Minkä ikäisenä amk-opiskelijaksi?

njhkhujhy

Moi! Osaisko kukaan jo amk:ssa opiskeleva kertoa että minkäikäistä porukkaa siellä opiskelee? Olen joskus yhdessä amk.ssa käynyt kääntymässä ja ikäluokka oli silloin suht. samanikäistä eli n.22... nyt haen sit n4 vuotta myöhemmin uudestaan ja mietityttää että olenko luokan vanhin...??

51

12027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisopiskelijaksi?

      Miksi et hae aikuispuolelle AMK:iin? Minä ainakin haen :). Olen 28 eikä innosta tosiaan lähes 10 vuotta nuorempien seurassa temmeltää. Ei pahalla :D

      • jhkjhuohuj

        Juuri se koulutusohjelma johon haluan on tarjolla vain nuorten puolella..muuten kyllä ehdottomasti oisin hakenu aikuispuolelle..


      • sitten
        jhkjhuohuj kirjoitti:

        Juuri se koulutusohjelma johon haluan on tarjolla vain nuorten puolella..muuten kyllä ehdottomasti oisin hakenu aikuispuolelle..

        No sitten. Mutta eiköhän siellä aina joka alalla ole ainakin pari vähän vanhempaa opiskelijaa. Noin niin kuin keskimäärin. Toivotaan :)Eikä se kolmisen vuotta loppujen lopuksi niin pitkä aika ole.


      • hommaaaa
        sitten kirjoitti:

        No sitten. Mutta eiköhän siellä aina joka alalla ole ainakin pari vähän vanhempaa opiskelijaa. Noin niin kuin keskimäärin. Toivotaan :)Eikä se kolmisen vuotta loppujen lopuksi niin pitkä aika ole.

        Omalla luokallani ainakin keski-ikä aloitettaessa oli noin 22. Jotkut oli 25 26 ja 27. Noin 5 oli 30:stä yli 25. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut ja ketään ei ole koskaan vanhuus tai nuoruus haitannut. Aikuisopiskelijaksi ei TODELLAKAAN kannata mennä jos ei ole pakko. Opetuksen laatu on todella paljon huonompi ja opetusta on todella vähän JA siellä ei opi niin hyvin kuin "oikealla" puolella. Lastenleikkiä on tuo aikuispuoli. Jopa monet opettajatkin ovat myöntäneet sen olevan paljon helpompi ja vaatimattomampi. Jos haluat päästä vähällä ja sieltä missä aita on matalin.... mutta myös työnantajat tietävät tämän seikan ja ottavat ennemmin kokopäiväpaperit saaneen insinöörin kuin hihhulihei aikuisinsinöörin..


      • joo hei
        hommaaaa kirjoitti:

        Omalla luokallani ainakin keski-ikä aloitettaessa oli noin 22. Jotkut oli 25 26 ja 27. Noin 5 oli 30:stä yli 25. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut ja ketään ei ole koskaan vanhuus tai nuoruus haitannut. Aikuisopiskelijaksi ei TODELLAKAAN kannata mennä jos ei ole pakko. Opetuksen laatu on todella paljon huonompi ja opetusta on todella vähän JA siellä ei opi niin hyvin kuin "oikealla" puolella. Lastenleikkiä on tuo aikuispuoli. Jopa monet opettajatkin ovat myöntäneet sen olevan paljon helpompi ja vaatimattomampi. Jos haluat päästä vähällä ja sieltä missä aita on matalin.... mutta myös työnantajat tietävät tämän seikan ja ottavat ennemmin kokopäiväpaperit saaneen insinöörin kuin hihhulihei aikuisinsinöörin..

        Taitaa siellä joku kateellinen huudella :D Kaikilla ei edes ole mahdollisuutta/kiinnostusta istua kolmea vuotta koulunpenkillä ma-pe klo 8-16. Mitä sinä siitä opetuksen laadusta tiedät? Montako tutkintoa olet suorittanut aikuisopiskelijana? ;)


      • kylläpä on
        joo hei kirjoitti:

        Taitaa siellä joku kateellinen huudella :D Kaikilla ei edes ole mahdollisuutta/kiinnostusta istua kolmea vuotta koulunpenkillä ma-pe klo 8-16. Mitä sinä siitä opetuksen laadusta tiedät? Montako tutkintoa olet suorittanut aikuisopiskelijana? ;)

        Se vaan on niin. Miksi olisin kateellinen jos olen itse jo opiskelemassa ja loppusuoralla. Ja sitäpäitsi Insinöörin (AMK) koulutus on 4 vuotta ellei nopeammin suorita 240 opintopistettä. Opettajat ovat olleet sitä mieltä, että aikuispuoli on liian listettu, eli liian helpolla pääsee ja opiskelijalta se on myös pois. Ja se 8-16 ei pidä yhtään paikkansa. Ekana vuonna oltiin keskimäärin 8-18 koulussa ja seuraavina helpotti hieman mutta kurssit olivat vaativampia. Monta tuntia=paljon oppimista. Aikuispuolella on vähän... siis älyttömän vähän tunteja = vähemmän oppimista.


      • Meillä on ainakin
        kylläpä on kirjoitti:

        Se vaan on niin. Miksi olisin kateellinen jos olen itse jo opiskelemassa ja loppusuoralla. Ja sitäpäitsi Insinöörin (AMK) koulutus on 4 vuotta ellei nopeammin suorita 240 opintopistettä. Opettajat ovat olleet sitä mieltä, että aikuispuoli on liian listettu, eli liian helpolla pääsee ja opiskelijalta se on myös pois. Ja se 8-16 ei pidä yhtään paikkansa. Ekana vuonna oltiin keskimäärin 8-18 koulussa ja seuraavina helpotti hieman mutta kurssit olivat vaativampia. Monta tuntia=paljon oppimista. Aikuispuolella on vähän... siis älyttömän vähän tunteja = vähemmän oppimista.

        kotitehtäviä repputolkulla, eikä yhtään sen erilaisemmalla opinto-ohjelmalla päästä kuin "lapsetkaan" Presiis samat asiat, pitää vaan omaksua nopeempaa!
        Puhu vasta kun tiedät!
        Ja pomoni ainakin arvostaa sitä että viitsin opiskella työn ohessa!


    • rytö

      Olen itsekin hakemassa 34-vuotiaana nuorten AMK-puolelle, eikä kyllä lainkaan pelota nuoremmat tai vanhemmatkaan koulukaverit. Olen aikaisemmin opiskellut, noin kaksvitosena, 16-52- vuotiaitten kanssa samassa ryhmässä, eikä mitään ongelmia ikinä ollut. Kyllä siellä koulussa suurin osa on ihan täyspäistä porukkaa, oli ikä mikä tahansa. Älä vaan tee siitä mitään ongelmaa etukäteen. Ja nyt sitäpaitsi tällaisena taantuma-aikana AMK:ssakin on varmasti 40-50-vuotiaita alan vaihtajiakin.

      • monia

        Tunnen naisen, joka opiskeli neljävitosena nuorten puolella. Vaihtoi myöhemmin aikuispuolen iltaryhmään, sielläkin oli vanhimmasta päästä.
        Valmista ammattilaista hänestä ei taida tulla koskaan.


    • ################

      Meillä n. 60 opiskelijan vuosiluokasta suurin osa on syntynyt 1986-1988. Pari 1989 syntynyttäkin löytyy. Itse olen syntynyt 1985 ja olen vanhimmasta päästä...vanhin on n.30-vuotias. Onhan nuorisoasteella porukka tietenkin nuorempaa, mutta ihan hyvin vanhemmatkin sulautuvat joukkoon.

    • Korkeakouluopiskelija

      Itse aloitin liiketalouden amk-opinnot 23 vuotiaana. Olin yksi vanhimmista. Nyt 25 vuotiaana olen hakenut toiseen tutkintoon ja toivon pääseväni. Koska olen koulussani yksi vanhimmista, olen hyvin erilainen kuin muut, eikä kukaan halua olla missään tekemisissä kanssani. Työtkin joudun tekemään yksin. Muutenkin itseäni ärsyttää opiskelijoiden kakaramaisuus ja se, että moni ei selvästikään ota opintoja tosissaan. Tosiaan vanhemmalla nuorisopuolen amk-koulutuksen kannattaakin varautua muiden opiskelijoiden kakaramaisuuteen ja huonoon erilaisuuden hyväksymiskykyyn. Ystäviä tai edes juttukumppaneita, joiden kanssa voi ryhmätyöt tehdä on vaikea löytää. Suosittelenkin nuorisopuolen amk:ta vanhemmalla iällä itsenäiselle, kovien elämänkokemuksiensa vahvistamalle, pelkästään opinnoista kiinnostuneelle, ahkeralle, aikaa vievään ilman apua ja tukea tapahtuvaan itsenäiseen työskentelyyn kykevenälle, ihmisten vihamieliseen suhtautumiseen jo aikaisemmassa elämässään tottuneelle ihmiselle. Koska amk:n nuorisopuolella vallitsee omasta mielestäni eräänlainen lukio tai jopa yläastemeininki pitää vanhemman opiskelijan olla myös henkisesti vahva tai ainakin sulkea silmänsä tällaiselta.

    • oooooooooo

      Onko muutamalla vuodella ikäeroa mielestänne jotain merkitystä opiskelun kannalta? Ehkä esikoululaisten keskuudessa on, mutta että "aikuisten" kesken? Pitäisihän tuohon parinkymmenen ikään mennessä olla nuo sosiaaliset taidot jo kehittyneet;) Itse olen pyrkinyt näinkin ikäloppuna kuin 34 vuotiaana opiskelemaan:)

      • vuodellako?

        Kymmenen vuotta ikäeroa on vielä tuossa iässä mielestäni aika paljon. Elämäntilanteet monesti on kolmekymppisellä ja parikymppisellä aika erilaiset. Olisihan se kiva, että olisi koulussa yhteistä puhuttavaa luokkatovereiden kanssa muustakin kuin kouluhommista ;) Minulla on tuttuina muutama itseäni 6 vuotta nuorempi ja heidän juttunsa ovat pitkälti kännisekoiluista puhumista. Minä ainakin olen siitä jo kasvanut yli näin 28-vuotiaana. Yksilöitähän kaikki toki ovat, mutta kyllähän osa parikymppisistä on vielä aika lapsellisia. Anteeksi nyt vain.


    • lähdin

      lähes kolmikymppisenä opiskelemaan nuorisopuolelle, koska aikuispuolta ei järjestetty. Ihan hyvin se on mennyt, vaikka vanhimpia luokassa olenkin. Ei sitä tarvitse nuorempien hömpätyksiin mennä mukaan. Hoitaa vain oman opiskelunsa. Sekaan mahtuu kakaramaisempia ja aikuismaisempia monia vuosia nuorempia. Itsellä mulla on pääasia opiskelu, nuoremmat saavat mun puolesta bilettää ja viettää railakasta opiskelijaelämää, jos haluavat.

    • ...

      Itse aloitin 25-vuotiaana, "luokan" keski-ikä taisi silloin olla noin 23 vuotta. Koulutusohjelmassani on useampi, jotka aloittivat opinnot 26-28-vuotiaina. Jos suurin osa porukasta sattuu olemaan suoraan lukiosta tulleita 18-20-vuotiaita, niin sitten tulee varmasti "hauskaa"...

    • njkjhjh

      Moi! Kiitos vastauksista.. kyllähän se varmasti sujuu nuorempienpin kanssa ja toivotaan että jos kyseiseen koulutusohjelmaan edes pääsen että sieltä löytyisi edes yksi n. samaa ikäluokkaa oleva :) kiitos!

    • Runkoruusu

      Riippuu varmaan alasta mutta sosiaali- ja terveysalalla Helsingissä, omassa aloitusryhmässäni on ikähaarukka 19- 45. Meidän ryhmässämme hommat sujuvat loistavasti ja henki on hyvä.

    • parikymppinen akka

      Itse olen opiskellut pari vuotta yliopistossa vähän "sekaikäisten" ihmisten kanssa ja nyt koitan totaalista alan vaihdosta amkin kautta. Työelämässä olen palloillut eri aloilla vuoden päivät ja lähinnä sieltä onkin noi paremmat kokemukset laajassa ikähaarukassa telmimisestä.

      Oman kokemuksen mukaan iällä ei ole niinkään väliä vaan sillä omalla asenteella. Sitä usein saa mitä tilaa ja jos vaan kohtelee muita, iästä riippumatta, kunnioittavasti ja vertaisinaan, niin mitään ongelmia tuskin syntyy. Itse tulen toimeen niin teinien kuin "vanhustenkin" kanssa, eikä esim. kummassakaan duunissani ole oma ikä haitannut, vaikka yhtäällä keski-ikä on omaa ikää kolmisen vuotta vähemmmän ja toisaalla parisenkymmentä vuotta enemmän.

      Avoimin mielin ja hyvällä itseluottamuksellani niin ikä ei paljon paina (suuntaan jos toiseenkaan).

    • Pouniih

      Mää oon 28 :)

    • anukatri

      valmistun amkista nuorten puolelta 50 vuotiaana. Iällä ei ole merkitystä vaan omalla asenteellasi. Elämänkokemuksesta on erittäin paljon hyötyä opinnoissa.

    • sqwsqsq

      Itse valmistuin juuri ammattikorkeasta ja olen 23-vuotias. Itse olin luokkamme nuorin ja vanhin oli 33-vuotias. Muut siltä väliltä. Monilla luokilla on lisäksi ollut lähempänä keski-ikää olevia opiskelijoita, mutta se ei ole menoa haitannut vaan päinvastoin :)

      Että opiskelemaan vaan, jos yhtään siltä tuntuu! :)

    • samalla luokalla...

      Näin mentiin.

      • 45

        Mutta kun on jo 45


      • asdfafdsafsd
        45 kirjoitti:

        Mutta kun on jo 45

        Olet jo liian vanha. Onko mitään hyötyä opiskella 4v, jonka jälkeen pääset kortistoon eläke ikään asti


      • voihan sitä
        asdfafdsafsd kirjoitti:

        Olet jo liian vanha. Onko mitään hyötyä opiskella 4v, jonka jälkeen pääset kortistoon eläke ikään asti

        siis kannattaa mennä kortistoon heti he he


      • työntekijä 43
        voihan sitä kirjoitti:

        siis kannattaa mennä kortistoon heti he he

        ehkä 40 kymppisenä opiskelu on järkevää kun paras työterveys on mennyt ja elämän/työkokemusta on


      • reippaasti...
        45 kirjoitti:

        Mutta kun on jo 45

        Tutkinnosta riippuen valmistut viisikymppisenä, jos teet kovasti töitä. Sitten sulla on vielä 15 vuotta aikaa tehdä työtä ja tässä ajassa Matti Vahnanen & kumppanit ehtivät vielä nostaa eläkeikää vuodella tai kahdella.

        Insinöörin tuloilla tienaat 15 vuodessa 700 000 euroa mitattuna tämän päivän rahassa.


      • provosointi kunniaan
        reippaasti... kirjoitti:

        Tutkinnosta riippuen valmistut viisikymppisenä, jos teet kovasti töitä. Sitten sulla on vielä 15 vuotta aikaa tehdä työtä ja tässä ajassa Matti Vahnanen & kumppanit ehtivät vielä nostaa eläkeikää vuodella tai kahdella.

        Insinöörin tuloilla tienaat 15 vuodessa 700 000 euroa mitattuna tämän päivän rahassa.

        Kuka muka palkkaa inssi hommiin jonkun 50v, jos hänellä ei ole kokemusta _insinöörin_ töistä? Eli siis väität että inssi teinaa keskimäärin ~3 889€ kuussa? Oliko tuo siis ilman kokemusta insinöörin työstä vai? Ehkäpä kenties laskit sen niin että alku vaiheessa tienaa sen 2500 ja sitten kun sieltä lähtee niin tienaa isoo rahaa. Otetaan nyt kumminkin se huomioon, että 25% paikan saajista valmistuu tuolta nuorten puolelta. Miten tuommonen vanhus siellä pärjäis? Ei kannata sinne hakea jos sitä ei käy loppuun, muuten vie paikan semmoselta, joka sinne oikeesti haluaa. NUORTEN PUOLI NUORILLE. Itseä ainakin vituttais jos luokalla olis joku vanhus mikä ei mistään mitään tiedä. On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä.


      • Melkein vanhus
        provosointi kunniaan kirjoitti:

        Kuka muka palkkaa inssi hommiin jonkun 50v, jos hänellä ei ole kokemusta _insinöörin_ töistä? Eli siis väität että inssi teinaa keskimäärin ~3 889€ kuussa? Oliko tuo siis ilman kokemusta insinöörin työstä vai? Ehkäpä kenties laskit sen niin että alku vaiheessa tienaa sen 2500 ja sitten kun sieltä lähtee niin tienaa isoo rahaa. Otetaan nyt kumminkin se huomioon, että 25% paikan saajista valmistuu tuolta nuorten puolelta. Miten tuommonen vanhus siellä pärjäis? Ei kannata sinne hakea jos sitä ei käy loppuun, muuten vie paikan semmoselta, joka sinne oikeesti haluaa. NUORTEN PUOLI NUORILLE. Itseä ainakin vituttais jos luokalla olis joku vanhus mikä ei mistään mitään tiedä. On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä.

        "Kuka muka palkkaa inssi hommiin jonkun 50v, jos hänellä ei ole kokemusta _insinöörin_ töistä?"

        En tiedä, mutta vielä vähemmän näen järkeä palkata 22 vuotias insinööri mihinkään hommaan, koska heillä tuskin on kokemusta mistään.

        "Otetaan nyt kumminkin se huomioon, että 25% paikan saajista valmistuu tuolta nuorten puolelta. Miten tuommonen vanhus siellä pärjäis?"

        Tässä väitteessä on sikäli perää, että kieltämättä koulusta "vieraantuneella" on takuulla vaikeaa, kun perusasiatkaan eivät ole muistissa, mutta vain varsinaisissa aineissa. Vastaavasti nuori koululainen on aivan yhtä pihalla, kun opiskellaan varsinaista alaa koskevia aineita, jotka saattavat olla "vanhukselle" täysin tuttua asiaa.

        "Ei kannata sinne hakea jos sitä ei käy loppuun, muuten vie paikan semmoselta, joka sinne oikeesti haluaa."

        No tämä pätenee sekä nuoriin, että vanhoihin. Väite, että vanha hakee alalle, jonne ei oikeasti halua, on taatusti epätodennäköisempää, kuin vastaavat "erehdykset" nuorilla.

        "Itseä ainakin vituttais jos luokalla olis joku vanhus mikä ei mistään mitään tiedä."

        No tyhmät ihmiset luonnollisesti saattavat ärsyttää ketä tahansa, mutta tyhmyyden/ tietämättömyyden yhdistäminen vanhuuteen, on todella tietämätöntä.

        "On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä."

        Pitää varmaan paikkaansa, mikäli lähtökohdat olisivat samat, mutta vastoin luuloasi, väitän, että "vanhoilla" on lähtökohtaisesti huomattavasti suurempi motiivi oppia, koska he todennäiköisemmin tietävät paremmin mitä alaa haluavat opiskella. Heillä saattaa myös olla alan ruohonjuuritason kokemusta, joten he osaavat poimia paremmin oleellisen opiskelumateriaalista.

        Vastoin väitettäsi, itse palkkaisin kaikkein meiluimmin 40 vuotiaan insinöörin, jos kaikken ikäisiä olisi saatavilla ja kaikki ehdokkaat olisivat vastavalmistuneita.

        Okei, myönnetään, että ala hieman vaikuttaa asiaan, ehkä joillakin aloilla 40 vuotiaskin voi olla kalkkis, mutta ei todellakaan millään "vakavalla" alalla.


      • pätevä
        Melkein vanhus kirjoitti:

        "Kuka muka palkkaa inssi hommiin jonkun 50v, jos hänellä ei ole kokemusta _insinöörin_ töistä?"

        En tiedä, mutta vielä vähemmän näen järkeä palkata 22 vuotias insinööri mihinkään hommaan, koska heillä tuskin on kokemusta mistään.

        "Otetaan nyt kumminkin se huomioon, että 25% paikan saajista valmistuu tuolta nuorten puolelta. Miten tuommonen vanhus siellä pärjäis?"

        Tässä väitteessä on sikäli perää, että kieltämättä koulusta "vieraantuneella" on takuulla vaikeaa, kun perusasiatkaan eivät ole muistissa, mutta vain varsinaisissa aineissa. Vastaavasti nuori koululainen on aivan yhtä pihalla, kun opiskellaan varsinaista alaa koskevia aineita, jotka saattavat olla "vanhukselle" täysin tuttua asiaa.

        "Ei kannata sinne hakea jos sitä ei käy loppuun, muuten vie paikan semmoselta, joka sinne oikeesti haluaa."

        No tämä pätenee sekä nuoriin, että vanhoihin. Väite, että vanha hakee alalle, jonne ei oikeasti halua, on taatusti epätodennäköisempää, kuin vastaavat "erehdykset" nuorilla.

        "Itseä ainakin vituttais jos luokalla olis joku vanhus mikä ei mistään mitään tiedä."

        No tyhmät ihmiset luonnollisesti saattavat ärsyttää ketä tahansa, mutta tyhmyyden/ tietämättömyyden yhdistäminen vanhuuteen, on todella tietämätöntä.

        "On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä."

        Pitää varmaan paikkaansa, mikäli lähtökohdat olisivat samat, mutta vastoin luuloasi, väitän, että "vanhoilla" on lähtökohtaisesti huomattavasti suurempi motiivi oppia, koska he todennäiköisemmin tietävät paremmin mitä alaa haluavat opiskella. Heillä saattaa myös olla alan ruohonjuuritason kokemusta, joten he osaavat poimia paremmin oleellisen opiskelumateriaalista.

        Vastoin väitettäsi, itse palkkaisin kaikkein meiluimmin 40 vuotiaan insinöörin, jos kaikken ikäisiä olisi saatavilla ja kaikki ehdokkaat olisivat vastavalmistuneita.

        Okei, myönnetään, että ala hieman vaikuttaa asiaan, ehkä joillakin aloilla 40 vuotiaskin voi olla kalkkis, mutta ei todellakaan millään "vakavalla" alalla.

        niin moni yrittäjä huomaa myöhemällä iällä että tarvitsee pätevyyden .Vaihtoehto olisi tietty riittävä työkokemus ja teoriakoe niin saisi tittelin.


      • aloitan...
        pätevä kirjoitti:

        niin moni yrittäjä huomaa myöhemällä iällä että tarvitsee pätevyyden .Vaihtoehto olisi tietty riittävä työkokemus ja teoriakoe niin saisi tittelin.

        Menen syksyllä AMK:hon nuorisopuolen koulutukseen, täytän tänä vuonna 27. En ole edes ajatellut asiaa ettenkö tulisi muiden (nuorempien) kanssa toimeen, sillä olen tähän mennessä ollut monenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. En itse koe olevani edes mikään vanha. Tosin hoitoalan ko:n ollessa kyseessä epäilen myös että siellä on pakko olla hakeutunut ihmisiä jotka myös tulevat toimeen kaikkien kanssa, alakin on jo sellainen. Jotenkin mutu-tuntumalta luulen että nämä "teini" vs. aikuiset tuntuu olevan esim. liiketalouden ko:n juttu..


      • nyt jotain sanottavaa
        provosointi kunniaan kirjoitti:

        Kuka muka palkkaa inssi hommiin jonkun 50v, jos hänellä ei ole kokemusta _insinöörin_ töistä? Eli siis väität että inssi teinaa keskimäärin ~3 889€ kuussa? Oliko tuo siis ilman kokemusta insinöörin työstä vai? Ehkäpä kenties laskit sen niin että alku vaiheessa tienaa sen 2500 ja sitten kun sieltä lähtee niin tienaa isoo rahaa. Otetaan nyt kumminkin se huomioon, että 25% paikan saajista valmistuu tuolta nuorten puolelta. Miten tuommonen vanhus siellä pärjäis? Ei kannata sinne hakea jos sitä ei käy loppuun, muuten vie paikan semmoselta, joka sinne oikeesti haluaa. NUORTEN PUOLI NUORILLE. Itseä ainakin vituttais jos luokalla olis joku vanhus mikä ei mistään mitään tiedä. On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä.

        "On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä."

        Oppimiseen todella tarvitaan asennetta ja motivaatiota. Uutta voi oppia niin nuorena kuin vanhana. Nykypäivänä useassa työssä joutuu kokoajan opettelemaan uutta ettei se oppiminen lopu sinne koulunpenkille. Esim. tutkijoita jotka "tavallaan" opiskelevat kokoajan ja siis oppivat vaikka ovat "vanhoja höyniä", niin myös taiteenalalla kehitytään kokoajan yksilön iästä riippumatta, toisesta tulee parempi kuin toinen ihan millä ikäskaalalla tahansa. Geeneilläkin on vaikutuksensa, toinen osaa toista jotain paremmin tai omaksuu asiat nopeammin.

        Kuinka moni sitten käyttää tuota ikäänsä (15-28) tehokkaasti hyödykseen eli opiskelee asenne kohdalla ja erittäin motivoituneesti -> jo siitä nähdään miten sillä ei loppujen lopuksi ole suurta merkitystä nykypäivässä taidojenhankinnan osalta kuin harvemmassa tapauksessa. Vanhempi opiskelemaan aloitteleva on luultavasti yleensä motivoituneempi kuin nuori joka vielä etsii itseään, näin ei suurta eroa varmaan löydy asioiden omaksumisessa.


      • aikuisena opiskellut
        nyt jotain sanottavaa kirjoitti:

        "On myös tutkimalla todistettu, että ihminen (asenne kohdillaan) omaksuu tietoa parhaiten 15-28 vuotiaana, eikä minään vanhana höynänä."

        Oppimiseen todella tarvitaan asennetta ja motivaatiota. Uutta voi oppia niin nuorena kuin vanhana. Nykypäivänä useassa työssä joutuu kokoajan opettelemaan uutta ettei se oppiminen lopu sinne koulunpenkille. Esim. tutkijoita jotka "tavallaan" opiskelevat kokoajan ja siis oppivat vaikka ovat "vanhoja höyniä", niin myös taiteenalalla kehitytään kokoajan yksilön iästä riippumatta, toisesta tulee parempi kuin toinen ihan millä ikäskaalalla tahansa. Geeneilläkin on vaikutuksensa, toinen osaa toista jotain paremmin tai omaksuu asiat nopeammin.

        Kuinka moni sitten käyttää tuota ikäänsä (15-28) tehokkaasti hyödykseen eli opiskelee asenne kohdalla ja erittäin motivoituneesti -> jo siitä nähdään miten sillä ei loppujen lopuksi ole suurta merkitystä nykypäivässä taidojenhankinnan osalta kuin harvemmassa tapauksessa. Vanhempi opiskelemaan aloitteleva on luultavasti yleensä motivoituneempi kuin nuori joka vielä etsii itseään, näin ei suurta eroa varmaan löydy asioiden omaksumisessa.

        Juu, mulla kyllä piti lukea vähän enemmän 45-vuotiaana opiskellessani tekniikan alan jatkotutkintoa, mutta toisaalta käytin opiskeluun aikaa paljon enemmän. Myös kriittisyys lisääntyy iäkkäämmillä. Toisaalta nuoret omaksuvat myös väärän tiedon kritiikittä paljon helpommin - osahan ottaa totuutena jopa netin keskustelupalstojen kirjotukset, saati sitten painettujen kirjojen tai opettajan tekemän oppimateriaalin virheet.

        En tiedä mikä hinku nuorilla yleensä on haukkua kaikki itseään vanhemmat. Ovatko he löytäneet ikuisen nuoruuden lähteen? Jotenkin tuntuu, etteivät he tajua, että vanhenevat koko ajan itsekin. Ajattelavatko he, että elämä on itselläkin ohi sitten 40 iässä?


    • mie vaan

      Ole vanhin. Itse olen 37 vuotias ja nuorisopuolella. Osan kursseista olen suorittanut aikuispuolella. Siellä on jopa vaikeampaa, koska samat kurssit käydään paljon nopeampaa tahtia.
      Hauskaa nähdä miten tämä tämän hetkinen työtilanne vaikuttaa aikuisopiskelijoiden määrään nimenomaan nuorisopuolella....

      • hakija 41

        Varmasti on nousua ja siirtymää aikuispuolelta Mutta nostahan se sitten taso


    • mitä?

      Samanlaista se opiskelijan elämä on minkä ikäisenä tahansa. Meinaatko, että nykyinen elämäsi muuttuu niin merkittävästi, ettei opiskeleminen ole enään sinun elämäntilanteessa mahdollista. Olen 39-vuotias AMK- opskelija, eikä elämäni ole siitä miksikään muuttunut. Töissä käydään samanlailla ja vapaa-aikaa vietetään niin kuin ennen opiskelujakin.

    • pitäätäytyypakko

      Heh, olen 49 vee ja joudun hakee nuorten puolelle koska mulla ei ole haluamalleni alalle edes peruskoulutusta joten joudun aloittaa aasta kaiken. Siksi nuorten puolelle. Muuta vaihtoehtoa ei ole! Vaihdan liike-elämästä hoitotyöhön :)

    • 2170

      No itse menin opiskelemaan liiketaloutta AMK:hon 21-vuotiaana ja olin meidän luokan vanhimpia. Lähes kaikki muut olivat suoraan lukiosta tulleita. Voisi luulla, että parin vuoden ikäero ei vaikuta millään lailla, mutta kyllä se vaikutti. Jutut olivat hyvin lapsellisia, mutta sitten esim. ryhmätehtäviä tehdessä oltiin niin tiukkapipoisia että. Omaa päättelykykyä tai mielikuvitusta ei tuntunut löytyvän ollenkaan. Samaten ongelmia tuli aikataulujen suhteen. Muut tuntuivat elävän opiskelulle, eivätkä tajunneet, että muilla ihmisillä voi olla esim. työ tai perhe, joka väkisin sotkee suunnitelmia.

      Tuskin asiat tosiaan noin "huonosti" joka paikassa ovat ja tietenkin kemioilla on tekemistä asiaan. Joittenkin kanssa tulee hyvin toimeen, toisten kanssa huonommin. Oli minullakin siellä niin sanottu paras kaveri, mutta ekan vuoden jälkeen, kun piti valita suuntautumisala, valitsimme eri suuntautumiset, emmekä sen jälkeen enää opiskelleet yhdessä. Kaksi muuta "hyvää tyyppiä" keskeyttivät opinnot ennen minua.

      Eli lopulta kahden vuoden opiskelun jälkeen jätin homman kesken ja muutin muualle. Moni muukin tosin keskeytti. Suurin osa ensimmäisen vuoden jälkeen. Sekin varmasti vaikuttaa asiaan, että minkä kokoisesta koulutusohjelmasta on kyse. Meitä aloitti noin 90 oppilasta, joten selvähän se on, että osa jättää kesken eikä viihdy.

      • 33033

        Kaiketi riippuu koulutusohjelmasta. Itse menin 19-vuotiaana englanninkieliseen koulutusohjelmaan (nuorisopuolella) ja olin ryhmäni nuorin. Meitä oli koko poppoossa n.20-25 ja lähes kaikki ulkomaalaiset olivat yli 30-vuotiaita ja monet naimisissa, useilla myös lapsia. Pari muuta ryhmän suomalaista olivat 22-vuotias ja 23-vuotias (ja kaksi 20-vuotiasta oli myös mukana, mutta lopettivat ekan syksyn jälkeen kun opiskelu oli liian raskasta).


    • Eksii

      Jotenkin outoa kun osa porukka puhuu ettei iällä ole merkitystä.. Kyllä sillä on. Jos ajatellaan että perus amk opiskelija on se lukiosta päässyt 18-19 vuotias niin ero esim 25 vuotiaaseen on iso ja puhumattakaan jostain yli kolmekymppisistä. Itseasiassa suurinosa on jo "aikuistunut" jossain 22-23 vuotiaana mutta taas suurinosa 18-19 vuotiaista on kakaroita.. Ja kyllä olin itsekkin silloin juuri lukiosta päässeenä ihan pentu vielä ja lapsellinen ja voisin kuvitella ettei mikään kolmekybänen olisi viihtynyt samalla "luokalla" minun ja kavereideni kanssa

    • TodellakinOpiskelijaksi

      no ens vuonna jos pääsen, niin olen silloin 32
      että ihan huoletta sekaan vaan!

    • Liveyourdreammmm

      Meillä oli vanhin 37v sekä koulussa pyöri yli 50v äijä

    • Mummo_

      Tämä mummo aloittaa AMK:n viiskymppisenä päiväopiskeluna. Vaihdan IT-alan SOTE-alaan ja vielä uskoisin pään toimivan ja viitisen vuotta sitten opiskelin vielä uuden ohjelmointikielen. Eiköhän kirjatieto uppoa :)

    • amkvertailua

      "Meillä oli vanhin 37v sekä koulussa pyöri yli 50v äijä" Ja tulevaisuudessa ammattikorkeakouluissa pyörii yhä enemmän yli 50v. äijiä ja akkoja.

      Ammattikorkeakouluissa on kaikenikäisiä opiskelijoita. Päivätoteutuksessa on suoraan lukiosta, ammattikoulusta ja armeijasta tulleita nuoria aikuisia; nuorimmat ovat 19-20-vuotiaita. On myös keski-ikäisiä opiskelijoita, perheellisiä, ammatinvaihtajia ja irtisanottuja työttömiä. Osa on ollut jo pitkään työelämässä. Kaikkia amk-koulutuksia ei ole ns. aikuiskoulutuksena, joten on pakko hakeutua ns. nuorisopuolelle.

      Monimuotototeutuksessa on paljon perheellisiä ja / tai työssäkäyviä, yli 30-vuotiaita äitejä ja isiä. Jonkin verran on myös nuorempia, alle 30-vuotiaita opiskelijoita.

      Monimuoto-opiskelijat opiskelevat samat kurssit kuin päivätoteutuksessa. Itsekurin pitää olla kunnossa ja opiskeluaikataulua on suunniteltava. Kurssit ovat jopa vaativampia, koska lähiopetusta on vähemmän. Lähiopetuspäivät ovat pitkiä ja melko raskaita, mutta niitä on vähemmän kuin päivätoteutuksessa. Omaehtoista itseopiskelua, verkkokursseja ja kirjallisia kotitehtäviä on paljon. Ajankäytön suunnittelu on huomattavasti helpompaa, koska koululla käydään esim. vain 5-6 päivänä kuukaudessa. Omia lapsia pystyy hoitamaan hyvin kotona ja opiskelun ohessa voi käydä jopa töissä.

      Päivätoteutuksessa on paljon huonoja puolia: Pahimmillaan viikossa on useita 3-4 tunnin pätkäkoulupäiviä ja lähiopetus on siroteltu hajanaisesti pitkin viikkoa. Iso osa lähiopetuksesta on melko turhaa jauhamista ja ajanhaaskausta. Ryhmätöitä on paljon. Suurin osa ryhmätöistä on melko turhia ja niistä ei opi juuri mitään. Perhe-elämää ja työssäkäyntiä on vaikea sovittaa yhteen päivätoteutuksen kanssa. Perheelliselle opiskelijalle en siksi suosittele ns. nuorisopuolta.

      Ylemmässä ammattikorkeakoulussa on työssäkäyviä ja perheellisiä jatko-opiskelijoita. Ei se ikä ratkaise, vaan asenne ratkaisee!

      • tyhmäeikunryhmä

        " Ryhmätöitä on paljon. Suurin osa ryhmätöistä on melko turhia ja niistä ei opi juuri mitään. "

        Runsas ryhmätöiden teettäminen kyllä ihmetyttää. On aivan järjetöntä panna osaamattomat keskenään puuhastelemaan ja parhaassa tapauksessa vielä esittelemään muillekin aikaansaannoksiaan. Siitäkö pitäisi jotain oppia? Silkkaa ajantuhlausta se on, sanon minä!

        Ennen opistoista tuli osaavampaa väkeä kuin nykyään ammattikorkeasta.


    • amkvertailua

      Amk:n päivätoteutuksessa eli ns. nuorisopuolella suositaan ryhmätöitä. Niitä lykätään joka tuutista opintojen alusta alkaen. Monimuotokoulutuksessa eli ns. aikuispuolella ryhmätöitä on vähemmän, koska kukaan perheellinen ja työssäkäyvä opiskelija ei ehdi ja halua niitä tehdä.

    • 12566666

      Paljonko ryhmätöitä on nykyään monimuotopuolen tradenomiopinnoissa?
      Olisiko jollain ihan lähivuosien kokemuspohjaista tietoa?

      Kuulemma päiväopetuspuolella niitä on edelleen ihan tolkuttomia määriä, onhan se helppoa ja edullista koulun näkökannalta, mutta miten se sopii monimuotopuolelle, jossa tarkoitus on saada opinnot suoritettua myös työn ohella?

      Kuulostaa melko mahdottomalta saada 4-5 aikuisen viikkorytmiä sopimaan niin että edes suurin osa, saati kaikki, pääsisivät samaan aikaan ja samaan paikkaan toteuttamaan ryhmätyötä. Satunnaisesti tietenkin onnistuu, mutta jatkuvasti? Kuulostaa haastavalta.

      • onhannoitatullu

        Tradenomin opintoja monimuotopuolella takana 2/3 ja kyllä muutama kurssi on tehty isompana ryhmätyöprojektina. Näistä ei sitten välttämättä ole ollut tenttiä ollenkaan, jos kyseessä on juuri sellainen koko kurssin kestävä projekti.

        Monissa kursseissa on ryhmätyö/esitelmä yhtenä osa-alueena ja sitten lisäksi pienemmät palautettavat tehtävät tentti vielä lopuksi. Pari kurssia olivat ihan naurettavan helpot. 5op sillä, että "teki esitemän" oman duuninsa erinäisistä toiminnoista. Kertoili siis vaan miten homma sujuu omalla työpaikalla ja teki siitä powerpoint-esityksen. Ei kirjoja, ei juurikaan opetusta, koska lähitunneilla työstettiin vaan omaa esitystä. Laiska opettaja, mutta paras arvosana tuli (varmaan kaikille) :D Onneksi tämmöisiä ei ole ollut muita, sillä ei näissä opi mitään..

        Kielissä on sitten esitelmiä ja puhetehtäviä koko ajan, että oppii ja uskaltaa käyttää kieltä (enkku, ruotsi). Myös kirjallisia tehtäviä oli paljon ja nimenomaan kieliin käytettiin eniten lähitunteja aina.


      • ohannoitatullu

        Niin ja vielä. Voihan niitä ryhmätöitä tehdä etänä, ei se ole mikään ongelma nykyään. Ladataan dokumentit pilvipalveluun, chattaillaan fb:n tai jonkun muun palvelun kautta ja kaikki voivat tehdä omaa osuuttaan silloin kuin sopii parhaiten :)


    • DerivoivaiIntegroi

      Aloitin 46v. vakuutusyhtiön kustantantaman uudelleenkoulutuksen AMK:ssa. Vielä pikkuisen sarkaa edessä muttä pahin takana. Ensimmäiset pari vuotta oli kieltämättä raskaita, useampia kursseja mat/fys/luonnontieteitä päällekkäin. Edellisestä opiskeluista oli kulunut lähes 30 vuotta, mutta asenteella ja perkelementaliteettilla tuli kaikki suoritettua, osa jopa kiitettävillä arvosanoilla. Töitä jouduin tekemään, pitkiä päiviä ja viikonloput tehtävien parissa.

      Ryhmätöitä on ollut lähes puolet muista aineista, esitelmiä, raportointia, projekteja. Syy ryhmätöiden/paritöiden lisääntymiseen on tullut työelämän/työnantajien pyynnöstä. Valmistuneiden nuorien inssien suurin puute on ollut näiden taitojen puute (tämän voin kompata omalta pitkältä työsaralta nähtynä), näin jääden työnantajien opetettavaksi. Kieltämättä on välillä risonut tiettyjen kavereiden perässä hinaaminen, mielenkiinnon tai laiskuudesta johtuen. Monilla nuoremmilla on myös jonkinlaista osa-aikatyötä jotta selviytyvät menoistaan ja aiheuttaa omalla tavallaan tietysti ajan puutetta ja uupumista joka heijastuu sitten opiskeluun ja esim. ryhmätöihin. Monesti on tullut työtä tehtyä ja valmisteltua karhunosa ennenkuin muut hypänny mukaan. Vastaavasti kuitenkin on tullut monessa tilanteessa nuorisolta apuja ja pelastaneet tuntitehtävissä. Jokaisella on vahvuutensa. On ollut ryhmätöitä jossa sitten oma panos onkin jäänyt fiksumpien jalkoihin.

      Monimuoto ja aikuiskoulutus on monilla kouluilla toistaiseksi historiaa. Rahoituksen puutteessa ovat joutuneet luopumaan ilta ja viikonloppu opetuksista. Itsekin nyt seikkailen välillä päiväopiskelijoiden "nuorison" matkassa, mutta täytyy myöntää että on ollut mitä mielenkiintoisinta aikaa viimeiset vuodet. Positiivista on ollut myös nuorten suhtautuminen, aina on tullu apuja kavereilta tarvittaessa ja välillä jopa kysytty neuvoja tai mielipidettä. Suosittelen kaikille jotka harkitsevat alan vaihtoa syystä tai toisesta Ammattikorkean vaikka opiskeluaika on pitkä ja välillä raskasta. Taloudellisestikin on pärjännyt kohtalaisen hyvin kun on hyvät tuet luotu aikuisopiskelulle. Both thumbs up!

    • Aikuisenaamkissa

      "miten se sopii monimuotopuolelle, jossa tarkoitus on saada opinnot suoritettua myös työn ohella?" Sopii huonosti! Myös amk:n päivätoteutuksissa opiskelee perheellisiä aikuisia ja työssäkäyviä ihmisiä.

      Tradenomiopinnoista ei tietoa, muta terveysalalla ryhmätöitä tungetaan joka tuutista!

      Ammattikorkeakoulun ryhmätyöt ovat suurimmaksi osaksi turhaa ajanhaaskausta. Päivätoteutuksessa niitä on ensimmäisestä viikosta alkaen. Opiskelijan suorituksen arvioiminen on ryhmätyössä epäoikeudenmukaista, koska työmäärä ja vastuu eivät jakaudu tasan. Yksi on päävastuussa, muut vetelehtivät. Kaikki saavat saman arvosanan. Yksi kovalla työllä ja muut tekemättä juuri mitään.

      Kurssien sisältöä voisi päivittää. Ammattikorkeakoulun terveysalojen hoitotyössä keskitytään liikaa vanhuspuoleen. Joka tuutista tulee säärihaavaa, ummetusta, dementiaa ja Alzheimerin tautia. Terveysalalla tehdään monta harjoittelua, joista ensimmäinen vanhustyössä eli vanhainkodissa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla. Kotihoitoharjoittelu on täysin turha. Vastaavasti esimerkiksi kotona työskentelevistä omaishoitajista ei puhuta juuri mitään eivätkä opiskelijat tutustu omaishoitajien arkeen. Harjoittelut voisi päivittää samalla ja jättää turhimmat jaksot pois!

      Ammattikorkeakouluihin tulisi lisätä joustavaa monimuoto-opetusta. Nimenomaan ilta- ja viikonloppuopetusta ja verkkokursseja, koska ne mahdollistavat aikuisille, perheellisille ja työssäkäyville ihmisille joustavan mahdollisuuden opiskella!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe