Kotona luonnon sammakoita

apua

Lapseni oli tuonut parvekkeelle astiassa sammakon kutua (munavaihe). Pyysin häntä viemään sen pois, mutta asia unohtui muutamaksi päiväksi. Kun lapseni olisi vienyt sitten pois kudun, oli lätäkkö kuivunut. Niinpä ne ovat edelleen meillä parvekkeella ja siellä on liikettä, erityisesti tänään siellä pyristellään pieniä pyrstön alkuja. Mitä ne syövät ja mistä tiedän mihin lätäkköön ne voisin viedä?

22

3090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Heti kuoriutumisensa jälkeen sammakko elää munavaiheesta jäljelle jääneen ruskuaispussin varassa päivän-pari. Eli se ei tänä aikana varsinaisesti syö mitään. Niinpä teillä on hyvin aikaa palauttaa otukset luontoon tänä iltana - lauantaina, eikä ruokkimisesta tarvitse huolehtia sen enempää. Sammakon nuijapäiden asuinpaikaksi kelpaa melkein mikä tahansa lätäkkö, lampi tai oja joka ei kuivu pariin kuukauteen. Siinä lähiseudulla on varmasti jokin pellon laidalla tai tien vierustalla kulkeva oja, lutakko tai lätäkkö johon eläimet voi palauttaa. Jos vesi on lisäksi sellainen että sen pohjassa kasvaa (vesi)kasveja, eikä siinä asu kaloja, on se sammakonpoikasille mitä mainioin kasvuympäristö. Mitä lähempää alkuperäistä keräyspaikkaa uusi vesi löytyy, sen parempi. Ja jos paikka olisi vielä lähellä kotianne, voisitte kesän mittaan käydä kurkistelemassa lapsen kanssa sammakoiden kehitystä luonnossa :) *** Hienoa huomata että joukossa on vastuuntuntoisia vanhempia: sammakko (myös sen munat ja nuijapäät) ovat lain mukaan rauhoitettuja, joten niitä saa vain katsella, ei koskea (tai kerätä). Erityisesti lapset eivät aina rauhoituksesta tiedä tai eivät asiaa ymmärrä, jolloin on vanhemman velvollisuus huolehtia laittomasti kerättyjen nuijapäiden luontoon palauttamisesta. Juuri kuten kysyjä on tekemässäkin. Kiitos siitä, ja onnea matkaan pikkusammakoille!

      • oiöhojpäoj

        Meille tuli kanssa samanlainen tapaus ja sammakot olivatkin meillä koko kesän, vaikka rauhoitettuja ovatkin. Vettä sammakoille sitten haettiin kerran päivässä hyvin, HYVIN pienestä lätäköstä ja elivät sitten astiaan/kiviin muodostuneella levällä. Sammakoille tuli kauniit koivet ja käpälät, mutta pyrstö ei surkastunutkaan pois ja kuolivat jostakin syystä. Virkeitä pikku otuksia olivat ;)


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        oiöhojpäoj kirjoitti:

        Meille tuli kanssa samanlainen tapaus ja sammakot olivatkin meillä koko kesän, vaikka rauhoitettuja ovatkin. Vettä sammakoille sitten haettiin kerran päivässä hyvin, HYVIN pienestä lätäköstä ja elivät sitten astiaan/kiviin muodostuneella levällä. Sammakoille tuli kauniit koivet ja käpälät, mutta pyrstö ei surkastunutkaan pois ja kuolivat jostakin syystä. Virkeitä pikku otuksia olivat ;)

        Juuri tästä syystä eläimet pitää palauttaa luontoon (eikä niitä pitäisi alunperin sieltä pois kerätäkään). Valtaosa ihmisten kasvattamista sammakonpoikasista kun kuolee ennen muodonvaihdosta hoitovirheiden takia. Niinpä luontoon palauttaminen on eläimille parempi vaihtoehto.


      • kokemuksia täällä
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Juuri tästä syystä eläimet pitää palauttaa luontoon (eikä niitä pitäisi alunperin sieltä pois kerätäkään). Valtaosa ihmisten kasvattamista sammakonpoikasista kun kuolee ennen muodonvaihdosta hoitovirheiden takia. Niinpä luontoon palauttaminen on eläimille parempi vaihtoehto.

        Mä kans joskus pienenä "kasvatin" kudusta sammakoita. Yleensä vain 1 kymmenestä selvisi muodonvaihdoksen läpi ja aikuisen näköisenä olivat tosi kitukasvuisia. En edes sillon tienny että sammakot on rauhotettuja ja kai mä niillä sammakoilla yritin lievittää oman lemmikin tarvetta, kun ei mulla niin pienenä mitään omaa lemmikkiä ollu..


      • Sammakkohöpsö
        kokemuksia täällä kirjoitti:

        Mä kans joskus pienenä "kasvatin" kudusta sammakoita. Yleensä vain 1 kymmenestä selvisi muodonvaihdoksen läpi ja aikuisen näköisenä olivat tosi kitukasvuisia. En edes sillon tienny että sammakot on rauhotettuja ja kai mä niillä sammakoilla yritin lievittää oman lemmikin tarvetta, kun ei mulla niin pienenä mitään omaa lemmikkiä ollu..

        Oma pieni lampi tai lätäkkö niin eikö sammakoita voisi pitää siinä??? Vai olenko ymmärtänyt asian väärin?


      • Käärmemies
        Sammakkohöpsö kirjoitti:

        Oma pieni lampi tai lätäkkö niin eikö sammakoita voisi pitää siinä??? Vai olenko ymmärtänyt asian väärin?

        Jos sammakot tulevat lampeesi luonnostaan, niin sitten ne voivat asustaa siinä.
        Mutta rauhoitettua lajia ei saa siirtää paikasta toiseen. Ja vaikka laji ei edes olisi rauhoitettu, ei omavaltainen "siirtoistuttaminen" uusiin paikkoihin ole suositeltavaa. Se päättyy niin helposti huonosti, ettei kannata edes yrittää. Sammakon tapauksessa hankalinta on talvehtimispaikka: jos uudella alueella ei ole sammakoille sopivaa talvehtimispaikaa, kuolevat kaikki siirretyt eläimet heti seuraavana talvena. Lisäksi siirrot voivat levittää sairauksia, tai muita epätoivottuja asioita.


      • Sammakkohöpsö
        Käärmemies kirjoitti:

        Jos sammakot tulevat lampeesi luonnostaan, niin sitten ne voivat asustaa siinä.
        Mutta rauhoitettua lajia ei saa siirtää paikasta toiseen. Ja vaikka laji ei edes olisi rauhoitettu, ei omavaltainen "siirtoistuttaminen" uusiin paikkoihin ole suositeltavaa. Se päättyy niin helposti huonosti, ettei kannata edes yrittää. Sammakon tapauksessa hankalinta on talvehtimispaikka: jos uudella alueella ei ole sammakoille sopivaa talvehtimispaikaa, kuolevat kaikki siirretyt eläimet heti seuraavana talvena. Lisäksi siirrot voivat levittää sairauksia, tai muita epätoivottuja asioita.

        Viimevuonna olin kävelemässä kotiin päin ja näin lammessa vilskettä ja vilinää. Siellä oli paljon nuijapäitä. En ollut huomannut niitä aikaisemmin. Mietin saako niitä pitää omassa lammessa mutta nyt asia selvisi!


    • nuijapää xd

      moi! missä asut? on helpompi vastata mihin lätäkköön/puroon ne voi viedä jos tiedän.
      ennen kuin nuijapäille on kehittynyt jalat sinun ei kannata viedä niitä takaisin vaan antaa niille säännöllisesti pieniä hyönteisiä ruuaksi jotta ne pärjäävät sillä nyt tässä vaiheessa nuijapäät eivät lluonnossa osaa itse pyydystää ruokaa. lähetä vistiä niiden voinnista ja kerro vain mulle jos tarviit apua! :)

    • nuijapää xd

      moi! ai niin unohdin yhen asian! minkä kokoisessa astiassa suijapäät nyt ovat? entä minkälaista vettä siinä on? =D

    • SammakkoFani 2

      Joo muuten minunkin mielestäni kannattaisi laittaa nuijjapäät sitten omaan lampeen kasvamaan(voit kaataa sinne jostain toisesta lammesta silloin tällöin vettä jos pääsee kuivumaan)
      Voit myös ruokkia vaikka hyttysillä(ne oppivat kyllä itsekkin metsästämään)
      ja pitää "luonnollisella tavalla huolta".

      ......................................................

      Omastakin mielestä on mukava kun on vastuuntuntoisia vanhempia!
      Meikäläisen kaverin äiti kerran kaatoi kudun vain nurmikolle kuivumaan ja se vasta olikin typerä juttu!
      Eläimet ovat syyttömiä ja heilläkin on oikeus kasvaa ja nauttia elämästä sanon minä!

    • Sammakkomies!

      Apua! Löysin itse tosi tosi pienen sammakon, ja laitettiin se kosteahkoon astiaan, jossa on ruohoa ja kasveja... Haluaisin nyt kysyä, että mitä sammakko syö, koska ajattelin itse hankkia terraariosammakon, ja ensin harjoitella tämän kanssa päivän tai pari.

      • sonja lindström

        teit han oi ken ku pelas tit sen rau kan


    • tania78

      Syö pieniä kärpäsiä jne.
      Tuskin kuitenkaan syö vankeudessa...
      Hyvä, että hankit oikean lemmikin ja päästät kaverin takaisin !

      Tuolta Sammakkolammen sivuilta löytyy hyvin tietoa eri lajeista.

    • sonja lindström

      miniulla on sammakko enkä tiiäse rotuu löysinsen meidä pihan maasta

    • ..

      Minäki löysin tänään sammakon, se oli jotenki onnistunu pomppaamaan kastelukannuun eikä päässy enää pois.

    • lasilav

      sammakot on kyllä päästettävä vapaaksi. suihkuta puutarhaletkulla pihaasi
      lätäkkö

    • syytönsammakko!!!

      Pikkuveli löysi kavereineen jostan sammakon, ihan ison ja semmosen, ja mulla nytten huoli, että en anna toisen kitua ja kuolla pois. Pikkuveli laitto sen isoon astiaan missä on pohjalla vähän mutaa lehtiä yms. ja sitten n.40cm vettä. En tiedä miten pitkään se on siellä ollut, mutta se on vielä elossa. Oisko järkevintä viedä heti huomenna järven rantaan, mistä läytyy kaikenlaista pikkuelävää (käytiin siellä just viimeviikolla keräilemässä ötököitä koulun kanssa) vai voiko sen päästää jo nytten tonne mehtään? ja kun huomenna ei oikein kerkeis miteenkään... Ja kun omatunto painaa, enkä saa unta! Ei varmaan kyllä kukaan vastaa seuraavaan kuukauteen ainakaan, mutta minkäs minä sille mahan, jonneki piti mennä päästään höyryjä!

    • Käärmemies

      Kerro veljellesi että sammakon kiinni ottaminen on laitonta. Lisäksi sammakon pitäminen akvaariossa jossa on 40 cm vettä, mutta ei ollenkaan maata on myös eläinsuojelurikos. Eli tässä on ainekset useampaankin eri rikokseen ja sitä kautta potentiaalisesti suuriinkin sakkoihin.
      Sammakko pitää palauttaa luontoon mahdollisimman nopeasti. Mieluiten sinne mistä se on pyydystettykin. Mutta ei tuo järvenrantakaan huonolta kuullosta.

    • yksi 88

      Miksi se pois olisi tarvinnut viedä?Olisit siirtänyt akvaterraarioon.Itse tein yhdelle sammakolle sillai ja se laki kutunsa ja pian oli siimahäntiä terra täynnä ja satoja pieniä sammakoita, suloisia.Sitten päästin luontoon ja tänä päivänä sammakot hyppii pihallani.Oli vielä viitasammakko.Olo on hyvä kun satakunta sammakkoa tuli lisää.

    • Käärmemies

      Sammakoiden hedelmöitys on ulkoinen. Niinpä yksi sammakko ei voi laskea kutua yksinään, tai ainakaan siitä ei tule poikasia. Joten palaapa bilsantunnille sen sijaan että trollailet täällä keskusteluissa!

    • sammakko nutipäitä

      Löysin aika hunosta paikasta kutua jossa oli vähän jotain saasteista vettä otin ne huostaan ja nyt ne on semmosessa 2 m.pitkässä kahluunaltaassa joka on pyöreä.ne on jo jotain 4,5 cm pitkiä nutipäitä et ajattelin viedä ne saareen jos on muitaki sammakoita mut ensin oottaisin et ne kasvaa vähän enemmän, mitä mun kantsis tehä? mä heitän altaaseen vähän väliä hyttysiä.

    • Sammakko:)

      Mummuni on kasvattanut sammakon kudusta aikuisen sammakon:). Ei se ihan mahdottomalta kuullosta vaikka pitäisitte ne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe