Teneriffan torakat

Papa

Täällä on ollut juttua siitä, onko Teneriffalla torakoita vai ei. Fakta on se, että Teneriffan saarella on tunnetusti huomattavan paljon torakoita. Asian voi tarkistaa monesta lähteestä Internetissä. Torakka on englanniksi cockroach ja Teneriffa on Tenerife. Siitä vain haku päälle Googlessa niin juttua löytyy. "Tenrife is the home of cockroach" löytyy aika nopeasti.

Tietenkään jokainen ei niihin törmää, mutta saarella ei ole yhtään hotellia, jossa niitä ei olisi. Niitä on sekä kalliissa että halvoissa hotelleissa. Niitä ei ole kuitenkaan syytä pelätä. Jos torakat häiritsevät niin hotellien henkilökunta myrkyttää huoneen ja sen jälkeen niitä ei yleensä enää näy. Lavuaarien tulpat kannattaa pitää aina kiinni ja ruoat pois pöydiltä.

Viimeksi oli neljän tähden Tropical Playa hotellissa ja torakoita oli parina päivänä. Aika vikkeliä veitikoita ne on.

43

9133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raid

      Lähdössä Teneriffalle 2 viikon kuluttua, eikä kauheesti noi torakat kiinnostaisi. Auttaneeko Raid? Vai pitääkö olla jotain "navettaradaria"? Ja suihkuun kengät jalassa?

      • Hyi...

        Onkos näitä torakoita myös paljon Gran Canarian Puerto Ricossa????


      • Yhden yön valvonut
        Hyi... kirjoitti:

        Onkos näitä torakoita myös paljon Gran Canarian Puerto Ricossa????

        Viime talvena oltiin Puerto Ricossa, huoneistossa
        en torakoita nähnyt (ulkona kylläkin). Toissa
        talvena Inglesissä viimeisenä yönä yöunet jäi vähiin, kun piti olla torakkajahdissa.


      • kake
        Yhden yön valvonut kirjoitti:

        Viime talvena oltiin Puerto Ricossa, huoneistossa
        en torakoita nähnyt (ulkona kylläkin). Toissa
        talvena Inglesissä viimeisenä yönä yöunet jäi vähiin, kun piti olla torakkajahdissa.

        Hotellista annetaan tarvittaessa torakkamyrkkyä. Tavallinen Raid ei varmaan tehoa, kun otukset on aika järeää sorttia. Suurin näkemäni oli yli 5 cm pitkä ja vielä sarvet päälle. Naisväki menee yleensä hysteeriseksi torakoiden kanssa.

        Kai niitä on Kanarialla joka puolella, mutta ei ne pure. Ottakaa ne elämyksenä.


      • tepa
        kake kirjoitti:

        Hotellista annetaan tarvittaessa torakkamyrkkyä. Tavallinen Raid ei varmaan tehoa, kun otukset on aika järeää sorttia. Suurin näkemäni oli yli 5 cm pitkä ja vielä sarvet päälle. Naisväki menee yleensä hysteeriseksi torakoiden kanssa.

        Kai niitä on Kanarialla joka puolella, mutta ei ne pure. Ottakaa ne elämyksenä.

        niitä on joka puolella ja parhaat on melkein puolimetrisiä. Syövät kaiken mikä liikkuu, varokaa , jääkää Suomeen, jos pitää lähteä sillä mielellä, että mitä kaikkea maailmalta saattaa löytyä.
        Hah hah,älkää nyt vaan ottako mua tosissaan. Pieniä ja olemattomia ne ovat jos niitä onkaan.


      • sinne vaan

        Noh noh, mitäs sitten JOS jossain on torakoita ? Jossain on moskiittoja yms. Onhan meillä Suomessakin kaikenlaisia luonnon eläimiä - vaikka ei ehkä juuri torakoita. Hämiksiä yms. löytyy kyllä. Sanoisin ettei kannnata lähteä minnekään jos ötököitä pelkää ! Suihkuttelee kotona navettaraidia........
        Olen käynyt kanarian saarilla monesti, eikä ötökät ole haitanneet. Joutunut joskus hyttysten tms. pistoihin hakemaan kyllä lääkkeitä apteekista


      • voi ei

        Voin lähteä sinua tuuraamaan tuolle reissulle ! Suihkuttelet kotona raidia nivusiin !
        NO oikeasti hei ! EI nuo mitkään "eläimet" mikään suuri ongelma ole ! Sielä saattaa löytyä huoneesta jopa sisiliskoja, kuten meillä - harvan partsin oven alta tuli. NE kuuluu luontoon , jotain ötököitä on kaikkialla - MYÖS Suomessa


      • taksia peliin
        sinne vaan kirjoitti:

        Noh noh, mitäs sitten JOS jossain on torakoita ? Jossain on moskiittoja yms. Onhan meillä Suomessakin kaikenlaisia luonnon eläimiä - vaikka ei ehkä juuri torakoita. Hämiksiä yms. löytyy kyllä. Sanoisin ettei kannnata lähteä minnekään jos ötököitä pelkää ! Suihkuttelee kotona navettaraidia........
        Olen käynyt kanarian saarilla monesti, eikä ötökät ole haitanneet. Joutunut joskus hyttysten tms. pistoihin hakemaan kyllä lääkkeitä apteekista

        Tarvitaan torakka taksi joka saattaa ihmiset vessaan ja takaisin torakka vaaran takia.


      • Ei_kivaa_yöllä_kävellä
        tepa kirjoitti:

        niitä on joka puolella ja parhaat on melkein puolimetrisiä. Syövät kaiken mikä liikkuu, varokaa , jääkää Suomeen, jos pitää lähteä sillä mielellä, että mitä kaikkea maailmalta saattaa löytyä.
        Hah hah,älkää nyt vaan ottako mua tosissaan. Pieniä ja olemattomia ne ovat jos niitä onkaan.

        Juuri tulimme Teneriffalta. Huikeimmat torakat 10cm pitkiä.


    • Mujer

      Tähän mennessä on tuurannut enkä yhdessäkään hotellissa millään saarella (eikä mantereellakaan)ole tavannut torakoita. Olimme vuosi sitten maaliskuussa juuri Tropical Playassa emmekä sielläkään nähneet yhtään torakkaa. Ulkona olen kyllä niitä tavannut. Saa nähdä miten käy tässä maaliskuussa, kun lähdemme Puerto de la Cruziin. En kyllä liiemmälti välittäisi!

    • Papalle

      jaa vai törmää niihin torakoihin ihan yhtenään joka paikassa.
      Tulin juuri sieltä Tenerifalta tai tenerifeltä miten vain haluat ja törmäsin yhden kerran yhteen torakkaan ja sekin oli puiston vieressä jalkakäytävällä. Hotellissa ( käytin kahta eri ) en niihin törmännyt en edes hotellin pihalla.
      Tosin olen sen huomannut että " varmimmin " niihin törmää loka-marraskuussa, miksiköhän.
      Siis väittelemään en ala niiden levinneisyydestä ja " asukas " tiheydestä, kerroinpahan vain oman kokemukseni.

    • Hessu

      On totta, että lämpöisissä maissa saattaa olla erilaisia öttiäisiä paikasta riippuen. Kanarialla torakoita on yleisesti kaikilla saarilla. Myös hotelleissa niitä esiintyy joskus. Vaarallisia ne eivät ole ja niihin kannattaa suhtautua samalla tavoin, kuin kotoisiin kesäisiin kovakuoriaisiin. Hotelleissa kyllä tiedetään, etteivät matkailijat juuri pidä torakoista ja henkilökunta myrkyttää ne pois, jos niitä jossain päin havaitaan, joten yhteys henkilökuntaan, jos torakoita sattuisi löytymään. En usko, että Teneriffalla torakoita olisi jotenkin poikkeuksellisen paljon muihin saariin verrattuna. Yli kymmenen vuotta sitten torakat olivat pääasiassa vanhojen suurten hotellien riesa, mutta viime vuosina nuokin hotellit on remontoitu ja saneerattu, minkä seurauksena torakatkin ovat kaikonneet pois. Ehdottomasti erikoisin eläin, johon itse olen törmännyt löytyi hotellihuoneestani Santo Domingossa. Se oli musta, karvainen hämähäkki, jonka ruumiin pituus oli yli 10 cm ja siihen sitten jalat päälle. Kokonaispituutta kertyi tuollaiset reilut 20 cm. Koska en tunnistanut lajia, enkä tiennyt oliko se myrkyllinen pyysin huonepalvelun paikalle. Siivoojatyttö nappasi otuksen käteensä ja kiikutti sen hellästi pihamaalle pensaan varjoon vakuuttaen samalla, ettei kutsumaton vieraani ollut myrkyllinen eikä vaarallinen muutenkaan. Myös tuollaiset 5-10 senttiset värikkäät liskot ovat varsin yleisiä huonetovereita väliamerikan hotelleissa. Maassa maan tavalla!

    • matkaaja

      Itse olin las americasissa neljän tähden hotellissa ja torakoita löytyi. Henkilökunta ainakin suhtautui asiaan kovin jokapäiväisesti, että uskon olevan aika yleistä. Kannattaa esim. jättää vessaan valo päälle yöksi niin eivät uskalla tulla koloistaa niin helposti...

      • jukka

        niitä on siellä joka paikassa...käyttävät jopa ruuan seassa niitä...lisäkkeenä.


      • tepa
        jukka kirjoitti:

        niitä on siellä joka paikassa...käyttävät jopa ruuan seassa niitä...lisäkkeenä.

        niistä torakoista taitaapi olla suomalaisia...


      • hopöä on

        Mikä ihme luonnon eläimissä pelottaa ! Oletteko katselleet asuntoanne Suomessa tai kävellessänne kaupungilla tai rannalla (kesällä tietty) kyllä sielä on kaikenlaista vipeltäjää. Kyllä meillä ainakin kotona näkee joskus hämähäkkejä, hyttysiä, kärpäsiä yms. ei se nyt mitään tavatonta ole. Suomessa talvi tappaa monia "tuholaisia" toisin on näissä lämpösissä maissa.... JOTEN,sinne vaan - EI mikään ongelma


    • Matkailija

      Olin viikon Americanosissa ja koko reissun aikana näin yhden elävän, n. 1-1,5cm pitkän torakan, Burger Kingin vessassa, ja kaksi kuollutta näin kadulla. Hotellissani siis en nähnyt yhtään.
      Hyvää matkaa...

    • hhg

      En nähny yhtäkään torakkaa joulukuussa Puerto de la Cruzis, vaikka hotellin taso oli vaivaiset 2 !

    • Matkaaja

      Jos torakka on iso, kyseessä on luultavimmin Etelän Isotorakka. Kuvaus löytyy yleisimmistä hyönteiskirjoista. Se mahtuu nippa nappa tultikkurasiaan. Syö muita hyönteisiä ym. On vikkelä koivistaan. Sitä löytyy myös manner-Espanjasta ja Portugalista.
      Paikalliset kutsuvat sitä hienommin puutarhakuoriaiseksi. Ei asu eikä piileskele sisällä vaan poikkeaa ajoittain tsekkaamaan onko ruokaa tarjolla.
      Harmiton otus.

      Muitakin torakoita ja ötököitä kyllä löytyy, jos tarkkaan syynää. Hotellien siivoojat pyrkivät yleensäkin hävittämään, jos niitä ilmestyy.
      Etelän Isoa torakkaa olen nähnyt myrkytysryhmän myrkytettävän hotellien puutarhoista, joissa se etupäässä asustelee.
      Kerran yksi matkaopas kertoi ettei hän välitä isosta torakasta, eikä hätistele sitä, koska se pyydystää ja syö kuulemma hämähäkit, joita hän taas inhoaa.

      Sitten esim. Bulgaariassa on taas omanlaisensa aidot torakat. Ja niitä on paljon ja joka paikassa jos niikseen sattuu. Olen nähnyt mm Sunhny Beachissä.

    • Elina

      Olen ollut viisi kertaa teneriffalla, enkä ainakaan vielä ole törmännyt yhteenkään torakkaan!! En silti väitä, ettei niitä siellä voisi olla.. Ehkä meillä on vain ollut hyvä tuuri, ettei ole tarvinnut törmätä torakoihin??

    • Välimeren maassa asuva

      on kaikissa lämpöisissä maissa, ja tropiikissa ne ovat vielä isompia kuin täällä !
      Olen itse elänyt rauhallista rinnakkaiseloa torakoiden kanssa jo yli 20 vuotta. Torakat liikkuvat vain öisin, ja ne asustelevat ja kuljeskelevat esim.keittiön lämminvesiputkilla.
      Ei hätää, pitää vain ruoat pitää tiiviissä purkeissa eikä jättää mitään muruja tms pöydälle.

      Hotelleissa on parasta kuitenkin pitää kassit ja pussit suljettuina, ettei tule Suomeen salamatkustajia.
      PS. Hmm. jos saisin valita, VALITSEN MIELUUMMIN TORAKAT KUIN HYTTYSET !

    • torakka

      Oltiin 2001 keväällä teneriffalla ja matkatuliaisiksi mkotiin eksyi torakka, pistin heti reissun jälkeen pyykkejä koneeseen kun yksi siinä kipitti, no se saatiin tapettua ja meni vessan pöntöstä alas.. mutta.. meni kaks viikkoa kun kävin yöllä vessas ja näpäytin valot päällee niin kipi kipi torakka seinällä.. no eihän siinä muu auttanu kun kunnon myrkytys ja desinfiointi, raidien suhistessa vielä muutama ilmestyi kätköistään, meillä kun oli silloin kylpyamme niin oli lämmin, kostea ja likainen paikka munia.. emme enää ikinä teneriffalle..

      • Välimeren maassa asuva

        ehti munia matkikseesi !
        Olisit vaan voinut saada ne tuliaiset mistä lämpimästä maasta tahansa, ei se nyt Teneriffan yksityisoikeus ole.

        Jos säikkyy torakoita, kannattaa hankkia paikan päältä varta vasten torakoille tehtyä myrkkyä.Tavalliset kärpäs-ja muurahaismyrkyt myrkyt lähinnä vaan naurattavat niitä. Sellaiset liimapaperiansat ovat mulla käytössä jatkuvasti keittiön kaappien päällä ja alla.
        Ja eivät ne makuuhuoneeseen tule, elävät kosteissa ja lämpimissä paikoissa vaan.


      • torakka
        Välimeren maassa asuva kirjoitti:

        ehti munia matkikseesi !
        Olisit vaan voinut saada ne tuliaiset mistä lämpimästä maasta tahansa, ei se nyt Teneriffan yksityisoikeus ole.

        Jos säikkyy torakoita, kannattaa hankkia paikan päältä varta vasten torakoille tehtyä myrkkyä.Tavalliset kärpäs-ja muurahaismyrkyt myrkyt lähinnä vaan naurattavat niitä. Sellaiset liimapaperiansat ovat mulla käytössä jatkuvasti keittiön kaappien päällä ja alla.
        Ja eivät ne makuuhuoneeseen tule, elävät kosteissa ja lämpimissä paikoissa vaan.

        olisihan ne toki voinut tulla mistä vaan mutta silti jotenkin jäi kammo kyseiseen paikkaan.. meillä kyllä tepsi ihan raidi, mutta sitä kyllä sumuteltiinkin kolme purkki niin, että sumuttivat samaan aikaan vessassa ja vessan ovi oli kii, siis teipit oli laitettu niihin sumuttimiin niin että sumuttavat yhtäsoittoo tyhjäksi asti :)


    • Teneriffan Tyttö

      juu olihan Teneriffalla torakoita..mut vain hotellin ulkopuolella..en ainakaan sisällä huomannu yhtään.. :)

    • tropical playa

      tropical playassa oli kuudennessa kerroksessa torakat päivittäinen riesa , niitä oli ravintolassa , käytävillä , yleiset wc:t . tietenki henkilökunta myrkytti huoneet , mutta kun siinä myrkyssä sitten koittaa nukkua niin kurkku kipeytyy yms. se valojen sammuttaminen ei hillinnyt torakoiden määrää , eikä auttanut vaikka soitin aurinkomatkalle asiasta. sanonpahan vaan että kaksi viikkoa tuntui aika pitkältä tälläisessä paikassa.

    • ällö paikka

      Kanarialla on torakoita jokapaikassa...sisällä ja ulkona...miksi ei olisi? ja ovat todella isoja ja olen nähnyt että tulevat viemäreistä esim. vessan kautta...mukavaa kun pimeällä kävelee niin jalan alla oikein narskuu....hyi helvetti sentään...

    • Teneriffa2

      Tropical Playasta pari päivää sitten kotiutuneena voin kertoa että ei näkynyt hotellissa torakan torakkaa. Huone oli kolmannessa kerroksessa. Mukavat kymmenen päivää ja siisti hotelli :)

      • mummu2

        Torakat kuuluu kanarialle, niinkuin hyttyset meille. Ei niistä vaaraa ole ei käy päälle, turha pelätä. Hiuslakka on hyvää niiden tappamiseen ellei myrkkyä ole.


    • Yökyökyök!

      Hyi helvetti, ihan oikeastiko niitä on niin paljon? Tiedän ettei niistä ole vaaraa mutta kun jokin pelottaa niin se pelottaa, ei siinä järkeilyt auta. Meinasin jo lähteä Kanarialle mut jos siellä on oikeasti torakoita kaikkialla niin no thanks, etsin toisen markakohteen.

    • nmbvmnbnmbnmb

      Mä lähden maaliskuusa Tenelle.
      Helvetti ei paljoo stressaa torakat.
      Sen verran haisee reissun ajan vanha viina
      että kerran kun hönkäiset, niin varmaan ovat katollaan
      rivissä sen jälkeen.

      • Lilli2

        Tyypillinen suomalaisen dokuturistin asenne mut ei kai tavoistaan pääse edes matkoil eroon


      • sääskikammo
        Lilli2 kirjoitti:

        Tyypillinen suomalaisen dokuturistin asenne mut ei kai tavoistaan pääse edes matkoil eroon

        Minua häiritsee paljon enemmän suomalaiset itikät ja paarmat täällä kotimaassa kuin kanarialla näkemäni pari torakkaa jotka ei heti olleet tarttumassa minuun kiinni vaan juoksivat heti pakoon ja piiloon.


      • 900
        sääskikammo kirjoitti:

        Minua häiritsee paljon enemmän suomalaiset itikät ja paarmat täällä kotimaassa kuin kanarialla näkemäni pari torakkaa jotka ei heti olleet tarttumassa minuun kiinni vaan juoksivat heti pakoon ja piiloon.

        Todellakin, paarmat eivät välitä edes haulikosta, puolustusvoimien pitäisi kehittää lapin matkaajille olalta ammutava ohjus hyttysiä ja paarmoja vastaan. Vähintään olisi yhteskunnan maksettava taksi lapsille hyttysten iskuja vastaan koulumatkoilla, kuinka paljon joudumme vuotamaan verta ennenkuin Katainen näkee kansan ahdingon.


    • Oleee

      Tropical Playa hotellissa Teneriffalla oli tupakanmittaisia torakoita useampana aamuna huoneessa. Myös ruokalassa sain tallottua yhden torakan. Kaiken tämän päälle teki kärpänen syöksylaskun keskelle juhlalounastani. Myöskaan palvelu ei ollut kovinkaan kiitettävää. Olimme Aurinkomatkojen reissulla. Aurinkomatkat ei juurikaan välittänyt valituksistamme.

    • TorakkaOlen

      Kyllä me täälä vielä ollaan ja kantamme on lisääntynyt sinä aikana kun suomalaiset idiootit on vuodesta 2004 lukien tätä keskustelusarjaa pohtineet.
      Itse olen jo sikaarin mittainen.

      • TorakanVaiamo

        Aina toi ukko kirjoittelee kysymättä mun mielipidettä.
        Siis lisäännytään, lisäännytään ja lisäännytään.
        Syödään kaalikääryleitä ja lisäännytään.
        Funtsikaa vähän miltä musta tuntuu kun oon tupakan kokoinen ja ukko sikaarin kokoinen, sekä se tahtoo lisääntyä aamuin illoin.
        Vaikuttaa siis mun kävelytyyliin, ymmärtäkää.


    • Rane79

      Ollaan just Teneriffalla ja viime yönä herättiin rahinaan, kun laitettiin valoa niin makkarissa ainakin 5-kpl tulitikkuaskin kokoista torakkaa paineli menemään. Sit pistettiin pari päiviltä ja vietiin respaan näytille..No yöllä sitten saatiin tilalle huone joka hais röökikopille.. Siinä sitten yritettiin saada nukutux kun mietti et milloin torakka kiipee nenukin kautta aivoihin syömään iltapalaa..No pvä vaihtu ja niin kuin huonekin, nyt toivotaan et torakat pitäis bileitä muualla kuin meidän mhssa..

    • iuioioiuu

      "Etelässä" on aina torakoita. Torakoita on usein vanhoissa rakennuksissa, asia ei siis liity millään lailla hygienisyyteen tms. Suomessakin on russakoita, pienempiä torakoita. Eli kun matkustaa, niin aina täytyy varautua siihen, että olot eivät ole Suomen oloja vastaavat. Jos ei pysty asiaa sulattamaan, kannattaa jäädä kotiin.

      • Rane79

        Joo..Mutta jos 4-tähden hotellin makkarissa niitä on lauma, niin vika on hygienissa/tuholaistorjunnassa.. Jos Suomesssakin vastaavan tasoisessa hotellissa juoksentelisi hiiriä/rottia, niin ei voi sanoa että Suomeen vaan kuuluvat kyseiset elukat, joten jos ei miellytä, niin pysykää sitten kotonanne!


      • Oppaanneuvot

        Eikös ne neuvo pitämään ovet ja ikkunat kiinni, kun ne osaa lentää...
        Ja on niitä hiiriä nähty saksassakin 5* hotellissa ja paremmissa ruokapaikoissa.


      • Rane79
        Oppaanneuvot kirjoitti:

        Eikös ne neuvo pitämään ovet ja ikkunat kiinni, kun ne osaa lentää...
        Ja on niitä hiiriä nähty saksassakin 5* hotellissa ja paremmissa ruokapaikoissa.

        Ei ollut ovet/ikkunat auki..kyllä nää kaverukset tuli ihan jostain muualta! Jos noin tilanne on jossain, niin kyllä on huonosti hoidettu asiat.. Kyllä lähtökohta on se, että tuholaiset eivät kuulu asuinhuoneistoihin..


    • 76579017

      Varokaa myös rannalla parvissa loikoilevia 1,5-2 metrisiä torakoita, vaikkei nekään pure jos ei niitä ärsytä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe