"metallilapset" =

Mielenterveysongelmat

Lapset tänä päivänä fanittavat metallimusiikkia enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin Lordi, Iron Maiden, Kiss. Vanhemmat eivät kuitenkaan paljonkaan ajattele miten tämä vaikuttaa perhe-elämään pitkällä aikavälillä, eli minkälaisia lapsistamme, nuoristamme tulee.

Satuin vilkaisemaan iltasanomien otsikkoa yhtyeestä Slipknot ja RuisRock "maanjäristys turussa". Yhtye tosiaan tunnetaan rajusta, agressiivisesta esiintymisestä musiikista.

Päätin tutkia taustoja bändin taustoja, sen jäseniä ja mitä vaikutteita se saa aikaan nuorissa ihmisissä. En yllättynyt yhtään.

Olen itse noin 40 v perheellinen metalli-musiikin addikti ja olen surukseni todennut , että kyseinen musiikkityyli ja erityisesti sanoitukset ym. lisäävät mielenterveysongelmia sen kuunteilijoissa. Olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään tämän tyyppise musiikin kuutelua, koska tiedän mitä se vaikuttaa minussa. Tunnen paljon metallimusiikin ystäviä ja poikkeuksetta kaikilla on enemmän ongelmia elämänsä hallinnassa (myös minulla), kuin ns. perus "korhosella".

Musiikki on niin kokonaisvaltaisesti vaikuttava, että se iskee psyykkeeseen ja voi ottaa sen helposti "haltuun" tietyissä elämän tilanteissa. Olen melko vakuuttunut, että voimakas psyykeeseen vaikuttava musikki rikkoo ihmisen sielullista tilaa varsinkin suurina annoksina. Tarkoitan käytännössä 1-3 tuntia kuuntelua päivässä tai omistautumista kyseiseen musiikiin (siitä tulee ns. oma uskonto).

Vielä jos yksilöllä on esim. ongelmia työn, sosiaalisten suhteiden ym. saralla ja näitä on kaikilla tietyissä stressaavissa elämän tilanteissa. Tällaisessa hetkessä agressiivinen musiikkityyli tarjoaa pakokeinon tai jopa oikeutuksen kostoon stressiä aiheuttavia tahoja vastaan vrt. koulusurmat Saksassa (tappaja oli Slipknot fani) ja Suomessa (tappaja oli Slipknot fani).

Palatakseni Slipknot bändiläisiin. Wikipedia kertoo bändistä että Sid Wilson DJ ja Shawn "Clown" Crahanilla on mielenterveydellisiä ongelmia. Tämä ei tosin minua yllätä koska tiedän tämän musiikin vaikutukset.

tässä esim. Slipknot sanoituksista.
http://www.elyrics.net/read/s/slipknot-lyrics/i-am-hated-lyrics.html

Itse toivon, että omat lapseni säästyisivät tämän kaltaiselta musiikilta. Elämässä on niin paljon muuta hyvää asiaa johon kannattaa tutustua ja ohjata nuoria, jotta heillä olisi hyvä ja vahva pohja rakentaa oma tulevaisuus.

37

3393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örgh

      Olisiko niin, että kohtuullisessa määrässä musiikki ei vaikuta vaan on kanavana tunteiden purkamiselle?
      Voi myös olla, että ihmiset jotka valitsevat agressiivista musiikkia ovat ihmisiä joilla on patoutunutta vihaa.
      Se olisikin kyllä mielenkiintoinen tutkimus miten tällainen musiikki vaikuttaa lapseen jolla vihaa ei ole patoutunut.
      Ymmärrän huolesi.
      Kuitenkin huolestuttavampaa on se, että lapsi jää yksin tunteidensa kanssa ja siinä ei auta mikään musiikki tai sen pois jättäminen.

      • tike-84

        Olen tuntenut aviomieheni 8 vuotta. Hän kuuntelee death metallia (Immortal, Behemoth), siis raskaimmasta päästä metallimusiikkia. Minä en pidä ko.örinästä, mutta meillä se soi välillä. Olen jutellut asiasta useaan otteeseen hänen kanssaan, en pidä musiikkia mitenkään pahana. Hän ei näytä sellaisen musiikin kuuntelijalta, vaan ihan tavikselta.(ei siis mitään bändipaitoja, eikä pitkiä mustia hiuksia ym.)

        Hänelle se musiikki auttaa pääsemään välillä pois tästä hektisestä elämästä. Mielestäni se on hyvä rentoutumiskeino, paljon parempi kuin esim.alkoholi.

        Kyllä niitä kamalia sanoituksia on muissakin musiikkityyleissä kuin vain metallimusiikissa. Eikä kaikissa sanoituksissa ole ollenkaan mitään pahaa.

        PS.Meidän 3-vuotias tyttömme tykkää myös ko.musiikista, enkä pidä sitä mitenkään pahana asiana.=)


    • musiikkimies.

      On kieltämättä aika vanhakantaista ajatella, että musiikilla olisi joku noin merkittävä rooli ihmisen psyykkeelle. Vanhemmat tosin ovat iän kaiken ajatelleen samalla tavalla. Kun rock'n roll tuli Suomeen, sitä sanottiin helvetilliseksi musiikiksi ja sähkökitaraa saatanan soittimeksi. Tosin en ihmettele yhtään, kun tuota ennen musiikki oli rauhallista hanurimusiikkia ja jätkänpolkkaa. Ihan hyvä sukupolvi näistä meidän nyt n.50v ihmisistä silti tuli.

      Myös heviä on kuunneltu jo vuosikymmeniä. 60-luvulla heviksi kutsuttiin Led Zeppeliniä ja Uriah Heeppia. "Pehmot" kuunteli Beatlesia ja kovikset Zeppeliniä. Nykyisin hevi-musiikki käsitteenä tarkoittaa muuta. Ajassa kaikki kehittyvät ja niin on käynyt hevi-musiikin käsitteellekin. Mainitsemasi Lordi ja Kiss ovat vielä aika kevyttä heviä monelle ko. musiikkilajin harrastajalle.

      Musiikki on myös aikansa ilmiö. Hevi-musiikki ei ole aikoihin ollut näin suosittua, mitä se on tällä hetkellä. Kiitos siitä Suomessa on mm. Lordin ja Guitar Hero -videopelin. 90-luvulla nuoriso diggaili dance-teknoa, joka ei sekään ole kovin puhtoista. Usein sanoitukset ja musiikkivideot liittyivät suoranaisesti seksiin. Tästä parhaimpana/pahimpana esimerkkinä otettakoon bändi Erotic.

      Nykyisen musiikkitrendin saattelemana myös pienempi polvi on "löytänyt hevi-musiikin". He eivät tietenkään ymmärrä sanoista mitään, mutta onhan se aika kovista kuunnella sitä mitä isommatkin pojat. En usko teoriaan, että musiikki valtaisi ihmisen psyykettä millään tavoin. Ei se ole tehnyt sitä ennenkään, joten tuskin tekee nytkään. Se että joku koulutappaja on kuunnellut heviä, ei todellakaan kerro mitään. Hän on varmasti myös pelannut tietokonetta, katsonut televisiota ja todennöisesti myös kapinoinut vanhempiaan vastaan murrosiässä. Ihan normaaleja asioita ne kuitenkin ovat. Myyrmäen pommipoika Gerd muistaakseni kuunteli teknoa.

      Anna lapsillesi enemmän virikkeitä musiikin suhteen, kun kerran itsekin olet aiheen harrastaja. Metallia löytyy niin laidasta laitaan, että ei pelkkä kuminaama-Lordin kuuntelu jaksa kauan ketään kiinnostaa. Metallia on myös hyvin kaunista ja herkkääkin. Kevyenmpää ja melodisempaa edustaa mm. Evanescence ja HIM. Molemmat varmasti "vanhaa kamaa" nuorelle polvelle, mutta yritä saada heidät myös tutustumaan siihen puoleen.

      Kieltämällä saa harvoin mitään hyvää aikaan. Kielletty hedelmä on nykyistäkin kiinnostavampi. Älä suotta murehdi, vaan mene enemmän mukaan heidän musiikkiharrastukseen.

      • yks äiti

        Heip!
        Olen samaa mieltä ensimmäisen kirjoittajan kanssa. Itsekin olen aikoinaan kuunnellut paljon metalli/rockmusiikkia. Rakastuin tuohon musiikkiin, josta minulle tuli toisaalta ihanan helpottava, toisaalta erittäin ahdistava olo. Nykyään vihaan erityisesti juuri ko. musiikkia, mutta olen todennut myös muun "maallisen" musiikin aiheuttavan minulle jonkinlaisia enemmän kiletesiä kuin myönteisiä tuntemuksia. Tätä nykyä en kuuntele juuri lainkaan musiikkia.

        Itse allekirjoittaisin väitteen, jonka mukaan erityisesti metallimusiikki tms. vaikuttaa suoraan ihmisen sielunelämään sitä turmeltaen (ken leikkiin ryhtyy..). Toisaalta on myös ymmärrettävää, että musiikin kuuntelulla koetaan voivan hallita, ja myös vaikuttaa, omiin patoutuneisiin (es. pelon) tunteisiin.

        On tärkeää, että lasten ja vanhempien välinen tunne- ja keskusteluilmapiiri on avoin. On surullista, että vanhempien käsitykset yleisemmälläkin tasolla siitä, mikä lopulta kantaa hyvää ja mikä pahaa hedelmää, ovat vääristyneitä. (vanhemman eräs tärkeä tehtävä on suojella lasta, ja hyvä vanhempi pitää tämän mielessä myös silloin, kun lapsi osoittaa kiinnostustaan viattomaltakin tuntuvaan asiaan)


      • musiikkimies.
        yks äiti kirjoitti:

        Heip!
        Olen samaa mieltä ensimmäisen kirjoittajan kanssa. Itsekin olen aikoinaan kuunnellut paljon metalli/rockmusiikkia. Rakastuin tuohon musiikkiin, josta minulle tuli toisaalta ihanan helpottava, toisaalta erittäin ahdistava olo. Nykyään vihaan erityisesti juuri ko. musiikkia, mutta olen todennut myös muun "maallisen" musiikin aiheuttavan minulle jonkinlaisia enemmän kiletesiä kuin myönteisiä tuntemuksia. Tätä nykyä en kuuntele juuri lainkaan musiikkia.

        Itse allekirjoittaisin väitteen, jonka mukaan erityisesti metallimusiikki tms. vaikuttaa suoraan ihmisen sielunelämään sitä turmeltaen (ken leikkiin ryhtyy..). Toisaalta on myös ymmärrettävää, että musiikin kuuntelulla koetaan voivan hallita, ja myös vaikuttaa, omiin patoutuneisiin (es. pelon) tunteisiin.

        On tärkeää, että lasten ja vanhempien välinen tunne- ja keskusteluilmapiiri on avoin. On surullista, että vanhempien käsitykset yleisemmälläkin tasolla siitä, mikä lopulta kantaa hyvää ja mikä pahaa hedelmää, ovat vääristyneitä. (vanhemman eräs tärkeä tehtävä on suojella lasta, ja hyvä vanhempi pitää tämän mielessä myös silloin, kun lapsi osoittaa kiinnostustaan viattomaltakin tuntuvaan asiaan)

        Ihmisen musiikkimaku yleensä kehittyy/elää iän karttuessa. Siinä ei ole niinkään kyse siitä, että tajuaisi jonkin musiikin olevan huonoa tai pahaa, vaan enemmänkin siitä miten itse kehittyy. Metalli ja rokki on nopeatempoista, aggressiivista, vauhdikasta ja koko ajan kovalla sykkeellä etenevää. Se sopii nuorelle ihmiselle, joka muutenkin ajattelee ja kokee maailman sillä tavoin. Nuorena itsekin ajoin moottoripyörää, kokeilin vesisuksia ja karkasin kaveriporukan kanssa salaa mökille juhlimaan. Nyt en tekisi niistä mitään, kun vauhti ei yksinkertaisesti enää riitä. Samalla musiikkimaku on siirtynyt enemmän Nova ja Iskelmä -linjalle. Toki vanhaa "hyvää musiikkia" tulee kuunneltua vanhojen ystävien kanssa viinilasillisen äärellä, mutta en kuitenkaan soita metallia/rokkia esim. mennessäni töihin aamulla.

        Musiikki on muutenkin subjektiivista. Jos joku kokee discojytän aiheuttavan sydämentykytyksiä, tai metallin ahdistusta - se on on aina kuuntelijakohtaista. Kenellekään ei voi kertoa mitä musiikki merkitsee, koska se merkitsee jokaiselle eri asiaa. Yhtä hyvin voi sanoa maalauksen olevan ahdistava, kun taas toinen näkee samassa kuvassa vapauden. Se että metalli on musiikkilajina rajua, ei tarkoita sen olevan pahaa tai ahdistavaa. Tuskin lapsi edes haluaa kuunnella mitään sellaista, joka häntä itseään ahdistaisi.


      • Tuohon..

        Ja romanttinen musiikki ja sanoitus ei vaikuta illallispöydässä?

        Ääni vaikuttaa ihmisiin ja heidän käyttäytymiseen. Ja tottakai sanat vaikuttavat! Miksi muuten käytetään miljardeja vuodessa radiomainontaan?

        Tästä on paljon tutkimuksia, ja jopa muinaiset kirjoitukset kertovat äänen voimasta ihmisen psyykkeen.

        On kokonaisia uskontoja jotka keskittyvät ääneen, mm. Hare Krishna. Ihmiset kyselevät miksi Hare Krishnat näyttävät niin iloisilta.

        http://blogs.rep-am.com/matters_of_faith/?tag=hare-krishna

        Neuvostoliitossa viranomaiset tutkivat mantramietiskelyn seurauksia, ja totesi sen olevan hyvä mielenterveydelle. Siellä kuitenkin ortodoksinen kirkko on tärkeämpi kuin kansanterveys:

        http://www.defendrussianhindus.org/index.php?id=5

        Myös vakoilussa käytetään ääntä, jotta saadaan ihminen mielentilaan jossa tämä voi nähdä vaikkapa vihollisleiriin:

        "..The viewer was also seated in a special biofeedback monitoring chair where special subliminal and tonal frequencies were beamed at his or her ears in order to help him or her attain a stage where the electroencephalographic trace and skin galvanometric response would detect a predominance of Alpha (7 to 14 cycles per second) or Theta waves (4-7 cycles per seconds) within the brain of the remote viewer.

        This Theta level correlates with the hypnagogic state that precedes sleep where one encounters a predominance of delta waves: 0-3 cycles per seconds (besides the periods of rapid eye movements were alpha waves: 7 to 14 cycles per second are predominant).

        At which point a special tonal frequency sound would be emitted by the biofeedback machine in order to allow the subject to recognize this state and hopefully be easily able to enter it at will in the future. And the remote viewing experience would start from that moment on..."

        http://richardlalancette.wordpress.com/category/kgb/


      • ansutartar

        "On kieltämättä aika vanhakantaista ajatella, että musiikilla olisi joku noin merkittävä rooli ihmisen psyykkeelle. "
        Päinvastoin!!Se on erittäin uudenaikaista ajatella,että musa vaikuttaa psyykeseen.Sen takia on olemassa musiikkiterapiaakin,että musiikin vaikutus psyykeseen on huomattu.Suomessakin voi opiskella musiikkiterapeutiksi..Jos musaa voi käyttää hyödyksi,koska se voi parantaa psyykettä,niin sama toimii tietenkin toisinkin päin.Musiikki on vanhimpia inhimillisiä ilmaisumuotoja ja kumpuaa syvältä psyykeestä ja vaikuttaa myös siihen-tavalla tai toisella.
        Metallia voi olla hyvää tai huonoa-noin niinkuin psyyken kannalta.Esim. Nightwishin lukisin (siltä ajalta kun Tarja oli,uuden solistin aikana en ole kuunnellut)jopa terapeuttiseksi musiikiksi.Joku Slipknot taas ei sitä ole.On paljon bändejä,jotka laulavat esim. että "tapa itsesi" ja suoltavata pahaa oloa kuuntelijan niskaan.


    • huolissani

      näistä tosi-tv-ohjelmista, joita mm. Jim ja TV Viisi (siis valtakunnalliset ilmaiskanavat) näyttävät primetime-aikaan. Ihmisiä hakataan ja ammutaan, ajetaan kolareita, autot räjähtävät...Ei voi edes selittää lapsille, että "tuo on satua, käsikirjoitettua juttua".

      • kännissä kaiken

        kansan nähden...rokkarille morsiamesta ja ...olkoon...
        ent. hevarina kuitenkin, minustakin tuli tavan tallaaja...
        lapsi vaan toteaa välillä, ettei äidit kuuntele heviä, äidit kuuntelee Siltsua.
        niin se toimii ennakkoluulo toisinkinpäin!


    • musaa

      Kyllä olen aloittajan kanssa samaa mieltä että musa vaikuttaa psyykkeeseen. Sen vuoksihan musiikkiterapiaakin on,joka on myönteinen esimerkki musiikin vaikutuksista.
      Jos henkilö ja varsinkin lapsi kuuntelee musiikkia jossa puhutaan jatkuvasti kaikesta negatiivisesta,kuten kuolemasta,tee itsemurha,sisältää saatanan palvontaa(näitäkin nimittäin löytyy),niin tottakai se vaikuttaa lapsen ja nuoren maailmankuvaan ja psyykeeseen erittäin voimakkaasti.
      Jokainen voi todeta asian vaikka näin:kuuntele iloista ja rytmikästä musiikkia,pian alkaa tulla iloisempi ja kenties energisempi olo,jaksaa vaikka siivota paremmin.Kuuntele mollissa olevaa raskassoutuista musiikkia jossa lauletaan synkistä asioista,niin alat itsekin olla kohta mollitunnelmissa. Samasta syystä esim. koskettavat rakkauslaulut on suosittuja.

      • oon sitte outo...

        tosissaan, mun mielestä ne on kamalaa joikaamista...valhetta alusta loppuun...
        en ole ikinä ymmärtänyt "räytyä rakkauden perään" olevaa musiikkia


    • äiti,kuuntelen kaikkea

      jos jostain tulee murhaaja tai muuten päästään vialla oleva henkilö, ei se ole musiikista kiinni. niitä ongelmia on ollut jo valmiiksi päässä. musiikki ei tee kenestäkään hullua.

      itse kuuntelen cradle of filthiä, children of bodomia, rammsteinia, joskus slipknotia jne. mutta en kyllä ole tullut hulluksi enkä ole saanut mitään mielenterveysongelmia sen takia että kuuntelen kyseistä musiikkia.

      ehkä sitten pitäisi kieltää myös kaikki poppi, niissä laulunsanoissahan on paljon seksiin viittavia asioita ja musiikkivideoissa on puolialastomia naisia. kielletään tämäkin lapsilta ja nuorilta ettei heistä tule itseään jakelevia nuoria.

      ja nuo koulusurmat, vaikka he kuuntelivatkin slipknotia, ei se musiikki niistä murhaajia tehnyt vaan niillä oli jo ennestään ongelmia.

      jotain rajaa tähänkin asiaan. jos kuuntelee metallia ja tappaa jonkun tai ihmisestä tulee muuten väkivaltainen, on kyseisellä ihmisellä jo ennestään ongelmia eikä se musiikki ole vaikuttanut asiaan. itse tunnen monia ihmisiä jotka kuuntelevat metallia eikä heillä ole mitään ongelmia missään asiassa, he vaan tykkäävät siitä musiikista.

      ihmisillä on näköjään vaan pakko saada löydettyä joku syy johonkin pahaan asiaan mitä on tehty ja nyt se syntipukki on musiikki.

      • kirjoittaja

        ei oikein ältsännyt muiden aatteita


      • OUT..

        "...ehkä sitten pitäisi kieltää myös kaikki poppi, niissä laulunsanoissahan on paljon seksiin viittavia asioita ja musiikkivideoissa on puolialastomia naisia. kielletään tämäkin lapsilta ja nuorilta ettei heistä tule itseään jakelevia nuoria."

        Lisää mamuja jotka sikiävät, niin eivätköhän kohta valitse Pariah-lain kannattajaa valtaan. Loppuu tietoisuuden raiskaaminen negatiivisilla äänivärähtelyillä, ja jatkuva kansan ryöstöpolitiikka, eli holtiton, hulluuden rajaa ainakin hipova korko-velka-orjuudessa olo. Muslimit kun eivät salli korollista lainaa.


    • **Behemoth**

      Minä ja mieheni ollaan pennusta asti molemmat kuunneltu metallia, ja se ei ole vaikuttanut meissä kummassakaan mitenkään! Ollaan hyvin koulutettuja työssäkäyviä ihmisiä, kummallakaan ei ole mitään henkisiä sairauksia ja pyöritetään talouttamme paremmin kuin hyvin (OHO!) Katsos kun TERVE ihminen ei provosoidu musiikista tai elokuvista. On ihan naurettavaa ylipäätään syyttää metallimusiikkia nuorison ongelmista, joista suurinosa on ihan kotiolojen ja vanhempien välinpitämättömyyden syytä.
      Syyllinen löytyy aina sieltä omasta peilistä.

      Ja sinunlaiset ihmiset ovat juuri suurin syypää siihen, esim. koulussa (Jos pääsevät opettajiksi) opettajat ottavat silmätikuikseen juuri metallinkuuntelijoita yms erilaisen näköisiä/tyylisiä joita aletaan aktiivisesti pitämään uhkana, masentuneina ja häiriökäyttäytyjinä.
      Tämä jos mikä alentaa nuoren ihmisen omaatuntoa.
      Että sinuna antaisin toisten vaan elää.
      Taidan lähteä tästä hautakiviä kaatelemaan kun alkoi vituttamaan ihan p*rkeleesti tämmöiset idiootit.

      • tuon..

        ..viimeisen lausahduksen sävy raottaa hieman kirjoittajan todellista luonnetta ;)


      • temujin
        tuon.. kirjoitti:

        ..viimeisen lausahduksen sävy raottaa hieman kirjoittajan todellista luonnetta ;)

        Perustele.


      • provosoiduit?

        "Katsos kun TERVE ihminen ei provosoidu musiikista tai elokuvista". No miksi ihmeessä itse vedät herneet nenään toisten kirjoituksista?

        Vielä kovin ohueksi jää tuo perustelusi että opettajat ottaisivat silmätikuiksi hevin kuuntelijoita? Melkoista yleistämistä, ettäkö ihan kaikki opettajat toimisivat niin? Kovin on suppea kokemuksesi opettajista kun moista väität.

        Ja loppulause kokoaa kaiken: lähdet hautakiviä kaatelemaan ja kiroilet. Ai niin, mutta sinähän oletkin pennusta asti heviä kuunnellut. Ei sitten ihme.


      • sassuli85
        provosoiduit? kirjoitti:

        "Katsos kun TERVE ihminen ei provosoidu musiikista tai elokuvista". No miksi ihmeessä itse vedät herneet nenään toisten kirjoituksista?

        Vielä kovin ohueksi jää tuo perustelusi että opettajat ottaisivat silmätikuiksi hevin kuuntelijoita? Melkoista yleistämistä, ettäkö ihan kaikki opettajat toimisivat niin? Kovin on suppea kokemuksesi opettajista kun moista väität.

        Ja loppulause kokoaa kaiken: lähdet hautakiviä kaatelemaan ja kiroilet. Ai niin, mutta sinähän oletkin pennusta asti heviä kuunnellut. Ei sitten ihme.

        Vai seuraa hevin kuuntelusta mielenterveysongelmia? Enpäs ole tuollaista kuullutkaan ennen. Eikä ole kyllä noita ongelmia pahemmin lähipiirissäni esiintynytkään. Vaikka me suurimmaksi osaksi tätä "saatanan musiikkia" kuuntelemme. Harvemmin hevimusiikissa myöskään kehutaan ketään esim. kaatamaan hautakiviä, kuten jotkut tuntuvat luulevan. Ja terve ihminenhän ei kyllä oikeasti provosoidu musiikista. Ja jos provosoituu, entäs tuo hip hop, missä yllytetään huumeisiin, väkivaltaan, rikoksiin...? Tai pop jota myydään lähestulkoon pelkällä seksillä? Rakkauslaulut jotka yllyttävät kuolemaan toisen takia ja muuten vaan masentavat? Niin, ja eikös aika moni noista klassisen musiikin suuremmista nimistä ollut jonkun sortin "hulluja"? Suomirock myös kehottaa ihmisiä juomaan viinaa! Hui! Että jos lähdetään miettimään että mikä musiikki on terveellistä, niin eihän noista kyllä mikään ole heviä parempi vaihtoehto. Jos halutaan lasta suojella musiikin vaikutteilta, niin niitä vaikutteita saa ihan yhtä paljon kaikista musiikkilajeista, joten ratkaisu: Lopettakaa musiikinkuuntelu kokonaan! :)


      • väittäneeni
        sassuli85 kirjoitti:

        Vai seuraa hevin kuuntelusta mielenterveysongelmia? Enpäs ole tuollaista kuullutkaan ennen. Eikä ole kyllä noita ongelmia pahemmin lähipiirissäni esiintynytkään. Vaikka me suurimmaksi osaksi tätä "saatanan musiikkia" kuuntelemme. Harvemmin hevimusiikissa myöskään kehutaan ketään esim. kaatamaan hautakiviä, kuten jotkut tuntuvat luulevan. Ja terve ihminenhän ei kyllä oikeasti provosoidu musiikista. Ja jos provosoituu, entäs tuo hip hop, missä yllytetään huumeisiin, väkivaltaan, rikoksiin...? Tai pop jota myydään lähestulkoon pelkällä seksillä? Rakkauslaulut jotka yllyttävät kuolemaan toisen takia ja muuten vaan masentavat? Niin, ja eikös aika moni noista klassisen musiikin suuremmista nimistä ollut jonkun sortin "hulluja"? Suomirock myös kehottaa ihmisiä juomaan viinaa! Hui! Että jos lähdetään miettimään että mikä musiikki on terveellistä, niin eihän noista kyllä mikään ole heviä parempi vaihtoehto. Jos halutaan lasta suojella musiikin vaikutteilta, niin niitä vaikutteita saa ihan yhtä paljon kaikista musiikkilajeista, joten ratkaisu: Lopettakaa musiikinkuuntelu kokonaan! :)

        mitään mielenterveysongelmista. Outoa rivien välistä lukemista sinulla.


      • sassuli85
        väittäneeni kirjoitti:

        mitään mielenterveysongelmista. Outoa rivien välistä lukemista sinulla.

        Niin sanottiin hyvin selkeästi. Mainittiin aiheuttavan mielenterveysongelmia ja että metallimusiikin kuuntelijoilla on poikkeuksetta enemmän ongelmia kuin muilla... Sielläpä se lukee, ei tarvinnut rivien välistä penkoa.


      • vaikka
        provosoiduit? kirjoitti:

        "Katsos kun TERVE ihminen ei provosoidu musiikista tai elokuvista". No miksi ihmeessä itse vedät herneet nenään toisten kirjoituksista?

        Vielä kovin ohueksi jää tuo perustelusi että opettajat ottaisivat silmätikuiksi hevin kuuntelijoita? Melkoista yleistämistä, ettäkö ihan kaikki opettajat toimisivat niin? Kovin on suppea kokemuksesi opettajista kun moista väität.

        Ja loppulause kokoaa kaiken: lähdet hautakiviä kaatelemaan ja kiroilet. Ai niin, mutta sinähän oletkin pennusta asti heviä kuunnellut. Ei sitten ihme.

        klassisen musiikin ystävä olen ollut aina ja soitan klassista.


      • nuori hevari

        Itse olen 14v tyttö, ja olen kuunnellut kunnon musaa eli metallia iha mukulasta asti. (apulanta ja uniklubi oli mun lempibändit 8- vuotiaana) ja nykyään kuuntelen pääsääntöisesti Alice Cooperia, Metallicaa, Avenged Sevenfoldia ja Marilyn Mansonia. Oli vaikeeta saada kavereita kolmosluokalla kun muut kuunteli tuoretta Idols- levyä ja minä Metallican Black Albumia. Aina ei voi voittaa. Ja mua ei sitte voi vähempää kiinnostaa kun joku asennevammane tulee haukkumaa saatananpalvojaksi.


    • Purkkapoppia kuuntelevista tytöistä tulee teinihuoria ja aivottomia yksihuoltajia, rap-musiikin ystävät alkaa käyttää huumeita, hevistit on vihaisia ja mielenterveysongelmaisia... humppaako siis kuuntelemme kaikki?

      Mieheni rinnalla olen elämää tallannut vuosikymmenen, sekä Iron Maiden että Kiss ynnä muut ystävät kuuluivat hänen valikoimaansa alkaen 6-vuotiaasta. Mieheni ei kuuntele koskaan musiikista sanoja, vaan soittimia. Hän on erittäin tasapainoinen ja poikkeuksellisen rauhallinen, vastuuntuntoinen ja hyväntahtoinen ihminen. Hän vain tykkää musiikista joka saa ohimoni jomottamaan :) Joskus viitisentoista vuotta sitten itse teininä kuuntelin jonkin verran metallia ja pyörin "niissä piireissä", silloin tuntemistani metallisteista on varttunut pukumiehiä, perheenisiä, yksi pappikin... ja varmaan myös jokunen renttu ja ongelmainen, kuten myös muista kuin metallia kuuntelevista ystävistäni.

      Jo aloituksesi, että nykyään lapset kuuntelevat metallia enemmän kuin ennen, on mielestäni erittäin epäuskottava. Ja aloitusvalikoimastasi yksi voidaan edes lukea metalliksi. Vai kielletäänkö nyt sitten rokkikin? Sitten ei ainakaan jää muuta kuin humppa, apuva papuva, aikuinen nainen mä ooooonn, tummat silmät ruskea tukka... mielenterveyshän tässä mennee!!

      • sassuli85

        Poistetaan markkinoilta kaikki "haitallinen" musiikki, ja jätetään Suomi-humppa!
        Mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti...
        Ja varmasti lisääntyy mielenterveyspotilaat! Ennen niin tasapainoiset nuoret ja vanhat sekoavat lopulta siihen, kun kaiuttimista ei kuulu kuin Mattia ja Teppoa, ym. kivaa! Eihän se aiheuta ongelmia? :)


    • LAPSI~~

      mä en ainakaan heviä viitti kuunnella, tulee vaan vihainen olo kun oon tottunut rauhalliseen musiikkiin :D mutta jokainen tyylillään.

      • LAPSI~~

        että kuuntelen paljon klassista musiikkia, mutta silti olen mielenterveysongelmainen ja niin edelleen :D kyllä mäkin kiroilen ja reilusti.. matti ja teppo on täyttä paskaa, siitä varmaan tulee totaalihulluks. ;D


    • Viulisti

      Slipknot on perseestä. Kuunnelkaa Mayhem'a tai Gorgoroth'a!

      Et syvästi saat tuota katua.

      • JR

        Hevirokki saa minut hyvin ärtyisäksi. Monesti olen alkanut ärtymään ilman syytä ja sitten huomannut sitten, että jossain taustalla rämisee hevirokki. Eräs musiikin ammattilainen kertoi, että monesti hevirokkin rytmin taajuus on sellainen, että se riitelee ihmisen biorytmien kanssa.
        Typerää väittää, ettei hevirokki voi vaikuttaa kielteisesti kehenkään, varmasti voi.


    • kospel musaa

      Olen samaa mieltä musiikki vaikuttaa ihmiseen. Mutta aivan turha on syyttää musikkiia jonkun ihmisen teoista. Jokainen vastaa teoistaa (onneksi). Kyllä nä mä hirmu tekojen tekijät olisivat tehneet ne ilman musiikkiakin.
      Jos musikkii saa Teidät pahalle tuulelle niin älkää kuunelko. Myös kospel musiikki on olemassa kokeilkaa sitä. Oma lapseni (2v) kyllä ilmoittaa jos ei tykkää jostain äänestä. Oli se kova lentokoneen ääni tai väärää musiikkia.

      Mielestäni Vanhenpien tehtävänä on opettaa mikä on vääriin ja mikä oikein .Olla tukena ja turvana kun on paha olla . ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ LASTA/NUORTA YKSIN.

      HEVI ON PARASTA. kaikki muu on paskaa.

    • mun 2 centtiä

      En usko että metallimusa saa aikaan ongelmia, mielenterveyden tai muidenkaan asioiden suhteen. Sanoit, että metalli-ihmisillä on perusjantteria enemmän ongelmia elämänhallinnassa. Tämän luettuani mieleeni pälmähti heti (itsesikin esille tuoma) ajatus, että raskas musa tarjoaa pakokeinon arjen haasteista. Näinhän se onkin. Raskas arki vaatii raskaat huvit. Itseäni metallimusiikki rentouttaa, eikä tee agressiivisemmaksi. Raskaan mätön kuuntelu autta usein unohtamaan hetkeksi arjen murheet ja ongelmat ja antaa voimia kohdata ne myöhemmin. Pohjimmiltaan kyse on yksilön omista mieltymyksistä, jollekkin toiselle joka arvostaa vaikkapa rap musiikkia, saattaa se oma tyylilaji toimia vastaavana voimavarana. Löytyy niitä vihanlietsojia ja sekopäitä kaikkien muidenkin musiikkien kuuntelijoista ja esittäjistä. Sanomatkin vaihtelevat kappalekohtaisesti ja esimerkiksi metallimusa on aivan liian laaja ja avoin käsite käytettäväksi sellaisenaan tämän kaltaisten argumenttien osana.

      Tulipa näköjään pitkähkö viesti mutta ehkei se haittaa sisällön ollessa täyttä rautaa. Vai pitäisikö sanoa metallia.

    • hyi

      Itseäni ainakin ällöttää lapset jotka puetaan mustiin hevipaitoihin ja kuvitellaan sen olevan söpöä. Pikkupoikia kutsutaan koviksi jätkiksi ym. ja sitten kun ne kasvaa niin niillä pitkä sotkuinen letti ja mustanpuhuvat vaatteet. Metallihenkiset vanhemmat kasvattavat tällaisia lapsia. Jokainen tyylillään mutta mielestäni luotaantyöntävää.

    • asdfgty

      Joskus metallimusiikki jopa auttaa.

    • metalheart

      Kyllä minä kärsin mielummin mielisairauksista, kuin olisin purkkapoppia kuunteleva aivoton teini-yksinhuoltaja tai hip-hoppia kuunteleva joka pyörii "pahoissa piireissä". En väitä että kaikki olisi "jakautunut", mutta asia ikävä kyllä suurimmaksi osaksi on

    • Höpöpöpö-

      No huh huh millanen aloitus ja tosi hyvi, fiksuja vastauksia tullut, mikä yleensä on harvinaisuus tällä palstalla. Voisikohan sillä olla jotain tekemistä että valtaosa vastaajista kuuntelee metallia, ja "me" olemme sitten jotenkin fiksumpia ihmisiä? :P

      Tuossa on jo niin monta hyvää perustelua sille, miksi metallimusa ei yksinään ole todellakaan vastuussa kaikesta maailman pahasta, mutta mun on ihan pakko huomauttaa aloittajalle tästä: antaisitko lapsesi kuunnella esim. räppiä? Oletko koskaan oikeasti kuunnellut sitä niitä sanoituksia ja seurannus, millaisia huumehörhöjä ne artistit on, joiden elämän suurin meriitti on se että montako luotia ovat saaneet kadulla nahkaansa..? Suomiräp on tosi agressiivista ja mua ainakin hatutti töissä kuunnella yhtä lökäpöksyä ja sen musaa. Usein se myös paasas niistä asioista joita räp käsittelee, kuten niistä asioista että mikä muka suomen hallinnossa tai yhteiskunnassa on pielessä. Eikä se ole mitään kovin kevyttä kritiikkiä. Siltikin, sanoitukset ovat vain sanoituksia, eikä niitä pidä ottaa täydestä ottaa. Ozzy joutui aikoinaan oikeuteen sen nuoren pojan itsemurhasta (minkä jälkeen syntyi kunnon paniikki ja syytettyjen penkille joutuivat vähän kaikki), mutta jos kuuntelisit oikeasti Ozzyn musaa, huomaisit, että Ozzy laulaa jumalasta, ei saatanasta, sekä elämästä, ei suinkaan siitä että täräytäppä itseltäsi aivot pellolle. Mua suututtaa aina kun Oz pistetään vastuuseen jostain mitä se ei oo ite tehnyt, eikä kukaan niistä syyttäjistä tunnun oikeasti kuunnelleen sen musaa. Itse kuuntelin sitä 7-luokalta lähtien, sitä ennen kovia bändejä olivat mm. Queen, KISS ja Iron Maiden.

      Mullakin oli hankalaa yläasteella kun kaverit kuunteli ysäripoppia, Nylon Beat ja Aikakone sun muut oli niiden mielestä tosi hittejä. Mä en voinut millään ymmärtää mun äitiä joka osti mun 6-lk pikkusiskolle E-Roticin kasetin, ja piti sitä ihan ookoona että sen ikäinen kuuntelee huohotusta ja kattelee niitä piirrettyjä kansikuvia. Army of Lovers meni myös aika makaaberin puolelle. Mutta se oli vain sen ajan hitti. Tulevaisuudessa meidän lapset kuuntelee sitten ties mitä. Ja niitä kouluampujia sun muita hulluja löytyy ihan kaiken musiikkigenren kuuntelijoista.

      P.S: Odotan esikoistani, laskettu aika on lähellä. Soitan lapselle paljon Tchaikovskyn musiikkia ja Gunnareita sekä WASPia. Olen huomannut että etenkin vanha rock rauhoittaa lasta ja sitä hän saa kuunnella elämänsä ekat vuodet ti-ti-nallen ohella. En silti tunne morkkista siitä että kasvattaisin lapsestani kouluampujaa vain siksi että hän saa välillä kuulla myös isänsä musiikkia, eli aika raskasta. Hän vain oppii kuuntelemaan kaikkea klassisesta örinään, ja löytää sieltä seasta sitten joskus sen mikä kolahtaa.

    • Hevimetaal

      "Lapset tänä päivänä fanittavat metallimusiikkia enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin Lordi, Iron Maiden, Kiss. Vanhemmat eivät kuitenkaan paljonkaan ajattele miten tämä vaikuttaa perhe-elämään pitkällä aikavälillä, eli minkälaisia lapsistamme, nuoristamme tulee."



      Siis mitä helvettiä lapset kuuntelevat metallimusiikkia erittäin vähän. Näin 12 - vuotiaana voin todeta, että meidän luokassa kuunnellaan vain ja ainoastaan räppiä (joo räppi on paskaa in my opinion). Se, että olen 12 ja kuuntelen Slipknottia ja vastaavia yhtyeitä ei tee minusta coolia, enemmänkin se on heidän (minun kavereitten) mielestä outoa.

    • Anonyymi

      Heh, ei sinäänsä aiheeseen liity mutta tällä hetkellä kuuntelen slipknottia 🥴

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe