arat rinnat

turvonnut

Ikää 50 ja nyt rinnat olleet todella arat viikon verran. Ei voi edes hipaista nännejä. Tuntuvat todella tiukoilta ja suurilta. Vaihdevuosioire? Mitä pitäisi tehdä, inhottava olo?

40

24838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu myös

      Minulla, olen melkein 48v. Luulen että johtuu vaihdevuosista mutta minullekin uusi asia etten osaa vastata kysymykseen.

      On meitä ainakin kaksi samassa vaivassa!

      • turvonnut

        Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa. Vaiva saattaa siis johtua alkavista vaihdevuosista. Onko kellään muulla tietoa tästä? Ja mikä voisi auttaa????


      • s ko
        turvonnut kirjoitti:

        Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa. Vaiva saattaa siis johtua alkavista vaihdevuosista. Onko kellään muulla tietoa tästä? Ja mikä voisi auttaa????

        Olen myöskin 50-v.nainen, ja pari viikkoa ovat rinnat turvonneet ja turvonneet; pinkeinä ja arkoina eivät paljoa koskemista siedä. Syön Femilar- e-pillereitä vielä tämän vuoden ajan gynekologin ehdotuksesta, vaikka munarakkuloissa ei toimintaa enää viimeksi näkynytkään. Sitten siirryn korvaaviin estrogeeneihin. Lienee kuitenkin siis hormonaalinen oire, mahdollisesti progesteronin päästessä vapaammin jylläämään näin estrogeenimäärien vähetessä... kuka tietäis?


      • nimim. dolfina
        s ko kirjoitti:

        Olen myöskin 50-v.nainen, ja pari viikkoa ovat rinnat turvonneet ja turvonneet; pinkeinä ja arkoina eivät paljoa koskemista siedä. Syön Femilar- e-pillereitä vielä tämän vuoden ajan gynekologin ehdotuksesta, vaikka munarakkuloissa ei toimintaa enää viimeksi näkynytkään. Sitten siirryn korvaaviin estrogeeneihin. Lienee kuitenkin siis hormonaalinen oire, mahdollisesti progesteronin päästessä vapaammin jylläämään näin estrogeenimäärien vähetessä... kuka tietäis?

        Progesteroni (oma) ei turvota, eikä tee rintoja kipeiksi. Paitsi synteettiset progesteronit, siis ne lääkkeet, joita gynet määrää, mutta ne ei ole samaa ainetta, kuin oma progesteroni, ihan tarkkaan ottaen ne on progestiinejä, eikä lainkaan progesteronia. Estrogeeni voi turvottaa ja tehdä rinnat aroiksi. Vaikka meillä estrogeeni hiipuu, niin progesteroni on hiipunut jo ajat sitten ja on tässä iässä ihan samalla tasolla kuin miehillä. Estrogeeniä on meillä nyt suhteessa paljon enemmän kuin progesteronia, joten syyllinen on sittenkin paremminkin estrogeeni.


      • nimim. dolfina
        nimim. dolfina kirjoitti:

        Progesteroni (oma) ei turvota, eikä tee rintoja kipeiksi. Paitsi synteettiset progesteronit, siis ne lääkkeet, joita gynet määrää, mutta ne ei ole samaa ainetta, kuin oma progesteroni, ihan tarkkaan ottaen ne on progestiinejä, eikä lainkaan progesteronia. Estrogeeni voi turvottaa ja tehdä rinnat aroiksi. Vaikka meillä estrogeeni hiipuu, niin progesteroni on hiipunut jo ajat sitten ja on tässä iässä ihan samalla tasolla kuin miehillä. Estrogeeniä on meillä nyt suhteessa paljon enemmän kuin progesteronia, joten syyllinen on sittenkin paremminkin estrogeeni.

        Tai sitten syyllinen on kukaties FSH, se on kutsuhormoni, joka huutelee elimistöä tuottamaan lisää estrogeeniä. Kun lisää vain ei enää tule, niin sen huuto kovenee, eli arvo nousee. Aikanaan se kyllästyy huutamaan ja sen arvo alkaa laskea, mutta se jää kuitenkin aika korkealle. Kun puhutaan hormonien vaikutuksesta, niin niiden määrät ei ole niin tärkeitä, vaan se suunta johon määrä on kehittymässä, nousut ja laskut siis, ja se, paljonko hormonia on suhteessa muihin hormoneihin.


    • Hormoonihurmio

      Minun rintani aristivat nuorempana aina vähän ennen kuukautisia niin, etten esimerkiksi voinut tehdä vatsallaan tehtäviä voimisteluliikkeitä. Vaihdevuosien lähestyessä aristaminen ja turvotus muuttui jatkuvaksi, niin kuin muutkin PMS-oireet (joista mielialan heittelehtiminen ja pinnan lyheneminen olivat inhottavimmat). Avun toi hormonikorvaushoito.

      • täällä näin

        Mulla rinnat olivat myös arat nuorempana muutaman päivän ennen menkkojen alkamista. Samoin koko raskauden ajan etenkin nännit olivat tosi kosketusarat. Vaihdevuosissa mulla tätä samaa ei enää ole ollut. Käytän tällä hetkellä kymmenen päivän Primolut Nor kuurin ja nyt ovat rinnat olleet tosi kipeät ja turvoksissa. Myöskin painoni on noussut ja ruokahalu lisääntynyt huomattavasti. Kuuri sen takia, jos kohdussa on vielä limakalvon kasvua.


      • Vaihdevuosirumbaako?
        täällä näin kirjoitti:

        Mulla rinnat olivat myös arat nuorempana muutaman päivän ennen menkkojen alkamista. Samoin koko raskauden ajan etenkin nännit olivat tosi kosketusarat. Vaihdevuosissa mulla tätä samaa ei enää ole ollut. Käytän tällä hetkellä kymmenen päivän Primolut Nor kuurin ja nyt ovat rinnat olleet tosi kipeät ja turvoksissa. Myöskin painoni on noussut ja ruokahalu lisääntynyt huomattavasti. Kuuri sen takia, jos kohdussa on vielä limakalvon kasvua.

        Minulla on ollut muutamia kuukausia ihan mielettömän arat rinnat. Kun liivit otan pois, voisin huutaa!
        Koko ajan ikään kuin suojelen rintakehää ettei mikään kosketa niitä....Vatsallaan en voi oikein olla. Lenkkeillessä urheiluliivien lisäksi tuen rintoja jopa omin käsin, hämärän turvin :)

        Vaihdevuodet alkoivat hiki-hikipuuskineen noin puolitoista vuotta sitten (FSH 115). Hikipuuskia tuli tosi taajaan eli tunnissa varmaan 15-20 eli elämä muuttui aika painajaiseksi tuolloin. Oireisiin sain gynekologiltani estrogeenigeeliä, sillä kohtuni on aiemmin poistettu. Geeliä käytin siis hieman yli vuosi sitten vain noin 3 kk eli sen ajan, että hikipuuskat rauhoittuivat. Ja Yllätys, yllätys: hikipuuskat eivät ole palanneet :) Geelit jätin sitten siihen.

        Mistä tämä erityinen rintojen arkuus voisi johtua. Ovatko munasarjani aika ajoin toiminnassa vai mitä on?
        Kuppikoko kasvaa koko ajan. Mammossa käyn säännöllisesti. Viimeksi vuosi sitten.


      • nimim. dolfina
        Vaihdevuosirumbaako? kirjoitti:

        Minulla on ollut muutamia kuukausia ihan mielettömän arat rinnat. Kun liivit otan pois, voisin huutaa!
        Koko ajan ikään kuin suojelen rintakehää ettei mikään kosketa niitä....Vatsallaan en voi oikein olla. Lenkkeillessä urheiluliivien lisäksi tuen rintoja jopa omin käsin, hämärän turvin :)

        Vaihdevuodet alkoivat hiki-hikipuuskineen noin puolitoista vuotta sitten (FSH 115). Hikipuuskia tuli tosi taajaan eli tunnissa varmaan 15-20 eli elämä muuttui aika painajaiseksi tuolloin. Oireisiin sain gynekologiltani estrogeenigeeliä, sillä kohtuni on aiemmin poistettu. Geeliä käytin siis hieman yli vuosi sitten vain noin 3 kk eli sen ajan, että hikipuuskat rauhoittuivat. Ja Yllätys, yllätys: hikipuuskat eivät ole palanneet :) Geelit jätin sitten siihen.

        Mistä tämä erityinen rintojen arkuus voisi johtua. Ovatko munasarjani aika ajoin toiminnassa vai mitä on?
        Kuppikoko kasvaa koko ajan. Mammossa käyn säännöllisesti. Viimeksi vuosi sitten.

        Yhtään tippaakaan en tiedä, mistä tää johtuu, mutta tulee vaan mieleeni se, että tässä iässä me herkistytään estrogeenille, varsinkin rinnat herkistyy. Niin se vähempi estrogeeni riittää sitten hyvin, kun vähäkin määrä vaikuttaa voimakkaammin.


      • Vaihdevuosirumbaako
        nimim. dolfina kirjoitti:

        Yhtään tippaakaan en tiedä, mistä tää johtuu, mutta tulee vaan mieleeni se, että tässä iässä me herkistytään estrogeenille, varsinkin rinnat herkistyy. Niin se vähempi estrogeeni riittää sitten hyvin, kun vähäkin määrä vaikuttaa voimakkaammin.

        Juu...minullakin on ikää 48. Järjellä ajatellen en siis kokeile enää ainakaan lisää tuota estrogeeliä.
        Tosin olen jo pitänyt vuoden tauon. Tää on kyllä tosi kurjaa :(


      • lamina
        Vaihdevuosirumbaako kirjoitti:

        Juu...minullakin on ikää 48. Järjellä ajatellen en siis kokeile enää ainakaan lisää tuota estrogeeliä.
        Tosin olen jo pitänyt vuoden tauon. Tää on kyllä tosi kurjaa :(

        mullakin on sama juttu, nännit varsinkin ovat todella kipeät koko ajan ja ehkäpä myös tissien kuppikoko on hiukan kasvanut, ei mitään kovin radikaalia kuitenkaan! Tuossa jo hätäpäissäni rasvasin töihinlähtiesäni joitain kertöja voltarenilla, kun töissäni joudun kuitenkin liikkumaan ihan reipaasti =)). Ei ehkä kuitenkaan kovin hyvä idea, mutta hätä ei lue lakia, vai mitä? Oottekos käynet tohtorin pakeilla arveluttamassa löytyisikö sieltä apua?? Mua ei enää huvita tämä kipu yhtään....


      • seksipommiko
        lamina kirjoitti:

        mullakin on sama juttu, nännit varsinkin ovat todella kipeät koko ajan ja ehkäpä myös tissien kuppikoko on hiukan kasvanut, ei mitään kovin radikaalia kuitenkaan! Tuossa jo hätäpäissäni rasvasin töihinlähtiesäni joitain kertöja voltarenilla, kun töissäni joudun kuitenkin liikkumaan ihan reipaasti =)). Ei ehkä kuitenkaan kovin hyvä idea, mutta hätä ei lue lakia, vai mitä? Oottekos käynet tohtorin pakeilla arveluttamassa löytyisikö sieltä apua?? Mua ei enää huvita tämä kipu yhtään....

        Käytätkö jotain hormoonia tai luontaistuotetta? Mulla on myös viimeiset pari kk olleet rinnat araemmat, kuin yleensä. Myös kuppikoko onsuurentunut, koska tuntuu siltä, etteivät rinnat mahdu enää liiveihin, vaan pursuavat ulos. En käytä hormoonihoitoa, mutta luontaistuotetta olen saman ajan käyttänyt mitä rinnatkin ovat olleet arat. Myös sekstailuhalut ovat samaan aikaan lisääntyneet, että pitäis lähes jokapv saada annos "luonnonhormoonia":)


      • lamina
        seksipommiko kirjoitti:

        Käytätkö jotain hormoonia tai luontaistuotetta? Mulla on myös viimeiset pari kk olleet rinnat araemmat, kuin yleensä. Myös kuppikoko onsuurentunut, koska tuntuu siltä, etteivät rinnat mahdu enää liiveihin, vaan pursuavat ulos. En käytä hormoonihoitoa, mutta luontaistuotetta olen saman ajan käyttänyt mitä rinnatkin ovat olleet arat. Myös sekstailuhalut ovat samaan aikaan lisääntyneet, että pitäis lähes jokapv saada annos "luonnonhormoonia":)

        mutta Femisoijaa olen rouskuttanut kolmisen paketillista =)! On muuten auttanut hikoilupuuskiin, jihuu!! Voisko tuo nyt niin kovasti tisseihin vaikuttaa, eppäilenpä? Jaa, ja sitten tietysti oon vetäny vuosikausia tuota magnesiumia suonenvetoihin, jos yritän lopettaa tai jää vahingossa väliin, niin varmasti kremppaa jokapaikasta =))


      • vaihdevuosirumbaako?
        lamina kirjoitti:

        mutta Femisoijaa olen rouskuttanut kolmisen paketillista =)! On muuten auttanut hikoilupuuskiin, jihuu!! Voisko tuo nyt niin kovasti tisseihin vaikuttaa, eppäilenpä? Jaa, ja sitten tietysti oon vetäny vuosikausia tuota magnesiumia suonenvetoihin, jos yritän lopettaa tai jää vahingossa väliin, niin varmasti kremppaa jokapaikasta =))

        Luin jostain, että estrogeeni hoitona aiheuttaa lihomista (ehkä tuo Femisoijakin aiheuttaa vastaavan elimistössä?) ja rasvasoluissa muodostuu estrogeenia ja taas lisäestrogeeni lihottaa ja taas rasvasoluista tulee lisäannos elimistöön jne. jne. eli oravanpyörä on vissiin valmis :) Ylimääräinen elmistön estrogeeni (rasvasoluista?)taas aiheuttaa noita rintojen kipeytymistä, kun prog. on niin matala.

        Voisiko tämä painon lisääntyminen oikeasti aiheuttaa sen, että nuo vaihdevuosioireet hävisivät yhtä nopeaa kuin alkoivatkin?

        Tuntuu kurjalle juosta kädet rintojen alla lenkillä. Koskee..... Oletteko löytäneet jostain oikein supertukevia urheiluliivejä.

        Toi Voltaren voisi olla hyvä apu. Onkohan tutkittu, mitä se rinnoille aiheuttaa?

        Voi tätä naisen elämää ... :) Onneksi samasta vaivasta kärsiviä on meitä useampia!


      • vv-ikäinen
        vaihdevuosirumbaako? kirjoitti:

        Luin jostain, että estrogeeni hoitona aiheuttaa lihomista (ehkä tuo Femisoijakin aiheuttaa vastaavan elimistössä?) ja rasvasoluissa muodostuu estrogeenia ja taas lisäestrogeeni lihottaa ja taas rasvasoluista tulee lisäannos elimistöön jne. jne. eli oravanpyörä on vissiin valmis :) Ylimääräinen elmistön estrogeeni (rasvasoluista?)taas aiheuttaa noita rintojen kipeytymistä, kun prog. on niin matala.

        Voisiko tämä painon lisääntyminen oikeasti aiheuttaa sen, että nuo vaihdevuosioireet hävisivät yhtä nopeaa kuin alkoivatkin?

        Tuntuu kurjalle juosta kädet rintojen alla lenkillä. Koskee..... Oletteko löytäneet jostain oikein supertukevia urheiluliivejä.

        Toi Voltaren voisi olla hyvä apu. Onkohan tutkittu, mitä se rinnoille aiheuttaa?

        Voi tätä naisen elämää ... :) Onneksi samasta vaivasta kärsiviä on meitä useampia!

        Femisoija tuskin aiheuttaa mitään, sillä se on sen verta mietoa. Itse käytin sitä muutaman laatikollisen esivaihtareihin. Eikä sillä oikeesti ainakaan mulle ollut muuta vaikutusta, kuin ne vitamiinit oli hyväksi. Alkuun tuli sellaisia kausia, että välillä olivat vaihtarit päällä vaivoineen ja sitten välillä ne hävisivät kokonaan. Sitten vaan luuli, että syömäni luontaistuote olisi oikeesti auttanut. Mulle alkoi toden teolla vaihtarit painaa päälle 52veenä, eikä siihen sitten enää Femisoijat auttaneet. Piti hakea hieman vahvempaa luontaistuotetta ja niillä olen tässä jo reilu 2vuotta pärjännyt.

        Vaikkei käyttäisi mitään ylimääräistä, kuin normaalin ruokavalion, niin silti turpoaa ja lihoo vaihdevuosissa. Itselläni myös rinnat ovat tulleet raskaammiksi ja pingottavat ajoittain ja aristavat.


      • Maire^
        vv-ikäinen kirjoitti:

        Femisoija tuskin aiheuttaa mitään, sillä se on sen verta mietoa. Itse käytin sitä muutaman laatikollisen esivaihtareihin. Eikä sillä oikeesti ainakaan mulle ollut muuta vaikutusta, kuin ne vitamiinit oli hyväksi. Alkuun tuli sellaisia kausia, että välillä olivat vaihtarit päällä vaivoineen ja sitten välillä ne hävisivät kokonaan. Sitten vaan luuli, että syömäni luontaistuote olisi oikeesti auttanut. Mulle alkoi toden teolla vaihtarit painaa päälle 52veenä, eikä siihen sitten enää Femisoijat auttaneet. Piti hakea hieman vahvempaa luontaistuotetta ja niillä olen tässä jo reilu 2vuotta pärjännyt.

        Vaikkei käyttäisi mitään ylimääräistä, kuin normaalin ruokavalion, niin silti turpoaa ja lihoo vaihdevuosissa. Itselläni myös rinnat ovat tulleet raskaammiksi ja pingottavat ajoittain ja aristavat.

        Heippa teille jotka kirjoitatte positiivisia kokemuksia luontaistuotteista! Mistä tuotteista olette saanut noin hyvää apua? En jaksaisi alkaa kaikkia kokeilemaan yksi kerralaan, vaan niin mielelläni kuulisin mikä olisi muita auttanut näissä oireissa?


      • Rinnanmitalla
        Maire^ kirjoitti:

        Heippa teille jotka kirjoitatte positiivisia kokemuksia luontaistuotteista! Mistä tuotteista olette saanut noin hyvää apua? En jaksaisi alkaa kaikkia kokeilemaan yksi kerralaan, vaan niin mielelläni kuulisin mikä olisi muita auttanut näissä oireissa?

        Olen kohta 51 v. ja vaihdevuosioireita jo jokunen vuosi. Kohtu poistettu. Ajoittain rinnat tulee niin kipeiksi ja varsinkin nännit, että tekisi mieli huutaa. Ei joka kuukausi, ehkä joka kolmas kk. Nännikipu kestää pahimpana noin pari viikkoa, nyt on kestänyt sen ylikin. Tuntuu, kuin olisin pelkkää uhkaavaa tissiä, eteenpäin menevää hyökkäysvaunua, kun rintamalinja on taas monta numeroa suurempi. Tässä ei ole minun kohdallani mitään seksikästä, pelkkää kirvelevää kipua, kun nännit on niin hipaisuarat, että tuntuu kuin ne olisivat vereslihalla. Riisuuduttani koetan varjella käsilläni, ettei mikään vain osuisi vahingossa nänneihin, peiton kulma t.vast. sillä pinta-arkuus on niin voimakas. Olo on epämukava ja turvonnut, rinnat ei mahdu liiveihin ja puserot on päällä kuin telttoja kun tissit pönöttää edessä kuin joku himalajan vuoristo. En tunne olevani oma itseni. Luontaistuotteita en uskalla käyttää kun on allergioita. Mutta kunhan nyt vain purin mieltäni, kun tässä kirjoittaessakin tissit valittaa.


      • vaihdevuosirumbaako
        Rinnanmitalla kirjoitti:

        Olen kohta 51 v. ja vaihdevuosioireita jo jokunen vuosi. Kohtu poistettu. Ajoittain rinnat tulee niin kipeiksi ja varsinkin nännit, että tekisi mieli huutaa. Ei joka kuukausi, ehkä joka kolmas kk. Nännikipu kestää pahimpana noin pari viikkoa, nyt on kestänyt sen ylikin. Tuntuu, kuin olisin pelkkää uhkaavaa tissiä, eteenpäin menevää hyökkäysvaunua, kun rintamalinja on taas monta numeroa suurempi. Tässä ei ole minun kohdallani mitään seksikästä, pelkkää kirvelevää kipua, kun nännit on niin hipaisuarat, että tuntuu kuin ne olisivat vereslihalla. Riisuuduttani koetan varjella käsilläni, ettei mikään vain osuisi vahingossa nänneihin, peiton kulma t.vast. sillä pinta-arkuus on niin voimakas. Olo on epämukava ja turvonnut, rinnat ei mahdu liiveihin ja puserot on päällä kuin telttoja kun tissit pönöttää edessä kuin joku himalajan vuoristo. En tunne olevani oma itseni. Luontaistuotteita en uskalla käyttää kun on allergioita. Mutta kunhan nyt vain purin mieltäni, kun tässä kirjoittaessakin tissit valittaa.

        Vaihdevuosioireiden alkamisesta on mennyt vähän yli kaksi vuotta. Kirjoittelin tuosta rintojen kipeytymisestä tänne. Rinnat olivat valtavan kipeät!!!! Tilanne on nyt täkllainen. Estrogeeliä en ole enää käyttänyt, hikipuuskat ovat rauhoittuneet niin, että niitä tulee vain ihan vähän tai ei ollenkaan. Rinnat eivät ole enää kipeät. Ehkä tässä vuoden sisällä vain yksi jakso (toimivatko munasarjat tuolloin?), mutta rintojen koko tuntuu koko ajan kasvavan eli kuppikoko kasvaa ja kasvaa!!! Hankala käydä lenkillä jne. Changesta olen löytänyt aika hyviä liivejä, mutta tarpeeksi tukevia ja isoja urheiluliivejä ei tunnu löytyvän mistään. Mutta lohdutuksena rintakipuileville, että minun kokemukseni mukaan se hellittää jossain vaiheessa:)


      • vaihdevuosirumbaako
        vaihdevuosirumbaako kirjoitti:

        Vaihdevuosioireiden alkamisesta on mennyt vähän yli kaksi vuotta. Kirjoittelin tuosta rintojen kipeytymisestä tänne. Rinnat olivat valtavan kipeät!!!! Tilanne on nyt täkllainen. Estrogeeliä en ole enää käyttänyt, hikipuuskat ovat rauhoittuneet niin, että niitä tulee vain ihan vähän tai ei ollenkaan. Rinnat eivät ole enää kipeät. Ehkä tässä vuoden sisällä vain yksi jakso (toimivatko munasarjat tuolloin?), mutta rintojen koko tuntuu koko ajan kasvavan eli kuppikoko kasvaa ja kasvaa!!! Hankala käydä lenkillä jne. Changesta olen löytänyt aika hyviä liivejä, mutta tarpeeksi tukevia ja isoja urheiluliivejä ei tunnu löytyvän mistään. Mutta lohdutuksena rintakipuileville, että minun kokemukseni mukaan se hellittää jossain vaiheessa:)

        Minulla on aikoinaan poistettu myös kohtu. Olisiko tässä lisäsyy tuohon rintojen ja rinnanpäiden älyttömään arkuuteen. Jotain hormonia liikaa tai liian vähän eli tasapaino ei löydy. Elopainoa tosin vain kertyy hilojalleen ...


      • Rinnanmitalla
        vaihdevuosirumbaako kirjoitti:

        Minulla on aikoinaan poistettu myös kohtu. Olisiko tässä lisäsyy tuohon rintojen ja rinnanpäiden älyttömään arkuuteen. Jotain hormonia liikaa tai liian vähän eli tasapaino ei löydy. Elopainoa tosin vain kertyy hilojalleen ...

        Nyt on jo rinnat taas hiljaiset. Omat normaalit itsensä. Nyt ne eivät tee itsestään numeroa, kuvittele olemuksestaan liikoja. Vaikka oikeassa ne siinä kyllä on, että hallitsevat tasan olemisellaan elämääni kun alkavat noin yltiöpäisiksi. Ei niitä voi mitenkään silloin sivuuttaa. Nyt kun pysyisivät tällaisina, niin elämä voisi jatkua latuaan. Mutta viheliäiset ne tuollaisian on, ja jatkuivat pidempään kuin odotin, ihan kuin nämä helteet. Olisiko niillä jokin sopimus keskenään.


    • Alussa47

      Olen 47 vuotta ja menkat on alkaneet epäsäännöllistyä viimeisen vuoden aikana: välillä väli on tosi lyhyt, välillä normaalia pidempi.

      Nyt ovat rinnat alkaneet muuttua tosi aroiksi aiempaa pidemmäksi aikaa - ennen olivat juuri ennen vuotoa muutaman päivän arat. Olo on tukala, kun ovat kovin arat ja tuntuu, että on ikäänkuin painetta... epämukavaa.

      Taitaa olla vaihtarit pikku hiljaa alkamassa? Muita oireita (mitä nyt huonoja yöunia) ei toistaiseksi ole ollut.

      Mitähän lie on odotettavissa tulevina vuosina?

    • Helena1961

      Olipa ihana lukea juttujanne. Minulla myös ovat rinnat kipeytyneet ihan viime aikoina. Olen 52v. Gynekologi antoi jo vuosi sitten lievää hormonia mutta en sitä aloittanut, koska pelkäsin, että ne lihottaa. Ajattelin, että yritän pärjätä niin pitkään ilman kuin mahdollista. Olen niin tyytyväinen, kun painan 55 kg ja mahdun parikymppisten tyttärieni vaatteisiin:D. Lihominen olisi kauheaa. Olen aina ollut hoikka. Lihottaako nuo hormonit? Onko kaikille käynyt niin? Mulla ei ole ollut mitään hikiaaltoja. Menkat ovat muuttuneet epäsäännölliseksi ja mieliala vaihtelee aika paljon.

    • Vesinokkaeläin

      Moi, mullakin erilaisia oireita, mm yöhikoilua ja pistelyä ja kuumotusta poskissa. Olen myös hoikka nyt ja TODELLA pienirintainen eli liivit 70AA/A kuppia, joten se tissien kasvu olisi ihan mukava vaihtarioire :) Mutta ei varmaan kiva isorintaisella. Voihan se olla ettei meillä pienirintaisilla kasvakkaan, se voipi olla teidän jo ennestään isorintaisten kirous.Mutta on kyllä mullakin sitä rintojen kiristystä ollut, kiva nähdä saisko tässä vielä vanhemmalla iällä oikeat rinnat. Yritän kyllä kaikkeni että painoni pysyisi tässä 55-57 kilossa, koska meillä suvussa ll-tyypin diabetestä ja korkea kolesteroli myös. Mulla ei muutenkann lihominen mene rintoihin, ellei sitten vaihtarit muuta asiain tilaa, eli pullukampanakin ollut vain aa/a kuppi.

      • 46 v

        Kuukautiset olivat kammottavan runsaat mutta onneksi lyhyet. Kuukautisten jälkeen on ollut aivan järkyttävän arat nännit. Rinnatkin ovat kosketusarat. En ole eläissäni montaakaan painajaista nähnyt mutta nyt unet ovat jotain ihan muuta kuin normaalit aamuisin. Lisäksi raivostun ihan mistä vaan pienestäkin ja tuntuu että kaikki on minua vastaan eikä mikään onnistu. Viimeiset kolme tammikuuta yhdet kuukautiset aina reistanneet, mutta kahtena viime vuonna tammikuun munasolut eivät irronneet lainkaan.


    • Huoh66

      Täällä sama juttu - viime kuukautisten jälkeen rinnat olivat pari-kolme viikkoa todella turvonneen oloiset ja kipeät. Tein jumpassa vatsalla maaten selkäliikkeitä matolla ja teki melkein mieli huutaa kun sattui. Nyt on turvotus poissa mutta edelleen ovat omituisen oloiset ja painellessa paikoitellen kipeähköt (minulla on nuoresta saakka tosin ollut "muhkuraiset" rinnat jotka jo parikymppisenä olivat välillä kipeät mutta ei aikaisemmin mitään tällaista). Ennen menkkoja iät ja ajat ollut kipeytymistä, mutta tää oli siihen verrattuna ihan omaa luokkaansa.
      Helpottavaa kuulla, että muillakin on vastaavaa. Olen siis nyt 47 ja muutaman vuoden ajan ollut kaikenlaisia epämääräisiä vaihtarioireita, joista tämä nyt siis viimeisiin ja uusi.

    • pirpajupu

      Huh ja hui. Onneksi löysin tän ketjun. 44v ja järkyttävän kipeät rinnat. Kaikkea jo kävikin mielessä, että mikä vois olla. Mutta vaihtarithan ne sieltä tekee tuloaan. Kokeilkaa Maca-jauhetta. Hirveän makuista, mutta saa kapseleinakin. Auttaa mulla ainakin kireeseen pinnaan.

      • piitsuliina

        hei ! helpotuin myös kun löysin täältä suhta saman ikäisen jolla on samoja oireita :D
        itse 43 v. ja nyt pari päivää tai viikon ollu niin kipeät rinnat et tuntuu et kuolen kohta!! sekä turvonneet ja niin helvetin kosketusarat ja jotenkin tuntuu tököttävän pystyssä . ihan hirveetä. ei oo kyl kivaa sekään että vaihdevuodet tulee 43 vuotiaana. hormoonikierukka on itsellä ollu pari vuotta. mutta kiitos vihjeestä, macaa on kaapissa:D


    • Omenapuita

      Minä säikähdin pari vuotta sitten. Rinnat kipeytyivät, ja turposivat b kupista yli d kluppiin.
      Ja tietenkin kun olin 45 ja tavallisessa parisuhteessa, säikähdin vielä enemmän, että enhän sentään ole pieniin päin. En ollut... Kunnes pähkäilin sitten ettei muu auta kuin varoa kaikkea mikä hipaiseekin. Paidoitta kotona.
      Vuosin sittemmin pitkiä vuotoja. Sitten katosivat vuodotkin välillä kokonaan usaksi kk. Nyt on ikää 47, ja vuotaa taas pitkiä vuotoja.
      Minulla on todettu kolme myoomaa kohdussa, voivat selittää osan vuotoja.
      En tiedä vähentäisikö hormonikierukka vuotoja ja auttaisi myoomien suhteen, ja tästä toivoisin kokemuksia- jos jollakulla on.

      Vuotojen alkaminen ns. yllärinä kuuluu tähän ikään vissiin... Toisinaan on näin. Toisinaan taas ihan kammottavat aknenpahenemisvaiheet ennen vuotoja, ja muu inhoittava oireisto- kun pinna tiukentuu, uni häiriintyy herkästi, hikoilupuuskat pahenevat, ja omat kainalot haisee kuin kissin pissi. Kivutkin on näissä yhteyksissä kipulääkitystä vaativaa tasoa- töihin ei lääkitsemättä voi mennä, kun ei kykene töihin kivulta.
      No- tässä tätä minun oireistoani.
      Kuvioon kuuluu epäonnisia tero-kuurijuttuja. Ihoni ei tykännyt... Tai minä siitä pattien tarhasta mikä seurasi.

    • daisarit-huolena

      Olen 55 v. Lähdin netistä etsimään tietoa hakusanalla nännikipu. Toista viikkoa nyt nännit turpeat ja kipeät, hipaisuarat. Riisun kotona rintsikat pois, rinnat lämpimät, rinnanpäät hipaisuarat, aivan kuin niiden iho olisi aivan ohut, koko rinnat kuin hehkuvat pallot - aina vain isommat tätitissit (löytyi tuo ihana termi joltakin kirjoittajalta).

      Naurattaa. Olin nuorena tosi huolissani, kasvaako rinnat ja koska. Katselin peilistä edestä ja sivusta ja tarkastelin ujoja nännipihoja ja pienenpieniä nännejä.

      Ei olisi tarvinnut huolehtia.

      Tosiaan minusta on ihan kamalaa, miltä vaatteet näyttävät, kuin teltalta, kun rinnat kurkottavat kauas edelle. Vastaantulevat miehet joskus katsovat niitä. En olisi uksonut, että tällaisiksi muuttuvat vanhemmiten. Ei saa piiloon mitenkään.

      Ostin kalliit "pienentävät minimizer" -tyyliset kalliit hienot rintsikat. Kattia kanssa, ei näitä pitele mikään.

      • NaisenElämää

        Kirjoitanpa minäkin ensimmäistä kertaa tälle palstalle. Vaihdevuodet- kuinka kammottava peikko tuo sana on ollut siitä saakka kun täytin 40. Ajattelin, että sieltä ne vuosi vuodelta uhkaavasti lähestyy kaikkine kirottuinen vaivoineen. Kuvittelin miten minusta naisellisesta naisesta kuoriutuu vaihdevuosivaivaisena mielialaltaan epävakaa, partakarvoja nyppivä, naisellisuuden muotonsa menettävä lihoava vanhus.

        No, merkit on jo nähtävissä, mutta ei mitään noin radikaalia :)
        Huonot yöunet olleet jo 42 vuotiaasta saakka. Yöhikoilua useampi vuosi, ei joka yö onneksi. Tykkään talvellakin nukkua makkarissa jossa ei ole lämmityspatteri päällä.
        Kuumia aaltoja kai, kun yhtäkkiä puskee tosi kuuma olotila, tuntuisi että vois heittää kaikki vaatteet pois (ei ihan joka paikassa onnistu). Posket punehtuu ilman syytä yhtäkkiä (pirullista).
        Ja rinnat- todella kipeät nännit toisinaan, rintaliivitkin hankaa nännejä inhottavasti mutta ilmankaan ei pysty olemaan. Välillä tuikkasee etenkin vasempaa rintaa viiltävästi, en tiedä mistä johtuu tuo tuikkiminen.
        Hormoonikierukka on runsaiden vuotojan takia ja olen ollut tosi tyytyväinen.
        Tosi tarkkana saa olla, mitä suuhunsa laittaa, tai se näkyy oitis vartalolla, ja etenkin kasvoilla. Olen aina ollut hoikka, mutta nyt paino uhkaa nousta heti jos vähänkin sorrun herkkuihin. Alkoholin käyttö ihan minimissään, voisin jättää kokonaan poiskin.
        Liikunta on ihana juttu, siitä saa voimaa, ja mieliala pysyy virkeänä.

        Tällasta. Saa nähdä miten pahaksi meno muuttuu. Gynellä aion vierailla 50 vuotis päivien kunniaksi. :)


    • Mimmukaisa

      Siis hitsin ihanaa että aloin googlettelemaan, olin varma että minulla on rintasyöpä, kun tissit/nännit ovat niin arat yhtäkkiä. Vaihdevuodet ovat alkaneet, olen kohta 50 vuotias, tämä vaihdevuosiasia testattiin verikokeella hiljattain. En syö vielä mitään hormooneja, käytän kyllä Vagifem-pillereitä limakalvojen kuivuuteen, voivatko ne vaikuttaa näin, tietääkö joku? Mutta tämäkö siis on ihan yleinen vaihdevuosivaiva ilman mitään hormoonejakaan? Meillä on suvussa rintasyöpää ja käyn säännöllisesti joka toinen vuosi mammografiassa, menossa taas syksyllä. Mietin itsekseni että pitäisikö sitä mennä kuitenkin nyt, mutta ilmeisesti voin odotella syksyyn. Minulla on pienet rinnat joista olen koko naisikäni tykännyt, en halua isoja "tätitissejä" =D Muita oireita ovat olleet yöhikoilu ja lievät kuumat aallot, mutta nyt niitä ei ole ollut sen jälkeen kun nuo Vagifemit aloitin, vaikka olen kyllä lukenut että näihin oireisiin niiden ei pitäisi auttaa.

    • Vieralia

      Hei!Olen 49v.Kuukautiset olivat jossain vaiheessa epäsäänöliset.Sitten iltaisin yöllä oli kuumia aaltoja.Nyt ollut kuukautiset pois 8 kk ja hikoilua ei enään kun pikkasen ulkona.Nyt ollut rinnat tosi arat.

    • Nainen-69

      Hei, oireeni ja tuskani on samanlaista kun teillä on ollut.
      Etsin keinoa, apua tähän todella vammauttaan vaivaan. Mikä teitä lopuöta auttoi?

    • Auauau

      Myös täältä valitusta! Olen 46. Ennen tätä ei ole ollut vielä mitään esioireita vaihdevuosista. Mutta nyt! Tissit niin kipeät, etten tiedä miten olisin. Arat, vihlovat, pinkeät, särkevät. Liivit ahdistaa. En ole raskaana ja mammot ja ultrat ok. Eli hormonaalista. Hormonikierukka mulla on ja ultrassa näkyi, että toimintaa munasarjoissa vielä on. Mutta nämä tissit! Todella ikävän tuntuista. Varon kosketusta ja siitä selkäkin ja olkapäät ihan junkelissa. Tämmöistäkö tämä nyt sitten on...:(

    • Anonyymi

      Mahtava ketju. Moni juttu selvisi. Arat rinnat nyt n 3 vkoa, kasvua ja nännit tosi kipeet. Olen aloittanut tammikuussa aktiivisen kunto-ohjelman pt-n kanssa ja aluksi luulin, että rinnat on "kasvaneet" lihastreenin myötä, mutta taitaa olla ihan näitä vaihteelta. Nyt etsin epätoivoisesti itselleni yöliivejä, jotta saan nukuttua ilman hankauksia.
      Vagifem tabletti suoraan emättimeen, ollut jo 2v käytössä, hormonikierukka säännöllisesti 20v ja mitähän kaikkee. D-vitamiinia otan ympäri vuoden 100mikrog/pvä, mittautan myös säännöllisesti D-arvot verestä. Luovutan verta, liikun todella säännöllisesti niin lihasvoimaa kuin peruskestävyyttä, harrastan maastopyöräilyn (fatbike) ja kaiken kukkuraksi ylipainoa on reilusti. Jota nyt suitsitaan tuolla kulttuurilla ja ruokavaliolla. Että mitähän vi***ja vielä pitäis tehä? Hypätä kaivoon!

      • Anonyymi

        edelliseen siis vielä että olen 52v ja muutoin ihan "normaali" parisuhteessa elävä nainen. Kirjoituksen loppuun jäänyt 'kulttuurilla' sana pitäis olla kuntokuurilla.


    • Anonyymi

      Arvasin, että netistä löytyy muidenkin kokemuksia. Syy on edelleen arvoitus, ketäpä tutkijaa kiinnostaisi, mutta vaihdevuosien yllättävät nännikivut siis ilmeisesti aivan tavallinen ilmiö. Auts. 52 vuotta ja viikon verran nännit kuin vereslihalla, vaikkei niissä mitään näy.

    • Anonyymi

      Rintojen arkuus taasen, vuosi sitten loppui laihduttamalla ja vähillä kaloreilla. Rinnat pienenivätkin. Mutta kilot, tisut ja rintojen arkuus taas täällä :(


      Kuukautisia enää parit puoleen vuoteen. Runsaaseen vuotoon saa lääkitystä muuten, äitini aikoinaan kävi kaavinnassa pariin otteeseen. vuotoa tyrehdyttävää lääkettä sain, kun kävin itkemässä jatkuvaa vuotoa, oli anemiaa ja muita sairauksia. Nyt ikää 55. Eiköhän tämä ole tässä. Kop kop.

    • Anonyymi

      Hienoa että asiasta keskustellaan. Kaameat sietämättömät kivut,kosketusarkuus,turvotus vaivat ilmenneet yht äkkiä 53 vuotiaana, ne kestävät viikkoja,kuukautiset loppuneet jo muutama vuosi sitten ja muita kaameita vaihdevuosioireita on ollut siitä saakka,kuten järkyttävät hikoilujaksot yötä päivää. Lihominen on ollut myls rankkaa,kun tottunut koko iän olemaan hoikka ja normaalioainoinen. Mitään keinoja en ole hikoiluihin,enkä rintojen kipuun keksinyt. Kärsittävä kai vain on?

    • Anonyymi

      Me naiset kärsimme koko elämän ajan naishormoneista, meitä kiukuttaa, emme ole omia itseämme. Hoidamme perheemme , kasvatamme lapsemme ja käymme töissä. Olemme ukkosenjohdattimia perheessämme. Naiset eivät saa näyttää kiukkuansa...meille näytetään kaapinpai.kka koska naiset ovat empasttisia kaikkivoipia enkeliin verrattavia olentoja joihin ei liitetä luonteen häjyilyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe