Caliberin ajovalojen vaihto VITTU!

ei prk, prk

Menin sitten vaihdattamaan ajovalojen polttimoa huoltoon (ei merkki liikkeeseen).
Ajovalo polttimot parkkien polttimot vaihdettuna 42 euroa, ei paha, koska kuitenkin sisälsi työn lamput.

Vittu... Palanut ajovalon puoli... Eihän sinne tullut enään sähköä ja lamppu oli siis edelleen pimeä. Lampun vaihtaja sanoi, että tais tulla käynti merkkiliikeessä, ne laittaa sähköt kuntoon. Vittu... Takuu aika mennyt umpeen puolvuotta sitten. Ajelin merkkiliikeeseen ja selitin, että eikös sitä voisim saada takuuseen, vaihka se on mennyt 6 kk sitten vanhaksi.
"Ei mene, koska se on Caliberin ominaisuus", mitä vittua mä sanoin... Sitten se antoi kaipaamani selityksen. Caliberissa palaa ajovalon polttimo, niin järjestelmä katkaisee sähkönsyötön valolle ja sen saa ainoastaan takaisin, kun huoltosoftalla se kuitataan. Se taas maksaa merkkiliikkeessä 52 euroa, vittu. Lampun vaihto Caliberiin maksaa siis 100 euroa, voi perse...

Onko tähän mitään muuta "hieman" halvempaa systeemiä tulevaisuutta silmälläpitäen? Toisaalta, jos renkaan vaihdon yhteydessä kerran vuodessa vaihtaisi varmuuden vuoksi aina ajovalot, mutta onko järkeä...

37

9728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räpsyttää sumareita

      päälle ja pois jonkin aikaa. Välillä toimii tämä kikka 6

      • kdslllslsl

        Siis renkkaan valoja on - off monta kertaa peräjälkeen?

        Kuullostaa yksinkertaiselta, toivotaan, että toimisi


    • softalla?

      Oliskohan tuo kiinni jonkun mokkulan softaversiosta, koska mulla noin ei ole. Olen itse vaihtanut ja on vieläpä toiminut sen jälkeen. Kysy huollosta saako sellaisen version mikä tuota ei tee.

      • vanhempaan sen

        saa.


    • Journey09

      Akusta miinusjohto irti tunniksi... siinä yleensä aika moni auton tietokoneista tekee resetin.

      • hgelbögel

        Ettei noihin sais edes öljyjä vaihdettua ite?
        ei kait pidä paikkaansa?
        Ihme pilipalinippelirahastus skeidaa ne nykyään värkkää..


      • vaitoo
        hgelbögel kirjoitti:

        Ettei noihin sais edes öljyjä vaihdettua ite?
        ei kait pidä paikkaansa?
        Ihme pilipalinippelirahastus skeidaa ne nykyään värkkää..

        jos johonkin,niin caliberiin on helppo vaihtaa öljyt ja suodatin.suodatin on tosi helpossa paikassa alla ja kun maavarakin on korkea niin öljyt on helppo vaihtaa,menee muuten 4 litraa öljyä suodattimen kanssa,jotenka 4 litran kannu riittää.


      • kaliffi
        vaitoo kirjoitti:

        jos johonkin,niin caliberiin on helppo vaihtaa öljyt ja suodatin.suodatin on tosi helpossa paikassa alla ja kun maavarakin on korkea niin öljyt on helppo vaihtaa,menee muuten 4 litraa öljyä suodattimen kanssa,jotenka 4 litran kannu riittää.

        4,3 litraa kun laittaa , niin on sitten mittatikun puolessavälissä kun olet autoa käyttänyt hetken (10min)


    • Caliber07

      Polttimoita olen vaihdellut itse jo useamman kerran. Nyt on sitten lähivalot sähköttömänä edestä molemmilta puolilta kaksi viikkoa edellisen H4:n vaihdon jälkeen. Aiemmin ei ole tämmöistä tehnyt -mikähän maksaa?

      • Caliber07

        näinhän siinä sitten kävi, että Autokeskukseen joutui autoa viemään -josta muuten ei saanut pikahuoltoon tai halliin yhtään aikaa tunnin jonottamisen jälkeen!

        Ystävällinen pikahuollon mekaanikko suostui kuitenkin katsomaan "välissä" ja nollasi vikamuistin, auto oli tosiaankin päättänyt sammuttaa lähivalot. Taas toimii...


      • vikakoodin lukija/nollaa
        Caliber07 kirjoitti:

        näinhän siinä sitten kävi, että Autokeskukseen joutui autoa viemään -josta muuten ei saanut pikahuoltoon tai halliin yhtään aikaa tunnin jonottamisen jälkeen!

        Ystävällinen pikahuollon mekaanikko suostui kuitenkin katsomaan "välissä" ja nollasi vikamuistin, auto oli tosiaankin päättänyt sammuttaa lähivalot. Taas toimii...

        Kannattais varmaan hankkia vikakoodin lukija/nollaaja ettei tarvitse aina käydä korjaamolla ja maksaa itseään kipeäksi.

        Ei muuten sinun tarvitse mennä MERKKILIIKKEESEEN aina, koska laitteet löytyy usein myös MONIMERKKIKORJAAMOILTAKIN (AD jne).

        Mutta osta itse lukija/nollaaja. Kysy vaikka näistä paikoista:
        http://www.obd.fi/
        http://www.elekma.com


      • kurkkasin
        vikakoodin lukija/nollaa kirjoitti:

        Kannattais varmaan hankkia vikakoodin lukija/nollaaja ettei tarvitse aina käydä korjaamolla ja maksaa itseään kipeäksi.

        Ei muuten sinun tarvitse mennä MERKKILIIKKEESEEN aina, koska laitteet löytyy usein myös MONIMERKKIKORJAAMOILTAKIN (AD jne).

        Mutta osta itse lukija/nollaaja. Kysy vaikka näistä paikoista:
        http://www.obd.fi/
        http://www.elekma.com

        Jenkit käyttää Scangaugea.


    • käsi

      oletko täysin kädetön? maksat siis merkkiliikkeelle että ne vaihtaa sinulle autoosi polttimoin? vittu että hävettäisi...

      • Caliber07

        Enpä itseäni "täysin kädettömäksi" kyllä tunnusta. Kannattaa älytä, että Caliber nykyautojen tapaan ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu juuri sinun nyrkkipajassasi huollettavaksi/korjattavaksi, vaikkakin helpommasta päästä näyttää olevankin. Se, että jos polttimon vaihto vielä kädet naarmuilla onnistuukin vartin tuhertamisen jälkeen on ihan ok, jos ei tarvitsisi omistaa kaiken muun lisäksi vielä vikamuistin lukijaa.

        Miksi liikkeeseen viemistä pitäisi yleensä hävetä? Raha auttaa tässäkin tapauksessa.


      • seli seli
        Caliber07 kirjoitti:

        Enpä itseäni "täysin kädettömäksi" kyllä tunnusta. Kannattaa älytä, että Caliber nykyautojen tapaan ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu juuri sinun nyrkkipajassasi huollettavaksi/korjattavaksi, vaikkakin helpommasta päästä näyttää olevankin. Se, että jos polttimon vaihto vielä kädet naarmuilla onnistuukin vartin tuhertamisen jälkeen on ihan ok, jos ei tarvitsisi omistaa kaiken muun lisäksi vielä vikamuistin lukijaa.

        Miksi liikkeeseen viemistä pitäisi yleensä hävetä? Raha auttaa tässäkin tapauksessa.

        ainahan sitä voi selitellä.

        caliberin ovat ihmiset tehneet ja ihmiset sitä huoltaa. ja mikä tahansa korjaamo sen pystyy huoltamaan.

        tyhmää maksaa tuollaisesta.


      • cali cali
        seli seli kirjoitti:

        ainahan sitä voi selitellä.

        caliberin ovat ihmiset tehneet ja ihmiset sitä huoltaa. ja mikä tahansa korjaamo sen pystyy huoltamaan.

        tyhmää maksaa tuollaisesta.

        maksoi etuvalojen polttimot (2 kpl) vaihtotöineen eilen. Aikaa meni noin kolme varttia. Kaveri valitteli homman hankaluutta. Kujettajan puolelta meni lokasuojan kautta, toisella puolella piti lisäksi irrottaa nestesäiliöt.


      • ?+?+?+?+?+?+?+?+?+?
        seli seli kirjoitti:

        ainahan sitä voi selitellä.

        caliberin ovat ihmiset tehneet ja ihmiset sitä huoltaa. ja mikä tahansa korjaamo sen pystyy huoltamaan.

        tyhmää maksaa tuollaisesta.

        "caliberin ovat ihmiset tehneet" Siis hä? kyllä nyky autot kuule tehään iha roboteilla ei käsin. - Jos se tehtäis käsin: A. Nuita Calibereita on tehty kuitenkin suht suuret määrät joten ei niitä käsin tehdä. B. Ne ois paljon kalliimpia. C. Dodge Viper, Bentleyt jne, ne tehdään käsin..............


      • Toyota is best
        ?+?+?+?+?+?+?+?+?+? kirjoitti:

        "caliberin ovat ihmiset tehneet" Siis hä? kyllä nyky autot kuule tehään iha roboteilla ei käsin. - Jos se tehtäis käsin: A. Nuita Calibereita on tehty kuitenkin suht suuret määrät joten ei niitä käsin tehdä. B. Ne ois paljon kalliimpia. C. Dodge Viper, Bentleyt jne, ne tehdään käsin..............

        Voi voi paljon on työvaiheita jotka ihan ihmiset käsin tekee esim. Johtosarjojen asennus, kojelaudan kasaus ja asennus ja paljon muuta! Robotit ovat loppujen lopuksi aika kädettömiä työläisiä!


    • Eikä tullut kalliiks

      Itse asennutin Caliberiin huomiovalot (LR-merkityt ja hyväksytyt). Näin siksi, että maahantuojan korjaamo pyysi ajovalojen vaihdosta 140 euroa - kuulemma koko etupää pitää purkaa.
      Nyt nokalla on huomiovalot, jotka palavat auton käynnistyttyä. Vuoden alusta tuli voimaan EU-säännös jonka mukaan muitten valojen ei tarvitse palaa huomiovalojen kanssa - perä siis pimeänä. Sateella ja pimeallä tietysti täytyy kääntää ajovalot päälle - jolloin huomiovalot sammuvat.
      Koska Caliberissa ei ole ajovaloautomatiikkaa on asennus helppoa.

      • epäileväinenn

        onko näin ihan oikeasti ettei takavalojen eikä parkkien tarvitese toimia,kun asentaa huomiovalot,enpä ole kuullutkaan moista.


      • sxt cvt

        kerrotko lisää hieman, millaiset ovat? Ovatko jossain kolossa vai ovatko selkeästi esillä? Tiedätkö merkkiä/mallia? Itseä kiinnostaisi kanssa. Olen kyllä ajovalopakon kannalla, mutta päivisin riittäisi hieman hillitympikin valaistus.


      • cali
        epäileväinenn kirjoitti:

        onko näin ihan oikeasti ettei takavalojen eikä parkkien tarvitese toimia,kun asentaa huomiovalot,enpä ole kuullutkaan moista.

        Uusien autojen (oliko VW) päivävaloissa ei takavalot pala. Jossakin testissä pitivät huonona asiana


    • Voi vaihtaa itse

      Apukuskin puolelta ei tarvitse irrottaa kuin kolme mutteria niin saa neste säiliöt hiukan sivuun ja pyytää vaikka jonkun kaverin niitä pitämään poistieltä, niin onnistuu vaihto isommallakin kädellä.

      Kuskin puolella akun suojakansi/muovi irti ja tärkein eli sulakerasia hiukan sivuun ei tarvitse irrottaa kokonaan, niin onnistuu vaihto.

      Aikaa mene 10-20 minuuttia riippuen kuinka helposti lamppujen kannat irtoaa.
      Eikä mitään vikakoodin lukija/nollaaja tarvitse yleensä

      • zsdfzssdaddas

        Jos lamppu/ lamput on palaneet, niin vikakoodi pitää nollata. Ei tule lampuille jännitettä ennen kuittausta.
        Sama on perävalojen kanssa. Lainasin rakennusliikkeestä peräkärryä, jonka jarruvalot ei toiminut. Aina kun jarrutin, mittaristoon tuli teksti, että jarruvalot ei toimi.
        .. palautin peräkärryn, niin eipäs toiminut sen jälkeen Caliberin jarruvalot... Lisäjarruvalo toimi, mutta perävalojen yhteydessä olevat jarruvalot ei toiminut.
        Tarkastin polttimot ja ne oli ok. On muuten vaihtokelpoisia takasumuvalojen kanssa. Mittasin yleismittarilla jännitteet liittimestä.. Ei jännitettä.
        Ei muuta kun Autokeskukseen kuittamaan taas hälytys ja se sitten taas maksoi 100 euroa. Helvatan helvata. Kävin pikkupajalla, jolla tiesin olevan myös tämän boshin vikakoodilukulaite, mutta eipäs löytynyt sieltä Caliberin vikakoodin kuittausta... Ainoastaan lukematon määrä eri dokumenttejä ja ohjeita.


    • dodge caliber

      kuskinpuolelta pikakiinikeet irti siirrä sulakerasia sivuun ja vaihda poltin repsikan puoli irroita pari ruuvia nosta paisuntasäiliö sivuun vaihda poltin aikaa menee muutama minuutti mitä ihmelistä tossa on voihan sen puskurin iroittaa jos haluaa :)

    • Caliber 2006

      Lamput saa kyllä vaihdettua näillä ohjeilla, mutta joka kerta on tarvinnut mennä poistamaan vikakoodi, että lampuille tulee taas virtaa. AD-korjaamon lukijalla ei näy kuin moottorin vikakoodit... eli tätä ei saa kuitattua ihan joka paikassa.

    • Tönkkö

      Kaksi kertaa ite vaihtanu ajovalopolttimot Caliberiin, eikä ole tarvinut käydä kuittaamassa mitään vikakoodeja.

    • Toyota is best

      Kuka käskee ostaa paskaa halvalla? Onneks noita ei myydä enää euroopassa!

    • tyytyväinen

      miten se lasinpesunestesäiliö lähtee irti? irrotin pultin, mut ei lähe sitte millään. ei uskalla kovin voimalla repiä.

      • CRD

        Siinä on useampi pultti ja mutteri ne irroitettua kyllä lähtee kivasti syrjään.


      • alkaa ärsyttään
        CRD kirjoitti:

        Siinä on useampi pultti ja mutteri ne irroitettua kyllä lähtee kivasti syrjään.

        Kertoisitko vähä tarkemmin kun en löydä kuin 3 pulttia. Ei lähe mihinkään pissapojan säiliö.


    • onneton viritys

      Ameeriikan Dodge se vasta keksintö on voi persereikä sanon mää, onneksi ei enää valmisteta!

    • vieläkin tyytyväinen

      Eli tuli sitten vaihdettua polttimot. Tosiaan kolme pulttia irti vaan ja sitten lähtee säiliöt sivuun. Pissasäiliö ei lähteny ainakaan itellä suosiolla sivuun vaan joutui ihan voimalla nyppästä irti. Se on jotenki sieltä pohjasta kiinni rungossa. Mutta lähtee vetämällä. Kunnolla ei kylläkään edestä lähteny vaan sitten lokarin ja pissasäiliön välistä sai käden mahtumaan.

      Kuskin puoli oli sitten helpompi. Sulakeboksi vaan sivuun.

      Ei todellakaan mukavin auto mihin polttimoita vaihtaa.

    • Öhö

      Pitää öttää hyömiöön,että Dödge ön ämerikkäläisten syynnittelemä.Ämerikässä ei tärvitse käyttää äjövälöjä päivällä.Eikä öikeen yölläkään kyn tiet väläistyjä.Ämerikkä
      rikäs mää,säästävät pölttimöissä jä väläisevät tiet käikille kylkijöille.Ämerikkäläisten äytöjen työnti pitäisi kieltää pölttimöiden hänkälän väihdön vyöksi.

    • Munanjatke

      15 min meni aikaa kun irroitti säiliöt edestä ja H4 polttimo oli vaihettu apparin puolelle. Eikä tarvinnu mitää vikakoodeja nollailla muuta kuin käänti ensimmäisenä viiksestä valot päälle ja valkeus tuli :)

    • ramppa61

      sulakkeet tarkastettu ja lamput kunnossa, mutta: ei pala etu ja taka parkit, ei pala jarruvalot pl korokejarruvalo, ei pala kilpivalo, ei pala kojetaulun/mittariston valot. Onko tietoa et missä on mahdollisia lisäsulakerasioita tms. Onneks suuntavilkut ja takasumuvalo sekä ajovalot pelaa. Malli on caliber sxt vuosimallia 2007 bensa

    • Otettu.on.omalla.rahalla

      Joo se vuosimalli on kaikkein pahin .Naapurillakin on jatkuvasti polttimoita pimeenä ja "auto"kitisee,kun ohi menee.Takapyörät kallellaan sisäänpäin.
      Nyt se on pistetty seisontaan .Olisit ostanu auton.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe