Abilify

NIKKVI

Onko muita Abilifyn käyttäjiä ja ootteko skitsofreenikkoja?

144

26067

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla nyt juuri

      harkinnassa, sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Käytätkö itse, millainen lääke?

      • NIKKVI

        Käytin vielä vähän aikaa sitten. Lyhyesti: kallis ja (ainakin itselleni) tehoton. Mutta yksilöllisestihän nämä pelaavat. Mielenkiintoista kyllä, miten monenlaisiin sairauksiin (myös) tätä lääkettä käytetään...


      • varinkin käytetään
        NIKKVI kirjoitti:

        Käytin vielä vähän aikaa sitten. Lyhyesti: kallis ja (ainakin itselleni) tehoton. Mutta yksilöllisestihän nämä pelaavat. Mielenkiintoista kyllä, miten monenlaisiin sairauksiin (myös) tätä lääkettä käytetään...

        monen monen muun sairauden lääkkeitä (skitsofrenia, epiöepsia, masennus, unettomuus, rauhoittavia). Abilify hillitsee ruokahalua ja on sillä lailla tosi erilainen neurolepti.


      • ???
        NIKKVI kirjoitti:

        Käytin vielä vähän aikaa sitten. Lyhyesti: kallis ja (ainakin itselleni) tehoton. Mutta yksilöllisestihän nämä pelaavat. Mielenkiintoista kyllä, miten monenlaisiin sairauksiin (myös) tätä lääkettä käytetään...

        Tuliko sulle mitää sivuvaikutuksia? Minua peloittaa se lääke, kun siitä voi jäädä jopa pysyviä pakkoliikkeitä.


      • on artikkeli
        ??? kirjoitti:

        Tuliko sulle mitää sivuvaikutuksia? Minua peloittaa se lääke, kun siitä voi jäädä jopa pysyviä pakkoliikkeitä.

        henkilöstä joka sai pysyviä pakkoliikkeitä http://www.antipsychiatry.org/jenelle.htm


      • abilify kills

        abilify tappaa ja (lopettaminen) voi aiheuttaa maksan pettämisen. (5-ht2b)

        älä osta noita lääkkeitä tai syö.


      • Anonyymi
        varinkin käytetään kirjoitti:

        monen monen muun sairauden lääkkeitä (skitsofrenia, epiöepsia, masennus, unettomuus, rauhoittavia). Abilify hillitsee ruokahalua ja on sillä lailla tosi erilainen neurolepti.

        Minulla abilify aiheuttaa ahmimista. Se on yksi haittavaikutuksista. Impulssikontrollin häiriö.


    • Mulla menee abilify määrittelemättömään psykoosiin.

      • käyttöalue

        onkin psykoosit ja varsinkin skitsofrenia. Lääke on laajentunut maniaa tasaamaan ja luin jostain lääkärin sanoneen, että Abilifyä kokeillaan nyt myös masennuslääkkeeksi (ehkä psykoottiseen masennukseen?).


      • ???

        Onko sulla lääke auttanut? Onko sulla tullut mitään sivuvaikutuksia?


    • bipolaattori

      mä syön abilifyä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.On kallis lääke,mutta onneksi saan ne erityiskorvattavana kuten muutkin lääkkeeni.Syön myös mm.efexoria.

      • jockus

        määräyksestä 30 kpl, eikä mitään vaikutusta.


      • äiti kolmelle
        jockus kirjoitti:

        määräyksestä 30 kpl, eikä mitään vaikutusta.

        Mulle lääkäri sanoi, että voisin ottaa Sertralinin rinnalle. Ongelmana on pakkoajatukset. Mites teillä muilla? Onko teillä käytössä myös joku muu lääke? Tuliko teille mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeestä? Minua hirvittää se, kun kuulin, että lääke voi aiheuttaa jopa pysyviä pakkoliikkeitä.


      • että yrittäisit
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Mulle lääkäri sanoi, että voisin ottaa Sertralinin rinnalle. Ongelmana on pakkoajatukset. Mites teillä muilla? Onko teillä käytössä myös joku muu lääke? Tuliko teille mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeestä? Minua hirvittää se, kun kuulin, että lääke voi aiheuttaa jopa pysyviä pakkoliikkeitä.

        peittää ongelmaasi, voisit poistaa ongelman syyn.


      • ???

        Onko sulla lääke auttanut? Onko sulla tullut mitään sivuvaikutuksia?


      • melko normaali
        äiti kolmelle kirjoitti:

        Mulle lääkäri sanoi, että voisin ottaa Sertralinin rinnalle. Ongelmana on pakkoajatukset. Mites teillä muilla? Onko teillä käytössä myös joku muu lääke? Tuliko teille mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeestä? Minua hirvittää se, kun kuulin, että lääke voi aiheuttaa jopa pysyviä pakkoliikkeitä.

        Abilify on parantanut voiniani jokseenkin täysin, 10 pv syötyäni. Luin hiljattain 2suunthäiriön historian (Peter Healey). Manioita löytyi useita, mikä selvensi tautiani paljon. Estetty mania, ärtyisä mania, perusmania, hypomania. Ei olekaan kyse luonteestani. Podin kk-määrin rankkoja pakkoajatuksia siitä hetkestä, kun aamulla heräsin. Epäluuloinen ja katkera. Ainoa tapa katkaista jyskytys oli kirjoittaa (myös kirjeitä ystävilleni, en lähettänyt niitä). Kaikkea oli yht. 11 kk. Abilify korjasi mm. seuraavat: uni, vireys eli jaksan iloisena ihmisten kanssa koko päivän, manian heikentämä huono muisti, depersonalisaatio, tekemätön remontti, töiden kirjoittaminen, autolla ajo. En myöskään ole enää käpertynyt mökkiini. Pakkoliikettä on ollut sen verran, että jalassa nytkähtää joitakin kertoja päivässä. Tämä sama refleksi ilmenee kaikilla ihmisillä juuri ennen nukahtamista. Lääkkeen aloitin soitoin parin päivän välein psykiatrille. Äiti olen minäkin, en halua olla haamu. Kun tämä tautini alkoi, kaikki lääkkeet olivat vaarallisia, esim. kotimainen Peratsin. Toki jokainen lääke on kysymysmerkki, suuntiinsa. Otetaan nyt huomioon, että 2suunthäiriö on WHO:n listalla 7. vakavin. Tyyttyväiset käyttäjät eivät ehdi kehua. On 25 vuoden kokemus tästä asiasta.


      • määrittämät psykoosi
        melko normaali kirjoitti:

        Abilify on parantanut voiniani jokseenkin täysin, 10 pv syötyäni. Luin hiljattain 2suunthäiriön historian (Peter Healey). Manioita löytyi useita, mikä selvensi tautiani paljon. Estetty mania, ärtyisä mania, perusmania, hypomania. Ei olekaan kyse luonteestani. Podin kk-määrin rankkoja pakkoajatuksia siitä hetkestä, kun aamulla heräsin. Epäluuloinen ja katkera. Ainoa tapa katkaista jyskytys oli kirjoittaa (myös kirjeitä ystävilleni, en lähettänyt niitä). Kaikkea oli yht. 11 kk. Abilify korjasi mm. seuraavat: uni, vireys eli jaksan iloisena ihmisten kanssa koko päivän, manian heikentämä huono muisti, depersonalisaatio, tekemätön remontti, töiden kirjoittaminen, autolla ajo. En myöskään ole enää käpertynyt mökkiini. Pakkoliikettä on ollut sen verran, että jalassa nytkähtää joitakin kertoja päivässä. Tämä sama refleksi ilmenee kaikilla ihmisillä juuri ennen nukahtamista. Lääkkeen aloitin soitoin parin päivän välein psykiatrille. Äiti olen minäkin, en halua olla haamu. Kun tämä tautini alkoi, kaikki lääkkeet olivat vaarallisia, esim. kotimainen Peratsin. Toki jokainen lääke on kysymysmerkki, suuntiinsa. Otetaan nyt huomioon, että 2suunthäiriö on WHO:n listalla 7. vakavin. Tyyttyväiset käyttäjät eivät ehdi kehua. On 25 vuoden kokemus tästä asiasta.

        Kuinka suurta annosta käytit/käytät tuota abilifyta?


      • masennus -65

        Mulla menee myös Abilify ja Efexor ja syynä masennus ja psykiatrin mielestä lähinnä persoonnallisuushäiriö.....Siis, syönkö turhaan lääkkeitä?????


      • 2+10
        masennus -65 kirjoitti:

        Mulla menee myös Abilify ja Efexor ja syynä masennus ja psykiatrin mielestä lähinnä persoonnallisuushäiriö.....Siis, syönkö turhaan lääkkeitä?????

        syöt

        kyseenalaista diagnoosisi


    • joooo??

      mulla on Abilify ollu jo pitkään ja on ollu tosi hyvä lääke,ei sivuvaikutuksia.mulla on skitsofrenia

    • käveleväapteekki -84

      Olen skitsofreenikko ja käytin Abilifyta joitain vuosia sitten. Hyvin auttoi, mutta ongelmaksi muodostui nuo pakkoliikkeet. Siis puhe kulki huonosti. Kaikki luuli että pelleilen, mulla on ruokaa suussa tai vasta lävistetty kieli. Erityisesti kirjaimet s, r ja d tuottivat suurta vaikeutta, tai siis en saanut niitä sanottua, sössötin vaan. Annosta pienennettiin jostain 7,5 mg johonkin 2,5 mg. Puhehäiriöt poistuivat, onneksi, eivätkä jääneet pysyviksi! Pärjäsin sillä suht hyvin, vaikka oli tosi pieni annos. Kyseistä lääkettä käytin samaan aikaan seroquelin kanssa (annostus jopa 1200 mg). Kun näillä en enää pärjännyt, vaihdettiin kumpikin lääke Zeldoxiin, jota käytän nyt. Ja se yksinään riittää todella hyvin ja on aivan mainio lääke! En ole koskaan voinut niin hyvin kuin nyt.

      • nooruska82

        taas aivan päinvastainen tilanne; lähisukulaiselleni määrättiin ensi juuri tuota zeldoxia max.annoksella, eikä auttanut oireisiin ollenkaan. Lisäksi hänelle todettiin haittavaikutuksena joku sydämen johtumishäiriö, jota zeldox saattaa aiheuttaa. Vaihdettiin sittemmin Abilifyhyn, jonka annos nostettiin hitaasti 30mgaan. Alussa oli vähän levottomuutta ja pahoinvointia, mutta nyt voi aivan mainiosti ja on taas "oma itsensä".


    • jemppa....

      Mulle abilify oli täysin väärä lääke, se aiheutti kauheaa levottomuutta, vapinaa jne. heitin roskiin viikon kokeilun jalkeen ja nyt alotettiin leponex. Mulle ei olla diagnosoitu skitsoa...

      • menossa

        Itsellä on taasen abilify menossa 30mg/pv. aikaisemmin kun diagnosoitiin psykoottinen masennus se alotettiin ja tuntui tepsivän hyvin, sitten luuli olevansa kunnossa ja lopetin lääkkeen. nyt taas vuodenvaihteen tienoilla alkoi kuulo- ja tuntemusharhat ja lääke nostettiin aika nopeasti takaisin. edelleen ollut harhoja, lähinnä tuntemuksellisia mutta myös kuuloharhoja. nyt vain odotan johtaako taasen sairaala kierteeseen ja peloissa se onko tämä jotain muuta kuin masennnusta koska samanlaisia oireita ei nyt muuten ole ollut. sivuvaikutuksia en ole havainnut.


      • Alkuoireita. Itsellä oli samanlaista, mutta meni ohi parissa kuukaudessa.


    • pöz

      Abilify on ollut todella hyvä lääke minulle! Syön sitä paniikkihäiriöön ja vaikeaan ahdistuneisuuteen. Mikään muu lääke 20 kokeilusta ei ole auttanut oireisiini. Nyt oireet ovat olleet poissa jo puoli vuotta:) Abilifysta ei edes tullut mitään haittavaikutuksia. Aloitin sen pikkuhiljaa 1/4 tabletista ja siirryin vähitellen kokonaiseen.

    • psykiatry_kills

      ANTIPSYKOOTTEJA (Seroquel, Zyprexa, Risperidone)
      EI PIDÄ IKINÄ SYÖDÄ VAPAAEHTOISESTI.

      Jos aloitat ET VOI yleensä lopettaa. Mielisairaalla ei myöskään ole mitään kunnon oikeuksia ja psykiatria voi kohdella potilaitaa miten lystää.

      Lopettaminen on tavallaan itsemurha kun lääkkeet herkistää aivojen reseptorit ja lopettamisen jälkeen aivot käy ylikierroksilla mikä aiheuttaa aivosolujen kuolemaa ja keskushermoston hajoamista => tardiividyskinesia ja niin edelleen.

      Lyrica voi olla (ehkä) järkevä lääke kuten myös jotkin SSRI-masennuslääkkeet (näiden lopettaminen kai kanssa mahdotonta).

      PSYKIATRISTEN LÄÄKKEIDEN ALOITTAMINEN TUHOAA ELÄMÄSI JA LOPETTAMINEN ON USEIN VAIKEAA TAI MAHDOTONTA JA JOHTAA AIVOJEN VIELÄ PAHEMPAAN VAUROITUMISEEN.

      Psykiatriset lääkkeiden käyttö aiheuttaa vahinkoja aivoille, joten kokonaisuutena tilanne on lose-lose. Et voi lopettaa ja aivot hajoaa ja
      jos lopetat käy helposti vieläkin huonommin.

      • fdgg5

        Joskus ne lääkkeet on kuitenkin lopetettava. Todellakin liioittelet lääkkeen lopettamisen vaaroista. Lyhytaikaisilla käyttäjillä ei ainakaan ole mitään hätää.


      • lollerson

        ^ Ottakaa varauksella, tyyppi ei tiedä mitään aiheesta vaan on joku itseoppinut alkemisti.

        "Lääkkeet herkistää aivojen reseptorit"
        "aivot käy ylikierroksilla"
        "aiheuttaa aivosolujen kuolemaa"
        "ja keskushermoston hajoamista"

        Kiitos nauruista.


      • unawareness kills
        lollerson kirjoitti:

        ^ Ottakaa varauksella, tyyppi ei tiedä mitään aiheesta vaan on joku itseoppinut alkemisti.

        "Lääkkeet herkistää aivojen reseptorit"
        "aivot käy ylikierroksilla"
        "aiheuttaa aivosolujen kuolemaa"
        "ja keskushermoston hajoamista"

        Kiitos nauruista.

        Kommentissa on paljon tunnetta mukana, joten viesti hukkuu hieman kovan tahdin alle. Totta kuitenkin on, että niin neuroleptit kuin muutkin mielialalääkkeet aiheuttavat aivoissa toimintahäiriöitä ja pidemmässä käytössä vaurioittavat pysyvästi. Neuroleptien käytöstä seuraa aivojen kutistuminen (engl. brain atrophy), joka kyllä ymmärtääkseni johtuu juuri tästä aikaisemman kommentoijan viittaamasta aivosolujen kuolemasta. Samoin ko. aineet aiheuttavat keskushermostovaurioita, joista yleisimpiä ja tunnetuimpia on varmasti tardiivi dyskenisia. Siitä mikä keskushermostossa tarkalleen vaurioituu täytyy kysyä joltain asiantuntijalta, mutta olen lukenut, että dopamiinireseptoreiden määrän kasvu ja herkistyminen olisivat syynä tähän.


      • ABILiFY

        Aivan loistavaa, että joku uskaltaa sanoa totuuden ääneen. Kiitos!

        Verorahoista korvattavat lääkkeet kuten Abilify ovat mahtava rahasampo lääketeollisuudelle. Päiväannos reilusti yli neljä euroa, parhaimmillaan jopa lähes seitsemän euroa.

        http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/alphabetproductlist.aspx?letter=a&group=ABILIFY

        Älkää hyvät ihmiset suostuko lääketehtaiden koekaneiksi! Tutkikaa ja kyseenalaistakaa! Lääkärit keksivät uusia diagnooseja ja lääketehtaat lääkkeitä. Molempien tarkoituksena tehdä rahaa. Kysykää hoitavalta lääkäriltänne minkä lääketehtaan osakkeita hän omistaa :-)

        Våitän, että kaikissa lääkkeissä on kemikaaleja, jotka aiheuttavat riippuvuutta. Älkää nielkö lääkärinne syöttämää pajunköyttä pureksimatta.
        Älkää myrkyttäkö kehoanne kemikaaleilla! Ottakaa selvää syömienne lääkkeiden tehosta ja tarpeellisuudesta. Ja ennenkaikkea sivuvaikutuksista!


    • Kalle-82

      Ite sain suljetulla osastolla abilify:tä "psykoosiin", vaikka en oikeasti ollut edes psykoosissa, vaan kärsinyt unettomuudesta useamman vuoden, jonka takia minut passitettiin pakko-hoitoon.

      Abilify on lääkkeenä todella huono. Vie ruokahalun ja minä henk. koht. sain abilifystä ja muista neurolepteistä, paitsi seroquelista murhanhimoisia ajatuksia, jotka kuitenkin loppuivat lääkkeiden käytön lopetettuani.

      • masennus -65

        Mulla menee Abilify ja Seroquel. Diagnoosi on masennus. Olen lihonnut reilusti ja on itsetuhoisia ajatuksi silloin tällöin.


      • aivokatastrohvi
        masennus -65 kirjoitti:

        Mulla menee Abilify ja Seroquel. Diagnoosi on masennus. Olen lihonnut reilusti ja on itsetuhoisia ajatuksi silloin tällöin.

        Seroquel lihottaa, Abilify ei. Tässäkin ketjussa useampi kokemus, että pikemminkin vie ruokahalun.


      • psikills8651179
        aivokatastrohvi kirjoitti:

        Seroquel lihottaa, Abilify ei. Tässäkin ketjussa useampi kokemus, että pikemminkin vie ruokahalun.

        Tälläisiä lääkkeitä tulee välttää. Hyöty alkua lukuunottamatta kyseenalainen ja lopetuksessa syntyy helposti ongelmia. Ota ne lääkkeet mutta älä syö - jos haluat saada sosiaalietuuksia - niihin sivuvaikutuksiin ne uskoo. Pitkäaikaisessa käytössä ei mitään järkeä - lopeta kuukauden päästä lopettamisesta ja lyhyt aikainen käyttö on myös ongelmallista.

        Lepo ja aika parantaa haavat. Tämän jälkeen flumazenil ja kahvi voi auttaa (stimulants - up is down). Sitten tulee SSRI joka on hyvin vaarallinen mutta voidownreguloida serotoniinireseptoreita. Neuroleptimömmöjä ei pidä käyttää - ne vaan peittää oireet ja aiheuttaa ongelmia kun lopetat - olet vaan huonommassa kunnossa kun aivojen reseptorisensitiivisyys kasvaa kun reseptoreja blokataan. Psykiatri joka näitä epätyyllisiä neurolepti lääkkeitä käyttää uskoo yleensä että lopullinen ratkaisu ongelmiisi on kuolema.


    • Kille-55

      Mulle lääke on ollut todella pelastus. Abilifyta ennen kokeiltu mm. zyprexa ja seroquel, joista kummastakin paino nousi yli 10kg lyhyessä ajassa ja lisäksi seroquel prolong nosti kolesteroliarvoja 3 kuukaudessa 5.2sta 6.7ään! Abilifysta oli ensin levottomuutta ja unettomuutta, mutta ne menivät ohi parissa viikossa. Nyt olen käyttänyt melkein vuoden, eikä mitään pitkäaikaishaittoja.
      Toivottavasti sopii sinulle.

    • nennene

      Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Söin siihen Seroquel Prolongia, mutta lopetin kun Kela-korvattavuus poistettiin. Tätä ennen oli harkittu sen lopettamista siitäkin syystä että olin aivan pöhnässä ja kielikään ei taipunut suussa ja muistiongelmat olivat todella pahoja. Kaksi kk lääkkeen lopettamisen jälkeen alkoivat maniaoireet, joten psykiatri määräsi Abilify-lääkettä. Hän sanoi minulle että ainakin viikko mutta melkein kaksikin pitäisi vain yrittää kärsiä oireista (levottomuus, unettomuus yms.), koska vasta kahden viikon jälkeen voidaan sanoa ovatko oireet pysyviä eli viikon jälkeen ei vielä saisi lopettaa. Minulla on aiemmin ollut Zyprexaa, Seroquelia, Risperdalia ja niistä ei tullut kuin sivuoireita: Zyprexalla lihoin 15kg todella lyhyessä ajassa, Seroquelista sammuin pystyy, Risperdalista meni hormonit sekaisin ja rinnoista alkoi puskea maitoa ym. mukavaa... Seroquel Prolong oli ainoa, joka auttoi maniaani eikä siitä tullut alkuun mitään sivuoireita, vaan olo oli parempi kuin koskaan. Olen syönyt Abilifyta nyt muutaman päivän ja olo on ollut aika kammottava, oksettaa ja heikottaa. Unettomuutta ei kuitenkaan ole, vaan päinvastoin, koko ajan nukuttaisi. Onneksi olen nyt lomalla, ei tällaisena kyllä töihin pystyisi! Olen kuitenkin toiveikas, koska oloni ei ole kuitenkaan niin huono mitä lääkäri pelotteli. :) Minulle määrättiin unilääkkeitä ja rauhoittavia noiden kahden kokeiluviikon ajaksi (kuulemma normaali käytäntö), mutta niihin ei ole tarvinnut turvautua ollenkaan.

    • Huolestunutäiti

      Mitä mieltä olette kun minun 8 v. pojalleni on alettu anataa Abilifyta?!? Poikani on rahoittunut huomattavasti jo ensimmäisellä viikolla ja annos on vain 2 mg.

      • Keskeyttäkää

        Ylempänä on tekstiä, mitä mm. Abilify aiheuttaa. Poikasi on liian nuori käyttämään neuroleptejä. Alaikärajaksi sopisi 120 vuotta, ei tätä nuoremmille.


      • voihanmömmö

        Pojallani on 7,5mg annostus ollut n.vuoden ...täyttää nyt kesällä 10. Pelottaa mitä tästä etiäpäin/ aikuisena.


      • åogteeget

        Huolesi on aiheellinen. Jos kyseessä olisi oma lapseni tekisin rikosilmoituksen pahoinpitelystä.


    • Neiti S

      Täällä kohta 20 w neiti sairastaa bibolaarista eli kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Sairaus epäilty puhjenneen jo vuonna 2003, eli kun olin 11-vuotias. Tuli vasta esille siinä 15-kesäisenä, minulla oli masennusta ja maniaa sekaisin. Lisäksi huomattu vakavia psykooseja ja outoja mielialan vaihteluita, iloisesta vihaiseen tai surulliseen tai toisinpäin. Takana vuonna 2007-2008 käyty kahdeksan kuukauden pakkohoitojakso ja viime kesänä 2011 olin vajaa viikon vapaaehtoisesti hoidossa.

      Okei, taustoistani ei sen enempää, mutta olen suoraan sanottuna ollut kuin koekaniini siitä lähtien, kun tämä sairaus tuli ilmi. Tässä keskustelussa ilmenneet Zeroquel ja Risbeldal olivat tuttuja nimiä, niitä on myös minulla on kokeiltu ja testattu miten toimii. Zeroquel aiheutti minulle 20 kg lihoamisen, kun sain sen ensimmäiseksi lääkkeekseni jouduttuani osastolle. Siihen aikaan vielä oli tapana käyttää kahta lääkettä bibolaariin, joten käytin myös sellaista epilepsialääkettä kuin Apydan. (Tähän väliin kysynkin, onko tämä kenellekään tuttu lääke? Itseni mielestäni lääke oli tosi epämiellyttävä käytössä...)

      Nykyään käytän vain yhtä lääkettä, koska lääkärini mukaan nyt on muotia hoitaa bibolaarista vain yhdellä psyykelääkkeellä. Nyt tässä tuleekin esiin se, että nykyinen lääkkeeni on juuri tämä tässä keskustelussa selvästi pahamaineinen Abilify. Olen lukenut pakkauselosteesta, että sen ikäraja on K-15 ja siksi olenkin ymmälläni, että joku ylempänä kertoi 8-vuotiaan käyttävän tätä lääkettä! Siksi kiinnostaisi tietää, miksi lääkärit ovat päättäneet antaa tätä lääkettä lapsellesi, sinä henkilö nim. Huolestunutäiti.

      Itse Abilify-lääkkeestä, minulla aikaisemmin mainitsemani Risbeldal aiheutti vielä pahempia suun nykimisliikkeitä kuin tämä kyseinen lääke. Syön Abilifyä aamuisin 30 mg ja se on nyt ainoa vakituinen psykoosilääkkeeni. Unihäiriöihin syön tarvittaessa Ketipinoria ja ahdistukseen sellaista kuin Atarax (taas kysyn kuulostaako kenellekään tutuilta nämä kaksi! Kokemuksia yms.) Molempia napsin aina tarpeen vaatiessa, mutta eivät ole vakiokäytössä, kuten tämä Abilify.

      Vielä loppuun kysymyksiä:

      1. Pitäisikö minun lopettaa tämä lääke? Sivuoireina minulla on huimaamista aina ylösnoustessa, lieviä pakkoliikeittä esim. suussa ja kasvoissa. Pitääkö ne sivuoireet kestää ja jatkaa lääkkeen käyttöä vai pistää stoppi mahd. nopeasti?

      2. Entä onko kukaan kokenut oloaan masentuneeksi tämän lääkkeen yhteydessä? Uskooko kukaan, että Abilify voisi aiheuttaa sitä?

      3. Mitä mieltä olette siitä, että nyt pitäisi hoitaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä vain yhdellä lääkkeellä? Onko teillä kokemusta tästä asiasta ja/tai kuulleet tästä ilmiöstä aikaisemmin?

      Kiitoksia niillä jotka jaksoivat lukea tämän romaanin ja kiitän etukäteen, jos joku vielä jaksaa vastata kysymyksiini! :)

      Neiti S

      • Äiti -71

        Poikani sai 13-vuotiaana Ataraxia ahdistukseen mutta sehan onkin oikeasti allergialääge, jolla on rauhoittava vaikutus. Nyt 16-vuotiaana aloitti Abilifyn 5mg ja hiukan kauhistuttaa, tuleeko millaisia sivuoireita. Tämä on määrätty harhoihin.

        Käytti aikaisemmin Riperidonia ja lihoi 10 kg todella lyhyessä ajassa, joka taas puolestaan lisäsi masennusta.


      • maketron

        Moi,lopetin itse Risperdal noin puolen vuoden jälkeen. Nyt Abilifyä parisen kuukautta. Lääkeinfon mukainen ajatustenriento on tasoittunut ja ne innostukset ja debikset on tasoittumaan päin. Keskityn vuorokausirytmiikkaan ja siihen että se alkaa tunnin ulkoilulla aamukuudelta ja koittaa täyttää päivän omien suunnitelmien mukaan iltaan asti. Välillä turhautuu tekemättömyyteen ja siihen että ei pääse osallistumaan kaikkeen kuten toivomaani koulutukseen. Pääasia on että päivät ovat mielekkäitä ja saa unen päästä kiinni 23.00-24.00. Sellaiset on unet mitä on päivätkin. Kuntosalilla saa purettua ylimääräiset energiat.


        Marko


      • ddfgfhhjkjjjlklöö

        Neiti S: "Unihäiriöihin syön tarvittaessa Ketipinoria ja ahdistukseen sellaista kuin Atarax (taas kysyn kuulostaako kenellekään tutuilta nämä kaksi! Kokemuksia yms.) Molempia napsin aina tarpeen vaatiessa, mutta eivät ole vakiokäytössä, kuten tämä Abilify."

        Ketipinor sisältää aivan samaa vaikuttavaa ainetta kun käyttämäsi Seroquel, ketiapiinia. Itselleni ketiapiini ei sopinut ollenkaan, päiväväsymys ja tokkuraisuus oli niin rajua. Näin myös hirvittäviä verisiä painajaisunia, jotka jäivät pois, kun noin 1-1,5 kk käytön jälkeen lääke vaihdettiin toiseen.

        Atarax on hyvä apu nukkumiseen, mutta itselle se aiheuttaa päiväväsymystä vaikka otan vain iltaisin.s


      • masennus -65

        Mulla menee Seroquel 15mg ja Abilify 7.5mg. Olen lihonnut reilusti ja nukun tosi paljon. Diagnoosi on masennus.


      • peke pöllönen

        Sellaisten ihmisten jotka pystyvät kirjoittamaan noinkin järkeväää tekstiä. Niin ei pitäisi käyttää tämmöisiä kauheita mömmöjä.Ehkä vain niile jotka kertoo että Ufot odottaa pihalla tai luulevat olevansa vaikka esim.Anti kristus tai jotain vastaavaa.taikka että sängyn alla on paljon käärmeitä.Sellaisiakin kertomuksia on joillakin.


    • sassu32

      Hei!! Minulla on todettu kaksisuuntainen viime vuonna, erinnäisiä lääkekokeiluja on ollut mutta oikein mikään ei ole sopinut, tänään viimeksi lopetin juuri tuon Abilifyn, siitä tuli minulle painonnousua, vapinaa, ahdistusta joka ajoi masennukseen sekä mieletön levottomuus... Olo oli aivan karsea, olisin voinut hyppiä kirjaimellisesti seinille ja niiden läpikin. Joten se lopetetiin, nyt aloitan uuden lääkkeen nimeltä Lamictal... Suoraan sanottuna pelottaa... Ei vaan jaksaisi enää näitä kokeiluja....

    • j0rgeh

      mulla meni abilify skitsoaffektiiviseen häiriöön, ihan kamala lääke (mulle) tulin kauhean levottomaksi, tärisin ja olin jännittynyt, en pystynyt rauhoittumaan tai keskittymään mihinkään... mutta yksilöllistähän se, mutta itse heitin lääkkeet roskiin...

    • jarppi 83

      Mulle ollut taas pelastus tää Abilify; monien lääkekokeilujen jälkeen (ketipinor, risperidon, zyprexa) Abilify on ensimmäinen, mikä ei lihota tai väsytä päivällä. Alku oli kyl aika rankka ja meinasin levottomuuden takii jo lopettaa syönnin. Onneks kuitenkin jatkoin, koska ensimmäisen kuukauden jälkeen ei ole ollut mitään haittoja ja oireetkin ovat pysyneet kurissa!

    • spördels spärä

      Täällä taas skientologit ulisee, spämmää antipsykiartipaskaansa ja miinustelee kommenteja joissa lääkkeitä kehutaan toimiviksi. Skientologit, olette maailman syöpä.

      • Kirj. asiasta

        Miten viestisi liittyy aloittajan aiheeseen Abilifystä? Kirjoita asiasta, älä sen vierestä!


      • EiPsyykeLääkkeet
        Kirj. asiasta kirjoitti:

        Miten viestisi liittyy aloittajan aiheeseen Abilifystä? Kirjoita asiasta, älä sen vierestä!

        Tämä kaikki on lääkevalmistajien piilomarkkinointia. Saadaan lääkevalmisteiden nimet näkyviin ja feikataan ja väärrennetään mukamas tyytyväisten käyttäjien palautetta. Varsinkin tuo aloitus vaikuttaa väärrenetyltä.

        Ne jotka oikeasti neuroleptejä tarvitsevat eivät kykyne psykoosiltaan lukemaan tätä palstaa! Te muut lopettakaa ko lääkkeiden käyttö.


    • Ritlain on paha!

      Kumpi on vaarallisenpi Abilify vai Ritalin?

      • 11

        kummatkin yhtä pahoja ->sydänkohtausvaara


    • sateenvarjoton

      Käytän Abilifya 15mg päivässä psykoosin estoon. Kyllä ovat psykoosit estyneet, koska en mielestäni ole koskaan psykoottinen ollutkaan. Turha lääke minulle, sanon minä.

    • valvoo ja nukkuu

      Lääkettä kirjoitetaan triidin perusteella aika paljon maanisdepikoille. Kuinkakohan vähän vuoden välein bipo-lääkitystäkin muutetaan? Kyse on kuitenkin elämän mitttaisesta haitasta. Hyötyykö muu kuin lääketeollisuus uusimpien lääkkeiden kokeilurumbasta? sassu32 ylempänä kertoi, että päätetttiin vaihtaa lamiin. Se ainakin tunnetaan haittavaikutuksineen, samoin kuin lito.

    • Onko abilify skitsofrenialääke vai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön vai molempiin? Mitä eroa noilla kahdella on ja mistä ne erottaa??Minulla on skitsodiagnoosi ja abilify lääkkeenä ollut muutaman kuukauden. Luulen että minulla menee vähän paremmin lääkityksen kanssa mutta tulisin varmaan toimeen ilmankin. Koitan ainakin olla syömättä Ketipinorit nukahtamisvaikeuksiin kun muutenkin saan unen päästä kiinni ja menee omasta mielestä suht hyvin. Ketopinorit on tarvittaessa.
      Voi olla että minulla on toi bipolaarinen häiriö ja ei skitsoa mutta jotain psykooseja ollut. Useinmiten kylläkin viihdyin psykooseissani. Lievää psykoottisuutta voi olla lääkityksenkin kanssa. Nyt kiinnostaa pääsenkö työkyvyttömyyseläkkeelle. Aion pysyä vähälääkkeisenä ja kaikenlaisia harrastuksia vapaa-ajalle on niin etten palkkatöihin ehtisikään. Nyt minulla on vain abilify ja ketopinor tarvittaessa ja en benzoja kaipaa mitä pimeiltä markkinoilta jokunen on tullut testattua. Kai se riittää kun menee omasta mielestä hyvin. Jos muut on jotain muuta mieltä,niin pliis,älkää pilatko päivääni.

      • safdfgghjhjk

        Kaksisuuntainen ja skitsofrenia ovat muuten "sukulaissairauksia", jotkut, tosin harvat, tutkijat ovat pitäneet näitä kahta sairautta yhtenä ja samana sairautena, jolla on vain erilainen ilmenemismuoto. Sairastuneen suvussa saattaa olla joskus näitä molempia sairauksia, itselläni on bipo, suvussani toisen vanhemman puolelta löytyy useampia bipoja ja yksi skitsofreenikko.


    • Matt1

      Tässä ote Abilifyn valmisteyhteenvedosta:
      "ABILIFY on tarkoitettu skitsofrenian hoitoon aikuisille ja 15-vuotiaille tai sitä vanhemmille nuorille.
      ABILIFY on tarkoitettu tyypin I kaksisuuntaisen mielialahäiriön kohtalaisen tai vaikean maniavaiheen
      hoitoon, ja estämään uutta maniavaihetta potilailla, joilla on aiemmin ollut pääasiassa maniavaiheita ja
      joiden maniavaiheisiin aripipratsolihoito on tehonnut".
      Eli molemmat käyttöalueet löytyvät. Skitsofreniaan liittyy yleensä harhaluuloja (ja aistiharhoja), kun taas kaksisuuntaisessa vaihtelevat maaniset (vauhdikkaat) ja masennusjaksot. Nämä hyvin karkeat erot ja muitakin eroja on. Hyvällä ystävälläni Abilify on ensimmäinen (ja ainoa) lääke mikä on tehonnut psykoottisiin oireisiin, ilman suurempia haittoja (zypreksasta nousi paino ja risperdal aiheutti ihme nykimistä).

      • sdfggfhhjgjk

        Mania ja masennusvaiheisiin voi kumpaankin liittyä psykoottiset oireet.


    • jt

      Ensiks mulle sairaalahoidossa määrättiin ketipinor ja sen jälkeen serequel.molemmista lihoin puolessa vuodessa 10 kiloo.siitä syystä vaihdettiin abilityyn ja se on toiminut minun vaikeaan masennukseen.on mulla viekin väliin itsetuhoisia ajatuksia,mut sain diapamia ja vaikka setekeekin pöhnän olon,on se toiminut.lisäksi syön lääkettä joka auttaa pääsemään irti nicotiini riippuvuudesta,kun aiemmin sekä poltin että käytin suuria määriä nicotiini purkkaa.toivon todella ett nää kaikki lääkkeet auttaa ja ett laihdun,kun muutenkin vahdin syömisiäni.onko kellään vastaavaa kokemusta?

      • masennus -65

        Mul meneee Seroquel 150mg ja Abilify 7.5mg ja oon lihonnut reilusti. Diagnoosi on masennus. Sivuoireina lähinnä väsymys.


      • 18
        masennus -65 kirjoitti:

        Mul meneee Seroquel 150mg ja Abilify 7.5mg ja oon lihonnut reilusti. Diagnoosi on masennus. Sivuoireina lähinnä väsymys.

        Älä syö!


    • dydty

      minulle määrättiin abilify 15mg/päivä ahdistukseen ja unettomuuteen. en ole aloittanut, enkä meinaa aloittaa. taitaa psykiatri olla minua hullumpi...

    • äiti 72

      moikka
      Täällä yks nelikymppinen perheenäiti joka sairastaa kaksisuuntaista. Lääkkeinä abilify,lamictal, lito,olantsapiini, sertralin. Rankkoja mania ja masennusvaiheita takana nyt mieli tasoittunut mutta paino on noussut 13kg. Nyt mietin etttä onko lääkitys kohdallaan vai napsinko liikaa nappeja turhaan. onko kellään näin paljon lääkkeitä kaksisuuntaiseen?

    • Kylmät kädet

      Abilify oli muotilääke ainakin vuonna 2009.

      Mullekin määrättiin sitä ja siitä tuli tavattoman rauhaton olo. Yhtään en voinut olla paikoillaan ja olo oli todella inhottava, jos en kokoajan singahdellut ympäri huonetta.

      En ole skitso. En tiedä, miksi sitä määrättiin minulle. Olen lienee EMMT:n koekaniini.

      • Kylmät kädet

        Lista turhista ja vääristä lääkkeistä, joita minulle on määrätty Oulun EMTT:llä:

        Zyprexa
        Seronil
        Abilify
        Ketipinor

        Itse olen tajunnut omatoimisesti lopettaa jokaisen, muuten söisin jokaista noista yht'aikaa vielä tänä päivänäkin!

        Ironista on, että ainoa lääke, jonka koin hyödyksi, oli Opamox ja minulla on kielto siihen.


    • 2+15

      Abilify pahimpia myrkkyjä jota kokeillaan suljetuilla osastoilla psyykenpotilaille.

      • 15mg-30mg

        abilify on paras lääke mitä mulla koskaan ollut. ei oo harhoja, en oo maaninen, en oo masentunut, saan nukuttua, paino tippuu, ei oo mitään sivuvaikutuksia koko lääkeestä. olo niinku olisi lääkkeetön. abilyfy annoksella 15mg-30mg ainoa lääkkeeni.
        on kokeilut zybrexaa, leponexia, ketipinoria, risperadia, klopromania..ja mikään noista ei auttanut vaan tekivät 35kiloa ylipainoa ja tokkuraisen turvonneen olon.


      • tw tbqwtbq b
        15mg-30mg kirjoitti:

        abilify on paras lääke mitä mulla koskaan ollut. ei oo harhoja, en oo maaninen, en oo masentunut, saan nukuttua, paino tippuu, ei oo mitään sivuvaikutuksia koko lääkeestä. olo niinku olisi lääkkeetön. abilyfy annoksella 15mg-30mg ainoa lääkkeeni.
        on kokeilut zybrexaa, leponexia, ketipinoria, risperadia, klopromania..ja mikään noista ei auttanut vaan tekivät 35kiloa ylipainoa ja tokkuraisen turvonneen olon.

        höpöhöpö


      • f179823781
        tw tbqwtbq b kirjoitti:

        höpöhöpö

        höpöhöpö..onko sulla itsellä lääkitys kohdallaan?


      • so what?!?
        f179823781 kirjoitti:

        höpöhöpö..onko sulla itsellä lääkitys kohdallaan?

        abilify sopii toiselle hyvin ja toiselle ei taas ollenkaan. niin se on joka lääkkeen kanssa. toiselle hyvä toiselle ei. tässä ketjussa on monlaisia kokemuksia abilifystä. niin negatiivisä kuin myös positiivisia.


    • aa

      itsellä abilify 30mg/pvä. kauhean levoton olo ollut jo pari viikkoa kun lääkeannos nostettiin 15mg/pvä. vaikea keskittyä mihinkään. skitsofrenia diagnosoitu

      • aa

        päivitystä entiseen postaukseen:
        abilify lopetettiin ja siirryttiin risperidon/risperidal lääkkeeseen. levottomuus loppui viikossa, mutta vaino- ja ääniharhat jokseenkin palasivat


    • 72

      mullekin tuli kauhean levoton olo aluksi,kun lääkeannos nostettiin 30mg. ja keskittyminen ja kaikki oli vaikeaa, mut ne olivat vain aloitus oireita. sitten ne meni ohi levottomuus ja pystyn nyt paremmin keskittyyn.
      sinniä tämän lääkkeen kanssa tarvitsee..

    • pelko ei kestä kauan

      Tässä kokemuksia skitsofreenikon tabuhistoriasta. Risperdal= hormonaalisia oireita. serdolect= hyvin vähän sivuvailutuksia, paitsi että aiheutti pysyvän sydänsairauden, joka melkein tappoi, vieläkin sydänlääkkeet. leponex= nollasi pään 24/7 täystyhjäksi ja sai valkosolut tuhoutumaan. zyprexa= aiheutti epilepsian ja paniikkihäiriön mutta muuten ihan ok. cipralex= vei zyprexan aiheuttaman ahdistuksen pois ja kokonaan paniikin 20 mg. zeldox = oli silloin kolmas neurolepti päällekäin ja sai välittömästi reilusti harhaiseksi. diapam= neljän vuoden addiktio, en ottaisi enää vaikka maksettaisiin. seroquel oli viitisen vuotta sitten 1250mg/päivä. Tällä hetkellä menee seroquel prolong 1000mg/päivä. ja nyt ne haluaisi ketiapiinin kumppaniksi abilify. nämä annokset ovat ihan totta. olen kyllästynyt lääkkeisiin. 26-vuotias olen. 8 vuotta sitten sain "pitkän ja harkitun" mietinnän jälkeen erilaistumaton skitsofrenia-diagnoosin. ei vaan mikään edellä mainituista saanut pahaa oloa pois. nyt kun olen viisaampi, koen että olen rajatila eli epävakaa persoonallisuushäiriöinen. paljon traumoja ja lukkoja. ei terapiaa. ketään ei kiinnosta polilla padotut tunteeni ja herkkä ja epävakaa minuus. pahat, hyvin voimakkaat dissosiaatio-oireet. he luulevat että olen harhainen kun yritän selittää. lisää lääkettä. luulen että ongelmani johtuvat 90% lääkkeistä. en halua peloitella ketään, voisiko joku täällä auttaa minua selvittämään pääni? antaa jotain vastausta, esim kiteyttää sen miten juuri sinä koet oman skitsofreniasi? että tietäisin, olenko vain harhainen skitso, vai lääkenarkomaani, joka peittää oman pahan olonsa?

      • pelko ei kestä kauan

        eli itse aiheeseen : haluaisin abilifyn ja mahdollisesti korvata sillä seroquelin. tätä keskustelua lukemalla tulin vakuttuneeksi siitä että aloitan/ koetan. engl. nettisivulta olin ymmärtäväni, että mahdollinen tuleva kombinaationi olisi hyvin addiktoiva, ties mitä sekin tarkoittaa. joku oli vastannut täällä että tepsi dissosiatiivisiin oireisiin, ja se rohkaisi. haluan vain olla olemassa tässä maailmassa, tuntea itseni todelliseksi. onko kokemuksia, että auttaako abilify siihen?


      • 19+11

        Mielestäni skitsofrenia ei ole varsinaisesti "sairaus" vaan erityisen herkkä tapa hahmottaa ulkomaailmaa. Toisinaan tämä herkkyys kiteytyy "harha-aistimuksiksi", joita lääkärit eivät ymmärrä vaan määrääväät kokeilumielessä potilaille erilaisia lääkityksiä, jotka pahentavat oireita tai saavat potilaan täysin zombiksi. Lääkityksistä seuraa todellakin erilaisia fyysisiä sairauksia, joihin määrätään taas uusia lääkkeitä, joiden yhteisvaikutuksista ei kenelläkään ole tietoa.

        Kuinka skitsofreenikoita, depersonalisaatiosta kärsiviä, psykottisia henkilöitä voitaisiin hoitaa mahdollisimman vähäisin lääkityksin?

        terv. F34.1 & 32.1 & F21 & lukuisia muita diagnooseja omaava


      • pelko ei kestä kauan
        19+11 kirjoitti:

        Mielestäni skitsofrenia ei ole varsinaisesti "sairaus" vaan erityisen herkkä tapa hahmottaa ulkomaailmaa. Toisinaan tämä herkkyys kiteytyy "harha-aistimuksiksi", joita lääkärit eivät ymmärrä vaan määrääväät kokeilumielessä potilaille erilaisia lääkityksiä, jotka pahentavat oireita tai saavat potilaan täysin zombiksi. Lääkityksistä seuraa todellakin erilaisia fyysisiä sairauksia, joihin määrätään taas uusia lääkkeitä, joiden yhteisvaikutuksista ei kenelläkään ole tietoa.

        Kuinka skitsofreenikoita, depersonalisaatiosta kärsiviä, psykottisia henkilöitä voitaisiin hoitaa mahdollisimman vähäisin lääkityksin?

        terv. F34.1 & 32.1 & F21 & lukuisia muita diagnooseja omaava

        Itse skitso-diagnoosin saaneena olen samaa mieltä, ja tunnen useita skitso/bipo-tuomion saaneita. He ovat hassuja (söpöllä tavalla), omalaatuisia ja fiksuja tapauksia - IHMISIÄ.

        Ihmisiä, joilla _oikein valjastettuna_ on poikkeuksellisia lahjoja/kykyjä, ja samalla kohtaavat vaikeita haasteita( mm. harhat, pelot) siinä missä "normi-ihminen" tallaa tasaisella maalla.

        Olen ollut pitkään monenmoisten tabujen kierteessä, ja täytyy sanoa, että dissosiaatio-oireet ja yleinen paha olo on nyt paaaljon pahempi kuin ennen tabun tabua. Osastollakin on vuosi vietetty. Mutta vuosikymmenen "terapia" on ollut hyödytöntä - keskustelua eri lääkeannoksista. Nyt en voi lopettaa.

        Otetaan reilusti yksinkertaistettu ajatusleikki. Suurinosa ihmisistä on terveitä normi-ihmisiä. Sitten on hulluja (tässä: herkkiä). Normi-ihminen elää samassa maailmassa hullun kanssa,

        mutta saa -toisin kuin hullu- omia tarpeitaan/ajatuksiaan/luovuuttaan kehittävää kasvatusta yhteiskunnassa joka on erikoistunut juuri _tähän_ persoonan malliin. Kun normi-ihminen

        kokee elämänkaarensa aikana kriisejä, hän saa niihin tarvittavaa opastusta. Mutta miten käy hullu-paran? Hänen äärimmäisen sensitiivinen mielensä ei saa tarpeeksi tukevaa/kehittävää

        kasvuympäristöä, ja hänen kasvunsa vaurioituu. Kun sitten hullu kohtaa hänen persoonaansa kuuluvia kriisejä (esim. herkät aistit>harhoja>psykoosi), häntä ei auteta asiaankuuluvalla

        tavalla, vaan sanotaan "olet hullu ota tabu." Nykyään jopa raskauden jälkeisen psykoosin/masennuksen jälkeen nainen jää/voi jäädä lääke/terapia-kierteeseen.

        Hassua, miten "maagiset uskomukset" luokitellaan persoonallisuushäiriöksi, jos papereissa on mielenterveys-merkintä.
        Hassua, miten "maagiset uskomukset" luokitellaan persoonallisuushäiriöksi, jos papereissa on mielenterveys-merkintä.


    • Arvilommi huom!

      Abilify on yksi vaarallisimmista neurolepteista vaikka sitä on viime vuodet yritetty testailla mm. skitsofreniaa sairastavilla.

      Sivuvaikutukset sekä liitännäissairaudet mitä lääkkeestä aiheutuu eivät missään määrin ole inhimillisesti perusteltavissa vai löydätkö jostain tutkimuksellista näyttöä ko. lääkkeen hyödyistä ilman sivuvaikutuksia hyödyt/haitat -akselilla?

      AURORA

    • kokemuskouluttaja

      Alat väittelemään täällä psykiatrian professorin kanssa?

      • pelko ei kestä kauan

        Väittelemmekö me "kapinalliset", me "noidat", suuren, Ainoan Oikean, pyhän ja ikuisen tohtorikildan kanssa? Inkvisition aika on takanapäin! Vai onko? Katso naapuriasi. Eikö hän kävelekin kummallisesti? Ja silmät seisoo päässä ja peräti höpisee itsekseen? Pakkohoitolähete M1! Nyt tankataan Abit ja Leponexit ja puetaan päälle lepositeet! Mitä, voiko potilas huonommin? Psykoosi varmaan pahenee. Lisää tököttiä suoneen. Kiitos terveydenhuoltojärjestelmän, pelastimme _taas_ maailman yhdeltä täysskitsolta! Millainen maailma olisikaan ilman meidän yksilönoikeutta tukevaa yhteiskuntaamme?

        Jos potilas valittaa kipeää polveaan, ei nykyään sanota, että "sul on kuolio, jalka-poikki-tästä", kyseessä voi nimittäin olla vain hiusmurtuma. Mutta keskiaikainen meininki jatkuu psyykepuolella. "Mul on harhoja ja pelottaa" > "sul on psykoosi, nappi-kuulaan-tästä". Nimittäin "psykoottinen oirehdinta" voi olla vaihe, osa persoonan kehittymistä. Sitten on se _pieni_ ryhmä, joilla on oikeasti kuolio. Ei saa sekottaa.


    • pelko ei kestä kauan

      Olen nyt neljä päivää käyttänyt Abilifyta, 15mg. Silloin tällöin esiintynyt huimausta, ei ole halua ahmia (tämä ihan hyvä), hieman itselle perinteiset pakkoliikkeet ovat vahvistuneet.

      Mutta muuten: lääke on jo nyt tehonnut dissosiaatio-ongelmiin, ahdistuksiin/pelkoihin/hajanaisuuteen ja mielialojen vaihteluun.

      Miinuksena/bonuksena on että tupakka ei maistu ;)

      Odotan syksyä mielenkiinnolla. Tarkoitus minimoida ketiapiini.

      • 13+18

        Toivottavasti et saa sydänkohtausta lähiaikoina...


      • pelko ei kestä kauan
        13+18 kirjoitti:

        Toivottavasti et saa sydänkohtausta lähiaikoina...

        Jep. Lapsuuden elin terveenä kuin pukki, nyt olen päivystyksen vakio-asiakas.


    • kiikkus999

      Toivottavasti saan Abilifyn, Seroquelin ja Olantsapiinin (Zyprexa) tilalle.
      Olihan ed. mainituista paljonkin apua, mutta myös sellaisia haittoja, mitkä ei nyt oikein sovi, eikä ole enää kovin siedettäviä.

      Kuten; järkky ummetus (siis oikeesti järkyttävä!!), jouduin vetää pullollisia laksatiiveja liki vuoden ja maha huuti hoosiannaa. Kiloja kertynyt ihan riittävästi ja turvotus (oli) hullua; liikkuminenkaan ei laihduttanut.
      Liian väsyttäviä eivät ole (olleet), että sentäs sitä kirousta en saanut.
      Pakkoliikkeitä on, tiedä sitten varmuudella mistä ja toivon todella, etteivät jää pysyviksi.

      Seroquel prolong olantsapiini, kuten jo mainitsin, auttoivat paljoon (ehkä sen tajuaa vasta nyt, kun päässä, lopetuksien aikana, flippailee entistä enemmän ja käytös on taas yhtä valittamista).

      Tilanne oli siis todella vaikea ja vakava alettuessani näitä syömään; kymmenen vuoden masennus, paniikkeja, eristäytyminen, myöhemmin sekavuus, viimein psykoottisia oireita, sairaalloista ahdistusta, toimintakyky nolla, muisti elämääni koskien nolla, viimein en edes kuullut kun minulle puhuttiin - tuijotin vaan ja kyselin että mitä...mitä.. tai sanoin vaan aijaa, joo...niin...

      MUTTA mikä on sitten ongelma? Olen toki kiitollinen kuinka paljoon ne auttoivat (näin lääkkeitä laskiessa muistan tosiaan taas sen pahimman helvetin ja sen kuinka paljoon lääkkeet auttoivat).
      MUTTA, ne eivät auta tarpeeksi harhaisuuteen tms. Harhaluulot/vastaavat on vähentyneet huomattavasti (tosin lääkkeitä laskiessa - kuten pelkäsinkin; ne on tosiaan lisääntyneet salakavalasti!) Mutta niin; muutama harhaluulo tms. jumittaa, jumittaa, jumittaa - ei poistu :/ Välillä helpompaa, välillä vaikeampaa.

      Pelottaa vajoanko taas siihen, etten itse tajua yhtään missä mennään ja kuinka syvällä. Siksi pliiiiis, kirjoitahan lääkäri nopeasti se Abilify-resepti.
      En uskalla kunnolla toivoa apua, mutta kuitenkin toivon, salaa...vähän...

      Nyt...mä itken liki joka päivä, olen niin surullinen, masentunut, katkera, vihainen... sairauksistani, mitkä on vieneet työkyvyn, aikoinaan toimintakyvyn kokonaan, perhe-elämästä turha haaveilla (lue: lapsista) ja jos ryvön tässä suossa vielä kauan, jaksaako minua kukaan läheinenkään.

      Miksi minä. Miksi juuri minä sairastuin, vielä vakavemmin.
      Miksi juuri minä joudun käyttämään näitä lääkkeitä.
      Miksen se voisi olla minä, kelle ne auttaa täydellisesti, eikä ole liian pahoja haittoja. Miksen voisi joskus saada lapsia, työpaikkaa...

      Korostan, että olen kiitollinen kaikesta siitä hyvästä mitä psykoosilääkkeet tuo tullessaan, mutta tämä sairastuminen taitaa olla nyt iso kriisi :(
      Mistä kaikesta joudunkaan luopumaan :/

      Aina voisi mennä paskemmin, mutta myös paremmin.
      No kyllä mä ehkä saan taas itseni kokoon, sitten taas suren sairastumistani ja siitä aiheutuvaa lapsettomuutta. Elättelen toiveita lääkkeiden lopetuksesta, kun vointi ollut ok jonkin aikaa. Ja sitten iskee taas karut realiteetit.

      Mutta miksi, miksi pitää luopua niin paljosta :(

      Sormet ristissä sille, että Abilify on pelastus, eikä tilani ja tilanteeni ole täysin toivoton. Muulle en uskalla ristiä, vaan ehkä mun ei sitten kuulu saada lapsia tai mikään. Mikään ihan nuori neito en enää ole.

      Saadapa ihmepelastus...

      Pahoittelen sekavaa/hajanaista tekstiä (rauhoittavia päässä).

      • pelko ei kestä kauan

        kiikkus999:

        Kirjoituksesi herätti (samankaltaisuuden) tunteita. Itselläni on myös mennyt nyt lähiaikoina seroquel prolong (800mg-1000mg) ja zyprexa 10mg yhdessä. Lopetin zyprexan hiljalleen muutama kuukausi sitten. Sitten otin Abiliyn 15mg seroquelin rinnalle tämän kuun alussa. Jo viikossa huomasin positiivisia vaikutuksia. Mielialat tasaantuivat hieman, hajanaisuus väheni. Sitten pari viikkoa sitten laskin seroquelia. Tarkoituksenani on päästä kokonaan eroon seroquelista, ja hyvältä näyttää. Toivottavasti abista on sinullekin hyötyä.


        Ennen kaikkien lääkkeiden aloittamista oli ollut usean vuoden masennus ja ahdistus, ja dissosiaatiota (en tiennyt tätä sanaa silloin). Oli harhoja ja harhaisuutta ja poissaoloa ja olin täysin työkyvytön. Nyt kun mietin, on minulla parempi olo kuin juuri ennen lääkkeitä, mutta mietin, että olisinko selvinnyt vahvalla terapialla ilman vakituista lääkevuorta. Nämä lääkekokeiluni vievät minut vielä hautaan. JA on suorastaan mahdoton pysyä tässä maailmassa.

        Oirehdin vieläkin. Mikä on muuttunut lääkkeiden avulla? Pystyn tekemään jonkinasteista työtä kai ehkä joskus. Tuntuu että aivoni ovat "sulaneet" sen verran, että en ole niin ahdistunut, niin poissaoleva, niin hajanainen, niin masentunut, niin loppu. Sen sijaan olen laimea haamu sivuvaikutuksineen.

        Minkä ikäinen olet, kiikkus, jos saa kysyä? Itse melkein 30v.


      • M73
        pelko ei kestä kauan kirjoitti:

        kiikkus999:

        Kirjoituksesi herätti (samankaltaisuuden) tunteita. Itselläni on myös mennyt nyt lähiaikoina seroquel prolong (800mg-1000mg) ja zyprexa 10mg yhdessä. Lopetin zyprexan hiljalleen muutama kuukausi sitten. Sitten otin Abiliyn 15mg seroquelin rinnalle tämän kuun alussa. Jo viikossa huomasin positiivisia vaikutuksia. Mielialat tasaantuivat hieman, hajanaisuus väheni. Sitten pari viikkoa sitten laskin seroquelia. Tarkoituksenani on päästä kokonaan eroon seroquelista, ja hyvältä näyttää. Toivottavasti abista on sinullekin hyötyä.


        Ennen kaikkien lääkkeiden aloittamista oli ollut usean vuoden masennus ja ahdistus, ja dissosiaatiota (en tiennyt tätä sanaa silloin). Oli harhoja ja harhaisuutta ja poissaoloa ja olin täysin työkyvytön. Nyt kun mietin, on minulla parempi olo kuin juuri ennen lääkkeitä, mutta mietin, että olisinko selvinnyt vahvalla terapialla ilman vakituista lääkevuorta. Nämä lääkekokeiluni vievät minut vielä hautaan. JA on suorastaan mahdoton pysyä tässä maailmassa.

        Oirehdin vieläkin. Mikä on muuttunut lääkkeiden avulla? Pystyn tekemään jonkinasteista työtä kai ehkä joskus. Tuntuu että aivoni ovat "sulaneet" sen verran, että en ole niin ahdistunut, niin poissaoleva, niin hajanainen, niin masentunut, niin loppu. Sen sijaan olen laimea haamu sivuvaikutuksineen.

        Minkä ikäinen olet, kiikkus, jos saa kysyä? Itse melkein 30v.

        Onko kokemuksia miten onnistunut vaihto Zyprexasta Abilifyyn.Käytössä Zyprexa 15mg ja se on tuonut lisäkiloja reilu 20kg ja haluisin kovasti päästä kiloistani eroon. Onko vahvuudet samaa luokkaa eli voi vaihtaa 15mg päikseen. Itselläni unien kanssa ongelmia vai kannattaako ottaa pienempi aloitus annos ainakin näin aluksi.
        Kommenteista kiitollinen. Toivottavasti lääkäri suostuu ehdottamaani vaihdokseen.


      • kisulikitkat
        M73 kirjoitti:

        Onko kokemuksia miten onnistunut vaihto Zyprexasta Abilifyyn.Käytössä Zyprexa 15mg ja se on tuonut lisäkiloja reilu 20kg ja haluisin kovasti päästä kiloistani eroon. Onko vahvuudet samaa luokkaa eli voi vaihtaa 15mg päikseen. Itselläni unien kanssa ongelmia vai kannattaako ottaa pienempi aloitus annos ainakin näin aluksi.
        Kommenteista kiitollinen. Toivottavasti lääkäri suostuu ehdottamaani vaihdokseen.

        Mä lopetin Zyprexan (ja Seroquelia vähennetään), siirryin Abilifyyn, 15mg annos.
        Tosi hyvä lääke, lähtee turvotuskin pois...

        Mua ei väsytä nämä lääkkeet, joten uniin en osaa ottaa kantaa.
        Aloitin suoraan 15mg.


      • Huolestunut äiti 58

        Luin kirjoituksesi ja se sai minut aikamoisiin ajatuksiin.

        Älä murehdi liikaa, nyt puhuu 26 vuotiaan tyttären äiti.

        Ymmärrän sinun ajatukset, koska olen seurannut läheltä tilannetta.
        Kyllä se elämä tulee vielä kantamaan ihan varmasti jopa voin sen luvata. Päivä kerrallaan, eikä saa jäädä miettimään liian pitkälle. Sen neuvon voisin anntaa, että ei saa jäädä yksinään yhtään miettimään miten asiat etenevät vaan jonkkun läheisen luokse ja heti, ulkopuoliset näkevät tilanteen aina paremmin ja pystyvät auttamaan keskusteluilla, ei saa jättää kertomatta tästä sairaudesta vaan sen pitää avata kunnolla läheisille ja ystäville, muuten sse on vaikeaa ymmärtää eikä siihen osaa suhtauutua saatikka sittetn neuvoa ollenkaan. Kesti todella pitkään ennen kuin itsekään äitinä 56 vuotiaani pystyin ymmärtämään koko sairauttakaan. Nyt tuntuu, että jo pystyn auttamaan tytärtäni edes jossain määrin ja uskon myös, että hänkinon helpottuneempi tästä....jatkat keskustelua kun päästään taas eteenpäin lääkkeen vaihdos käynnissä abtlife nyt mennyt 2 viikkoa vaihdoksestä ja olen huolissani tästä edelleenkin......katsotaan kuinka menee.... "huolestunut äiti"


    • hemmo86

      Käytetty ja kokeiltu: ei toiminut, mutta ei toimi nykyinenkään, silti varoiksi syödään.

    • kisulikitkat

      Hírveää pelottelua ja kauhukuvia.
      Olen lopettanut muutaman psykoosiääkkeen ihan helposti.
      Nyt syön Abilify 15mg ja tosi hyvä lääke!!!

      • M73

        Kisulikitkatille.Kuinka suuri oli sulla Zyprexan annos kun vaihdoit Abilifyyn.Otatko Abilify annoksen aamulla vai illalla ?


    • Antibes

      Onko joku vaihtanu Litosta Abilifyyn?? Mulla 1-tyypin sekamuotonen 2-suuntanen ja muutama oheisdiagnoosi ja oon kokeillu kaikki maholliset lääkkeet. Nyt alkaa vituttaa vajaan vuoden Lito-käytön jälkeen noi sivuoireet. Siis vituttaa niin että ei mitään rajaa!! Oon kokeillu Abia nelisen vuotta sitten kun lapset oli pieniä ja olin tooooosi huonossa kunnossa. Sillon siitä tuli hyperaktiivinen olo niin että lopulta vaan juoksin keittön pöytää ympäri ja tein sataa asiaa kerrallaan. Jaloissa kihisi.

      Onko kellään siis kokemuksia lääkkeestä jota ois kokeillu eri elämänvaiheissa?

    • vforvendetta543

      Sitä samaa ne kaikki psykiatriset lääkkeet on.

      Myrkyllisiä keskushermoston tuhoavia lääkkeitä jotka ei korjaa mitään ja olet huonommassa kunnossa jos lopetetat eli täyttä paskaa. Psykiatrit uskoo lääkkeidensä myrkyllisiin sivuvaikutuksiin ja suurin osa psykooseista on vain psykiatrien omissa pääkopissa.

      http://www.youtube.com/watch?v=gvdBSSUviys

    • dfghj7

      Muuten ihan ok lääke mutta aiheuttaa minulla mm. levottomuutta, pahaa tunnetta otsassa ja vatsassa, levottomuutta ja painajaisia. Lisäksi se on lisännyt psykoottisia harha-ajatuksia. Kun aloitin aloin pidemmän päälle saamaan itsemurha-ajatuksia ja jopa murha-ajatuksia jotka tietenkin tunnistin lääkkeistä johtuviksi, kauhistuin niitä ja päätin että nyt alkaa tämän myrkyn alasajo. Ilman menestystä olen yrittänyt lopettaa, omin avuin tietysti ja tiedän että tämä kehä jatkuu ikuisesti ennen kuin saan ammattiavustusta lopettamiseen, puoli vuotta näitä kuulema vielä pitäisi jaksaa syödä. Abilify on juuri yksi pahimmista kemiallisen epätasapainon aiheuttajista aivoissa ja aiheuttaa hyvin helposti fyysistä riippuvuutta.

      http://manicmuses.wordpress.com/2012/08/15/abilify-withdrawal-round-3-abilify-wins-and-antipsychotic-dependence/ Eräs bipolaaripotilas kertoo miten lopetusyritykset ovat olleet mahdottomia jopa lääkärien avustuksella. Hänellä, kuten luultavasti minullakin on ns. kemiallinen psykoosi eli lääke on aiheuttanut aivoissa dopamiiniyliherkkyyden/ylituotannon ja sitä voi tasata vain jos lääkettä jatkaa.

    • huhheijjakata

      Missä helvetissä syötetään samalle ihmiselle komba: lito,olantsapiini, sertraliini, lamictal, abilify....

    • Mutsi79

      Voiko Abilifyn lopettaa kerralla jos käyttää 5mg päivä annosta? Vai pitääkö lopettaa pikkuhiljaa? 10-vuotiaalle pojalleni määrättiin kyseistä lääkettä ja olen tullut siihen, tulokseen, etten pojalleni syötä moisia myrkkyjä. On syönyt lääkettä nyt viikon verran.

      • 15+8

        Varmasti oikea päätös diagnoosista riippumatta. Osoitat vastuullista vanhemmuutta. Erinomaista.


    • Huh huh!

      Lapselle?? Hyvä kun havahduit. Jokohan ne alkaa lapsillakin tehdä lääkekokeiluja. Suosittelen kiireesti lopettamista. Yksi vaihtoehto voisi olla että varmuuden vuoksi ottaa ensin joka toinen päivä muutaman kerran ja sitten puolittaa sen. Noin vähän aikaa syötyä ei taida vielä syntyä riippuvuutta.

    • damage43242

      Kaikki psykiatriset diagnoosit ovat humpuukia. Psykiatriset lääkkeet ovat tarkoitettu murhaamaan käyttäjänsä - lääkkeiden sivuvaikutuksiin massamurhaavat psykiatrit uskoo.

      1) kahden terveysjärjestö WHO:n tutkimuksissa ihmiset jotka eivät saaneet lääkehoitoa voivat paljon paremmin 10 vuotta pitkässä seurannassa
      2) kaikki järkevät tutkimukset näyttää että antipsykoottiset lääkkeet tuhoavat hitaasti keskushermoston - tosin tässä voi mennä 4 vuotta tai kauemminkin - suurin osa lääkkeistä on myös suunniteltu siten että lopettamiseen kuolee yleensä melko helposti
      3) psykologin terapia tai täysin nolla hoito (placebo) on järkevintä mitä voi käyttää - psykiatriset lääkkeet ei toimi ja tuhoaa käyttäjänsä minkä takia niitä ihmisille kirjoitellaan
      4) psykiatrisia lääkkeitä ei pidä alkaa käyttämään paitsi jos on kuoleman sairas

      Psykiatriset lääkkeet ovat kuolemantuomio ja yhteiskunnan tapa tapattaa ihmiset joista ei pidetä tai jotka saattavat maksaa rahaa yhteiskunnalle. Psykiatrit ovat teurastajia ja massamurhaajia vaikka tämä peitetään lääkeiden sivuvaikutuksiin ja muun retoriikan taakse. Toisaalta monet antipsykiatriset ryhmittymät ovat myös petollisia, mutta harvemmin yrittävät tapattaa ihmisiä jotka eivät halua hoitoa.

      http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw

    • Angel20

      Minulla menee Abilify määrittämättömään psykoosiin.

    • Angel20

      Tai oikeastaan määrittämätön harhaluuloisuus.

    • Angel20

      Saako Abilify 15 mg lopettaa kuin seinään??? Niissä ei oo puolitusvekkiä enkä haluis käyttää enää mitään lääkkeitä.

      • that does it!

        Perussääntö on, että mitään mielialalääkkeitä ei saa lopettaa seinään, pois lukien tilanteet, että olet ottanut vain muutaman päivän. Seinään lopettaminen voi johtaa pahoihin, jopa vaarallisiin vieroitusoireisiin. Jotta vieroitusoireet saa minimoitua tulee lopetus tehdä vähitellen annosta pienentämällä. Riittävän alasajojakson pituus riippuu valmisteesta, käyttöajasta, vahvuudesta sekä jokaisen ihmisen henkilökohtaisista ominaisuuksista. Se millaisia oireita kukakin saa on hyvin yksilöllistä, jotkut onnekkaat jopa selviävät lähes kokonaan ilman.

        Keskustele vieroittautumisesta lääkärisi kanssa. Ehdotan myös, että etsit tietoa omatoimisesti internetistä ja kuulostelet muiden kokemuksia ja näkemyksiä ko. aineen lopetuksesta sekä siihen liittyvistä mahdollisista oireista. Siten osaat hieman varautua ja vältyt sekaannuksesta, jos oireita tulee. Useiden psykiatrien tietämys vieroituksesta on valitettavan heikkoa, ja onnettomimmat jopa luulevat 'mielisairauden' pahentuneen, kun vieroitusoireet alkavat. Tarvittaessa hakeudu eri lääkärille, jos yhteistyö ei meinaa onnistua. On viisasta hankkia luottamuksellinen lääkärisuhde vieroituksen ajaksi, jotta jos ongelmia ilmaantuu on tuki lähellä. Tämä saattaa ikävä kyllä olla vaikeaa em. syistä. Ennen kaikkea, ole proaktiivinen!


    • Angel20

      Mitenhän nopeesti on vieroitusoireita odotettavissa? Nyt toista aamua ilman Abilifyta ja hyvä olo on. :) Tilalle oon syönyt E-epa 650 mg.

    • Ellinoorana1

      Olen syönyt ketipinoria vuodesta 2007 kaksisuuntaiseen (2-tyyppi) ja masennukseen seronilia 20 mg. Kärsin kuitenkin noilla lääkkeillä vuosia väsymyksestä ja jonkin asteisesta alavireisyydestä. Nyt menee ketipinoria 100-200 mg illalla 40-60mg seronilia 7,5 mg abilifyliä ja olo muuten hyvä mutta univaikeudet alkaneet vaivata. Painoa tullut vuodesta 2007 n. 10 kg. Tuntuu mm. ketipinorin pitkään käyttäessä että siihen kasvaa toleranssi niin että annosta pitää nostaa jotta tehoaa mm. unen saantiin? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • jukka1234561

        Älä vaan lähde tuohon Ketipinorin annoksen nostoon koko ajan. Minulla se vain pahensi oireita. Abilify on pitänyt pään kondiksessa eikä väsytä.


      • Lääkityksistä

        Tässä Repokettusen hyödyllinen viesti:
        ""Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosaurauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

        http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
        https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
        http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
        http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/

        Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä."

        Kuten tekstistä tulee ilmi, neuroleptit eivät auta mihinkään sairauteen, vaan tuhoavat otsalohkon ja limbisen järjestelmän (oppiminen, muisti, tunteet, motiivit, aistit, skeema jne.).

        SSRI-valmisteet estävät hyvän mielen hormonia T3V:tä nousemasta, sillä ne nostavat aivoissa inaktiivisita RT3-hormonia, joka on T3V:n vastahormoni, eli pahan mielen hormoni. SSRI:tä syödään siis turhaan.

        Univaikeuksiin auttavat apteekkien ja luontaistuotekauppojen reseptivapaat tuotteet.


    • serrokilla434

      Sitä samaa ne kaikki on. Abilfy on todennäköisesti raskaan sarjan neurolepti. Tappaa talossa ja puutarhassa.

      Oikeasti Seroquel IR 400mg/night on ainoa jotenkin järkevä lääke. Mutta sekin tulee vaan lopettaa (kuukaudessa tai kahdessa annosta tasaisesti laskemalla). Alle 200mg annoksia ei tulee pitkään käyttää.

      Seroqueliinkin kuolee 4-5 vuoden päästä tai vähän myöhemmin joten ne tulee lopettaa mahdollisimman pikaisesti. Mahdollisesti vuoden sisällä.

      Abilifysta sen verran, että se on sen verran järeä neurolepti että lopettaminen kannattanee tehdä välittömästi - ja ottaa (sairas)lomaa ja nauttia elämästä. Tai vaihto johonkin Seroqueliin mitä pikimmiten.

    • 20v Psykoosi

      Yo! Aloitin noin vuosi sitten risperdalin, muutama kuukausi sen jälkeen ketipinorin ja muutama kuukausi sen jälkeen abilifyn. Söin noin neljä kuukautta kaikkia lääkkeitä samaan aikaan. Annoksina toimi 1-4mg. Nyt muutama viikko sitten lopetin lääkkeet omasta tahdosta, koska alkaa tuntua nämä psykoosit höpö höpö jutuilta.

      Kysymys: Voiko mitään ongelmia tulla näiden lääkkeiden lopettamisesta? Annokset kuitenkin kohtuu pieniä.

      • O-O-O-O-O

        Lopetit seinään? O-ou....

        Et kertonut annoksia, joten vaikea arvioida olivatko pieniä. Vieroitusoireiden ilmaantuminen ei olisi yllättävää noin pitkän käytön jälkeen.


    • Mistä apu?

      Miksi mua Abilify lihotti (turvotti paremminkin)? Ja lisäksi pätki yöunet levottomiksi?
      Muuten vointi oli hyvä, vaikkakin hiukan levoton.

      Zyprexa taas ei lihottanut, muttei vienyt pakko-oireitakaan. Toimisiko ne yhdessä?

    • psychkills
    • 348578578+2755

      Itsellä menossa vaihto Serdolectista Abilifyhin ja nostettaessa 15mgeen abi alkoi lihasnykimiset ja järjetön sosiaalisten tilanteiden pelko, kauppaan on turha yrittää. Lisäksi ahdistaa aivan valtavasti. Nyt alkaa peruutus Serdoon. Abilify ei kertakaikkiaan sovi. Isommalla annoksella oltu siis 11 pv, tuntuu vaan että pahenisi jos jatkaisi. Kaikki mahdolliset haittavaikutukset mitä esitteessä luki tuli aika voimakkaina. Erikoista että jotkut saavat Abista apua ahdistukseen kun minulla se pahentaa sitä monikertaisesti.

    • AnttoniElisabethia

      On kokemuksia... Aggressiivisuus masennus, mutta kyseinen lääke ei tehonnut minulla mihinkään...sen sijaan haittavaikutukset ilmeni voimakkaasti...jos nyt joku teistä osaisi auttaa, mikä olisi oikea parannus tähän? Tuntuu ihan et tapan itteni jollen saa apua... kohta palaveri psykiatrialla...

      • TaFFi

        Lähtökohtanahan pitäisi olla lääkkeetön hoito kaikkiin psyykkisiin ongelmiin. Oletko kauan käyttänyt aineita ja mitä kaikkea olet vetänyt, tai sinulle on annettu vedettäväksi?

        Et varmasti sinäkään tiennyt, että esimerkiksi niin sanotut masennuslääkkeet kroonistavat masentuneisuutta pitkässä juoksussa ja esimerkiksi tässä ketjussa keskuteltava aripipratsoli, joka on "psykoosilääke" (oikeammin sanottuna neurolepti), altistaa pitkässä juoksussa psykoottisuudelle ja sekavuudelle. Tyhjästä kumpuavat itsetuhoiset ajatukset, agressiot ja hyvin masentunut mieliala ovat kaikki yleisiä haittavaikutuksia näille aineille (kts. potilasohje: http://www.laakeinfo.fi/\Medicine.aspx?m=12942&d=19201), mutta koko lista on järkyttävän pitkä. Potilasohjeen kohdassa 2 mainittu itsetuhoisuusvaroitus "Aripipratsolihoidon aikana on esiintynyt itsemurha-ajatuksia ja itsetuhoista käyttäytymistä" on syytä ottaa vakavasti.

        Ulkopuolisena on vaikeaa ja oikeastaan mahdotonta antaa mitään kovin yksilöllisiä vinkkejä, sillä en tunne sinua, historiaasi tai elämäntilannettasi. Oletko päässyt puimaan asioitasi terapeutilla ilman lääkeainehuumausta? Terapia on yksi fiksu tapa järjestää elämänsä asioita ja ratkoa suruja. Sitä vaan joutuu paljon vaatimaan ja aina ensimmäisen terapeutin kanssa kemiat eivät välttämättä kohtaa.

        Jos olosi on akuutisti itsetuhoinen ja tarvitsisit jotain jolle purkautua asiasta voisit kokeilla soittoa esimerkiksi valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. He kuuntelevat ja voisit saada hieman henkeä kuuntelevan korvan avulla. Jos vastaaja ei heti ole mieleesi, soita vähän ajan päästä uudelleen. Valtaosa on kuitenkin ystävällisiä ja ymmärtäviä, joten sitä ei kannata pelätä. Tässä osoite: http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin.

        Kriisipuhelin päivystää numerossa 01019 5202
        arkisin klo 9.00– 06.00
        lauantaisin klo 15.00–06.00
        sunnuntaisin klo 15.00– 22.00


    • psychiatrykills4324

      Abilify:stä on paljon huhuja, että se on tappava tai huono lääke. En osaa sanoa.

      1) se on 5-HT2B reseptori blokkaajaa ja jos asiaa tutkii niin monet lääkkeet jotka ovat 5-HT2B blokkaajia on vedetty markkinoilta sydän sairauksien ja diabeteksen ja muiden oireiden takia.

      2) netissä on myöskin trailereita jotka kertovat että Abilify tappaa. En osaa sanoa tähän mitään.

      3) Lääkkeen puoliintumisaika on pitkä joten jos lääkeettä on kerran ottanut jonkin aikaa ei siltä tieltä vättämättä ole paluuta.

      Kannattaa olla paranoidinen näiden lääkkeiden kanssa. Psykiatrin tehtävä on usein tappaa ihmiset joista ei pidetä tai joilla on ongelmia.

      Seroquel ja Zyprexa ei tapa. Abilify lääkkeestä en osaa sanoa mitään. (Seroquel 300-400mg on "hyvä" lääke), mutta kaikki neuroleptit ja vastaavat lääkkeet ovat vaarallisia.

      http://www.youtube.com/watch?v=g7rACI-WJEw

      http://www.youtube.com/watch?v=9VzMZX4nBz8

    • pallo4324

      Abilify vaikuttaa olevan masennuslääke ja mahdollisesti DEAD-END.

      5HT1A partial agonism downregulates 5-HT1A receptors leading to problems. In practice you may want high 5-HT1A receptors as it will increase EGF and reduce glutamate activity. (temporal use of 5-HT1A antagonists). Strong 5-HT1A agonism is bad for you and a dead-end. (Note: if partial agonism is REALLY WEAK then it is really antagonism but they don't say that and Abilify is a strong drug).

      5-HT2B blockade does not make sense. It just causes side-effects and problems).

      Dopamine partial agonism might make kind of sense. Too high dopamine sensitivity leads to high corticosterone (after withdrawal) althought high D2 sensitivity leads also to high EGF which is good for you. (Manipulating dopamine receptors is simply bad -idea).

      Long half-life and a strong blockade can make sense as strong receptor blockade can cause internalization and improvement of the symptoms.

      So better drug could be:

      - sleeping pills, there is nothing wrong with neurochemistry at major level

      - serotonin 5-HT1A antagonist or very weak partial agonism (buspirone),
      combined with corticosterone reducing treatments

      - some stimulants

      Don't touch 5-HT2A as it is dangerous, touching dopamine D2 does not make sense either

      http://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8

    • Jahas6

      Mikä Abifilyssa on pahasti vialla, eikö sen tarkoitus ole auttaa vaikka aina esiintyy sivuvaikutuksia? Lääkärit haluaa varmasti tyypin tilanteen lääkkeilllä siedettävään tasapainoon, peitetään ongelma lääkkeellä. Ettei ihminen ilman lääkkeitä tekisi mitään vaarallista itselleen tai muille. Jos esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö ykkönen diagnosoidaan, milläs hoidat?

      Miksei sairaita viedä jonnekin saaristoluontovirkistysmatkalle, jossa pienryhmissä ja yksitellen käsitellään ja pureudutaan ihmisten ongelmiin? Lääkkeetön vaihtoehto. Minullekin sanottu, että seinään lopettaminen voi johtaa jopa kuolemaan, eli se on vaarallista. Toki aivot tottuu ja voimakkaiden lääkkeiden aikana ehkä kärsiikin aivot, mutta ei hoitotaho mikään massamurhaaja ole?

    • tcgjyt
    • dfnbttr43356
      • 11+12

        Molemmat roskaa, niin aripipratsoli kuin ketiapiini. Jos tahdot lobotomoida aivosi pysyvästi molemmat kelpaavat siihen. Haloperidoli ehkä nopein siihen.


    • abilifykills
    • abilifykills764336
    • nainen24vv

      olen lihonut 20 kiloa neljässä kuukaudessa aloitettuani abilifyn.

      • hyvä vauhti

        5kg/kk onkin hyvä ja terveellinen vauhti. Missä vaiheessa uskot saavuttavasi diabeteksen?


    • minusta

      Sitä ei kannata syödä pitkän aikaa...... Minusta se muuttaa ihan persoonallisuutta aivan yhtäkkiä tuo abilify. Ei vielä kuukaudessa...... Puoli vuotta kun syöt niin yhtäkkiä huomaat pysyvän muutoksen persoonassa tulleen..... Ihan näin jopa kaverilla sen tulleen ja tämä pysyvä on ollut. ! Itse söin reilun puoli vuotta ja huomasin, että ajattelu muuttui "koostuneemmaksi" Mutta persoona muuttui "jotenkin erilaisemmaksi" "jotenkin "Ei "nauti"" siiitä.. että minkälainen oikeasti on... se jäläkee, kun ajattelu muuttu sellaiseksi älyttömän paljon koostuneemmaksi.
      Siinä vaiheessa kun alkaa niin käymään minä suosittelen sen lääkkeen lopettamista.

    • pispaspospus43242

      Abilify on TODELLA VAARALLINEN LÄÄKE JA VOI TAPPAA.

      **ERITYISESTI LÄÄKKEEN LOPETTAMINEN VOI TAPPAA.**

    • Mies_22v

      Olen syönyt abilyfya 6kk psykoosiin ja nyt menee psykoosin esto lääkkeenä 30mg annoksella. Tuntuu että lääkee lamaa tunteita ja ajattelua. Sellainen mitään sanomaton olotila. En tunne mitään nautintoa elämässsäni, asiat joista ennen nautin tuntuu nykyisin todella raskaille. Haluaisin lopettaa lääkkeen syönnin. Miten suosittelette vähentämään annosta? Tuntuu että aivan turhaan syön lääkettä, psykoosin uusiutumiseen en usko.

      • virtaska

        Minulla o kokomus Litosta joka aiheutti minulle pahaa käsien vapinaa sekä jaloissa pakkoliikentää jopa siinä määrin ette pystynyt kävelemään kotoa ilman tukea,. Olin yhteydessä sairanhoitjaani ja sanoin ette uskalla ottaa yhtään litoa enään. Minulla oli aikaismmin Abilify 15 sekä sertralin ja ketipinor 200mg yöksi. Jouduin lopettamaan suurien kustannuksien kanssa mutta sitten tuli kela korttiini 112 joka korvaa kaikki psyykkeen lääkkeet joten halun Abilifyn sekä sertalin takaisin, koska se toimi kaikkien parhaiten. Nyt joudun kärvistelemään pelkän Ketipinorin kanssa kunnes saan lääkityksen vaihtoon.Abilify toi pientä levottomuutta ensin mutta sekin hävisi ja se sai minut toimintakyvyttömäksi.Litoa syödessäni elämä muuttui merkitsemättömäksi eikä mikään enään kiinnostanut. Ei ollut masennuksia eikä muutoinkaan edes päässyt asunnostani. Abilifytä sekä sertralia syödessä olin jopa toimintakyvyllinen


    • abilify_is_not_cure
    • NeitiNieminen

      Syönyt 10mg 2 viikkoa ahdistuneisuuteen ja pakko-ajatuksiin.Diagnoosina 2-tyypin bibo,jossa hypit ilmenee saatanallisena kiukkuna ja ylipuheliaisuutena&ärtyisyytenä.Lisäksi diagnoosina rajatila.
      Olo on parantunut tosi paljon.Jaksan tehdä ruokaa,puuhastella lapsen kanssa,ulos meno ja pimeä eivät pelota.Pakkoajatukset ovat poissa.
      Lisäksi mulla menee Seroquel Prolong 600mg illalla ja Venlaflaxin 150mg aamulla.Vanhaa Lito-lääkitystä on ajettu 900mg--->300mg ensi viikolla sekin jää pois.
      Tarvittaessa otan 15mg Oxaminiä,jota ennen tarvitsin 45-60mg pvä,siis ennen Abilifyä.
      Sivuvaikutuksena kuolaamista ja näön hämärtymistä.Mutta ei massiivisessa määrin.Väsymystä on,mutta se ei ole myöskään häiritsevää eikä uusi asia näiden lääkitysten kanssa.

    • Anonyymi

      Mulle annettiin Abilify psykoosiepäilyn takia. Tarkotus oli vetää sitä pari vuotta.
      Ite käytin Abilify tablettia pari viikkoa ja sit annettiin injektio. Lopetin tabletit kun en pystynyt istumaan paikallaan. Lopetin kaiken ku huomasin mitä myrkkyä abilify on. Nyt olen ollut kuukauden ilman ja päivisin olen hiukan zombi ja väsynyt. Ihan kuin verensokeri olisi alhaalla vaikka mitä tekisi. Liekö vielä Abilify sekottaa kroppaa. Älkää syökö olleenkaan sitä ellette ole ihan totaalisen skitsofreeneja. Toki joitakin voi auttaa, mutta itse en syö vaikka mikä hulluus tulisi. Paska lääke joka haisee bisnekseltä.

      • Anonyymi

        "En pystynyt istumaan paikallaan" = akatisia. Mm. neuroleptien aiheuttama neurologinen häiriö, missä henkilö kokee olonsa tuskaiseksi, eikä voi välttämättä istua ollenkaan paikallaan eikä maata tai kokee jatkuvaa tarvetta liikutella raajojaan. Voi aiheuttaa itsemurha-ajatuksia. Abilify on neurolepteistä sellainen että se puhkaisee tätä useammin kuin moni muu uuden polven antipsykootti.


    • Anonyymi

      Mulla menee 15 mg päivässä "kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön", jota minulla oikeasti ei ole. Lääkken aloituksen jälkeen on sydän hakannut seisomaan noustessa, ahdistaa lähes koko ajan ja välillä tulee pakkomielteisiä mielijohteita, jolloin saatan vaikka yks kaks yllättäin lähteä ostamaan kalliita vaatteita. Puhumattakaan diabeteksen ja sydänkohtauksen vaarasta. Lääkärin mukaan sivuoireet johtuvat itse "sairaudesta"... Jaaha, kumma että sairaus puhkesi heti lääkkeen aloituksen jälkeen.

      Älkää käyttäkö.

    • Anonyymi

      Mulla on abilify määrättynä määrittelemättömään psykoosiin. Tarkoituksena jatkaa neuroleptien käyttöä vielä reilun vuoden. Nyt on kuitenkin tullut ikäviä sivuvaikutuksia, vaikea keskittyä lasten kanssa puuhasteluun, tuntuu, että pitää kävellä ympyrää, lisäksi on masennusta ja ahdistusta. Haluaisin vaihtaa miedonpaan lääkkeeseen. Onko jollain kokemuksia, olisiko ketipinor depottina hyvä?

      • Anonyymi

        Ketipinor ja Olanzapin ovat kamalia. Ne väsyttävät massiivisesti ja lihottavat paljon. Latuda tai Rxulti voisi olla hyvä, jos Abilifyä et halua jatkaa.


    • Anonyymi

      Hirveet seksuaaliset halut on tullu ja kestoseisakki.

    • Anonyymi

      Psykoosin sain aikanaan. Suun kautta alotettiin lääkitys hyvin rupes harhasuus lähtemään jonka jälkeen siirryttiin injektioon kätevä lääke, kun kerran kuussa piti hakea lääke ja sairaalassa pistättämässä. Enpä mitään haittavaikutuksia huomannut vaikka monta vuotta käytin. Joku lääkäri päätti sit tehdä lääkemuutoksia minä en siihen suostunut ja lopetin seinään koko lääkkeen. Siitä onjo aikaa eikä edes psykoosin ensioireitakaan tullut yhtään. Mutta en suosittele lääkkeitä lopettamaan seinään olin nuori ja otin tietoisen riskin.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe