jeppis kusessa

pietarsaarelainen

joo kohta on yli 100 millii velkaa missä on perimmäinen syy onko se tuhlailevissa päättäjissämme jota on investoinut ylimalkaisesti vai onko joku toinen syy olemassa. Onko aikaisemman laman mainingeissa pihistelty eikä investoitu jus mitään vaikea sanoa kun en silloin seurannut juttuja. Esimerkiksi paloasema joka on jo 40 vuotta odottanut uutta paikkaa ja nyt kun olis aika jaa-a saa nähdä mitä tapahtuu. Onhan jotakin uutta myös rakennettu ruotsinkieliset saivat uudistetun lukion lisärakennuksella upealla lasiseinällä. Eikä remontti maksanut kun jotain yli 30millii ja plus satkutonni taiteeseen ja tietokoneisiin. En ole ruotsinsuomalaisia vastaan vaimoni on ruotsinsuomalainen ja lapset laitettiin käymään ruotsin kielistä koulua. Mutta jossakin mättää kyllä päättäjiä varoiteltiin liiasta velkautumisesta ja sitä kohti ollaan menossa kovaa vauhtia. Satamaan on upotettu rahaa myös baltikin halliin mutta ne maksavat joskus itsensä takaisin mutta ei auta tässä tilanteessa jos rahaa tulee milloin lie tulevaisuudessa. Ne ketkä lukee ps.ssää tai öt.tä on varmasti lukenut näistä asioista usesti kevään aikana itseäni vaan ihmetyttää miksi todella ollaan tässä tilanteessa. Miten käy kirkkorannan koulun jossa ollaan käyty koulua parakissa jo yli 20vuotta. Entä suomenkielisen lukion remontin . Saatiinhan me kuitenkin rakennettua uusi päiväkoti bambi kun vanha oli niin huonossa kunnossa jossa muistaakseni vähän säästettiin.

15

2348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenkielinen

Muistini voi pettää mutta ruotsinkielisen lukion remontti tuli eka kerran esiin 1970-luvulla. Joten kun se remontti tehtiin niin sitä asiaa oli vatvottu aika kauan.Ja huom!! Suurin osa rahoista ei tullut P:saaren kaupungilta vaan valtiolta ja eri säätiöiltä. Viimeks kun P:saaren rakennettiin ihan uusi koulu niin mikä se oli??? Länsinummi!!! Suomenkielisille. Ja ei siinä mitään väärää ole että sitä rakennettiin mutta miks sitä ei koskaan muisteta. Suomenkielisten osuu pienenee koko ajan mutta silti saatiin uusi koulu. Olen suomenkielinen ja asunut P:saaressa koko ikäni (56v) ja en ymmärrä mistä tullut käsitys että meitä suomenkielisiä jollakin tapaa sorrettaisiin täällä meidän ihanassa pikku rannikkokaupungisssa.

• Miia Manna

..tikulla silmään, joka vanhoja muistelee.

Länsinummen koulu on rakennettu 21 vuotta sitten, joten eiköhän ne rahat ole maksettu jo moneen kertaan.

"en ymmärrä mistä tullut käsitys että meitä suomenkielisiä jollakin tapaa sorrettaisiin täällä meidän ihanassa pikku rannikkokaupungisssa."

Ihan koulumaailmasta jos jatketaan, ruotsinkielinen lukio sai tietokoneet, milläs suomenkielinen saa pärjätä? Sairaalassa ei tahdo saada hoitoa omalla äidinkielellään, mikä pitäisi olla ihan itsestään selvyys. Siinä nyt muutama epäkohta mainitakseni.

• minna luomala
        Miia Manna kirjoitti:

..tikulla silmään, joka vanhoja muistelee.

Länsinummen koulu on rakennettu 21 vuotta sitten, joten eiköhän ne rahat ole maksettu jo moneen kertaan.

"en ymmärrä mistä tullut käsitys että meitä suomenkielisiä jollakin tapaa sorrettaisiin täällä meidän ihanassa pikku rannikkokaupungisssa."

Ihan koulumaailmasta jos jatketaan, ruotsinkielinen lukio sai tietokoneet, milläs suomenkielinen saa pärjätä? Sairaalassa ei tahdo saada hoitoa omalla äidinkielellään, mikä pitäisi olla ihan itsestään selvyys. Siinä nyt muutama epäkohta mainitakseni.

Täytyy olla yksinkertainen ihminen jos ei huomaa että suomenkielisiä sorretaan P:saaressa. Ristikari oli suomenkielisten ensimmäinen koulu josta taisteltiin tosi kauan. Lopputulos oli että suomenkieliset oppilaat heitettiin pellolle ja tehtiin siitä kielikylpykoulu. Ruotsinkieliset tarvitsevat lukion, mutta niin myös suomenkieliset. Se että suomenkielisten asukkaitten määrä vähenee johtuu siitä että suomenkielisenä täältä ei saa koulutusta eikä työpaikkaa. Tällä hetkellä suurimmat työnantajat ovat malmi ja kaupunki ( upm kolmas sijalla). Malmin sairaalassa suurin osa lääkäreistä ja sairaanhoitajista ovat ruotsinkielisiä ja suomenkieliset eivät sinne pääsee töihin eikä sieltä saa palvelua suomen kielellä. Kaupungin virkamiehet ovat ruotsinkielisiä ja kaupungin työntekijöistä suurin osa puhuuvat hoono soomi. Ruotsinkielisten ammattikoulu on iso palatsi mutta missä suomenkielisten ammattikoulu on??? Tosiasia on se ettei suomenkieliset kestää tätä rkp:n diktatuuria, vaan muuttavat muualle. Rkp:läiset jaksavat huutaa niitten oikeuksista mutta entäs suomenkielisten oikeudet. Rkp ajaa Pietarsaaren konkurssiin, se on fakta. Kakskielisyys ei ole enään rikkaus tälle kaupungille, vaan rasite.

• Suomenkielinen
        minna luomala kirjoitti:

Täytyy olla yksinkertainen ihminen jos ei huomaa että suomenkielisiä sorretaan P:saaressa. Ristikari oli suomenkielisten ensimmäinen koulu josta taisteltiin tosi kauan. Lopputulos oli että suomenkieliset oppilaat heitettiin pellolle ja tehtiin siitä kielikylpykoulu. Ruotsinkieliset tarvitsevat lukion, mutta niin myös suomenkieliset. Se että suomenkielisten asukkaitten määrä vähenee johtuu siitä että suomenkielisenä täältä ei saa koulutusta eikä työpaikkaa. Tällä hetkellä suurimmat työnantajat ovat malmi ja kaupunki ( upm kolmas sijalla). Malmin sairaalassa suurin osa lääkäreistä ja sairaanhoitajista ovat ruotsinkielisiä ja suomenkieliset eivät sinne pääsee töihin eikä sieltä saa palvelua suomen kielellä. Kaupungin virkamiehet ovat ruotsinkielisiä ja kaupungin työntekijöistä suurin osa puhuuvat hoono soomi. Ruotsinkielisten ammattikoulu on iso palatsi mutta missä suomenkielisten ammattikoulu on??? Tosiasia on se ettei suomenkieliset kestää tätä rkp:n diktatuuria, vaan muuttavat muualle. Rkp:läiset jaksavat huutaa niitten oikeuksista mutta entäs suomenkielisten oikeudet. Rkp ajaa Pietarsaaren konkurssiin, se on fakta. Kakskielisyys ei ole enään rikkaus tälle kaupungille, vaan rasite.

Mikä ihmeen 'miks mä en koskaan'-syndrooma täällä oikein vallitsee?

Jos sinua häiritsee se, että saat palvelua 'hoonolla soomella', muista kuitenkin se, että saat sitä omalla kielelläsi, vaikka suomenkieliset ovatkin vähemmistönä.

'Hoonoa soomea' ei näköjään ole ainoastaan ruotsinkielisillä... eräät voisivat
        tarkistaa myös oman kielioppinsa!

jk.
        Oletko milloinkaan tullut miettineeksi esimerkiksi sitä, kuka tuon ruotsinkielisen ammattikoulun oikein maksaa?

• suomalainen paree

Mun vaari teki ne rempat.

• pietarsaarelainen

Joo kun näitä juttuja lukee täällä palstalla niin kyllä porukka voi huonosti jeppiksessä ehkä itse olen sen verran sokea etten nää huonoja puolia. Mitä nyt se vahva rkp sortaa suomen kielisiä eikö ne ollut kateellisia silloin kun länsinummen koulu rakennettiin. Mitä ammattikouluun niin en uskoisi että jos täällä olisi myös suomenkielinen ammattikoulu ei varmasti toimisi koska kokkolassa on niin monta linjaa. Vuosia sitten kun etelänummen koulu rempattiin silloin annettiin niin tiukka budjeti mitä ei saanut ylittää. Mutta tuo velka summa kyllä hirvittää kauhea ajatella jos valtion virkamiehet ottaa talouspuolen hallintaan silloin ei oo kyllä kivaa. Itse suomen kielisenä en edes ajatellut pois muuttoa kun sain heti töitä aina oon viihtynyt täällä sopivan pieni kaupungi.

• Näinpäinäin.

Kaivonreunalta on helppo huudella ja räkiä alas, Suomenkielinen lukio, jossa itse opiskelen on rapakunnossa, oppilaita sairastuu luultavasti koulun huonon ilmanvaidon ja mahdollisen homeen takia, tietokoneluokassa on 3 toimivaa konetta, joista hyvällä tuurilla jokainen on käytössä (www.irc-galleria.fi), eli EI TOIVOAKAAN, että pystyisit esitelmääsi tehdä koulussa, koska muut oppilaat käyttävät kokonaisia kolmia koneita, irc-gallerian selaamiseen. ;)

Nyt on ilmastointia ruvettu kyhäämään, ties kuinka pitkän sodan jälkeen, ja niin! Tottakai! Saatiinhan me SmartBoardit(?), joita kukaan opettaja ei edes käytä.

Jaakonpäivien ohjelmien opastukset ovat ruotsinkielellä.

Jos näistä lähetään.

• kikkurapää
        Näinpäinäin. kirjoitti:

Kaivonreunalta on helppo huudella ja räkiä alas, Suomenkielinen lukio, jossa itse opiskelen on rapakunnossa, oppilaita sairastuu luultavasti koulun huonon ilmanvaidon ja mahdollisen homeen takia, tietokoneluokassa on 3 toimivaa konetta, joista hyvällä tuurilla jokainen on käytössä (www.irc-galleria.fi), eli EI TOIVOAKAAN, että pystyisit esitelmääsi tehdä koulussa, koska muut oppilaat käyttävät kokonaisia kolmia koneita, irc-gallerian selaamiseen. ;)

Nyt on ilmastointia ruvettu kyhäämään, ties kuinka pitkän sodan jälkeen, ja niin! Tottakai! Saatiinhan me SmartBoardit(?), joita kukaan opettaja ei edes käytä.

Jaakonpäivien ohjelmien opastukset ovat ruotsinkielellä.

Jos näistä lähetään.

Suomenkieliset muuttavat koko ajan pois peräkylästä ja tummat lisäntyy.

• katsottuna

Ei kai sille mitään voi että ruotsinkielinen lukio on siinä paikassa missä on ja remonttia tarvittiin. Kuten suomenkieliselle lukiolle tarvitaan. Jostain täytyy aloitaa jotta vähitellen saadaan koulut kuntoon. Tämähän toimii kuten kodissakin kaikkeen ei ole valitettavasti varaa samalla kerralla. Ruotsinkielisenä toivon todella että suomenkieliselle lukiolle löytyisi rahaa nopeasti. Kun rakentaa uutta niin aina saa helpomalla uutta varustusta kun vanhassa talossa niin tulee käymään myös silloin kun suomekielinen lukio rakennetaan.

Sivusta katsottuna on ollut yllättävä etteivät Pietarsaaren suomenkieliset itse pääsivät yhteisymmärrykseen millaiseksi ovat kouluverkkonsa halunneet. Miten ruotsinkieliset sitten voisivat tietää ja ymmärtää mitä olisi suomenkielisille parasta elleivät itse voi sopua löytää?

Jos vähän lohdutaa niin en minäkään Malmissa ole aina saanut ruotsinkielistä palvelua.

Mitä Optimaan tulee niin ei mekään hyvänä katsomme että siihen kouluun kyllä raha riitä kun kunnissa on paljon muita tarpeita. Koska mekin olemme olleet mukana maksamassa Pietarsaareen hienon rakennuksen.

• minä joka olen suome

hei
      itse asun pietarsaaressa ja minulla on lapsia. Työskentelen asiakaspalvelu ammatissa ja olen saanut kokea moneen kertaan sen mitä on olla suomalainen ruotsalaisten joukossa. Osaan puhua ruotsia melko hyvin, mutta joidenkin mielestä en tarpeeksi hyvin. Olen ymmälläni siitä miten huonosti ruotsinkieliset käyttäytyy meitä suomenkielisiä kohtaan. Ihmettelen syvästi missä on se paljon puhuttu suvaitsevaisuus ruotsinkielisten osalta??? Kaikki mitä täällä mainostetaan kaksi kielisinä niin on vain ruotsinkielellä :( (tietenkin poikkeuksi on )
      Niin ja mitä tulee lukioon joo suomenkielisten lukio on rapa kunnossa, niin kuin muukin koulutus suomenkielisten päivähoito on rapa kunnossa. Mutta suurin syy on meissä itsessämme ME EMME VAADI!!!
      Tulkaa ihmiset ihmeessä käymään tässä kaupungissa niin kyllä huomaatte heti mistä kirjoitamme. Tämä kaksi kielisyys olisi rikkaus jos molemmat osapuolet hyväksyisivät toisensa, Mutta koska ruotsinkieliset kuvittelee olevan parempia niin se ei toimi.
      Minulla käy vain sääliksi niitä lapsia joille opetetaan vain yksi kieli ja se on ruotsi niin miten ne kommunikoi kun ajavat pietarsaaresta pois päin 50km
      P:S Täällä olisi hyvä olla kunnanvaltuustoss kieli kiintiöt niin ei pääsisi yksi kieliset hallitsemaan :D

• Antikommari

Mitä te täälä saitilla huuatte, tehkää helekatti jotaki asialle. Pistäkää vaikka mielenosotus pystyyn !! Kunnon vihervasurikommaribileet niin että toverit kääntyvät haudoissaan..... :):):)

• jj-not-lehto

Karsea tosiasia on se, että 10 vuoden aikana täältä Pietarsaaresta on muuttanut pois 37 (kolmekymmentäseitsemän) kertaa enemmän Suomenkielisiä kuin Ruotsinkielisiä.

Tarvitseeko perustella vielä paremmin??

• Larsmo är för bögar

Larmolaiset käyttää meidän kaupunkia eikä maksa tänne veroja.

• Lars små

Joo mutta Larsmossa on kivoja gimmoja.

• #SWAG

#YOLO

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7253
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4400
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3462
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      506
      3165
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2112
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1763
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1701
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1485
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe