Karttaplotteri?

masi

Millaisia kokemuksia teillä on plotterista. Mulla on marssivauhti 30 knot, joten kiire on kartan kanssa siis:
Mikä tuumakoko on minimi? esim 7 tuumaa?
Millainen on Nawman? Kuulema helppo käyttöliittymä? Mikä on mielestäsi paras plotteri?
Entäs karttiojen erot? C-Map, Garmin jne..

kiitoksia kommenteista.

44

9910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoNo

      Itselläni on myös 7" Raymarinen 530 plotteri ja ajamme matkavauhtina 30 solmua. Plotteri ei korvaa kartaa tuntemattomilla vesillä, mutta on erinomainen apu, kun ajetaan jo tuttuja reittejä muistin varmentajana. Plotterien kartoilla ajetaan välillä viitan väärältäpuolelta ja joskus saaren yli, joten ne ei ole soveliaita navigointiin sellaisenaan. Itselläni ei ole kokemusta muista kartoista ja plottereista, mutta valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota näytön laatuun.

      • Matti Mainio

        Plotterien kartoilla ajetaan välillä viitan väärältäpuolelta ja joskus saaren yli, ...No huh, huh!! mitäköhän karttoja olet käyttänyt??


      • JoNo
        Matti Mainio kirjoitti:

        Plotterien kartoilla ajetaan välillä viitan väärältäpuolelta ja joskus saaren yli, ...No huh, huh!! mitäköhän karttoja olet käyttänyt??

        Käyttämääni Raymarinen 530 plotteriin käyvät vain C-mapin kartat, jotka ovat olleet päivitettyjä. Kommentoijalla ei varmaankaan ole kokemusta plotterin käytöstä, koska jokainen plotteria käyttänyt tietää, ettei sen mukaan voi navigoida (tai se on uhkarohkeaan) vierailla vesillä. Kartat eivät minusta ole tarkoitettu navigointiin. Plotteri on hyvä laite, kun sitä käytetään vierailla vesillä yhdessä kartan kanssa ja tutuilla muistin varmentajana.


      • Cruiseri
        JoNo kirjoitti:

        Käyttämääni Raymarinen 530 plotteriin käyvät vain C-mapin kartat, jotka ovat olleet päivitettyjä. Kommentoijalla ei varmaankaan ole kokemusta plotterin käytöstä, koska jokainen plotteria käyttänyt tietää, ettei sen mukaan voi navigoida (tai se on uhkarohkeaan) vierailla vesillä. Kartat eivät minusta ole tarkoitettu navigointiin. Plotteri on hyvä laite, kun sitä käytetään vierailla vesillä yhdessä kartan kanssa ja tutuilla muistin varmentajana.

        Hurjat vehkeet sulla.. me on käytetty Garminia ja käytännössä ei ole tarvinnut karttoihin sen jälkeen koskea. Erittäin hyvä laite ja tarkkuus on mahtava. Jos Raytheon opastaa saaren yli niin vaihda hyvä mies laitetta.


      • Tulentallaaja
        Cruiseri kirjoitti:

        Hurjat vehkeet sulla.. me on käytetty Garminia ja käytännössä ei ole tarvinnut karttoihin sen jälkeen koskea. Erittäin hyvä laite ja tarkkuus on mahtava. Jos Raytheon opastaa saaren yli niin vaihda hyvä mies laitetta.

        jo kohta käytössä Garminin G-Chart. Päivityksiä ei ole tullut koko aikana. Kuitenkaan kertaakaan ei ole ohjannut "saaren yli" tai ali. -Kartta on muuten kyllä merkinnöiltään auttamattomasti vanhanaikainen. -Paperikarttoja seurataan koko ajan varmuuden vuoksi. Voihan tulla vaikka sähkövika tms.


      • cruisaaja

        Joko asetukset tai kartat on ihan päin petäikköä jos saaren yli mennään. Tuollaiseen pystyy ainoastaan jos käyttää jotain koko euroopan kattavaa karkeaa karttaa eikä ole hankkinut ko. merialueen tarkkaa kartastoa. Tai sitten ei ole osannut aktivoida ko. karttaa. Tai NMEA-signaalia luetaan harvakseltaan muutaman sekunnin välein. Tai plotteri on niin hidas piirtämään, että se soveltuu vain alle 10 solmun nopeuksiin. Jo pelkkä Meri-CD läppärin kanssa riittää korvaamaan paperikartan täysin. Lisäksi se kertoo täsmälleen missä olet ja mihin suuntaan olet menossa. Jos näin ei ole niin vika on laitteissa tai niiden käyttäjässä.

        Miten ihmeessä voit paperikartalla 30 solmun vauhdissa pärjätä paremmin kuin plotterin avustuksella? Jos näin olisi, niin hävittäjälentokoneissakin käänneltäisiin paperikartan sivustoja eikä katseltaisi tietokoneen näyttöä. Itse käytän molempia, mutta kun haluan tietää täsmälleen missä mennään niin paperi lentää välittömästi nurkkaan.


      • Jussi

        Minullakin on Raymarinen 530 plotteri ja Raymarinen 120 gps, eikä tosiaankaan kahden kesän kokemuksella ole kertaakaan heittänyt muutamaa metriä enempää, kyllä ihmettelen onko JoNolla kaikki asetukset kohdallaan.


      • varmoja ole
        Cruiseri kirjoitti:

        Hurjat vehkeet sulla.. me on käytetty Garminia ja käytännössä ei ole tarvinnut karttoihin sen jälkeen koskea. Erittäin hyvä laite ja tarkkuus on mahtava. Jos Raytheon opastaa saaren yli niin vaihda hyvä mies laitetta.

        Garminin omalla basemappilla tämä saarten 'ylitys' kyllä onnistuu ainakin Hesan edustalla. (Kumma, että nämä ylimääräiset läntit häiritsevät _paljon_ enemmän, kuin puuttuvat)


      • Matti Mainio kirjoitti:

        Plotterien kartoilla ajetaan välillä viitan väärältäpuolelta ja joskus saaren yli, ...No huh, huh!! mitäköhän karttoja olet käyttänyt??

        Ainakin Navionic gold on mitä sattuu saimaalla. Punaiset ja vihreet samalla puolella. Paljon paljon muutakin sekaisin. Petyin tuohon karttaan. Paljon varmempi yhdistelmä CD-L ja CD-M &läppäri.


    • plotteri

      Olen kokeilut muutamaa erinmerkkistä plotteria
      Navman maks 25solmua sen jälkeen laahaa perässä
      Garmin 42 solmua ehtii mukana ei kokemusta suuremmasta nopeudesta.
      MUTTA
      On erittäin hankalaa ajaa jos et tiedä mihen seuraavaksiu suunata eli jos ajat plotterilla
      ehdotus
      PC jos käytät meri-cd ja avaat 2kpl kartta ohjelmaa(vaatii pientä säätöä windows asetuksissa) niin voit käytää 2 eri suhdetta 1 näet merimerkit toisessa mihin olet menossa

      oman kokemukseni mukaan niin pc on halvin vaihtoehto jos käytät katettua venettä
      Garmin jos tuulilasivene

      • Garmin/Raymarine

        Minulla ollut käytössä Garmin 180 (5") muutaman vuoden. Saaren yli/ali en ole ajanut, mutta kylläkin viitan väärältä puolelta joskus.
        Kartan grafiikka ei näytä kunnolla esim kareja, vain pisteinä. Ostin jenkeistä Raymarinen 435 6" -väriplotterin, jossa WAAS-sijainninkorjaaja.
        Näin ollen pitäisi olla nyt entistäkin tarkempi sijaintinäyttö. Onko kokemuksia WAAS:ista?


      • kiitäjä
        Garmin/Raymarine kirjoitti:

        Minulla ollut käytössä Garmin 180 (5") muutaman vuoden. Saaren yli/ali en ole ajanut, mutta kylläkin viitan väärältä puolelta joskus.
        Kartan grafiikka ei näytä kunnolla esim kareja, vain pisteinä. Ostin jenkeistä Raymarinen 435 6" -väriplotterin, jossa WAAS-sijainninkorjaaja.
        Näin ollen pitäisi olla nyt entistäkin tarkempi sijaintinäyttö. Onko kokemuksia WAAS:ista?

        Kyseinen plotteri on ollut viime kesän käytössä.
        Pysyy mukana 40 solmun vauhdissa ja on tarkka eli virhe pysyy veneen sisällä (Suomenlahti)
        Ainoa mikä puuttuu on loki (trippimittari)
        Ehkä tulee seuraavassa softapäivityksessä.
        Sulake meni pari kertaan (se mikä pitää itse asentaa)eli vara kappaleita mukaan.


      • kiitäjä
        kiitäjä kirjoitti:

        Kyseinen plotteri on ollut viime kesän käytössä.
        Pysyy mukana 40 solmun vauhdissa ja on tarkka eli virhe pysyy veneen sisällä (Suomenlahti)
        Ainoa mikä puuttuu on loki (trippimittari)
        Ehkä tulee seuraavassa softapäivityksessä.
        Sulake meni pari kertaan (se mikä pitää itse asentaa)eli vara kappaleita mukaan.

        465 muuttui vahigossa 635


      • Jussi
        Garmin/Raymarine kirjoitti:

        Minulla ollut käytössä Garmin 180 (5") muutaman vuoden. Saaren yli/ali en ole ajanut, mutta kylläkin viitan väärältä puolelta joskus.
        Kartan grafiikka ei näytä kunnolla esim kareja, vain pisteinä. Ostin jenkeistä Raymarinen 435 6" -väriplotterin, jossa WAAS-sijainninkorjaaja.
        Näin ollen pitäisi olla nyt entistäkin tarkempi sijaintinäyttö. Onko kokemuksia WAAS:ista?

        Ei taida olla vielä Suomessa käytössä,hämärä muistikuva on, että tämä satelliittikorjaus tulisi toimimaan Suomessa tänä kesänä ??(tarvitsee toimiakseen waas-gps:n)
        Tarkkuus tällä pitäisi olla metrien luokkaa.


      • 176c

        ...Pysyy mukana, veneellä 50kn ja lentokoneella 180kn. Saaren läpi en ole ajanut, yli kylläkin lentänyt ;) Tarkkuus on ollut mielestäni erinomainen, eli n. 5 metriä.


      • periaatteessa
        Garmin/Raymarine kirjoitti:

        Minulla ollut käytössä Garmin 180 (5") muutaman vuoden. Saaren yli/ali en ole ajanut, mutta kylläkin viitan väärältä puolelta joskus.
        Kartan grafiikka ei näytä kunnolla esim kareja, vain pisteinä. Ostin jenkeistä Raymarinen 435 6" -väriplotterin, jossa WAAS-sijainninkorjaaja.
        Näin ollen pitäisi olla nyt entistäkin tarkempi sijaintinäyttö. Onko kokemuksia WAAS:ista?

        Kesällä kokeilin WAASiia pariin otteeseen yhdellä gepsillä veneessä Helsingin alueella.

        Syteeminhän pitäisi parantaa tarkkuutta, kun ollaan alle 500km etäisyydellä maa-asemasta (http://www.esa.int/export/esaNA/SEMKMQWO4HD_index_0.html)

        Koska korjaussignaali tulee geostatinäärisellä radalla olevalta satelliitilta signaalin voimakkuus on täällä aika heikko. Kun korjaussignaali on katveessa tarkkuus tuntui olevan heikompi, kuin ilman WAAS:n kytkemistä. Lisäksi gepsi hukkasi koko sijainnin helpommin ja uudelleen lukkiutuminen oli hitaampaa.

        Mielestäni WAAS:a ei kannata kytkeä päälle, tai ainakin kannattaa tutustua siihen huolella ennakkoon.


      • Jussi
        periaatteessa kirjoitti:

        Kesällä kokeilin WAASiia pariin otteeseen yhdellä gepsillä veneessä Helsingin alueella.

        Syteeminhän pitäisi parantaa tarkkuutta, kun ollaan alle 500km etäisyydellä maa-asemasta (http://www.esa.int/export/esaNA/SEMKMQWO4HD_index_0.html)

        Koska korjaussignaali tulee geostatinäärisellä radalla olevalta satelliitilta signaalin voimakkuus on täällä aika heikko. Kun korjaussignaali on katveessa tarkkuus tuntui olevan heikompi, kuin ilman WAAS:n kytkemistä. Lisäksi gepsi hukkasi koko sijainnin helpommin ja uudelleen lukkiutuminen oli hitaampaa.

        Mielestäni WAAS:a ei kannata kytkeä päälle, tai ainakin kannattaa tutustua siihen huolella ennakkoon.

        http://www.galileo.ksp.fi/oh6vm/gps/uutta.html


      • kiitäjä
        Jussi kirjoitti:

        Ei taida olla vielä Suomessa käytössä,hämärä muistikuva on, että tämä satelliittikorjaus tulisi toimimaan Suomessa tänä kesänä ??(tarvitsee toimiakseen waas-gps:n)
        Tarkkuus tällä pitäisi olla metrien luokkaa.

        Mielestäni W.A.A.S:n vastaava täälläpäin mailmaa
        on SDGPS joka toimii mainiosti (Raychart 435)
        Navionics Gold kartalla.Tarkkuus pysyy veneen sisällä.


      • Kiinnostuin
        176c kirjoitti:

        ...Pysyy mukana, veneellä 50kn ja lentokoneella 180kn. Saaren läpi en ole ajanut, yli kylläkin lentänyt ;) Tarkkuus on ollut mielestäni erinomainen, eli n. 5 metriä.

        Kerropa lisää tuosta laitteesta.Minkälainen on
        käyttää,toiminnot.Karttojen lataus,muistikortti?
        Paristoilla käyttöaika,suomenkielinen valikko?


      • Garmin
        Kiinnostuin kirjoitti:

        Kerropa lisää tuosta laitteesta.Minkälainen on
        käyttää,toiminnot.Karttojen lataus,muistikortti?
        Paristoilla käyttöaika,suomenkielinen valikko?

        ..helppo käyttää, ainakin minun mielestä. Toimintoja riittävästi, ei kuitenkaan "reititä" väylää kahden pisteen välille itse, kuten esim. auto-navigaattorit, mutta nythän ollaan merellä. Kartat valmiilla korteilla, mulla on tuo "Helsinki & approaches" -kartta joka kattaa vähän yli Kotka-Hanko-Tallinna alueen. Tyhjiä muistikorttejakin saa, joille voi ladata MapSource -CD:ltä karttoja valintansa (ja maksukykynsä) mukaan. Paristolla käyttö riippuu todella paljon käytöstä, jos ei tarvita valaistusta, eikä räplätä valikkoja, niin kestää yli 8h, mutta suosittelen kytkemään veneen akkuun mukana tulevalla kaapelilla. Silloin esim. taustavalon saa palamaan jatkuvasti. Valikko on englanniksi, mutta on mielestäni varsin selkeä, vaikka sivuja on todella paljon, mutta sivut on ryhmitelty varsin selkeästi. Näytössä olevia datakenttiä voi myös muokata mieleisekseen. Ja mikä parasta on laitteen hinta laskenut aika paljon viime vuodesta. Kartan tarkkuus on mielestäni ollut erittäin hyvä, itse ajelen pääasiassa Helsingin ympäristössä enkä ole havainnut kartassa virheitä (viitat / saaret yms. väärässä paikassa). ..hyvä perus "kotkotin", toki parempiakin löytyy, mutta maksavat sitten jo aika lailla enemmän.


      • tietoa
        Garmin kirjoitti:

        ..helppo käyttää, ainakin minun mielestä. Toimintoja riittävästi, ei kuitenkaan "reititä" väylää kahden pisteen välille itse, kuten esim. auto-navigaattorit, mutta nythän ollaan merellä. Kartat valmiilla korteilla, mulla on tuo "Helsinki & approaches" -kartta joka kattaa vähän yli Kotka-Hanko-Tallinna alueen. Tyhjiä muistikorttejakin saa, joille voi ladata MapSource -CD:ltä karttoja valintansa (ja maksukykynsä) mukaan. Paristolla käyttö riippuu todella paljon käytöstä, jos ei tarvita valaistusta, eikä räplätä valikkoja, niin kestää yli 8h, mutta suosittelen kytkemään veneen akkuun mukana tulevalla kaapelilla. Silloin esim. taustavalon saa palamaan jatkuvasti. Valikko on englanniksi, mutta on mielestäni varsin selkeä, vaikka sivuja on todella paljon, mutta sivut on ryhmitelty varsin selkeästi. Näytössä olevia datakenttiä voi myös muokata mieleisekseen. Ja mikä parasta on laitteen hinta laskenut aika paljon viime vuodesta. Kartan tarkkuus on mielestäni ollut erittäin hyvä, itse ajelen pääasiassa Helsingin ympäristössä enkä ole havainnut kartassa virheitä (viitat / saaret yms. väärässä paikassa). ..hyvä perus "kotkotin", toki parempiakin löytyy, mutta maksavat sitten jo aika lailla enemmän.

        Täytyypä kierrellä ja tutustua laitteisiin.
        Tarjolla on vaihtoehtoja kaikenlaisia.Mutta kun
        omia vaatimuksia ja tarpeitaan hakee,ei jää montaa jäljelle.
        Itse lähden siitä,et pitää olla ehdottomasti karttapohjainen.Hinnanero on melko pieni ilman karttaa oleviin.Värinäyttö olis
        hyvä.Näyttö sais olla mahdollisimman iso ja selkeä.Tosin oma vaatimus on,et laite täytyy olla
        helposti mukaan saatava.Kannettavissa näyttö on
        ilman muuta pienempi.Toki muutkin laitteet saa(ainakin näytön) mukaan.Monesti on erillis antenni.Lisäksi täytys olla useampi jalusta.
        Toi paristoilla toimiminen vie varmaan
        virtaa.Venees kyllä saa akkuun.Itellä oli joskus
        garminin perusmalli.Söi pattereita aika tavalla.
        Toi ominaisuus on hyvä,jos on erillisiä
        muistikortteja.Monessa mallissa on kiinteä
        muisti.Ei tarvi aina muutella joka reisu erikseen
        karttoja muistiin.
        Kartat ovat aika hintavia.Itse ajattelin
        hommata suomen tiekartaston.Lisäksi tarvisin
        merikarttoja Ahvenanmaalta,Turun saaristosta ja
        Rauman mereltä.Tulee jo laitteen hinta näistä?
        Itse laite maksaa liikkeessä n.780e,verkkokaupasta saa varmaan hiukan halvemmalla.
        Eipä tuo lontoon murre sinänsä haitta ole.
        Kyllä toiminnot pian oppii.


      • Garmin
        tietoa kirjoitti:

        Täytyypä kierrellä ja tutustua laitteisiin.
        Tarjolla on vaihtoehtoja kaikenlaisia.Mutta kun
        omia vaatimuksia ja tarpeitaan hakee,ei jää montaa jäljelle.
        Itse lähden siitä,et pitää olla ehdottomasti karttapohjainen.Hinnanero on melko pieni ilman karttaa oleviin.Värinäyttö olis
        hyvä.Näyttö sais olla mahdollisimman iso ja selkeä.Tosin oma vaatimus on,et laite täytyy olla
        helposti mukaan saatava.Kannettavissa näyttö on
        ilman muuta pienempi.Toki muutkin laitteet saa(ainakin näytön) mukaan.Monesti on erillis antenni.Lisäksi täytys olla useampi jalusta.
        Toi paristoilla toimiminen vie varmaan
        virtaa.Venees kyllä saa akkuun.Itellä oli joskus
        garminin perusmalli.Söi pattereita aika tavalla.
        Toi ominaisuus on hyvä,jos on erillisiä
        muistikortteja.Monessa mallissa on kiinteä
        muisti.Ei tarvi aina muutella joka reisu erikseen
        karttoja muistiin.
        Kartat ovat aika hintavia.Itse ajattelin
        hommata suomen tiekartaston.Lisäksi tarvisin
        merikarttoja Ahvenanmaalta,Turun saaristosta ja
        Rauman mereltä.Tulee jo laitteen hinta näistä?
        Itse laite maksaa liikkeessä n.780e,verkkokaupasta saa varmaan hiukan halvemmalla.
        Eipä tuo lontoon murre sinänsä haitta ole.
        Kyllä toiminnot pian oppii.

        http://www.Marinea.fi verkkokaupassa oli 660e kartta-kortti 295e. Itse laskeskelin aikoinaan, että on halvempaa ostaa elektroninen kartta kuin vastaavat karttasarjat paperilla, toki nekin täytyy olla mukana... Garmin BlueChart MEU030R kasetti, Turku and approaches - kattaa Ahvenanmaan, Hanko-Turku-Kustavi -alueen ja "vähän päälle" http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=0574e9

        Kyllähän ne pattereita syö, riippuu kuitenkin käytöstä. kiinteään muistiin mahtuu kyllä aikalailla karttoja, itse olen käyttänyt garmin gpsmap 76 ja 76s -malleja ja kumpaankin mahtuu karttapohjaa "riittävästi".
        Toivottavasti tosta on jotain apua.


      • Tietoa
        Garmin kirjoitti:

        http://www.Marinea.fi verkkokaupassa oli 660e kartta-kortti 295e. Itse laskeskelin aikoinaan, että on halvempaa ostaa elektroninen kartta kuin vastaavat karttasarjat paperilla, toki nekin täytyy olla mukana... Garmin BlueChart MEU030R kasetti, Turku and approaches - kattaa Ahvenanmaan, Hanko-Turku-Kustavi -alueen ja "vähän päälle" http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=0574e9

        Kyllähän ne pattereita syö, riippuu kuitenkin käytöstä. kiinteään muistiin mahtuu kyllä aikalailla karttoja, itse olen käyttänyt garmin gpsmap 76 ja 76s -malleja ja kumpaankin mahtuu karttapohjaa "riittävästi".
        Toivottavasti tosta on jotain apua.

        Kyllä noilla kartoilla on hintaa.Tosin maksaa
        pelkkä karttakirjakin.Eikä oo ainakaan avoveneessä käytännöllinen.Onhan noissa se hyvä
        puoli,et voi tietokoneella katsella ja tutustua
        jo ennakkoon alueisiin ja tulostaa sivu kaiken
        varalle.Valmistajia on vähän vielä ja hinnat ovat
        puissa.Suomen tiekartasto oli jossain 159e
        paikkeilla.Se on taas toisaalta halpa kokoisekseen.Liikkeessä katselin laitetta,johon
        oli kysyinen tiedosto ladattu(kortille)näkyi
        kadut hyvin nimineen.
        Jostain kuulin,että muistikortiksi
        käy muukin kuin magellan oma?Missä laitteissa
        kyseisiä kortteja käytetään?Ovat varmaan huomattavasti halvempi?Ja eikös kortteja ollut
        64.128 ja tais olla vielä isompiakin?
        Kiitokset vinkeistä!


      • Garmin
        Tietoa kirjoitti:

        Kyllä noilla kartoilla on hintaa.Tosin maksaa
        pelkkä karttakirjakin.Eikä oo ainakaan avoveneessä käytännöllinen.Onhan noissa se hyvä
        puoli,et voi tietokoneella katsella ja tutustua
        jo ennakkoon alueisiin ja tulostaa sivu kaiken
        varalle.Valmistajia on vähän vielä ja hinnat ovat
        puissa.Suomen tiekartasto oli jossain 159e
        paikkeilla.Se on taas toisaalta halpa kokoisekseen.Liikkeessä katselin laitetta,johon
        oli kysyinen tiedosto ladattu(kortille)näkyi
        kadut hyvin nimineen.
        Jostain kuulin,että muistikortiksi
        käy muukin kuin magellan oma?Missä laitteissa
        kyseisiä kortteja käytetään?Ovat varmaan huomattavasti halvempi?Ja eikös kortteja ollut
        64.128 ja tais olla vielä isompiakin?
        Kiitokset vinkeistä!

        128 tais olla suurin. Mutta toisaalta 16mb korttiin menee jo tuo mainitsemani Turku&Approaches kartta. Kokeilin tuossa avoveneessä ajaa tavallisella kartatsarjalla ja aika kivaa oli... 30kn vauhtia ja vettä sataa ja... matka oli Hki-Loviisa. Ajoin GPS:n reitillä. Kartoissa toki on eroja, Suomen tiekartasto ei ole vektorimuodossa, mutta Garminin ja muiden GPS valmistajien kartat ovat, joten niitä voi zoomata paremmin. Sieltä Marinean sivuilta löytyy tiedot kanssa noista muistikorteista ja laitteiden lisätietoa -sivulla tais olla selvitys korteista jotka koneeseen käyvät. Tossa GpsMap76s -mallissa on jo 24mb muistia ja suomenkieliset valikot. Ihan toimiva ja tarkka peli. Tosin näyttö on aika pieni, jos aikoo ajaa karttapohjalla. Esim. 30kn nopeudessa ei lukemisesta tule oikein mitään, mutta yleensä pitäisikin ajaa valmiiksi tehtyjä reittejä "maantie"-näytöllä. Näin ainakin itse teen ja näyttöä pystyy lukemaan kovassa kelissä ja vaihdissa riittävän hyvin. (Kelissä, jossa se paperikartta lentäis mereen.)


      • hakusessa
        Garmin kirjoitti:

        128 tais olla suurin. Mutta toisaalta 16mb korttiin menee jo tuo mainitsemani Turku&Approaches kartta. Kokeilin tuossa avoveneessä ajaa tavallisella kartatsarjalla ja aika kivaa oli... 30kn vauhtia ja vettä sataa ja... matka oli Hki-Loviisa. Ajoin GPS:n reitillä. Kartoissa toki on eroja, Suomen tiekartasto ei ole vektorimuodossa, mutta Garminin ja muiden GPS valmistajien kartat ovat, joten niitä voi zoomata paremmin. Sieltä Marinean sivuilta löytyy tiedot kanssa noista muistikorteista ja laitteiden lisätietoa -sivulla tais olla selvitys korteista jotka koneeseen käyvät. Tossa GpsMap76s -mallissa on jo 24mb muistia ja suomenkieliset valikot. Ihan toimiva ja tarkka peli. Tosin näyttö on aika pieni, jos aikoo ajaa karttapohjalla. Esim. 30kn nopeudessa ei lukemisesta tule oikein mitään, mutta yleensä pitäisikin ajaa valmiiksi tehtyjä reittejä "maantie"-näytöllä. Näin ainakin itse teen ja näyttöä pystyy lukemaan kovassa kelissä ja vaihdissa riittävän hyvin. (Kelissä, jossa se paperikartta lentäis mereen.)

        Niin noista muistikorteista.Kuulin tosiaan jostain,et ovat ihan yleisesti käytettäviä kortteja.Käytetäänkö kameroissa vai missä ?
        Varmaan koneen oma muisti riittää aika pitkään,mutta ajattelin,et ei tarvisi aina käyttää tietokoneen ääressä laitetta.Saisi alueet
        käyttöön korttia vaihtamalla.Yhdessä olisi suomen
        tiekartasto,tosessa vaikka merikartta jne.256 taisi olla suurin.
        Mites tuo kartan siirto onnistuu laitteen
        muistiin tai muistikortille?Riittääkö pelkkä
        välipiuha Pc:n?
        Kuinkas,jos on asennettuna muistikortti,
        voiko silti käyttää laitteen omaa "muistia",vaikka samaan aikaan?


      • Näyttö
        Garmin kirjoitti:

        http://www.Marinea.fi verkkokaupassa oli 660e kartta-kortti 295e. Itse laskeskelin aikoinaan, että on halvempaa ostaa elektroninen kartta kuin vastaavat karttasarjat paperilla, toki nekin täytyy olla mukana... Garmin BlueChart MEU030R kasetti, Turku and approaches - kattaa Ahvenanmaan, Hanko-Turku-Kustavi -alueen ja "vähän päälle" http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=0574e9

        Kyllähän ne pattereita syö, riippuu kuitenkin käytöstä. kiinteään muistiin mahtuu kyllä aikalailla karttoja, itse olen käyttänyt garmin gpsmap 76 ja 76s -malleja ja kumpaankin mahtuu karttapohjaa "riittävästi".
        Toivottavasti tosta on jotain apua.

        Kyllä,mitä laitteisiin olen tutustunut,näyttävät
        liikkeessä kädessä erilaiselta,kuin netissä.
        Kyllä näyttö on aika pieni.Tosin jo tutustuu
        materiaaliin tietokoneen ääressä.
        Kahden vaiheilla olen,hankinko kiinteän
        vaiko kannettavan.Kiinteäs näyttö parempi,mutta
        siirrettyä sitä ei oikein saa.Tai saa,mutta
        täytys olla enemmän telineitä,ehkä useampi
        antennikin.Kannettavalla on vähän enemmän käyttöä.Eikä jää "termiiteille" huokutuksia.


      • Etäisyys
        Garmin kirjoitti:

        ..helppo käyttää, ainakin minun mielestä. Toimintoja riittävästi, ei kuitenkaan "reititä" väylää kahden pisteen välille itse, kuten esim. auto-navigaattorit, mutta nythän ollaan merellä. Kartat valmiilla korteilla, mulla on tuo "Helsinki & approaches" -kartta joka kattaa vähän yli Kotka-Hanko-Tallinna alueen. Tyhjiä muistikorttejakin saa, joille voi ladata MapSource -CD:ltä karttoja valintansa (ja maksukykynsä) mukaan. Paristolla käyttö riippuu todella paljon käytöstä, jos ei tarvita valaistusta, eikä räplätä valikkoja, niin kestää yli 8h, mutta suosittelen kytkemään veneen akkuun mukana tulevalla kaapelilla. Silloin esim. taustavalon saa palamaan jatkuvasti. Valikko on englanniksi, mutta on mielestäni varsin selkeä, vaikka sivuja on todella paljon, mutta sivut on ryhmitelty varsin selkeästi. Näytössä olevia datakenttiä voi myös muokata mieleisekseen. Ja mikä parasta on laitteen hinta laskenut aika paljon viime vuodesta. Kartan tarkkuus on mielestäni ollut erittäin hyvä, itse ajelen pääasiassa Helsingin ympäristössä enkä ole havainnut kartassa virheitä (viitat / saaret yms. väärässä paikassa). ..hyvä perus "kotkotin", toki parempiakin löytyy, mutta maksavat sitten jo aika lailla enemmän.

        Mikä on kyseisen laitteen tarkkuus?Pysyykö laivaväylällä?Luvialla on aika kapeita väyliä.
        Tiedän paikan missä on kivi ihan punaisessa
        merkissä kiinni,mikäli menee hiukankin toiselle
        puolen.Toki muuten leveyttä on rittävästi,vaikka
        olis vähän pirtelöissä.


      • Laivaväylällä
        Etäisyys kirjoitti:

        Mikä on kyseisen laitteen tarkkuus?Pysyykö laivaväylällä?Luvialla on aika kapeita väyliä.
        Tiedän paikan missä on kivi ihan punaisessa
        merkissä kiinni,mikäli menee hiukankin toiselle
        puolen.Toki muuten leveyttä on rittävästi,vaikka
        olis vähän pirtelöissä.

        Tarkkuus on käytännössä alle 5 metriä, karttapohja on kanssa erittäin tarkka, mutta vaihtele toki. Laivaväylällä pysyy varmasti ;) Mutta "huvivene" -väylillä kannattaa olla varovaisempi ja toki täytyy aina muistaa, että plotteri/GPS on VAIN NAVIGOINNIN APUVÄLINE, ei pääväline! ..niin ja pirtelöä juoden ei kannata ajaa.


      • Minä taas...
        Näyttö kirjoitti:

        Kyllä,mitä laitteisiin olen tutustunut,näyttävät
        liikkeessä kädessä erilaiselta,kuin netissä.
        Kyllä näyttö on aika pieni.Tosin jo tutustuu
        materiaaliin tietokoneen ääressä.
        Kahden vaiheilla olen,hankinko kiinteän
        vaiko kannettavan.Kiinteäs näyttö parempi,mutta
        siirrettyä sitä ei oikein saa.Tai saa,mutta
        täytys olla enemmän telineitä,ehkä useampi
        antennikin.Kannettavalla on vähän enemmän käyttöä.Eikä jää "termiiteille" huokutuksia.

        Valinta on toki vaikeaa. Itse päädyin "siirrettävään".. siis siihen G-176c malliin. Siinä kuitenkin näyttö on jo niin iso (tai sitten sopivan pieni) ja selkeä, että karttaakin voi ajon aikana lukea. Antennin saa irti ja sitten vaan kiinteä antenni kiinni, jos käyttää "sisätiloissa". Näytön luettavuus esim. aurinkolasit päässä on aivan eriluokkaa kuin harmaasävynäytöissä.


      • 176c
        hakusessa kirjoitti:

        Niin noista muistikorteista.Kuulin tosiaan jostain,et ovat ihan yleisesti käytettäviä kortteja.Käytetäänkö kameroissa vai missä ?
        Varmaan koneen oma muisti riittää aika pitkään,mutta ajattelin,et ei tarvisi aina käyttää tietokoneen ääressä laitetta.Saisi alueet
        käyttöön korttia vaihtamalla.Yhdessä olisi suomen
        tiekartasto,tosessa vaikka merikartta jne.256 taisi olla suurin.
        Mites tuo kartan siirto onnistuu laitteen
        muistiin tai muistikortille?Riittääkö pelkkä
        välipiuha Pc:n?
        Kuinkas,jos on asennettuna muistikortti,
        voiko silti käyttää laitteen omaa "muistia",vaikka samaan aikaan?

        Käsittääkseni Garminiin käy vain valmistajan speksien mukaan tehdyt kortit (ei esim. MMC/CF tai vast. kortit). Valmiilla BlueChart korteilla on juuri eri alueet omilla korteilla, HKI, TKU, jne. Koko Suomen rannikko menee muistaakseni kolmelle kortille. Ja jos tyhjälle kortille latailee karttoja niin käsittääkseni siinä ei ole aluerajoituksia, vain muistin määrä rajoittaa katettua aluetta. Johonkin 128mb korttiin luulisi mahtuvan jo koko itämeri... Ainakin jos ei siirrä ihan kaikkia mahdollisia tietoja koneeseen (voit itse valita mitä siirrät, siirrätkö esim. kaupat/huoltamot tms. tiedot). Kone kytketään PC-koneeseen omalla sarjakaapelillaan, jotkut käyttävät USB:tä
        Omalla muistilla varustettuihin koneisiin (esim. GPSMap76, 76s)ei saa muistikorttia. Kortteja saa vain isompiin koneisiin, alkaen GPSMap-176 mallista. Reittipisteet ja reitit tallentuvat koneen sisäiseen muistiin ja vaikka sinulla ei olisi karttakorttia koneessa, näyttää kone reittipisteet.


      • Valinta
        Minä taas... kirjoitti:

        Valinta on toki vaikeaa. Itse päädyin "siirrettävään".. siis siihen G-176c malliin. Siinä kuitenkin näyttö on jo niin iso (tai sitten sopivan pieni) ja selkeä, että karttaakin voi ajon aikana lukea. Antennin saa irti ja sitten vaan kiinteä antenni kiinni, jos käyttää "sisätiloissa". Näytön luettavuus esim. aurinkolasit päässä on aivan eriluokkaa kuin harmaasävynäytöissä.

        Kyllä on aika hankala tehdä valinta.Mutta kun
        käyttöä ajattelee,kiinteä malli on melkein
        siinä mihin sen asentaa.Eikä voi käyttää,kun
        autossa ja veneessä.Ei viitsi lähteä erämaahan
        akku rinkassa.Kannettavissa on vain tuo näyttö
        melko pieni.Tosin täytyyhän muutakin seurata,kuin
        sitä näyttöä.Veneessä olis hyvä olla vähän isompi.Eikä venees tarvitse pelata pattereilla,kun on virtaa saatavissa.Kuitenkin
        tulee pidettyä valaistusta päällä.
        Eipä sitä paljon vaihtoehtoja jää.Melkein
        tämä G-176C,tai Magellan Meridian Color tai sitten olikos Garminilla jokin värinäytöllinen kannettava.
        Pelaakos tämä 176C autossa,ilman lisäantennia?Tässä mallissa oli ilmeisesti muistikorttipaikka?Laitteessa omaakin muistia varmaan?Valikko on varmaan englanninkielinen?


      • Tietämätön
        Laivaväylällä kirjoitti:

        Tarkkuus on käytännössä alle 5 metriä, karttapohja on kanssa erittäin tarkka, mutta vaihtele toki. Laivaväylällä pysyy varmasti ;) Mutta "huvivene" -väylillä kannattaa olla varovaisempi ja toki täytyy aina muistaa, että plotteri/GPS on VAIN NAVIGOINNIN APUVÄLINE, ei pääväline! ..niin ja pirtelöä juoden ei kannata ajaa.

        Eli kun ajelen esim laivaväylää tai yleensä
        merkattua reittiä pun/vihr reimari,laite näyttää
        sijainnin?Eli näyttää missä olen veneen kanssa?
        Ja reimarit erottuvat gps:n näytöllä?Onko näin?
        Eli voin sumussakin ajella?


      • Moottoriveneilijä
        Tietämätön kirjoitti:

        Eli kun ajelen esim laivaväylää tai yleensä
        merkattua reittiä pun/vihr reimari,laite näyttää
        sijainnin?Eli näyttää missä olen veneen kanssa?
        Ja reimarit erottuvat gps:n näytöllä?Onko näin?
        Eli voin sumussakin ajella?

        Sumussa voi olla muitakin samalla tavalla kulkijoita, ei ihan noin passaa mennä mihinkään... sun pitää pystyä näkemään ympäsistöösi, yhtälailla kuin jos ei olisi laitettakaan.
        Jos et nää keppiä, et nää kanssakulkijoitakaan.....


      • Repe
        Garmin kirjoitti:

        128 tais olla suurin. Mutta toisaalta 16mb korttiin menee jo tuo mainitsemani Turku&Approaches kartta. Kokeilin tuossa avoveneessä ajaa tavallisella kartatsarjalla ja aika kivaa oli... 30kn vauhtia ja vettä sataa ja... matka oli Hki-Loviisa. Ajoin GPS:n reitillä. Kartoissa toki on eroja, Suomen tiekartasto ei ole vektorimuodossa, mutta Garminin ja muiden GPS valmistajien kartat ovat, joten niitä voi zoomata paremmin. Sieltä Marinean sivuilta löytyy tiedot kanssa noista muistikorteista ja laitteiden lisätietoa -sivulla tais olla selvitys korteista jotka koneeseen käyvät. Tossa GpsMap76s -mallissa on jo 24mb muistia ja suomenkieliset valikot. Ihan toimiva ja tarkka peli. Tosin näyttö on aika pieni, jos aikoo ajaa karttapohjalla. Esim. 30kn nopeudessa ei lukemisesta tule oikein mitään, mutta yleensä pitäisikin ajaa valmiiksi tehtyjä reittejä "maantie"-näytöllä. Näin ainakin itse teen ja näyttöä pystyy lukemaan kovassa kelissä ja vaihdissa riittävän hyvin. (Kelissä, jossa se paperikartta lentäis mereen.)

        Malli 182C tarjoaa vähän isomman näytön. Onko jollain kokemuksia tästä?
        Miten muuten kommentoitte 176::n ja 182:n eroja?


      • 176c
        Valinta kirjoitti:

        Kyllä on aika hankala tehdä valinta.Mutta kun
        käyttöä ajattelee,kiinteä malli on melkein
        siinä mihin sen asentaa.Eikä voi käyttää,kun
        autossa ja veneessä.Ei viitsi lähteä erämaahan
        akku rinkassa.Kannettavissa on vain tuo näyttö
        melko pieni.Tosin täytyyhän muutakin seurata,kuin
        sitä näyttöä.Veneessä olis hyvä olla vähän isompi.Eikä venees tarvitse pelata pattereilla,kun on virtaa saatavissa.Kuitenkin
        tulee pidettyä valaistusta päällä.
        Eipä sitä paljon vaihtoehtoja jää.Melkein
        tämä G-176C,tai Magellan Meridian Color tai sitten olikos Garminilla jokin värinäytöllinen kannettava.
        Pelaakos tämä 176C autossa,ilman lisäantennia?Tässä mallissa oli ilmeisesti muistikorttipaikka?Laitteessa omaakin muistia varmaan?Valikko on varmaan englanninkielinen?

        Katoppa tosta:
        http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=b664f3

        Siinä ois Garminin "uutuustuote" siis kannettava, mutta tft-näytöllä.
        Kyllä se 176c autossa pelaa, mutta sillojn sen pitää olla kojelaudalla, suosittelen ulkoista antennia, esim. magneetti-jalalla oleva "läpyskä".
        Korttipaikka on karttoja varten, omaan muistiin tallennetaan reitit ja reittipisteet. Valikko englanniksi.


      • Tietämätön
        Moottoriveneilijä kirjoitti:

        Sumussa voi olla muitakin samalla tavalla kulkijoita, ei ihan noin passaa mennä mihinkään... sun pitää pystyä näkemään ympäsistöösi, yhtälailla kuin jos ei olisi laitettakaan.
        Jos et nää keppiä, et nää kanssakulkijoitakaan.....

        Onhan se huomioitava,et muitakin liikkujia.Mutta onko tuo käytänössä mahdollista,et pysyn reimareitten välissä pelkkää navigaattorin näyttöä seuraamalla?Kuinka paljon metreissä heittää?


      • tietämätön
        176c kirjoitti:

        Katoppa tosta:
        http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=b664f3

        Siinä ois Garminin "uutuustuote" siis kannettava, mutta tft-näytöllä.
        Kyllä se 176c autossa pelaa, mutta sillojn sen pitää olla kojelaudalla, suosittelen ulkoista antennia, esim. magneetti-jalalla oleva "läpyskä".
        Korttipaikka on karttoja varten, omaan muistiin tallennetaan reitit ja reittipisteet. Valikko englanniksi.

        Mites toi käytännössä toimii.Eli voiko käyttää
        yhtäaikaa esim.maantiekartastoa(katunimineen)
        ja laitetta perustietoineen?Saako merikarttoja
        ladattua muistikortille,niin että laitteen
        näytöltä ne ovat selkeesti luettavissa?Saako samaan korttiin ladattua useampia alueita?
        Isoin saatavilla oleva kortti on 512mb.Eli tuolle
        mahtuu jo jonkun verran.Ei tarvisi kuljettaa
        monia läpyköitä mukana.


      • 176c
        tietämätön kirjoitti:

        Mites toi käytännössä toimii.Eli voiko käyttää
        yhtäaikaa esim.maantiekartastoa(katunimineen)
        ja laitetta perustietoineen?Saako merikarttoja
        ladattua muistikortille,niin että laitteen
        näytöltä ne ovat selkeesti luettavissa?Saako samaan korttiin ladattua useampia alueita?
        Isoin saatavilla oleva kortti on 512mb.Eli tuolle
        mahtuu jo jonkun verran.Ei tarvisi kuljettaa
        monia läpyköitä mukana.

        Tiedä?
        Voi olla että voi tai sitten konettä käynnistettäessä valitaan käytettävä kartta. Koneen muistissa joka tapauksessa voi olla useita karttoja. MapSource ohjelmassa valitaan gps:ään siirrettävät "karttalehdet" yksinkertaisesti klikkaamalla niitä, mutta auki voi olla vain yksi karttatyyppi eli esim. BlueChart. Garminin oma suurin tyhjä muistikortti lienee kuitenkin 128mb. Mutta siihen mahtuu jo aivan tautisen paljon karttoja. Täytyy muistaa, että kartat ovat vektoripohjaisia, joten ne eivät vie hirveästi tilaa. vrt. skannatut kartat (cd-merikartta). Sitten toki isompin plotterimalleihin menee kerralla useampi kortti sisään. Niin ja yleensä kaikissa laiteissa on myös maailman pohjakartasto valmiina koneen sisäisessä muistissa ja sitä ei saa sieltä pois.


      • Onkos
        176c kirjoitti:

        Tiedä?
        Voi olla että voi tai sitten konettä käynnistettäessä valitaan käytettävä kartta. Koneen muistissa joka tapauksessa voi olla useita karttoja. MapSource ohjelmassa valitaan gps:ään siirrettävät "karttalehdet" yksinkertaisesti klikkaamalla niitä, mutta auki voi olla vain yksi karttatyyppi eli esim. BlueChart. Garminin oma suurin tyhjä muistikortti lienee kuitenkin 128mb. Mutta siihen mahtuu jo aivan tautisen paljon karttoja. Täytyy muistaa, että kartat ovat vektoripohjaisia, joten ne eivät vie hirveästi tilaa. vrt. skannatut kartat (cd-merikartta). Sitten toki isompin plotterimalleihin menee kerralla useampi kortti sisään. Niin ja yleensä kaikissa laiteissa on myös maailman pohjakartasto valmiina koneen sisäisessä muistissa ja sitä ei saa sieltä pois.

        Malissa sellaisia ongelmia,et kun lataa kortille kerran,kone ei huoli,kuin sen alkuperäisen kortin.Ts.Voiko merikarttaa siirtää useammalle
        kortille?Tosin esim.Magellaan näyttää saavan 512mb
        kortin,mahtuu kyllä melkoisesti.Voinko ladata
        samalla kortille siis vaikka 2 eri aluetta
        mereltä.Vaikka Turun saaristo Ahvenanmaa?


      • 176c
        Onkos kirjoitti:

        Malissa sellaisia ongelmia,et kun lataa kortille kerran,kone ei huoli,kuin sen alkuperäisen kortin.Ts.Voiko merikarttaa siirtää useammalle
        kortille?Tosin esim.Magellaan näyttää saavan 512mb
        kortin,mahtuu kyllä melkoisesti.Voinko ladata
        samalla kortille siis vaikka 2 eri aluetta
        mereltä.Vaikka Turun saaristo Ahvenanmaa?

        Magellanista en tiedä, mutta Garminin MapSource/BlueChart cd:ltä voit ladata vaikka kaikki kartat koneeseen, jos vain muisti riittää. BlueChart cd:ltä voit siirtää ainakin useaan käsi-gps:ääm karttoja, itse olen siirtänyt samalta cd:ltä gpsmap76 ja 76s malleihin. Molemmat toki täytyy ensiksi rekisteröidä netissä. BlueChart karttakorteilla oleva "Turku & approaches" sisältää Ahvenanmaan ja Turun saariston katso: http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=0574e9 sekä: http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=a85d4f
        Alueet ovat siis aika laajoja...


      • Tietämätön
        176c kirjoitti:

        Magellanista en tiedä, mutta Garminin MapSource/BlueChart cd:ltä voit ladata vaikka kaikki kartat koneeseen, jos vain muisti riittää. BlueChart cd:ltä voit siirtää ainakin useaan käsi-gps:ääm karttoja, itse olen siirtänyt samalta cd:ltä gpsmap76 ja 76s malleihin. Molemmat toki täytyy ensiksi rekisteröidä netissä. BlueChart karttakorteilla oleva "Turku & approaches" sisältää Ahvenanmaan ja Turun saariston katso: http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=0574e9 sekä: http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=a85d4f
        Alueet ovat siis aika laajoja...

        Tuossa marinean sivuilla näyttäis löytyvän
        paria eri mallia.Joko Blue karttasarjaa cd:llä
        tai valmiiksi ladattuna sd-kortille.En tiedä
        olisko viisasta ostaa ennemmin cd kuin kasetti.
        Vois itse muokata tietoja,kasettiin(sd-kortti)
        ei varmaan voi tehdä mitään.
        Kasetti sisältäis kyllä alueet Ahvenanmaalta
        Kaskisiin.


      • 176c
        Tietämätön kirjoitti:

        Tuossa marinean sivuilla näyttäis löytyvän
        paria eri mallia.Joko Blue karttasarjaa cd:llä
        tai valmiiksi ladattuna sd-kortille.En tiedä
        olisko viisasta ostaa ennemmin cd kuin kasetti.
        Vois itse muokata tietoja,kasettiin(sd-kortti)
        ei varmaan voi tehdä mitään.
        Kasetti sisältäis kyllä alueet Ahvenanmaalta
        Kaskisiin.

        kortille valmiiksi ladattua karttaa ei voi muuttaa. Ja kortti taitaa kyllä olla Garminin omaa valmistetta...Eli "tietskarikaupasta" ostetut muistikortit ei käy. Pitää käyttää Garminin omia kortteja, tosin en tiedä tekeekä esim. Kingston tai SanDisk kortteja Garminin lisenssillä. Ja cd:llä olevaan karttaan aktivoidaan haluttu alue, lisäalueet maksavat sitten erikseen. Kalliimmaksi taitaa tulla cd:n ja tyhjän muistikortin hankkiminen, kuin kahden valmiin BlueChart kortin (HKI ja TKU).


      • Hakusessa
        176c kirjoitti:

        kortille valmiiksi ladattua karttaa ei voi muuttaa. Ja kortti taitaa kyllä olla Garminin omaa valmistetta...Eli "tietskarikaupasta" ostetut muistikortit ei käy. Pitää käyttää Garminin omia kortteja, tosin en tiedä tekeekä esim. Kingston tai SanDisk kortteja Garminin lisenssillä. Ja cd:llä olevaan karttaan aktivoidaan haluttu alue, lisäalueet maksavat sitten erikseen. Kalliimmaksi taitaa tulla cd:n ja tyhjän muistikortin hankkiminen, kuin kahden valmiin BlueChart kortin (HKI ja TKU).

        Kävin tuossa eräässä partiokaupassa tutustumassa
        laitteisiin.Sieltä nyt ei kannata laitetta ostaa,niilllä hinnoilla.Aika hyvää palvelua kyllä sain.Tuo meni vähän kuitenkin ohi korvien.
        Myyjä sanoi,et turhaan ostaa Magellan omia muistikortteja,koska muutkin käyvät.Eipä tullut
        silloin tarkennettua,mitkä.Oliskohan jossain
        kamerassa tai vastaavassa laitteessa samoja sd-kortteja käytös.
        Olis hyvä jossain liikkeessä nähdä,minkälainen on tuo mallikohtainen merikartta.Eroaako mitenkään tuohon merenkulkuhallituksen karttaan?Sisältää tietoa melkoisesti.Tarkkuudesta en tiedä.Joku sanoi,et sekin kuulemma asetuksia muuttamalla käy.


      • 176c
        Hakusessa kirjoitti:

        Kävin tuossa eräässä partiokaupassa tutustumassa
        laitteisiin.Sieltä nyt ei kannata laitetta ostaa,niilllä hinnoilla.Aika hyvää palvelua kyllä sain.Tuo meni vähän kuitenkin ohi korvien.
        Myyjä sanoi,et turhaan ostaa Magellan omia muistikortteja,koska muutkin käyvät.Eipä tullut
        silloin tarkennettua,mitkä.Oliskohan jossain
        kamerassa tai vastaavassa laitteessa samoja sd-kortteja käytös.
        Olis hyvä jossain liikkeessä nähdä,minkälainen on tuo mallikohtainen merikartta.Eroaako mitenkään tuohon merenkulkuhallituksen karttaan?Sisältää tietoa melkoisesti.Tarkkuudesta en tiedä.Joku sanoi,et sekin kuulemma asetuksia muuttamalla käy.

        merenkulkuhallituksen meri-cd karttoja et saa siirrettyä gps:ään -toimivat vain pc:llä. Magellaniin käy varmaan kaikki sd-kortit. Kannattaa käydä "veneilykaupassa" katsomassa plotterista miltä kartat oikeasti näyttävät. Maritimiin välttämättä ei kannata mennä, ellei satu hyvä tuuri ja saat osaavan myyjän (myös aktiivisen) Tarkkuus on eri valmistajien kartoissa kyllä hyvä. Mutta mene kauppaan ja räplää koneita siellä, niin tiedät minkä käyttölogikka ym. ominaisuudet sopivat sinulle. Ota laite myös ulos ja katso miten näyttöä voi lukea auringonvalossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe