Tarttuuko urtikaria

Werno

Onko urtikaria tarttuva tauti? Eli leviääkö se esim. ihokosketuksella tai jotenkin? Itselläni päivittäin tulee paukamia käsiin sekä silloin tällöin naamaan ja olen käynyt kaikissa testeissä, mutta syytä tähän ei ole löytynyt. Sain erilaisia antihistaamiineja käytyäni ihotautilääkärillä, mutta ei niistä tunnu olevan mitään apua. Hajoon kohta tähän kärpäsienioloon. Entä vaivaako tää muo loppuikäni vai onko ohimenevää? Kokemuksia? Nyt ollut näppylöitä enemmän tai vähemmän 3kk:n ajan.

28

39068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urticaria

      eihän se tartu, kun se ON allerginen reaktio jostain.
      Voi hyvänen aika, ihan oikeesti et muka tiedä!
      mene hoitoon!

      • läiskä

        Allergialääkärini HYKS:ssä sanoi, että urtikarian syy on harvemmin allergiassa. Että näin.


      • urtikaria6v.

        Eipä ole aina allerginen reaktio esim. raapaisu, kylä, kuuma, stressi voi laukaista. Suosittelen meneppä harjoittelemaan vuorovaikutustaitojasi.


    • täti

      MOIPS!
      kyselit urticariasta.
      Kehottaisin sinua lääkäriin, koska se on ihan vakavasti otettava juttu.
      Ei tartu, mutta tarvit varmaan itse siihen apua, koska se kertoo, että olet jollekin aineelle allerginen.
      Pikaisesti siis lääkäriin!

    • urtikaria 6v

      Tiedän tunteesi ja olotilasi. Pahinta ei ole minusta paukamat vaan kutina ja ajoittainen huulten, suun, silmien turpoaminen. Toivon, että urtikariasi on lievää muotoa. Jokaisella on kyseinen nokkosihottuma todennäköisesti joskus, mutta toisilla se voi muodostua krooniseksi. Kuten minulle kävi. Asian kanssa oppii elämään ja lääkkeitä löytyy. Tosin allergailääkkeet eli histamiinit niitä täytyy syödä säännöllisesti että ne tehoavat. Allergiatestit eivät välttämättä kerro mistä sinun oireesi johtuvat, koska se on yksilöllistä. Pidä päiväkirjaa milloin tulee, mitä söit tai teit ennen puhkeamista. Minulle tulee tietyistä lääkkeistä, kuumasta, siideristä ja viineistä... Ota jollain hakupalvelimella urtikariaan liittyviä sivustoja esiin. Tietoa löytyy, kun sitä hakee. Ja muista että lääkärit ovat velvollisia kertomaan sinulle kunnolla mikä urtikaria on ja miten se vaikuttaa elimistössäsi, koska se on ainoa asia,joka auttaa, kun ymmärtää mitä sinussa tapahtuu. Sopeutuminen vei aikansa ja ihmisten päivittely väsytti, mutta muista että stressi urtikariastasi voi pahentaa tilannettasi.Kohtalotovereita löytyy, mutta harvoin meitä joilla urtikaria on kroonistunut. Laita viestiä mikä tilanteesi on tällähetkellä. Yksi juttu, joka kannattaisi tutkia on nimeltään Helico bakteeri, joka voi ylläpitää ikävää tilaasi. Lääkärit osaavat tutkia, kun mainitset asiasta. Esim. minun ihotautilääkäri oli ensin hämmästynyt kun pyysin tutkimukseen, mutta myönsi lopulta että niillä voi olla yhteys toisiinsa. Voisin kirjoittaa sinulle romaanin aiheesta. Jos kiinnostaa laita sählöp. osotetta tai jotain yhteydenotto keinoa!

      • astmaatikko

        mulla on koko viime vuoden tullut useaan otteeseen urtikariaa ja ihan ilman mitään syytä. Useimmin se tuli kun olin ulkona lenkillä (huom! en ole millekään ulkonaolevalle allerginen) ja välillä ihan kun istuin sisällä katsomassa TV:tä. Useinmiten sitä tulee paljon esim. kummatkin reidet tai koko käsivarsi.. lääkäri sanoi vaan että voivoi, ei se ole mitään vakavaa ei sille tarvii mitään tehdä/ennaltaehkäistä, kun ei edes tiedetä mikä sen aiheuttaa.
        siinä mun story tästä aiheesta. ainiin, hydrokortisoni auttaa aika hyvin, ja jos kutina on sietämätön laittakaa kylmä kääre alueelle, se lievittää kutinaa.


      • Sande
        astmaatikko kirjoitti:

        mulla on koko viime vuoden tullut useaan otteeseen urtikariaa ja ihan ilman mitään syytä. Useimmin se tuli kun olin ulkona lenkillä (huom! en ole millekään ulkonaolevalle allerginen) ja välillä ihan kun istuin sisällä katsomassa TV:tä. Useinmiten sitä tulee paljon esim. kummatkin reidet tai koko käsivarsi.. lääkäri sanoi vaan että voivoi, ei se ole mitään vakavaa ei sille tarvii mitään tehdä/ennaltaehkäistä, kun ei edes tiedetä mikä sen aiheuttaa.
        siinä mun story tästä aiheesta. ainiin, hydrokortisoni auttaa aika hyvin, ja jos kutina on sietämätön laittakaa kylmä kääre alueelle, se lievittää kutinaa.

        Mulla se tullee aina kylmästä. Heti kun syksyllä tuuli tulee purevammaksi ja on lenkillä. Naama on pateilla, joskus myös pakarat. Kesällä ei muuten vaivaa kun loppukesästä uidessa, jolloin patteja tulee joka puolelle kehoa.

        Jostain syystä kylmä ilma alkaa suodattamaan ihon pinnalle histamiinia, josta syntyy kutina ja patit.

        Tänä talvena on ollut parempana kun olen muistanut ottaa ennen ulkoilemaan lähtöä antihistamiinin.


      • läiskä

        Mulla ollut läiskiä nyt päivittäin 4 kk, aiemmin oireita 4 v. sitten muutaman kuukauden ajan... Mulla paukamat tulee yleensä nukkuessa, väliä ei oo nukunko yöllä vai päivällä. Oon vaihtanut pesuaineet allergiatestattuihin, petivaatteet pölypunkeilta "suojatuiksi", mikään ei tunnu auttavan. Pahinta on tosiaan silmien ja huulten turpoaminen. Onko muilla myös kipua turvonneissa kohdissa? Mulla kutinan ja kuumotuksen lisäksi myös särkyä. Usein turpoaa myös sormet ja jalkapohjat, joskus ranteet ja polvetkin. Voiskohan ola yhteyttä reumaan...? Verikokeissa reuma-arvot ok, mut suvussa paljon reumaa, aattelin et yhteyttä vois olla kun noi niveletkin turpoaa..
        Tai onkohan hormoneilla tekemistä asian kanssa? Mulla oireet nimittäin alkoi muutama kk sen jälkeen kun lopetin e-pillerit...
        Eli mistä ihmeestä tää voi johtua?!?!?!? Kamalinta on kun ei ikinä tiedä minkä näköisenä sitä herää... Mut kai tän kans oppii sit elämään...


      • lääketieteen opiskelija
        astmaatikko kirjoitti:

        mulla on koko viime vuoden tullut useaan otteeseen urtikariaa ja ihan ilman mitään syytä. Useimmin se tuli kun olin ulkona lenkillä (huom! en ole millekään ulkonaolevalle allerginen) ja välillä ihan kun istuin sisällä katsomassa TV:tä. Useinmiten sitä tulee paljon esim. kummatkin reidet tai koko käsivarsi.. lääkäri sanoi vaan että voivoi, ei se ole mitään vakavaa ei sille tarvii mitään tehdä/ennaltaehkäistä, kun ei edes tiedetä mikä sen aiheuttaa.
        siinä mun story tästä aiheesta. ainiin, hydrokortisoni auttaa aika hyvin, ja jos kutina on sietämätön laittakaa kylmä kääre alueelle, se lievittää kutinaa.

        Hiki saattaa joillakin laukaista urtikarian (eli kyseessä voi olla ns. hikiurtikaria)


      • Minna

        Mulla kans ollu nokkosihottumaa päivittäin 5kk:n ajan. Allergiatesteihin en ole päässyt, koska en voi olla syömättä lääkkeitä. Pari kertaa yrittänyt, ja molemmilla kerroilla on täytynyt lähteä ensiapuun suun ja kasvojen turpoamisen takia. Nyt aika ihotautipkl:lle. En tiä mistä voi johtua!! Oon ollut syömättä kalaa, sitrushedelmiä ja tomaattia lääkärin suosituksesta..
        Olen yrittänyt seurata tuleeko paukamat esim. sen jälkeen kun olen syönyt tai tehnyt jotain, mutten ole löytänyt minkäänlaisia yhteyksiä??
        Olen vielä kuullut, että useimmissa tapauksissa nokkosihottuman syytä ei saada koskaan selville..?? Kokemuksia??


      • Minna

        .. haluaisin kysyä niiltä joilla on kokemusta, onko normaalia, että vaikka syön lääkkeitä, tulee paukamia siltikin lähes päivittäin. -lievempänä kylläkin, kuin ilman lääkkeitä ja lähinnä vain käsiin, jalkoihin, selkään..
        Olen jo kerran vaihdatuttanut lääkkeen muttei apua.. (zyxal->aerius).


      • Minna-kaima :)
        Minna kirjoitti:

        Mulla kans ollu nokkosihottumaa päivittäin 5kk:n ajan. Allergiatesteihin en ole päässyt, koska en voi olla syömättä lääkkeitä. Pari kertaa yrittänyt, ja molemmilla kerroilla on täytynyt lähteä ensiapuun suun ja kasvojen turpoamisen takia. Nyt aika ihotautipkl:lle. En tiä mistä voi johtua!! Oon ollut syömättä kalaa, sitrushedelmiä ja tomaattia lääkärin suosituksesta..
        Olen yrittänyt seurata tuleeko paukamat esim. sen jälkeen kun olen syönyt tai tehnyt jotain, mutten ole löytänyt minkäänlaisia yhteyksiä??
        Olen vielä kuullut, että useimmissa tapauksissa nokkosihottuman syytä ei saada koskaan selville..?? Kokemuksia??

        Tässäpä mun kokemukset urtikariasta, joka on ollu mun vaivana jo reilun vuoden. Oireet alko toukokuussa 2004, ihan yllättäin. Ensin ne paukamat tuli sillon tällön, en syöny ees lääkkeitä kun ne sit muutaman tunnin päästä painu itestään pois. Ajattelin että se liittyy vaan jotenkin kesäaikaan, kun on ilmassa siitepölyä ja luonto on puhjennut kukkaan ym.. Heinäkuussa oireet paheni ja söin päivittäin reseptivapaita antihistamiineja kuten Zyrteciä ja sen rinnakkaisvalmisteita. Muutaman kerran jätin lääkkeen pois ja siitähän tietenkin seurasi kauhee nokkosihottuma. Lokakuussa varasin ajan omalle lääkärilleni kun oireet oli vain pahentunu. Sain lähetteen labraan ja multa testaattiin verestä kaikki mahdolliset; eläimet, ruoka-aineet, kasvit.. Tulokset oli tosi epäselvät eikä niistä ollu oikeestaan mitään hyötyä. Syytä ei siis selvinny. Sain sit lähetteen ihotautipolille Prick-testejä varten. Ennen sinne pääsyä oli tilanne jo niin paha ettei Zyrtecit ym. muut enää auttaneet ja kuvioihin oli tullu mukaan naaman ajoittainen turvotus (kieli, huulet, silmät). Käytännössä jouduin olemaan melkein koko ajan sairaslomalla kun ei tosiaan tienny millon "kohtaus" tulee ja pari kertaa kävi jopa niin että hengitystiet meni tukkoon (nielu turpos) ja vietin öitä sairaalassa tiputuksessa. Muutenkaan ei saanu ees yöllä nukuttua jatkuvan kutinan ja nivelten ym. turpoamisen takia, kohtalotoverit tietää kyllä mistä mä puhun kun kyse ei oo todellakaan mistään lievästä kutinasta! Eräällä ensiapu reissulla sainkin onneksi kunnon reseptilääkkeet (Xyzal) jotka auttaa näihin vaivoihin ja pitää reaktiot loitolla.. Prick-testien aika alkoi lähestyä ja jouduin jättämään lääkkeet 5 vuorokautta ennen testejä ja voin sanoo että ne on ollu varmasti mun tähän astisen elämän kauheimmat 5 vuorokautta! En varmasti kestäis enää toista kertaa sitä mitä se oli, en nukkunu viitenä yönä sekuntiakaan ja jouduin menemään kolmena iltana ensiapuun turvotusten vuoksi..mut eihän ne siellä mitään voineet tehdä kun lääkkeet ois taas voinu vaikuttaa testituloksiin. Menin niihin testeihin ja mulle tehtiin tosi laajat testit, teki ihan kaikki maholliset kokeet kun mä sanoin etten toiste jätä enää lääkkeitä pois. Niistä ei sit kuitenkaan loppupeleissä ollu mitään hyötyä, muutama aine selvis mille oon yliherkkä mut mitään ratkasevaa tekijää ei löytyny. Dermografismuskin oli lievä eli siitäkään ei ollu apua. Oon kokeillu kaikki maholliset, esim. tehny testejä et oon syöny viikon pelkkää puuroo ja leipää ja jättäny kaikki muut ruuat pois, mut oireita on tullu silti. Eli mun tapauksessa tää asia on loppuun käsitelty ja syytä ei oo löydetty. Alkuun asia vaivas mua ja olin niiiiiin ärsyyntyny koko jutusta ja mietin et mitäs sit jos joudun syömään noita lääkkeitä lopun elämää ym... Mut nyt oon tottunu ajatukseen, tää ei kuitenkaan haittaa mun elämää kun ne oireet pysyy poissa ja tilanne vois olla sata kertaa pahempikin. Sitäpaitsi mä en kuole tähän ja voihan se olla et joku päivä mulla ei enää ookkaan tätä vaivaa. Sen näkee sit! :) Mut teillä joilla on sama riesa niin haluan vaan teidän tietävän ettette oo yksin :).. Ja vaikka tää mulla ja monella muulla onkin krooninen eikä syytä oo löytyny niin kuitenkin aika iso osa urtikarian aiheuttajista saadaan selville. Mutta laittakaa omia kokemuksianne ja kiitti kun sain jakaa omani. Life goes on :)!


      • valkea
        Minna-kaima :) kirjoitti:

        Tässäpä mun kokemukset urtikariasta, joka on ollu mun vaivana jo reilun vuoden. Oireet alko toukokuussa 2004, ihan yllättäin. Ensin ne paukamat tuli sillon tällön, en syöny ees lääkkeitä kun ne sit muutaman tunnin päästä painu itestään pois. Ajattelin että se liittyy vaan jotenkin kesäaikaan, kun on ilmassa siitepölyä ja luonto on puhjennut kukkaan ym.. Heinäkuussa oireet paheni ja söin päivittäin reseptivapaita antihistamiineja kuten Zyrteciä ja sen rinnakkaisvalmisteita. Muutaman kerran jätin lääkkeen pois ja siitähän tietenkin seurasi kauhee nokkosihottuma. Lokakuussa varasin ajan omalle lääkärilleni kun oireet oli vain pahentunu. Sain lähetteen labraan ja multa testaattiin verestä kaikki mahdolliset; eläimet, ruoka-aineet, kasvit.. Tulokset oli tosi epäselvät eikä niistä ollu oikeestaan mitään hyötyä. Syytä ei siis selvinny. Sain sit lähetteen ihotautipolille Prick-testejä varten. Ennen sinne pääsyä oli tilanne jo niin paha ettei Zyrtecit ym. muut enää auttaneet ja kuvioihin oli tullu mukaan naaman ajoittainen turvotus (kieli, huulet, silmät). Käytännössä jouduin olemaan melkein koko ajan sairaslomalla kun ei tosiaan tienny millon "kohtaus" tulee ja pari kertaa kävi jopa niin että hengitystiet meni tukkoon (nielu turpos) ja vietin öitä sairaalassa tiputuksessa. Muutenkaan ei saanu ees yöllä nukuttua jatkuvan kutinan ja nivelten ym. turpoamisen takia, kohtalotoverit tietää kyllä mistä mä puhun kun kyse ei oo todellakaan mistään lievästä kutinasta! Eräällä ensiapu reissulla sainkin onneksi kunnon reseptilääkkeet (Xyzal) jotka auttaa näihin vaivoihin ja pitää reaktiot loitolla.. Prick-testien aika alkoi lähestyä ja jouduin jättämään lääkkeet 5 vuorokautta ennen testejä ja voin sanoo että ne on ollu varmasti mun tähän astisen elämän kauheimmat 5 vuorokautta! En varmasti kestäis enää toista kertaa sitä mitä se oli, en nukkunu viitenä yönä sekuntiakaan ja jouduin menemään kolmena iltana ensiapuun turvotusten vuoksi..mut eihän ne siellä mitään voineet tehdä kun lääkkeet ois taas voinu vaikuttaa testituloksiin. Menin niihin testeihin ja mulle tehtiin tosi laajat testit, teki ihan kaikki maholliset kokeet kun mä sanoin etten toiste jätä enää lääkkeitä pois. Niistä ei sit kuitenkaan loppupeleissä ollu mitään hyötyä, muutama aine selvis mille oon yliherkkä mut mitään ratkasevaa tekijää ei löytyny. Dermografismuskin oli lievä eli siitäkään ei ollu apua. Oon kokeillu kaikki maholliset, esim. tehny testejä et oon syöny viikon pelkkää puuroo ja leipää ja jättäny kaikki muut ruuat pois, mut oireita on tullu silti. Eli mun tapauksessa tää asia on loppuun käsitelty ja syytä ei oo löydetty. Alkuun asia vaivas mua ja olin niiiiiin ärsyyntyny koko jutusta ja mietin et mitäs sit jos joudun syömään noita lääkkeitä lopun elämää ym... Mut nyt oon tottunu ajatukseen, tää ei kuitenkaan haittaa mun elämää kun ne oireet pysyy poissa ja tilanne vois olla sata kertaa pahempikin. Sitäpaitsi mä en kuole tähän ja voihan se olla et joku päivä mulla ei enää ookkaan tätä vaivaa. Sen näkee sit! :) Mut teillä joilla on sama riesa niin haluan vaan teidän tietävän ettette oo yksin :).. Ja vaikka tää mulla ja monella muulla onkin krooninen eikä syytä oo löytyny niin kuitenkin aika iso osa urtikarian aiheuttajista saadaan selville. Mutta laittakaa omia kokemuksianne ja kiitti kun sain jakaa omani. Life goes on :)!

        Ihanaa lukea kohtalotoverin kirjoituksia, vaikka en kellekään soisi tällaista vaivaa. Itselläni on ollut urtikariaa aivan pikkulapsesta lähtien ja aikuistumisen myötä taipumus ei ole kadonnut vaan pikemminkin pahentunut. Itsellä onneksi urtikariaa tulee vain sairastamisen yhteydessä (mm. tavalliset flunssat) ja silloinkin yleensä 3 päivää taudin puhkeamisen jälkeen. Joten voin varautua jo ensioireiden tullessa ihottumaan. Usein on käynyt niin, että itse varsinainen tauti on ollut paljon helpompi kestää kuin ihottuma. Minulla tosiaan turpoaa silmät ja huulet ja joskus on vaikeahko hengittää. Myös sormet ja nivelet turpoavat. Olo on kertakaikkisen sietämätön ja aikuisen ihmisen tekee todellakin mieli itkeä. Itsellä antihistamiinit auttavat jonkin verran, mutta aika vähän loppujen lopuksi.

        Olin allergiasairaalassa lapsena ja syytä ei urtikarialle ei löydetty. Kun urtikaria paheni ja hengitysvaikeudet astuivat kuvaan niin minut ohjattiin uudemman kerran ihotautilääkärille, yhtä laihoin tuloksin. Äitini kertoo, että allergiasairaalassa epäiltiin jotain sen suuntaista, että lisääntynyt valkosolujen määrä veressä saattaa laukaista oireet.


      • optimisti
        valkea kirjoitti:

        Ihanaa lukea kohtalotoverin kirjoituksia, vaikka en kellekään soisi tällaista vaivaa. Itselläni on ollut urtikariaa aivan pikkulapsesta lähtien ja aikuistumisen myötä taipumus ei ole kadonnut vaan pikemminkin pahentunut. Itsellä onneksi urtikariaa tulee vain sairastamisen yhteydessä (mm. tavalliset flunssat) ja silloinkin yleensä 3 päivää taudin puhkeamisen jälkeen. Joten voin varautua jo ensioireiden tullessa ihottumaan. Usein on käynyt niin, että itse varsinainen tauti on ollut paljon helpompi kestää kuin ihottuma. Minulla tosiaan turpoaa silmät ja huulet ja joskus on vaikeahko hengittää. Myös sormet ja nivelet turpoavat. Olo on kertakaikkisen sietämätön ja aikuisen ihmisen tekee todellakin mieli itkeä. Itsellä antihistamiinit auttavat jonkin verran, mutta aika vähän loppujen lopuksi.

        Olin allergiasairaalassa lapsena ja syytä ei urtikarialle ei löydetty. Kun urtikaria paheni ja hengitysvaikeudet astuivat kuvaan niin minut ohjattiin uudemman kerran ihotautilääkärille, yhtä laihoin tuloksin. Äitini kertoo, että allergiasairaalassa epäiltiin jotain sen suuntaista, että lisääntynyt valkosolujen määrä veressä saattaa laukaista oireet.

        kaikki muut allekirjottaneet on varmaan mua muutamia vuosia vanhempia.. mutta haluun antaa tänne myös kommentin nuoren näkökulmasta. mun nokkos ihottuma tulee aina saunas käynnin jälkee, ja joskus myös suihkun jälkee. sitten usein myös esim raskaan liikunnallisen rasituksen jälkeen. ja hyvin harvoin myös stressin alla. kaikkiin joka tapauksessa liittyy hikoilu ja oletan että meidän elimistö ei vapauta hikeä ihon läpi niinkuin sen pitäisi vaan se kertyy ihon sisälle.uskon että monella täällä on reaktiot paljon kovempia kuin minulla, huomaten että kaikki kirjoittaa kovasta kutinasta ja kasvojen sekä nivelten turpoamisesta. minulle tälläisiä ei tule. mutta uskon että jonain päivänä tämä oireilu katoaa
        ja elämä hymyilyilee taas, kunhan kestää tämän koettelemuksen läpi niinkun se on meille annettu. lopujenhan lopuksi jokainen ihminen kärsii elämänsä aikana saman verran. kärsitään me nyt nit on sit paljon hauskempaa jatkossa :) vointeja kaikille!


      • Miu
        Minna kirjoitti:

        .. haluaisin kysyä niiltä joilla on kokemusta, onko normaalia, että vaikka syön lääkkeitä, tulee paukamia siltikin lähes päivittäin. -lievempänä kylläkin, kuin ilman lääkkeitä ja lähinnä vain käsiin, jalkoihin, selkään..
        Olen jo kerran vaihdatuttanut lääkkeen muttei apua.. (zyxal->aerius).

        vaikka syön antihistamiinia päivittäin, saattaa mullekin tulla paukamia, varsinkin ensimmäisinä vuosina niitä ilmaantui myös päivittäin.

        Mulla on sellainen käsitys, että antihistamiinit eivät auta varsinaisesti nokkosihottumaan eli ilmaantuviin paukamiin. Nokkosihottuma voi olla monien erilaisten syiden summa ja itselläni laukaiseva tekijä on dermografismus (en oikein ole perillä mikä se on, ns. ihotyyppi).

        Yhteinen tekijä näillä eri syillä varmaankin on se, että iho erittää histamiinia ja antihistamiini otetaan neutralisoimaan vaikutusta. Histamiini puolestaan aiheuttaa paukamia.

        Onko tällä nyt sitten mitään varsinaista eroa - tiedä häntä. Vaiva kuitenkin on infernaalinen.


      • moi
        Miu kirjoitti:

        vaikka syön antihistamiinia päivittäin, saattaa mullekin tulla paukamia, varsinkin ensimmäisinä vuosina niitä ilmaantui myös päivittäin.

        Mulla on sellainen käsitys, että antihistamiinit eivät auta varsinaisesti nokkosihottumaan eli ilmaantuviin paukamiin. Nokkosihottuma voi olla monien erilaisten syiden summa ja itselläni laukaiseva tekijä on dermografismus (en oikein ole perillä mikä se on, ns. ihotyyppi).

        Yhteinen tekijä näillä eri syillä varmaankin on se, että iho erittää histamiinia ja antihistamiini otetaan neutralisoimaan vaikutusta. Histamiini puolestaan aiheuttaa paukamia.

        Onko tällä nyt sitten mitään varsinaista eroa - tiedä häntä. Vaiva kuitenkin on infernaalinen.

        minulla kans 6kuukautta ollut krooninen urtikaria,lääkkeitä syönyt joka päivä ja oireita kuitenkin on.lääkäri ei ole lähtenyt edes tutkii asiaa,sanoo vaan että aiheuttajaa on vaikea löytää.olenkin menossa yksityiselle jospa ottais enemmän kantaa.olen kuullut että jotkut vakavammatkin sairaudet voivat aiheuttaa urtikariaa,onko kellään tietoa paremmin.


      • Tommppa
        moi kirjoitti:

        minulla kans 6kuukautta ollut krooninen urtikaria,lääkkeitä syönyt joka päivä ja oireita kuitenkin on.lääkäri ei ole lähtenyt edes tutkii asiaa,sanoo vaan että aiheuttajaa on vaikea löytää.olenkin menossa yksityiselle jospa ottais enemmän kantaa.olen kuullut että jotkut vakavammatkin sairaudet voivat aiheuttaa urtikariaa,onko kellään tietoa paremmin.

        Mulla on ollut kylmäurtikaria vuodesta 1997. Syön talvisin kestineä ja pysyy suht hyvin aisoissa. Mutta kyllä se rassaa kun ei voi mennä ees uimaan.


      • RUH
        Tommppa kirjoitti:

        Mulla on ollut kylmäurtikaria vuodesta 1997. Syön talvisin kestineä ja pysyy suht hyvin aisoissa. Mutta kyllä se rassaa kun ei voi mennä ees uimaan.

        Kokemusta taudista on muutaman vuoden ajalta, tosin oireetonta jaksoa kesti välillä jokunen vuosi, kunnes taas alkoi. Edellisellä jaksolla huomasin erikoisen asian, eli aina kun otin ennaltaehkäisyksi antihistamiinin, niin johan puhkesi paukamat pintaan. Jätin siis sen lääkityksen pois ja kas kummaa, tautikin rauhoittui. Saman teki myöskin ibuprofeeni!
        Sen tiedän jo taudistani, että minkäänlaista painetta ihoni ei siedä, eli raskasta vaatetusta ja jo istuminenkin tekee paukkuja takapuoleen!


      • hansk
        RUH kirjoitti:

        Kokemusta taudista on muutaman vuoden ajalta, tosin oireetonta jaksoa kesti välillä jokunen vuosi, kunnes taas alkoi. Edellisellä jaksolla huomasin erikoisen asian, eli aina kun otin ennaltaehkäisyksi antihistamiinin, niin johan puhkesi paukamat pintaan. Jätin siis sen lääkityksen pois ja kas kummaa, tautikin rauhoittui. Saman teki myöskin ibuprofeeni!
        Sen tiedän jo taudistani, että minkäänlaista painetta ihoni ei siedä, eli raskasta vaatetusta ja jo istuminenkin tekee paukkuja takapuoleen!

        Oletko varma, että antihistamiini ja ibuprofeeni aiheuttivat sen? Ettei se olisi mikään muu niissä lääkkeissä oleva ainesosa? Itselläni myös ainakin useimmat särky- ja allergialääkkeet aiheuttavat kauhean reaktion. Näitä lääkkeitä yhdistävät ainesosat ovat magnesiumstearaatti ja hypromelloosi. Muut lääkkeet joita olen käyttänyt, mutta reaktioita ei tule, eivät sisällä kyseisiä aineita. Esim Burana CAPS.


      • ruhram
        hansk kirjoitti:

        Oletko varma, että antihistamiini ja ibuprofeeni aiheuttivat sen? Ettei se olisi mikään muu niissä lääkkeissä oleva ainesosa? Itselläni myös ainakin useimmat särky- ja allergialääkkeet aiheuttavat kauhean reaktion. Näitä lääkkeitä yhdistävät ainesosat ovat magnesiumstearaatti ja hypromelloosi. Muut lääkkeet joita olen käyttänyt, mutta reaktioita ei tule, eivät sisällä kyseisiä aineita. Esim Burana CAPS.

        Hyvä huomio tuo lääkkeitä yhdistävä tekijä! Sitä en ole ajatellut.

        Panadol-lääkkeet eivät aiheuttaneet reaktioita, joten käytin niitä.
        Nykyisin saan pidettyä oireet kurissa, kun käytän perusvoiteita saippuan tilalla ja vältän hikoilua (toisin sanoen rankkaa liikuntaa, jota ennen harrastin) ja tietenkin stressiä.


      • ruhram kirjoitti:

        Hyvä huomio tuo lääkkeitä yhdistävä tekijä! Sitä en ole ajatellut.

        Panadol-lääkkeet eivät aiheuttaneet reaktioita, joten käytin niitä.
        Nykyisin saan pidettyä oireet kurissa, kun käytän perusvoiteita saippuan tilalla ja vältän hikoilua (toisin sanoen rankkaa liikuntaa, jota ennen harrastin) ja tietenkin stressiä.

        Itsellä(mies,28) jatkunut tämä tauti nyt jo yli 3 vuotta ja on todellakin välillä sellainen etten tiedä kauanko enää jaksais.. :/

        Kävin silloin melkein heti alkamisen jälkeen tuon täplätestin läpi löytämättä mitään merkillepantavaa. Siitä asti vaan yrittänyt mahd. hyvin pitää sitä loitolla antihistamiineillä(zyrtec,heinix,cetirizin). Vaihtelevalla menestyksellä. "Triggereitä" tuntuu olevan montakin, mielestäni ainakin kylmä sekä paine, ehkä kuumakin. Syönyt jatkuvasti noita tabletteja 1 päivässä.

        Tuntuisi ehkä myös että muun tavallisen sairauden rinnalla(flunssa tms.) tila herkistyy entisestään. Ainakin tämä kulunut viikko, viime lauantaista nyt tähän perjantaihin on ollut aika sietämätön. Tätä urtikariaa ja a-virusta vuoronperään sairastuvana.. :/ Eilen torstaina kävin töissä mutta se jäikin tämän viikon ainoaksi päiväksi.

        Saa nähdä minkänäköisenä huomenna herää..tällä hetkellä sellainen pienehkö turvonnut kohta vasemman silmän alla, käsivarsissakin jotain. Mutta suhteellisen vähän täksi viikoksi. ;)

        Oli kuitenkin mukava löytää keskustelua aiheesta!


      • pattika pattika pattika
        ruhram kirjoitti:

        Hyvä huomio tuo lääkkeitä yhdistävä tekijä! Sitä en ole ajatellut.

        Panadol-lääkkeet eivät aiheuttaneet reaktioita, joten käytin niitä.
        Nykyisin saan pidettyä oireet kurissa, kun käytän perusvoiteita saippuan tilalla ja vältän hikoilua (toisin sanoen rankkaa liikuntaa, jota ennen harrastin) ja tietenkin stressiä.

        Itselläni ollut n 8kk.Alkoi varpaasta,mutta myöhemmin alkoi tulemaan joka paikkaan.Usein jalkapohjiin jolloin ei kävelystä tule mitään.Kengät jalassa pystyy jotenkuten kävelemään, koska on pakko kuitenkin töissä olla joka päivä (yrittäjä)Testeissä ei löytynyt mitään.Useita eri lääkekokeiluja mm.Antibiootti.histamiinit,tulehduskupulääkkeet..mutta ei apua.Ainut mikä auttaa on kortisoni tablettina 40mg pilleri ja sitä puolikas niin johan lähtee.Mutta kun ei ole paras mahdollinen lääke käyttää pitempää aikaa.Myöskään minä en ole havainnut mitään mikä sen aihuttaisi.Patteja kuitenkin on yleensä ihan jatkuvasti.


      • Minna taas
        Minna-kaima :) kirjoitti:

        Tässäpä mun kokemukset urtikariasta, joka on ollu mun vaivana jo reilun vuoden. Oireet alko toukokuussa 2004, ihan yllättäin. Ensin ne paukamat tuli sillon tällön, en syöny ees lääkkeitä kun ne sit muutaman tunnin päästä painu itestään pois. Ajattelin että se liittyy vaan jotenkin kesäaikaan, kun on ilmassa siitepölyä ja luonto on puhjennut kukkaan ym.. Heinäkuussa oireet paheni ja söin päivittäin reseptivapaita antihistamiineja kuten Zyrteciä ja sen rinnakkaisvalmisteita. Muutaman kerran jätin lääkkeen pois ja siitähän tietenkin seurasi kauhee nokkosihottuma. Lokakuussa varasin ajan omalle lääkärilleni kun oireet oli vain pahentunu. Sain lähetteen labraan ja multa testaattiin verestä kaikki mahdolliset; eläimet, ruoka-aineet, kasvit.. Tulokset oli tosi epäselvät eikä niistä ollu oikeestaan mitään hyötyä. Syytä ei siis selvinny. Sain sit lähetteen ihotautipolille Prick-testejä varten. Ennen sinne pääsyä oli tilanne jo niin paha ettei Zyrtecit ym. muut enää auttaneet ja kuvioihin oli tullu mukaan naaman ajoittainen turvotus (kieli, huulet, silmät). Käytännössä jouduin olemaan melkein koko ajan sairaslomalla kun ei tosiaan tienny millon "kohtaus" tulee ja pari kertaa kävi jopa niin että hengitystiet meni tukkoon (nielu turpos) ja vietin öitä sairaalassa tiputuksessa. Muutenkaan ei saanu ees yöllä nukuttua jatkuvan kutinan ja nivelten ym. turpoamisen takia, kohtalotoverit tietää kyllä mistä mä puhun kun kyse ei oo todellakaan mistään lievästä kutinasta! Eräällä ensiapu reissulla sainkin onneksi kunnon reseptilääkkeet (Xyzal) jotka auttaa näihin vaivoihin ja pitää reaktiot loitolla.. Prick-testien aika alkoi lähestyä ja jouduin jättämään lääkkeet 5 vuorokautta ennen testejä ja voin sanoo että ne on ollu varmasti mun tähän astisen elämän kauheimmat 5 vuorokautta! En varmasti kestäis enää toista kertaa sitä mitä se oli, en nukkunu viitenä yönä sekuntiakaan ja jouduin menemään kolmena iltana ensiapuun turvotusten vuoksi..mut eihän ne siellä mitään voineet tehdä kun lääkkeet ois taas voinu vaikuttaa testituloksiin. Menin niihin testeihin ja mulle tehtiin tosi laajat testit, teki ihan kaikki maholliset kokeet kun mä sanoin etten toiste jätä enää lääkkeitä pois. Niistä ei sit kuitenkaan loppupeleissä ollu mitään hyötyä, muutama aine selvis mille oon yliherkkä mut mitään ratkasevaa tekijää ei löytyny. Dermografismuskin oli lievä eli siitäkään ei ollu apua. Oon kokeillu kaikki maholliset, esim. tehny testejä et oon syöny viikon pelkkää puuroo ja leipää ja jättäny kaikki muut ruuat pois, mut oireita on tullu silti. Eli mun tapauksessa tää asia on loppuun käsitelty ja syytä ei oo löydetty. Alkuun asia vaivas mua ja olin niiiiiin ärsyyntyny koko jutusta ja mietin et mitäs sit jos joudun syömään noita lääkkeitä lopun elämää ym... Mut nyt oon tottunu ajatukseen, tää ei kuitenkaan haittaa mun elämää kun ne oireet pysyy poissa ja tilanne vois olla sata kertaa pahempikin. Sitäpaitsi mä en kuole tähän ja voihan se olla et joku päivä mulla ei enää ookkaan tätä vaivaa. Sen näkee sit! :) Mut teillä joilla on sama riesa niin haluan vaan teidän tietävän ettette oo yksin :).. Ja vaikka tää mulla ja monella muulla onkin krooninen eikä syytä oo löytyny niin kuitenkin aika iso osa urtikarian aiheuttajista saadaan selville. Mutta laittakaa omia kokemuksianne ja kiitti kun sain jakaa omani. Life goes on :)!

        Ajattelin kirjoittaa kun löysin tämän viestiketjun johon olen kirjoitellut aiemmin googlettamalla =)
        Itelläni tuolloin tuo urtikaria kesti n. 7kk ja oireet hävis ihan yhtäkkiä.. se oli aika outoa. En ikinä saanu selville mistä johtu. Sen jälkeen on ollu pitkä oireeton kausi kunnes 2005 keväällä söin panadolia influenssaan ja siitä tuli paukamia.. vaihdoin toiseen lääkkeseen ja paukamat hävis.. nyt sitten söin heinäkuussa antibioottikuurin virtsatulehdukseen (selexid) ja sen jälkeen on taas saanut taistella paukamien kanssa.. tosin vielä aika lievänä, mutta jatkuvana.. Toivoen vaan koko ajan ettei mee yhtä pahaksi kun viimeksi.. =)
        Elikkä epäilen et mulla tietyt lääkeaineet laukasee urtikarian.
        On tämä kyllä outo vaiva..


      • itellä alkoi 5kk sitten
        pattika pattika pattika kirjoitti:

        Itselläni ollut n 8kk.Alkoi varpaasta,mutta myöhemmin alkoi tulemaan joka paikkaan.Usein jalkapohjiin jolloin ei kävelystä tule mitään.Kengät jalassa pystyy jotenkuten kävelemään, koska on pakko kuitenkin töissä olla joka päivä (yrittäjä)Testeissä ei löytynyt mitään.Useita eri lääkekokeiluja mm.Antibiootti.histamiinit,tulehduskupulääkkeet..mutta ei apua.Ainut mikä auttaa on kortisoni tablettina 40mg pilleri ja sitä puolikas niin johan lähtee.Mutta kun ei ole paras mahdollinen lääke käyttää pitempää aikaa.Myöskään minä en ole havainnut mitään mikä sen aihuttaisi.Patteja kuitenkin on yleensä ihan jatkuvasti.

        tuele aina hiostumisen jälkeen kutiaa puansia kuin hyttyspistoja keskivartalossa ei muualla. häviää tuniin kahen päästä. mitä lie stressin laukasu en keksi mitää syytä.


    • Ärsyttävää

      Mullakin nousi ykskaks kaulaan paiseita,poltti ja kutisi.käsivarsiin,nivusiin,sääriin.akuuttiin .nesteytys.niitä ihottumia tuli aivan silmissä.kokeet otettiin,ei löytynyt mitään.ei edes epäilyjä mistään.3päivänä kortisonia 40mg,histec nimistä allergia lääkettä,niissä sitten luki nokkosrokko?vaikka lääkäriltä edes en diagnoosia saanut.hieman on vaalentunut mutta ei ole pois lähtenyt.pelkäänkin että kun kuuri loppuu niin pahenee.ei myös minulle sanottu mitä on,kauanko kestää,vai onko kroonista.

    • Anonyymi

      Mulla alkoi tänään yöllä noin 0.10 nää paiseet taas! Inhottaa ku aina alkaa keväällä/kesän alussa ja loppuu syksymmällä, en tiiä miks tää kesä aika aiheuttaa tän mutta ei siitä oo haittaa mulle ellei nii tuu taas ihan vitusti niinkun viime kesänä.

      • Anonyymi

        Juu u ittellä vasta alko nyt keväällä, ja vituttavaa han tälläne on en sitä kiellä, mutta yleensä niille huomion antaminen pahentaa tilannetta pieni vinkki vitone;) . Ja kylmä suihku taas auttaa...


    • Anonyymi

      Juu u, on tää urtikaria ollu mulla 13 vuotiaana asti eli jo vuoden, tästä kestästä tulee samanlaista helvettiä ku viimekestästäkin, mutta eiköhän tääki tästä mene. Sitte syksymmällä lähtee taas oireet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe