Töihin Uuteen-Seelantiin

Uppopallo

Kirjoitin saman viestin myös pallontallaajiin, mutta in case täällä käy eri porukkaa, laitetaanpa tännekin :) nyt olisi suunnitteilla muutto töihin Uuteen-Seelantiin mahdollisesti joulun tienoilla ja kaipaisimme kovasti kokemuksia teiltä prosessin läpi käyneiltä. Olemme tutkineet kyllä immigrationin nettisivuja ja todenneet, että kovin on byrokraattista, mutta jonkinmoiset tsäänssit voisi olla kuitenkin saada viisumi Tahdottaisiin siis hakea skilled migranttina, mikäli mahdollista. Osaisiko joku kertoa: -Kauanko kesti hakuprosessi? Ensimmäisen paperin täyttämisestä lopullisen viisumin saamiseen? -Saitteko helposti kaikki tarvittavat paperit? Mitä kaikkia lopulta vaadiittiin? -Paljonko viisumihässäkästä tuli kustannuksia? Tutkinnon hyväksyttäminen, englannin testi jne... -Minulla ja avomiehellä on sama tutkinto (eri pääaine), pitääkö kummatkin hyväksyttää silti erikseen? -Ilmeisesti ei oo helppo löytää töitä, mutta koska on jo yliopistotutkinto takana, niin ei kovin esim baarimikoksi huvittaisi pysyvästi mennä. Onko siis kokemusta, miten vaikea saada esim kaupalliselta alalta töitä? -Palkkataso on ilmeisesti alempi kuin täällä, mutta kuinka paljon? Halu lähteä olisi todella korkealla, mutta katsotaan onnistuuko

16

5848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissus

      Myös minä ja mieheni suunniteltiin vielä vuosi sitten oikein toden teolla muuttoa uuteen seelantiin. Joitain asioita ennätin siis selvittää: -Suomalaiset opintotodistukset tulee käännättää virallisella tulkilla (leima) englanniksi. Suomalainen tutkintotodistus täyttää EU:n standardit ja pitäisi näin ollen kelvata kaikkialla. Tuo on asia josta jouduin soittamaan aina opetusministeriöön asti ennen kuin sain vastauksen. Ilmeisesti kumpainenkin tarvitsee oman, virallisen käännöksen todistuksestaan. - Esim. immigrationiin vaadittava lääkärintodistus kaikkine tutkimuksineen ja röntkeneineen maksaa suomessa n. 1000€/hlö. Tarkkaa hintaa emme saaneet. Hinta on korkea koska tutkimuksen saa tehdä vain uuden seelannin hyväksynnän saanut lääkäri. Heitä on suomessa muistaakseni kaksi (Turussa ja Helsingissä). Todistus on voimassa (jos oikein muistav) vain 2kk. eli sen ajoittaminen oikeaan ajankohtaan on erittäin tärkeää. - Viisumin saaminen kestää, jos sen hakee Lontoosta kuten me suunniteltiin, noin 2 viikkoa. Mikäli ko. viisumia hakee vasta uudesta seelannista käsin, on lähin viisumeita myöntävä elin kait australiassa. En kuitenkaan ole 100% varma, saavatko he näitä myöntää, sillä useassa tiedotteessa mainittiin tuo Lontoo. - Maahan voi matkustaa ilman viisumia. Lentokentällä passiinne leimataan 2kk:n viisumi ja sinä aikana kaikkien muiden tarvittavien dokumenttien haku onnistuu sieltä käsinkin, näin olen ymmärtänyt(olemmehan me EU:n kansalaisia ja monessa asiassa siellä etuoikeutettuja). Teidän tulee marssia heti poliisilaitokselle ja kertoa että työ- ja oleskelulupa olisi saatava. Sieltä asianne laitetaan eteenpäin ja tiedät lähetetään muutamaan muuhun "pakolliseen käyntikohteeseen". Ensin myönnetään yeensä 2 vuoden luvat. Työlupa onkin sitten hankalampi sillä se voi yhtä hyvin jäädä saamatta vaikka sen oleskeluluvan saisikin. Työluvan saa helpommin kun on valmis työpaikka ja työnantaja auttaa luvan haussa. Silloin ei pitäisi tulla ongelmia. Niitä lääkärintodistuksia yms. papruja tarvitsee enempi vasta siinä kohdin kun aikoo hakea pysyvää oleskelulupaa. Sitä ei voi hakea ennen kuin tuo 2 vuotta on täyttynyt, näin käsitin.

      • uppopallo

        Kiitos paljon vastauksesta! 1000 eur lääkärintodistuksesta?! Huh, tota en tienny... Mitä kautta muuten löysitte nämä lääkärit? Te ette ilmeisesti hakeneet skilled migranteina (vaan work to residence?), koska silloin saa suoraan pysyvän viisumin eikä ensin väliaikaista. Meidän ala ei ole shortage-listillä, niin meidän on pakko hakea skilledeinä. Eivät kyllä ole liian helpoksi tätä hakemista tehneet :)


      • lisää
        uppopallo kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! 1000 eur lääkärintodistuksesta?! Huh, tota en tienny... Mitä kautta muuten löysitte nämä lääkärit? Te ette ilmeisesti hakeneet skilled migranteina (vaan work to residence?), koska silloin saa suoraan pysyvän viisumin eikä ensin väliaikaista. Meidän ala ei ole shortage-listillä, niin meidän on pakko hakea skilledeinä. Eivät kyllä ole liian helpoksi tätä hakemista tehneet :)

        Dundernews.comin foorumilta. Se on australiansuomalaisten yhteisö, jossa o0n myös mukana Uudessa Seelannissa asuvia.


      • uppopallo
        lisää kirjoitti:

        Dundernews.comin foorumilta. Se on australiansuomalaisten yhteisö, jossa o0n myös mukana Uudessa Seelannissa asuvia.

        Kiitos vinkistä! Menenpä heti katsastamaan sivut.


      • Kissus
        uppopallo kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! 1000 eur lääkärintodistuksesta?! Huh, tota en tienny... Mitä kautta muuten löysitte nämä lääkärit? Te ette ilmeisesti hakeneet skilled migranteina (vaan work to residence?), koska silloin saa suoraan pysyvän viisumin eikä ensin väliaikaista. Meidän ala ei ole shortage-listillä, niin meidän on pakko hakea skilledeinä. Eivät kyllä ole liian helpoksi tätä hakemista tehneet :)

        Lista niistä lääkäreistä maittain jotka ovat saanet hyväksynnän em. testien tekoon ja todistuksen kirjoittamiseen lytyi muistaakseni sieltä linkkien kautta immigration-sivuilta. En muista enää tarkkaan, mistä mutta sivut taisivat olla nämä: http://www.visabureau.com/newzealand/immigration.aspx?s_cid=31001445&OVRAW=Nz Immigration&OVKEY=nz immigration&OVMTC=standard&OVADID=6789678031&OVKWID=51399465031 Jostain tuolta se linkki eteen tupsahti. Selasin noita sivustoja varmaan pari viikkoa jotta sain asioihin selvyyttä. Hinta selvisi vasta kun soitin suomalaiselle lääkärille (yksityislääkäreitä) ja tiedustelin koko testisarjan todistuksen noin-hintaa.


      • Kissus

        Tiesithän turvallisuusselvityksestä? Siis siitä paperista jonka kait saa poliisin kautta ja jossa kerrotaan jos on esim. jäänyt muksuna kiinni karkkivarkaista :) Se lienee jonkin asteinen selvitys kunniallisuudesta.


      • Kissus
        Kissus kirjoitti:

        Lista niistä lääkäreistä maittain jotka ovat saanet hyväksynnän em. testien tekoon ja todistuksen kirjoittamiseen lytyi muistaakseni sieltä linkkien kautta immigration-sivuilta. En muista enää tarkkaan, mistä mutta sivut taisivat olla nämä: http://www.visabureau.com/newzealand/immigration.aspx?s_cid=31001445&OVRAW=Nz Immigration&OVKEY=nz immigration&OVMTC=standard&OVADID=6789678031&OVKWID=51399465031 Jostain tuolta se linkki eteen tupsahti. Selasin noita sivustoja varmaan pari viikkoa jotta sain asioihin selvyyttä. Hinta selvisi vasta kun soitin suomalaiselle lääkärille (yksityislääkäreitä) ja tiedustelin koko testisarjan todistuksen noin-hintaa.

        Tässä linkki niihin suomalaislääkäreihin jotka ovat hyväksyttyjä: http://www.immigration.govt.nz/templates/Content/ListsPopup.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=/migrant/stream/work/skilledmigrant/LinkAdministration/ToolboxLinks/paneldoctors.htm?level=1&NRNODEGUID={CFB57008-F351-421E-95DB-E5FD2D45B4D5}&NRCACHEHINT=Guest&level=1 Tässä suora linkki alkuperäiselle sivulle (jos tuo edellinen ei toimi): http://www.immigration.govt.nz/ Klikkaa avautuvan sivun oikelta "DOCTORS FOR IMMIGRATION MEDICALS " ja kirjoita seuraavan sivun search-ruutuun Finnland.


      • uppopallo
        Kissus kirjoitti:

        Tässä linkki niihin suomalaislääkäreihin jotka ovat hyväksyttyjä: http://www.immigration.govt.nz/templates/Content/ListsPopup.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=/migrant/stream/work/skilledmigrant/LinkAdministration/ToolboxLinks/paneldoctors.htm?level=1&NRNODEGUID={CFB57008-F351-421E-95DB-E5FD2D45B4D5}&NRCACHEHINT=Guest&level=1 Tässä suora linkki alkuperäiselle sivulle (jos tuo edellinen ei toimi): http://www.immigration.govt.nz/ Klikkaa avautuvan sivun oikelta "DOCTORS FOR IMMIGRATION MEDICALS " ja kirjoita seuraavan sivun search-ruutuun Finnland.

        Kiitos näistäkin vastauksista :) Ei tosiaan kovin montaa noita lääkäreitä näytä olevan...


      • varmaan
        Kissus kirjoitti:

        Tiesithän turvallisuusselvityksestä? Siis siitä paperista jonka kait saa poliisin kautta ja jossa kerrotaan jos on esim. jäänyt muksuna kiinni karkkivarkaista :) Se lienee jonkin asteinen selvitys kunniallisuudesta.

        rikosrekisteriotetta. Se tarvitaan muös muihin maihin kun hakee pysyvää residenssiä.


      • toinen koti

        No siinä tulikin tärkeimmät,jotta,voi lähteä pois byrokraattisesta Suomesta huisin nevadaan.Rakastan Uutta-Seelantia ja sen luontoa ja putouksia.Ei se silti Suomen talvikelejä voita,mut,kuka tietää,mitä ens talvi tuo tullessaan.


    • Hiawatha85

      Olen itse juuri hakemassa Skilled Migranttina Uuteen-Seelantiin oleskelulupaa. EOI on juuri valittu, varmaan kohta tulee kutsu hakemaan viisumia. Jee :)

      On kyllä byrokraattista, voin sanoa! Tutkinnon hyväksyttäminen on aika kallista, yksin kaikkien tarvittavien virallisten käännösten hankkimiseen menee noin 500 €. Lääkärintarkastukseen menen ensi viikolla, toivottavasti se ei ole niin kallista kuin keskustelupalstoilta on saanut lukea.

      Kannattaa aloittaa prosessi riittävän aikaisin! Minulla tulee kyllä kiire, olen muuttamassa 1.9. pysyvästi. En vain saanut tätä ennen 2 vuotta työkokemusta täyteen.

      Kannattaa totta kai yrittää hakea Skilled Migranttina jos tuo 100 pistettä täyttyy, luulisin että jos EOI valitaan niin on jo paljon voiton puolella. Pitää vaan olla tarkkana että kaikki paperit löytyy. Immigration New Zealand-sivusto kannattaa tutkailla läpi tosi tosi huolella, siellä on ajantasainen ja luotettava tieto asioiden kulusta.

      Itse aion ottaa vastaan aluksi melkein mitä työtä tahansa jotta pääsee sisälle yhteiskuntaan ja sitten alkaa etsiä oman alan töitä.

      Jos jotain oikein kovin haluaa, yleensä löytää tien :)

    • NZ

      Hei!

      Terveisiä Uudesta-Seelannista. Mäkin haluan kertoa, millaista täällä on. Ystäviä ei pahemmin kiinnosta...

      Osaisiko joku kertoa:
      -Kauanko kesti hakuprosessi? Ensimmäisen paperin täyttämisestä lopullisen viisumin saamiseen?

      Joku mainitsi Lontoon. Me asuttiin Englannissa silloin kun me haettiin viisumia/työlupaa. Lupa tuli kahdessa viikossa Lontoosta.

      -Saitteko helposti kaikki tarvittavat paperit? Mitä kaikkia lopulta vaadiittiin?

      Joku muukin tähän on kerennyt vastata.Eli erittäin helposti saatte kokoon kaikki paperit. Kaikista maista rikosrekisteriotteet, siellä missä olet asunut viimeisen viiden vuoden aikana, Suomesta myös "syntymätodistus"...joten en sitten vastaa enempää.

      -Paljonko viisumihässäkästä tuli kustannuksia? Tutkinnon hyväksyttäminen, englannin testi jne...

      Paljon. 1 500 puntaa varmaan kaikkiaan. Täällä todistuksen hyväksyminen maksaa 450 Nz dollaria, mutta en suostu sitä tekemään, koska Masters on aina masters. Mutta siiheen permanent residencyyn sen tarvitsee, mutta mä en ajatellutkaan jäädä tänne. En ikinä jää, mutta jääkää te-

      -Minulla ja avomiehellä on sama tutkinto (eri pääaine), pitääkö kummatkin hyväksyttää silti erikseen?

      Kai se todistus on henkilökohtainen. Että olis hyvä olla omat todistukset.

      -Ilmeisesti ei oo helppo löytää töitä, mutta koska on jo yliopistotutkinto takana, niin ei kovin esim baarimikoksi huvittaisi pysyvästi mennä. Onko siis kokemusta, miten vaikea saada esim kaupalliselta alalta töitä?

      Töitä on aivan mahdoton saada, vaikka olis kuinka työkokemusya kokemusta. Edes työhaastatteluluun pääseminen on erittäin vaikeaa, vaikka paikallinen olis kuinka viilannut hakupaperit. Olen ollut yhdessä kunnon työhaastattelussa vuoden aikana. Ainoa keino saada töitä, on networking, jos se vaan jotenkin onnistuu. Minä olen jo vuodessa luovuttanut työnhaun ja olisin tosi tosi onnellinen, jos pääsisin pois, mutta kun tota siippaa pitää vielä odottaa. Pakko oli vain mennä markettiin maisterin papereilla. Mutta älkää te menkö, mä en enään välitä. Mutta Never give up!

      -Palkkataso on ilmeisesti alempi kuin täällä, mutta kuinka paljon?
      Halu lähteä olisi todella korkealla, mutta katsotaan onnistuuko

      Mmmm...supermarketissa joo, surkea palkka ja aina pitäisi jaksaa hymyillä. Kovasti kyllä saa tehdä töitä suhteessa huonoon palkkaan. Ja mun englanninkieltä kehataan silti haukkua kokoajan. Mutta so what, ei kannata alistua, kenestäänkään ei tarvi piitata ja ottaa nokkiinsa.
      Sulhasmies tienaa 65 000 dollaria vuodessa, joka on parempi kuin keskiverto kiwiperheen palkka vuodessa (53 000 dollaria). Nälkää en ole siis nähnyt. Jos haluaa kunnon työn, on pakko varmaan tehdä töitä vähän aikaa ilmaiseksi. Sen ajattelin nyt tehdä, että saan edes jotakin "alan" työkokemusta. Pakko kait pitää tota markettia siivellä, kun ei oo muutenkaan rahaa. Mutta kyllä työkokemuksen taso on nyt huimasti laskenut, kun tänne joutu tulemaan. Mutta mikään työ ei ole pahasta. Sen muistan sitten sueraavaksi sanoa.

      • NZ

        Ups, anteeksi kaikki kirjoitusvirheet. Tulin just Suomesta, jet laagi vaivaa. Mutta seli seli. Onnea yritykseenne, ja samalla pidätte minulle peukkua, että pääsen täältä pois.


      • viisu-mi
        NZ kirjoitti:

        Ups, anteeksi kaikki kirjoitusvirheet. Tulin just Suomesta, jet laagi vaivaa. Mutta seli seli. Onnea yritykseenne, ja samalla pidätte minulle peukkua, että pääsen täältä pois.

        Kuinka tulee menetellä jos olen menossa maahan turistina? Viisumiahan ei tarvitse, mutta olen oleskellut maassa aiemmin wh-viisumilla jo melkein 12kk. Nyt siis olen menossa turistina, mutta tuon aiemman oleskelun vuoksi 12kk raja täyttyy.

        Minne tuo medical certificate siis tulee lähettää kun varsinaista viisumihakemusta ei ole? Kuinka nopeasti paperit saa lääkäriltä ulos, saman tien? kuinkahan nopeasti paperit menevät perille, aika on hyvin kortilla....
        KIIRE, PANIIKKI!


      • Klyymi
        viisu-mi kirjoitti:

        Kuinka tulee menetellä jos olen menossa maahan turistina? Viisumiahan ei tarvitse, mutta olen oleskellut maassa aiemmin wh-viisumilla jo melkein 12kk. Nyt siis olen menossa turistina, mutta tuon aiemman oleskelun vuoksi 12kk raja täyttyy.

        Minne tuo medical certificate siis tulee lähettää kun varsinaista viisumihakemusta ei ole? Kuinka nopeasti paperit saa lääkäriltä ulos, saman tien? kuinkahan nopeasti paperit menevät perille, aika on hyvin kortilla....
        KIIRE, PANIIKKI!

        sinne mitään medical certificatea viisumivapaana turistina matkustavan tarvitse lähettää. Se 12 kk oli sen wh:n raja, mutta eikö se nollaudu kun olet maasta poistunut ja wh-viisumisi päättynyt.


    • töttörööö23

      hei paistaakos uudessa seelannissa aurinko enempi kuin suomessa ? ja mitenkäs se paistaa siellä ? onkos siellä yhtä paljon luxeja koko vuoden ajan niinkuin suomen kesällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe