Pernasaari?

pottis.....

Aika hakuammuntaa, mutta olisiko foorumilla ketään Pernasaaressa 70-luvulla ollutta?

Muutenkin tuohon aikaan koulukodeissa olleiden kokemukset kiinnostaisivat.

Kerron lisää jos asia jotakuta kiinnostaa. Siihen aikaan oli vankilan olot koulukodeissa.

143

13312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......................

      Leppäniemessä tuli oltua....







      Sosiaalineuvos Ensio Kyppö pitkäaikainen ja arvostettu Pernasaaren koulukodin johtaja kertoi koulukotikasvatuksen menneisyydestä sekä Leppäniemestä, Suomen ainoasta suljetusta osastosta. Kuinka jo tuolloin oli nähtävissä, että "Leppäniemisiä" ei mikään hoitopaikka enää halunnut, otettiin vain mukavia lapsia. Isot ja kovat pojat jäivät maailmalle opettamaan seuraavaa jengiä. Pienempien ei tarvinnut enää laitoksissa pelätä, kun isompia ei enää "rangaistu" sijoituksilla.

      Hän oli huolissaan siitä, että yhteistyö ei ole nykyään niin laajamittaista kuin ennen. "Viidakon laki vallitsee, heikoista ei välitetä".

      Kotikulttuuri ei ole Ension mielestä enää vanhempien vallassa. Murrosikäisenä lasten läheisyys vanhempiinsa entisestään vähenee. Ilman läheisyyttä taas ei ole kasvatusotetta. "Kasvatusotteen sietämätön keveys". Jengin sana painaa lopulta enemmän kuin vanhempien sana.

      Hänen mukaansa suojelukasvatus sisältää myös yhteiskunnan suojelun; suojelun pitäisi kohdistua tavalliseen ihmiseen eikä rikollisiin.

      Pernasaaren motto oli "Ole luja, ole mies".

      • oli hyvä paikka

        Nykyään siellä on vellihousut. Tai siis siinä vieressä... Se vangla ei ole suljettua nähnytkään


    • Sulo.S

      Leppäniemi oli ihan samanlainen kuin Keravan nuorisovankilan itäpää. Leppäniemessä on samanlainen rundi kuin kaikissa Suomen vankiloissa oli, Kakolaa myöten.
      Olin Keravan nuorisovankilan poikaosastolla Nupiksessa 70-luvun puolivälissä ja jälkeen. Sain kuulla herra Ensio Kypöstä kauhukertomuksia. Miehen persoona valottuu hyvin kun lukee hänen kirjoittamansa kirjan:
      Ne kovimmat pojat.
      Jos luet kirjan, laitapa merkille kuinka montaa kertaa siinä toistuu sana minä, Ensio Kyppö minä.

      En ole itse ollut Perniksessä, vaikka normaalikoulua kävin ruhtinaalliset 7. luokkaa. Laitoksissa loput. Pernasaaresta tuli kovia lentopallon pelaajia. Muutenkin tuolloin koulukotitaustaisia Keravalla oli 70% nuorisovangeista.
      Mutta olen käynyt siellä olleen kanssa tutustumassa paikkaan, vielä kun se kuuluisa suljettu oli toiminnassa. Tarjosivat henkilökunnan puolesta meille kolmelle hyvät pullakahvit, olihan yksi meistä siellä ollut entinen asukki.

      • Olin pernasaaressa 70-luvun lopulla ja juuri mainitulla Leppäniemen suljetulla osastolla,paikka oli kaiketi toiminut nuorisovankilana ennen keravan aikoja?
        Ympärillä oli muurit ja SELLIEN (kutsuivat niitä kauniisti "huoneiksi") ikkunoissa oli panssarilasit (eristys-selleissä kalterit), me jotka karkailimme jouduimme pitämään punaisia verkkareita tietyn ajan kiinni jäätyämme, jotta erottuisimme metsästä helpommin seuraavalla karkureissulla. Laitoksessa oli työpakko, oli sikalaa,hevostallia,jurttipeltoa,rakensimme myös hirsimökkejä läheisissä saarissa.
        Legendaarista Ensio Kyppöä en tavannut kuin kerran ja silloinkaan en mainitussa laitoksessa vaan Äänekosken kihlakunnanoikeudessa jossa hän oli laitoksen edustajana, olin juuri täyttänyt 15 vuotta ja "enska" esitti oikeudessa, että minut tulisi määrätä ehdottomaan vankeuteen koska hänen mielestä laitoksen resurssit eivät enää riittäneet "hoitamaan" minua koska karkailin jatkuvasti ja tein autovarkauksia ja kauppamurtoja. En missään nimessä ollut ainoa jota Kyppö suositteli vankilaan pistettäväksi,toisaalta moni halusikin päästä ennemmin lyhyeksi aikaa vankilaan kuin jatkaa vuosia perniksessä, käytäntö oli nimittäin se, että vankilassa olleita nuoria ei enää laitettu takaisin koulukoteihin.
        Perniksen muututtua laukaan avovankilaksi moni "hoitajista" jäi sinne vartijaksi.


      • "koulukodin kasvatti"

        Tämä tosiaan vielä unohtuikin...
        SuloS" kirjoitti kirjasta "Ne kovimmat pojat": "Jos luet kirjan, laitapa merkille kuinka montaa kertaa siinä toistuu sana minä".
        Epäilemättä vaikka en ole kyllä moiseen edes kiinnittänyt huomiota :-)
        Kirjahan on kirjoitettu kokemusperäisesti, hieman kuin päiväkirja, joten olisio kirjoittajan pitänyt kirjoittaa omista kokemuksistaan kolmannessa persoonassa, "hän mietti", "hän teki". Sepä vasta olisikin ollut teennäistä :-)
        Pointti on siinä, että mainittu kirja keskittyy etsimään ratkaisuja nuorisokasvatusongelmiin, eikä sen tavoite selvästikään ole olla mikään elämänkerta kuten tämän tyyppiset julkaisut tapaavat olla...


      • ssssddf

        höpö höpö


      • mister buli

        toiset muistelee talvisotaakin vielä, niistäkin moni kuollut.


      • yrkka50

        Pitkälti samaa mieltä ei jäänyt pottiksesta paakkuja sydämmeen olin siellä 60 -70 vaiteesa parisuvee,,


      • 950

        Olin myös koivikossa 5v vuosina 62-67v minä vuonna sinä olit?????


      • Hyppymestari

        Hei Jore gee!
        Mulla on kanssa kokemuksia leppäniemestä -60 luvun alusta.
        Joo sementtirenkaita valettiin ja pelattii lentistä muurien sisällä.
        Mielenkiintoinen tuttavuus. Ei nyt niin mahdottomia traumoja jäänyt. Jotain kuitenkin. Ollaan yheydessä?
        Jussi.


    • "koulukodin kasvatti"

      Niinpä niin, näitä on taas nähty ennenkin... Tuossa kaksi nimimerkkiä kirjoitteli "asiantuntevasti" mainiten samalla sivulauseessa, että:
      "Olin pernasaaressa 70-luvun lopulla ... Legendaarista Ensio Kyppöä en tavannut kuin kerran ja silloinkaan en mainitussa laitoksessa
      En ole itse ollut Perniksessä"

      Itse olen sekä asunut, että ollut töissä koulukodeissa aikoinaan pitkiä aikoja, myös Perniksessä ja myös 70-luvua. Koulukotipojat olivat nuoruuteni kavereita ja monet ovat vieläkin. On saanut olla aika fakiiri, jos on onnistunut olemaan 70-luvun lopulla Perniksessä tapaamatta sen johtajaa :) Jos taas siellä ei ole ollut kuten toinen kirjoitaja, niin ... noita juttuja on kyllä kuultu.
      Pernasaarihan jakaantui avoimeen osastoon ja Leppäniemeen, joka todellakin vastasi rakennuksena vankilaa, sehän on täsmälleen Iisalmen vankilan kopio ja rakennettu 30-luvulla. Koulukotiaikana Suomen muut koulukodit lähettivät sinne "rauhoittumaan" tapaukset, joista eivät selvinneet. Kuri oli aika kovaa vielä 60-luvulla kuten muuallakin yhteiskunnassa, mutta menetelmät alkoivat muuttua 70- ja 80-luvulla. Tuo kommentti "vankilaan lähettämisestä" on aivan ristiriidassa koulukotien, erityisesti Perniksen, tavoitteiden kanssa katkaista rikoskierre ettei vankilakierre ala täysi-ikäisenä. Nykyäänhän ongelmanuoret joutuvatkin koulukotien puutteessa suoraan vankiloihin. Pernis poisti Leppäniemen käytöstä 80-luvun lopulla vastoin muiden koulukotien toiveita. Tästä seurasikin sen loppu ja muuttuminen avovankilaksi....
      Kypön kirjaa on siteerattu useissa kasvatusjulkaisuissa ja ainakin yhdessä väitöskirjassa. Siitä on lainattu myös useita katkelmia Leena Landerin romaaniin Tummien Perhosten koti, syy mistä mainitaan myös romaanin myöhempien painosten alussa...

      • "koulukodin kasvatti"

        No tiedät kyllä hyvin, että tarkoitin Sukevaa Iisalmella, mutta tuossa en kyllä pyrkinyt esiintymään "asiantuntijana", kuten jotkut joissain asioissa täällä. Sukevalla en ole käynyt, mutta jokin yhteys Leppäniemeen on. Leppäniemellä on samat piirustukset kuin jollain suomalaisella vankilalla ja useimmiten on mainittu Sukeva. Saattaa olla, että kyseessä on Sukevan vanhempi 20-luvulla tehty Iskolan vankila. Yhteys voi olla myös Iskolan suunnitellut Uno Sjöholm. Leppäniemi rakennettiin 30-luvun alussa. Muuhun sen verran, että johtaja oli kyllä tuttu näky Lepiksessä joka viikko aina sen sulkemiseen saakka 80-luvun lopulla, kuten muillakin osastoilla tietää "paikalla ollut". Ruumiillista rangaistusta käytettiin tässä yhteiskunnassa vielä 70-luvulla ja siitä on kirjoitettu myös kirjassa "Kovimmat pojat". Tuohon aikaan vastaavaa oli jopa tavallisissa kouluissa (tiedän kyllä useitakin karttakepistä saaneita). Kannattaa pitää mielessä, että Lepikseen toimitettiin tuohon aikaan alle aikayksikön aikansa pahimamt tapaukset, joukossa useampikin alle täysi-ikäisenä samanikäisen kaverinsa tai aikuisen hengiltä pistänyt. Kohteeksi joutui myös koulukodin työntekijöitä.
        Jep, 15 vuotiaat eivät joudu vankilaan, ja kun ei koulukotikaan enää kierrettä pysäytä, niin kakku napsahtaa heti kun täysi-ikäisyys rapsahtaa...


      • H:P

        Se ohjaaja oli luultavammin Kauko Panula. Tunnen kohtuullisen hyvin kun oon sen poika. Kiva että on jäänyt hyviä fiiliksiä. Tossa viinahommassakin olet kohtuullisen oikeassa. Mukavaa jatkoa!


      • HesePee
        H:P kirjoitti:

        Se ohjaaja oli luultavammin Kauko Panula. Tunnen kohtuullisen hyvin kun oon sen poika. Kiva että on jäänyt hyviä fiiliksiä. Tossa viinahommassakin olet kohtuullisen oikeassa. Mukavaa jatkoa!

        Siis tää ei voi olla totta... Oot toinen niistä stereoista... Muistan teidät pikkunassikoina. Isänne oli mahtavan lahjakas sanankäyttäjä - yks parhaita. Ja auttoi meistä ja usein vielä meistä heikoimpia. Elääkö Kauko vielä - varmaan pitkästi yli 80?

        Erittäin erittäin paljon hyviä toivotuksia kesälle ja elämään muutenki.


      • H:P
        HesePee kirjoitti:

        Siis tää ei voi olla totta... Oot toinen niistä stereoista... Muistan teidät pikkunassikoina. Isänne oli mahtavan lahjakas sanankäyttäjä - yks parhaita. Ja auttoi meistä ja usein vielä meistä heikoimpia. Elääkö Kauko vielä - varmaan pitkästi yli 80?

        Erittäin erittäin paljon hyviä toivotuksia kesälle ja elämään muutenki.

        Moikka! Itse olen toinen noista "stereoista". Olen työskennellyt 26v. Helsingissä eri nuorisokodeissa ja nykyään jälkihuollossa. Aina välillä törmäilen Perniksen vanhoihin kundeihin.Velipoika samalla alalla Lappeenrannassa. Isä on 87v. ja vuodepotilaana jo muutaman vuoden Lappeenrannassa. Muisti pelaa vielä faijalla kohtuullisesti ja voin heittää terveisiä kun menen katsomaan tässä kesälomalla. Jos haluat välittää viestiä voit laittaa s-postia mulle.( [email protected])

        "Isänmaa vaati meiltä kaiken, mutta me annamme enemmän!"

        Hienoa kesän jatkoa!


      • Pottis.....
        H:P kirjoitti:

        Se ohjaaja oli luultavammin Kauko Panula. Tunnen kohtuullisen hyvin kun oon sen poika. Kiva että on jäänyt hyviä fiiliksiä. Tossa viinahommassakin olet kohtuullisen oikeassa. Mukavaa jatkoa!

        Muistan hänet myös hyvin. Oli yksi niistä ns. reiluista ja mukavista tyypeistä. Pelkkiä positiivisia muistoja hänestä jos nyt Perniksen tapaisesta paikasta mitään hyviä muistoja voi jäädä...


      • VV

        Muistan Panulan oikein hyvin niinkuin kaikki muutkin sen ajan ohjaajat sillä olin Pottiksessa 1965 - 1968 ja menin sieltä suoraan armeijaan vapaaehtoisena ja armeijasta sitten siviiliin. Panulasta sen verran että oli oikeesti tosi mukava mies ja aina poikia puolusti ja brenkku oli jossain vaiheessa kyllä ongelma. Mun aikaan Panulalla oli kaksi lasta olivat alle kouluikäisiä ja muistan että toiselle lapselle sattui aika paha onnettomuus kun oli mennyt tallin ja pannuhuoneen vieressä olevaan hevoshakaan ja varsa oli potkaissut rintaan.

        Tuli tuolla leppäniemessäkin oltua kolme kuukautta putkeen, kun kavereiden kanssa ei annettu yhtään periksi omista mielipiteistä kun Kyppö yritti meidän periaatteita ostaa vapaudella. Kaivonrenkaita ja sementti laattoja siellä alakerrassa tehtiin, olihan se aika jäätävä paikka mutta aika kultaa muistot. Nyt jo kuuskymppisenä ei enää muistele ketään pahalla ei edes Kyppöä joka aina ajoi väkisin pään kaljuksi kun ei suostuttu vapaaehtoisesti hiuksia leikkaamaan.

        Leppäniemessä ei saanut polttaa kuin neljä tupakkaa päivässä ja tätä määräystähän tottakai rikottiin minkä pystyttiin. Joskus jollain oli ylimääräistä tupakkaa ja se rööki poltettiin aina iltahiljaisuuden jälkeen siten, että se kellä oli tupakkaa poltti siitä muutaman blossin laittoi sen jälkeen röökin tennistossuun, tossuunoli sidottu naru ja tossu heivattiin kaltereiden välistä ulkoseinän viertä pitkin seuraavaan selliin jossa seuraava kaveri otti tossun kiinni ja veti muutamat blossit ja tossu narun avulla heiluttamalla seuraavaan selliin. JOsku valvoja näki ulkona kävellessään savuavan tossun heiluvan senällä ja siitähän tuli tottakai eristystä.

        Nyt tulvii hirveesti nuistoja mieleen kaikista tapahtumista ja tyypeistä. Pannuhuone oli aika tavoiteltu duunipaikka siellä sai touhuta itsenäisesti ja joskus pidettiin kundien kanssa siellä kiljupannua.

        Talli oli myös hyvä duunimesta, sai hoitaa hevosia ja se talloin pomo (tallipässi) oli ihan mukava äijä.
        Sikalaa hoiti yks nainen jonka nimeä en muista mutta sielläkin tuli oltua duunissa porsaita salvamassa, hitto oli aika raakaa puuhaa. Nyt muistankin että tallipässi oli naimisissa sen sikalanhoitajan kanssa.

        Navetta porukka oli varmaan kaikkein halutuin ryhmä koska päivät oli vapaat ja duunia oli vaan aamu viidestä aamu kahdeksaan ja iltapäivällä jostain kolmesta viiteen jos en nyt ihan väärin muista. Navetan pomona hääri pariskunta ja sitä äijää sanottiin lonttoposkeksi ja sillä oli aivan sairaan hyvännäköinen muija. Tää pariskunta asuu nykyään Ahvenanmaalla.

        Noita taloja missä kundit asu kutsuttiin muistaakseni sellaisilla nimillä kuin Kotila, se oli se valkoinen talo jossa oli ruokala, sitten se vanha talo joka oli lähempänä tallia ja navettaa oli Kumpula, ja sitten talo jossa oli urheiluhalli oli Kuntola. Kuntolassa oli siellä yläkerrassa sellainen ateljee huone missä oli iso ikkuna mistä näki suoraan sinne sisään koris/lentopallokentälle, meillä oli kundien kanssa siellä treenikämppä missä rämpyteltiin kitaroita ja soiteltiin rumpuja ja oli oikeesti aivan helvetin nastaa.

        Jos joku haluaa keskustella asioista vähän enemmänkin niin voi laittaa viestiä tänne [email protected]


      • Leppäniemi
        H:P kirjoitti:

        Moikka! Itse olen toinen noista "stereoista". Olen työskennellyt 26v. Helsingissä eri nuorisokodeissa ja nykyään jälkihuollossa. Aina välillä törmäilen Perniksen vanhoihin kundeihin.Velipoika samalla alalla Lappeenrannassa. Isä on 87v. ja vuodepotilaana jo muutaman vuoden Lappeenrannassa. Muisti pelaa vielä faijalla kohtuullisesti ja voin heittää terveisiä kun menen katsomaan tässä kesälomalla. Jos haluat välittää viestiä voit laittaa s-postia mulle.( [email protected])

        "Isänmaa vaati meiltä kaiken, mutta me annamme enemmän!"

        Hienoa kesän jatkoa!

        Moikka Heikki. Asuitte silloin Kotilan toisessa päässä kun minä olin teidän synttäreillä. Ohjelmassa oli "ongintaa" eli viltin takaa joku pisti jotain magiaa pussiin.

        En ole varma, mutta taisimme sinun tai veljesi kanssa esittää yhdessä pienen näytelmänkin Leppäniemessä? Minä olin kääpiö ja toinen teistä toimi jalkoinani.

        Nämä niitä hyviä muistoja. Paljon olisi sanottavaa Pernasaaresta ja sen aikaisesta "suojelu kasvatuksesta" Niiltä tiimoilta olen nettiä selannut ja monen moista tarinaa on tullut vastaan. Tiusaseen olen joskun ollut yhteydessä kun olen kiitollisin mielin muistellut yhtä parhaista ihmisistä jonka pernasaaressa olen tavannut. Isänne ei jää siltikään hopealle.

        Tuossa yllä olikin maili joten laitan sinne viestiä ja jos tahdot niin vastaile.

        Terveisin Tapani Räisä Pieksämäki


      • KARKURI 75
        H:P kirjoitti:

        Moikka! Itse olen toinen noista "stereoista". Olen työskennellyt 26v. Helsingissä eri nuorisokodeissa ja nykyään jälkihuollossa. Aina välillä törmäilen Perniksen vanhoihin kundeihin.Velipoika samalla alalla Lappeenrannassa. Isä on 87v. ja vuodepotilaana jo muutaman vuoden Lappeenrannassa. Muisti pelaa vielä faijalla kohtuullisesti ja voin heittää terveisiä kun menen katsomaan tässä kesälomalla. Jos haluat välittää viestiä voit laittaa s-postia mulle.( [email protected])

        "Isänmaa vaati meiltä kaiken, mutta me annamme enemmän!"

        Hienoa kesän jatkoa!

        MOI. MINÄKIN SIELLÄ JA MUISTAN KAKEN JA EIKÖHÄN OLLUT SOTAVETERAANIEN VELJESLIITON VETÄJIÄ SIELLÄ PÄIN? MONISTA ASIOISTA HYVÄ KUVA JÄI(ITSE...-75-77) EI PAHAA SANOTTAVAA. JOS ISÄNNE ELÄÄ, KERROHAN TERVEISI ENTISELTÄ PERNIKSEN KUNDILTA. JA HYVIÄ SELLAISIA !


      • larej
        KARKURI 75 kirjoitti:

        MOI. MINÄKIN SIELLÄ JA MUISTAN KAKEN JA EIKÖHÄN OLLUT SOTAVETERAANIEN VELJESLIITON VETÄJIÄ SIELLÄ PÄIN? MONISTA ASIOISTA HYVÄ KUVA JÄI(ITSE...-75-77) EI PAHAA SANOTTAVAA. JOS ISÄNNE ELÄÄ, KERROHAN TERVEISI ENTISELTÄ PERNIKSEN KUNDILTA. JA HYVIÄ SELLAISIA !

        moi karkuri 75.mahdoiko olla pakomatkalla kanssasi 75.olin perniksessä 75-76,lähes koko ajan lepiksessä


      • yrkka50
        H:P kirjoitti:

        Moikka! Itse olen toinen noista "stereoista". Olen työskennellyt 26v. Helsingissä eri nuorisokodeissa ja nykyään jälkihuollossa. Aina välillä törmäilen Perniksen vanhoihin kundeihin.Velipoika samalla alalla Lappeenrannassa. Isä on 87v. ja vuodepotilaana jo muutaman vuoden Lappeenrannassa. Muisti pelaa vielä faijalla kohtuullisesti ja voin heittää terveisiä kun menen katsomaan tässä kesälomalla. Jos haluat välittää viestiä voit laittaa s-postia mulle.( [email protected])

        "Isänmaa vaati meiltä kaiken, mutta me annamme enemmän!"

        Hienoa kesän jatkoa!

        Hyvin muistan teidät kaksoset senkin kun hevonen tais potkasta teistä toista..


      • Anonyymi
        VV kirjoitti:

        Muistan Panulan oikein hyvin niinkuin kaikki muutkin sen ajan ohjaajat sillä olin Pottiksessa 1965 - 1968 ja menin sieltä suoraan armeijaan vapaaehtoisena ja armeijasta sitten siviiliin. Panulasta sen verran että oli oikeesti tosi mukava mies ja aina poikia puolusti ja brenkku oli jossain vaiheessa kyllä ongelma. Mun aikaan Panulalla oli kaksi lasta olivat alle kouluikäisiä ja muistan että toiselle lapselle sattui aika paha onnettomuus kun oli mennyt tallin ja pannuhuoneen vieressä olevaan hevoshakaan ja varsa oli potkaissut rintaan.

        Tuli tuolla leppäniemessäkin oltua kolme kuukautta putkeen, kun kavereiden kanssa ei annettu yhtään periksi omista mielipiteistä kun Kyppö yritti meidän periaatteita ostaa vapaudella. Kaivonrenkaita ja sementti laattoja siellä alakerrassa tehtiin, olihan se aika jäätävä paikka mutta aika kultaa muistot. Nyt jo kuuskymppisenä ei enää muistele ketään pahalla ei edes Kyppöä joka aina ajoi väkisin pään kaljuksi kun ei suostuttu vapaaehtoisesti hiuksia leikkaamaan.

        Leppäniemessä ei saanut polttaa kuin neljä tupakkaa päivässä ja tätä määräystähän tottakai rikottiin minkä pystyttiin. Joskus jollain oli ylimääräistä tupakkaa ja se rööki poltettiin aina iltahiljaisuuden jälkeen siten, että se kellä oli tupakkaa poltti siitä muutaman blossin laittoi sen jälkeen röökin tennistossuun, tossuunoli sidottu naru ja tossu heivattiin kaltereiden välistä ulkoseinän viertä pitkin seuraavaan selliin jossa seuraava kaveri otti tossun kiinni ja veti muutamat blossit ja tossu narun avulla heiluttamalla seuraavaan selliin. JOsku valvoja näki ulkona kävellessään savuavan tossun heiluvan senällä ja siitähän tuli tottakai eristystä.

        Nyt tulvii hirveesti nuistoja mieleen kaikista tapahtumista ja tyypeistä. Pannuhuone oli aika tavoiteltu duunipaikka siellä sai touhuta itsenäisesti ja joskus pidettiin kundien kanssa siellä kiljupannua.

        Talli oli myös hyvä duunimesta, sai hoitaa hevosia ja se talloin pomo (tallipässi) oli ihan mukava äijä.
        Sikalaa hoiti yks nainen jonka nimeä en muista mutta sielläkin tuli oltua duunissa porsaita salvamassa, hitto oli aika raakaa puuhaa. Nyt muistankin että tallipässi oli naimisissa sen sikalanhoitajan kanssa.

        Navetta porukka oli varmaan kaikkein halutuin ryhmä koska päivät oli vapaat ja duunia oli vaan aamu viidestä aamu kahdeksaan ja iltapäivällä jostain kolmesta viiteen jos en nyt ihan väärin muista. Navetan pomona hääri pariskunta ja sitä äijää sanottiin lonttoposkeksi ja sillä oli aivan sairaan hyvännäköinen muija. Tää pariskunta asuu nykyään Ahvenanmaalla.

        Noita taloja missä kundit asu kutsuttiin muistaakseni sellaisilla nimillä kuin Kotila, se oli se valkoinen talo jossa oli ruokala, sitten se vanha talo joka oli lähempänä tallia ja navettaa oli Kumpula, ja sitten talo jossa oli urheiluhalli oli Kuntola. Kuntolassa oli siellä yläkerrassa sellainen ateljee huone missä oli iso ikkuna mistä näki suoraan sinne sisään koris/lentopallokentälle, meillä oli kundien kanssa siellä treenikämppä missä rämpyteltiin kitaroita ja soiteltiin rumpuja ja oli oikeesti aivan helvetin nastaa.

        Jos joku haluaa keskustella asioista vähän enemmänkin niin voi laittaa viestiä tänne [email protected]

        Toi sähköposti ei ole ollut toiminassa enää kahdeksaan vuoteen. Se suljettiin kun jäin tuolta eläkkeelle.


    • Ripa vm54

      Olin 68 Järvilinnassa, 69 Pernasaaressa ja 70 Kotiniemellä. Sitten ne klassiset linnakuviot , Suomi, Ruotsi, Espanja, ja Riksussa -83 tulin uskoon, joka jäi viimeiseksi reissuksi (vapauduin tosin vasta 85 Huittisista).
      Opiskelen työni ohella ja valmistunen 2011 kasvatusalalle. Juuri minun kaltaisia (ent!) sekopäitä ohjaamaan.Heh.

    • Vihreä Omena

      Olisin kiinnostnut kuulemaan minkälaista siellä Pernasaaressa on oikein ollut.Olen sen verran saannut vihiä,että ei oikein ole ollut kovin mukava paikka?

    • joke67

      oon ollu ite pernikses 80 ...muistan ajan ni sun aikaa linnas helpompaa .kerro ite.veikkaisin et joskus ollaa nähty tai kaveri piirin kautta.en oo vielkää nähny kyseist elokuvaa .mut katon .

      • ex-oppilas

        tuli oltua vajaat 2 vuotta 82-84.muistaako kukaan kun tuli 2 dokumenttia perniksestä 80-luvulla,sunnuntairaportti ja kotimaan katsaus esitti ne.oon yrittänyt vuosia niitä metsästää mut ei mistään,oisko mitään tietoa kellään mistä ne sais?mut asiaan,pääosin jäi hyvä maku koko perniksestä,henk.kunta mukavaa,lepis ei niin paha(verkkarit kyllä),tulipahan koulu käytyä loppuun.Kyppö & Viola,no jaa,erikoinen pariskunta.K.Vihinen loppujen lopuksi hävis vedon oppilaalle(voitin juomapullon pesis-vedossa),Olli opettajana(R.I.P. Olli),ostettiin päättäjäisissä Ollille 2 pussillista keskikaljaa ;=).Ohjaaja Peuran kans juttelen nykyään silloin tällöin netissä.itse jatkoin perniksen jälkeen samaa rellestystä vuosikausia,muutama linnareissu mut kuivilla kaikesta v:sta 96.nyt hommissa vammaisten parissa,ohjaajana.mun aikana oli pernikses bändi nimeltä ido-59 ja minä olen sen toisen bändin laulaja jos joku muistaa,pohojammaalta =)


      • Mr.duu
        ex-oppilas kirjoitti:

        tuli oltua vajaat 2 vuotta 82-84.muistaako kukaan kun tuli 2 dokumenttia perniksestä 80-luvulla,sunnuntairaportti ja kotimaan katsaus esitti ne.oon yrittänyt vuosia niitä metsästää mut ei mistään,oisko mitään tietoa kellään mistä ne sais?mut asiaan,pääosin jäi hyvä maku koko perniksestä,henk.kunta mukavaa,lepis ei niin paha(verkkarit kyllä),tulipahan koulu käytyä loppuun.Kyppö & Viola,no jaa,erikoinen pariskunta.K.Vihinen loppujen lopuksi hävis vedon oppilaalle(voitin juomapullon pesis-vedossa),Olli opettajana(R.I.P. Olli),ostettiin päättäjäisissä Ollille 2 pussillista keskikaljaa ;=).Ohjaaja Peuran kans juttelen nykyään silloin tällöin netissä.itse jatkoin perniksen jälkeen samaa rellestystä vuosikausia,muutama linnareissu mut kuivilla kaikesta v:sta 96.nyt hommissa vammaisten parissa,ohjaajana.mun aikana oli pernikses bändi nimeltä ido-59 ja minä olen sen toisen bändin laulaja jos joku muistaa,pohojammaalta =)

        Itse olin Leppäniemessä 80-luvun puolivälissä ja sanon vielä tänä päivänäkin, että vittumaisin paikka missä olen ollut ja muutama tiilitalokin nähty. Lusittiin silloin nuoret lapset luokkiin l. pistesysteemi vaikka se lähti 75 vankiloista pois. Olin sikäli onnellisessa asemassa, että kotipaikkakunnan sosiaalitäti oli luvannut, että pääsen sieltä pois jos en viihdy. Ja pitikin lupauksensa. Eipä kukaan uskonut kun sanoin muille joululomalle lähtiessäni, ettei mun tarvitse enää palata. Syy miksi sinne jouduin oli, että mun syyksi pantiin yhden vanhan liiterin tuhopoltto, jota en ollut tehnyt. Enpähän kyllä puolustanutkaan itseäni asiassa, ei siinä mitään hyötyä olisi ollut. Muistan kun Kyppö sanoi tulohaastattelussa suurena hyväntekijänä, että mut voidaan " ottaa vastaan " suljetulle osastolle. Varmaan tiesi mihin helvettiin mut huoli. Ehkä joku muistaakin tämän perusteella mut. Olin se uusi kaveri Lepiksessä, joka järjesti kerran niin, että ulkoilupihan rautaportin lukko oli auki. Keinoa en paljasta vieläkään. En muista karkasiko kukaan, mutta oli muutamalla suu auki kun vedin portin auki ja sanoin, että mennään kävelylle.


      • marves
        ex-oppilas kirjoitti:

        tuli oltua vajaat 2 vuotta 82-84.muistaako kukaan kun tuli 2 dokumenttia perniksestä 80-luvulla,sunnuntairaportti ja kotimaan katsaus esitti ne.oon yrittänyt vuosia niitä metsästää mut ei mistään,oisko mitään tietoa kellään mistä ne sais?mut asiaan,pääosin jäi hyvä maku koko perniksestä,henk.kunta mukavaa,lepis ei niin paha(verkkarit kyllä),tulipahan koulu käytyä loppuun.Kyppö & Viola,no jaa,erikoinen pariskunta.K.Vihinen loppujen lopuksi hävis vedon oppilaalle(voitin juomapullon pesis-vedossa),Olli opettajana(R.I.P. Olli),ostettiin päättäjäisissä Ollille 2 pussillista keskikaljaa ;=).Ohjaaja Peuran kans juttelen nykyään silloin tällöin netissä.itse jatkoin perniksen jälkeen samaa rellestystä vuosikausia,muutama linnareissu mut kuivilla kaikesta v:sta 96.nyt hommissa vammaisten parissa,ohjaajana.mun aikana oli pernikses bändi nimeltä ido-59 ja minä olen sen toisen bändin laulaja jos joku muistaa,pohojammaalta =)

        Moro Kaitsu ! T: kotilan yläkerran vastapäinen huone. Voi vittu niitä väittelyjä flashdance vs. punk ! Vieläkö maiharit rulaa ?


      • ex-oppilas
        marves kirjoitti:

        Moro Kaitsu ! T: kotilan yläkerran vastapäinen huone. Voi vittu niitä väittelyjä flashdance vs. punk ! Vieläkö maiharit rulaa ?

        helöy !ei rulaa ei .mietin notta kukas siinä vastapäätä majaili.oliko siinä vaan yks asunto suihkun vieres?jos näin niin senhän täytyy olla sit toinen veljeksistä,vai mitä?ei sattuusi olemaan tietoa noista kahdesta ohjelmasta,eres toisen ku sais.


      • Adina....
        ex-oppilas kirjoitti:

        helöy !ei rulaa ei .mietin notta kukas siinä vastapäätä majaili.oliko siinä vaan yks asunto suihkun vieres?jos näin niin senhän täytyy olla sit toinen veljeksistä,vai mitä?ei sattuusi olemaan tietoa noista kahdesta ohjelmasta,eres toisen ku sais.

        Sun kannattaa toivoa noita ohjelmia YLE:n elävästä arkistosta. Ylen sivuilta elävä arkisto ja sieltä palaute. Sinne voi myös lähettää sähköpostia.


      • ex-oppilas
        Adina.... kirjoitti:

        Sun kannattaa toivoa noita ohjelmia YLE:n elävästä arkistosta. Ylen sivuilta elävä arkisto ja sieltä palaute. Sinne voi myös lähettää sähköpostia.

        ei löydy ylen eikä mtv3 arkistoista näitä ohjelmia,kysytty on.


      • Bambi 81
        ex-oppilas kirjoitti:

        tuli oltua vajaat 2 vuotta 82-84.muistaako kukaan kun tuli 2 dokumenttia perniksestä 80-luvulla,sunnuntairaportti ja kotimaan katsaus esitti ne.oon yrittänyt vuosia niitä metsästää mut ei mistään,oisko mitään tietoa kellään mistä ne sais?mut asiaan,pääosin jäi hyvä maku koko perniksestä,henk.kunta mukavaa,lepis ei niin paha(verkkarit kyllä),tulipahan koulu käytyä loppuun.Kyppö & Viola,no jaa,erikoinen pariskunta.K.Vihinen loppujen lopuksi hävis vedon oppilaalle(voitin juomapullon pesis-vedossa),Olli opettajana(R.I.P. Olli),ostettiin päättäjäisissä Ollille 2 pussillista keskikaljaa ;=).Ohjaaja Peuran kans juttelen nykyään silloin tällöin netissä.itse jatkoin perniksen jälkeen samaa rellestystä vuosikausia,muutama linnareissu mut kuivilla kaikesta v:sta 96.nyt hommissa vammaisten parissa,ohjaajana.mun aikana oli pernikses bändi nimeltä ido-59 ja minä olen sen toisen bändin laulaja jos joku muistaa,pohojammaalta =)

        Bändin muistan loistavasti, etten vaan ite soittanu rumpuja (Jose tuutoroi hienosti), nimi oli vissiin Puncture. Ja taidettiin jopa rockin sm:ssä käydä testaamassa.... ja taiettiin jotkut bisset vetää lomilla siel pohojanmaalaki? Pernis sinänsä "nasta" kokemus, kolme vuotta aivan paskaa, mut vitut siitä!
        P.S. Vieläkö huttu on aukialla?


      • piipaa
        ex-oppilas kirjoitti:

        tuli oltua vajaat 2 vuotta 82-84.muistaako kukaan kun tuli 2 dokumenttia perniksestä 80-luvulla,sunnuntairaportti ja kotimaan katsaus esitti ne.oon yrittänyt vuosia niitä metsästää mut ei mistään,oisko mitään tietoa kellään mistä ne sais?mut asiaan,pääosin jäi hyvä maku koko perniksestä,henk.kunta mukavaa,lepis ei niin paha(verkkarit kyllä),tulipahan koulu käytyä loppuun.Kyppö & Viola,no jaa,erikoinen pariskunta.K.Vihinen loppujen lopuksi hävis vedon oppilaalle(voitin juomapullon pesis-vedossa),Olli opettajana(R.I.P. Olli),ostettiin päättäjäisissä Ollille 2 pussillista keskikaljaa ;=).Ohjaaja Peuran kans juttelen nykyään silloin tällöin netissä.itse jatkoin perniksen jälkeen samaa rellestystä vuosikausia,muutama linnareissu mut kuivilla kaikesta v:sta 96.nyt hommissa vammaisten parissa,ohjaajana.mun aikana oli pernikses bändi nimeltä ido-59 ja minä olen sen toisen bändin laulaja jos joku muistaa,pohojammaalta =)

        eläväarkisto


      • Mr.duu

        Enpähän osaa sitä hävetä jos soskutäti oli kerrankin ihminen. Paljon on pahaa tehty, mutta tulipaloja en ole kyrpä pystyssä sytytellyt.


      • Stalin
        Mr.duu kirjoitti:

        Enpähän osaa sitä hävetä jos soskutäti oli kerrankin ihminen. Paljon on pahaa tehty, mutta tulipaloja en ole kyrpä pystyssä sytytellyt.

        Niinpä,,,,anteeksi ääliömäinen kommenttini.Olin väsynyt kun kirjoittelin sen.Silloin Se tuntui hauskalta.


    • perapervo777

      Perakin oli perniksessä 1978-1980 ja koko ajan Leppäniemessä, Nikita,silloinen Juha, oli Peran hyvä kaveri, N oli myös koko ajan Leppäniemessä, karkaili,teki rikoksia, painoi pitkin poikin Pohjolaa. Kyppö vihasi Nikitaa sydämensä pohjasta niinkuin muukin henkilökunta perniksessä koska N ei antanut tuumaakaan periksi säännöille enkä minäkään. Kaikki Perniksen suljetulla olleet tietävät/tuntevat tarinamme,siis HE ketkä olivat Leppäniemessä vuosina 1978-1980, N pistettiinkin suoraan vankilaan hänen täytettyään 15 vuotta "jatko-opinnoille" ja samaa tietä seurasin minäkin vuotta myöhemmin, uskon,että Perniksen "hoito" pani alulle Nikitassa vihan joka kulminoitui kolmeen ruumiiseen ruotsissa 1988, onnelliset selviytymistarinat Perniksen kundeista tuolta ja myöhäisemmältä ajalta ovat harvassa. Monet ovat kuolleet alta 40 vuotiaina ja ne ketkä elää joko jatkavat rikollisina tai muuten syrjäytyneinä yhteiskunnasta, Nikita elää vapaudessa median vankina ja hänen tekemisiä seurataan suurennuslasilla, jos Nikitalta löytyy muovikuula-ase taskusta niin lehti kirjoittaa;"Nikita heilutteli ASETTA ravintolassa ja on pidätetty" ja kansa uskoo lööpin vaikka artikkelissa itsessään onkin "tarkennus" missä todetaan "Poliisi löysi Nikitalta muovikuula-aseen ja kirjoitti tälle 70 euron sakon,sivullinen oli huomannut Nikitan nahkaliivien povitaskussa aseen ja ilmoitti poliisille" mutta pernis myös vahvisti meitä ja me tietyt emme anna periksi ikinä, pyrimme elämään rikoksetonta elämää mutta TE tavikset, jotka täällä provoatte ja yhteiskunta ei meitä ikinä lannista, jos se tapahtuisi niin se olisi jo tapahtunut!

      • Onnea valitsemallasi

        tiellä:

        "Monet ovat kuolleet alta 40 vuotiaina ja ne ketkä elää joko jatkavat rikollisina tai muuten syrjäytyneinä yhteiskunnasta"

        Onhan se tuokin kait "elämää".


      • minä

        Olin kyllä perniksessä v.78-80 asukkaana, mutta en muista mokomaa nikitaa/ juhaa sieltä. enkä ole linnassa istunu sieltä päästyäni. normaali perheellinen musta on tullu. toki eronnu mutta kuitenkin...


      • "koulukodin kasvatti

        Ai Nikita olikin Juha? Muistan Nikitan hämärästi enää nimenä ja muistan myös Kypön puhuneen Nikitasta, mutta ihan hyvässä sävyssä. Tämä on siis vain muistikuva. Nikita jäi kuitenkin nimenä mieleen ihan ok, joten oli yllätys että olikin siis tämä Juha. Kaveri teki karmeita, ehkä silloin ajattelematta. Sääli, että loppuelämä meni sen vuoksi pilalle.


      • "koulukodin kasvatti
        "koulukodin kasvatti kirjoitti:

        Ai Nikita olikin Juha? Muistan Nikitan hämärästi enää nimenä ja muistan myös Kypön puhuneen Nikitasta, mutta ihan hyvässä sävyssä. Tämä on siis vain muistikuva. Nikita jäi kuitenkin nimenä mieleen ihan ok, joten oli yllätys että olikin siis tämä Juha. Kaveri teki karmeita, ehkä silloin ajattelematta. Sääli, että loppuelämä meni sen vuoksi pilalle.

        Muistinkin eri kaveria kun aloin paremmin miettimään. Juhankin tiedän siellä jonkin aikaa olleen ja olen ehkä nähnytkin, mutta muistikuvaa ei ole. Luulen, että oli Perniksessä aika vähän aikaa. Nuo karkaamiset varmaan selittää nuorisovankilaan joutumiset, valvojat olivat yleensä vihaisia karkailuista sillä silloin tuli keikkaa ja sitten niistä aikuisena kakkua. Vihaisuus ja vihaaminen ovat eri juttu.


      • Tapani Räisä
        Onnea valitsemallasi kirjoitti:

        tiellä:

        "Monet ovat kuolleet alta 40 vuotiaina ja ne ketkä elää joko jatkavat rikollisina tai muuten syrjäytyneinä yhteiskunnasta"

        Onhan se tuokin kait "elämää".

        "Monet ovat kuolleet alta 40 vuotiaina ja ne ketkä elää joko jatkavat rikollisina tai muuten syrjäytyneinä yhteiskunnasta" Eipä ihan pidä paikkaansa.

        mutta on ihmisiä joilta ei muuta voi vaatiakkaan kuin tyhmä kommentti...


        Facebookissa on entisiä Pernasaaressa olleita eli tulkaa sinne. Sosiaalipornoilijat älkää vaivautuko.


    • ijndjidjidjjidsg

      Pernasaari, Sippola,
      tuttu on joka kuppila.
      Kasvatuslaitoksesta katkaisuhoitoon,
      kas, siinä vankipojan elinkaari !

      • Kuolema 81-84

        Olin Sippolassa 81-84,siitä talosta en voi pahaa sanaa sanoa.Mun mielestä talon ohjaajat tosissaan halusivat pojista "kunnon kansalaisia" tai paremminkin he halusivat,että selviydymme elämässämme ja olisimme onnellisia.Toisilta se varmaan onnistuikin,mutta jotkut taas ovat kuolleet nuorina tai heistä joutuu lukemaan alibin sivuilta.
        Perniksessä käytiin kerran koulukotien välisissä painikisoissa,ottelin sarjassa 72kg ja tulin hopealle,kultaa sai muuan Esa,sippolasta hänkin! Kolmatta ja neljättä en muista,mutta siinä sarjassa oli aina useita poikia.(yleinen paino vissiin hoikille,pitkille pojille).

        Pernistä ja PPK:ta=Pohjolan poikakoti,pidettiin kovina taloina siihen aikaan,myös Sippolassa.Ne oli jotenkin legendaarisia,en osaa sanoa,että miksi,mutta niin se vaan oli.Sippolan jälkeen vietin "kosteata",sekä rikollista,rikkinäistä elämää 29v saakka,sitten riitti! Raitistuin eikä sen jälkeen ole tarvinnut poliisien kanssa telmiä,päihteet ovat mun mielestä keskeisin ja vaikein ongelma "meikäläisillä" toki tapahtumat ja olosuhteetkin,jotka ovat päihteisiin ajaneet, mutta niitä kun ei enää voi muuttaa,ne on vain hyväksyttävä.Niin tulee keskittää kaikki siihen,että eläisimmr raittiina ja "puhtaana",silloin vasta voi alkaa korjaamaan elämäänsä.Nyt mulla on vaimo,kolme lasta ja vakityö vanhainkodissa hoitajana.


      • pernis1234
        Kuolema 81-84 kirjoitti:

        Olin Sippolassa 81-84,siitä talosta en voi pahaa sanaa sanoa.Mun mielestä talon ohjaajat tosissaan halusivat pojista "kunnon kansalaisia" tai paremminkin he halusivat,että selviydymme elämässämme ja olisimme onnellisia.Toisilta se varmaan onnistuikin,mutta jotkut taas ovat kuolleet nuorina tai heistä joutuu lukemaan alibin sivuilta.
        Perniksessä käytiin kerran koulukotien välisissä painikisoissa,ottelin sarjassa 72kg ja tulin hopealle,kultaa sai muuan Esa,sippolasta hänkin! Kolmatta ja neljättä en muista,mutta siinä sarjassa oli aina useita poikia.(yleinen paino vissiin hoikille,pitkille pojille).

        Pernistä ja PPK:ta=Pohjolan poikakoti,pidettiin kovina taloina siihen aikaan,myös Sippolassa.Ne oli jotenkin legendaarisia,en osaa sanoa,että miksi,mutta niin se vaan oli.Sippolan jälkeen vietin "kosteata",sekä rikollista,rikkinäistä elämää 29v saakka,sitten riitti! Raitistuin eikä sen jälkeen ole tarvinnut poliisien kanssa telmiä,päihteet ovat mun mielestä keskeisin ja vaikein ongelma "meikäläisillä" toki tapahtumat ja olosuhteetkin,jotka ovat päihteisiin ajaneet, mutta niitä kun ei enää voi muuttaa,ne on vain hyväksyttävä.Niin tulee keskittää kaikki siihen,että eläisimmr raittiina ja "puhtaana",silloin vasta voi alkaa korjaamaan elämäänsä.Nyt mulla on vaimo,kolme lasta ja vakityö vanhainkodissa hoitajana.

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/koulukoti_on_lastenhuollon_paatepysakki_77338.html#media=77340

        perhana katoin tuon ja siinähän oli vanha ystävä Rane missä lieneen nykyään


    • Vilppula mielessäin

      Eipä ollu Kotiniemikään ihana paikka.Käytiin Kotiniemestä Pernasaareen jalkapalloa pelaamassa ja ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntu....

    • Siegheil Freud

      Muistanko väärin vai oliko Kotiniemi ammatikoulaisille ? Itse sain koulukodista kenkää 15-vuotiaana, joten jäi tuo käymättä.

      • Kuolema 81-84

        Oli joo ammattikoulua varten.


      • Tapani Räisä

        Minä kävin konepuusepän kurssin 9kk kotiniemessä ja oli siellä myös metalliåuolikin.Minä tulin Kotiniemelle 1975 Pernasaaresta ja sitten hain armeijaan 17 vuotiaana jotta pääsisin pois sieltä, joka ihme kyllä toteutuikin.


    • Tero A. G.

      Kotiniemessä käytiin konepuusepän ja hitsarin kursseja ja yleensä n.vuoden kurssin jälkeen pääsi pois.Lempinen oli -74 vanhin kasvatti ja ajoi siellä ajokortinkin.Taavi Kassila oli siellä niihin aikoihin siviilipalveuksessa ja kirjoitti eräässä kirjassaankin ko.laitoksesta.

      • wwwwa

        Rane tuttu mies joskus, missä lienee nyt?


      • fsdfasdfasdfasd

        tuostahan tehtiin 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa kaksiosainen dokumentti. ilmeisesti ensimmäinen osa julkaistiin, mutta toisen yle päätti sensuroida. ja kumpaakaan noista ei arkistoissa ole saatavilla.
        en enää muista miten tuo juttu meni ja mikä sensuroinnin syy oli.


      • Mikä %
        fsdfasdfasdfasd kirjoitti:

        tuostahan tehtiin 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa kaksiosainen dokumentti. ilmeisesti ensimmäinen osa julkaistiin, mutta toisen yle päätti sensuroida. ja kumpaakaan noista ei arkistoissa ole saatavilla.
        en enää muista miten tuo juttu meni ja mikä sensuroinnin syy oli.

        Joo. Monellako noistakin kundeista jatkui hommat vankilakierteenä?


      • perapervo777
        Mikä % kirjoitti:

        Joo. Monellako noistakin kundeista jatkui hommat vankilakierteenä?

        kaikilla


      • korvauksia luvassa
        perapervo777 kirjoitti:

        kaikilla

        Ruotsissa sijaishuollossa kaltoinkohdellut ja pahoinpidellyt saavat jo korvauksia ( keskimäärin 25 000 e/ tapaus) ja peruspalveluministeri aloittaa pian tutkimukset Suomessakin.
        Sitä odotellessa kannattaa kirjoittaa sijaishuollon väkivaltakokemuksista allamainittuun osoitteeseen.Voi olla, että tämä projekti on jonkinlainen alkukartoitus siitä, kuinka paljon kaltoinkohdeltuja oikein on ja millaista oli heidän kohtaamansa väkivalta. Väkivallaksi katsotaan hakkaamisen, raiskaamisen yms. lisäksi turha eristäminen, koulun ja sairaanhoidon laiminlyönti, solvaaminen, uhkailu ja alistaminen. Kirjoittakaa tänne:
        http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/viola-vakivallasta_vapaaksi_ry/hankkeet/sijaishuollon_vakivaltatyon_kehi/


      • Mäskihammas
        Mikä % kirjoitti:

        Joo. Monellako noistakin kundeista jatkui hommat vankilakierteenä?

        En voi varmuudella prosenttia sanoa,mutta Sippolan pojista suurin osa joutui 1-3krt linnaan seuraavien vuosien aikana,kuinka moni jää pysyvään kierteeseen en tiedä.Koulukodin pojat lukivat Papillonia yms. Alan kirjallisuutta ihaillen silloin 70 ja 80-luvuilla(minä mm.) elämänkatsomus oli vääristynyt niin pahasti ja rikollisuutta ihaultiin,että ihme jos ois ilman linnaa selvinnyt,mutta varmasti jotkut selvisivät.

        Ai niin ,ei linnaan jouduttu vaan päästiin.Semmosta se oli silloin,nyt on mennyt hyvin viimeset 15v.kerran olin lyhyen tuomion istumassa 90-luvun puolivälissä.


      • Yläpeukki
        Mäskihammas kirjoitti:

        En voi varmuudella prosenttia sanoa,mutta Sippolan pojista suurin osa joutui 1-3krt linnaan seuraavien vuosien aikana,kuinka moni jää pysyvään kierteeseen en tiedä.Koulukodin pojat lukivat Papillonia yms. Alan kirjallisuutta ihaillen silloin 70 ja 80-luvuilla(minä mm.) elämänkatsomus oli vääristynyt niin pahasti ja rikollisuutta ihaultiin,että ihme jos ois ilman linnaa selvinnyt,mutta varmasti jotkut selvisivät.

        Ai niin ,ei linnaan jouduttu vaan päästiin.Semmosta se oli silloin,nyt on mennyt hyvin viimeset 15v.kerran olin lyhyen tuomion istumassa 90-luvun puolivälissä.

        sun onnistumiselle! Pidä linja.


    • leppäniemeläinen

      Pernasaaren koulukodissa olleet tulkaa facebookiin. Löytyy nimellä "
      Pernasaaren Koulukodissa Olleet"





      jatketaan siellä jutustelua....

      • remuli

        mä olin 70 luvun alussa perniksessä


      • repa
        remuli kirjoitti:

        mä olin 70 luvun alussa perniksessä

        mä olin perniksessä 72-74.....repa lahdesta....


    • ex-oppilas

      jees,sain toiveen läpi arkistossa mutta kolmosen dokkari on vielä hakusessa,eivät vastaa edes s-posteihin.

    • Lexa

      Kokeilin mitä löytyy googlettamalla Pernasaari, ja löytyihän sitä. Muistoja yli 40 vuoden takaa... Panulan kanssa monet rosis reissut Stadiin. Reissut kesti paripäivää kerrallaan ja sovittiin, et kun en karkaa, niin ei tarvii olla putkassa yötä ja saan liikkuu illat vapaana ja mennä nukkumaan Tutkalle.... Sopimus piti.
      Vesankin taidan muistaa, soitti skittaa Pepen ja Frommin kans Pepe oli aika hyvä rummuiski.
      Panulan Kaukolle terkkui Leksalta, vieläkö on vihree verkkapuku, lekkarit ja rööki suussa Kotilan rappusilla. :-)
      P.s. Lusimaan en sitten joutunu silloin enkä kyl myöhemminkään.
      Täytyypä kattella josko sinne FB:hen viittii ängetä.... Se kun ei oo oikeen mun juttu.

      • Lexa

        Tulipa mieleen et oisko ollu 68 vuonna ku Pernikses tehtiin tv-ohjelmaa yks jakso. Sellanen ku Laajakulma... toimittaja oli muistaakseni Törmän Topi. Olin ittekkin mukana siinä haastateltavana. Lexa


      • VV
        Lexa kirjoitti:

        Tulipa mieleen et oisko ollu 68 vuonna ku Pernikses tehtiin tv-ohjelmaa yks jakso. Sellanen ku Laajakulma... toimittaja oli muistaakseni Törmän Topi. Olin ittekkin mukana siinä haastateltavana. Lexa

        Terve vaan Lexa. Kyllähän toi reissu tonne Pernikseen teki meille molemmille vaan töpseliä, jouduttiin väkisin rauhottumaan ja hyvä niin.
        Sieltä lähdön ja intin jälkeen oli elämä vähän hakusessa ja meinas lähtee lapasesta mutta hyvin kävi kuitenkin. Työelämää ilman katkoja takana jo yli 40 vuotta, ja eläkkeelle puolentoista vuoden päästä.
        Tekisi mieli jättää taakse koko Suomen valtio, myydä kämppä, ja muuttaa emännän kanssa sen himaan Thaimaahan. Katsellaan nyt ensin eläkkeelle asti.
        Olis kiva vielä tavata ennenkuin se on liian myöhäistä. Olen miettynyt sellaistakin että vois tuolla Perniksessä mennä käymään. Soitinkin sinne joku vuosi sitten ja sanoivat että voi tulla kunhan ensin sopii asiasta. Paikkahan on nykyisin avovankila, ja siellä on jonkunlainen tila missä on vahoja juttuja Periksestä. Käveltäis vielä kerran se koivukuja. Olishan se aika nostalgista :) sillä siitä on jotakuinkin 45 vuotta aikaa kun siinä viimeksi tallattiin, ja mikä parasta, ollaan hengissä eikä olla linnassa.
        Pistä priva viestiä mulle niin katellaan. sähköpostiosoite löytyy tästä topicista tuolta vähän aiempaa, samalla nimimerkillä


    • ex-oppilas
    • joreh

      mä olin siellä v 74 ter jore h

    • Mukana ollut

      Hei Olen ollut Leppäniemessä -58 -59. Minut vietiin sinne kotiniemestä Vilppulasta. Onkohan ketään siellä olleita vielä mukana?

    • mukana ollut

      Minut ja pikkuserkkuni haettiin koulusta ja serkkuni vietiin Pernasaareen ja minut kotiniemelle käsiraudoissa13.1-57. Olin silloin vasta 13 vuotias. Johtaja Salo toivotti meidät uudet tervetulleeksi ja sanoi, että teistä tulee 70-80 % linnan-kundeja. Ensin nuorisovankila, sitten lääninvankila ja lopuksi kakolanmäelle Turkuun. Ikävä kyllä monen kohdalla se todella toteutui. Lukuistan karkaamisieni ja rötösten takia jouduin Pernasaareen heinäkuussa -58. Siellä oli johtajana muistaakseni Tupavuori? Yksi vartija oli Sorvari, aika iso mies. Pääsin pois sieltä tammikuussa -59 takaisin Kotiniemelle Vilppulaan. Pääsin sieltä pois heinäkuussa -60 opiskelemaan Vaasaan. Seuraavana vuonna lähdin merille.

      • Oliwer from usa

        Niin serkkusi täälä näin vuosien jälkeen,olemme kumpikin asuneet kaukana Perniksestä.Mutta niistä muistoista emme koskaan pääse eroon.Ne tulevat ja menevät kuin aamulehti.Muistan sen( hiilikaivoksen,) Sementtivalimon,sementtirenkainee,muistan se huonon ilman jossa jouduitte työskentelemään.Muistan Ne isot vanginvartijat vankilan johtajankin,Monasti mietiskelin tuleekos minustakin tuollainen kun tulen isoksi,Ei onneksi.

        Muistan myös kun itse sain kunnian istua siellä teljettyjen ovien,takan rautaiset verhot


    • Questionaare ?

      Terve !

      Kiinnostaisi tietää oliko tällä Ensio Kyppöllä poika nimeltä Marko joka myös työskenteli alalla ?

      • näinon

        kyllä


    • 0987yh7887

      Mun isäni on ilmeisesti ollut pernasaaren kasvatti ja voin sanoa että kotona on ollut ihan perkeleen kova kuri.Toisin kuin muissa perheissä pihoilla meidän kotona ei sanottu vanhemmille vastaan ja jotenkin se eriarvoisuus korostui, silleen että lapsella ei ollut mitään oikeutta tuoda omia mielipiteitään esille yms. Aikalailla samanlaista kuin armeijassa.Myös fyysinen "koulutus" tuli tutuksi.

      En ole katkera päinvastoin , harvaa saa ns. Vanhanajan kasvatusta nykypäivänä.

      Isäukko ei puhu näistä asiaoista mitään, mutta tämän ketjun lukeminen on jo itsessänsä autttanut ymmätämään äijää paremmin.

    • Siegheil Freud

      Kuulopuheiten mukaan Antti Puustinen on ollut "hoitajana" Leppäniemessä. Pitäneeköhän tämä paikkaansa ?

      • Froidi

        Harjoittelijana, lyhyeen loppui touhu.


    • ....................
      • .............

        tai siis ei laulaja vaan toinen basisteista, vaalea ja hoikka


      • V. Enkula

        Tehdyn tutkimuksen mukaan 75% koulukotipojista päätyy kolmen vuoden sisään vankilaan päästyään koulukodista.
        Tainnut pari Perniksen poikaa saada ek:kin, pitkätuomioisia lusii nytkin etelän kivitaloissa.
        Päättele siitä !


    • V.Enkula

      Kev, HeV, linnan kongeilla olen tyypit nähnyt.

    • ..............

      Voisitteko nyt kertoa jotain tarkempaa tosta vaaleasta basistista, että kuka on ja miten kävi.... ainoa kuka tuossa dokkarissa varsinaisesti kosketti, vaikkei mitään puhunutkaan.

      • eh eh eh...

        Rakastuitko vai miksi kysyt ?


    • hursrtinen

      Minua kiinnostaa erityisesti Kotiniemi ja siinäkin Y.K.Salon kausi. Mies oli myös Vilppulan yk:n rehtori ja erottamisensa jälkeen siirtyi Turun puoleen. Sieltä sitten ongittiin satama-altaasta että silleen. Mutta asiaan: olisko kenelläkään kerrottaqvaa Kotiniemestä ja Salosta? Ottakaa yhteys! [email protected]. Kiitos

      • Kartsa P

        Hurstinen, kyselit Kotiniemestä ja johtaja Salon kaudesta. Mieshän johti laitosta lähes 30 vuotta ja sai fudut sen johdosta, että pakotti erään hatkarin juoksemaan autonsa edessä siten, että seiväs oli pujotettu juoksijan hihojen läpi, siis kädet suorina sivuilla. Tämän oli joku tai jotkut kyläläiset nähneet ja tehneet ilmoituksen poliisille. Asiaa puitiin jopa Helsingin Sanomissa, joten miehelle oli pakko tehdä jotain. Potkujen jälkeen Salo muutti Loimaalle yhteiskoulun uskonnon opettajaksi, olihan mies oppiarvoltaan teologian lehtori! Sitten alkuvuonna 1966 Salo oli lähtenyt asioilleen Turkuun, ja yöllä hänet oli löydetty kuolleena - ei satama-altaasta - vaan sataman rekkaterminaalista; hänen ylitseen oli kulkeneet rekan takapyörät. Asiaa tutkittiin pitkään, ja kaikki seikat viittasivat itsemurhaan, vaikka muitakin teorioita on toki mukaan mahtunut.
        Itse olin Kotiniemellä 1961 - 64 ja tapasin tuon kundin, jota Salo oli autonsa edessä juoksuttanut.
        Johtaja Salo ja hänen aikansa Kotiniemellä on hyvä esimerkki siitä, kun luonnevammainen saa liikaa valtaa.


    • Söze

      Sanooko kellekään mitään tälläinen tumma kaveri sieltä perniksestä , about 60-75 luvulla nimikirjaimet H.S

    • Bartobelliini

      pakko nostaa ylös tää

    • En ollut tosin 70-luvulla Pernasaaressa, koska vietin ikävuodet 1 - 9 siellä sodan alla ja aikana. Muistoja on! Huomasin tämän yhteydenottopyynnön ihan sattumalsta nyt 30.11.2012.
      Terveisin Tosi vanha mummeli8.

    • Hubbertti

      Tossa yhdessä filmissä on Kari Helsingistä ja joku toinen Iisalmesta... Mitenkähän tuon Karin elämä on mahtanut sujua, onkohan vielä hengissä?

      • ex-oppilas

        on Kari hengissä,myös Iisalmenkin mies,muuta en heistä tiedä.


    • Näin sanoovat.

      Sehän on nyt kuin lepokoti.Naisetkin talonpuolesta.Nais ja miesvangit siellä sekaisin samassa paikassa.

    • tsuuki

      Mielenkiintoisia tarinoita ja muisteluksia. Kiitos asianosaisille!

    • kari h.21

      olisi mielenkiintoista saada kokoon jonkinlainen yhteisö tuon aikaisistakoulukoti [email protected]

      • Pernis

        Facebook ja etsi sieltä Pernasaaren koulukoti-ryhmä.


    • ton6

      Terve Kari 1951!

      Laitoin sulle s-postia asiasta

    • ksylo26

      Tummien Perhosten Koti telkkarissa 10.2.2013. Tommi Korpela Ensio Kyppö? Onko elokuva siis filmattu Pernsaaressa?

      • ex-oppilas

        Elokuva on kuvattu Turun Kulhon saaressa, jossa sijainneeseen Kulhon poikakotiin.mutta olikohan tarina kummiskin saanu vaikutteita perniksestä ja E.Kypöstä.


      • Minä tiedän
        ex-oppilas kirjoitti:

        Elokuva on kuvattu Turun Kulhon saaressa, jossa sijainneeseen Kulhon poikakotiin.mutta olikohan tarina kummiskin saanu vaikutteita perniksestä ja E.Kypöstä.

        http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=4542&nodeid=6648
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tummien_perhosten_koti
        Leena Lander on toki lukenut Kypön opuksen "Ne kovimmat pojat"
        Niin ennen kuin nykyisinkin eniten ääntä ovat pitäneet ja muita kovimmin kiusanneet ne jotka ovat epävarmipia olleet. Pätee niin aikuisiin kuin lapsiin.


      • Paljon kokenut 1959
        Minä tiedän kirjoitti:

        http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=4542&nodeid=6648
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tummien_perhosten_koti
        Leena Lander on toki lukenut Kypön opuksen "Ne kovimmat pojat"
        Niin ennen kuin nykyisinkin eniten ääntä ovat pitäneet ja muita kovimmin kiusanneet ne jotka ovat epävarmipia olleet. Pätee niin aikuisiin kuin lapsiin.

        Lapsellisia ja ajattelematomia viestejä. Ensio Kyppö antoi, mitä te tarvitsitte. Olin itse 7,5 vuotta Pernasaaressa, Sippolassa ja Järvilinnassa yhteensä. Jos tämä aika ei opeta hiljaa puhumaan ja kävelemään, täytyy olla pää täynnä sitä juoksevampaa tuolta jalkojenvälistä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan


    • ____________________

      Pernasaaressakin alkanut loppulaskenta.

      • V. Enkula

        Häviää pala historiaa, ei mikään paina vaakakupissa, kun halutaan sulka hattuun ja pelastaa oma väki, vankilan porukka jää hopeasijalle, sääli.


    • Taloja kiertänyt

      Vahinko, että hyvä paikka lusia hävitetään, yksi parhaista Suomessa. Asialliset tilat vapaa-aikaankin ja henkilökunta suurimmaksi osaksi asiallista.

    • dokkarifani

      Televisiosta tuli pari iltaa sitten dokumentti Varastettu lapsuus. Siinä oli aika karua tekstiä ja kuvaa Pernasaarestakin.Dokkari löytynee Areenasta.

    • 10 kuuta leppiksessä

      Katoin dokkarin. Olin itse Perniksessä 79-80. Tuttuja hemmoja oli raaputellu nimensä seinään siin dokarissa, jos veksi kävi Leppiksessä.

    • kinkki1

      ottakaa jätkät yhteyttä jos olitte perniksessä 75-76 olis kiva muistella vanhoja [email protected]

      • Anonyymi

        Varmaan tunnetaan toisemme 75 - 76


    • kokokokokoko

      Muisto Perniksestä: Keittiöemäntä huutaa että älkää pojat syökö niin paljoa perunoita etä sioillekkin jää.

      • Raimo Revontuli puh 050-

        Koulukotijen ruuat olivat htvät jo noin 50v sitten jolloin olin koivikonkoulukodissa,emäntänä silloin oli itse piru Laura Lintula.Pernasaaressa ja lepiksessä oli myös mainiot ruuat jo 60 luvun puolivälissä ja ruokaa oli aina riittävästi.pernasaaressa ja lepiksessä myös kohtelu oli ansiomme mukaista.Koivikosta en muuta myönteistä löydä kuin toi ruoka.


      • Revontuli Raimo

        Kävin loppukesästä koivkon-koulukodissa 50 vuoden jälkeen ei olisi pitänyt mennä,niin karkeat muistot palasivat joista olin pikkuhiljaa äässyt lähes eroon.Kävin myös,jos joku haluaa keskkustella aiheesta voi soittaa minulle 050-4133985.


      • kokokokokoko
        Raimo Revontuli puh 050- kirjoitti:

        Koulukotijen ruuat olivat htvät jo noin 50v sitten jolloin olin koivikonkoulukodissa,emäntänä silloin oli itse piru Laura Lintula.Pernasaaressa ja lepiksessä oli myös mainiot ruuat jo 60 luvun puolivälissä ja ruokaa oli aina riittävästi.pernasaaressa ja lepiksessä myös kohtelu oli ansiomme mukaista.Koivikosta en muuta myönteistä löydä kuin toi ruoka.

        Kysehän ei ollut mulla ruuan laadusta...


    • Uuutelias

      Oliko Törmälässä jokin juhlatilaisuus ennen tulipaloa?

      • Josolisintiennytmitä

        Kanslisti Irja Arkelalla oli osalle henkilökuntaa jonkinlainen joulujuhla alakerrassa. Paikalla olivat ainakin Yrjö koivisto vaimonsa kera. Tämä heidän juhlansa tuli minun tietooni vuosikymmenien jälkeen vahingossa. Koiviston Yrjö sen vahingossa paljasti. Hän kertoi kuinka he lähtivät Arkelalta ja näkivät kun liekit löivät Törmälän päätyikkunoista. Poliisikuulusteluissa juhlasta on emäntä Aino Mattilan hyvin sekava kertomus. Kuulustelu suoritettu viikkoja myöhemmin Helsingissä. Hallussani on kopiot kuulusteluista. Henkilökunta valehteli.


      • Josolisintiennytmitä

        Ps. Jatkoa edelliseen. Esimerkiksi Yrjö ja Kerttu Koivistoa ei kuulusteltu ollenkaan. Eikä kanslisti Irja Arkela maininnut joulujuhlasta mitään. Sillä joulujuhla loppui siihen kun joulukuusi kaatui ja sytytti verhot palamaan.
        Kuulustelematta jäivät myös Arkelan veljen vaimo ja kaksi lasta. Rauli tuomittiin syyttömästi.


    • sfgsadfsafasdfadf

      missäs vaiheessa nuo olot oikein koulukodeissa muuttui?
      itse olin kumpulassa 80-luvun lopulla ja kyllä perniksessä oli siinä vaiheessa jopa ihan mukavaakin. hirveästi nyt muista, mutta mieleen jäi kumpulassa ohjaajana ollut veke tai veksi. jäi mieleen siksi että oli tiukka, mutta ehdottoman reilu ja tasapuolinen.

      ruoka oli tuolloin todella hyvää, voisi sanoa että keskiverron ravintolan tasoa. perunat valmiiksi kuorittuja jne.

      joku dokumenttikin televisioon tuolla silloin kuvattiin, mutta muistanko oikein että siinä sensuuri iski ja sitä ei koskaan julkaistu? ainakaan netistä en ole sitä onnistunut löytämään..

      näin jälkeenpäin ajateltuna ihan kiva paikkahan tuo oli, mutta kyllä sieltä silti jokunen kerta lähdettyä tuli ja kumpulan putka ja se alakerrassa ollut osastokin tuli tutuksi.

      • bhghjhj

        Mikäs osasto alakerrassa oli ?
        Sauna ja pesula.


      • fadadfadfadfadfdfadf
        bhghjhj kirjoitti:

        Mikäs osasto alakerrassa oli ?
        Sauna ja pesula.

        ei vaan se ihan koulun ovia vastapäätä ollut eristysosaston tapainen. pari hieman selliä viihtyisämpää huonetta, joissa kuitenkin lukot molemmin puolin ja ikkunoissa panssarilasit. eihän se muulloin käytössä ollut, kuin hatkaamisten jälkeen päivän tai pari. yleensä kaava oli että kumpulan putkasta tonne eristykseen hetkeksi.
        siihen aikaan siellä vahti aina sivari ja päästi kyllä esim tupakalla käymään, ettei se ihan täysi eristys ollut.
        kai sillä osastolla joku nimikin oli, en vain enää muista.


      • vbsdvasdadfa
        fadadfadfadfadfdfadf kirjoitti:

        ei vaan se ihan koulun ovia vastapäätä ollut eristysosaston tapainen. pari hieman selliä viihtyisämpää huonetta, joissa kuitenkin lukot molemmin puolin ja ikkunoissa panssarilasit. eihän se muulloin käytössä ollut, kuin hatkaamisten jälkeen päivän tai pari. yleensä kaava oli että kumpulan putkasta tonne eristykseen hetkeksi.
        siihen aikaan siellä vahti aina sivari ja päästi kyllä esim tupakalla käymään, ettei se ihan täysi eristys ollut.
        kai sillä osastolla joku nimikin oli, en vain enää muista.

        eihän se muuten jermula ollut, kun tuollainen nimi googlesta tuli esiin pernasaaseen liittyen, tosin ilman asiayhteyttä?
        joku "la"-päätteinen sen nyt pakko olla, kun niin mielikuvitusrikasta se nimeäminen oli, leppäniemi nyt lukuunottamatta.


      • JIMMO

        Ylen elävästä arkistosta löytyy filmimateriaalia, -83 tehty poikien haastattelu Pernasaaresta


      • Pernis

        Minä laitoin ylelle postia ko ohjelmasta ja onneksi julkaisivat,samoihin aikoihin teki mtv ohjelman perniksestä ja esitettiin muistaakseni sunnuntai raportissa.Ei kuulemma ole enää tallessa mutta luulis sen nyt jostakin löytyvän.


      • Pernis
        vbsdvasdadfa kirjoitti:

        eihän se muuten jermula ollut, kun tuollainen nimi googlesta tuli esiin pernasaaseen liittyen, tosin ilman asiayhteyttä?
        joku "la"-päätteinen sen nyt pakko olla, kun niin mielikuvitusrikasta se nimeäminen oli, leppäniemi nyt lukuunottamatta.

        Kumpula koulun yläkerrassa oleva osasto,oisko se ollu sit jermula,saman rakennuksen alakerrassa,käynti hevostallien puoleisesta päästä (10 luokkalaisille?).Kumpulasta en kyllä putkaa muista (olin 82-84 pernikses),päärakennuksessa oli sitten kotilan ala-ja yläkerta -osastot ja tontin perillä leppäniemen eristysosasto.


    • fellatio

      Pitääkö paikkansa, että Suomen poikakodeissa todella tapahtui seksuaalista riistoa, siis vakavamman luokan ja systemaattisesti? Siis joutuiko siellä alistumaan suihinottoon ja nielemään siemennestettä ohjaajilta tai muilta, vai onko tämä joku feikkijuttu?

    • kooma90

      Ite olin tuolla vuosina 88 - 91.
      En muista osaston nimeä, mutta se oli kumminkin sen päärakennuksen alakerrassa.
      Muutamia nimiä kuitenkin jäänyt osastolta mieleen; vili turusta ja hetken aikaa siellä oli se yks manne kylä-liuhala, joka aika näyttävästi sittemmin lähti sieltä litomaan.

      • Pernis

        Kotilan alakerta oli osaston nimi.


      • Anonyymi
        Pernis kirjoitti:

        Kotilan alakerta oli osaston nimi.

        Kyllä näin, ja se vanhempi talo oli kumpula.


    • Anonyymi

      Pelkkä "Pernasaaren koulukoti" löytyy suljettu ryhmä facebook.com

    • Anonyymi

      Kyllä tiedän sen paikan hyvin minä olin kuhankosken tyttökodissa monta vuotta.me käytiin siellä asioilla .pitkä aika siitä on siellä pelattiin lentopalloa paljon pojst kerran kävi meille tytöille soittaa kitaraa niitä oli kaksi poika kodin poikaa en muista nimeä .oli se aikaa kyllä .kaunista paikka kylläkin kuhankoski .ajat on siitä muuttuneet siellä .ihan toisen laiseksi...muistot vain jäi

      • Anonyymi

        Pernasaaressa oli Suomen paras avovankila, jossa vankikin tunsi itsensä ihmiseksi. Todella hyvä paikka lusia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta henkilökunta asiallista, tasapuolisesti kaikkia kohdeltiin. Hyvin sieltä pystyi siviiliin pitämään yhteyksiä ja asioita hoitamaan. Valitettavasti päättäjien silmät sumutettiin ja vankila lakkautettiin, miksi ihmeessä tälläistä pääsi tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pernasaaressa oli Suomen paras avovankila, jossa vankikin tunsi itsensä ihmiseksi. Todella hyvä paikka lusia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta henkilökunta asiallista, tasapuolisesti kaikkia kohdeltiin. Hyvin sieltä pystyi siviiliin pitämään yhteyksiä ja asioita hoitamaan. Valitettavasti päättäjien silmät sumutettiin ja vankila lakkautettiin, miksi ihmeessä tälläistä pääsi tapahtumaan.

        Kokeile Pähkinäsaaren rauhanlinna, 1323 oppilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pernasaaressa oli Suomen paras avovankila, jossa vankikin tunsi itsensä ihmiseksi. Todella hyvä paikka lusia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta henkilökunta asiallista, tasapuolisesti kaikkia kohdeltiin. Hyvin sieltä pystyi siviiliin pitämään yhteyksiä ja asioita hoitamaan. Valitettavasti päättäjien silmät sumutettiin ja vankila lakkautettiin, miksi ihmeessä tälläistä pääsi tapahtumaan.

        Olihan tämä sarkasmia ?😏 1965 ei kyllä pidetty mitään yhteyksiä yhtään mihinkään.
        Sementti renkaita alakerran valimossa täryytettiin. Ainoa yhteys oli lapion ja sepelikasan välinen 😏


    • Anonyymi

      Edelleen pernasaaren koulukoti-ryhmä löytyy facebookista.

    • Anonyymi

      oi niitä aikoja, Hurjaa oli nuoruus , mutta osa meistä koulukotipojista on selvinnyt hengissä tänne asti. tässä vanhana kuppena on tullut mieleen että on tämä ihmismieli ihmeellinen ja olen sitämieltä että me kaikki ihmiset olemme täysiä paskoja niin minä itsekkin toivotan kaikille kolleekoille hyvää elämää

      • Anonyymi

        Samoin sulle👍 Selvittiin sisulla tuostakin kurimuksesta.


    • Anonyymi

      Moniko näistä teki työtä saaden palkkaa sellaisilla aloilla, joiden veroilla rakennettiin yhteiskuntaa vai olivatko kaikki koko elämänsä ajan yhteiskunnan verovarojen hyväksikäyttäjiä tehden vahinkoa muille ihmisille ja heidän omaisuudelleen ja käyttäen yhteiskunnan verovaroin luotuja palveluja sekä ollen ehkä satunnaisesti palkkatöissä aloilla, joiden palkat maksetaan yhteiskunnan yhteisistä verovaroista? Onko näillä koko elämä mennyt muita ihmisiä ja yhteiskuntaa hyväksikäyttäen?

      • Anonyymi

        Itse lähdin tuolta 1968 kesällä vapaaehtoisena armeijaan, sen jälkeen katkeamatonta työtä siviilissä aina vuoteen 2015.
        Nyt hyvin ansaitulla eläkkeellä. Eli 45 vuotta tuli töitä tehtyä ja verot maksettua.
        Osalla ei lähtenyt hyvin, mutta kaikki ollaan monia kokemuksia rikkaampia, kokemuksia joita ei voi oikein sanoiksi pukea.
        Kaikki jotka vielä tuolta selvinneenä porrskuttaa menemään toivottelen hyviä vointeja. 👍👍👍


    Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe