tuliliskot

varmistusta vain...

minulla on ollut jo jonkin aikaa tuliliskoja mutta haluaisin vielä varmistua joistakin asioista. 1. tarvitseeko akvaterraarion pohjalla olla englannin jokisoraa? minulla ei ole ollut ja hyvin nämä tularini ovat siellä elelleet... 2. entäs sitten vedenparannus aine?kun olen noita muita juttuja tuliliskoista lukenut niin sain sen käsityksen että ei kannattaisi laittaa-? olen kyllä laittanut, onko siitä mitään haittaa. eipä ole kavereissa mitään vikaa ollut. 3.nythän on kesä ja ulkonta löytää kaikenlaisia hyönteisiä ja matoja, voisitteko kertoa mitä kaikkea tuliliskoille voi antaa? olen antanut pari kertaa matoa, mutta en ole uskaltanut koonaisena laittaa, siis olen pilkkonut sen paloiksi, tarvitseeko pilkkoa vai voivatko syödä kokonaisena? 4.syötänkö tulareitani liikaa, kun annan niille viikossa noin 6 kertaa ruokaa, joskus vain 5? ne ovat aika pulleita. 6.naaras tularini on laihempi kuin uros.onko se tavallista? kaadan surviaisen toukat pohjalle ja annan niiden syödä itse,mutta uros yleensä syö melkein kaiken.miten voisin estää tämän?? 7.minulle on sanottu että tuliliskoja ei saa käsitellä kun vain hätätilanteissa.mutta tulilisko uros aina änkeää käteeni kun otan esim: niiden ulosteita akvaterrasta pois, miksi?sitten se vielä rupeaa puremaan kättäni, mielestäni se on aika outoa... 8. siivoan akvaterran kerran 2 viikossa.onko se liian vähän? 9.minulla on akvaterraariossa sisäsuodatin.ja on sanottu että tuliskot eivät siedä virtaavaa vettä,mutta minun mielestäni se ei ole niiden elämää haitannut. 10. ja tämä viimeinen kysymykseni koskee veden pinnalle jäävää aluetta jolla ne voivat olla.minulla on sellainen eläinkaupasta ostettu eiffel torni jonka huippu yltää veden pinnan yläpuolelle, kaarnan pala ja muovinen vesikasvi.riittävätkö ne? kertaakaan kyllä ne eivät ole veden pinnalle mennyt , alkaa huolestuttaa haluaisiko ne mennä mutta eivät voi kun paikat on niin huonot.ennen minulla oli osittain veden pinnalle laitettu kanto mutta se homehtui ja täytyi laittaa pohjalle.silloin he oleskelivat melkein aina siinä.johtuuko se kannon vaihtamisesta pois pinnalta??

5

966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      1. Ei välttämättä ole pakko. Mutta mitä isompaa sora on sen parempi, sillä tulari saattaa epähuomiossa syödä hienojakoista soraa ja saada tukoksen.

      2. Ei vedenparannusainetta. Se voi olla jopa haitallista. Harvemmin nykyään enää sitä käytetään edes akvaarioissa ! ( riippuu vedestä tietty)

      3. Madot on hyvä pilkkoa tuollaisiksi nieltäviksi, eli pään kokoisiksi pätkiksi.
      Lisäksi voit tarjota hyttysentoukkia ja muita pehmeitä/ vaarattomia pikkueliöitä. Esim: etanaa.

      4. Kyllä tularitkin voivat lihoa. Mikä sitten on - Ilman kuvaa - normaalia ?

      6. Tiputa ruoka eri puolille terraa.

      7. Kun peset kätesi huolellisesti pelkällä vedellä voi tularia käsitellä. ( saattaa joillekkin aiheuttaa herkistymistä myrkyn vuoksi)
      Toisaalta niitä on aivan turha käsitellä muuten kuin pakon edessä. Tuo käden kimppuun käyminen on aivan normaalia. Se koettaa onko kätesi syötävää.
      Samaa kokeili pikkuvauva sormelleni eikä meinannut päästää kynnestä irti... =D

      8. Kyllä terran voi kerran viikossa siivota. ja jäljelle jäänyt ruoka tulisi poistaa välittömästi vettä pilaamasta.

      9. Itse olen ratkaissut virtaavan veden ongelman suuntaamalla veden rakentamani linnan kylkeen, jolloin virtaus jää aika pieneksi.

      10. Olen rakentanut pakasterasioista ja akvaariosilikonista linnan, jossa on pinnalle liimattu akvasilikonilla kiviä.
      Harvemmin aikuiset kuitenkaan maalla käyvät ! Ja jos siellä alkavat viihtyä voi niillä jopa olla jokin hätänä.

      Mitä ainetta kanto oli ? Itselläni on omenapuun oksia taustalla, eikä ongelmia ole ollut.

      • consyp

        Tuohon viimeiseen 10. kysymykseen...
        Riippuen mitä lajia tuliliskosi on.
        Esimerkiksi omani Cynops Ensicaudat (miekkahäntä tuliliskot) tarvitsevat noin puolet asumuksestaan maata. Viettävät aikaa siellä iästä riippumatta....


    • Asayo

      Tuohon ruokintakysymykseen voisin sanoa että tuliliskot selviävät vallan hyvin (varsinkin vähän pulleammat yksilöt) kun niille antaa ruokaa vain joka toinen päivä ja silloinkin vähänlaisesti. Ekä nyt sano että liskoa täytyisi nälässä pitää mutta itse hyväksi havaittu että 1-2 matoa/tabletti kerran joka toinen päivä riittää :)

      • Newtfan

        Itse annan pakastematoja joka toinen päivä, mut jos isoja ötöjä niinku kastematoja ni sit joka kolmas päivä. Näin ovat pysyneet suht hoikkina, normaaleina =) Itse en ole pilkkonut kastematoja, Cynops O. liskoni ovat itse ensin pureskelleet matoa, ja sitten myöhemmin nielleet sitä vähän kerrallaan. Näyttää hiukan hassulta, kun kastemato puraisun jälkeen yrittää vetää itseään pois suusta, niin lisko kääntyy perässä kun kastemato on melkein itsensä kokoinen, ainakin 1/2 liskon omasta koosta :D Eivät ole tukehtuneet tai mitään.

        Muistakaa ruokkia edes vähän monipuolisesti, vaikka aina hyttysentoukkaa eli verimatoa x2 viikossa x1 viikossa kastemato =)


    • eläin rakas

      Minulla on ollut 2 tuliliskoa kohta 4 viikkoo
      ja n.2 viikon jälkeen uros puri naarasta hännästä
      ja nyt uros puri naarasta jalasta mitä se tarkoittaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe