Onko väkivalta oikein vai väärin?

anne-maria ja kukka

Olemme kaksi peruskoulua käyvää tyttöä ja kaipaamme teidän apua. Pidämme etiikan projektia yllä olevasta aiheesta. Jotta saamme monipuolisen tutkielman, olisimme kiitollisia jos kertoisitte oman mielipiteenne.

Onko väkivalta eettisesti oikein vai väärin?

30

5405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Violent Overture

      Hävinneen kohdalta ei.
      Voittajan kannalta kyllä.
      Väkivallalla suurimmat valtiotkin toimii.
      ja yksittäinen ihminen käyttää pyyteen väkivaltaa aina.

      Pyyde: Minä haluan tuon naisen omaksi.
      Mutta joku muukin haluaa hänet.
      Syntyy kamppailua.
      Nainen valitsee.
      Toinen kärsii.Jää jalkoihin.
      Tahatonta, taikka tahallista.
      Väkivalta on aina olemassa.
      Vaikka ei aina tunnukkaan missään.

      Voittajat kirjoittavat aina historian.
      Kunnes joku tulee ja kumoaa sen.

      • Violent Overture

        Hävinneen kohdalta Kyllä on väärin
        Voittajan kohdalta Ei ole väärin


      • Violent Overture kirjoitti:

        Hävinneen kohdalta Kyllä on väärin
        Voittajan kohdalta Ei ole väärin

        Tämä on siis vain yksi katsantokanta.

        Pääosin eri katsantokannat voi jakaa joko Kantin kategoriseen imperatiiviin "Käyttäyty aina tavalla, josta voisi tehdä universaalin säännön" eli tässä tapauksessa vastaus olisi että väkivalta on aina väärin. Tämä on tavallaan "yläluokka" siihen mihin yleensä uskonnollinen etiikka perustuu. On sääntöjä joita on noudatettava, vaikka uskonnot eivät yleensä ota kantaa siihen milloin pitäisi luoda uusi sääntö.

        Seurausetiikassa (kuten John Stuart Millerin edelleen kehittämässä utilitarismissa) taas on enemmän kyse siitä että mikä on lopputulos. Ja lopputuloksen moraalisuus on määritelty "Mahdollisimman hyvä tilanne mahdollisimman monelle"

        Esimerkkinä eroista tulee kysymyksessä "Onko hyväksyttävää hyökätä toiseen maahan, jos sillä saa lopetettua sodan?" tai "Veturi on kiitämässä viittä ihmistä kohti jotka ovat kävelemässä juuri raiteiden yli eivätkä ehdi väistämään. Olet vaihdevivun vieressä ja voit vaihtaa junan sivuraiteella, mutta siinä istuu neljä ihmistä piknikillä. Pitäisikö sinun vetää vivusta?"

        Kategorisen imperatiivin kannalta ei saa, koska hyökkäämisestä ei missään nimessä saa tehdä universaalia sääntöä. Juna-esimerkissä taas oikeaksi tulisi olla vetämättä vivusta koska ihmisen ei pitäisi tehdä universaalia sääntöä itselleen siitä että saa päättää kuka elää ja kuolee.
        Toisaalta utilitarismin kannalta, hyökkääminen saattaa olla pienin paha. Esimerkiksi ensimmäistä maailmansotaa kuvailtiin "The war to end all wars", joka lähihistoriaa katsellessa ei mennyt ihan nappiin. Veturiesimerkissä utilitarismin kannalta pitäisi vetää vivusta koska säästyy ainakin yksi ihmishenki jos teet niin.

        Kolmas katsantokanta on egoismi (sekä yksilön että yhteiskunnan tasolta) jonka yllä oleva "Violent Overture" mainitsi. Tässä kyseessä on että mikä antaa taholle itselleen parhaimman vaikka se aiheuttaisi suurelle ihmismäärälle (mutta ulkopuolisille) ongelmia.


        Periaatteessa oikeassa elämässä tosin eivät asiat ole yhtä mustavalkoisia ja yleensä yhteisöt ja maat käyttäytyvät näiden kolmen välimuotona. Koska on mahdotonta saada esimerkiksi kaikkia noudattamaan samoja sääntöjä, on yleensä yhteiskunnissa poliisi tjsp. jonka ideana on se, että tämä on taho jolla on ainoa väkivallankäyttöoikeus maassa jotta saadaan ihmiset noudattamaan sääntöjä.

        Maiden välisessä politiikassa taas pääosin mennään egoismin puolelle valitettavasti.


      • Revisiitä

        Ja katin kontit, "violentti". Voittajaa ei ole jos voitto on tienattu vääryydellä, epäoikeudenmukaisesti ja kieroilemalla. Eikä sillä lailla saatu voitto ole minkään arvoinen. Kenellekään.


    • Saddu ;-)

      ...olle,sillä terminä tuo käsittänee vallanvälineenä(!) käytettyä väkeä...tai voimaa...
      Taasen kulloisenkin yhteiskunnan määrittelemän lain sanan(ja varsinkin hengen!) mukaisesti lienee sallittua n.s. rajoitettu voimankäyttö yksilön(?),omaisuuden(?) ja koskemattomuuden(?) ym.(?) turvaamiseen tarkoitettu fyysisen(ja henkisen?!?) voiman käyttö oikeudettoman päällekarkauksen tms.(!?!) torjumiseksi,edellyttäen,ettei teko ole muuten tuomittavaa(lain/tuomioistuimen `silmissä´!)
      Joten lyhykäisesti sanoisin,että ON !!!
      ;-)

      • Violent Overture

        On!!!
        Jee jee!!!


    • ava

      Mielestäni on väärin ja järjetöntä hyökätä esim. riistääkseen toiselle kuuluvaa itselleen/toimeksiantajalleen. Hyökkäys on aina väärin, puolustautuminen on kuitenkin sallittua väkivaltaisen hyökkääjän edessä viimeisenä keinona, ellei muuta mahdollisuutta kerta kaikkiaan ole.

    • totuuden

      Niin, kannattais varmmaan perehtyä siihen perimmäiseen syyhyn, mikä väkivallan syitä synnyttää, ketkä kaikki osllisia niiden synnyttämisissä ja ketkä voisi luokitella niihin, joilla ei ole mitään osuutta niihin, ei henkisellä eikä fyysisellä tasolla.

      Sanoisin että kaikki, jotka asettaa, valitsee ja valtuuttaa Jumalan sanoin ja teoin kieltäviä, silloin totuuden ja oikeuden lakeihin nähden laittomuudentekijöitä, johtajikseen ja hallitsijoikeen, edustajikseen ja palveljoikeen. Jotka sitten osallistuvat kansan nimissä kaikkeen siihen touhuun joka synnyttää sitä syytä, joka siis aihettaa sitä vastaan taistelua, ja kun ei rauhanomaiset mielenilmaisut tehoa, sitten otetaan käytöön kovemmat aseet.

      Eli täytyisi ensin etsiä ne, jotka niitä aiheita ja syitä synnyttä ja tuottaa, vääryksillään, petoksillaan, valheillaan, epäoikeudenmukaisuuksillaan ym. pahoilla tavoilla ja kavaluuksilla, ja kuka on heidät valinnut ja valtuuttanut sellaisia tekemään. Keillä siis perimmäinen vastuu.

      Demokraattisissa kansan tasavalloissa valta kuluu ja on kansalla, silloin myös suurin vastuu siitä mitä kansan nimissä tehdään.

      Tämä on Raamatun / Jeesuksen Kristuksen opin mukaista totuuden näkökulmaa, jos tämä kelpaa, tutkikaa ja käyttäkää vapaasti myös tätä.

      Nimessään, Esko H.

      • Raamattu on tunnetusti satukirja, eikä yhdenkään jumalan olemassaoloa ole toteen näytetty, vaikka ehdokasjumalia on tuhansittain.

        Väkivalta on väärin tai oikein, objektiivisesti asiaa on mahdoton tarkastella ainakin lyhyellä aikavälillä, saati sitten väkivallantekijän tai uhrin näkökulmasta.

        Jos esimerkiksi Hitler tai Stalin olisi lapsena murhattu, olisi murhaaja saanut varmasti oikeutetun tuomion, mutta noiden murhien vaikutus olisi voinut jäädä loppujen lopuksi plussan puolelle.


      • he-ma kirjoitti:

        Raamattu on tunnetusti satukirja, eikä yhdenkään jumalan olemassaoloa ole toteen näytetty, vaikka ehdokasjumalia on tuhansittain.

        Väkivalta on väärin tai oikein, objektiivisesti asiaa on mahdoton tarkastella ainakin lyhyellä aikavälillä, saati sitten väkivallantekijän tai uhrin näkökulmasta.

        Jos esimerkiksi Hitler tai Stalin olisi lapsena murhattu, olisi murhaaja saanut varmasti oikeutetun tuomion, mutta noiden murhien vaikutus olisi voinut jäädä loppujen lopuksi plussan puolelle.

        Jumala Taivaassa voisi kertoa meille paljonkin tarinoita lapsena kuolleista tulevista hirmuvaltiaista. Harmi vain, että Hän ei tunnu erityisemmin haluavan Taivaaseen historian ymmärtäjiä ja siitä paljon tietäviä, vaan lähinnä innokkaita palvojiaan, joille voi jutskata ihan mitä tahansa ja kaikki uppoo.


    • minä

      Jotta saisimme esitelmän tehtyä tytöt voisivat lähettää meille oman työnsä..kiitos

      • joohtdrhstzhrdyjhrtfghts

        ok!


    • Ainaväärin

      Jos tuollainen kysymys pitää esittää niin mikä mahtaa olla esittäjien ikä? Ja jos vastaus ei ole selvä kysymättä, kannattaa valita joku muu aihe. Yksinkertaisempi.

    • kiitoskiitoskiitos

      Jos perheeni kimppuun hyökkää terroristi, joka haluaa raiskata vaimoni ja tyttäreni ja tappaa meidät kaikki lopuksi ,niin minä ampuisin hänet ennen kuin hän ehtii sen tekemään.

    • " Onko väkivalta oikein vai väärin? "

      Silloin kun jumala rankaisee, pappi antaa korvatillikan, tai uskonnon maikka lyö sinua karttakepillä sormille on se , tietenkin, täysin oikein.

    • valistaen

      Sitä väkivaltaa on niin valtavasti monenlaista, on henkistä ja fyysistä.

      Väkivallan uhriksi joutuneet kannattaa yritä kaikin mahdollisin tavoin, lihasvoimin väkivaltaisestikin yrittää paeta. Jos mahdollista, kaikessa mahdollisessa tilanteessa, jos mahdollista, koittaa saada esivallan (poliisien) apua. Mutta syyttömästi uhriksi joutunutta, (vääryyden uhriksi joutunutta), myös lähellä olevien kuuluu kyllä auttaa, ja antaa ensiapua / HÄTÄ apua. Siinäkin on kyllä auttajallakin riskinsä, voi myös jollain tavoin ja joissain tapauksissa tulla syylliseksi. Näinkin on käynyt, valitettavasti. Että aika vaikea asia, ihan tavalliselle ihmiselle.

      Tuskin lienee ihan selkeitä sääntöä joka tilateisiin. Vasta käräjillä selviää joko hyväksi (voitoksi) tai pahaksi (häviöksi), koituvaksi!

      • Käräjätkieroutuneita

        Olen aivan tavallinen ihminen ja osaan hyvin sanoa ilman minkäänlaisia käräjiä että väkivalta ei ole koskaan kenenkään voitoksi eikä mitenkään hyväksi kenellekään. Väkivalta lisää väkivaltaa, ei koskaan poista sitä tai paranna mitään asiaa ja aihetta.

        Karkuun lähteminen ja auttaminen ovat aina tilanteista kiinni, joskus voi ja kannattaa yrittää, joskus ei pidä sekaantua missään nimessä mutta hälyttää toki apuun virkavalta. Tilannetaju ja oikeudentunto ovat hyviä ominaisuuksia ihmisessä; ei tarvitse turvautua väkivaltaan koskaan missään ja tietää milloin jutut menevät oikein, milloin väärin ja milloin oikein väärin.


      • Käräjätkieroutuneita kirjoitti:

        Olen aivan tavallinen ihminen ja osaan hyvin sanoa ilman minkäänlaisia käräjiä että väkivalta ei ole koskaan kenenkään voitoksi eikä mitenkään hyväksi kenellekään. Väkivalta lisää väkivaltaa, ei koskaan poista sitä tai paranna mitään asiaa ja aihetta.

        Karkuun lähteminen ja auttaminen ovat aina tilanteista kiinni, joskus voi ja kannattaa yrittää, joskus ei pidä sekaantua missään nimessä mutta hälyttää toki apuun virkavalta. Tilannetaju ja oikeudentunto ovat hyviä ominaisuuksia ihmisessä; ei tarvitse turvautua väkivaltaan koskaan missään ja tietää milloin jutut menevät oikein, milloin väärin ja milloin oikein väärin.

        >Karkuun lähteminen ja auttaminen ovat aina tilanteista kiinni, joskus voi ja kannattaa yrittää, joskus ei pidä sekaantua missään nimessä mutta hälyttää toki apuun virkavalta.

        Joka taas on koulutettu käyttämään tarvittaessa äärimmäistäkin väkivaltaa. Virkavallan tapauksessa puhutaan tosin voimakeinoista.


      • ReijaRuuditon

        No niinpä; väkivalta synnyttää väkivaltaa eikä kierre lopu koskaan oli sillä mikä nimi hyvänsä. Onneksi Suomen poliisilla ei kuitenkaan ole lupaa käyttää äärimmäisiä keinoja kuten jossain muualla, kidutuksia yms.


    • mitä-väkivalta-on

      Ekaks pitää määritellä "väkivalta" kaks kaverii ei voi mennä pupin ulkopuolelle ja hakata toisistaan pas***ja ulos? Mut ne voi liittyy nyrkkeilyn harrastajiin ja hakata toisiaan (miksei kuolemaan astti) silloinhan puhutaan kuolemaan johtaneesta "urheilu" onnettomuudestta.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Moraali on yhteisöllistä. Sen ytimessä on se miten kohtelemme toisiamme,

      Teot ja tavat, jotka lisäävät yhteisössä nautintoa ja/tai vähentävät kärsimystä ovat moraalisia eli hyviä tai oikein. Vastaavasti teot ja tavat, jotka vähentävät nautintoa ja/tai lisäävät kärsimystä ovat väärin.

      Milloin väkivalta lisäisi yhteisössä nautionta tai vähentäisi kärsimystä? Korkeintaan silloin kun sillä estetään vielä suurempi väkivalta. Lähtökohtaisesti väkivalta on siis väärin.

    • vaihteleva-arvio

      Silloin on oikein jos ei kohdistu minuun taikka ei kohdistu siihen mihin en halua sen kohdistuvan.
      Poliisit käyttää liian vähän väkivaltaa ehkäistääkseen meluu joka häiritsee / saattaa häiritä yöuntani / omaisuuteni koskemattomuutta.

      • Hankivaihtopää

        Maaimaasi ei siis mahdu mitään muuta kuin oma napasi.


      • ei_ole_nimimerkkiä
        Hankivaihtopää kirjoitti:

        Maaimaasi ei siis mahdu mitään muuta kuin oma napasi.

        Olen samaa mieltä kanssasi


    • Väkivaltaonainaväärin

      Eettisesti väkivalta on AINA väärin! Älkää vaan peruskoululaiset edes kuvitelko, että minkäänlaista oikeutusta väkivallalle voisi olla olemassa. Väkivallassa ei ole mitään voittajia tai häviäjiä, koska siinä kaikki ovat häviäjiä. Se, joka kerran pahoinpitelee heikompansa, joutuu taas vuorostaan jonkun vahvemman pahoinpitelyn kohteeksi, joten sellaisen yhteiskunnan salliminen, jossa vallitsee vahvemman oikeus, on typeryyttä sen lisäksi, että se on rikollista.

      • Väkivalta voi olla tarpeen myös itsepuolustuksessa tai jonkun toisen puolustamisessa. Mikä sinä olet sanomaan yleistasolla, että väkivalta olisi aina eettisesti väärin, ja millä perusteella? Entä jos mikään muu ei vain auta ja pelissä on jonkun viattoman henki?

        Jos joku ahdistaisi sinut nurkkaan ja alkaisi mätkimään kunnolla turpaan tilanteessa, mistä et pääsisi pakoonkaan, niin olisitko taistelematta vastaan siksi, että väkivallan käyttäminen hyökkääjääsi vastaan vain olisi eettisesti väärin? Et tietenkään. Moinen alistuminen silkasta eettisestä periaatteesta on varmasti erittäin harvinaista, joskin sitä tiedetysti on tapahtunut. Myös ilmiselvästi mahdottomassa tilanteessa luovuttaminen on ihan ymmärrettävää.

        Mutta yleisesti, jos et yllä kuvaamassani tilanteessa taistelisi vastaan, se todennäköisesti johtuisi shokista tai pelon pelon ja epätoivon ylivallasta. Se voisi kuitenkin johtaa siihen, että sinut mätkittäisiin kuoliaaksi. Näin sitä ihmiset ja muutkin eläimet tosiaan telovat toisiaan mitä erinäisimmin syin ja keinoin - periaatteessa meillä on vaistoja ja viettejä, sekä lisäksi opittuja taitoja ja asennetta toimia näissä tilanteissa, missä sitten mitataan se vahvuus, niin karua kuin se onkin.

        Tämän takia eläimillä esiintyy kykyä aggressioon, joka voi ilmetä väkivaltana toisia kohtaan elikkä erilaisina voimankäytön muotoina toisia vastaan. Olemme kaikki syntyneet osin siitä voimasta, sen voiman takia, ja sitä voimaa nyt mukanamme kantavina.

        Tätä voimaa on lähtökohtaisesti kaikissa, ja kaikki periaatteessa kykenevät väkivaltaan. Emme olisi olemassa lajina ja yksilöinä, ellei evoluution historiassa olisi ollut sellaisia tapahtumakulkuja, joissa näin mitellen on pärjätty. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki perustuisi pelkkään väkivaltaan, tai että puolustautuminen väkivallalta edellyttäisi vain väkivaltaa.

        Valmistautuminen tilanteisiin ennalta sekä oppi ja ymmärrys näistä asioista ovat eräitä edellytyksiä vastuulliseen elämään. Vaikka voit tarvita jopa väkivaltaa selvitäksesi väkivaltaisen hyökkääjän käsittelystä, niin ei se tietenkään tarkoita sitä, että väkivaltaa pitäisi glorifioida ja suositella ensisijaisena reaktiona tai oppina joka asiaan. Mielestäni on silti täysin naurettavaa ja sinisilmäistä, absurdia ja aivan ilmeisen epärealistista väittää, että väkivalta olisi absoluuttisesti väärin.

        Barbarian normatiivisuuden ehkäisemiseksi eli tarpeettoman väkivallan ja väkivallan kierteen vähentämiseksi kaikissa sivistykseen pyrkineissä yhteisöissä vallitsee jonkinlainen normisto, kuten meillä länsimaisissa kolmikantademokratioissa laki ja siihen perustuvaa tuomiovaltaa käyttävä oikeuslaitos. Oikeus määrittelee lakiin perustuen sen hämmentävän rajan, että milloin väkivalta on oikeutettua ja milloin ei.

        Jokainen voi omaa henkilökohtaista filosofiaansa jaaritella tämän päälle tai tästä riippumatta, mutta pragmaattinen kannattaa olla. Sinulla on kaikki oikeus ottaa turpaasi kuoliaaksi asti, jos pasifismi on sinulle niin tärkeää. Älä kuitenkaan kuvittele, että me muut yleensä turvallista elämää haluavat emme kollektiivisesti pyrkisi puolustautumaan vähintään hyväksymällä demokraattisen väkivaltakoneiston, tai että kieltäytyisimme omasta oikeudesta itsepuolustukseen.

        Nämä voivat olla vaikeita asioita, mutta vaikeistakaan asioista ei kannata tehdä mitään mustavalkoisia yksioikoisia johtopäätöksiä pelkän paatoksen vallassa. Pitää olla tarkkana - muuten joku voi hakata sinut!


    • kalijavauva655

      väkivalta ei ole väärin. Mutta miehiä ei saa lyödä. Naiset on asia erikseen.

    • Eliitti01

      Yleensä älyllisesti heikkolahjaiset turvautuvat väkivaltaan. Tämäntyyppisten ihmisten kanssa on turha järkeillä silloin kun he suuttuvat.

    • AimoMatinpoika

      Kun ajaudutaan väkivaltaan usein ei ole hyvää vaihtoehtoa, ainoastaan huonoja, täytyisi siis valita mikä näistä on vähiten huono. Joutuu valitsemaan ruton ja koleran välillä.
      Sota - voidaan aina välttää jos ei puolustauduta mutta mutta ... onko vähiten huono vaihtoehto.

    • koittakaakehitellä

      Vastaus:

      Jokaisen velvollisuus on kunnioittaa toisten elämää ja itsemäärämisoikeutta, joten yksilö ei saa itse hyökätä käyttäen väkivaltaa muiden kimppuun, mutta toisaalta hänellä on oikeus puolustautua muiden väkivallalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe