mitevoi välit tulehtuu lapsen kanssa niin ettei muka oo paluuta


      • kummi
        niko kirjoitti:

        mitevoi välit tulehtuu lapsen kanssa niin ettei muka oo paluuta

        ei lapsen kanssa, vaan hän terkoitti lapsen äidin kanssa tulehtui välit!


      • xxx
        kummi kirjoitti:

        ei lapsen kanssa, vaan hän terkoitti lapsen äidin kanssa tulehtui välit!

        eiks kummi olla sille lapselle ei äidille tommonen eroominen on iljettävää moukkamaista idiotismia


      • tytteli-73
        xxx kirjoitti:

        eiks kummi olla sille lapselle ei äidille tommonen eroominen on iljettävää moukkamaista idiotismia

        Mä olen ensi jouluna 10 vuotta täyttävän kivan tytön kummi. Tuo tyttö on likkakaverini tytär. Tapana tässä perheessä että, ainoastaan syntymäpäivänä kutsutaan kylään..itse tahtoisin olla useammin tekemisissä mutta enhän voi väkisin. Nyt on kulunut 1,5vuotta siitä kun viimeksi nähtiin. Jotenkin omasta mielestäni tämä tilanne on tosi kurja. Eli jos en itse mene heillä käymään niin emme siis näe milloinkaan. Sen verran sain tietää että, ovat nyt muuutaneet toiselle paikkakunnalle..mutta minulle kummina ei osoitetta ilmoitettu vaan itse sain sen kaivaa numerotiedustelusta. Jotenkin tuntuu nyt siltä että on mitta täynnä kun tätä teeskentelyä on jatkunut jo useamman vuoden. Ikävintä on se että, ei minun kummityttö enää opi minua tuntemaan..tottakai ymmärrettävää että hän pari kesää sitten ujona katseli vain kaukaa kun tapasimme. Siispä eihän kummius voi tarkoittaa sitä että se on vain minun tarkoitus pitää suhteita yllä? Nyt vaihdoin puhelinnumeroa ja ajattelin jättää ilmoittamatta tuota uutta numeroani kun tuli vaan mitta täyteen. Ikävä lapsen kannalta, eihän häntä voi todellakaan syyttää siitä että, hänen vanhempansa ovat omituisia omaan napaansa tuijottajia. Tottakai minua tämä asia harmittaa tosi paljon..


      • Susanna
        tytteli-73 kirjoitti:

        Mä olen ensi jouluna 10 vuotta täyttävän kivan tytön kummi. Tuo tyttö on likkakaverini tytär. Tapana tässä perheessä että, ainoastaan syntymäpäivänä kutsutaan kylään..itse tahtoisin olla useammin tekemisissä mutta enhän voi väkisin. Nyt on kulunut 1,5vuotta siitä kun viimeksi nähtiin. Jotenkin omasta mielestäni tämä tilanne on tosi kurja. Eli jos en itse mene heillä käymään niin emme siis näe milloinkaan. Sen verran sain tietää että, ovat nyt muuutaneet toiselle paikkakunnalle..mutta minulle kummina ei osoitetta ilmoitettu vaan itse sain sen kaivaa numerotiedustelusta. Jotenkin tuntuu nyt siltä että on mitta täynnä kun tätä teeskentelyä on jatkunut jo useamman vuoden. Ikävintä on se että, ei minun kummityttö enää opi minua tuntemaan..tottakai ymmärrettävää että hän pari kesää sitten ujona katseli vain kaukaa kun tapasimme. Siispä eihän kummius voi tarkoittaa sitä että se on vain minun tarkoitus pitää suhteita yllä? Nyt vaihdoin puhelinnumeroa ja ajattelin jättää ilmoittamatta tuota uutta numeroani kun tuli vaan mitta täyteen. Ikävä lapsen kannalta, eihän häntä voi todellakaan syyttää siitä että, hänen vanhempansa ovat omituisia omaan napaansa tuijottajia. Tottakai minua tämä asia harmittaa tosi paljon..

        Minullakin useampi kummilapsi. Toisten lapsien elämään kuulun arjessakin; pidämme yhteyttä paljon ja kuulen kummilasteni kehityksestä yms. Siksi olenkin pahoillani, kun eräs perhe ei pidä minuun mitään yhteyttä. Lopulta olin vain joulu- ja syntymäpäivälahja-automaatti. Kyllästyin lopulta, kun minulle ei ilmoitettu uutta osoitetta, eikä enää kutsuttu synttäreille. Mitään riitaa ei ollut. Päätin siis vain unohtaa... Surettaa, mutta en tunne huonoa omaatuntoa, koska minut hylättiin. Lapsi (tai siis nuori mies jo) saa minut kiinni jos haluaa. Neuvo vanhemmille: Ottakaa kummi elämäänne ja antakaa olla kummi! Lahjaautomaattina toimikoot vaikkapa hullaantuneet isovanhemmat!


    • Aamu

      Valitettavasti kummeja ei voi erottaa, mutta voi heidät unohtaa!
      Meillä kävi myös huono tuuri. Pariskunta, jonka valitsimme, ei välittänytkään lapsesta.Parin vuoden jälkeen selvisi, että nainen on alkoholisoitunut ja pari erosikin myöhemmin.En ole nähnyt heitä enkä kuullut mitään yli 5 vuoteen!
      Kirjoitin kirjeen kasteen suorittaneelle papille ja kerroin tilanteen. Mukaan liitin uusien kummien nimet ja hetut jne. Asia oli ok ja uudet kummit lisättiin. Se oli oikea ratkaisu, nyt kummius toimii, välittävät ja tapaavat kummilastaan!

    • Tuuri1234

      Kuinka saa kummeuden pois jos kummit toistuvasti vaativat kummilapsensa äitiltä asioita, eivät auta ja ilmoittavat toistuvia ilmoituksia sosiaaliin?

      • Tuuri6969

        Kuinka pääsee sosiaalin lastensuojelusta, lasten-valvojasta pysyvästi eroon, kun toistuvasti
        valehtelevat perättömin "viranomais"lausumin, selvityksin lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot yhteistyössä äidin kanssa lapsen yhteishuollosta
        ja asumisesta osittain myös isän kanssa, isän
        huollossa ja hoidossa eivätkä edesauta mitenkään
        lapsen etua ja oikeuksia, suostu keskustelemaan
        avin päätöksen vastaisesti vainotessaan, mani-puloidessaan lasta pois omasta isästään, isänpuo-
        leisista isovanhemmistaan ym. suvustaan "viran-omais"sairaudessa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe