TEELEIVÄT tosi hyvä ohje

löytyi

Löysin tosihyvän teeleipien ohjeen ja ajattelin kertoa se teille kaikille:

4 dl sämpyläjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
50 g margariinia tai voita
2 dl maitoa tai piimää

Kuivat aineet sekoitetaan keskenään, lisätään pehmeä tai sulatettu rasva ja neste. Taikinasta muotoillaan käsin keivinpaperille pellille kaksi pyöreää ja matalaa leipää. Leivät jaetaan veitsellä neljään osaan, pistellään ja paistetaan 225 asteessa n. 15 min.

HUOM! Sämpyläjauhot voi korvata 2 dl vahnäjauhoja ja 2 dl grahamjauhoja. Grahamjauhot taas voi korvata kaurahiutaleilla. Ja voi lisätä 1 dl juustoraastetta.

Minä käytän pullomargariinia ja maitoa, niistä tulee tosi hyvää ja rapeaa leipää. Ei ainakaan meillä säily lautasella kahta vuorokautta pidempään, vaikkei meillä asu kuin kaksi henkeä! Kysy jos epäselvää!!

43

69449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli

      Meni äkkiä pöydästä kuten sanoit! Pitää suurentaa ohje seur. kerralla. Kiitos!

    • kokeillut

      Näitä teeleipiä suosittelen myös minä ja mieheni...tosi helppo ohje ja hyvänmakuiset teeleivät.

      Kiitos

      • ei nyt onnistunu

        Hei! Teeleivistä tuli kovia missä vika?


    • Leipuri hiiva
    • leipoja kundi

      Kiitos ohjeesta!
      Pakko oli kokeilla vaikka mitään en yleensä olekaan tehnyt/ osaa. Todella hyviä tuli =) Näitä leivotaan iltapalksi tyttöystävälle ja päälliset!

      • Kokeilija :)

        Tein yhden taikinan tällä - tuli tosi hyviä. Mutta tein myös toisen taikinan, johon lisäsin fetaa ja aurinkokuivattuja tomeetteja taikinaan - tuli tosi maukkaita.. :)


      • Vanha kokki
        Kokeilija :) kirjoitti:

        Tein yhden taikinan tällä - tuli tosi hyviä. Mutta tein myös toisen taikinan, johon lisäsin fetaa ja aurinkokuivattuja tomeetteja taikinaan - tuli tosi maukkaita.. :)

        Tee-krinkilöitä:
        Otettakoon kannu maitoa, puolentoista naulaa voita, 10 munaa, 2 naulaa sokeria ja sen verran nisujauhoja kuin tarvitaan, saadaaksi tästä vetelämäistä taikinaa - ja pantakoon myös käytöstä sekaan.
        Kuin taikina on noussut, leivotaan siittä pikkuisia krinkilöitä, jotka kypsennetään pelleillä, ja silataan, uunista otettua, lämpöisellä vedellä.


    • jjjop

      Kiitos ohjeesta, tuli tosi hyviä. Korvasin margariinin/voin n. 0,4 dl ruokaöljyä.

    • maistuvaiset

      ohjeesta. Tein leivät ohjeen mukaan tänään, 02.08.2010, ja olivat tosi maukkaita =)

    • =)

      kiiitoksia paljon ohjeesta, toivottavasti tulee hyviä, ja mukaanhan voilisätä myös porkkanaraastetta, silloin tulee vielä parempaa! ;)

    • Hildegurt

      Ystaviemme kanssa iltateellä pohdimme, voiko kaurahiutaleet korvata vielä jollain vastaavalla tuotteella?

      Ystävällisin terveisin Hilma Mäkelä, Vantaa

      • aloittaja1

        Tosi kiva huomata että muutkin ovat tykänneet! Leivistä tulee ihanan rapeita ja hieman keksimäisiä vaikka eivät maikeita olekaan. Juuri sopivia kahvin/teen kaveriksi.

        Minä olen kokeillut laittaa vähän kaikkea mahdollista sekaan, eikä mikään tunnu näitä pilaavan vaikka minusta parhaita ilma ylimääräistä.

        En nyt kyllä äkkiseltä keksi millä kaurahiutaleita vois vielä korvata... Olen itse laittanut sekaan sellaisia kuivattuja puolukka-karpalo-muroja. Eli kuivattuja puolukoitaja karpaloo, mutta niitä on kylläkin hieman hankala saada mistään.


      • 4+15
        aloittaja1 kirjoitti:

        Tosi kiva huomata että muutkin ovat tykänneet! Leivistä tulee ihanan rapeita ja hieman keksimäisiä vaikka eivät maikeita olekaan. Juuri sopivia kahvin/teen kaveriksi.

        Minä olen kokeillut laittaa vähän kaikkea mahdollista sekaan, eikä mikään tunnu näitä pilaavan vaikka minusta parhaita ilma ylimääräistä.

        En nyt kyllä äkkiseltä keksi millä kaurahiutaleita vois vielä korvata... Olen itse laittanut sekaan sellaisia kuivattuja puolukka-karpalo-muroja. Eli kuivattuja puolukoitaja karpaloo, mutta niitä on kylläkin hieman hankala saada mistään.

        Meilläpäin kuivattuja karpaloita saa Lidlistä


    • Sienten kuivattelija

      Kokeilkaapa lisätä taikinaan ripaus sitä ja tätä; talkkunaa, ohrajauhoja, spelttiä, siemeniä, tuoretta puolukka- tai karpalosurvosta (tai hilloa). Itse käytän vain täysjyvävehnäjauhoja.

      Tietenkin, jos leipoo vähän, kaikenlaisia jauhoja ei kannata ostaa kaappiin vanhenemaan.

      Niin - googlasin tänä iltana "teeleipä" ja osuin tänne :)

    • Lontoon kasvatti

      Mina tein kyseisen taikinan kayttaen voin asemasta ruokaoljya/Hemp Oil ja vehnajauhoja. Piiman asemasta kaytin maustamatonta jugurttia, lisasin mausteeksi Rosemaria ja toiseen annokseen murskattua musta pippuria. Erinomaista juusto tarjottimella illallisen paatteeksi.

    • miuuuu

      voi laittaa myös 2dl vehnäjauhoja ja 2 dl kaurahiutaleita :)

    • miuuuu

      tai ehkä ennemmin 3dl vehnäjauhoja ja 1 dl kaurahiutaleita

    • NAM

      toosi hyviä :))

    • JaSa kokki

      Meillä ainakin on tulossa tosi hyviä teeleipiä !

      • jugutipoi

        NO sepä hyvä juttu ! :)


    • Herkuttelija

      Just uuniin laitoin.Pistin vähän juustoraastetta pintaan.Taikinaan lisäsin 1 tl sokeria. Saas nähdä tuleeko rapeita.

    • Herkuttelija

      Hyviä tulI! Rapeita! :)

    • minä 12 vee ; )

      tehää just para-aikaa, en tiiä mitä tästä tulee, ku ei oo ikinä tullu tehtyä.. syöny oon, ja pidän paljonki, mut empäs oo ikinä tehny ; )

    • 14 v poeeeka

      Ite tein nyt, just tuli uunista :) Vähä muuntelin tota ohjetta, kuten aina tykkään tehdä ;D Mut toivotaan et tuli hyviä. Kiitos ohjeesta!

    • Velijaveikka

      Tekastiin tossa pikkuveljen kanssa teeleipiä, kylläpä tuli hyvän makuisia! Kiitos reseptistä!

    • Kaitsu95

      Kiitos Ohjeesta :) Itellä On tehtävänä oli että pitää tehä tee leipä tai pirtely kotitalous niin ku läksyksi niin ajattelin tehä sen tee leivän niin mulla oli unohtunu se juttu ja juodun tekee aamulla 6:00 Tee leivät :DD
      Niin ku mulla alkaa huomenna koulu 8:10 Ja Loppuu 15:00 En tiiä miks kerroin mutta kiitos tosi paljon ohjeesta :) TEE LEIVÄT ON HYVII JA KANNATTAA MAISTAA PIRTELÖN KAA TEE LEEII PÄÄÄ SE ON HYVÄÄ SUOSITTELEN :)

    • leipuri

      Hyviä tuli, teen jo toista kertaa tällä ohjeella :)

    • riippuli

      ja maidon voi kovata vedellä. :)

    • liibalaaba3

      Osan vehnäjauhoista voi korvata myös ruisjauhoilla! Itse tein näin ja hyvää tuli. =)

    • Kokkaaja:)

      Menen nyt heti leipomaan kerron millaista tuli kohta:)!

    • Kokkaaja:)

      Nyt ovat valmiita ja tosi hyviä tuli!!:):)

    • InuJuuli

      Tosi hyvä ohje... Kun ekan kerran tein oli vähän pahaa mut oli oma vika :) tokalla kerralla onnistu ja tosi hyviä oli

    • Leipuri Hiiva perh.

      Kiitos hyvästä ja helposta ohjeesta! Kokeiltiin ekaa kertaa ja heti onnistu =)

    • opiskelija

      huippua, vartti vain niin uunituoreet leipäset valmiina! hyvä ohje koska tähän ei tarvitse mitään "erikoisia" aineita (aineet löytyi myös opiskelijan kaapeista!). mutta sekaan voi kuitenkin heittää melkeen mitä vaan sattuu löytymään! nam

    • mokkapala

      vähä nää on hyvii!!

    • NAPERO

      aamulenkillä ...jostakin syystä tuli mieleen TEELEIPÄ...........
      ajattelin guuglettaa ja törmäsin sinun reseptiin..........
      helppoa , tiesinkin jo mutta tärkeää mistä jauhoista teen.
      IHANA tuo sinun loppukommentti...sait minut hymyilemään ja hyvälle mielelle.
      MINUN OMA HIRVIMIES myös ilahtui ajatuksesta että leivon hänelle iltsipalaa.
      KIITOS

    • Tyytyväinen

      Hyvä ohje, jolla olen ruokkinut vanhempani ja sisarukseni :D

    • Teetä ja leipää♥

      Namia teen aina tällä ohjeella, aina onnistuu!

    • Olipas hyvää

      Mahtava ohje! Olen käyttänyt tätä reseptiä aina kun olen halunnut tehdä teeleipiä.
      Niin rapeita ja hyviä, että ei pysy pellissä edes kymmentä minuuttia kun kaikki on syöty!

      • Sipulifani

        En ole tehnyt vielä tällä ohjeella mutta viimeksi kun tein teeleipiä, laitoin murskattua valkosipulia sekaan! Nam!ä


    • Kuusela

      Todella hyvää ja miellyttävän suolaista iltapalaa! Sopii tosi hyvin varsinkin kuuman teen kanssa!💪🏻❤️

    • Kesäniitty

      Aivan mahtava! Oli tosi rapeaa ja hyvää!

    • Kekkonen

      Oli tosi hyvää varsinkin kun laittoi voita leivän päälle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe