Perityykö syntymäpaino-kokemuksianne?

goiuytr09876543gdssess

Moi,

tällainen asia mitityttää, että kun monet vanhemmat sanovat että jos on syntynyt isokokoinen lapsi niin se johtuu siitä että suvussa on syntynyt isokokoisia lapsia.

Eli kokemuksianne, perityykö syntymäpaino? Eräs lääkäri sanoi minulle että pituus on geneettisesti perityvä ominaisuus mutta syntymäpaino ei ole. Eli jos oletetaan että lapsen vanhemmat ovat pitkiä ja olleet myös syntyessään pitkiä, niin tällöin tuleva lapsi voi myös olla syntyessään pitkä.

Mutta jos vanhemmat ovat olleet syntyessään molemmat yli 4 kg, niin tämä ei automaattisesti tarkoita sitä että myös tuleva lapsi on syntyessään yli 4 kg. Sikiön painoon vaikuttaa enemmän äidin raskauden aikainen ravinto, eli jos "syö liian hyvin" ja vääränlaista ravintoa (liikaa hiilihydraatteja yms), niin tästä voi olla seurauksena sikiön suuri koko. Ainakin näin ymmärsin lääkäriltä.

Mutta siis kaipaisin muiden kokemuksia, omia kokemuksia ei vielä ole, kun eka vasta tulollaan! Mutta tämä asia kiinnostaa minua, eli kumpi tekijä määrää sikiön syntymäpainon, geeniperimä vai raskauden aikainen ravinto?

Toki järjellä ajateltuna kumpikin asia vaikuttaa.

8

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta....

      Molemmat asiat vaikuttavat syntymäpainoon, mutta eniten vaikuttavat ne äidin sokeriarvot. Ei ruuallakaan ole niin väliä vaan sokerin siedolla ja sillä kuinka korkea verensokeri on: se kun kasvattaa lasta ja etenkin sitä rasvakerrosta. Siksi raskausdiabetestä seulotaan niin paljon nykyisin. Erään tutkimuksen mukaan normaali terve nainen jolla ei mitään sokerihäiriöitä, ei voi saada yli nelikiloista lasta. Eli korkea syntymäpaino on hyvin harvoin lapsen geeneistä johtuvaa. Itse olen todella pitkä ja painanut syntyessäni vain 3150 g. Myös muut perheenjäsenet ovat pitkiä (miehet n. 2m) ja kaikki olleet ihan normaalipainoisia syntyessään. Pojat ovat olleet hieman pidempiä ja suurempijalkaisia kuin keskimäärin. Kätilöt sanoneet että jalan koosta näkee että kasvaa iso mies ;) Itse odotan isoksi kasvavaa lasta ja ihan normaalikäyrillä mennään eli ei syntymäpaino liene mikään huima.

      • eräs äiti

        "Erään tutkimuksen mukaan normaali terve nainen jolla ei mitään sokerihäiriöitä, ei voi saada yli nelikiloista lasta."

        Jotenkin tekisi kovasti mieli kumota tämä perustuen omaan kokemukseeni, mutta en kyllä ole asiantuntija. Toisaalta maailmassa tehdään jos jonkinlaisia tutkimuksia, joista toiset voivat olla täysin päinvastaista mieltä kuin toiset.

        Joka tapauksessa, omat syntymämittani ovat olleet 3010g/47cm. Mies on ollut hieman suurempi 3350g/50cm. Itse olen nyt 167cm ja normaalivartaloinen (siroluinen) ja mies 188cm ja oikein miehekkään kokoinen siis.

        Esikoispoikamme syntyi rv 42 2, ja mitat olivat 4,7kg/54cm. Hän olisi varmasti ollut jo laskettuna aikana suunnilleen neljäkiloinen, ellei enemmänkin. Raskaus sujui ihanteellisesti, sokereissa ei ollut häiriöitä, ja pojan sokeriarvot olivat myös syntymän jälkeen erinomaiset (isokokoisuuden vuoksi hänen sokereitaan tarkkailtiin tiheään), lisämaitoa pojalle ei siis tarvinnut antaa vaikka minun imettämisenikään ei heti mennyt nappiin. Hän siis EI ollut sokerivauva, ja tämän totesivat myös vauvalan hoitajat. Poika on nyt reilu 1v, ja edelleen isokokoinen lähinnä pituutensa puolesta. 1v neuvolassa hän oli yli 82cm pitkä ja on koko pienen ikänsä huidellut yläkäyrien yläpuolella mitä pituuteen tulee. Painonsa puolesta hän on hoikka, mutta normaalipainoinen. Mahdoton silti sanoa, tuleeko hänestä isänsä pituinen vai ei.

        Minä olin siis normaali, terve nainen ja sain reilusti yli neljäkiloisen lapsen, joka ei ollut sokerista tehty. Tiedän myös useita muita, jotka ovat saaneet yli neljäkiloisia vauvoja, jotka eivät ole olleet sokerivauvoja eivätkä niissä tapauksissa geeneistäkään johtuvaa, ja näin ollen tekisi mieli kumota tuo tutkimusväittämä.


    • vanhempien

      varsinkin äidin syntymäpaino ja nykyinenkin koko vaikuttaa paljon vauvan syntymäpainoon. Olin itse syntyessä pieni, olen vieläkin pieni ja hoikka, lapset olivat syntyessään pieniä. Nyt ovat jo isoja poikia kaikki, osa jo ohittanut minut, kohta menee nuorimmatkin ohi.

    • on selvä juttu

      Olin pieni syntyessäni, eikä lasten isäkään yli kolmea kiloa.. eivätkä meidän lapsetkaan. Jännä juttu, että tyttäreni oli syntyessään grammalleen saman painoinen kuin minäkin!
      Oma äitini on ollut alle kolme kiloinen, samoin sisarukseni. Aikuisiällä kaikki n. suomalaisen keskipituuden mukaan. Kohtalaisen sirorakenteisia, eikä taipumusta ylipainoon. Isäni syntymäpäinoa en tiedä, mutta hän on mieheksi lyhyt, ei kuitenkaan rakenteeltaan mikään "hento" mies.

    • rv 31.

      minä painoin synyessäni 3450g ja 51cm (olen syntynyt laskettuna päivänä).
      mieheni syntyi 4 viikkoa liian aikasin ja painoi 3100g ja 49cm.

      minä nykyään 170cm ja normaalisti sen 58kg. ja mieheni 176cm ja 80kg.

      meidän lapset ovat syntyneet kumpikin myös lasketuna päivänä.
      tyttö 3860g ja 52cm. poika 3810g ja 52cm.

    • neviks

      V 1927 syntyneen isäni paino oli 7,5 kg,vaikka se on tehty puntarilla joka on käsinvarainen tasapainoon perustuva, ja sen ajan kotikätilöt kuulostavat epäviralisilta tahoilta, voi se olla tottakin.

      • vanhaäiti

        Kuulostaa Kekkosen kalapuntarilla punnitulta ...


    • Ei.vaikuttanut

      Ei se ruokailu mun tilanteessa kyllä paljoa vaikuttanut, kaksi raskautta joista molemmat tyttöjä ja samalla tavalla söin raskauden aikana. N.10kg tuli painoa raskauden aikana, molemmissa sokerirasitus puhdas. Itse painoin syntyessäni laskettuna päivänä 3.4kg ja mies 2 viikkoa yli lasketun 3.9kg

      Toinen tytöistä syntyi laskettuna päivänä painaen 2.7kg ja toinen viikko ennen laskettua painaen 3.5kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe