Pahoinpitely

asdasdasdasdasd

Kaveri pahoinpiteli mut niin että tuli hammas huulesta läpi ja leuka hampaat kipeenä.

Lääkäri sanoi, että arpi jää, joten korvausvaatimukset olis ilmeisesti sitten kivusta ja särystä sekä pysyvästä kosmeettisesta haitasta?

Kannattaako viedä sovitteluun ja millaista korvausta tästä voi pyytää?

21

4785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öalsf

      Googlaa semmoinen opus kun "Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suosituksia", löytyy oikeusministeriön sivulta pdf:nä. Kirja johon on koottu oikeuskäytäntöä eri vammojen korvausten suhteen.


      >Kannattaako viedä sovitteluun

      Missä vaiheessa asia on nyt, onko asiasta tehty rikosilmoitus niin että on poliisin tutkittavana?

      • asdasdasdasdasdasdasd

        Ei ole tehty rikosilmoitusta, mutta eikös se pitäis joka tapauksessa tehdä vaikka meneekin sovitteluun? Tapauksesta on kuitenkin alle 12h niin ei tässä hirveitä ole kerennyt.


      • sovitteluun
        asdasdasdasdasdasdasd kirjoitti:

        Ei ole tehty rikosilmoitusta, mutta eikös se pitäis joka tapauksessa tehdä vaikka meneekin sovitteluun? Tapauksesta on kuitenkin alle 12h niin ei tässä hirveitä ole kerennyt.

        Rikos menee yleensä sovitteluun sen jälkeen kun siitä on kirjattu rikosilmoitus ja molemmat osapuolet on kuulusteltu ja molemmat ovat hyväksyneet sovittelun.


      • pidä puolesi...
        asdasdasdasdasdasdasd kirjoitti:

        Ei ole tehty rikosilmoitusta, mutta eikös se pitäis joka tapauksessa tehdä vaikka meneekin sovitteluun? Tapauksesta on kuitenkin alle 12h niin ei tässä hirveitä ole kerennyt.

        tekemään rikosilmoitus poliisille äläkä enää aikaile. Toivottavasti olet käynyt lääkärissä heti vammojasi näyttämässä, sillä se on hyvin tärkeää. Siis poliisin pakeille viipymättä tekemään rikosilmoitus ja vaatimaan pahoinpitelijälle tuomiota, eikä mitään sovitteluja.


      • Anonyymi
        pidä puolesi... kirjoitti:

        tekemään rikosilmoitus poliisille äläkä enää aikaile. Toivottavasti olet käynyt lääkärissä heti vammojasi näyttämässä, sillä se on hyvin tärkeää. Siis poliisin pakeille viipymättä tekemään rikosilmoitus ja vaatimaan pahoinpitelijälle tuomiota, eikä mitään sovitteluja.

        Kyllä poliisit joutuu paljon tekemisiin mamujen kanssa en yhtään ihmettele kun poliisit on rasisteja. Eläin osaa käyttäytyä mutta mamut aivan eri asia minne on käytöstavat hävinneet. Hyi helvetti


    • 420

      Miksi meinaat sotkea asiaan virkavallan jos meinaat kuitenkin asian viedä sovitteluun? Haloo, mitä verorahijen tuhlausta. Jos haluat rahaa pahoinpitelystä, niin pyydä suoraan kaveriltasi rahat. Jos ei onnistu muuten, niin uhkaa rikosilmoituksella. Mutta älä nyt mene mitään ilmnotuksia tekemään jos asian kuitenkin meinaat sovitella. Järki käteen, ennenkuin huudetaan virkavaltaa apuu.

      • Uhrina ollut

        pahonpitelyn uhrille on todella härskisti väärä. Poliisisille on tehtävä rikosilmoitus viipymättä ja lääkäriltä oltava lausunto vammoista. Koskaan ei tiedä miten vammat voivat vaivata elämän aikana ja että saa korvaukset vammojen aiheuttajalta, on hyvin tärkeää tehdä rikosilmoitus poliisille, joka esitutkinnan jälkeen menee syyttäjälle syyteharkintaan.


    • kokemanni

      tapauksessa suostu sovitteluun. Vaadi pahoinpitelijälle tuomiota ja vahingonkorvausta kivusta ja särystä, sekä henkisestä kärsimyksestä ja tietysti myös kosmeettisesta pysyvästä haitasta. Olen itse ollut pahoinpitelyn uhrina ja pahoinpitelijä joutui maksamaan minun lakimiehen palkkiot, oikeuskulut, lääkärinpalkkiot, sakot ja minulle korvauksia kivusta ja särystä. Sovittelussa pahoinpitelijä ei välttämättä joudu lainkaan syytetyksi ja jää ilman tuomiota. Mielestäni on tärkeää, että pahoinpitelijä saa rangaistuksen tuomioistuimessa, että hän muistaa paremmin mitä on tullut tehdyksi. Omasta kokemuksestani tiedän, että henkinen kärsimys on todella raastavaa, kun on joutunut pahoinpidellyksi, vaikka fyysiset vammat ajanoloon helpottavatkin. Olen sitä mieltä, että juuri henkisistä kärsimyksistä voit olla vailla tuhansia euroja, tai jopa paljon enemmänkin. Fyysiset vammat ovat pitkälti hinnoiteltuja, tosin paljon alakanttiin.

      • h lääk

        Olen hieman myöhässä vastauksessana, mutta hammasläkärinä haluan kuiten vielä varoittaa kaikkia, jotka joutuvat pahoinpitelyn kohteeksi.

        Ns. luuvitonen saattaa aiheuttaa hampaan lohkeaman, jonka korjauskulut ovat ehkä parisataa euroa. Sitten tehdään sovittelu ja löyjä maksaa lääkärikulut ja sekä uhri että lyöjä toteavat, ettei heillä ole vastaisuudessa mitään vaatimuksia toisilleen. Ja piste.

        Vuoden kuluttua havaitaan, että kolme etuhammasta on irtoamassa (oikein tyypillinen jälkikompikaatio) ja kustannukset hoidosta tulevat olemaan 6000 Euroa. Jee...

        Arvatkaa kuka maksaa. Uhri.

        Mikäli asia olisi viety loppuun asti käräjillä, löyjä maksaisi hammasremontit hamaan hautaan, ja ellei hänellä ole rahaa, maksaa Valtionkonttori.


      • been there
        h lääk kirjoitti:

        Olen hieman myöhässä vastauksessana, mutta hammasläkärinä haluan kuiten vielä varoittaa kaikkia, jotka joutuvat pahoinpitelyn kohteeksi.

        Ns. luuvitonen saattaa aiheuttaa hampaan lohkeaman, jonka korjauskulut ovat ehkä parisataa euroa. Sitten tehdään sovittelu ja löyjä maksaa lääkärikulut ja sekä uhri että lyöjä toteavat, ettei heillä ole vastaisuudessa mitään vaatimuksia toisilleen. Ja piste.

        Vuoden kuluttua havaitaan, että kolme etuhammasta on irtoamassa (oikein tyypillinen jälkikompikaatio) ja kustannukset hoidosta tulevat olemaan 6000 Euroa. Jee...

        Arvatkaa kuka maksaa. Uhri.

        Mikäli asia olisi viety loppuun asti käräjillä, löyjä maksaisi hammasremontit hamaan hautaan, ja ellei hänellä ole rahaa, maksaa Valtionkonttori.

        Minulla on vielä vuosia pahoinpitelyn jälkeen jatkuvia hammasongelmia. Kyseessä oli omalta puoleltani työtapaturma, joten vakuutusyhtiön olettaisi korvaavan kuluja, vaan eipä korvaa. Useimmiten vetoavat siihen, että hampaassa on ollut jo valmiiksi esim. reikä. En jaksa enää taistella vakuutusyhtiön kanssa.
        Sovittelussakin juttu kävi ja sain vaatimani korvaukset, jotka olivat pienet tekijän iän vuoksi. Eivätpä ne pitkälle riittäneet.

        Neuvoni on, että viekää aina kaikki pahoinpitelyt oikeuteen asti, sovittelu ei kannata ja on lisäksi traumaattinen tapahtuma.


      • aa, vt
        h lääk kirjoitti:

        Olen hieman myöhässä vastauksessana, mutta hammasläkärinä haluan kuiten vielä varoittaa kaikkia, jotka joutuvat pahoinpitelyn kohteeksi.

        Ns. luuvitonen saattaa aiheuttaa hampaan lohkeaman, jonka korjauskulut ovat ehkä parisataa euroa. Sitten tehdään sovittelu ja löyjä maksaa lääkärikulut ja sekä uhri että lyöjä toteavat, ettei heillä ole vastaisuudessa mitään vaatimuksia toisilleen. Ja piste.

        Vuoden kuluttua havaitaan, että kolme etuhammasta on irtoamassa (oikein tyypillinen jälkikompikaatio) ja kustannukset hoidosta tulevat olemaan 6000 Euroa. Jee...

        Arvatkaa kuka maksaa. Uhri.

        Mikäli asia olisi viety loppuun asti käräjillä, löyjä maksaisi hammasremontit hamaan hautaan, ja ellei hänellä ole rahaa, maksaa Valtionkonttori.

        Asianajaja vastaa lääkärille

        Minäkin olen myöhässä, mutta haluan kommentoida myöhempiä lukijoita ajatellen.

        Pahoinpitelyä koskevassa sovittelussa oli sovittu, ettei asianomistajalla ole rangaistus- eikä korvausvaatimusta. Syyttäjä ajoi rangaistusvaatimusta oikeudessa noin vuoden kuluttua pahoinpitelystä.Tällöin asianomistaja vaati vastaajalta vahingonkorvaukset niistä vahingoista, jotka olivat ilmenneet vasta sovittelun jälkeen (mm pysyvä kosmeettinen haitta). Vastaaja tuomittiin maksamaan ja asianomistaja teki korvaushakemuksen valtiokonttorille, koska vastaaja tiedettiin varattomaksi.

        Kun kyseessä on mahdollinen hammasvahinko, ei kannata suostua sovitteluun.

        Jos sovitteluun on kuitenkin suostunut ja jos sen jälkeen ilmenee, että kolme hammasta on irtoamassa, on syytä kääntyä paitsi hammaslääkärin, myös asianajajan puoleen. Uhrilla on mahdollisuus panna vireille myös rikosasiasta erillinen vahingonkorvauskanne.


      • EiLeikinAsia
        h lääk kirjoitti:

        Olen hieman myöhässä vastauksessana, mutta hammasläkärinä haluan kuiten vielä varoittaa kaikkia, jotka joutuvat pahoinpitelyn kohteeksi.

        Ns. luuvitonen saattaa aiheuttaa hampaan lohkeaman, jonka korjauskulut ovat ehkä parisataa euroa. Sitten tehdään sovittelu ja löyjä maksaa lääkärikulut ja sekä uhri että lyöjä toteavat, ettei heillä ole vastaisuudessa mitään vaatimuksia toisilleen. Ja piste.

        Vuoden kuluttua havaitaan, että kolme etuhammasta on irtoamassa (oikein tyypillinen jälkikompikaatio) ja kustannukset hoidosta tulevat olemaan 6000 Euroa. Jee...

        Arvatkaa kuka maksaa. Uhri.

        Mikäli asia olisi viety loppuun asti käräjillä, löyjä maksaisi hammasremontit hamaan hautaan, ja ellei hänellä ole rahaa, maksaa Valtionkonttori.

        Tällainen seikka on todella hyvä tietää. Kiitos kun kerroitte! Lisäksi päässä saattaa ilmetä myöhemmin lievä aivovamma, mitä alkuun ei huomata. Tästä saattaa tulla lopunikäinen vamma joka vaikeuttaa esimerkiksi sitä, minkä ammatin voi valita ja pystyykö opiskelemaan vaikeampaa oppimismateriaalia, ja joutuuko luopumaan nykyisestä ammatistaan, muisti ja käsityskyky saattavat huonota ja tila olla etenevä. Tällaiset asiat huomataan usein vasta vuosien saatossa, koska pienestä nyrkiniskusta ei voida jokaiselle tehdä kalliita magneettikuvauksia päähän ja aivoihin "varmuuden vuoksi".

        Kiinostaisi tietää, miten sovittelua tekevät palkatut tai vapaaehtoiset huomioivat nämä mahdollisuudet, jotka paljastuvat vasta tulevaisuudessa, sopimuksia tehdessään ?

        Jos kuvatun kaltainen tapahtuma ilmenisi, silloinhan olisi asiakkaalla tietienkin mahdollisuus viedä tämä asia oikeuteen ja pyytää korvauksia sovittelijoilta tai toimistolta, jollei sovittelutoimistolla ole heitä kohtaan ns. isännänvastuuta työnantajana. Kaikki sovittelijat eivät ole työsuhteessa sovittelutoimistoon vaan suurin osa on vapaaehtoisia sovittelijoita.


    • tregory pekkiläinen

      Pätee Hammurabin laki silmäsilmästä hammashampaasta.Elä tosiaan sekota poliisia turpaan vaan,että tukka lähtee.

    • josvähänapujasais

      Noista korvausvaatimuksista kyselis, kun meikäläinen pahoinpideltiin tuossa puolisen vuotta sitten ja nyt oli kuulustelut ja poliisin kanssa päädyttiin siihen lopputulokseen, että kokeillaan sovittelua ja jos se ei onnistu, niin sitten mennään oikeuteen, mutta niin..
      Pahoinpitelystä (nyrkki kasvoihin ja heitti isolla tuolilla-> mustelmia ja kipuja parisen kuukautta) niin mitä korvaussummia siitä kannattaisi/voisi pyytää? Kun mun tietämys loppuu oikeastaan juurikin noihin amerikkalaisiin leffoihin, joissa ollaan oikeudessa ja saadaan kauheita summia.
      Mikä olisi semmoinen realistinen summa, mitä siihen kannattaisi laittaa, kun ei oikeasti ole minkäänlaista tietoa :D

      • Hei

        Voit soittaa vahingonkorvausasioissa Rikosuhripäivystyksen juristin puhelinneuvontaan p. 0203 16117 ma-to klo 17-19 tai lähimpään palvelupisteeseen virka-aikana. Yhteystiedot löytyy osoitteesta www.riku.fi

        Ystävällisin terveisin
        Rikosuhripäivystys


      • ei vittu mää repesin tälle. "kaveri pahoinpiteli mut" rehellisesti sanottuna onko se kaveri jos se pahoinpitelee. siis ei vittu.


    • JK

      KYLÄ KANNATTAA

      • jevkeni

        Sain nyrkistä silmään sanaharkan jälkeen yllättäen,kieltäydyin sovittelusta,riittäkö näyttö?mutta ei asia varmaan mene tästä oikeuteen,? viikon oli silmämustana.


    • Anonyymi

      Kyllä kannattaa maahanmuuttoa lisätä kun väkivalta kasvaa koko aika miksi näitä piruja ei lähetetä kotimaahan värin perusteella tietää kotimaan. Ei näitä piruja kannata suojella. Vai alotetaanko kotoutus siihen kyllä löytyy rahaa ja mitään hyötyä ei ole

    • Anonyymi

      koulutoverini hakkaa minua joka pv koulussa turun ammatti-instituutissa ruiskadun kampuksessa, olen tavannut hänta pari kertaa ja hän hakkaa minua joka päivää, auttakaa minua en osaa toimia ASAP. #pahoinpitely #koulukiusaus #olenraskaana #seksuaalinenhäirintä

      • Anonyymi

        TÄMÄ ASIA ON VITSI!!!TÄMÄ ASIA ON VITSI!!!TÄMÄ ASIA ON VITSI!!!


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe