Olkavarren lihakseen pistäminen i.m

Tyttönen--

Hei. Nyt kaipaisin ammattilaisten muistinvirkistystä. Miten pistän olkavarren lihakseen oikeaoppisesti? Olen lähihoitaja. 2004 valmistunut, ja erikoistumisvuonna opettelimme lihakseen piston. Nyt olen ollut muutaman vuoden hoitovapaalla kotona. Joten kaipaisin muistin virkistystä kiitos! Lupauduin pistämään sisaruksilleni rokotukset. Eikös neulan voi pitää aivan suorassa kun pistää? Ja lähinnä sitä mietin miten voin olla varma että pistän varmasti siihen lihakseen, enkä ihon alle vain.

22

17436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähihoitajaksi 2003

      Reilu 5 vuotta sitten valmistuin ja aikanani koulussa opetettiin niin, että kyynärvarresta kämmenen verran ylöspäin ja olkapäästä sama alaspäin. Eli näiden kämmenten väliin jäävä alue on pistämistä varten ja itse muistelisin, että neula pitää olla suorassa pistettäessä. (En ole joutunut/päässyt pistämään, sillä työskentelen päiväkodissa).

      • klp-äö

        Tiedäthän toki sen että noin vain ja varsinkaan kotioloissa ei rokotuksia, minkäänlaisia, ole turvallista pistää, vaikka sen im-pistotekniikan nyt sitten täältä netistä oppisikin. Onko mahdollisen anafylaktisen shokin hoitoon tarvittavat lääkkeet ja osaaminen hallussa?


      • lähäriksi :)
        klp-äö kirjoitti:

        Tiedäthän toki sen että noin vain ja varsinkaan kotioloissa ei rokotuksia, minkäänlaisia, ole turvallista pistää, vaikka sen im-pistotekniikan nyt sitten täältä netistä oppisikin. Onko mahdollisen anafylaktisen shokin hoitoon tarvittavat lääkkeet ja osaaminen hallussa?

        Anafylaksis tulee jos ampiainen tai mehiläinen tai vaikka käärme puree. Rokoteneula on sterilisoitu eikä niin likainen kuin ampiaisen neula.


      • lähäriks:)))
        lähäriksi :) kirjoitti:

        Anafylaksis tulee jos ampiainen tai mehiläinen tai vaikka käärme puree. Rokoteneula on sterilisoitu eikä niin likainen kuin ampiaisen neula.

        mutta eikö se anafylaktinen shokki liity allergiseen reaktioon - ei niinkään likaan?


      • anest-sh
        lähäriksi :) kirjoitti:

        Anafylaksis tulee jos ampiainen tai mehiläinen tai vaikka käärme puree. Rokoteneula on sterilisoitu eikä niin likainen kuin ampiaisen neula.

        Olet ainoastaan siinä asiassa oikeassa, että ampiaisen, kyyn tms puremasta voi tulla anafylaktinen reaktio, mutta ihan yhtä lailla se voi tulla mistä vaan lääkkeestä (myös tietty rokotteesta) tai vaikka ruoka-aineesta. Anafylaktinen reaktio on hengenvaarallinen ja tappaa ilman oikeanlaista nopeaa hoitoa. Tämä on aina huomioitava, kun antaa mitä vaan lääkettä potilaalla, vaikka antibioottia. Suonensisäisesti annettuna lääke saa nopeammin suuremman pitoisuuden, joten vakavan yliherkkyysteaktion riski on suurempi, mutta yhtä lailla mahdollinen myös i.m./ s.c./p.o tms annosteltaessa! Steriliteetillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Likaisella neulalla pistämisestä voi saada minkä vaan infektion, vaikka sepsiksen. Eli tuo "Rokoteneula on sterilisoitu eikä niin likainen kuin ampiaisen neula. " on täysin puutaheinää! luepa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=alg&p_artikkeli=alg00295


      • tällaiset
        lähäriks:))) kirjoitti:

        mutta eikö se anafylaktinen shokki liity allergiseen reaktioon - ei niinkään likaan?

        tomppelitko saavat Suomessa lain mukaan hoitaa toista ihmistä.... Ei saatana, en taida antaa yhdenkään lähiksen pistää tai antaa yhtäkään lääkettä ilman, että olen itse asian tarkistanut sh


    • kukaan ei saa

      pistää missään olosuhteissa toista ihmistä, vaikka olisi kuinka alan "ammattilainen", jos ei ole anafylaktisenshokin hoitovälineitä matkassa ja kirkkaana mielessä adrenaliinin annostus. Miten ajattelit sen pistää jos et osaa edes muutekaan pistää lihakseen. Käytöksesi kuulostaa lapselliseltä ja tyhmältä eikä missään nimessä ammattimaiselta.

      • ¨-au

        Tämä ei voi olla totta! Tämän täytyy olla joku provo. Kukaan lähihoitajan tutkinnon suorittanut ei voi olla näin pihalla???


      • Tonen lh
        ¨-au kirjoitti:

        Tämä ei voi olla totta! Tämän täytyy olla joku provo. Kukaan lähihoitajan tutkinnon suorittanut ei voi olla näin pihalla???

        Oliko ne siskojasi joille laitat sen rokotuksen? Miten he luottavat että osaat pistää? Itse ainakin menisin vaan terveydenhoitajan luokse terveysasemalle rokotuttamaan itseni. Ei se nyt niin kallista ole. Eri asia olisi jos pistelisit jotain insuliinia mutta älä nyt lihakseen mene pistelemään ...


    • lähärit

      pistellä rokotuksia? eiks se oo sairaanhoitajien hommaa?

      • ihmettelen..

        miks hitossa tämmösii rajotuksii ees pitää olla? kai lähis osaa laittaa vaik tipan jos vain annettais mahikset! pitäis olla samat oikeudet lähiksillä ja hoitsuilla kun on melkein samat hommatkin.


      • Tyttönen-
        ihmettelen.. kirjoitti:

        miks hitossa tämmösii rajotuksii ees pitää olla? kai lähis osaa laittaa vaik tipan jos vain annettais mahikset! pitäis olla samat oikeudet lähiksillä ja hoitsuilla kun on melkein samat hommatkin.

        Olen täysin samaa mieltä! Erikoistumisvuonna annettiin hyvä koulutus sekä opetus jopa verinäytteiden ottoon, sekä pistoksiin, ym lääkkeiden jakoon sekä antamiseen! Kyllä se on työpaikkakohtaista mitä saa ja mitä ei tehdä. Ärsyttää kun tämä hoitajahierarkia näkyy näin rajusti, kun pyytää apua. Olen sitä mieltä että jos olisin kirjoittanut olevani sairaanhoitaja, olisin saanut asiallisia kommentteja, ja se on tosi :=) Saathan sinäkin perehdytyksen aina mennessäsi uuteen paikkaan. Itse olen ollut poissa työelämästä muutaman vuoden, siksi muisti hiukan prakaa näissä asioissa. Ne eivät ole unohtuneet, kaipaan vain hiukan muistinvirkistystä!


      • turvallisen lääkehoitdon ohje
        ihmettelen.. kirjoitti:

        miks hitossa tämmösii rajotuksii ees pitää olla? kai lähis osaa laittaa vaik tipan jos vain annettais mahikset! pitäis olla samat oikeudet lähiksillä ja hoitsuilla kun on melkein samat hommatkin.

        johon jokaisen työpisteen lääkehoidon tulee perustua. Lähihoitaja saa sen mukaan antaa lääkettä luonnollista reittiä eli suunkautta, silmä ym korvatipat.Jakaa lääkkeet annoksiin. Antaa tarvittaessa näytön sairaan/terveydenhoitajalla tai kätilölle siitä, että osaa pistää sc ja im ja luvan myöntää vastaava lääkäri. Iv-koulutus työpaikkakoulutuksena ja asianmukaisin tentein ja luvin suoritettuna. Tentti tulee uusia 2-5 vuoden välein. Älä ala jakamaan täällä mutu-tietojas asiasta.


      • se on lakiin
        Tyttönen- kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä! Erikoistumisvuonna annettiin hyvä koulutus sekä opetus jopa verinäytteiden ottoon, sekä pistoksiin, ym lääkkeiden jakoon sekä antamiseen! Kyllä se on työpaikkakohtaista mitä saa ja mitä ei tehdä. Ärsyttää kun tämä hoitajahierarkia näkyy näin rajusti, kun pyytää apua. Olen sitä mieltä että jos olisin kirjoittanut olevani sairaanhoitaja, olisin saanut asiallisia kommentteja, ja se on tosi :=) Saathan sinäkin perehdytyksen aina mennessäsi uuteen paikkaan. Itse olen ollut poissa työelämästä muutaman vuoden, siksi muisti hiukan prakaa näissä asioissa. Ne eivät ole unohtuneet, kaipaan vain hiukan muistinvirkistystä!

        perustuvaa asiaa.


      • hoitovapaalla minäkin
        ihmettelen.. kirjoitti:

        miks hitossa tämmösii rajotuksii ees pitää olla? kai lähis osaa laittaa vaik tipan jos vain annettais mahikset! pitäis olla samat oikeudet lähiksillä ja hoitsuilla kun on melkein samat hommatkin.

        Viilataanpas vielä pilkkua. Rokotuksen saa antaa vain terveydenhoitaja. Laitoksissa sen tekee usein myös sairaanhoitaja, mutta silloin on oltava lääkäri paikalla kantamassa vastuu rokotuksen määräämisestä, jolloin sairaanhoitajan vastuulla on antaa oikea määrä oikeaa lääkettä oikealla tavalla oikealle potilaalle oikeaan aikaan. Ja aina pitää olla ne anafylaksia ensiapulääkkeet ja mielellään myös tipanlaitto intubaatio välineet saatavilla ja tietenkin osattava myös niitä käyttää. Rokotuksen jälkeen potilas/asiakas ohjataan odottamaan n. 20 minuuttia vaikka odotushuoneessa lukemassa lehtiä, jolloin mahdollinen nopeasti kehittyvä allerginen reaktio pystytään toteamaan ja hoitamaan heti. Paikalliset turvotukset ym. reaktiot tulevat myöhemmin ja harvoin uhkaavat henkeä.

        Tempun, kuten vaikka injektion annon, oppii vaikka apina. Ammattitaitoa on tietää mitä tekee ja miksi ja tunnistaa oman vastuunsa rajat. Miksi osalla meistä hoitajista on niin hirveä hinku päästä tekemään asioita jotka kuuluvat toisen ammattiryhmän tehtäviin? Eikö oman leiviskän hoitamisessa ole tarpeeksi tekemistä kun pitää haalia vielä muidenkin hommat?


      • Anonyymi

        Kyllä on sh:n hommaa.


    • lähihoitajat

      viralliseen rekisteriin terveydenhuoltoalan ammattilaisista? -Jos kuuluu, niin sinulta luvat pitäisi ottaa pois! Mitään rokotetta ei anneta ilman valmiuksia hoitaa vakavat haittavaikutukset ja kotona et niitä pysty hoitamaan. Vakavat haitat ovat harvinaisia, mutta tappavia ilman kunnon hoitoa. Olen itse rokottanut kaikki perheeni jäsenet. Terveyskeskuksen aulassa......ja lääkärien ollessa tietoisia, että suoritan rokotuksia. t: Hoitotason sairaankuljettaja/ anestesialogian erikoissairaanhoitaja

    • åå bå

      Kirjoituksestasi käy ilmi, ettet ole ihan ajan tasalla, koska luulet voivasi rokottaa ilman "rokotuslupaa" ja tarvittavia varotoimenpiteitä, joista täällä jo oli puhetta. Ei se kuule ole tittelistä kiinni, vaan siitä, että toimii oikein ja vastuullisesti. Älä loukkaannu tästä, vaan toimi oikein. Olen varma, että sisimmässäsi tiesit, ettet voi "siviilissä" antaa rokotuksia kotioloissa, vaikka se tuntuisi miten houkuttelevalta. Sisaruksesi kyllä ymmärtävät asian.

      • sh-opiskelija

        "Olen sitä mieltä että jos olisin kirjoittanut olevani sairaanhoitaja, olisin saanut asiallisia kommentteja, ja se on tosi :=)" Ero on kuitenkin siinä ettei sairaanhoitaja edes kyselisi tuollaista koska tietää miten ja minne pistää. Ja miksi sh ja lähäreillä pitäisi olla samat hommat? Jos lähärit haluaa tehdä samoja hommia, tervetuloa opiskelemaan sairaanhoitajaksi! Neulan koko määrittelee myös aika pitkälle pistätkö 90 tai 45 astetta...


      • mie666
        sh-opiskelija kirjoitti:

        "Olen sitä mieltä että jos olisin kirjoittanut olevani sairaanhoitaja, olisin saanut asiallisia kommentteja, ja se on tosi :=)" Ero on kuitenkin siinä ettei sairaanhoitaja edes kyselisi tuollaista koska tietää miten ja minne pistää. Ja miksi sh ja lähäreillä pitäisi olla samat hommat? Jos lähärit haluaa tehdä samoja hommia, tervetuloa opiskelemaan sairaanhoitajaksi! Neulan koko määrittelee myös aika pitkälle pistätkö 90 tai 45 astetta...

        Aika jännnää, että hoitoalalla on tällaista samanlaista hierarkia-ajattelua kuin sosiaalialalla... Tarkoitan esim. sosiaalityöntekijä - sosiaaliohjaaja asettelua. sosiaalityöntekijällä on yliopistolliseen maisterikoulutukseen vedoten suurempi palkka ja työssä teennäisesti eroa amk-tasoisen sosionomi-tutkinnon suorittaneen sosiaaliohjaajan työhön verrattuna. Itse aikuissosiaalityössä toimivana tiedän, että työt eivät sisällöllisesti eroa juuri lainkaan. Ainoa ero, joka on useissa työpaikoissa tehty on se, että sosiaalityöntekijät mm. toimeentuloturvatyön osalta myöntävä vain ennaltaehkäisevää toimeentulotukea... sosiaaliohjaajat perus- ja täydentävää toimeentuotukea ja etuuskäsittelijät, joilla ei lainkaan sosiaalialan koulutusta (joillain ei minkäänlaista koulutusta työnkokemuksen lisäksi) vain perustoimeentulotukea. Näin on saati teknisillä eroilla aikaan hierarkiaa, jolla ei ole minkäänlaista tekemistä työn sisällön kanssa. sosiaalityöntekijät vielä usein tekevät asiakastyötä vain hyvin suppean asiakasryhmän kanssa siinä samalla kun sosionomit joutuvat tapaamaan päihde- mielenterveysongelmaisia, pitkäaikaistyöttömiä ja muita syrjäytyneitä tai sen vaarassa olevia hyvinkin vaikeita asiakkaita. Varsinkin nyt kun lama on tuonut paljon uusia asiakkaita (tarkoitan siis nyt toimeentuloturvan piiriin), ei työntekijät enää voi tehtäviään eritellä. Tämä johtaa siihen, että sosiaalityöntekijät tekevät n. 200-500 euroa paremmalla palkalla samaa työtä sosiaaliohjaajien kanssa. Normaalissa tilanteessa voi ajatella, että sosiaaliohjaajat 200-500 euroa huonommalla palkalla samaa työtä kuin sosiaalityöntekijät...


    • sairaanhoitaja5

      pistää edes omia sisaruksia, kun en ole yli neljään vuoteen pistänyt rokotteita.
      Eikä myöskään tulisi mieleen pyytää ketään kaveria pistämään työajan ulkopuolella.

      Soitappa vaikka neuvolan terveydenhoitajalle ja kysy häneltä neuvoa. Hän osaa varmasti neuvoa, kun työkseen pistelee.

      • Anonyymi

        LH saa pistää vaan insuliinia ja tietää sillon, että neula on suorassa. Rokotukset hoitaa TH terkkarissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe