Yanmar 77 lämpenee

4jh-dte

Onko keinoja pitää Yanmarin (77hv 4jh-dte)lämmöt oikeella tasolla? Vaihdin on puhdas, termari toimii, merivesipumpun pyörä kunnossa ja ilmaakin konehuoneeseen tulee sekä lämmin sieltä poistuu. Olen kuullut, että olisi suunnittelu virhe (lämmönvaihdin alimitoitettu). Onko saatavana lisävaihdinta joka olisi tähan sopiva mitoitukseltaan ja teholtaan. Vene on Albatross 870. Vaikuttaako lämminvesipoileri koneen lämpöihin, kiertääkö osa vedestä vaihtimen ohi poilerille?

57

5420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scandubar88

      Terve,
      Vastaava vene oli meillä 90-luvun alussa ja sama vika; pillit huusi aina merellä kun kuumeni. Oli pakko vaihtaa vene pois koska selvyyttä ei saatu mistä tuo johtui - oliko sitä ettei saa ilmaa eli A-trossin "vika" mutta kuulin myös että koneessa olisi jonkinlainen virhe. Vaikea kyllä uskoa koska Yanmar on kyllä hyvä kone. Itsellä nyt 22 vuotiasta eikä mitään ongelmia ollut koskaan(4lh-hte). Kannattaisi soitella Syrjäsúolle ja kysellä josko olisi jotain kommenttia asiaan. Volvo 100hv:han tuli tuo tilalle Trossiin.

      Voimia.

      • minor700

        Onko tämä ilmiö ollut uudesta lähtien vai onko ylilämpö tullut ajan myötä?Minulla on Minor 700 ja voin ajaa täyskaasulla ja lämmöt pysyy normaaleina. Tosiaan Albatross on tuplapainoinen, mutta jos alennusvaihde ja potkuri on oikein valittu pitäisi toimia.


    • kuullut että

      olis lämmönvaihdin alimitoitettu. Oma kone on 88 heppainen ja alkaa kans aika herkästi nostaa lämpöjä. Kuitenkin, kun lämmönvaihtimen putsaa niin pelaa ihan ok. Vene on tosin kevyemmästä päästä eli Minor 6400.
      Lisäämmönvaihtimen saa laitettua. Kysy esim. Piikkiöläiseltä firmalta, joka marinoi koneita. En muista nimeä, mut mielikuvitusta ja googletusta, ni löytyy kyllä.


    • ExVeneilijä

      onko sinulla tarvikemittari vai yanmarin oma mittari?

      Minulla kävi niin että kun laitoin puhaltimen päälle niin lämpötila lähti nousuun 88hv yanmarilla. Muuten EI ongelmia yanmarin kanssa!

    • sunmar

      Terve

      Varmista, vielä, että pohjan jäähdytysveden läpiviennin venttiili toimii. Kaverilla kun käänsi palloventtiilin vivusta, niin kahva liikkui, mutta varsinainen venttiillin kuula jäi puolittain auki ja ahdisti kovempaa ajettaessa veden saantia. Ko. venttiilit ovat usein ruosteessa.

    • 4jdt

      Oletko kokeillut ajaa moottoritilan kansi raollaan... sitä ilman saantia epäilisin eniten.

      • 4jh-dte

        Olen laittanut lisää 2 * 75 mm halkaisijaltaan olevaa lisäputkea ilmansaantiin, tosin kansi auki en ole vielä kokeillut. Voikohan tuon vaihtimen "pestä" jollakin kemikaalilla irroittamatta sitä, koska kone on niin ahtaassa paikassa, että vaihtimen irrottaminen vaatii jo enemmänkin koneen purkua?


      • 4jh-dte kirjoitti:

        Olen laittanut lisää 2 * 75 mm halkaisijaltaan olevaa lisäputkea ilmansaantiin, tosin kansi auki en ole vielä kokeillut. Voikohan tuon vaihtimen "pestä" jollakin kemikaalilla irroittamatta sitä, koska kone on niin ahtaassa paikassa, että vaihtimen irrottaminen vaatii jo enemmänkin koneen purkua?

        sekoittaa jäähdytysjärjestelmän. 1/3 osa kiertää ohi laudduttimen ja kun lämminvesivaraaja lämpenee niin loppuu sen lauhduttaminen. Kuristusventtiili kiertoon niin voi sulkea tai pienentää varaajalle menevää jäähdytysnesteen kiertoa.
        Tämä on albatrossissa testattu ja todettu.

        Asiasta lisää: http://keskustelu.suomi24.fi/node/576440#comment-2688206


      • seawolf65 kirjoitti:

        sekoittaa jäähdytysjärjestelmän. 1/3 osa kiertää ohi laudduttimen ja kun lämminvesivaraaja lämpenee niin loppuu sen lauhduttaminen. Kuristusventtiili kiertoon niin voi sulkea tai pienentää varaajalle menevää jäähdytysnesteen kiertoa.
        Tämä on albatrossissa testattu ja todettu.

        Asiasta lisää: http://keskustelu.suomi24.fi/node/576440#comment-2688206

        Oikein asennettu lämminvesivaraaja/ajolämmitin tehostaa jäähdytystä. Silloin liitännät ovat termostaattikotelon molemmin puolin, eikä vedenkierto lämmönvaihtimeen häiriinny.


      • minor700
        4jh-dte kirjoitti:

        Olen laittanut lisää 2 * 75 mm halkaisijaltaan olevaa lisäputkea ilmansaantiin, tosin kansi auki en ole vielä kokeillut. Voikohan tuon vaihtimen "pestä" jollakin kemikaalilla irroittamatta sitä, koska kone on niin ahtaassa paikassa, että vaihtimen irrottaminen vaatii jo enemmänkin koneen purkua?

        ongelma ollut alusta lähtien vai tullut ajan myötä?Jos on tullut myöhemmin on luultavasti putket likaiset lämmönvaihtimessa ja ei auta muuta kuin irroittaa ja pestä. Kannattaisi ajaa moottoria laiheammalla sekoituksella eikä 50/50,koska paljon jäähdytysnestettä systeemissä huonontaa jäähdytyksen.


      • 4jh-dte
        minor700 kirjoitti:

        ongelma ollut alusta lähtien vai tullut ajan myötä?Jos on tullut myöhemmin on luultavasti putket likaiset lämmönvaihtimessa ja ei auta muuta kuin irroittaa ja pestä. Kannattaisi ajaa moottoria laiheammalla sekoituksella eikä 50/50,koska paljon jäähdytysnestettä systeemissä huonontaa jäähdytyksen.

        Ongelma on ollut alusta asti. Jäähdytysnestettä on nyt n. 35% enkä oikein paljoa sitä uskalla enää laimentaa suojauksen yllapitämisen takia, vai löytyisiköhan jostain pelkkää suoja-ainetta? Lämminvesivaraaja on asennettu termarin molemmin puolin.


      • termari
        4jh-dte kirjoitti:

        Ongelma on ollut alusta asti. Jäähdytysnestettä on nyt n. 35% enkä oikein paljoa sitä uskalla enää laimentaa suojauksen yllapitämisen takia, vai löytyisiköhan jostain pelkkää suoja-ainetta? Lämminvesivaraaja on asennettu termarin molemmin puolin.

        Yanmar 88 lämmöt toimii toistaiseksi, liekö kylmän veden ansiota? Termari sopii tilaansa niin, että pieni ilmausreikä osoittaa sekä eteen että taakse.
        Minulla se oli eteenpäin, jolloin termarin alaläpän liike vaikeutui ja uskoakseni sekoitti nesteen kierron, varma en siitä ole koska myös lämmönvaihdin puhallettiin, puhdistus on tosin kyseenalainen koska nestepuoli on suljettu väliseinin.
        Moottorin kierrokset voi pitää 3300 (3600 max)!


      • minor700
        4jh-dte kirjoitti:

        Ongelma on ollut alusta asti. Jäähdytysnestettä on nyt n. 35% enkä oikein paljoa sitä uskalla enää laimentaa suojauksen yllapitämisen takia, vai löytyisiköhan jostain pelkkää suoja-ainetta? Lämminvesivaraaja on asennettu termarin molemmin puolin.

        Jos lämmönvesivaraaja on asennettu,pitäisi jäähdytys riittää.
        Joko termostaatti ei aukea tai moottori ei saa tarpeeksi merivettä. Tähän loppuu minun ideat.


    • Nyt Yanmar100hp

      Tuttu juttu. Minulla on samanlainen vene, jossa oli tuo Yanmar 77hv kone. Kokeilin kaikki nuo puhdistus, lisäilman asennus, jäähdytysnesteen laimennus ym konstit. Messuilla kysäisin ongelmasta Syrjäsuon Eskolta, joka neuvoi lisälämmönvaihtajan asennuksen, jonka toteutinkin ja hyvä tuli. Vuosia myöhemmin vaihdoin sitten koneen isompaan, kun kytkin hajosi. Siitä vene sitten parani aikalailla. Kytkin (KVB21) nimittäin on myös hieman alimittainen noin painavaan veneeseen...

      • 4jh-dte

        Mistä hommasit lisävaihtimen ja laitoitko se "sarjaan" vanhan kanssa?


      • minor700
        4jh-dte kirjoitti:

        Mistä hommasit lisävaihtimen ja laitoitko se "sarjaan" vanhan kanssa?

        kai sitten niin että 77-heppainen on kertakaikkiaan liian pieni moottori niin painavaan veneeseen koska niin monilla on ollut tämä pulma.
        77-heppainen 4JH-DTE on pieni moottori, iskutilavuus on 1,6 l kun 88-heppainen on 1,8 litraa, siinä on huomattavasti enemmän vääntöä.
        Niin painavassa veneessä kuin Albatross pitäisi kytkimen alennussuhde olla suurempi kuin ehkä on myynnissä, silloin moottori ehkä kävisi kevyemmin?


      • sivustaseuraaja

        Olen myös kuullut että lisävaihdin auttaisi. Kannattanee ainakin koittaa??


      • Nyt Yanmar100hp
        4jh-dte kirjoitti:

        Mistä hommasit lisävaihtimen ja laitoitko se "sarjaan" vanhan kanssa?

        Hommasin lisälämmönvaihtimen Veneakselistosta.
        Noin 6-7cm paksu ja n. 25cm pitkä, jonka kiinnitin sarjaan lämmönvaihtimen päälle pannalla, joka tuli kiinni lämmönvaihtajan keskimmäiseeen pulttiin.


    • mutta, mutta

      Mitkä ovat normaalit lämpötilat? Ja milloin on syytä huolestua korkeista lämpötiloista? Lähellä 100 astetta???

    • BB Aksu

      Yanmarin 77/88:n lämmönvaihdin on alimitoitettu. Sen takia niissä on lämpövaikeuksia. Voit tietenkin korjata Yanmarin tehtaan suunnitteluvirheen asentamalla lisäjäähdyttimen. Mulla auttoi yhdessä veneessä se, että moottorin imuilma otettiin suoraan ulkoa. Kokeilepa.

    • Skärgårdspojken

      Minulla on Korsö 610C, sama kone ja sama ongelma. Raskaalla kuormalla lämpimän veden aikaan keitti.
      Laitoin ison puhaltimen puhaltamaan ilmaa konetilaan ja suurensin ulosmenevää tuuletusaukkoa, ja se auttoi.
      Konehuoneeseen puhaltavan puhaltimen ongelmana joissain veneissä on konehuoneeseen mahdollisesti syntyvä ylipaine, joka voi työntää moottorin hajut sisätiloihin. Imevä puhallin toiminee jäähdytysmielessä yhtä hyvin, kunhan huolehtii, että sisääntulevat ilma-aukot ovat tarpeeksi suuret, ettei konehuoneeseen synny liian suurta alipainetta, jolla ainakin teoreettisesti on haitallinen vaikutus suorituskykyyn.

    • Termodynaamikko

      Itseläni oli sama ongelma ja se ratkesi kuten Puoliplaanari 5.9.05 on esittänyt eli täytyy rajoittaa tai sulkea käsin kuumavesivarajan lämmitys, kun varaaja on kuumentunut ja sitä kautta kiertävä vesi ohittaa merivesijäähdyttimen!

      • Marino 725

        Yanmar tulee kuntoon poraamalla 10mm reikä lauhduttimen kupariputkipakan (9-11kpl muistaakseni) kiinnityslaippaan, jolloin saadaan lauhduttimeen ohitusvirtausta. Yanmarin tyyppivika, josta on tullut erään Turkulaisen asentajan mukaan korjaamoille jo vuosia sitten tehtaan korjausohje. Omaan koneeseeni vm.-89 tehtiin lauhdutinreppa eli kokonaan uusi putkisto japsiputkien syöpymisen takia, eli putket uusittiin ja samalla porattiin reikä lauhduttimen veneenetupuolen pään laippaan. Siihen loppui lämmönnousut ja kone on pelannut moitteetta korjauksen jälkeen taas 10v ja sietää lämpiämättä kierroksia - aiemmin lämpeni jo 3300 kierroksilla vähän kuormasta riippuen...


      • Minor700
        Marino 725 kirjoitti:

        Yanmar tulee kuntoon poraamalla 10mm reikä lauhduttimen kupariputkipakan (9-11kpl muistaakseni) kiinnityslaippaan, jolloin saadaan lauhduttimeen ohitusvirtausta. Yanmarin tyyppivika, josta on tullut erään Turkulaisen asentajan mukaan korjaamoille jo vuosia sitten tehtaan korjausohje. Omaan koneeseeni vm.-89 tehtiin lauhdutinreppa eli kokonaan uusi putkisto japsiputkien syöpymisen takia, eli putket uusittiin ja samalla porattiin reikä lauhduttimen veneenetupuolen pään laippaan. Siihen loppui lämmönnousut ja kone on pelannut moitteetta korjauksen jälkeen taas 10v ja sietää lämpiämättä kierroksia - aiemmin lämpeni jo 3300 kierroksilla vähän kuormasta riippuen...

        Totta saakelissa, nyt muistan, tein itse saman homman silloisen Yanmar- maahantuojan asiantuntijan neuvon mukaan (en muista nimeä). Öljynlauhduttimen laippaan porataan reikä jotta lämmönvaihdin saa enemmän kylmää vettä.(elikkä vesi ei kierrä kytkimen jäähdytyspalikan kautta yhtä paljon) Tosiaan minulla ei ollut lämpömurheita mutta tein sen homman kun sitä suositeltiin.


      • jalmari-89

        Terve,onhan tää aika vanha, mutta kun tuli tuommonen yanmari hommattua ja siinäkin myyjän mukaan ollu lämpö ongelmaa, niin kiinnostas tietää, että mihin kohtaa tarkasti ottaen tuo reikä pitäs porata,jos joku vielä sattus muistaan?
        Tulisko se siihen lämmönvaihtimeen vai öljynlauhduttimeen tai mihin.
        Kiitoksia jos joku viittii vastata.


      • lauhduttaja1
        Minor700 kirjoitti:

        Totta saakelissa, nyt muistan, tein itse saman homman silloisen Yanmar- maahantuojan asiantuntijan neuvon mukaan (en muista nimeä). Öljynlauhduttimen laippaan porataan reikä jotta lämmönvaihdin saa enemmän kylmää vettä.(elikkä vesi ei kierrä kytkimen jäähdytyspalikan kautta yhtä paljon) Tosiaan minulla ei ollut lämpömurheita mutta tein sen homman kun sitä suositeltiin.

        Missä moottorissa öljyä pitää oikeasti LAUHDUTTAA? Jäähdyttää varmaan pitää monessa, mutta sanoisin ettei lauhduttaa tarvitse missään.


      • aunuksenkarja
        jalmari-89 kirjoitti:

        Terve,onhan tää aika vanha, mutta kun tuli tuommonen yanmari hommattua ja siinäkin myyjän mukaan ollu lämpö ongelmaa, niin kiinnostas tietää, että mihin kohtaa tarkasti ottaen tuo reikä pitäs porata,jos joku vielä sattus muistaan?
        Tulisko se siihen lämmönvaihtimeen vai öljynlauhduttimeen tai mihin.
        Kiitoksia jos joku viittii vastata.

        Itesellä ei tuota konetta ole. Mutta:Ilmeisesti vesipuolella on joku kuristuslaippa ,jota pitää avartaa. Jos jäähdytin on putkimallinen , eli pitkänomainen pyöreä vaihdin, merivesi kulkee päädyistä sisään ja ulos. Päädyt voi irrottaa jolloin näet mitä pitää porata. Letkuista näet missä merivesi menee. Öljyletkut /putket on ohuempia. Ymmäris noista kommenteista, että kaikki vesi kulkee tuon vaihtimen kautta ja ahdas reitti rajoittaa virtausmäärää niin , ettei vesimäärä riitä moottorin varsinaisessa jäähdytyksessä.


    • Körssipååt

      Konetilan tuuletus vaan kuntoon niin ei ole lämpömurheita. Olettaen että kone ottaa 3600 kierrosta täydellä kaasulla siten että savu ei ole aivan mustaa. Tuloilmaa suoraan ilmanotolle ja poistoilma toiselta puolen konekoppaa alhaalta, niin ilma kiertää. Mulla on 75 mm putki joka tuo ilmaa imukanavalle ja 2 x 110 putkea tuo ilmaa lisää koneen taakse. Poistokanava on noin 40 x 5 senttiä. Koneen lämmöt on alle 90 astetta ja voi ajaa jatkuvasti 3400 kierroksilla kesällä. Jäähdytysneste on 50%ta.

    • Marsund

      Kas, onpas hienoa että vielä löytyy kohtalotovereita näin vanhaan koneeseen:)

      Itsellä veneessä sama moottori vm. -88. Kokemusta nyt kahdesta kesästä. Kun merivesi 20 , kierrokset on pidettävä 3000rpm tai alle, muuten pilli huutaa. Vesi selkeästi kiehuu pakoputkessa, kun kierrokset yli 2500. Ilmansaanti ja -poisto on varmasti kunnossa. Tästä minä päättelen, että merivettä ei mene tarpeeksi läpi.

      Merivesikierto ko. moottorissa: suodatin - pumppu - välijäähdytin - moottorin öljyjäähdytin - kytkimen öljyjäähdytin - makeavesijäähdytin - pakoputki. Ajattelin keväämmällä ottaa kaikki auki ja puhdistaa, vaihtaa näiden tiivisteet, ja vaihtaa merivesipumpun impellerin (nyt vuoden vanha biltema), kannen ja "wear platen" Yanmar varaosiin. Lupaan kertoa tuloksista viimeistään elokuussa.

      Siltä varalta ettei muutosta tapahdu, minäkin olisin kiinnostunut siitä mihin tämä ohivirtausreikä kuuluu porata.

      • Sama vene ja sama kone, samat pulmat sitten vuoden 1991. Ekströmin (RIP) asentajan mukaan on suunnittelumoka. Kone oli alunperin 50hp ja toimi sellaisena hyvin. Sitten lisättiin tehoa ja viimein lisättiin vielä turbo eikä lämmönvaihtimelle tehty mitään muutoksia joten jäähdytys jäi vajaaksi.
        Ekström myi ko koneeseen Yamahan omia lisälämminvaihdinpaketteja mutta hinta oli niin suolainen (4-5000EUR) että en edes harkinnut.
        Olen kokeillut ajaa myös konekopan kansi poissa. ei vaikutusta.

        kuitenkin asiaa eteenpäin ja selvisi mm. että 50/50 glykoliseos jähdyttää jopa 25% huonommin kun pelkkä vesi. Sen jälkeen olen keväisin vaihtanut puhtaan veden jäähdyttimeen ja kone sietää paljon paremmin kierroksia. Ja talveksi tietenkin taas glykolit sisään.
        En ole kuitenkaan vielä täysin tyytyväinen joten kesällä purin koko merivesipuolen, ei löytynyt tukkeumia. Mittasin myös merivesipumpun virtauman mikä on helppo tehdä letkusta joka johtaa vedet pakoputkeen. Virtaus oli korjaamokäsikirjan mukainen.
        Minusta näyttää että lämmönvaihdin vaan on liian pieni. Siihen viittaa sekin että ennnen pakoputkea ulosmenevä vesi ei ole järin kuumaa, alle 70 astetta.
        Olisi todella mielenkiitoista tietää mihin kohtaa ohivirtausreikä pitää porata, Marino 725:n viesti on hieman omituinen koska lämmönvaihtimessa vesi tulee sisään takaa, kiertää lämmönvaihtimen toista puolta eteen ja sitten virtaa toista puolta takaisin taakse ja ulos pakoputkeen. En ymmärrä mihin lämmönvaihtimen etupuoleen voi porata reiän sekoittamatta meri ja makeavettä keskenään.
        Ehkä Marino 725 tai joku muu voisi selventää.


    • Körssipååt

      En tiedä vaikuttaako asiaan mutta mulla on ennen pakokäyrää jakautuu ohivirtaus suoraan kyljestä ulos eli merivettä saattaa virrata enemmän vaihtimen läpi. Samoin pohjaläpivienti on 32 mm letkulla merivesisuodattimeen josta tulee 25 mm sitten pumpulle. Ei ole vielä ollut lämpöongelmia. Suuttimet ja kansiremppa on juuri tehty, joten kone muutoin pitäisi toimia kuten kuuluu.

    • jalmari-89

      Näyttäs siltä,kun oon tuota huoltomanuaalia katellu noitten lämmön vaihtimien kuvia,että ei sinne oikein reikiä pysty poraileen 36 pilliä on siinä elementissä ja aika tiuhan oloisesti kummassakin,sekä öljyn, että makeavesi vaihtimessa.
      Joku lisä vaihdin tai isompi lämityslaite ulos puhaltaan.
      Tämä moottori on 8 navigassa, ihan kalastus vene.

    • Yanmarilla

      Onko ketään, joka osaisi perusteellisesti selvittää, mihin se reikä porataan. Olen kahdesta Turunseudun venealan korjaamosta kysynyt, kummassakaan ei osattu sanoa. Nuo edellä olevat kirjoitukset ovat kovin epämääräisiä, eikä alan miehetkään saaneet niistä tolkkua. Paimiolainen vastasi, että tehokkaammalla kennolla ongelmat poistuvat. Olisiko niin, että vihdoinkin joku viisas olisi kehittänyt tuubisarjan, jossa on enemmän ohutseinäisempiä putkia ja taajemmassa, kuin Yanmarin tuubisarjassa. Kun 4 v. sitten mulla oli lämmönvaihdin osina, ihmettelin tuubien seinämävahvuutta ja määrää, verrattuna Bowmanin tuubisarjaan. Ja lisäksi turbon jäähdytys heikentää osaltaan lämmönvaihtimen tehoa, vaikkei sinne paljon vettä johdetakkaan, kun on niin pieni letku.

    • Eilämpene

      Yanmariin löytyy vaihtimen kennosto 6mm putkistolla,alkuperäinen putkisto on 8mm.
      Tiheämpi putkisto poistaa lämpöongelmat,ostin putkiston jäähdytin korjaamosta.

      • Yanmarilla

        Oliko se Bowmanin tuubisarja, onko vanha tallessa, voitko mitata siitä pit ja läpimitta, siis siltä kohtaa, johon tulee O-rengas. Onko uudessa tuubisarjassa veden jakaja keskellä päätyä, koska vesi tulee sisään alapuolta ja käy kääntymässä toisessa päässä ja palaa yläpuolta takaisin, ja poistuu pakoputkeen.


      • Yanmarilla

        Paappas vastaten


    • Yanmarilla

      Hepskukkuu

      • Termodynaamikko

        Itselläni oli Albatrossissa aikoinaan sama ongelma. Perussyy on tietenkin alimitoitettu merivesilämmönsiirrin. Ongelmaan löytyy kuitenkin helppo ratkaisu, kun ymmärtää, jo keskustelussakin vilahtaneen perussyyn: Albatrossissa kuumavesivaraajaan menevä suljetun kierron vesi/glykoli ohittaa merivesilämmönsiirtimen. Kun varaaja on kuumentunut ei varaajan kautta menevä osa kierrosta jäähdy ollenkaan ja koko kierto ylikuumenee. Itse korjasin ongelman pienentämällä varaajan kautta kulkevaa kiertoa asentamalla 2 mm läpimittaisen kuristimen kiertoon.


    • Yanmarilla

      Ihmetellä täytyy, onko siellä Japanissa kylmemmät vedet kuin täällä, kun ovat laittaneet noin harvalla putkistolla lämmönvaihtimen 4JH2-DTE moottoriin, kun siinä turbokin on makeavesi puolella, vaikka pienellä putkella vesi siellä käykin, saattaa toimia noissa pienemmissä nelosissa. Mulla ei ole varaajaa, kiinnostaisi tietää sopiiko Bowmanin tuubisarja alkuperäisen tilalle

    • eilämpene

      Piikkiön venevarustajalta löytyy 6mm tuubeilla olevia kennoja.

      • Yanmarilla

        Onko tietoa onko se Bowmanin vai jonkun maasepän tekemä?


      • lämpönen

        Miten kestävää sorttia mahtaa olla nämä janmarit,onko tullu paljonki ajotunteja vai onko murentuneet talvisäilytyksen aikana atomeiksi,kuitenki tuntus vielä olevan käytössä, koska lämpöongelma on tapetilla,eikä oikein selvää ratkaisua ongelman korjaamiseksi oo saatu aikaseksi.


      • Yanmarilla

        Yanmarit on ikuisia, käytin syl. kannen moottorikoneistamossa, kysyin onko Yanmareita paljon näkynyt täällä, sanottiin että yks oli 5 v. sitten, sillä oli ajettu 16000 h. Näissä 77 ja 88 hv:n moottoreissa on vain 36 putkea lämmönvaihtimessa, samoin kuin pienemmissä nelosissa, se on aivan liian vähän. Olen päättänyt itse rakentaa taajemman putkiston, 6 mm / 70kpl kupariputkea maksaa vain 80 € , pronssipäädyt vähän jotakin, samoin tinaus, alle 300 € jää hinta.


      • Yanmarilla
        Yanmarilla kirjoitti:

        Yanmarit on ikuisia, käytin syl. kannen moottorikoneistamossa, kysyin onko Yanmareita paljon näkynyt täällä, sanottiin että yks oli 5 v. sitten, sillä oli ajettu 16000 h. Näissä 77 ja 88 hv:n moottoreissa on vain 36 putkea lämmönvaihtimessa, samoin kuin pienemmissä nelosissa, se on aivan liian vähän. Olen päättänyt itse rakentaa taajemman putkiston, 6 mm / 70kpl kupariputkea maksaa vain 80 € , pronssipäädyt vähän jotakin, samoin tinaus, alle 300 € jää hinta.

        Lisätietoa aiheesta: Kaverini, joka korjailee veneitä kertoi, että 1000 ajotunnin paikkeilla Yanmarin merivesipumppu on jo kulunut niin paljon, että kumisiipi kavitoi pumpussa. Elvytyskeinona on kääntää se pyöreä levy toisin päin, joka on kumisiiven alla ja päällä oleva kansilevy pitää myös kääntää samalla. Nykytilanteessa pumppu tuottaa kyllä vettä suht normaalisti tyhjäkäynnillä, mutta kierroksia lisätessä pumppausteho ei juurikaan lisäänny. Mielenkiintoista, pitääpä kokeilla, ennen kuin alkaa tekemään taajempaa putkistoa.


    • JärjestelmiäSuunnitellut

      Moottorinne jäähdytysnesteen termostaatin voisitte ensin tarkistaa onko se oikean lämpötilainen ja toimiva tai laittaa uuden termostaatin joka olisi esim. 77 asteessa avautuva.

      Kaikki imuputket ja letkut ennen lämmön vaihdinta pitä olla vähintään niin suuret kuin merivesipumpun liitäntöhin voi kiinnittää, koska vähäisetkin imupuolen vastukset/kuristukset vaikuttaa hyvin haitallisesti kiertävään vesimäärään ja samoin jos on liian pieniä venttiileitä imupuolen putkistoon yhdistettyinä jotka estää riittävää virtausta, samoin merivesisuodattimen liitäntä ei saa olla pienempi kuin pumpun liitäntä yhteet.

      Voitte tietysti kokeilla nykyistä lämmön vaihdintakin siten että käännätte sopivilla letkuilla nesteiden virtauksen vastavirtaan, ellei se jo ole näin.
      Kaikki imuputket ja letkut ennen lämmön vaihdinta pitä olla vähintään niin suuret kuin merivesipumpun liitäntöhin voi kiinnittää, koska vähäisetkin imupuolen vastukset/kuristukset vaikuttaa hyvin haitallisesti kiertävään vesimäärään ja samoin jos on liian pieniä venttiileitä imupuolen putkistoon yhdistettyinä jotka estää riittävää virtausta.

      Ellei nuo tarkastukset/muutokset auta niin laittakaa moottoriinne lämmönvaihtimeksi levylämmönvaihdin joka on materiaaliltaan ruostumatonta tai haponkestävää terästä ja lämmönsiirtoteho pitää olla n.25 kw noilla vesien lämpötiloilla jotka veneessä esiintyy, elikä merivesi 20astetta ja moottorin jäähdytysneste 90 astetta vaadittavan meriveden virtausmäärän saatte varmaankin moottorinne käyttöohjeista tai merkkiliikkestä.
      Ellei merivesipumpulla saada riittävää vesimäärää niin sillon on tietysti pumppu vaihdettava suurempi tehoiseen.
      Merivesi ja jäähdytysneste pitää laittaa kiertämään toisiinsa nähden vastavirtaan niin jäähdytys teho on paras.

      Tällaiset levylämmön vaihtimet on hyvin pienikokoisia ja sopii helposti asennettaviksi ahtaisiinkin paikkoihin, eikä ole kovinkaan kalliita

    • VeneUros

      Tässä kikka mitä käytetään moottoriurheilussa, kun tehot on suuria ja jäähdytys kovilla. Lisäaine joka parantaa jäähdytystä, ilmeisesti pienentää viskositeettia, pintajännitystä ja tätä kautta tehostaa jäähdytystä. Löytyy varmaan muitakin merkkejä ja ostopaikkoja, mutta esim.

      http://www.motonet.fi/fi/tuote/608011/Red-Line-Water-Wetter-355-ml

      Voit myös laittaa hieman vesipitoisemman glygolin koneeseen 40-45% glygolia ja loppu akkuvettä. Puhdas etyleeniglykoli ja vesi muodostavat 1:1-seoksena noin -50 asteessa ota tämä huomioon jos lantraat ETTÄ SE ON 100% GLYGOLIA eikä jo lantrattu seos.

    • Yanmarilla

      Yanmaristani on syöttöpumppua "säädelty", koska plommeja ei enää ole, potkurissa on nousua 1" enemmän kuin normaalisti, siksi kai jäähdytys pitää olla kaikin puolin kunnossa. Siinä lämmönvaihtimessa on vaaka välilaipio,vesi menee sisään ja poistuu samasta päädystä, mitä niitä muuttelemaan, kun Japsi on niin suunnitellut. Jäähdytysvesi on n. vajaa -30 kestävää, pillistö ja putkistot on puulattu ja krassattu. Moottori on alkuperäinen merimoottori ja niin pieneen tilaan laitettu että en ala sinne lisäämään mitään lisäjäähdyttimiä, muutenkin on rystyset verillä, kun tekee huolto toimenpiteitä. Jos raakavesipumpun pohjalevyn ja kannen kääntö ei auta, sitten teen 70-putkisen pillistön, joka sopii alkuperäisen tilalle, se on paras ja halvin vaihtoehto.

    • Olin jo hakemassa lisälämmönvaihdinta kun keksin vielä yhden konstin kokeiltavaksi. Vaihdoin 17x16 nelilapaisen potkurin 17x15 kolmilapaiseen.
      Problem solved!
      Aiemmin kone sieti nippa nappa 3000rpm puhtaalla vedellä jäähdyttimessä, nyt 3600 50/50 seoksella
      Näköjään kierrosten lisäys lisää meriveden kiertoa niin paljon että se riittää.
      Parasta on ettei nopeus laskenut yhtään. kierrosten nousu kompensoi sen kokonaan.
      Saas nähdä mitä muutos tekee polttoaineenkulutukselle?
      Nyt myös täydenkaasun kierrokset menee lähelle 3900aa joten pitänee hieman rukata korkeapainepumppua.

    • Marsund

      Väliaikatietoa:
      Vuoden vanha Bilteman impelleri oli täysin rutussa. Ei palautunut 2 viikon jälkeen irrotuksesta. Heitin roskiin. Vaihdoin 4 x kalliimman Yanmar osan tilalle.
      Jäähdyttimien purku oli lähes turha. Makeavesijäähdyttimessä oli vähän karstaa, mutta ei niin paljon että olisi minun mielestäni vaikuttanut. Puhdistin kuitenkin. Moottoriöljynjäähdyttimen oikeanpuoleiseen laippaan olisi voinut hyvällä mielikuvituksella porata reiän, joka olisi ohjannut meriveden vain puoliksi kytkimeen ja puoliksi ohi. En porannut. Välijäähdyttimen merivesipuoli oli puhdas, mutta imuilmapuoli karstainen. Koska samaa karstaa on tod.näk. muuallakin imupuolella, ostin Motonetista Liqu Moly jotain ja ruiskin ohjeen mukaan käyvään koneeseen.
      Vaihdoin merivesipumpun wear platen ja kannen. Molemmissa oli syviä uria impellerin puolella. Olisiko mennyt hiekkaa tai soraa läpi. Tee-itse koneistaja olisi ehkä kiillottanut kääntöpuolet. Kannelle varmaan ok mutta wear platen paksuus lienee tärkeä.
      Toistaiseksi ei ole vesi kiehunut pakoputkessa, mutta eipä ole meriveden lämpötilakaan vielä uimakelpoista 😀

    • saku2

      Nuo kierrokset tuntuu aika kovilta joita käytätte ajaessanne.Itse ajan n.2700 jolloin vauhti on 9 solmua,täysillä ottaa 3300 /12 solmua ja moottori yanmar 77hp.Eikä lämpö ongelmiakaan ole ollut. Potkurin kokoa en ole katsonut liekö alkuperäinen.
      Kuinka vaihdetaan glygoli moottoriin,lähinnä mistä avataan putki vanhan poistoon.Samoin merivesi siipiä ei ole vaihdettu 400 tuntiin,olisi kai aika,kuinka se tapahtuu.

    • Jkghhh

      Täällä on kierrokset täydellä kaasulla 3650 ja nopeus 17 solmua. Lämmöt täydellä kaasulla alle 85 astetta myös kesällää, mutta ajan jatkuvasti yleensä vain noin 3300 kierrosta nopeudella 14,5 solmua. Ei ongelmia. Nelilapainen high skew rusetti ja puoliplaanarilla painoa joku 1500 kiloa. 75 mm reikä menee melko suoraan imusuotimelle konekopasta joka ylkona ja patopaine tuo lisää ilmaa koneelle muualta.

    • Saimaalainen

      Vanha, mutta ajankohtainen aihe kesäisin.

      Te keillä on ongelmia lämpöjen kanssa, millainen vesipumpun letku teillä on? Siis se joka tulee pohjan läpi pumpulle. Jos on vain mustaa kumia niin se saattaa kovassa imussa (kovat kierrokset) kuroutua hieman lyttyyn jolloin vesi virtaa heikommin.

      Pitäisi olla jämäkkää, metalliverkolla varustettua asiaa tarkoitettua, letkua joka pitää muotonsa vaikka imu olisi millainen.

      • Tyrnäväntorpedo

        Olen kerran ronkkinut muovipussinjämät pohjaventtiilistä. Merivesisuodatin oli kirkas ja puhdas eikä siitä voinut päätellä tukkeutumaa.

        Veden riittävyyttä voi karkeasti arvioida katsomalla pakokaasua. Siinä ei saisi olla valkoista vesihöyryä. Jos pakoputkesta tulee vain savua ja vettä, niin vika tuskin on merivesipuolella.


      • talviteloille
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Olen kerran ronkkinut muovipussinjämät pohjaventtiilistä. Merivesisuodatin oli kirkas ja puhdas eikä siitä voinut päätellä tukkeutumaa.

        Veden riittävyyttä voi karkeasti arvioida katsomalla pakokaasua. Siinä ei saisi olla valkoista vesihöyryä. Jos pakoputkesta tulee vain savua ja vettä, niin vika tuskin on merivesipuolella.

        Tietääkö joku paljonko menee merivesipuolelle litroina,tarkoitan että minkä verran tarvii laittaa klykooli seosta ettei mene kovinpaljo hukkaan eli veteen tai maahan


      • RiippuuAsennuksesta

        Itse olen ajanut 10l. Noin 8l kohdalla alkaa tulemaan pakoputkesta läpi. Pakoputken pituus on noin 4m. Lisäksi siinä on äänenvaimennin. Veikkaan että 10 litrasta suurempi osa jää pakoputkeen ja äänenvaimentimeen kuin itse moottoriin.


      • talviteloille

        Joo sitä ajattelinki ,että paljonko itse moottoriin menee ,mun veneessä 3 tuuman putki n. 2,5 m.mahtuu aika monta litraa,kannattas ,ehkä tyhjentää ensin vesi pois sieltä putkesta ja irrottaa se merivesiletku siitä pakomutkasta niin näkis siitä millon alkaa tulemaan nestettä ,aika iso homma vaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe