suonikohjut 21vuotiaalla naisella

surullinen suonekas

Ongelmani on siis hyvin näkyvät suonet ja suonikohjut jaloissa. Kärsin niistä henkisesti ja hieman ehkä fyysisestikin, ne eivät ole kipeät mutta jalkani kipeytyvät helposti jos joudun seisomaan pitkään.
Onko kellään kokemusta suonikohjuista, millä oireilla leikkaukseen pääsee? ja muita neuvoja?
Minusta on huolestuttavaa se että näin nuorena on näkyvät ja pullistelevat suonet, ja ne ovat iso haitta itsetunnolleni.

57

15856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa-

      Viralliset, maanlaajuiset julkisen puolen leikkauskriteerit suonikohjuille ovat:
      Perusteet (yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet) 2:
      * Leikkaushoito on aiheellinen vaikeusasteissa C4–6.
      o Laskimotautiin liittyviä ihomuutoksia, kuten pigmentaatio tai ihottuma (C4)
      o Ihomuutokset ja parantunut säärihaava (C5)
      o Ihomuutokset ja säärihaava (C6)
      o Vuotava kohju tai laaja laskimotulehdus (tromboflebiitti).
      * Lievemmissä vaikeusasteissa (C2: suonikohjuja, C3: turvotusta ilman ihomuutoksia) leikkaushoitoa puoltaa merkittävä toiminnallinen haitta.


      Pelkkä kosmeettinen haitta ei siis riitä, vaan pitää olla ihon värin muutoksia tai pinnallisia laskimotulehduksia. Jonkin verran näissä kriteereissä on kuitenkin paikallista joustoa. Yleensä julkisella puolella hoitona on leikkaus, mutta yksityisellä on myös mahdollista vaahtohoito. Jos oireesi eivät leikkauskriteereitä täytä, ja haitta on kosmeettinen, kannattaa yksityispuolella asioida, esim. verisuoni- tai plastiikkakirurgilla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Suonikohjujen hoito - https://nplink.net/z4z9w19z
        Kärsin suonikohjuista jo hyvin nuorena. Minun tapauksessani syynä oli ylipaino (jonka kanssa kamppailen edelleen). Tämän mahtavan tuotteen ansiosta olen kuitenkin päässyt eroon suonikohjuista.


    • vinkki.

      Suonikohjuthan ovat keuhkoklamydiabakteerin aiheuttamia.. se bakteeri on yhdistetty sydän & verisuonitauteihin muutenkin. Pubmedistä löytyy varmaan jo lähes 1000 tutkimusta kun tekee haun sanoilla Chlamydia pneumoniae cardiovascular. Minun tädillänikin oli suonikohjuja, ja sai lopulta MS-taudinkin - sama bakteeri on myös yhdistetty tähän tautiin, lue vaikka tätä esitystä:
      http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/keuhkoklamydia-ja-ms-tauti-t39756.html

      Eikun kunnolliset antibioottikuurit, niin johan helpottaa. Ja mikään 5 päivän Zithromax kuuri ei tosiaan riitä.. tai oikeita lisäravinteita. Usko pois, ei lääketiede tätä ongelmaa osaa hoitaa oikein. Suonikohjut lisäksi uusivat helposti, jos niitä rupeaa kirurgisesti poistamaan. Mutta jos poistat sen bakteerin, eivät taatusti tule uusimaan, eikä sinulle sitten tule lisää harmeja myöhemmin elämässä. Huomaa että sama bakteeri on myös yhdistetty Alzheimerin tautiin:
      http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/keuhkoklamydia-ja-alzheimerin-tauti-t39658.html

      • Miss Miagi

        Mistä olet löytänyt tiedon, että suonikohjut olisivat keuhkoklamydiabakteerin aiheuttamia?
        Useilta lääketieteen sivuilla lukee näin; " Suonikohjujen aiheuttaja:


        Kaikissa elimistön pinnallisissa laskimoissa on läpät, jotka estävät veren virtaamisen takaisin. Jos läppä on viallinen, se laskee verta molempiin suuntiin. Kun veri pääsee virtaamaan väärään suuntaan, pystyasennossa verenkierron hydrostaattinen paine pullistaa laskimoa. Mitä useampia perättäisiä läppiä on epäkunnossa, sitä suuremmaksi hydrostaattinen paine kasvaa, kunnes kehittyy suonikohju. Alaraajoissa on ns. pinnallinen ja syvä laskimojärjestelmä.

        Syvä laskimojärjestelmä saattaa vaurioitua, yleensä syvän laskimotukoksen vuoksi, ja tämä voi johtaa paikalliseen paineen nousuun laskimoverenkierrossa. Tällöin, vaikka pinnalliset läpät olisivatkin olleet ehjät, syvästä laskimojärjestelmästä tuleva paine aiheuttaa aikaa myöten suonikohjutaudin. Eli suonikohjutaudin alkusyy löytyy läppien toimimattomuudesta.

        On olemassa useita syitä, jotka voivat johtaa läppien toimimattomuuteen; yleisimpiä ovat pinnallinen laskimotulehdus, läppien vaurioituminen vamman vuoksi, leikkausten jälkitilat, ylipaino, seisomatyö, synnytykset sekä vähäinen liikunta. "


      • tästä.
        Miss Miagi kirjoitti:

        Mistä olet löytänyt tiedon, että suonikohjut olisivat keuhkoklamydiabakteerin aiheuttamia?
        Useilta lääketieteen sivuilla lukee näin; " Suonikohjujen aiheuttaja:


        Kaikissa elimistön pinnallisissa laskimoissa on läpät, jotka estävät veren virtaamisen takaisin. Jos läppä on viallinen, se laskee verta molempiin suuntiin. Kun veri pääsee virtaamaan väärään suuntaan, pystyasennossa verenkierron hydrostaattinen paine pullistaa laskimoa. Mitä useampia perättäisiä läppiä on epäkunnossa, sitä suuremmaksi hydrostaattinen paine kasvaa, kunnes kehittyy suonikohju. Alaraajoissa on ns. pinnallinen ja syvä laskimojärjestelmä.

        Syvä laskimojärjestelmä saattaa vaurioitua, yleensä syvän laskimotukoksen vuoksi, ja tämä voi johtaa paikalliseen paineen nousuun laskimoverenkierrossa. Tällöin, vaikka pinnalliset läpät olisivatkin olleet ehjät, syvästä laskimojärjestelmästä tuleva paine aiheuttaa aikaa myöten suonikohjutaudin. Eli suonikohjutaudin alkusyy löytyy läppien toimimattomuudesta.

        On olemassa useita syitä, jotka voivat johtaa läppien toimimattomuuteen; yleisimpiä ovat pinnallinen laskimotulehdus, läppien vaurioituminen vamman vuoksi, leikkausten jälkitilat, ylipaino, seisomatyö, synnytykset sekä vähäinen liikunta. "

        "On olemassa useita syitä, jotka voivat johtaa läppien toimimattomuuteen; yleisimpiä ovat pinnallinen laskimotulehdus, läppien vaurioituminen vamman vuoksi, leikkausten jälkitilat, ylipaino, seisomatyö, synnytykset sekä vähäinen liikunta. "

        Ei ole olemassa tutkimuksia siitä että erityisesti keuhkoklamydia aiheuttaa suonikohjuja, mutta bakteeri liittyy vahvasti sydän & verisuonitauteihin, sekä vaskulaarisiin muutoksiin (myös esim. vaskulaarinen dementia). Luulisi että vammoilla ei ole mitään tekemistä bakteeri-infektion kanssa, mutta näin ei ole, sillä keuhkoklamydiabakteeri haittaa myös vammojen korjaantumista. Esim. kaatuminen ja aivojen vammautuminen -> Alzheimerin tauti voi puhjeta, liikenneonnettomuudet -> fibromyalgia.

        Bakteeri on muuten yleensä oireeton. Muut syyt mitkä esitetään että johtavat suonikohjuihin vaativat lisäselityksiä miksi ne yleensä johtavat suonikohjuihin, joten ne voi hyvin laittaa kys. bakteerin piikkiin.

        Parhaiten suonikohjuihin tehoaa esim. anti-klamydiaalinen antibioottihoito, mutta jos pelkkiä oireita haluaa parantaa, niin pyknogenolista on tutkimus, että auttaa selkeästi suonikohjuihin sekä ulkoisesti että sisäisesti otettuna:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16327946
        Sitä saa ostaa mm. terveyskaupoista. Pyknogenolin pitäisi auttaa myös muihin vastaaviin ongelmiin kuten peräpukamiin.


      • bakteerista...

        mutta "Suonikohjut lisäksi uusivat helposti, jos niitä rupeaa kirurgisesti poistamaan."
        Moni käyttää tätä sanontaa. Kun minulta on leikattu jokin kohju, ei se uusi, sehän on poistettu. Se, että sairastaa suonikohjutautia, aiheuttaa uusien laskimosuonten laajenemisen.


    • lapsena

      Et lyö ennätystä nuoruudellasi, tuskin minäkään. Oli jo 13-vuotiaana kohjuröllykkä polven sisäpuolella. Parikymppisenä leikattiin ensimmäisen kerran.
      Onhan tuokin jo motiivi mennä julkiselle puolelle pyrkimään, jos pystyt uskottavasti selvittämään väsymyksen seistessä, esim. seisomatyö.

      Minä vaihdoin seisomatyön istumatyöhön koulutuksella, Ei sekään hyvä ole, pitää nousta välillä liikkumaan.

    • erikoislääkärille

      terveyskeskuksen yleislääkäriltä. Erikoislääkäri arvioi leikkaustarpeen ja opastaa sinua sopivien hoitosukkien hankkimisessa. Ainakin minun asuinalueellani pelkät pullistelevat suonet riittävät leikkausperusteeksi. Näitä ei edes välttämättä voi hoitaa vaahdottamalla, vaan vaativat leikkauksen. Puristusvoimakkuudeltaan oikeiden (erikoislääkäri kertoo tämän) hoitosukkien kanssa voit helpottaa jaloissa esiintyviä muita oireita sekä ehkäistä uusien suonikohjujen syntyä. Hoitosukkia myydään esim. Instrumentariumeissa. Siellä jaloistasi otetaan myös mitat, jotta juuri sinulle sopivan kokoiset sukat osataan tilata. Eli mitkätahansa marketeissa myytävät tukisukat ei käy.

      Suonikohjut ovat periytyviä. Itsekin sain ensimmäiset jo 17-vuotiaana, eli reilu kymmenisen vuotta sitten. Leikkaukseen olen menossa syksyllä.

      Varaappa reippaasti aika lääkärille! Ja onnea hoitojen suhteen! :)

    • kohta onnellinen?

      Hei,

      ei huolta. Leikkaukseen pääsee. Jos ei kunnalliselle puolelle, niin sitten yksityiselle. Itselläni ikää vajaa 30 vuotta ja juuri istun jalat tässä jalat paketissa. Ongelmia minulla on ollut jo useamman vuoden ajan, mutta en vain jotenkin ole saanut asiaa vietyä eteenpäin.
      Kunnallista puolta en edes yrittänyt, sillä ajattelin sen olevan jokseenkin toivotonta. Aikaisemmista viesteistä päätelleen olisin saattanut onnistuakin pääsemään jonoon. Olen vain sitä sorttia, että kun jotain päätän, niin kaiken on tapahduttava nopeasti, enkä halunnut jäädä jonottamaan. Ensimmäisestä tarkastukesta "leikkauspöydälle" kesti vajaan kuukauden ja sekin siksi, että oli järjestettävä töiden vuoksi sopivia aikoja. Olisin todennäköisesti voinut aloittaa hoidot vaikka seuraavalla viikolla.

      Leikkaustulosta en vielä pääse näkemään, sillä jalat ovat siteiden peitossa, mutta odotan tuloksia innolla. Saan kohta tikit pois.

      Hintaa näille toimenpiteille tuli noin 2500€, josta KELA maksaa jonkun osuuden. Mielestäni kannattava sijoutus, kun olen kärsinyt tästä vaivasta noin 10 vuotta. Olisikohan tämä kesä ensimmäinen noin 10 vuoteen kun voin käytää shortseja. Se jää nähtäväksi.

      Älä jää surkuttelemaan asian kanssa, vaan yritä hankkia apua mahdollisimman nopeasti. Olin itsekin yllättynyt, kun luulin olevani ainoa nuori, joka tätä "mummotautia" sairastaa, mutta näinhän se ei ole. Älä anna tämän romuttaa itsetuntoasi, vaan hanki apua. Vikka ensin sieltä terveyskeskuksesta ja jos eivät pidä tarpeeksi vakavana niin sitten yksiyiseltä. Tsemppiä!

      • ollut

        tuo mikään hyvä idea. Suonikohjut uusivat helposti leikkauksen jälkeen, ja suonikohjuille on myös olemassa hyvä syy; ne ovat bakteeri-infektion aiheuttamia. Oikeanlainen antibioottihoito olisi sen parantanut OIKEASTI, ja myös muut vaivat mitä sinulla mahdollisesti on.

        Niin kauan kuin kaikki ajattelevat takapuolellaan, ja luulevat että lääkärit oikeasti tietävät jotain, niin asiat menevät oikeasti perseelleen.


      • leikattu
        ollut kirjoitti:

        tuo mikään hyvä idea. Suonikohjut uusivat helposti leikkauksen jälkeen, ja suonikohjuille on myös olemassa hyvä syy; ne ovat bakteeri-infektion aiheuttamia. Oikeanlainen antibioottihoito olisi sen parantanut OIKEASTI, ja myös muut vaivat mitä sinulla mahdollisesti on.

        Niin kauan kuin kaikki ajattelevat takapuolellaan, ja luulevat että lääkärit oikeasti tietävät jotain, niin asiat menevät oikeasti perseelleen.

        molemmissa jaloissa näkyvät kohjut, vaatetus kuumalla säälläkin pitkät housut,kun ei näitä jalkoja voi julkisesti näytellä. Kohjuha ollut viimoiset 9vuotta ja vuosi vuodelta van lisääntynyt. Julkiselle en päässyt 5v sitten kun valitin asiasta,koska ei ollut terveydellistä syytä hoitaa, heidän mukaan ongelma kosmeettinen. Viime keväänä sain tarpeekseni ja nyt kävin yksityisellä leikkaamassa toisen jalan kohjut 5vkoa sitten. Hintaa tuli kaikkineen 600e,josta kela korvasi 98e. Operaatio kesti tunnin ja tehtiin paikallispuudutuksessa. Kotia pääsin heti. Särkylääkettä otin ensimmäiset 3pvää ja kävely oli "heikkoa" ekat 5pvää. Side jalassa yötä pvää vkon ajan. Toisella vkolla kävely normaalia, sidettä pidin pvät, yöksi otin pois. Ompeleiden poisto 10pvän kuluttua. Alaraajassa jokunen mustelma ja ajoittain painon/puristuksen tunnetta-sellasta kireyttä.
        Toistaiseksi kaikki hyvin ja kokemus ok. Sairaslomaa 2vkoa. Kuukauden päästä tapaan lekurin ja katsomme toisen jalan "kohtaloa".


    • suonijalka

      mullakin on niitä,olen nyt 22 vuotias,eihän ne mitään kivoja ole. kuulemma oon perinyt ne äidiltäni:) mulla on myös niitä niin sanottuja hämähäkki suonia,tosi inhottavia. joku sano että jalka jumppa auttai ja jalat aina päiväksi ylös 20min ni niitä ei tulis mut en tiä onko perää,ei jaksa olla 20min joka päivä jalat ylhääkllä:D leikkauksia ei tarvii ellei ole jotain kipuja ja tosi haittaa. on sellasia neula hoitoja olemassa mut niistä en tiä muutaku sen et äitini niissä on käynyt ja vähän on auttanut. myös yksi kikka on ne peittää niin rusketus:) purkki jotain itse ruskettavaa niin ei näy niin pahasti:)

      • Kohjutyttö

        Onko kellään kokemusta vaahtohoidosta? Vai millä nimellä sitä oikein kutsutaan.
        Mitä hoito maksoi ja missä se tehtiin? Uusiutuivatko kohjut? Jos, kuinka pian?`

        En haluaisi veitsellä tehtävää leikkausta vaan tälläinen hoito kiinnostaisi.


      • leikattu
        Kohjutyttö kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta vaahtohoidosta? Vai millä nimellä sitä oikein kutsutaan.
        Mitä hoito maksoi ja missä se tehtiin? Uusiutuivatko kohjut? Jos, kuinka pian?`

        En haluaisi veitsellä tehtävää leikkausta vaan tälläinen hoito kiinnostaisi.

        auttaa vain jos ei ole "pahat,koholla" olevat suonikohjut. Eli alkaviin pieniin kohjuihin auttaa sekä jo leikattuihin kohjuihin,jotka uusimassa.Itse jouduin leikattavaksi ,koska "koholla/röpelöiset" suoneni eivät vaahdotuksesta olisi saanut mitään apua. Vaahdotus olisi ollut edullisempi,noin 140-200e/jalka.


    • ......... no joka tapauksessa on tuohonkin hoito jokseenkin hidas ... lakka hilloo tai sitte mustaherukka hilloo ... ne on sen verran happamii etta veri alkaa kiertaa ... raaka mustaherukka auttaa parhaiten se on sen verran hapokas ....... ja ei tipp-aakaan alkoholii se keraantuup suoniin samoin tupakki ......... kolmas konsti on jotta lammittaa jalkaa kuumavesi pullolla mut silloin iho jaa roikkuu ... noil hilloil asia toimii ... SELLAISTA JOISSA EI OO SAILONTA AINEITA ... ETIKKA KERAA NESTETTA ....SUONIIN JA TUKKII VAIKKA LIHAKSET NOIN ITE KIINTEYTYY ... MUT SUONET EI TOIMI ........ urheile ja juokse LAMMITA ITTES IHAN ITTE TAPPO HIKEEN JA SITTE SAUNAAN VENYTTELEE ,... IHAN NORMI LAMPO SUIHKU EI MITAA KYLMA KUUMA LEIKKII KOSKA SILLION VERI ALKAA PAKKAANTUU ... YOKSI MUSTA HERUKKAA JA VAIK PUUVILLA SUKKA PAALLE ... .. SIT KU ALKA OLLA JALAT KUNNOS MUISTA VENYTELLA HOITO AINEET MENETTAA VAIKUTUKSEN JOS KAYTAT TURHAAN .......... KYLLA TUO VIEL 21V JOTENKI SUTTAANTUU ... [email protected] ... oon noit luonnon yksin kertaisii aineil selvinny ... kerron lisaa ku otat yhteytta ... t jari nii ja normi sapuskaa joissa ei oo sailonta aineit .

      • lekattavana

        ei kuule auta mikään muu kuin leikkaus,laser tai vaahdotus. Ikävä tosiasia on se että kun suonikohjuja alkaa tulla niitä tulee lisää pikkuhiljaa (vuosia) ja ikävä kyllä ne ei lähde pois itsekseen-Päinvastoin hoitamattomana vaan tukosten ym riski kasvaa.suosittelen mahd. ajoissa hoitoon menoa-tulee halvemmaksikin kun sitten monen vuoden jlkeen hoidella.Itse katsoin 10v jalkoja ja sitten hoidatin ja hintaa tuli yksityisellä ,molemmille jaloille yht noin 2000e.


      • seinäjoella...
        lekattavana kirjoitti:

        ei kuule auta mikään muu kuin leikkaus,laser tai vaahdotus. Ikävä tosiasia on se että kun suonikohjuja alkaa tulla niitä tulee lisää pikkuhiljaa (vuosia) ja ikävä kyllä ne ei lähde pois itsekseen-Päinvastoin hoitamattomana vaan tukosten ym riski kasvaa.suosittelen mahd. ajoissa hoitoon menoa-tulee halvemmaksikin kun sitten monen vuoden jlkeen hoidella.Itse katsoin 10v jalkoja ja sitten hoidatin ja hintaa tuli yksityisellä ,molemmille jaloille yht noin 2000e.

        Sinne vaan kaikki suonikohjuraveihin.


      • cc
        seinäjoella... kirjoitti:

        Sinne vaan kaikki suonikohjuraveihin.

        kukaan meistä ei varmaan iloissaan omista kohjuisia jalkoja!


    • suonijohjukas

      Yksityislääkärit leikkavat kauneussyistä rahalla-julkisella about 30vuoden seisomatyön jälkeen ellei särkyä ym työhön haittavaa aikaisemmin prioriteetillä.

    • frosukka

      masentavaa tietoa. itseltäni leikattiin toisesta jalasta. olin30. toisen raskauden aikana tuli niin pahat et häpyhuuletkin oli nelinkertaiset. jouduin sairaslomalle hyvissä ajoin, mut synnytyksen jälkeenkään ei tapahtunut mitään. pidin hoitovapaan ja kun se oli loppumassa, menin ja sanoin, katsokaa mun jalkaa, se oli 3 kertainen toiseen verrattuna. ja ne patit. ja mulla oli oikeesti kipee. olin leikkauksessa 3 viikon päästä. tekivät 2. viiltoa. nilkkaan, nivuseen.vetivät pääsuonen pois.kuukausi ilman jalkaa, toinen kovilla... sinne kohjut. eivät leikkaa. jos on kyse vain ulkonäöstä, yleinen terveydenhulto ei hoida. ainoo vaihtoehto,yksityinen. tsemppiä. ja ei ne miehetkään ole tarkkoja.erosin lasteni isästä, nyt suunnittelen häitä rakkaani kanssa jota mun kohjut ei haittaa. kelpaan tälläisenäkin. ja uskon et niin kelpaat sinäkin. miehelle ku miehelle. luota itseesi.

      • kokemuksen rintaääni

        ei syy ilmeisemmin ole "vielä terveyttä haittaava".Näin oli minullakin.Mutta kun psyykettä haittasi;kesällä ei voinut uimarannalla nauttia, pitää hameita jne.Tein yksityisellä pinnallisten suonikohjujen leikkauksen,eli eivät ota sitä isoa suonta nivusesta vaan ne näkyvät suonet pois. Verisuonikirurgi leikkasi ja molemmat jalat maksoi yht. 800e.2vkoa sairaslomaa, ei kipua,ei särkylääkettä, tunnin operaatio ja nyt voin olla hameissa.


    • H

      pääsee myös kunnallisella puolella kosmeettisen haitan perusteella. Pääsin ainaki eka kerralla. Paitsi että sukurasite oli aika kova. Sydän-ja verisuonitaudit molempien vanhempien puolelta. Oon nyt 38-vuotias ja leikattu kaks kertaa. Kohta varmaan meno kolmannen kerran,työterveyslääkäri jo suositteli. Ei niistä pääse eroon ikinä :(

      • leikattu

        pelkän kosmeettisen haitan takia.Pääsi tosin 6v sitten,mutta ei enää.


      • sairaanhoitopiiristä
        leikattu kirjoitti:

        pelkän kosmeettisen haitan takia.Pääsi tosin 6v sitten,mutta ei enää.

        Eli jossain päin Suomea pääsee, jossain ei. Yleensä tietysti vaatimus on, että nämä kosmeettisesti haittaavat suonet ovat niitä pullukoita ja niitä useampi. Ainakin Varsinais-Suomessa leikkaavat mielellään myös oireettomat ennen kuin alkavat pahasti oirehtia. Uudellamaalla varmasti jonot pitkät, ja siksi leikkaavat vain akuutit.


      • höhnä
        sairaanhoitopiiristä kirjoitti:

        Eli jossain päin Suomea pääsee, jossain ei. Yleensä tietysti vaatimus on, että nämä kosmeettisesti haittaavat suonet ovat niitä pullukoita ja niitä useampi. Ainakin Varsinais-Suomessa leikkaavat mielellään myös oireettomat ennen kuin alkavat pahasti oirehtia. Uudellamaalla varmasti jonot pitkät, ja siksi leikkaavat vain akuutit.

        Varsinais-suomeen.Tuntuu että täällä pääkaupungissa hoidetaan vain vanhuksien jalat.


    • kuntoonko?

      Niinkuin moneen muuhunkin asiaan pätee se seikka, että mennet sinne lekurin puheille. Se ohjaa sut sitten seuraavalle, eli tod.näk. verisuonilääkärille, joka osaa kertoa/päättää mitä kannattaisi tehdä.

      Vaihtoehdothan on jo selvät;

      - annat olla, jos ne ei haittaa kuin omaa pikkumieltäsi
      - vaahdotus, juu juu ja juu, 500€(yks.) laaki ja takuu loppuu ennenkuin olet ovesta ulkona
      - leikkaus, kunnall. alle 90€/jalka ja oli sitten sellaiset "miehekkäät". Huonopuoli se. että odotusaika n. puolivuotta.

      Pullistelemisiin.

    • itsekin leikattu :)

      Kuule, suonikohjut ovat perinnöllisiä ja kyllä, mulla oli jo 17-vuotiaasta! Ensimmäisen kerran ne on leikattu myös hyvin nuorena, ja kannattaa ottaa sellainen lääkäri, jonka työn tuloksen sitten tiedät. Tiedän nimittäin sellaisia idiootteja teurastajiakin, jotka ylimielisesti luulevat, että kun itse ei välitä paskaakaan ulkonäöstään, niin ei varmaan kukaan muukaan: tosiasiahan on, että jokaikinen tietää, että ei halua superarpia minnekään ja että suonikohjutkin ovat oikeasti haitallisia!

      Ne harvoin näyttävät kuitenkaan niin rumilta, kun mitä itse kuvittelee ja pikkupojat huutelee. Olen itse huomannut, että suurinosa naisten jutuista, mitä he itse pitävät ihan hirvittävinä, ja mitä itsekin olen pitänyt, on sellaisia, mitä muut ei juurikaan huomaa! Joten älä ainakaan stressiä niistä ota, et todellakaan ole ainoa, et yksin, etkä todellakaan välttämättä edes niin kauhean suonikohjuinen kun luulet. Sitäpaitsi urheilijoilla pullistelee suonet, jos on lapsia voi olla 20-vuotiaana jo sekä suonikohjuja että peräpukamia jne. joten ei tilanne ole ollenkaan niin kamala, kun ehkä ajattelet, eikä sulla nyt sentään mitään syytä ole itsetuntoasi menettää asian takia!

      Minä pääsin leikkaukseen, koska verisuonet menivät tukkoon toisesta jalasta, ja säryt olivat todella kovat. Ja toinen jalka siis suoraan puutui, en pystynyt istumaan tyyliin teatterissa, ettei toisesta jalasta olisi verenkierto loppunut. Että kyllä siinä pitää olla fyysisestikin oikea haitta, mutta sanot vaan liioitellen lääkärille niistä. Kysy joiltain naisilta kenellä he ovat käyneet, ja mene suositusten mukaan kysymään mahdollisuuksia. Moni lääkäri varmaan ymmärtää kyllä sen psyykkisenkin puolen.

      Ja tietysti jos on varaa vain mennä plastiikkakirurgille/yksityisen kautta vaikka vakuutksella tai muuten, niin sitten sinne.

      Mutta. Muista, että arvet siitä jää: nilkkaan yksi, nivuseen yksi ja kaikki ne pikkuarvet jalkaan, kun se suoni pätkäistään, eli ei siitäkään ihan ilman jälkiä silti selviä. Häiritsiskö sua sitten ne arvet?
      Hoito kestää kuukauden ja jos teet jälkihoidon huonosti ne uusiutuu heti. Sitäpaitsi ne uusiutuu jokatapauksessa, selluliittia tulee kaikille, kaikki rupsahtaa ja ryppyyntyy, että vaikka sä menisit ja pääsisitkin leikkaukseen, sun on laitettava itsetuntos jonkun muun kun ulkonäön varaan.

      Mä kuitenkin suosittelen sillee ainakin kysymään, että kyllä mulla se auttoi enemmän kun paljon, ja ei ne arvetkaan mua ole haitannut enää. Uusia on tullut, mutta nyt leikkauksesta on jo 7-8 vuotta, ei niin pahoja ja en tiedä, kun se särky katosi, niin jotenkin ei mua ne kohjukkeetkaan niin paljon ole haitannut. Enkä mä ole koskaan voinut minihameita pitää, joten...
      Mutta! Ei ole koskaan kukaan rakas valittanut eikä ketään muuta häirinnyt, eikä mun itsetunto siitä ole kärsinyt, onhan mulla muita kauniita piirteitä ja jos ei ole, niin keksin sitten!

      Käy kysymässä ja juttelemassa, tsemppiä sulle!

      • Michele Fitzgerald

        Hi! The post is really interesting! I


    • Ellida

      Jo alle 20-vuotiaana sain suonikohjut, ties mistä. Pakottivat ja turvottivat sesomatyössäni mutta kun näytin niitä työpaikkalääkärille, hän sanoi heti: "Leikkauksen, muuten olette pian jalaton." (!!!) Olin siloin 26-vuotias! Ne leikattiin ja sääreni olivat vuosikausia niin arat että jos joku tuli lähellekin, vaistomaisesti pdin varani ettei mikään päässyt koskemaan sääriini. Varsinkin ne kohdat olivat arat, joissa oli pahimmat kiemurat olleet. Minut kyllä leikkasi, kuulemma, joku "harjoittelija", ja kipukynnykseni on matala niin että se oli varmaan yksi syy, ja se, että leikkaus tapahtui jo liki 35 v. sitten - menetelmät ovat varmasti parantuneet. Silti: uusi suonikohju ilmaantui joidenkin vuosien kuluttua, onneksi ei niin pahana. Sitä hoidin apteekista saatavilla Venostat-tableteilla. Ne tosiaan auttoivat pitämään kutinan ja turvotuksen poissa mutta niitä ei taida saada enää.

      • GEORGE PANOS

        it


    • pitäiskö huolestua?

      Nyt kun noista suonikohjuista keskustellaan, niin liittyvätkö kolhujen? seurauksina tulleet sinisenä loistavat pintaverisuoniverkostot suonikohjuihin? Olen saanut niitä vuosien mittaan molempiin jalkoihini ja ne ovat melko karsean näköisiä, kuin jokikarttoja, mutta eivät kipeitä. Mitä ne ovat ja saako niitä pois? Entä mistä tietää, että suonikohjut ovat tulollaan?

      • perintötekijät

        Suonikohjut tulevat jos on tullakseen. Hyvin pitkälti johtuvat perintötekijöistä. Eli varmaan jommalla kummalla vanhemmalla on myöskin ollut suonikohjut. Ei niille voi juurikaan mitään tehdä estomielessä.


      • mun onni
        perintötekijät kirjoitti:

        Suonikohjut tulevat jos on tullakseen. Hyvin pitkälti johtuvat perintötekijöistä. Eli varmaan jommalla kummalla vanhemmalla on myöskin ollut suonikohjut. Ei niille voi juurikaan mitään tehdä estomielessä.

        isovanhemmilla ole ollut kohjuja.Ei tädeillä, ei sedillä eikä enoilla.Tuntuu että olen sukumme ainoa kohjujalka.Omani tuli tokan ja kilmannen raskauden myötä.


    • Raita

      Minulla suonikohjujen ensi merkit joskus 17-vuotiaana. Ei ole sen jälkeen mitään lyhyttä, sääriä paljastavaa kesäisin pidetty. Vaikka tykkäisin tosi paljon pukeutua naisellisesti hameisiin. Nyt olen 31v. Lääkärit ovat vain sanoneet että eihän noita paljon ole ja ettei niille mitään tehdä. Nii, no saishan ne leikkautettua jos ois rahaa yksityiseen. Odottelen vaan että pullottavat kamalasti että pääsis leikkaukseen kunnalliselle puolelle.

      • mies...49

        Moi....

        Olen 49 v mies....ja "kärsinyt" kohjusta toisessa jalassa polvitaippeen vieressä
        kohta noin liki 40 vuotta...siis....sain tämän ongelman nuorena syytä ei voi sanoa
        johtunee heikosta suonirakenteesta...n.s läpät...tai jostakin..hmmm

        kys. "ongelma" ei haitannut elämää..josko ei oteta näkyvyyttä huomioon..35 vuoteen...vasta vanhemmiten...on tullut kipuja....turvotusta...ihottumaa...vuotoa
        jalan ala-alueelle...n.j.e....lääkäri "määräsi" tukisukkaa....ja katsotaan tyyliin..

        no...sukka...hellittää turvotusta...poistaa...vuotoa alas...hellittää kipua...mutta
        ei poista ongelmaa....vain lievittää...sitä hieman...

        eli urheilin aktiivisesti...30 v jolloin kys. ongelma..pysyi kuin pysyikin hallussa
        ylipainoa ei ollut...nyttemmin 5 kg ehkä..liikaa massaa...

        liikunta ainakin minun kohdalla...auttoi asiaa...mutta näyttänee siltä...
        että joudun turvautumaan..kirurgiaan...auts...

        nykyisin on jonkinmoinen...laajennus..operaatio...keksitty...eli ei revitä suonta
        pois vaan..."korjataan."..tähystysleikkauksella....kys...ongelmakohta...päiväkirurgiassa
        ja työkykyinen seuraavana päivänä lähes...onko jollakulla näppituntumaa kys.
        menettelytapaan...

        kuten todettu...sen kanssa on opittu elämään...mutta haitta se on pienikin haitta
        ja laajentunee/pahentunee vuosien saatossa...ja miehilläkin näitä on...kaverilla
        leikattiin ja oli todella kipeä/pitkäkestoinen toipuminen

        T: jalkapuoliko....:)


      • hmmmmm73
        mies...49 kirjoitti:

        Moi....

        Olen 49 v mies....ja "kärsinyt" kohjusta toisessa jalassa polvitaippeen vieressä
        kohta noin liki 40 vuotta...siis....sain tämän ongelman nuorena syytä ei voi sanoa
        johtunee heikosta suonirakenteesta...n.s läpät...tai jostakin..hmmm

        kys. "ongelma" ei haitannut elämää..josko ei oteta näkyvyyttä huomioon..35 vuoteen...vasta vanhemmiten...on tullut kipuja....turvotusta...ihottumaa...vuotoa
        jalan ala-alueelle...n.j.e....lääkäri "määräsi" tukisukkaa....ja katsotaan tyyliin..

        no...sukka...hellittää turvotusta...poistaa...vuotoa alas...hellittää kipua...mutta
        ei poista ongelmaa....vain lievittää...sitä hieman...

        eli urheilin aktiivisesti...30 v jolloin kys. ongelma..pysyi kuin pysyikin hallussa
        ylipainoa ei ollut...nyttemmin 5 kg ehkä..liikaa massaa...

        liikunta ainakin minun kohdalla...auttoi asiaa...mutta näyttänee siltä...
        että joudun turvautumaan..kirurgiaan...auts...

        nykyisin on jonkinmoinen...laajennus..operaatio...keksitty...eli ei revitä suonta
        pois vaan..."korjataan."..tähystysleikkauksella....kys...ongelmakohta...päiväkirurgiassa
        ja työkykyinen seuraavana päivänä lähes...onko jollakulla näppituntumaa kys.
        menettelytapaan...

        kuten todettu...sen kanssa on opittu elämään...mutta haitta se on pienikin haitta
        ja laajentunee/pahentunee vuosien saatossa...ja miehilläkin näitä on...kaverilla
        leikattiin ja oli todella kipeä/pitkäkestoinen toipuminen

        T: jalkapuoliko....:)

        sama juttu. Molemmissa jaloissa alkoi 20v tienoilla tulla suonikohjuja.Mitään kipua,vaivaa tms ei ole ollut. Sitten 30v iässä suonikohjut alkoi turvota helteellä, ne liisääntyivät ja kutinaa ilmeni. 35v iässä alkoi tulla pigmenttimuutosta ihoon ja pieni säärihaava,toiseen jalkaan. Kävin vuosittain terveyskeskuksessa anelemassa leikkaukseen pääsyä,joka vuosi sanottiin ettei nuille mitään tehdä,kun ei ole vaarallisia,ei ole ollut tulppaa jne.

        Viime keväänä sain tarpeekseni jalkojen turvotukselle,joka aiheutti jo ongelmaa kengissä ja ajoittain housuissa. Ulkonäkö myös häiritsi. Iltainen kutina oli myös ärsyttävä.Käännyin yksityisen lekurin puoleen.Koska en ole rikas ,eikä varaa työttömyyskorvauksella kummosiin leikkauksiin menin tekemään "pinnallisten suonien poiston".Se ei itse ongelmaa poista,mutta koska minulla ei kerran kummosta ongelmaa ole terken mukaan,eipä kait haittaa. Pinnallisen leikkauksen myötä,poistui isot kohjut, turvotusta ei ole lainkaan ja kutina katosi.Tilalle tuli pienet (1cm) arvet neljään kohtaan.

        Tiedän että jossain vaiheessa kohjuja taas tulee ja ongelma taas edessä. Mutta jos nyt muutaman vuoden saisi elää näin. Ja kerätä pientä budjettia leikkaukseen.Toki aion käydä terkessä taas valittamassa,tiedä vaikka joskus pääsisin oikeaan leikkaukseen,jossa itse ongelma poistetaan.Mutta näin on nyt tyydyttävä elelemään,koska kroisokseksi en ole syntynyt ja terkelle en asiakkaaksi kelpaa.


      • pyknogenolia,

      • hmmmmmmm73
        pyknogenolia, kirjoitti:

        ja kerro auttoiko. Tulokset pitäisi alkaa näkymään jo muutamassa viikossa.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16327946

        kohjut ovat hävinneet tuosta pinnallisesti leikatuista jalasta,ei ole turvotusta , ei kutinaa. Mutta tämä kestää jokusen aikaa ja sitten ne varmaan uusii.


      • hmmmmm73
        hmmmmmmm73 kirjoitti:

        kohjut ovat hävinneet tuosta pinnallisesti leikatuista jalasta,ei ole turvotusta , ei kutinaa. Mutta tämä kestää jokusen aikaa ja sitten ne varmaan uusii.

        lekurilla näyttämässä jalkaani.Sanoi arpien olevan "nätit" ja hyvät.Jalka muutoinkin näytti kuulemma hyvälle. Laittoin myös lähetteen kunnalliseen leikkausjonoon.JIPPII:Vihdoin joku lekuri,ottaa mut todesta.


      • olet.
        hmmmmm73 kirjoitti:

        lekurilla näyttämässä jalkaani.Sanoi arpien olevan "nätit" ja hyvät.Jalka muutoinkin näytti kuulemma hyvälle. Laittoin myös lähetteen kunnalliseen leikkausjonoon.JIPPII:Vihdoin joku lekuri,ottaa mut todesta.

        niin siinä uskossa että leikkaus on ainoa oikea ratkaisu, ja ettei muita ratkaisuja voi edes harkita?

        Kuten tunnettua, suonikohjut uusivat helposti leikkauksen jälkeen, ja leikkaukset tuovat aina mukanaan myös mahdollisia muita komplikaatioita.

        Leikkaukset ovat tuottoisia toki lääkäreille, mutta pitäisi niistä olla enemmän hyötyä potilaille.

        Nämä lääkäreiden korjauksethan ovat vähän sellaisia, kun että jos seinässä on homekasvusto, niin maalataan seinä, ja ongelma on poissa. Tai jos auton moottori rupeaa kolisemaan liian paljon, niin kunnon äänieristys vaimentamaan melua, ja johan on kaikki taas kunnossa. Missään nimessähän ei pidä selvittää tarkasti itse syy, ja poistaa koko ongelma.


      • leikattu
        olet. kirjoitti:

        niin siinä uskossa että leikkaus on ainoa oikea ratkaisu, ja ettei muita ratkaisuja voi edes harkita?

        Kuten tunnettua, suonikohjut uusivat helposti leikkauksen jälkeen, ja leikkaukset tuovat aina mukanaan myös mahdollisia muita komplikaatioita.

        Leikkaukset ovat tuottoisia toki lääkäreille, mutta pitäisi niistä olla enemmän hyötyä potilaille.

        Nämä lääkäreiden korjauksethan ovat vähän sellaisia, kun että jos seinässä on homekasvusto, niin maalataan seinä, ja ongelma on poissa. Tai jos auton moottori rupeaa kolisemaan liian paljon, niin kunnon äänieristys vaimentamaan melua, ja johan on kaikki taas kunnossa. Missään nimessähän ei pidä selvittää tarkasti itse syy, ja poistaa koko ongelma.

        lääketieteeseen,niin ei sitten usko.Minulla ainakin ne ovat auttaneet ja paranteneet elämänlaatua.Kokeilin 12vuotta vaihtoehtohoitoja yms ja ne eivät auttaneet kuin hetkellisesti,jotkut ei ollenkaan.


      • pystytä
        olet. kirjoitti:

        niin siinä uskossa että leikkaus on ainoa oikea ratkaisu, ja ettei muita ratkaisuja voi edes harkita?

        Kuten tunnettua, suonikohjut uusivat helposti leikkauksen jälkeen, ja leikkaukset tuovat aina mukanaan myös mahdollisia muita komplikaatioita.

        Leikkaukset ovat tuottoisia toki lääkäreille, mutta pitäisi niistä olla enemmän hyötyä potilaille.

        Nämä lääkäreiden korjauksethan ovat vähän sellaisia, kun että jos seinässä on homekasvusto, niin maalataan seinä, ja ongelma on poissa. Tai jos auton moottori rupeaa kolisemaan liian paljon, niin kunnon äänieristys vaimentamaan melua, ja johan on kaikki taas kunnossa. Missään nimessähän ei pidä selvittää tarkasti itse syy, ja poistaa koko ongelma.

        koko ongelmaa poistamaan.


      • se.
        pystytä kirjoitti:

        koko ongelmaa poistamaan.

        ongelma pystytään poistamaan, kunhan vain halutaan. Chlamydia pneumoniae on avainsana, ja siihen löytyy jo hyviä hoitoja, ainakin ulkomailta, esim. täältä:
        http://www.cpnhelp.org/

        Tässähän mainitaan sairauksia joita sama bakteeri voi aiheuttaa. Jos nämäkin voidaan parantaa, niin onhan suonikohjut pikku juttu:

        Multiple sclerosis, Chronic fatigue, Cardiac disease, Interstitial cystitis, Prostatitis, Crohn's disease, Inflammatory bowel disease, Alzheimer's disease, Asthma, Arthritis, Fibromyalgia, Chronic refractory sinusitis, Macular Degeneration, and others. Pitää ymmärtää että monilla kroonisilla sairauksilla on yhteinen patogeneesi (vaikka vaikuttavat erilaisilta) eli sama bakteeri on näitten kaikkien sairauksien taustalla. Samalla pitää tiedostaa että jos on suonikohjuja, niin on todennäköisesti myös muita vaivoja joita tämä bakteeri aiheuttaa. Tästä se ymmärtäminen alkaa. Ei pidä tuijottaa oireita/sairauksia erikseen, vaan katsoa kokonaisuutta.

        Ja näyttöä riittää, kunhan noita tutkimusarkistoja jaksaa kaivella. Tutkimuksissa ollaan myös edistytty jo korrelaatiotutkimuksista jo syy-yhteyden tarkkaan selvittämiseen joidenkin sairauksien kohdalla, eli miten täsmälleen bakteeri voi aiheuttaa näitä eri sairauksia.

        Vai onko sittenkin niin että toivotaan että täytyy se lääkäri olla oikeassa (on ainakin hieno kravatti, ja takki, ja vähintään 6-7 vuoden jokseenkin hyödyttömiä opintoja takana), ja annetaan lääkärille reilu nippu rahaa taskuun huonosta hoidosta.

        Voi teitä parkoja, kun ette tiedä paremmasta (ja täytyy varmuuden vuoksi tässä sanoa etten tarkoita mitään homeopatiaa, tms.), koska obviously, nämä tarkoittamani hoidot ovat aika kaukana sekä lääketieteestä, että muista vaihtoehtoisista hoidoista.

        Mutta ajatelkaa miten paljon lääkäreitä ja lääkeyhtiöitä kiinnostaa enemmän kaikkien oireiden erikseen hoitaminen, ilman että koko ongelma poistuu. Se on hyvää bisnestä.

        Ja ajatelkaa nyt mikä pettymys se olisi lääkereille; jos joku tulisi valittamaan jotain kroonisia oireita/sairautta, ja kaikille jouduttaisin lyömään täsmälleen sama resepti kouraan eli antibiootit kroonisen keuhkoklamydian hoitoon, olipa sitten kyseessä MS-tauti, suonikohjut, tai Crohnin tauti, tai jopa masennus. Vaikka näihin sairauksiin voi liittyä seka-infektioina kroonisia virusinfektioita yms., nekin hoituvat samalla, kun ongelmaan ytimeen pureudutaan.


      • äitineiti
        se. kirjoitti:

        ongelma pystytään poistamaan, kunhan vain halutaan. Chlamydia pneumoniae on avainsana, ja siihen löytyy jo hyviä hoitoja, ainakin ulkomailta, esim. täältä:
        http://www.cpnhelp.org/

        Tässähän mainitaan sairauksia joita sama bakteeri voi aiheuttaa. Jos nämäkin voidaan parantaa, niin onhan suonikohjut pikku juttu:

        Multiple sclerosis, Chronic fatigue, Cardiac disease, Interstitial cystitis, Prostatitis, Crohn's disease, Inflammatory bowel disease, Alzheimer's disease, Asthma, Arthritis, Fibromyalgia, Chronic refractory sinusitis, Macular Degeneration, and others. Pitää ymmärtää että monilla kroonisilla sairauksilla on yhteinen patogeneesi (vaikka vaikuttavat erilaisilta) eli sama bakteeri on näitten kaikkien sairauksien taustalla. Samalla pitää tiedostaa että jos on suonikohjuja, niin on todennäköisesti myös muita vaivoja joita tämä bakteeri aiheuttaa. Tästä se ymmärtäminen alkaa. Ei pidä tuijottaa oireita/sairauksia erikseen, vaan katsoa kokonaisuutta.

        Ja näyttöä riittää, kunhan noita tutkimusarkistoja jaksaa kaivella. Tutkimuksissa ollaan myös edistytty jo korrelaatiotutkimuksista jo syy-yhteyden tarkkaan selvittämiseen joidenkin sairauksien kohdalla, eli miten täsmälleen bakteeri voi aiheuttaa näitä eri sairauksia.

        Vai onko sittenkin niin että toivotaan että täytyy se lääkäri olla oikeassa (on ainakin hieno kravatti, ja takki, ja vähintään 6-7 vuoden jokseenkin hyödyttömiä opintoja takana), ja annetaan lääkärille reilu nippu rahaa taskuun huonosta hoidosta.

        Voi teitä parkoja, kun ette tiedä paremmasta (ja täytyy varmuuden vuoksi tässä sanoa etten tarkoita mitään homeopatiaa, tms.), koska obviously, nämä tarkoittamani hoidot ovat aika kaukana sekä lääketieteestä, että muista vaihtoehtoisista hoidoista.

        Mutta ajatelkaa miten paljon lääkäreitä ja lääkeyhtiöitä kiinnostaa enemmän kaikkien oireiden erikseen hoitaminen, ilman että koko ongelma poistuu. Se on hyvää bisnestä.

        Ja ajatelkaa nyt mikä pettymys se olisi lääkereille; jos joku tulisi valittamaan jotain kroonisia oireita/sairautta, ja kaikille jouduttaisin lyömään täsmälleen sama resepti kouraan eli antibiootit kroonisen keuhkoklamydian hoitoon, olipa sitten kyseessä MS-tauti, suonikohjut, tai Crohnin tauti, tai jopa masennus. Vaikka näihin sairauksiin voi liittyä seka-infektioina kroonisia virusinfektioita yms., nekin hoituvat samalla, kun ongelmaan ytimeen pureudutaan.

        kehitysvammakin on bakteeri peräinen ja senkin voi poistaa.


      • vaan,
        äitineiti kirjoitti:

        kehitysvammakin on bakteeri peräinen ja senkin voi poistaa.

        mutta miksi sekoitat tänne sitten vielä tuommoista. Olisit vaan tyytyväinen jo tuohon laajaan valikoimaan minkä annoin. On tunnettua että myös syövätkin johtuvat bakteereista.

        Olen silti sitä mieltä että minun kannattaa linkata tänne materiaalia asiasta, vaikka onkin vähän kuin heittäisi helmiä sioille (tämä on mielestäni tosi osuva kuvaus muuten, kukahan tämän keksi). Olen nimittäin saanut palautetta tästä asiasta, että on olemassa tietty todella pieni määrä ihmisiä, jotka ymmärtävät asian, ja ovat olleet kiitollisia tiedosta.

        Kannattaa lukaista tämä patentti läpi (muistakaa nyt toki että emme nyt puhu juuri klamydioista jotka tarttuvat sukupuoliteitse):
        http://www.freepatentsonline.com/6884784.html

        "Treatable disorders when associated with Chlamydia infection also include, but are not limited to, neurodegenerative diseases, including, but not limited to, demyelinating diseases, such as multiple sclerosis and acute transverse myelitis; extrapyramidal and cerebellar disorders, such as lesions of the corticospinal system; disorders of the basal ganglia or cerebellar disorders; hyperkinetic movement disorders such as Huntington's Chorea and senile chorea; drug-induced movement disorders, such as those induced by drugs which block CNS dopamine receptors; hypokinetic movement disorders, such as Parkinson's disease; Progressive supranucleo palsy; Cerebellar and Spinocerebellar Disorders, such as astructural lesions of the cerebellum; spinocerebellar degenerations (spinal ataxia, Friedreich's ataxia, cerebellar cortical degenerations, multiple systems degenerations (Mencel, Dejerine-Thomas, Shi-Drager, and Machado Joseph)); and systemic disorders (Refsum's disease, abetalipoprotemia, ataxia, telangiectasia, and mitochondrial multi-system disorder); demyelinating core disorders, such as multiple sclerosis, acute transverse myelitis; disorders of the motor unit, such as neurogenic muscular atrophies (anterior horn cell degeneration, such as amyotrophic lateral sclerosis, infantile spinal muscular atrophy and juvenile spinal muscular atrophy); Alzheimer's disease; Down's Syndrome in middle age; Diffuse Lewy body disease; Senile Dementia of Lewy body type; Wernicke-Korsakoff syndrome; chronic alcoholism; Creutzfeldt-Jakob disease; Subacute sclerosing panencephalitis, Hallerrorden-Spatz disease; and Dementia pugilistica, or any subset thereof."

        Elikä hoidettaviin sairauksiin jotka liittyvät C. pneumoniaeen kuuluu Downin syndrooma, ja myös krooninen alkoholismi (Korsakoff, ja Wernicke mainitaan myös). Hyvä juttu suomalaisille tämä tieto sanon minä! Ja tietysti liuta neurologisia sairauksia, kuten Parkinson, ja MÄSÄ, ja kaikenlaiset motoriset ongelmat.

        Keskittykää enemmin kokonaisuuteen kuin näihin komealta kalskahtaviin tautinimityksiin. Vanhus vapisee yhtä lailla samalla tavalla kun olisi Parkinson tai Alzheimer, eli eivät nämä taudit lopulta ole niin epätavallisia kun vanhenee.

        "It is also recognized that malignant pathologies involving tumors or other malignancies, such as, but not limited to leukemias (acute, chronic myelocytic, chronic lymphocytic and/or myelodyspastic syndrome); lymphomas (Hodgkin's and non-Hodgkin's lymphomas, such as malignant lymphomas (Burkitt's lymphoma or Mycosis fungoides)); carcinomas (such as colon carcinoma) and metastases thereof; cancer-related angiogenesis; infantile hemangiomas; alcohol-induced hepatitis. Ocular neovascularization, psoriasis, duodenal ulcers, angiogenesis of the female reproductive tract, can also be treated when demonstrated by the diagnostic procedures described herein to be associated with Chlamydial infection."

        Sitten syöpä-osastoon. Mainitaan mm. lymfoomat ja karsinoomat.

        Teksti tuli Charles Strattonilta ja muilta, eli heittäkää tomaatteja sinne suuntaan jos ei kelpaa, itse en näitä tekstejä ole millään lailla rustannut.
        https://medschool.mc.vanderbilt.edu/facultydata/php_files/part_dept/show_faculty/show_partpathology.php?id3=971

        Mut hoitakaa nyt noi suonikohjut ensiksi pois, ne on triviaaleja verrattuna näihin muihin, ei voi epäonnistua, jos tietää mitä tekee.


      • äiti on myös ihminen
        vaan, kirjoitti:

        mutta miksi sekoitat tänne sitten vielä tuommoista. Olisit vaan tyytyväinen jo tuohon laajaan valikoimaan minkä annoin. On tunnettua että myös syövätkin johtuvat bakteereista.

        Olen silti sitä mieltä että minun kannattaa linkata tänne materiaalia asiasta, vaikka onkin vähän kuin heittäisi helmiä sioille (tämä on mielestäni tosi osuva kuvaus muuten, kukahan tämän keksi). Olen nimittäin saanut palautetta tästä asiasta, että on olemassa tietty todella pieni määrä ihmisiä, jotka ymmärtävät asian, ja ovat olleet kiitollisia tiedosta.

        Kannattaa lukaista tämä patentti läpi (muistakaa nyt toki että emme nyt puhu juuri klamydioista jotka tarttuvat sukupuoliteitse):
        http://www.freepatentsonline.com/6884784.html

        "Treatable disorders when associated with Chlamydia infection also include, but are not limited to, neurodegenerative diseases, including, but not limited to, demyelinating diseases, such as multiple sclerosis and acute transverse myelitis; extrapyramidal and cerebellar disorders, such as lesions of the corticospinal system; disorders of the basal ganglia or cerebellar disorders; hyperkinetic movement disorders such as Huntington's Chorea and senile chorea; drug-induced movement disorders, such as those induced by drugs which block CNS dopamine receptors; hypokinetic movement disorders, such as Parkinson's disease; Progressive supranucleo palsy; Cerebellar and Spinocerebellar Disorders, such as astructural lesions of the cerebellum; spinocerebellar degenerations (spinal ataxia, Friedreich's ataxia, cerebellar cortical degenerations, multiple systems degenerations (Mencel, Dejerine-Thomas, Shi-Drager, and Machado Joseph)); and systemic disorders (Refsum's disease, abetalipoprotemia, ataxia, telangiectasia, and mitochondrial multi-system disorder); demyelinating core disorders, such as multiple sclerosis, acute transverse myelitis; disorders of the motor unit, such as neurogenic muscular atrophies (anterior horn cell degeneration, such as amyotrophic lateral sclerosis, infantile spinal muscular atrophy and juvenile spinal muscular atrophy); Alzheimer's disease; Down's Syndrome in middle age; Diffuse Lewy body disease; Senile Dementia of Lewy body type; Wernicke-Korsakoff syndrome; chronic alcoholism; Creutzfeldt-Jakob disease; Subacute sclerosing panencephalitis, Hallerrorden-Spatz disease; and Dementia pugilistica, or any subset thereof."

        Elikä hoidettaviin sairauksiin jotka liittyvät C. pneumoniaeen kuuluu Downin syndrooma, ja myös krooninen alkoholismi (Korsakoff, ja Wernicke mainitaan myös). Hyvä juttu suomalaisille tämä tieto sanon minä! Ja tietysti liuta neurologisia sairauksia, kuten Parkinson, ja MÄSÄ, ja kaikenlaiset motoriset ongelmat.

        Keskittykää enemmin kokonaisuuteen kuin näihin komealta kalskahtaviin tautinimityksiin. Vanhus vapisee yhtä lailla samalla tavalla kun olisi Parkinson tai Alzheimer, eli eivät nämä taudit lopulta ole niin epätavallisia kun vanhenee.

        "It is also recognized that malignant pathologies involving tumors or other malignancies, such as, but not limited to leukemias (acute, chronic myelocytic, chronic lymphocytic and/or myelodyspastic syndrome); lymphomas (Hodgkin's and non-Hodgkin's lymphomas, such as malignant lymphomas (Burkitt's lymphoma or Mycosis fungoides)); carcinomas (such as colon carcinoma) and metastases thereof; cancer-related angiogenesis; infantile hemangiomas; alcohol-induced hepatitis. Ocular neovascularization, psoriasis, duodenal ulcers, angiogenesis of the female reproductive tract, can also be treated when demonstrated by the diagnostic procedures described herein to be associated with Chlamydial infection."

        Sitten syöpä-osastoon. Mainitaan mm. lymfoomat ja karsinoomat.

        Teksti tuli Charles Strattonilta ja muilta, eli heittäkää tomaatteja sinne suuntaan jos ei kelpaa, itse en näitä tekstejä ole millään lailla rustannut.
        https://medschool.mc.vanderbilt.edu/facultydata/php_files/part_dept/show_faculty/show_partpathology.php?id3=971

        Mut hoitakaa nyt noi suonikohjut ensiksi pois, ne on triviaaleja verrattuna näihin muihin, ei voi epäonnistua, jos tietää mitä tekee.

        lukea tuollaista. lapsellani on leukemia ja tekstiä lukiessa minulle tulee olo että syy on minun,minun olisi pitänyt olla parempi äiti ja voida estää lapsen bakteerikannan tilanne.Ei kiitos,kaiken tämän "taakan" lisäksi en halua lukea tuollaista ja lisätä omaa syyllisyyttäni,jota on jo tarpeeksi.Kiitos vain


      • lääketieteestä.
        äiti on myös ihminen kirjoitti:

        lukea tuollaista. lapsellani on leukemia ja tekstiä lukiessa minulle tulee olo että syy on minun,minun olisi pitänyt olla parempi äiti ja voida estää lapsen bakteerikannan tilanne.Ei kiitos,kaiken tämän "taakan" lisäksi en halua lukea tuollaista ja lisätä omaa syyllisyyttäni,jota on jo tarpeeksi.Kiitos vain

        Leukemia tosiaan kuuluu myös noihin syöpiin jotka ovat bakteeriperäisiä. Itseäkin harmittaa etten näitä hoitoja/tieteellistä perustaa saanut käsiini tarpeeksi aikaisin, vaan aika pian kuitenkin (vuoden kuluessa), kun tarvitsin niitä itse. Mutta syöpään on minulla yksi lähiomainen kuollut ihan turhaan (ja se harmittaa), kun noita lääketieteellisiä humpuukkihoitoja käytti. Oli lisäksi kallista tietty, kuten sanoin, bisnestähän se on.

        On helppoa kehittää parempia syöpähoitoja kuin lääketieteessä käytetään nykyään - sillä niissä ei ole väliä miten tehokas hoito on, vaan kyse on siitä jos saa patentoitua jonkin kalliin lääkkeen, jolla vaikuttaa olevan edes vähän placebota parempi vaikutus. Jos kysyt lääkäreiltä, niin ei heillä ole oikeasti mitään tietoa siitä miten täsmälleen jokin lääke toimii, ja miten tarkalleen sen toimivuutta on kokeiltu, koska lääkärin työ on oikeasti olla enemmän lääkeyhtiöiden myyntitykki ja edustaja, eli myydä lääkkeitä asiakkaille mahdollisimman vakuuttavan oloisesti.

        Ei joku softaohjelmiston myyjäkään tiedä läheskään kaikkea myymästään ohjelmasta, tuskin edes tietää millä ohjelmointikielellä on koodattu, kunhan tuntee muutamia buzzwordeja, mitkä ovat asiakkaan mielestä tärkeitä. Tosin lääkärit voivat helpommin huijata potilaita, koska he ovat usein täysin vihreitä eivätkä ymmärrä asioista juuri mitään.

        Jos lääkäreiltä kysyy asiaa, he ovat vilpittömän tietämättömiä asiasta, ja käyttävät samoja hoitoja kuin muutkin, eli ovat ihan aivopestyjä. Tätä en olisi itse uskonut, luulin että lääkärit käyttävät itse jotain parempia hoitoja kun tarjoavat meille muille.

        Lääkärin koulutus on varsin militaristien - ei haluta että tulevat lääkärit kyseenalaistavat mitään. Jos joku kandi tulee luennolla liian omatoimiseksi ajattelijaksi, ja kyselee liikoja, niin professori pyytää oppilaan luennon jälkeen takahuoneeseen, ja pyytää että kandi ei kyseenalaistaisi mitään vaan kiltisti opettelee vaan ulkoa sen mitä opetetaan.

        Sitten kun tulee hoitojen tutkimisen aika, niin sellaisia hoitoja ei tutkita joista ei ole rahaa tiedossa. Esim Tri. Bihari joka on käyttänyt LDN:ää menestyksekkäästi syövän hoidossa, heitettiin suunnilleen ulos lääketiedeyhteisöstä, mutta hän pitää silti pientä vastaanottoa itse, missä hoitaa syöpäpotilaita LDN:llä (LDN on tosi halpa lääke, pysäyttää syövän etenemisen monissa tapauksissa ja sillä ei ole haittavaikutuksia). Tri Berkson lisäsi myöhemmin lisäravinteen nimeltä alfalipoiinihappo mukaan hoitoon, ja tulokset eikun paranivat (jotkut toivottomaksi tapauksiksi luokitellut syövätkin paranivat) - mutta kukaan ei ole ollut kiinnostunut hoidosta. Samaten kävi DCA hoidon kanssa, jossa lääkkeenä on jälleen halpa molekyyli jota kukaan ei voi patentoida.

        Yksinkertaisesti, saatte huonoa hoitoa jos lääketieteelliisiin hoitoihin luotatte, toisaalta saatte myös huonoja hoitoja jos jotain humpuukkihoitoja yritätte kalastaa netistä ja ette tiedä mitä teette.

        No niin, taas tästä tuli tämmöinen hemmetin saarna, mutta teitä täytyy hieman ravistella että heräätte todellisuuteen.


      • jos
        se. kirjoitti:

        ongelma pystytään poistamaan, kunhan vain halutaan. Chlamydia pneumoniae on avainsana, ja siihen löytyy jo hyviä hoitoja, ainakin ulkomailta, esim. täältä:
        http://www.cpnhelp.org/

        Tässähän mainitaan sairauksia joita sama bakteeri voi aiheuttaa. Jos nämäkin voidaan parantaa, niin onhan suonikohjut pikku juttu:

        Multiple sclerosis, Chronic fatigue, Cardiac disease, Interstitial cystitis, Prostatitis, Crohn's disease, Inflammatory bowel disease, Alzheimer's disease, Asthma, Arthritis, Fibromyalgia, Chronic refractory sinusitis, Macular Degeneration, and others. Pitää ymmärtää että monilla kroonisilla sairauksilla on yhteinen patogeneesi (vaikka vaikuttavat erilaisilta) eli sama bakteeri on näitten kaikkien sairauksien taustalla. Samalla pitää tiedostaa että jos on suonikohjuja, niin on todennäköisesti myös muita vaivoja joita tämä bakteeri aiheuttaa. Tästä se ymmärtäminen alkaa. Ei pidä tuijottaa oireita/sairauksia erikseen, vaan katsoa kokonaisuutta.

        Ja näyttöä riittää, kunhan noita tutkimusarkistoja jaksaa kaivella. Tutkimuksissa ollaan myös edistytty jo korrelaatiotutkimuksista jo syy-yhteyden tarkkaan selvittämiseen joidenkin sairauksien kohdalla, eli miten täsmälleen bakteeri voi aiheuttaa näitä eri sairauksia.

        Vai onko sittenkin niin että toivotaan että täytyy se lääkäri olla oikeassa (on ainakin hieno kravatti, ja takki, ja vähintään 6-7 vuoden jokseenkin hyödyttömiä opintoja takana), ja annetaan lääkärille reilu nippu rahaa taskuun huonosta hoidosta.

        Voi teitä parkoja, kun ette tiedä paremmasta (ja täytyy varmuuden vuoksi tässä sanoa etten tarkoita mitään homeopatiaa, tms.), koska obviously, nämä tarkoittamani hoidot ovat aika kaukana sekä lääketieteestä, että muista vaihtoehtoisista hoidoista.

        Mutta ajatelkaa miten paljon lääkäreitä ja lääkeyhtiöitä kiinnostaa enemmän kaikkien oireiden erikseen hoitaminen, ilman että koko ongelma poistuu. Se on hyvää bisnestä.

        Ja ajatelkaa nyt mikä pettymys se olisi lääkereille; jos joku tulisi valittamaan jotain kroonisia oireita/sairautta, ja kaikille jouduttaisin lyömään täsmälleen sama resepti kouraan eli antibiootit kroonisen keuhkoklamydian hoitoon, olipa sitten kyseessä MS-tauti, suonikohjut, tai Crohnin tauti, tai jopa masennus. Vaikka näihin sairauksiin voi liittyä seka-infektioina kroonisia virusinfektioita yms., nekin hoituvat samalla, kun ongelmaan ytimeen pureudutaan.

        jalkojeni verisuonistossa on rakenteellinen poikkeama, joka aiheuttaa suonikohjuja, niin tämäkö johtuu tästä pöpöstä?


      • on,
        jos kirjoitti:

        jalkojeni verisuonistossa on rakenteellinen poikkeama, joka aiheuttaa suonikohjuja, niin tämäkö johtuu tästä pöpöstä?

        Kyllä vaan. Luulitko tosiaan että kaikki pöpöt välttämättä aiheuttavat havaittavia oireita?

        Keuhkoklamydia toimii solutasolla, eli jos puhuttaisiin aineesta, niin olisi sama jos muutokset tehtäisiin atomi kerrallaan. Sen vuoksi sen aiheuttamat oireet ovat niin huomaamattomat ja se lisääntyykin niin hitaasti.


      • suonikohjuinen jalka
        on, kirjoitti:

        Kyllä vaan. Luulitko tosiaan että kaikki pöpöt välttämättä aiheuttavat havaittavia oireita?

        Keuhkoklamydia toimii solutasolla, eli jos puhuttaisiin aineesta, niin olisi sama jos muutokset tehtäisiin atomi kerrallaan. Sen vuoksi sen aiheuttamat oireet ovat niin huomaamattomat ja se lisääntyykin niin hitaasti.

        potilaan kannalta minulle ihan sama kuhan minut hoidetaan ja saan jalat kuntoon ja plussana olisi kiva saada nätit jalat.


      • suomennettuna?
        on, kirjoitti:

        Kyllä vaan. Luulitko tosiaan että kaikki pöpöt välttämättä aiheuttavat havaittavia oireita?

        Keuhkoklamydia toimii solutasolla, eli jos puhuttaisiin aineesta, niin olisi sama jos muutokset tehtäisiin atomi kerrallaan. Sen vuoksi sen aiheuttamat oireet ovat niin huomaamattomat ja se lisääntyykin niin hitaasti.

        "Keuhkoklamydia toimii solutasolla, eli jos puhuttaisiin aineesta, niin olisi sama jos muutokset tehtäisiin atomi kerrallaan."


        Eli niin, että tavallinen tallaajakin ymmärtää. Eikös tämä minun poikkeamani olekaan synnynnäinen?


      • joo.
        suomennettuna? kirjoitti:

        "Keuhkoklamydia toimii solutasolla, eli jos puhuttaisiin aineesta, niin olisi sama jos muutokset tehtäisiin atomi kerrallaan."


        Eli niin, että tavallinen tallaajakin ymmärtää. Eikös tämä minun poikkeamani olekaan synnynnäinen?

        " Eikös tämä minun poikkeamani olekaan synnynnäinen?"

        Onhan se mahdollista, että bakteerin aiheuttamat haitat näkyvät lopulta siinä että sinulla on geenivikoja. Geeniviat eivät kuitenkaan selitä näitä sairauksia kovinkaan hyvin, paitsi ne jotka liittyvät suoraan bakteeriin. Esim. APOE4 alleeli aiheuttaa sen että keuhkoklamydia leviää nopeammin elimistössä, koska APOE-4 alleeli aiheuttaa sen että keuhkoklamydian EB-muoto pystyy helpommin tarttumaan soluihin, ja infektoimaan niitä, jolloin näillä henkilöillä on suurempi mahdollisuus sairastua Alzheimerin tautiin sekä sydän & verisuonitauteihin.

        Tästä on tehty tutkimuskin, eli ne henkilöt joiden Alzheimer aivokudosnäytteet tutkittiin, niin niillä joilla oli E4 muoto oli laajemmalle levinnyt infektio, ja E4-muoto edusti myös 64% kaikista tutkituista Alzheimer tapauksista.

        http://www.ccda-pcom.org/library/jad_13_2008.pdf

        Joka tapauksessa, kun bakteerin poistaa elimistöstä (vie kauan aikaa), niin siitä ei sitten enää ole haittaa vaikka jotain geenivirheitä olisikin. Ja nämä saattavat myös korjaantua itsestään, kunhan bakteereista vaan pääsee eroon.

        Keuhkoklamydia on todella yleinen bakteeri, sillä sitä on löytynyt myös eläimistä, eli mm. koirista, käärmeistä, kilpikonnista ja sammakoista. Tavallaan kaikki kantavat sitä bakteeria, ja siksi sen aiheuttamat ongelmat mielletään normaaleiksi, mukaanlukien vanheneminen. Nyt olisi mahdollista päästä siitä eroon oikeilla hoidoilla, joita ei valitettavasti saa ainakaan vielä korruptoituneesta lääketieteestä. Mutta epäilen saako sitä koskaan, sillä onhan jo olemassa verkossa paikkoja joissa näitä sairauksia hoidetaan oikein, ja vanhimmat foorumit ovat jo vuodelta 2002, esim. www.sarcinfo.com, www.marshallprotocol.com ja www.cpnhelp.org

        Nykyään voidaan kiteyttää lääketieteen toiminta siten että hoidetaan vain bakteerin aiheuttamia oireita, vaan ei koskaan poisteta ongelmien aiheuttajaa. Jos leikkaat pois suonikohjut saatat kuolla sydänkohtaukseen 10 vuotta myöhemmin, tai vaikkapa Alzheimerin tautiin, sillä vaskulaariset muutokset voivat aiheuttaa myös näitä ongelmia.


    • Lääke löytyi!

      "Tavallaan kaikki kantavat sitä bakteeria, ja siksi sen aiheuttamat ongelmat mielletään normaaleiksi, mukaanlukien vanheneminen."

      -Ai että bakteeri pois, niin vanheneminenkin loppuu siihen?
      Huisaa!

      • pohdinnan arvoista

        Ei vaines, saattaa olla jotain perää asioissa, joista puhut, ois vaan kiva lukea suomenkielistä tietoa. Menee muuten liian monimutkaiseksi hienoinen nimityksineen ym.


    • veins

      Nyt on pakko avautua. Itsellenihän tuli suonikohjut jalkoihin jo ylä-aste ikäisenä. Olen siis mies. Näin jälkeenpäin mietittynä tajuan kuinka helvetin suuri merkitys näillä pullottavilla suonillani on ollut itsetunnolleni negatiivisessa mielessä. Ihan sääliksi käy sitä pientä minääni joka nuoruudessaan joutui perumaan monet menot jalkojansa häveten. Jotkut "kaverit" niitä taisi pilkatakkin.

      Nyt olen lähes kolmekymppinen, vasen jalka on leikattu kerran, vaahtoruiskutettu kahdesti ja oikea ruiskutettu kerran. Edelleenkin kohjuja silti löytyy. Ei välttämättä paljon, mutta sen verran, että asia on edelleen minulle arka. En käytä juurikaan shortseja, ehkä korkeintaan itsekseni ollessani ja esim. urheillessani.

      Suuri toiveeni olisikin, että saisin nauttia edes yhden kesän shortsit jalassa miettimättä, että miltä ne jalat mahtavat näyttää.

    Ketjusta on poistettu 160 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe