14v tytöllä menkat myöhässä

vesikenguru

Olen siis 14 vuotias tyttö. Minulla kuukautiset alkoivat jossai 10 vuoden iässä. Ne ovat olleet siitä asti aika epäsäännölliset.

Minua huolestuttaa nyt se että ne ovat 1kk 1vk myöhässä. Minulla on myös ennen ollu sama ongelma, mutta silloin ne olivat 2kk myöhässä, muistaakseni.

Pelkään etteivät ne alakkaan ja että en voi saada lapsia kun ne ovat myöhässä. Olen stressannut, mutta olen yrittänyt olla rauhallinen.

Mitä teen? Enkö saa lapsia vanhempana jos kuukautiseni eivät ala? Auttakaa!

Tämä olisi tärkeää minulle.

Kiitos, kaikille ketkä vastaavat.

37

6496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivästykseen

      Kuukautisten viivästyminen voi johtua monesta syystä. Yleisin on raskaus, mutta sinä et ilmeisestikään sitä epäile.
      Stressi on yksi syy. Sitten tulevat muutokset ruokavaliossa ja esimerkiksi voimakas laihtuminen tai raudanpuute.

      Huolehdi siis, että saat riittävästi unta, ravintoa ja liikuntaa.

      Jos kuukautisia ei kuulu puoleen vuoteen, niin ota yhteyttä lääkäriin. Ne voidaan lääkkeillä käynnistää uudellen.

      • aneeminenmenkoilla

        Tämä on vanha ketju, mutta raudanpuute ei vaikuta menkattomuuteen tai aiheuta sitä.


    • myöhästyminen

      ei tee sinua hedelmättömäksi. Ole huoleti ja odottele rauhassa menkkoja!

      • stressaa

        Yksi syy on myös nopea painon putoaminen en siis meinaa että jos 10kg ylipainonen tiputtaa ne 10kg pois vaan et jos on ns. normaalipainoinen ja laihduttaa itteensä vaik 5 kiloa nopeasti niin menkat saattaa jäädä pois.. Ittelläni kuukautiset on vaan 3 päivää ja olen alipainoien/normi painoinen.
        Kuulostaa oudolta et menkkas olis ollu viimeset 4 vuotta epäsäännölliset? Eikö ne yleensä tuu säännölisiks viimestään 1 vuoden kuluttua ekasta vuodosta?


      • ihan niinkään
        stressaa kirjoitti:

        Yksi syy on myös nopea painon putoaminen en siis meinaa että jos 10kg ylipainonen tiputtaa ne 10kg pois vaan et jos on ns. normaalipainoinen ja laihduttaa itteensä vaik 5 kiloa nopeasti niin menkat saattaa jäädä pois.. Ittelläni kuukautiset on vaan 3 päivää ja olen alipainoien/normi painoinen.
        Kuulostaa oudolta et menkkas olis ollu viimeset 4 vuotta epäsäännölliset? Eikö ne yleensä tuu säännölisiks viimestään 1 vuoden kuluttua ekasta vuodosta?

        Kuukautiskierto voi olla epäsäännöllinen vaikka koko elämän.


    • mmmmmmmmmmmme

      Moi! Olen itsekki 14 vuotta ja mullakin ei ole yli kuukauteen tullut uusi vuoto. Olin sisäisesti paniikissa enkä tiennyt syytä. en vieläkään tiedä. odottelen tässä mutta ei merkkiäkään. raskaus ei voi olla syy mulla ainakaan koska ei minulla ole kumppania enkä ole sen tyyppinen ihminen joka semmoista tekisi. et ole ainoa.

      • uygtrf

        Eli siis mäki oon 14 w, ja mullakin on menkat myöhäs... en oo aatellu kauheesti tätä asiaa, koska sitte mul tulee mielee kauhee stressi, et jos nei sitte tuukkaa...


      • missukkatyttö
        uygtrf kirjoitti:

        Eli siis mäki oon 14 w, ja mullakin on menkat myöhäs... en oo aatellu kauheesti tätä asiaa, koska sitte mul tulee mielee kauhee stressi, et jos nei sitte tuukkaa...

        Heippa tytöt. Nyt olkaa ihan rauhallisesti. Naisen elämä on vähän tuollaista, että kuukautiskierto voi välillä tehdä häränpyllyä. Tietysti se huolettaa, mutta se on ihan normaalia. Minä olen jo 30 vuotias ja vieläkin kierrot todella epäsäännöllisiä, eli se ei ole iästä kiinni mutta täysin normaalia.
        Eli olkaa huoletta. Jos näyttää siltä ettei puoleen vuoteen ole tullut menkkoja, kannattaa käydä lääkärissä ihan vain varmistamassa ettei ole mitään hätää.


      • Loost

        Siis itsellänikin kuukautiset nyt vasta okei, muutaman päivän myöhässä, mutta silti huolestun, sillä aina on ollu säännölliset.. ;// olen itsekkin siis 14.v.
        Mulla ei ainakaan raskaus ole syynä, mutta voisko johtua masennuksesta tai syömättömyydestä/raudan puutteesta? :o
        vastauksia kiitos minullekkin.


      • Hater

        Miks ihmiset haluu et niitten menkat alkaa ne on vaa elämän pilaama asia?


    • ninnimoi

      moi, mä oon 12v ja mul on menkat myhäs noin vko

      • tulevat joskus

        12-vuotias.
        Et kerro, milloin kuukautiset ovat sinulla alkaneet. Todennäköisesti sinulla on vielä nuoruudesta johtuvaa heittelyä hormonitoiminnassa.

        Kuukautiset eivät kaikilla aikuisillakaan tule säännöllisesti.

        12-vuotias voi ihan huoletta odotella monta kuukautta, jopa vuoden seuraavia kuukautisia, jos hän ei epäile raskautta (toivottavasti ei) ja jos hänellä ei ole mitään kipuja ja pahanhajuisia vuotoja ym. oireita.


      • Anonyymi

        Siis mul on täysin sama😁


    • 14 vuotiaana

      Olen 14 vuotias, ja minulla vasta alkoivat menkat. Olen kuitenkin kuullut, että kuukautiset voivat jäädä pois, jos olet sairastunut anoreksiaan. Kannattaa sanoa asiastasi heti vanhemmille. En halua huolestuttaa! Uskon, että tuo on vielä ihan normaalia :)

      TSEMPPIÄ

    • Kommaaja

      Juu moi ite täytän koht 14wee ja mulki on 2kkmyöhäs menkat mut kun luin näitä kommentteja niin ei enää stressaa ja nii:)

    • Neljätoistavuotiastyttö

      Todellaki myöhässä tää mun kommentti mut ajattelin nyt vähä tänne kirjotella:). Itellä kuukautiset myöhässä n.2,5 kuukautta en usko että mistään vakavasta on kyse, varmaan vaan epäsäännölliset?. Onhan tää jonku verran stressannu etteikö ne enää alakkaan. Noh sitä odotellessa:)!

    • Jokutyttöne

      Haha,itekki 14 w ja menkat muutaman päivän myöhässä :D luin näitä nii ei enää stressaa ollenkaan! :) .......
      Paitsi se et milon ne alkaa kuiteski vaan yks kaks ;D

    • Muumimamma1233

      Moi! Mä oon 12 vuotias tyttö jolla pitäisi olla tässä kuussa 10 kerta kun on menkat, mutta ne on nyt pari päivää myöhässä, enkä tiedä mistä se johtuu. :(
      (En voi olla raskaana.)

      • pliiiiiiiiseioovakavaa

        no c'moon sul on vast alkanu nii ei ne nyt ookkaa ihan täsmälleen säännölliset. Mulla alko noin kaks ja puol vuot sit (eli mullaki suht vasta) niin mulla voi vielki heittää yli viikolla joten relax!! oon siis 14


      • tytteli44

        Ihan normaalia koska ihan alussa kun ne alkaa ni menkat ovat tosi epäsäännölliset


    • zxccvbnn

      Tytöt-odotelkaa rauhassa! Naisten elämässä pitää olla tälläistä ihanaa jännitystä!! Ei mitään hätää! 14v.n hormonit ei ole vielä tasaantunut joka kuiseen vuotoon. Pitäkää vaan huoli,että pojan ja tytön välinen sukupuoli yhteys kuuluu avioliittoon! Ei ole leikin asia,vaan pitää ottaa vastuu!

    • Joku14v

      Itelläki 3 päivää myöhäs ja alko vast kk sit et varmaa epäsäännölliset vaa näi alussa

      • tytteli44

        Menkat ovat alussa tosi epäsäännölliset koska mä oon 14 v ja mulla pitäis tässä kuussa olla 7 kertaa Menkat ja ne on myöhässä 2 päivää


    • 12v

      Mä oon 12v ja yli 4kk myöhäs.Mut luin näit nii vissii iha normii?

      • Stressaaja

        Joo ellet oo harrastanut suojaamatonta seksiä?


    • Stressaaja

      No siis mä oon 14 täytin tos huhtikuussa ja mulla on ny vasta päivän myöhässä ja stressaan tosi paljon olen harrastanut seksiä vain kerran tässä ehkä 2-3kk sitten (vahva pilleri oli käytössä ja sitten durexin kondomeja eivät hajonneet) ja pelkään silti että olen raskaana vaikkei oireitakaan ole oikeastaan ollut! Raskaustesti tehty kahdesti ja negaa näytti:( ja minun elämäntilanteeni on todella vaikea ja stressaava kun äitini kanssa ei voi jutella mistään ja hän ei vaikuta välittävän ollenkaan (asun äidillä) ja mietin että stressin takia ne menkatkin saattavat jäädä mutta olen todella herkkä ja pelkään kaikkea niin en tiedä mikä auttaisi rentoutumaan?

    • Menkatonperseestä

      Täytin just kesäkuussa 15v ja eikä menkkoja ole kuulunut, mutta mun hyvällä tuurilla ne alko 3pv enne mun rippileiriä👌. Ja mun kaveri sano et ne ei sit oo säännölliset vielä ja nyt mulla on pe/la konfirmaatio ja taas mun hyvällä tuurilla ne alko eilen (26p) Ja sillon kun ne ei ollu vielä alkanut mä niin toivoin et ne alkais..mut oikeesti mua vituttaa nyt ihan sikana 🙈

    • Ronskuee

      Mä ole 14 mulla on noin 2kk myöhässä. Mun kukautiskierto oli ennen normaali nyt se on aina noin 2kk myöhässä. Mitä pitäs tehdä? Mulla kyllä alko yks sydänlääke/mikreeni

    • Honey1234

      Sori myöhäs mut mä oon 12v koht 13. Mulla myöhäs jo viikko ja yks päivä. Alkanu vappuna et onks normaalii et on myöhäs? :/

      • tytteli44

        Normaalia


    • tytteli44

      Ihan normaalia koska menkat ei oo heti säännölliset. Stressi voi aiheuttaa menkkojen myöhästymistä

    • Anonyymi

      Moi olen 12 vuotias tyttö. Ja minulla kuukautiset alkoi 10-11 vuoden iässä ja nytten kuukautisia ei ole näkynyt 2-3 kuukauteen

    • Anonyymi

      Mulla on kuukautiset viikon myöhässä ja oon 12v. Mulla on ollu menkat kaks kertaa

    • Anonyymi

      Koita ajatella jotain kivaa. Ei kannata murehtia menkoista. Kyllä ne sieltä tulee ihan pian.

    • Anonyymi

      Miten oppis varautumaan menkkoihin ku ne on epäsäännölliset. Et sillee nice:) ps.oon 12v ja mul alko menkat tammikuussa ja on ollu ny kaks kertaa:D

    • Anonyymi

      Tollasia paskoja kotiini laske, mene kuule helvettiin. Saatanan lihtakinttu pyöritä siellä pilluas.

      • Anonyymi

        Nää on tosi epäsäännöllisiä viestejä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe